Het Heintje-gevoel is terug rescendo wil meer jongeren trekken Cultuur Kunst Kruikenzeilcersdag Vijf kwartier grinniken bij Britse komedie ield gedenksteen Van der Lubbe bijeen Sfeervolle vertolking door Leids pianoduo v Metropole Orkest uniek in de wereld RIJDAG 5 FEBRUARI 1999 \rthur Japin wint ECI-prijs iianen Arthur Japin heeft voor zijn roman 'De zwarte met het jpttehart' de ECI-prijs voor Schrijvers van Nu 1999 gewonnen, 'an de tweejaarlijkse prijs is een geldbedrag van 25.000 gulden erbonden. De jury, bestaande uit onder anderen Ed van Thijn, felleke Noordervliet en Adriaan van Dis, betitelt het boek als en geweldig sterke roman, trefzeker geschreven in een koele, jchtere, kroniekmatige stijl'. 'De zwarte met het witte hart' prhaalt over twee Ashantijnse prinsen die in de vorige eeuw r Nederland werden gestuurd om er de verworvenheden de westerse beschaving te leren kennen. Musical-ster Tony Neef maakt pop-album met Henk Temming RECENSIE SABINE VAN DEN I KJrstelling: 'I am a coffee' door F lus. Gezien: 4/2, schouwburg, L Britse antiheld in het kwa- aat wordt voorgesteld als ostman John Nicholson'. Op ■hte slofjes. Zijn tegenpool ijgt gestalte in een ijdele janjaard die hem samen met n vriend Bias belachelijk aakt. Op alle mogelijke ma- eren nemen zij de goedgelo- ge postbesteller in de maling iidier het publiek te doen rgeten dat: "Everything here fiction". In 'I am a coffee' erkt het droogkomische trio g lepolykus een op het eerste zicht volstrekt uit de lucht grepen verhaaltje uit tot een rmakelijke voorstelling, v John en de meest op de lorgrond tredende Span- 1 tonen dat ze allebei op totaal verschillende ma- n er goed acteren. En dat con- I tsteert meesterlijk: trots zierst laatste over de sullige s )de die vanuit de toekomst, e it jaar drieduizend, terug in tijd moet om alsnog een art bij de paus te bezorgen tien eeuwen is blijven lig- John heeft echter het on- luk bij een Spaanse vishan- laar te belanden die hem gebruiken als attractie tor zijn etalage. Het drietal strooit de droge mor vrijgevig rond. Soms flauw dat je je bijna gaat af- agen hoe ze erop zijn geko- en: met de woorden 'my lips sealed' bijt Bias in een plu- in zeehondje en een doe- ëilzak moet doorgaan voor n Schotse octopus. Maar de frisse manier waarop zij hun vondsten brengen, maakt je toch steeds nieuwsgierig naar wat er nu weer zal gebeuren. De Spanjaard is begiftigd met een krachtige mimiek. Zijn gebaren zijn elegant als van een goochelaar, zijn tong val is charmant. Komiek Bias blijkt minder uitgesproken maar houdt de twee andere extreme karakters in even wicht. Er is leedvermaak. Ze lachen John achter zijn rug om uit vanwege zijn rode kin derfiets en uniform. De ma nier waarop deze even later verheugd dezelfde fiets aan het publiek presenteert, is bij na aandoenlijk. Een koelkast zonder achter wand doet dienst als tijdma chine, als biechthok, en als nest van een speelgoedpin guïn. Een overdreven groot assortiment aan speelgoed beesten is van stal gehaald, vissen in alle soorten en ma ten. Ze blijven over het toneel vliegen, ook als allang duide lijk is dat de mannen een vis winkel draaiende houden. De groep werpt meer attributen over het podium: ook broden, samen met de vis een verwij zing naar 'The Chosen' op wie de paus al tweeduizend jaar zit te wachten en om wie de afzenders van de langver wachte kaart verzochten. In al die ongein valt uitein delijk dus .een lijn te ontdek ken die het verhaaltje sluitend maakt. Het expressieve talent en de precisie waarmee Pee- polykus zijn scènes uitvoert, maakt deze Engelstalige co medy in elk geval amusant ge noeg om vijf kwartier grinni kend mee door te brengen. Heintje's hit 'Mama' inspi reerde hem tot de wens om zanger te worden. Maar