Kerk Samenleving Weinig steun voor kritiek op 'anti-joods gif in kerkbo Het evangelie via de moderne media verspreiden Jongeren zoeken oecumene utrecht De oecumenische kloostergemeenschap van Taizé verwacht eind februari honderden jongeren op een weekend in Utrecht. De bezoekers zullen zich tijdens de bijeenkomst wij den aan ontmoeting en gebed. De bijeenkomst moet bij de deelnemers de sfeer oproepen van de oecumenische klooster gemeenschap in het Franse Taizé. Ochtend-, middag- en avondgebeden hebben een prominente plaats in het program ma. Broeders uit Taizé zullen een bijbelinleiding verzorgen. Nieuwe relieken St. Valentijn Glasgow De vermoedelijke overblijfselen van St. Valentijn in het Britse Glasgow krijgen een nieuw onderkomen. Ze worden ondergebracht in een glazen kist bij de ingang van het nieuwe pastorale centrum van de Franciscaanse kerk van John Duns Scotus. Op Valentijnsdag, de feestdag van de heilige op 14 fe bruari, wordt een speciale kerkdienst gehouden ter ere van St. Valentijn. De relieken zullen tijdens die bijeenkomst in de kerk liggen. In de derde eeuw was St. Valentijn vermoedelijk bis schop van Temi. Hij stierf als martelaar op de Via Flaminia. De Franciscanen kregen de botten van St. Valentijn in 1868 van een rijke Franse familie, die de overblijfselen generaties lang in haar bezit had. Vanaf dat moment lagen de relieken in de klooster kerk van St. Francis in Glasgow. Glasgow is niet de enige stad die zegt over de botten van Valentijn te beshikken. In Dublin worden de relieken vereerd vanaf 1836 in het Karmelitessen- klooster. Zij waren een geschenk van paus Gregory XVI aan de Karmelitiet John Spratt. Samenzang in Katwijk katwuk Voor de muziekliefhebbers in Katwijk komt speciaal het Urker Mannenkoor 'Hallelujah' langs voor een samenzang, georganiseerd door het zangcomité Woord en Daad. Ook het Urker kinderkoor 'Klein maar Dapper' zal er acte de présence geven. De bijeenkomst heeft morgen plaats om 19.15 uur in de Nieuwe Kerk aan de Voorstraat in Katwijk aan Zee. De deuren gaan open om 18.45 en de toegang is gratis. Voorzitter Broederschap overleden utrecht De voorzitter van de Remonstrantse Broederschap, mr. W.G.C. Mijnssen, is zondag op 57-jarige leeftijd tijdens het bijwonen van een kerkdienst in Utrecht overleden. Dit heeft het bestuur van de broederschap donderdag bekendgemaakt. Mijnssen was sinds 1997 voorzitter. Daarvoor bekleedde hij ver schillende functies in het kerkgenootschap. Hij was onder meer voorzitter van de kring Midden Zeeland. Verder vertegenwoor digde hij sinds 1982 de Remonstrantse Broederschap in het In terkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO). Mijnssen zou af gelopen dinsdag worden geïnstalleerd als raadsheer van het Ge rechtshof te Den Haag. Daarvoor was hij officier van justitie in Middelburg en Amsterdam en werkzaam bij het ministerie van Justitie. Actie voor vrijlating Vietnamezen driebergen Twee christelijke organisaties zijn een handtekenin genactie begonnen voor vrijlating van christenen in Vietnam. Volgens de evangelische mensenrechtenorganisatie Jubilee Campaign zitten de Vietnamese christenen vast, omdat zij hun geloof hebben uitgedragen of bijbels en christelijke literatuur hebben verspreid. Het initiatief voor de handtekeningenactie is afkomstig van Jubilee Campaign en de Vereniging van Christe nen tegen Vervolging en Marteling (VCVM). De organisaties ho pen daarmee de regering van Vietnam over te halen 34 gevan genen vrij te laten. Sommigen van hen zitten sinds november 1997 vast, anderen werden vorig jaar aangehouden. Onder de gevangenen bevindt zich de predikant Le Tan Si en zijn vrouw Doan Thi Diem, die in oktober vorig jaar werden opgepakt. Mi nister Van Aartsen (Buitenlandse Zaken) heeft op aandringen van de kleine christelijke fracties in de Tweede Kamer beloofd de zaak te laten onderzoeken. Stafleden bisschop Muskens op straat den bosch/breda Twee naaste medewerkers van bisschop Mus kens van Breda zijn 'intens bedroefd' en 