Glam Rock als volwaardige kunstvorm Er is leven naast ie rock 'n roll' Herkomst beeld ftrouwer bekend r Veel aanmeldingen voor Leids Cabaret Festival Toneelgroep Amsterdam worstelt met stuk Wim T. ubilerend Pinkpop strikt Morissette jdgraaf De Canadese zangeres Alanis Morissette staat dit ir op Pinkpop. Dat popfestival beleeft op 22, 23 en 24 mei in ndgraaf de dertigste editie. Morissette beklom al eerder het ofdpodium van Pinkpop. De zangeres is de winnaar van de quête die de Pinkpoporganisatie jaarlijks houdt onder haar bliek. Pinkpopgangers zagen haar het liefst optreden, maar tegen ook om bands als Manie Street Preachers, Soulwax, K's oice en Korn. Op 23 februari maakt organisator Jan Smeets ?er namen bekend. tewinsky-schandaal in musicalvorm jllywood Alle hoofdrolspelers uit het Lewinsky-schandaal ijgen een alter ego op de planken. In Hollywood gaat op 11 fe- „uari de musical 'Starr Struck: a musical investigation' in pre- ière. De voorstelling van componist Stephen Bates en tekst- hrijver Alan Jay Glueckman is gebaseerd op het presidentiële vjcsschandaal dat de Amerikaanse politiek al meer dan een jaar jzighoudt. Glueckman gebruikte de transcripties van de ver eren voor zijn verhaal. Hij heeft voor 'Starr Struck' ook letter- geciteerd uit die bronnen. De voorstelling blijft tot en met 28 bruari te zien in het 2nd Stage Theatre in Hollywood. Of de lisical daarna ook nog andere Amerikaanse steden aandoet is )g niet bekend. peelfilm over de 'Zwarte Metoor' ftCHEDEFilmproducent Matthijs van Heijningen (Sigma Pic- res) gaat een film maken over Steve Mokone, de 'Zwarte Me- oor' die in de jaren 50 twee seizoenen voor het Almelose He- cles voetbalde. De Zuid-Afrikaan Mokone was de eerste zwar- speler op Nederlandse bodem. Van Heijningen wil Ajax-spe- r Benni McCarthy vragen voor de rol van Zwarte Meteoor, of «elk geval als stand-in voor de voetbalbeelden. Mokone had in 68 als aanvaller een groot aandeel in het kampioenschap in j tweede divisie. Een jaar later vertrok hij, na een ruzie. Regisseur ToddHaynes over "Velvet Goldmine': et onlangs ontdekte medail- i van de Leidse keramist en ittenbakker W.C. Brouwer 175-1933), voorstellende de teur Louis Bouwmeester in rol van Shylock, is in de ja- vijftig eigendom geweest n de Leidse bloembollenex- irteur H.P.G. de Cler. Tesa- sn met andere kunstwerken n Brouwer trof hij het terra ria medaillon aan op het ormalige terrein van Brou- :r's Aardewerk in Leider- «rp, een piekwaar de bloem- illenexporteur zijn bedrijf d gevestigd. j,,Mijn vader moest dat ter- lin bewerken. Bij graafwerk lamheden vond hij van alles, pk in de oven en in een die- fe put lagen allemaal beelden k potten van Brouwer", zegt evrouw Roose uit Hilver- de dochter van H.P.G. de „Misschien beschouwde ouwer ze wel als misbaksels waren het beelden die niet opdracht zijn gemaakt, ijn vader vond ze daarente gen erg mooi en ze waren zijn eigendom geworden. Ze hoor den bij de inventaris. Hij heeft ze daarom ook zorgvuldig be waard. Hoe dat beeld van Louis Bouwmeester in handen van advocaat Schaper is ge raakt, is mij niet duidelijk." Op de achterkant van de fo to van het beeld, die zich be vindt in het archief van het Theater Instituut Nederland, staat genoteerd: Houtlaan 1, Leiden. De Kriel'. „Dat klopt", zegt mevrouw Roosen. „In die villa hebben wij gewoond. Het beeld zal daar in de tuin heb ben gelegen of zo. Ik kan me dat niet meer herinneren. Wel weet ik dat er daar nog meer beelden zijn van Brouwer. Er is onder meer een soort gevel steen van een melkmeisje, een steen die mijn vader daar heeft laten inmetselen, en een fruitschaal." W.C. Brouwers Aardewerk werd na de dood van de kun stenaar voortgezet door zijn zoon. Na enkele jaren failleer de het bedrijf. H.P.C. de Cler nam de zaak daarna over. De gloriedagen van de 'glam rock' herrijzen in de speelfilm 'Velvet Goldmi ne'. Maker is de Amerikaan Todd Haynes, een geregel de Rotterdamganger die eerder naam maakte met films als 'Poison' en 'Safe'. In 