Tony Neef had zo'n beetje alles tegen. „Ik was dik, had puisten en woon de in Groningen. Erger kon niet." Inmiddels behoort hij tot de categorie Beken de Nederlanders met de rol van Chris in de musical 'Miss Saigon' als parel in zijn kroon. Volgende maand verschijnt zijn eer ste solo-cd onder de titel 'Nooit verwacht' waarvoor hij zelf een aantal teksten en melodieën schreef. amsterdam martin hermens „Het Heintje-gevoel is weer te rug", erkent Tony vanachter zijn cappucino. „Er ligt een plaatje en daar ben ik hartstikke trots op. Ik kan er nu niets meer aan'doen en dat is frustrerend. Ik bedoel: het liedje 'Mijn ge bed' is geflopt als single. Dat snap ik niet. Het is een prachtig nummer. Er komt nu een ander liedje op single uit. Ik hoop dat het dan wel lukt, want ik wil dat zo veel mogelijk mensen horen wat een mooi album ik gemaakt heb." De Groningse nuchterheid heeft Tony Neef er lang van weerhouden om het muziekvak in te stappen. „Mijn ouders leerden elkaar kennen in een band die op feesten en partijen speelde. Nadat ze zijn ge trouwd, hebben ze nooit meer iets aan muziek gedaan. Behal ve dan dat mijn moeder één keer per jaar de accordeon te voorschijn haalde. Ze kozen voor zekerheid, veiligheid. Dat was tekenend voor hen." „Die moraal heb ik ook lange tijd vastgehouden. Zanger wor den was niet voor ons soort mensen weggelegd. En toch wist ik al die tijd dat ik maar één ding wilde: zanger worden. Op mijn dertiende heb ik aan een paar lokale talentenjachten meegedaan. Ik won altijd. Toen heeft mijn vader me eens naar een professionele zang-meneer meegenomen. 'Je moet stop- Musea doen er werkelijk alles aan om publiek te trekken. Zo was er in het Textielmuseum in Tilburg vorig weekeinde nog een Kruikenzeikersdag. Neemt u Tony Neef: „Ik sleep overal dat imago van ideale schoonzoon met mij pen', zei die man. 'Je krijgt de baard in de keel.' Hij drukte me op het hart om vooral geen tweede Heintje te worden, want dat zou mijn stem verpesten." „Maar ik bleef zingen. Stie kem, dat wel. Op de fiets naar school als niemand mij kon ho ren. Later had ik een baantje bij de PTT. Ik moest post bezorgen bij afgelegen boerderijen. Ik zat alleen in de auto. En zong. De longen uit mijn lijf. Toen ik stu deerde aan de universiteit, sloot ik me aan bij een close harmo- ny-groepje. Tijdens de vakan ties zongen we in Brussel in ca feetjes. Dat was de eerste keer dat ik zingen als werk heb erva ren. Voor mij was dat het mooi ste werk dat er bestond." „Pas op mijn zevenentwintig ste heb ik de stap naar de mu ziek genomen. Op de Academie voor Lichte Muziek was John de Mol Sr. al snel een fan van mij. Hij heeft me naar het Nationaal Songfestival gestuurd. Dat was geen succes. Bij theatergroep Jeans kreeg ik van producente Marga Wagenaar het compliment ooit: 'Ik weet nu waar die liedjes over gaan'. Die theatrale aanpak van mij werk te." „Ik deed bij Van den Ende auditie voor de rol van Freddy in 'My fair Lady", maar eindigde als understudy van Bill van Dijk in 'Evita'. Ik heb wel eens op het punt gestaan om Bill van het toneel de duwen. Als un derstudy moet je altijd maar af wachten of je die grote rol een keer mag spelen. Dat vind ik een slechte zaak. Je moet een understudy een speelgarantie geven. Dat is beter voor de kwa liteit van de show." „Die rol van Chris in 'Miss Saigon' heeft voor mij goed uit gepakt. Ik heb me er mee in de kijker gespeeld. Zo kreeg ik di verse aanbiedingen om een so lo-album te maken. „Ik kon doen wat ik wilde. Dat is een ongekende luxe, al ben ik me daar nooit bewust van geweest. Ik heb me overal mee bemoeid. Tot en met het foto gpd/roland de bruin hoesje van de cd toe. Gelukkig ben ik daarbij goed begeleid. „Henk Temming is een grote steun en toeverlaat