'diep geschokt' over de manier waarop zij op straat zijn komen te staan. Ten gevolge van de reorganisatie van de bestuursstryctuur hebben eco noom C. Dirkx (56) en personeelsfunctionaris P. Rijbroek (54) hun baan verloren. Dit meldt het opinieblad voor geloof en sa menleving De Bazuin deze week. Dirkx, die dertien jaar eco noom van het bisdom was, schrijft in een brief aan priesters, parochies en andere betrokkenen dat aan zijn vertrek een zake lijk verschil van inzicht ten grondslag ligt. Dirkx' arbeidsover eenkomst met het bisdom is door tussenkomst van de rechter ontbonden. Er was geen sprake van goed overleg. Binnenkort neemt hij in kleine kring afscheid, 'van mijn kant intens be droefd en met heel veel pijn in het hart'. De functie van hoofd personeelsdienst van het bisdom, die Rijbroek tien jaar heeft vervuld, is bij de reorganisatie opgeheven. Voortaan worden personeelszaken rechtstreeks door de bisdomraad (de bisschop en zijn naaste medewerkers) behandeld. Sinds Rijbroek eind september van Muskens te horen kreeg dat ervoor hem binnen het bisdom geen passende functie beschikbaar zou zijn, is hij 'diep geschokt en met diep verdriet' vervuld, aldus een per soonlijke brief aan priesters en parochies. Bisschop Muskens liet weten dat hij het niet gepast vindt in het openbaar op per soneelszaken te reageren. ONNO VAN 'T KLOOSTER Betrokkenen bij de dialoog tussen joden en christenen hebben weinig begrip voor de kritiek van dr. G. Cohen Stuart op vermeend 'anti-joods gif in het liturgisch handboek van de Samen-op- Wegkerken. De voormalige hervormde vertegen woordiger in Jeruzalem ergert zich vooral aan opname van het in zijn ogen anti-joodse Beklag Gods in het zogeheten Dienstboek. „De kerken verspreiden anti-joods gif in het Dienstboek schrijft Cohen Stuart deze week in het opinieblad Woord Dienst. Door vast te houden aan het Beklag Gods, onderdeel van de liturgie op Goede Vrijdag, 'bevloeien de Samen- op-Wegkerken de nog altijd vruchtbare anti- joodse voedingsbodem'. „Buiten proportieoordeelt voorzitter ds. D. Pruiksma van het Overlegorgaan Joden en Chris tenen (OJEC). De samenstellers van het eind vo rig jaar verschenen Dienstboek hebben volgens hem duidelijk aangegeven dat het middeleeuwse Beklag Gods niet op het joodse volk gericht is. „Want Ik heb u uitgeleid uit het land van Egypte, maar gij hebt een kruis bereid aan uw Redder", luidt een van de aanklachten van God in de tekst. In een toelichting staat dat de tekst niet be doeld is om de joden de moord op Jezus in de schoenen te schuiven. „We betrekken de verwij ten van God op onszelf. We nemen ze niet over om ze vervolgens op de joden toe te passen", zegt B. Robbers, voorzitter van het SOW-orgaan voor de Eredienst. L. Evers, de joodse vice-voorzitter van het OJEC. vindt Cohen Stuarts kritiek 'tendentieus en niet helemaal eerlijk'. Hij hoopt wel dat de dis cussie over het Beklag Gods in de kerken door gaat. Evenals Pruiksma is hij niet gelukkig met de opname van de tekst, omdat die te veel uitleg be hoeft. Cohen Stuart verwijt de kerken ook dat ze zich in het Dienstboek geen rekenschap geven van de breuk met het jodendom, met name wat betreft de vervanging van de sabbat do dag en het afschaffen van de joodse der. Verder gebruiken de kerken het j goed waar het hun uitkomt en zetten h gen 'of zelfs anti-joodse' hand. Cohen Stuart is volgens Robbers r hoogte van de stand van zaken in I christelijke overleg. De gedeelde opvai de kerken de joodse traditie niet moete ren. „Hij rakelt een aantal schadelijl standen op die wij hebben willen i Pruiksma proeft in Cohen Stuarts wo verlangen naar verjoodsing van het chi Ds. Wil lem Glas houwer, (54) stond aan de wieg van de Evangeli sche Omroep en de Evangelische Hoge school in Amersfoort. Glashouwer is een pionier die in heel Ne derland bekendheid geniet en binnenkort als fulltime internatio nal president' via de organisa tie Chris tenen voor Isra el' ook in het buitenland z'n sporen zal gaan nala ten. Op