üultuur Kunst 'Alles op mijn cd autobiografisch' ialiaanse driehoek: bedevaartsoord voor liefhebbers )ois Mundos van Koning oor beheersing wat bleek I Bibliotheek Boerhaave weer open voor publiek Tony met baard in keel; Maria huilt echt bERDAG 4 FEBRUARI 1999 n rijsdam, 071-5356444, plv. chef annet van aarsen 071-5356443 ]aprio niet nodig voor publiek aag De Amerikaanse acteur Leonardo DiCaprio komt niet Den Haag voor de VN-bevolkingsconferentie die daar ïdag begint. De Verenigde Naties hebben de ster uit de film ic geen uitnodiging gestuurd. Dit heeft organisatiebureau Hoe uit Den Haag gezegd. De Verenigde Naties dachten ankelijk aan DiCaprio als aandachtstrekker. Om onduide- edenen is hiervan afgezien. Het is eveneens twijfelachtig ■Spicegirl Geri Halliwel naar de conferentie komt. Zij werd ankelijk ook genoemd als mogelijke genodigde. n Leer grijpt terug op Introspection krergen Fluitist Thijs van Leer grijpt terug op het succes fijn Introspection-serie. Opnieuw is hij met een orkest en Siste Letty de Jong de studio ingedoken. Het resultaat, de cd Elorious Album, komt over twee weken uit. In de jaren ze- •Ig stapelde de vroegere Focus-voorman goud op platina He vier Introspection-platen, die hij samen met Louis van jen het orkest van Rogier van Otterloo maakte. Behalve het ipel op Introspection liggen vooral de vocale partijen van |de Jong bij menigeen nog vers in het geheugen (,,bla-ba- la-baba-bla-baba-bla..."). De orkestpartijen zijn van Nieuw nietta, dat voor de gelegenheid is omgedoopt tot The Am- am Symphony Orchestra. muziek censie susanne lammers re Dois Mundos door Josee Ko- Grupo. Gehoord' 3/2, Schouw- eiden Nog te horen: 19/2, Stads schouwburg, Haarlem. onore mannenstem met is van golven op de ach- )nd en dia's van en over lie zetten je onmiddellijk en museaal-educatieve Niet echt het begin van vondje Rio. Josee Koning izilië-gek, maar dit 'Bra ns muziektheater' begint eel verantwoord. Ook het nummer overtuigt niet Colors of Joy' klinkt een tuttig en Josee Koning veel van Maria uit de d of Music, haar strakke truitje en de broek met ieuze swing-pijpen ten is Mundos' heeft het twee werelden: Neder- en Brazilië. De sporen de zeventiende-eeuwse danders daar hebben rgelaten zijn echter te im nog goed traceerbaar n. Er zijn te veel andere, ;re, invloeden overheen hen, en wat rest van het ndse in Konings pro- ma is fluisterzacht. Beter >aar is de fascinatie van tg voor wat Braziliaans is aziek. Ze zingt een beeld- ïe sobere fado met alleen r, ze zingt sophisticated dansmuziekjes met spetteren de ritmes, ze zingt vrolijke, feestelijke niemendalletjes, ro mantische ballades, maar ook drakerige chansons. Brazilië alleen is een muzikale wereld op zich en Nederland komt er niet aan te pas. Josee Koning heeft een mooie stem, waar je zalig bij kan wegdromen, maar ze is ongelooflijk beheerst. Dat maakt het soms een beetje bleek. De nuances zijn te klein, de verschillende sferen van de zeer verschillende lied jes komen niet altijd even goed uit de verf en worden soms overschreeuwd door de toeters en bellen die de regis seur bedacht. Zijn vormgeving is soms zo hevig 'over the top' dat de discrepantie tussen het muzikale en het visuele gaat storen. De verleidings-act uit een 'vaudeville anno 1860' in een waanzinnig strakke en uit- bundig-gewaagde jurk morrelt aan het fraaie liedje 'Isto ébom' en het zorgeloze recept 'Vatapd' in diezelfde heftige jurk gaat ten onder in het overdreven geroer in een denkbeeldige soeppan. Ge woon zingen en geen flauwe actjes is spannend genoeg, zo als te horen is bij 'Tchori