geweest. Hij heeft het album ook geprodu ceerd. We hebben gekozen om alle muziek door echte instru menten te laten inspelen. Toen de viool-partij werd opgeno men, zei Henk: 'Je moet komen kijken'. Dat was een ongelofelij ke kick. Er zaten zestien violis ten in de studio. Dan krijg ik de tranen in mijn ogen. Ze hebben mij toen kunnen wegdragen." „Er staat bewust geen liedje uit 'Miss Saigon' op deze solo- cd. Ik wilde een andere kant van mijzelf laten zien. Ik wil verrassen en niet blijven steken in steeds dezelfde dingen. Er zit meer in mij dan alleen 'Miss Saigon'. Ik ben heel dankbaar dat ik de rol van Chris kreeg. Maar ik merk nu dat het moei lijk is om in een andere musical te gaan spelen. Ik sleep overal dat imago van de ideale schoonzoon met me mee." een jaar 20 miljoen be zoekers trek ken. Een veel voud van de circa 2,5 mil joen bezoekers waarop het betaald voet bal jaarlijks mag rekenen Leidse musea trokken het afgelopen jaar meer publiek dan ooit tevoren. 713.000 Bezoekers werden ge teld. Uiteraard was Naturalis koploper met ruim een kwart miljoen klanten. Een bezoek aan Naturalis is op sommige dagen dan ook een bezoeking. Serieuze museumbezoekers moeten echt hoorndol worden van de horde klotekoters die vooral in het weekeinde wordt losgelaten. Een situatie die we tot voor kort alleen kenden van musea in buitenlandse hoofd steden. In Parijs, bijvoorbeeld, trekken tentoonstellingen de laatste jaren zoveel bezoekers dat het personeel de kermis' meer dan beu is. Afgelopen de cember ging personeel van het Louvre zelfs in staking en werd verbetering van de werkomstan digheden geëist. Leiden heeft, Naturalis uitge zonderd, nog niet echt veel last van overbevolking van de cul tuurcentra. De staatssecretaris van (massa)cultuur, Rick van der Ploeg, meent dan ook dat er alles aan gedaan moet worden om meer jongeren naar musea, theaters en concertzalen te krij gen. Hij is op zijn wenken be diend door Stedelijk Museum De Lakenhal dat jongeren tot 18 jaar vanaf 15 februari gratis gek op moeten kijken als ze bin nenkort een F-side van tot de tanden gewapende supporters van Jan van Goyen in hun mid den hebben. Serieus: heeft het zin dat musea hun entree prijs verlagen of jongeren zelfs gratis binnenlaten Komen er daardoor meer geïnteresseerde bezoekers? Vooralsnog is dat nog nooit gebleken. Inte- JAN RIJSDAM toegang geeft. En de Leidse poli tiek haastte zich te verklaren dat delijk' mogen gaat evenwel de entreeprijzen van musea zijn in de afge lopen jaren fors gestegen en de bezoe kersaantallen ook. Voor de tentoonstellin gen (zonder een cent subsidie) in de Nieuwe Kerk in Amsterdam worden ho gere toegangsprijzen betaald dan in welk musea ook. Toch trekken deze exposities massa's mensen (niet alleen toeristen) en staat, volgens de organisatie, in het gastenboek nooit te lezen dat de prijs te hoog was. Zelf ben ik graag bereid een paar gulden meer te betalen voor een entreebewijs om de kloof tussen de gewone burger en de kunst te helpen verklei nen. Maar ik geloof er niet in. Het zou mij verbazen als straks honderden jongeren, die het zich voorheen niet konden per mitteren, met de tong uit hun mond De Lakenhal doorkruisen op zoek naar 'Het laatste oor deel'. Ook stand van denken dat e naar musea komen als het toe gangskaartje goedkoper of gratis is. Er zal misschien even sprake zijn van een piek, zoals in het jaarlijkse museumweekeinde, wanneer alle musea gratis toe gankelijk zijn. Maar als het gra tis blijft neemt, na verloop van tijd, het bezoekaantal vrijwel zeker weer af. De Leidse politiek weet dat natuurlijk ook. Van het besluit dat jongeren gratis naar 'het ste- cultuurmarketing EN C financiering van de tweede 1 enksteen voor Marinus van Lubbe, de Leidse