het ogenblik isGlashouwer nog her vormd predikant in Katwijk. Hij ziet het als zijn roeping om het evangelie uit te dragen via de moderne me dia. Dominee W. Glashouwer „Ik bevond mij lovende en prijzende de drie-eeuwige God." foto dickh T k geloofde tot mijn negentiende jaar 1 helemaal niets. Het geloof zag ik als flauwekul. Zo van: je kan de proble men in je leven niet aan en dus zoek je troost in een God. Mijn vader was predikant. We woonden in Driebergen toen hij mij introduceer de aan een jonge zendeling, die hij een paar keer mee liet rijden in onze auto. Er ontstonden tussen hem en mij discussies over het geloof, die soms tot diep in de nacht konden duren. Eigenlijk vond ik dat ik die discussies op intellectueel niveau op alle fronten won - of het nu ging over de schepping of het bestaan van God. Dit speelde zich af in de tijd van existentia lisme. Sartre en Camus, dat waren helden in die dagen. Maar ja, ondanks mijn gelijk, grijnsde die jongen in zo n gesprek telkens en zei: en toch heb ik gelijk. God bestaat. Ik ben daar ook vol maakt gelukkig mee, en als ik jou zo bekijk ben je niet erg gelukkig.' Daar had hij wel gelijk in. Het existentialisme waarvan ik een aanhanger was, is een vrij sombere leer. Die jongen zei ook steeds maar weer: als je God wil leren kennen zul je zelf de stap moeten zetten, want Hij heeft zich in Christus aan ons gegeven. Meer kon Hij niet doen.' Het leven had voor mij toch weinig zin dus ik zei tegen die jongen: als dat dan de voor waarde is om zeker te weten of God bestaat - dat je dus jezelf aan hem overgeeft, open staat voor een existentiële relatie - dan wil ik dat ook heel eerlijk, voor één keer proefondervindelijk, doen. En vanaf dat moment wil ik nooit meer hoeven te twijfelen aan het wel of niet bestaan van God. 'Ik reed die avond terug naar huis en zette ergens tussen Soest en Driebergen mijn Volkswagen, zo'n kevertje, aan de kant, stapte uit en zei zoiets als: Here God, als U bestaat - ik weet het niet, en denk eigenlijk van niet - maar als u bestaat, hoort u mij nu. En als het de voorwaarde is dat ik mij radicaal aan u overgeef en als het ware die stap in het ravijn doe, dan doe ik dat bij deze. Als U niet bestaat dan zijn er geen normen van goed en kwaad. Dan is er alleen dat wat nuttig of ple zierig is of niet, en heeft het leven eigenlijk geen zin. Amen.' Ik reed terug en dacht: nu maar kijken wat er ge beurt'. Er gebeurde dus niets en ik dacht al: zie je wel, allemaal flauwekul.' Eenmaal thuis in Drie bergen kroop ik mijn bed in en viel in slaap. Later die nacht werd ik wakker en bevond ik mij - en ik kan het niet anders omschrijven -lovende en prijzende de drie-eeuwige God: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. En dat op een volstrekt extatische wijze. Ik weet zeker dat ik niet droom de. En fin, dat tafereel herhaalde zich drie nachten achter elkaar. Overdag kon ik er niet wijs uit wor den wat er met mij gebeurde. Ik vroeg zelfs een keer aan God of het mocht stoppen, want ik dacht dat ik anders zou bezwijken. Zo overweldi gend waren die gevoelens. Ik was bang dat mijn hart het zou begeven. Sindsdien die nachten heb ik nooit meer aan het bestaan van God en Chris tus getwijfeld. Er volgde een langdurig proces van 'omdenken'. Ik realiseerde mij dat wat in de bijbel stond, dus waar moest zijn. Als waar is wat er wordt ge schreven over de kruisiging en opstanding van Christus, dan moet ook het scheppingsverhaal waar zijn. Ik was tot dan toe een overtuigd evolu tionist. Na het gymnasium ben ik theologie gaan studeren in Groningen. In die tijd, de jaren zes tig, kwam ook de Evangelische Omroep op. Mijn vader werd daar voorzitter. Ik was altijd een televisiefanaat, en eigenlijk nog voor de eerste uitzending de lucht in ging, raakte ik als vanzelf betrokken bij de EO. Mijn vrouw werd in dezelfde tijd omroepster. Dus waren we beiden met huid en haar aan de omroep verbon den. Ik heb ontzettend veel programma's ge maakt, geproduceerd en ingekocht. En dan