tcho- ri', een lied van de Jaboti-in- dianen. Dat typische india- nen-gehuil blijkt echt te zijn, en niet verzonnen door Karl May en Winnetou. leiden anp De bibliotheek van het Leidse museum Boer haave is gisteren weer opengegaan voor het pu bliek. Boerhaave sloot twee weken geleden de deuren van het boekende pot en de leeszaal na ont dekking van een schim melinfectie in honderd boeken van de in totaal 20.000 titels. Het museum voor de geschiedenis van de natuurwetenschappen en geneeskunde nam de ze maatregel ter bescher ming van de rest van de collectie en de gezond heid van de medewerkers en de bezoekers. Uit onderzoek bleek evenwel dat de ontdekte Aspergillus een soort is dat geen gevaar vormt voor de gezondheid. Ver der constateerden de on derzoekers slechts een la ge waarde van besmetting in de ruimte, de lucht, het afzuigsysteem en het kli maatbeheersingssysteem. In de twee weken dat de deuren van de bibliotheek dicht waren, heeft de schimmel zich verspreid over in totaal vijfhonderd boeken. Deze zullen gron dig met alcohol worden schoongemaakt. Hoe de schimmel het museum is binnengeko men, is nog altijd niet be kend. ,,Het is wel zo dat we veel oude instrumen ten binnenkrijgen van zie kenhuizen en laboratoria. Wie weet wat daarmee al lemaal kan meekomen? Ik weet wel dat ik in de der tig jaar dat ik nu muse umdirecteur ben, dit nooit heb meegemaakt. En nu ervaar ik het voor de tweede keer in nog geen jaar tijd", zo zei di recteur Veeneman na de tijdelijke sluiting. Het museum, dat vorig jaar ook al werd geplaagd door een schimmelinfec tie, heeft inmiddels bij staatssecretaris Van der Ploeg aangedrongen op een structurele verbete ring van de klimaatbe heersing in het museum. TQ wil de stem van de werkelijkheid terug in R&B Wat een aardige jongen! De schijn altijd een beetje tegen gehad. Op de foto's in het boekje bij zijn cd hey Never Saw Me Coming kijkt TQ zo stuurs, woest en onverzette lijk. Zo'n Winston Bogarde-type. En dan die teksten op zijn album: drugs, seks en doodslag in het getto van Los Angeles. Maar wie schuift bij ons aan tafel? Een knappe, bedeesde, vriendelijke zwarte twintiger. Knalgeel T-shirt, zilveren ketting met daaraan zijn beeldmerk TQ als sie raad. Glaasje Spa blauw in de aanslag en een oprechte glimlach. Ik kom net bij TMF vandaan.' Niet Sylvana dit keer, de veejay die voor de muziekzender Rhythm Blues in haar pakket heeft. Ze spraken elkaar al in november. 'Nu een blonde, ja. Veel blondjes daar.' Zijn glim lach wordt alleen maar breder. Daar zit TQ. R&B-zanger uit Los Angeles. Verantwoordelijk voor de zwierige hit Westside. Top 3 in Nederland. Nieuw op 4 in Engeland. 'En dat terwijl ik dacht dat het hooguit een hit aan de Amerikaanse westkust zou worden. In Engeland wer den er vorige week 51.000 van verkocht. Een nog betere ver koop dan in de States.' Hij is nieuw aan het firma ment. Uitgesproken voorbeeld van een trouble-kid die gered werd door de muziek. Anders was hij zonder meer ten onder gegaan in de zwarte wijken van Los Angeles. Hij heeft nu al het nodige meegemaakt. 'Alles op mijn plaat is autobiografisch. Niet omdat mijn leven nou zo interessant is dat de hele wereld het moet weten, maar mis schien kunnen sommigen er iets van leren.' Aangrijpend in dit verband is Remember Melinda. TQ be schrijft daarin hoe hij zijn schoolvriendin dacht te onder steunen, maar haar daarbij juist de vernieling in hielp. 