metselaar de Duitse Rijksdag in brand ft gestoken, is rond. Het be-, dat nodig was om het istwerk van het kunstenaars- Sluik/Kurpershoek te kun- bekostigen, is bijeenge- cht door de gemeente Lei- fi van particulieren. De P enksteen wordt op 27 febru- middags door twee nich- in Marinus van der Lubbe oorafgaand aan de onthul- wordt om 13.00 uur in het lelijk Museum De Lakenhal persconferentie gehouden, ma volgt een wandeling Morsstraat 38, het geboor- is van Marinus van der ibe. Vervolgens gaat de tocht i r de Morspoort, waar Fredie kmans van de Stichting 'Een voor Marinus van der Lub- een inleiding zal houden, •e acteur Fedja van Huêt van atergroep Hollandia zal rij de plechtigheid een frag- spelen uit de voorstelling gebluste kalk', een toneel - waarin Marinus van der e centraal staat. Het stuk 'dt op 12 maart in het Leidse 1-theater vertoond, ier kinderen van basisschool Morskring' brengen het lied brand van Berlijn' ten ge- e, op de wijze van de be- mde melodie 'Du, schwarzer euner'. Ze worden begeleid een accordeonist, ie twee café's nabij de Mor spoort, Huis de Bijlen en La Plancha, staan die middag ook in het teken van de Van der Lubbe-herdenking. In Huis de Bijlen speelt de groep 'Rinus' liederen van en over Marinus van der Lubbe. In La Planche signeert journalist Martin Schouten de herziene uitgave van zijn biografie over de be roemde Leidenaar. Bij de herdenking zullen zo wel vertegenwoordigers van de gemeente Leiden als de ge meente Leipzig aanwezig zijn. In Leipzig is in januari de éerste gedenksteen geplaatst op het Südfriedhof, de plek waar Van der Lubbe ligt begraven. In mei zal nabij het gebouw van de Duitse Rijksdag een derde steen worden onthuld. Tesamen vor men de drie stenen een gedicht dat Van der Lubbe heeft ge schreven. Overigens houden zowel de Nederlandse regering als de Duitse zich nog op de vlakte ten aanzien van de huidige status van Marinus van der Lubbe. Frank de Bruin, voorlichter van het ministerie van buitenlandse zaken: „Nee, er ligt hier geen ministerieel besluit waarin staat dat Van der Lubbe nu als held moet worden beschouwd.' Paul Dettmar, woordvoerder van de Duitse ambassade in Den Haag, zegt dat er binnen de bondsre publiek nog niet is nagedacht over die vraag. „Of Van der Lubbe een held is, kan ik u dus niet zeggen. Maar ja, je hebt na tuurlijk goede en slechte brand stichters." Crossing Border terug naar centrum Het Crossing Border Festival verhuist dit jaar van het Congrescen trum in Den Haag naar het centrum van die stad. Het festival is daar ooit van start gegaan, maar om meer bezoekers te trekken week het uit naar het Congrescentrum. De organisatie heeft beslo ten terug te verhuizen om Crossing Border weer een intiemere sfeer te geven. Crossing-organisator Behre hoopt dat zijn beslis sing een verschuiving van kwantititeit naar kwaliteit tot gevolg heeft. Hij vindt dat zijn evenement in het Congrescentrum steeds meer het karakter van een groot popfestival kreeg, terwijl het ook ruimte moet bieden aan literatuur, poëzie en stand-upcomedy. Crossing Border is dit jaar van 5 tot en met 10 oktober. kinderen en jongeren straks alle Leidse (rijks)musea gratis naar binnen moeten kunnen. Schouwburgdirecteur Bart van Mossel heeft onlangs onder vonden dat met een horde scho lieren in huis het theater er niet ongeschonden vanaf komt. Vindt u het gek?. Die jongens en meisjes zijn het LVC gewend jong publiek waar Stevie Wonder te paard trekken. Eigenlijk geen schade kan aanrichten. Als u het mij vraagt duurt het niet lang of De Lakenhal heeft straks de eerste museumhooligans bin nen. En ik denk dat de Vrienden van de Lakenhal helemaal niet suggestie uit dat de stadsbe stuurders het goed voor hebben met het toegankelijk maken van kunst