zijn er nog de boeken van mijn hand en de boeken die zijn verschenen naar aanleiding van de pro gramma's. Je mag dus stellen dat het mijn roeping is om de bijbel uit te dragen via de moderne media. Men sen denken altijd ik iedereen maar wil bekeren, maar daar gaat het niet om. Ik ben zelf door mijn bekering erg gelukkig geworden en gun dat ande ren ook graag, die persoonlijke omgang met God. Tijdens mijn jaren bij de EO heb ik m'n studie theologie afgemaakt. Mijn vader was dominee in Tuil en 't Waal en ik had daar wel eens, als gast, gepreekt. Toen mijn vader ermee wilde stoppen, deed de gemeente een beroep op mij. Mijn vader kreeg uitgerekend in die periode, nu zo'n vijftien jaar geleden, een hartaanval. Ik moest voor mijn gevoel toen wel predikant worden. Mijn vader heeft nooit geweten dat ik het beroep heb geaccepteerd. Alles ging goed, ik werkte dus parttime voor de EO en als dominee. Maar twee jaar na mijn start in Tuil en 't Waal begon ik aller lei lichamelijke kwalen en klachten te krijgen. Ik werd steeds dikker, er begonnen dingen in mijn ogen te drijven, hoorde steeds slechter, kon mij niet meer concentreren en viel zelfs sp< wusteloos. Dat was in Israël, midden o| zakte zo neer. Thuis moest ik naar de neuroloog en di teerde een tumor bij mij ter grootte var grapefruit. Een existentieel moment, w kans om deze ziekte te overleven was n Het revalideren duurde lang, maar ik bi maal hersteld. Wonderlijk eigenlijk. Zes den, ik had het eigenlijk weer prima na, zin in Tuil en 't Waal, deed plotseling di te Katwijk een dwingend beroep op mij hier zit ik nu weer op een prachtige ple! boeiende gemeente. Ik woon in een mooie pastorie tegen de met een ruime werkkamer waar ik zo'n twintig meter boeken in kwijt kan. En ti ik weer geroepen - daar heb je dat woo ping' weer - om iets anders te gaan doe word internationaal voorzitter van de S Christenen voor Israël. Een organisatie tenen overal ter wereld bewust wil mak betekenis van het Joodse volk in Gods 1 met deze wereld. In de bijbel (Johannes 23, vers 18) zegt! Petrus: Voorwaar, Ik zeg u: Toen gij jon omgorddet gij uzelf en gij gingt, waar gi maar wanneer gij eenmaal oud wordt, handen uitstrekken en een ander zal u omgorden en u brengen waar gij niet wilt.' Zo is dat bij mij ook gegaan. In het begin deed ik alleen wat ik zelf wil de en nu ik ouder ben, neemt een An der mij bij de hand en bepaalt waar ik naar toe ga. Foto uit de archieven Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing een ingevulde cheque (geen overschrijvingskaart) ter waarde van vijf gulden (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) op te stu ren naar het Leidsch Dagblad, t.a.v. Leidsch Dagblad Archieven, Postbus 54, 2300 AB Leiden of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad aan de Rooseveltstraat 82. ontvang de foto binnen drie weken. LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) kantoor Rooseveltstraat 82 071 -5356 356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden abonneeservice Abonnementen 071-5128 030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging. Ma. t/m/vr. 18.00-19 30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-5128 030 directie B M. Essenberg, W.M.J. Bouterse (adjunct) J. Kiel adjunct hoofdredactie J.G. Majoor, T. van Brussel (adjunct) L.F. Klein Schiphorst (adjunct) redactie F Blok, chef eindredactie algemeen t. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en Veenstreek D C. van der Plas, chef eindredactie regio J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst W Spierdijk, chef sportredactie E. Straatsma, chef redactie Regio Leiden R.I.M. van der Veer, chef redactie Duin- en Bollenstreek W.F Wegman, chef redactie Leiden Redactie: 0 Hoofdredactie 0 advertenties Maandag t/m vrijdag van 8.30t abonnementen bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per half jaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging het automatisch afschrijven van h# abonnements- geld, ontvangen ƒ1 betaling. VERZENDING PER POS Voor abonnementen die per post (b worden verzonden geldt een toesla aan portokosten per verschijndag LEIDSCH DAGBLAD OP CASSE Voor mensen die moeilijk lezen, i hebben of blind zijn (of een ande leeshandicap hebben), is een sar» van het regionale nieuws uit hetl Dagblad op geluidscassette besdi informatie 0486-486486 (Centrum voor Gesproken Lectui; ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth. 