'Haar va der was een crackhead. Al het geld in het gezin ging er aan op. Ik had een drugshandeltje. My little hustle-thing. Ik dacht haar te helpen en deed een deel van de handel aan haar over. Wist ik veel dat ze zelf ging gebruiken. Ik gunde haar het geld. Stom rund dat ik was. Ik had moeten inzien dat ze te labiel was. Ze nam een overdosis. Ik dacht dat ik gek werd. Ik flipte helemaal. Gelukkig heeft ze 't overleefd. Voor haar leven beschadigd, maar ze is er nog. Allemaal mijn schuld. Ik ben daar niet trots op, zoals je zult begrijpen. De boodschap achter het lied is dat we moeten nadenken voor we iets doen. Als we nu allemaal eens nadachten, gingen er min der levens verloren. Dat geldt niet alleen voor Melinda en mij, maar je mag het doortrekken naar algemenere niveaus. Waarom werden rappers als Notorious B.I.G. en Tupac doodgeschoten? Waarom gooi en we bommen op Irak?' TQ spiegelt zich graag aan grote voorbeelden uit de soul van weleer. 'Teksten van R&B zijn vanaf eind jaren zeventig volledig ingezakt. Voor die tijd had je songs die ergens over gingen. What's going on van Marvin Gaye, Livin' in the city en Love is in need of love today van Stevie Wonder. Zulke lied jes hoor je niet meer tegen woordig. Terwijl het toch zo simpel is. Bij R&B staat de r voor het ritme. De b staat voor blues: dat wat je denkt en voelt, de dingen waar het leven over gaat. Begrijp me goed: ik heb niks tegen liefdesliedjes, maar hoe vaak kun je oprecht Baby, I love you zingen? Er gebeurt in de wereld zo veel waar we ons mee bezig moeten houden. We hebben een stem en moeten die laten horen.' Hij denkt de leegte, die de dood van rappers als Eazy-E en Tupac heeft achtergelaten, op te vullen. 'Iemand moet in de leemte stappen. Voor de kids. Iemand moet hun stem van de werkelijkheid zijn.' TQ hoopt een voorbeeld voor de zwarte jongeren te zijn. 'De kids kun nen aan mij zien dat het kan. Voor de jongeren in de getto lijkt het allemaal zo onbereik baar wat er gebeurt. Het lijkt in de business wel of je er op een bepaalde manier uit moet zien, moet bewegen en gekleed moet zijn. Maar dat is allemaal bui tenkant. We hebben de echte artiesten weer nodig. Ergens op straat, daar lopen ze rond. We moeten ze zien te vinden. Hoe ze eruit zien doet er niets toe.' TQ knikt wanneer hem de stelling wordt voorgehouden TQ: „We hebben de echte artiesten weer nodig. Ergens op straat, daar lopen ze rond. We moeten ze zien te vinden." foto gpd dat in Amerika de hip hop het contact met de straat heeft ver loren. 'In de meeste gevallen is dat zo. Het draait alleen maar om geld. Als dat niet ophoudt, gaat de hip hop hopeloos ten onder.' Toch heeft hij het ver trouwen in het rap-genre nog niet verloren. 'Hip hop is ont staan op straat. Hip hop was in de begindagen van de artiest zelf, voordat de industrie er bo venop dook. Maar de vonk kan natuurlijk elk moment weer op nieuw overspringen. Op straat kan het zo weer gebeuren.' British School speelt West Side Story voorschoten pablocabenda Op het podium liggen twee mannen dood te bloeden. En dat is nog maar de oogst van vóór de pauze. Zo hoort het ook in een drama waar haat en hartstocht de boventoon voeren. West Side Story, een onmogelijke liefde in een de cor waar je nooit zeker weet of het rood op de muur graffiti of bloed is. De jonge acteurs, leerlingen van de British School, weten in elk geval dat je pas echt dood bent als je dat de hele pauze lang blijft. Geen geringe opgave als een paar jonge kri tische bezoekers diezelfde pauze benutten om in je zij te prikken en hun moeders in vertrouwen toefluisteren dat ze de slachtoffers hebben zien ademen. In de foyer van de school schreeuwt alles dat hier Sond- heims en Bernsteins wereld beroemde musical wordt op gevoerd. West