voor een breed publiek. Uiteindelijk gaat het er natuur lijk om dat zo'n maatregel een stuk goedkoper is dan bijvoor beeld meer ruimte te scheppen voor exposities die een nieuw en het museum is het het zo- 'eelste bewijs dat De Lakenhal bij de politiek niet hoog staat aangeschreven. Het stedelijk museum wordt zo onderge waardeerd dat het product nu zelfs gratis wordt aangeboden. recensie lidy van der spek K&O Lunchconcert: pianoduo Irene Wiekhart Hurrelbrinck. Gehoord 4/2, Kapelzaal, Leider contrastrijk vertolkt. Er is duidelijk naar Rachmaninoff toegewerkt. In de drie delen Barcarolle, Thème Russe en Romance uit 'Six Morceaux' ligt zijn hart nog heel dicht bij het Russisch idioom, is de sfeer roman tisch en puur. Hier vinden Wiekhart en Hurrelbrinck elkaar. Wiekhart laat het wa ter onophoudelijk spatten en stromen en Hurrelbrincks boot baant zich onverveerd een weg door dit natte gedruis. Het preg nante thema in Thème Russe wordt stevig neergezet. Steeds groter en vloeiender wor den de lijnen totdat ze oplossen in een licht wrang akkoord. Heel sfeervol vertolkt. Ook voor twee Leidenaars stroomt de K&O Kapelzaal vol in lunchtijd. Al zijn Irene Wiekhart en Ben Hurrelbrinck ouwe ver trouwden, hun programma is fris en verre van saai. De Ouverture Abu Hassan van Von Weber is een binnenkomer. Veel spek takel, het klettert lekker. Hier merk je al dat beide spelers een niet geheel naadloze visie t de stof hebben. Wiekhart wil op schieten en is enigszins gepresseerd, Hur relbrinck is wat meer beschouwend, be dachtzamer, waardoor akkoorden niet al tijd even exact sporen. Ook in Beethovens Variaties over een thema van Ferdinand Ernst graaf van Waldstein voel je die iets andere invalshoek. Thema's naast elkaar gespeeld proeven net even anders. Melo dieën in de baskant dragen een fractie lan ger. In de Allegro-Satz in a Moll van Schu bert is het een komen en gaan van lichte melancholische delen en klaterend slag werk van aangename akkoorden, mooi Britt Nelemans van 'Letters in Steen' bezig aan de gedenksteen voor Marinus van der Lubbe. Na een vertraging wordt de plaat nu op 27 fe bruari onthuld, de dag dat de Rijksdag in de brand vloog. foto anp KRAKER - De Franse stripfigu ren Asterix en Obelix blijken ook op het witte doek onver valste kaskrakers. De première van de duurste film uit de Fran se filmgeschiedenis trok giste ren een record van 446.724 mensen naar de Franse biosco pen. De film werd in liefst 780 zalen uitgebracht. De hoofd personen uit Galicië worden gespeeld door Christian Clavier en Gérard Depardieu. De film kostte ruim 92 miljoen gulden. euwe dirigent en regisseur voor Leids operettegezelschap £er van Leyden: „Operette K oubollig.foto gunn Het Leids operettegezelschap Crescendo heeft een nieuwe artistieke leiding: de Leid se regisseur Lida Spaans en de Amsterdam se dirigent Rutger van Leyden zijn respec tievelijk George Ouwerling en Bob Berke meier opgevolgd. Lida Spaans stond als kind al op het to neel in kinderoperettes. Ze maakte haar theaterdebuut in de musical 'My Fair La dy', met Joop Doderer en Jacco van Renes- se in de hoofdrollen. „Een jaar later ging ik zingen en dansen bij de Hoofdstad Operet te. Dat heb ik tien jaar gedaan en dat was een hele goede leerschool voor mij", legt Spaans uit. Sinds 1981 regisseert ze, onder meer bij toneelgezelschappen in Noordwijk - en Leiderdorp. Ze noemt zichzelf een echte koorregisseur. „Ik wil mensen leuk neerzet ten en lekker laten dansen. Om spelers te motiveren doe ik zelf alles voor. Dan zien ze hoe het er uit kan zien en krijgen ze er plezier in." Rutger van Leyden studeerde filosofie aan de Universiteit van Amsterdam en or kestdirectie aan het Koninklijk Conservato-' rium te Den Haag. Hij volgde