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonder feestdagen). Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. 1 INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131 Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111. de Leidsch DagbladAltCfflEYlüN ANNO 1899 Zaterdag 4 Februari LEIDEN Gelijk vorige jaren zal ook dit jaar een bezoek plaats hebben aan onze stad met de lichtbeelden van het Leger des Hei Is, op Woensdag 15 Februari in de Stadszaal groote zaal. De beelden zullen worden geprojecteerd door een Du plo Hydro-Oxygen-Projectie-Apparaat met kalklicht. ,,De geschiedenis van ,,Silvo"of de „Verwoesting van Terradelphia" zal behandeld worden, afgewisseld met muziek en zang. KATWIJK Gisteravond bood de zeereerw. heer pastoor Van Straelen in het café „De Kroon", te Katwijk aan den Rijn, een contrafeest aan de jongedochters en jon gelingen, die de herdenking van zijn jubileum onlangs op zo uitsteekende wijze tot een waren feestdag voor zijneerw. hadden gemaakt. Op loyale wijze werd de commissie feestelijk ont haald. Afgewisseld door pianomuziek en voordrachten werd de avond op recht-gezellige wijze doorgebracht. Dat het aan uitingen van dank niet ontbrak, spreekt na tuurlijk vanzelf. LEIDEN Op de Borstelbrug alhier brak gistermiddag de achteras van een met zakken zaagsel beladen wagen. Wagen en inhoud werden echter in spoedig tempo opge ruimd zoodat het verkeer geen stagnatie van beteekenis ondervond. Peroonlijke ongelukken hadden er niet bij plaats. CORRESPONDENTIE „Tooneelliefhebber!" Eenige dagen geleden hebben wij juist een contract met het „Nederlandsche Tooneel" afgesloten voor 13 Februari a.s. rnet Louis Bouwmeester in de titelrol van het op te voeren stuk. ANNO 1974 Dinsdag 5 februari ZOETERWOUDE Eind februa ri zal er voor het eerst bier vloei en op het Heineken-complex in Zoeterwoude, waar men dan gaat proefdraaien in de bottela rij. In april zal dit gedeelte offi cieel in gebruik worden gesteld. DEN HAAG Twaalf uur van nacht is voor de politie het startsein voor een verscherpte snelheidscontrole. De boetes die voor te hard of te zacht rij den zullen worden gegeven staan nog niet vast, maar zullen waarschijnlijk op 2 3 gulden per „zwarte" kilometer komen. De politie gaat met een groot aantal wagens de weg op om te zorgen dat de hand wordt ge houden aan de snelheidsbeper kingen: op de „grote weg" niet zachter dan 70 en niet harder dan 100 kilometer per uur voor personenauto- en motorrijders en maximaal 80 km op de bui tenwegen. Er zal worden gecontroleerd door radarwagens, die steeds op andere plaatsen langs de weg zullen opduiken. Daarnaast zal rijdend worden gecontroleerd Het verkeer op de rijksweg Amsterdam-Den Haag heeft gistermiddag vertraging ondervonden, nadat in Lei derdorp een schip, waarvan de lading was gaan schuiven, tegen een bruggehoofd was opgevaren. Persoon lijke ongelukken hebben zich hierbij niet voorgedaan. Het verkeer in de richting Den Haag moest door de politie geruime tijd worden omgeleid. Er stonden files van 6 kilometer. foto archief leidsch dagblad met de bekende witte porsches en motoren, maar ook door on opvallende camerawagens. De vier Cessna-vliegtuigjes van de rijkspolitie doen mee vanuit de lucht. Plaatselijke en regionale politiekorpsen hebben hun ei gen controles. De maximumsnelheid kan "kluitvorming" op de weg ver oorzaken. De politie zal echter begrip tonen als iemand uit zo'n gevaarlijke situatie wil ont snappen en daarvoor even har der dan honderd rijdt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 14