Side Story is al omtegenwoordig. Er zijn West Side Story programmaboekjes, t-shirts, West Side Story flop py discs met daarop o.a. een WSS-screen saver, een WSS- achtergrond en WSS-ikoon- tjes. Het meisje bij de t-shirts zegt dat ze er al twintig heeft verkocht. Begrijpelijk als je ziet hoeveel mensen er zijn af gekomen op de voorstelling van de wereldberoemde musi cal. Het kantoor van de deputy headmaster wordt zelfs tijde lijk gebruikt als drankopslag ruimte. Er is een cast van meer dan veertig leerlingen en een lijst van medewerkers die qua lengte niet zou misstaan in een Van den Ende-productie. Iedereen, van de concierge tot handige vaders en moeders hebben met vereende krach ten een indrukwekkende pro ductie van de grond getild die op de beste momenten zwaait en zwiert. Op de mindere mo menten worden kleine en gro te hobbels gracieus genomen waarbij iedereen zijn best doet niet over zijn beste beentje te struikelen. De choreografie is bescheiden gehouden. Dat kan ook haast niet anders met de krappe ruimte van het to neel en spelers. De jonge acteurs leveren een prestatie van formaat te gen een prachtig maar soms onwillig decor. Als Maria de deur voor haar toornige ver loofde dicht wil smijten, pro testeert de hele muur van het appartement. Schoonheids foutjes. Voor de rest klopt het allemaal. Het zinderende 'America' is nog steeds een ex plosief mengsel van venijnige spot en uitdaging. En 'Gee, Officer Krupke' is uitermate geestig. Riff de leider van de Jets en de beste vriend van de tragische held Tony wasemt een natuurlijk leiderschap en weet steevast de juiste intona tie te treffen. En het zij een minaar met een baard in de keel vergeven als Tony in de uithalen in 'Maria' en 'To night' soms een octaafje smokkelt. En Maria? Ach Ma ria zegeviert met een stem die krachtig en trefzeker is. Als haar verloofde uiteinde lijk met een harde knal wordt neergeschoten gaat een sidde ring door alle vader- en moe derharten in de zaal. Als bij de open doekjes alle spelers hun applaus in ontvangst nemen biggelen tranen over de wan gen van de hevig geëmotio neerde sopraan. Maria huilt echt. \ptenaar leefde in bijna volledig isolement daartoe een schriftelijk verzoek in te dienen. Naar verluidt is dat slechts enkele malen ge beurd. Dat verschafte Gala de gelegenheid haar minnaars te ontvangen, die ondanks haar gevorderde leeftijd nog volop toestroomden. Het Castell Gala Dali is een verademing vergeleken bij het Casa-Museu in Port Lligat. Dat wil zeggen, de bezoeker krijgt aanmerkelijk meer de ruimte en de kamers zijn minder vol. Het verdient aanbeveling wat vroeg te komen, om de pracht van het kasteel in alle rust te onder gaan. In de crypte onderin het kas teel ligt Gala begraven. In 1982 overleed zij op 84-jarige leeftijd. Nu mocht Dali wel in het kas teel komen en hij nam er tijde lijk zijn onderdak. Hij instal leerde er de intens blauwe troon. Daarop gezeten ontving de markies het gemene volk der journalisten. Later nam hij zijn intrek in het Teatre-Museu in zijn ge boorteplaats Figueres. Hier bracht hij te midden van zijn culturele nalatenschap zijn laatste jaren door. Veel plezier heeft hij er niet meer aan be leefd. In wat nu waarschijnlijk een van de leukste musea van de wereld is, kwam hij in 1989 op 88-jarige leeftijd te overlij den. Hij werd begraven in zijn eigen museum. Na zijn dood bleek hij al zijn aardse bezittin gen aan de Spaanse staat te hebben nagelaten. Het Dalimuseum in Figueres is het hele jaar geopend. De huis musea zijn van november tot maart gesloten. De toegang tot het Teatre-Museu in