'Velvet Goldmine' ver telt hij een fictief verhaal, maar desondanks wordt met authentiek overko mend resultaat de bizarre subcultuur beschreven die hoorde bij de eerste be langrijke muziekstroming na 'Woodstock'. Voor het eerst zocht popmuziek er kenning als volwaardige kunstvorm. ROTERDAM PIETER VAN LIEROP In de jaren tachtig onderneemt een journalist een onderzoek naar de legende van Brian Sla- de, een idool dat in de beginja ren zeventig tijdens een optre den op merkwaardige wijze kwam te overlijden. De laaste jaren van zijn leven waren hef tig verlopen, wat alles te maken had met de bijzondere vriend schap die hij onderhield met zijn Amerikaanse vakbroeder Curt Wild. De twee sterren wor den gespeeld door Jonathan Rhys Meyers en Ewan McGre- gror. Christian Bale is de jour nalist die met tegenzin het ver leden induikt en daar tevens geconfronteerd zal worden met wie hijzelf vroeger is geweest. Brian Slade en Kurt Wild, ze hebben nooit bestaan en David Bowie komt in de hele film niet voor. Toch is het onmogelijk de vraag te ontwijken in hoeverre de superstar onder de androgy ne, extravagante 'glam rockers' als inspiratie heeft gediend voor 'Velvet Goldmine'. Todd Haynes: „Ja, dat is wat iedereen wil weten en ik zal vruchteloos blijven beweren dat ik zoveel mogelijk heb ge probeerd geen enkele referentie te maken naar bestaande per sonen en toestanden. Natuur lijk is het onmogelijk om te be ginnen over 'glam rock' en net te doen of Bowie nooit heeft bestaan. Maar ik wilde zo veel mogelijk een universum cre- eeren dat parallel staat aan de toenmalige realiteit. Natuurlijk is het personage van Brian Sla- de voornamelijk geïnspireerd door Bowie, rrfaar er zitten net zo goed elementen in van Mare De bizarre subcultuur van de 'glam rock' herrijst in de speelfilm 'Velvet Goldmine'. Voor het eerst zocht popmuziek erkenning als volwaardige kunstvorm. De film is van Todd Haynes, een geregelde Rotterdamganger die eerder naam maakte met films als 'Poison' en 'Safe'. foto cpd Bolan, Bryan Ferry en Brian Eno. Brian Slade is in dit ver haal de eerste Engelsman die 'glitter' gebruikte in het tv-pro- gramma Top Of The Pops en hij is de initiator geweest van het Britse element in de stroming waarin geleend werd uit een theatertraditie om ironisch te stoeien met camp, travestie, politiek en nog zo het een en ander." „Daartegenover is het perso nage Curt Wild meer gericht op het consolideren van het Ame rikaanse rockelement dat veel ruiger was, dreigender en op een provocerende manier sek sueel geladen. Dat is de lijn waarop Lou Reed en Iggy Pop actief waren en in zekere zin ook Jim Morrison. Zij zetten zich af tegen 'flower power' met muziek die afkomstig was uit een gevaarlijker, sado-maso chistische wereld die niet eer der in de muziek geëxploreerd was. De 'glam rock' is dus een romance geweest tussen Lon den en New York. Dat is wat Kurt en Brian uiteindelijk re presenteren." Opvallend op de crew list van Velvet Goldmine is de naam van Michael Stipe als produ cent, maar Todd Haynes ont kent dat de zanger van R.E.M. ook betrokken is geweest bij de muzikaal-artistieke invulling van de film. „Michael heeft in Amerika twee productiemaat schappijen gesticht en had me al veel eerder laten weten dat hij geïnteresseerd is in mijn soort films. Dit was voor hem de eerste gelegenheid het hele productieproces een keer mee te maken. Als muziekadviseur had ik hem niet nodig, want ik wist zelf al heel precies welke muziek ik wilde hebben in de film. Wel is Michael heel nuttig gebleken voor het benaderen van mensen uit zijn wereld, speciaal artiesten van nu zoals Ron Asheton, van The Stitches, die bij ons meespeelt in de Amerikaanse band en in de Britse band mensen als Bernard Butler, Andy McKay en Jon Greenwood van Radio Head. Dat gaf ons de mogelijkheid een belangwekkende mix te maken van oud en nieuw. Mi chael Stipe wist hoe je die men sen kunt bereiken en als hij hen vroeg waren ze ook meteen be reid om mee te doen." Aan