masterclasses bij onder meer Peter Eötvös en Anton Kers jes en dirigeerde het Residentie Orkest, Slagwerkgroep Den Haag, het Belgrado Philharmonisch Orkest en het Combustion Chamber. Met dit laatste gezelschap, waar van hij chef-dirigent en artistiek leider is, trad hij twee jaar geleden maandelijks, live op in het VPRO-programma 'Reiziger in Muziek'. Verder leidt hij het Kamerkoor Amsterdam en het Leids studentenkamer orkest 'Coll' Arte'. Met Crescendo gaan Spaans en Van Ley den de operette 'De klokken van Cornevil- le' van Robert Planquette uitvoeren. Van Leyden wil een 'frisse en heldere' uitvoe ring geven. Hij vindt operette eigenlijk een wat uitstervend genre. „Operette kan ont zettend leuk zijn, maar wordt vaak zo slecht en oubollig uitgevoerd. Het genre zit hierdoor in het verdomhoekje. Ik hoop daar wat aan te veranderen en wil graag meer jongeren trekken." „Een opvoering in deze tijd vraagt om ex tra visuele middelen. Je kimt dat niet doen door dezelfde regie als twintig jaar geleden te gebruiken." Spaans is het daar mee eens: „Het moet niet zo stoffig zijn als vroeger, maar daarentegen moet je 'Die lustige Wit- we' ook weer niet op een brommer over het toneel laten scheuren. Ik kies graag voor een tussenweg." Dolf van der Linden, 1915-1999 Dolf van der Linden, oprichter en oud-dirigent van het Metropole Orkest, is op 83-jarige leeftijd overleden. Hij stierf in de nacht van vrijdag op zaterdag na geruime tijd te hebben gekampt met een kwakkelende gezondheid. Hij leidde het omvangrijke orkest van 1945 tot 1980. Van der Linden kreeg kort na de bevrijding het verzoek een groot omroeporkest op te richten voor allerlei soorten lichte muziek. In hoog tempo verzamelde Van der Linden zo'n veertig musici om zich heen. Wat niet gemakkelijk was, aangezien zij over heel Europa waren verspreid en de communicatiemiddelen ge brekkig waren. Twee belangrijke joodse jazzsolisten, violist/trompet tist Sern Nijveen en violist Benny Behr, bleken de oorlog te hebben overleefd en in een Gronings etablissement te werken. Behr vertelde vele ja ren later aan journalist Eddy Determeyer: „Dolf stuurde me een telegram: 'Begin een modern radio-orkest. Heb je zin om mee te doen?' Ik wérd met een Canadese truck, want er was ver der geen vervoer, naar Hilversum gereden. Ik zeg; 'Dolf, jongen, wat betaalt dat?' Zegt-ie: 'Ik geloof zoiets van 55 gulden in de week.' Ik zeg: 'Ik krijg in Groningen tweehonderd en we heb ben hier al suiker, koffie, cacao en thee.' Dat was erg schaars toen. 'Heb je hier ook', zei-die. Dat viel wel even tegen in het begin. Heel lang zaam is het Metropole Orkest beter gaan beta len." Geleidelijk werd het orkest ook groter en ver fijnder. Onder leiding van Van der Linden groeide het uit tot het wellicht enige orkest dat de ene dag authentieke fla menco speelt, de volgende dag een jazzsolist als Lee Ko- nitz begeleidt, weer een dag later met de Golden Earring werkt en net zo gemakkelijk een gospelconcert verzorgt voor de EO als de begeleiding van een songfestival. De hui dige bezetting van het orkest - een half symfonieorkest, een complete bigband en een ex tra rock-ritmesectie - is uniek in de wereld. De rijzige Van der Linden was een bekende televisieper soonlijkheid. Hij schreef een groot aantal composities, waaronder de tune Park Lane Serenade, en componeerde de soundtracks van talrijke speel films. Hij amuseerde zich uitstekend en ging in 1980 met grote tegenzin met pensioen. Van der Linden bleef nog lang op freelance- basis voor de omroepen werken. Twee jaar te rug ontving hij de Gouden Harp vanwege zijn ondersteuning van het Nederlandse lied. Hij is inmiddels in stilte begraven in zijn woonplaats Hilversum.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 21