Figueres kost 1000 peseta's, ongeveer 14 gulden, het Casa-Museu Salva dor Dali in Port Lligat 1200 pe seta's, ongeveer 17 gulden en het Castell Gala Dali in La Pera- Ptibol 600 ptas, plusminus 9 gulden. I vorig jaar bestaat in loost-Spanje de Daliaanse |»ek. De surrealistische ■er Salvador Dali lietbij fcod in 1989 drie gebou- ja aan de staat: het al lan- legankelijke Dali Teatre- ji in Figueres, zijn woon- i Port Lligat en het kasteel jjn vrouw Gala in Pubol. Bitste twee zijn in 1997 lesteld als musea. En nu ftt alle drie bedevaartsoor- Dor duizenden Dali-lief- :s uit de hele wereld, acht naar Cadaqués voert een grillige bergachtige >an duikt het schilderach- isersplaatsje op, nog on- ren voor Costa Brava-be- n. Het jazzcafé van Ca- s, geboorteplaats van Sal- Dali's vader, is al decen- rmaard. Daarvan getui- e vele memorabilia yan de sterren die het hebben ht. Gabriel Garcia Mar- Biangt er naast Herman Ibord in het dorpje ver laar hotel Port Lligat, de «en vlek waar de Cata- I schilder met zijn vrouw fcertig jaar heeft gewoond pral gewerkt. Een nieuwe left het gehucht, tot voor ■echts bestaand uit Dali's I groeiende huis en een B toegankelijk gemaakt, feen was het vanuit Ca- s een steile wandeling een ongelijk rotspaadje, staat nog en maakt dui- [dat het isolement van igat bijkans volledig was. landschap is indrukwek- van een woeste schoon- ®i tegelijk herkenbaar. De rotsformaties, de door Isen beschermde baai. tranden. Waarschijnlijk ing van dit stukje Costa Dit is het landschap van s in de verte het huis op- met twee reuzeneieren koppen van Castor en Het roze Dali Teatre-Museu in Figueres: eieren op het dak en kippenvel op de muren. Pollux op het dak, weet ieder die ook maar wat van Dali heeft gezien, dat hij hier op de juiste plek is. Vergeleken bij de omgeving is een bezoek aan het museum een lichte teleurstelling. De be zoekers worden in groepen van tien in rap tempo door het huis gejaagd. Niet meer dan tien mi nuten krijgen ze om een vertrek te bekijken. Ze worden verwel komd door een opgezette beer voorzien van veel parafernalia door het zelf verklaarde genie Dali. Het is kruip-door sluip- door in het huis, overvol met opgezette dieren en prachtige kunststukken tussen ongeken de rotzooi. Een blik uit het raam' in zijn atelier leert nog eens waar hij zijn inspiratie vandaan haalde. Het uitzicht is adembenemend. Dat is de in richting van het huis ook. Even als zijn werk verkeert die in een wankel evenwicht tussen kunst en kitsch. In dit huis ontving Dali de vele beroemdheden die zijn kennissenkring bevolkten. Schaamteloos koketteerde hij met bezoek van de hele jetset en dat van het Spaanse konink lijk huis. De oude dictator Fran co mocht zich eveneens tot zijn vrienden rekenen. Wat deze be krompen katholiek gedacht moet hebben van de overdui delijke penisvorm van het zwembad in huize Dali laat zich raden. Hoe groot het huis ook was en hoeveel vertrekken het ook telde, het was te klein voor twee enorme persoonlijkheden als Salvador en zijn minnares, echtgenoot en muze Gala. Bei den maakten vooral van hun le ven een kunstwerk. Samenwo nen was voor de twee moeilijk, ondanks het winterse verblijf in New York en de vele bezoeken aan het nabij gelegen Franse Perpignan. In 1969 kwam Dali een oude belofte aan Gala na: de aankoop van een kasteel. Zijn oog was gevallen op het kasteel van Pübol, een veertien de eeuws onderkomen waar Gala zich zou kunnen terug trekken. Gala accepteerde het kasteel als cadeau op voorwaarde dat Dali alleen mocht komen na

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 25