de opnamen zegt de re gisseur weinig aardigheid te hebben beleefd. „Het was het moeilijkste wat ik in mijn leven gedaan heb en ik zal zoiets nooit meer opnieuw doen. Het was een heel ambitieus project en we hadden eigenlijk veel te weinig geld: 14 miljoen gulden; voor een film van 220 scènes en 22 zangnummers die tevoren moesten zijn opgenomen om dat ze voor de camera zouden worden uitgevoerd door ac teurs. Verder dienden de loca ties te worden aangepast in de stijl van de jaren vijftig, zestig en zeventig in Londen of de ja ren tachtig in New York. Daar bij kwam dat ik geen documen taire aanpak nastreefde, maar een sterk geprononceerde thea trale benadering. Ik wilde dat het makkelijker was geweest, dan had ik tijdens de opnamen net zo'n fantastische tijd gehad als de acteurs. Want die hebben ervan genoten, de meeste al thans." 'Velvet Goldmine' gaat in Ne derlandse première tijdens het Film Festival Rotterdam en komt op 11 februari in de bio scopen. pvt'vven Hèze doet het in de Stadsgehoorzaal rustiger aan is even wennen. Rowwen Hèze in de Stads- loorzaal. Geen zwetende muzikanten voor ezingende ontblote bovenlijven in, pak 'm it, de feesttent in Made, maar zes muzikanten spelen voor een theaterpubliek dat zittend op aterstoeltjes vooral luistert. In plaats van een ordend tempo met veel volume, ligt tijdens :e tournee de nadruk op de langzame(re) lied die een semi-akoestische invulling krijgen, dat is ook even wennen voor de band zelf. realiseer me steeds vaker dat er meer is dan sttenten alleen en dat het theater toch wel erg k is om erbij te doen", zegt zanger/componist k Poels. „Die feesttenten zouden we overigens >r geen goud willen missen, maar het theater lé plek om te zien wat er binnen de grenzen i Rowwen Hèze nog mogelijk is. Over het ver ren van Duitsland of België wordt binnen de id niet eens gepraat. Als je dan kijkt wat je je- als band na dertien jaar nog aan uitdagingen stellen, dan kom je in het theater uit." 6oels moet zelf ook nog wennen aan optredens theaters. „Rowwen Hèze is nog steeds dezelfde nd als die destijds de gitaren uit 'het plastic (znealde. We zijn inmiddels aanmerkelijk betere i, ïzikanten dan toen we begonnen, maar het '^ater, daar vonden we ons lange tijd niet goed ^ïoeg voor", legt Poels uit. „In het theater gel- H-fi ook andere wetten. Mensen luisteren echt inpi wat je zingt, dus daar moet je rekening mee ,npden. Op het podium zit ik nu nog echt van: i astig aan Poels, woordjes netjes uitspreken, pas de plaats'. Laatst speelden we 'De Peel in ind' voor ons gevoel erg sloom, maar we kre- n later te horen dat we het nummer wel erg sl af hadden geraffeld. Het is nog aftasten, hoe ker we spelen in het theater, des te beter het at. Kwestie van ervaring. Bovendien word je nu bekeken. Als je met je voet schuifelt, valt dat iteen achthonderd man op. Denken ze alle- ial dat er iets gaat gebeuren." De theatershow heeft dezelfde titel als de do- tnentaire die eind december werd uitgezonden de NPS: „Van America helemaal naar Ameri- Een reisverslag van de trip die de band vorig ir maakte naar het zuiden van de Verenigde Staten, waar gezocht werd naar de wortels van de tex-mex-muziek. „De verhaallijn is zo'n beetje hetzelfde. We beginnen in klein America (het Limburgse dorp waar de band vandaan komt), dan naar groot Amerika en weer terug naar het dorp." Tijdens de show wordt de muziek op ge paste tijden ondersteunt met beelden uit zowel de documentaire als met beelden die later nog zijn geschoten in America. „We hadden eerst minder filmpjes", legt Poels uit. „Maar dat bleek niet te werken, want als er achter je op het podi um een scherm hangt, dan verwachten mensen ook dat er iets gebeurt op dat scherm. Zo werkt dat blijkbaar in het theater." Hoewel het tempo in het theater een stuk lager ligt, speelt de band niet alleen de langzame num mers. „Het is een mix geworden. De langzame nummers komen nu beter tot hun recht dan in een feesttent. Sommige teksten komen in het theater echt als een hamer aan. Met de snellere nummers kan je muzikaal weer wat meer spelen. 'Zondag in 't zuiden' zetten we in een feesttent op een bepaalde manier in en die lijn voeren we dan het hele nummer door. In het theater kan je de refreintjes wat uitbundiger doen dan de cou pletten." Dat Rowwen Hèze ooit in het theater zou spe len had ook Poels nooit verwacht. „Huub van der Lubbe van De Dijk vroeg zich ooit eens af hoe lang je als bandje door kan gaan. Nadat hij Jan Rot zag spelen in het theater besefte hij: er is een leven na rock 'n roll. Voor ons is het theater geen leven na rock 'n roll, maar een leven naast rock 'n roll." Spelen in het theater heeft nog een groot voor deel, weet Poels inmiddels. „We waren gewend om pas om half twee 's nachts de laatste noten te spelen. Daarna is het uitzweten, douchen, bieren en tijd voor de vlammetjes en mini-frikandellen. Maar voordat je dan thuis bent, is het vijf uur 's ochtends. Nu weten we hoe laat we klaar zijn en hoe laat we thuis kunnen zijn. Nu blijven we voor ons gevoel ook wel eens erg lang hangen na een optreden, maar dan blijkt het pas twaalf uur te zijn. En da's ook wel eens lekker hoor...!" Rowwen Hèze, zaterdag 6 februari in de Stads gehoorzaal (20.15 uur), Leiden. Het Leids Cabaret Festival heeft nog altijd volop belangstelling van de aankomende cabare tiers. Voor het info- en inschrij vingsmateriaal meldden zich 157 cabaretiers bij de organisa tie. Vijftig van hen stuurden daadwerkelijk een videocasset te in. Na de audities door het hele land werden tien kandida ten geselecteerd voor de voor ronden. Onder de kandidaten bevinden zich twee Belgische duo's. Het Leids Cabaret Festival, het op de Cameretten na oud ste cabaretfestival van Neder land, is voor beginnende caba retiers. Het fungeert vaak als springplank naar een professio nele theatercarrière. Jaarlijks beoogt dit festival uit de vele aanmeldingen een dwarsdoor snede te geven van wie zich als nieuwe cabaretiers aandienen. Het festival wordt op 15, 16, 18 en 20 februari in de Leidse Schouwburg gehouden. Vorig jaar won Najib Amhali het Leids Cabaret Festival. Hij verwierf daarmee landelijke be kendheid. Eerder braken na men als Hetty Feteris, Sanne Wallis de Vries, Lebbis en Jan sen, De Drie Bloeiende Maag den, Kees Torn, André Manuel en Hester Macrander door na deelname aan het Leids Caba ret Festival. Zanger Jack Poels: „De feesttenten zouden we voor geen goud willen missen.' foto taco van der eb De Toneelgroep Amsterdam gooit haar voorjaarsrepertoire drastisch om. Twee aangekon digde producties blijken niet of moeilijk uitvoerbaar. Het stuk 'Zonder Titel' van Wim T. Schippers schuift door naar volgend seizoen. „Het is een prachtig stuk", aldus een woordvoerster van het gezel schap, „maar niet op korte ter mijn te realiseren". Met name de overvliegende heks en de kudde schapen die over het po dium moet trekken, blijken las tiger hobbels dan aanvankelijk gedacht. „En we zien er niets in om dan maar iets van bordkar ton te maken. Dan doe je geen recht aan de essentie van Wim T.'s werk." Het plan om van 'Zonder Titel' een reisvoorstel- ling te maken is nu geheel van de baan. De toneelgroep gaat wel proberen de voorstelling volgend seizoen op te voeren in het Transformatorhuis. Het is niet de eerste keer dat Wim T. Schippers de uitvoer ders van zijn plannen voor een 'mission impossible' stelt. De makers van de grote millenni umtentoonstelling Panorama 2000 in Utrecht keurden on langs nog met pijn in het hart een idee van hem af. De kun stenaar had bedacht om in het middeleeuwse Domplein een 112 meter diepe 'negatieve Domtoren' uit te graven. Bij Toneelgroep Amsterdam komt ook de voorstelling 'North Atlantic II', die tijdens het ko mende Holland Festival zou worden opgevoerd, te vervallen. Het had een coproductie moe ten worden met de Wooster Group uit New York. Het plan was om afwisselend in Amster dam en New York te repeteren. d;

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 11