Rotterdams filmfestival heeft grens bereikt
Films
Inmiddels omstreden The Siege wil kool en geit sparen
Op zoek naar de waarheid
JNDERDAG 21 JANUARI 1999
MS DEN HAAG
kON tel. 070-3471656, in win-
[ntrum Babylon.
iliat Dreams May Come 16 jr.dag.
[615, 19.00, 21.30; do vr madi
J 13.30.
hVita Belle al., dag. 13.30,
P 00, 21.45; do vr ma di ook
1.15.
Izabeth 16 jr., dag. 19.00 (beh. di)
Jl,45;dovr ma di ook 13.15.
Be Keuken van Kok 16 jr., do vr ma
p 16 00.
"Lted'hiver 16 jr.di. 19.30.
Djilan al., za zo wo 13.45, 16.15.
|eltje al.,zazo wo 13.30, 16.00.
fftOPOLE 1 tel. 070-3456756,
Tegielaan 16.
lie Horse Whisperer 12 jr., dag
BOO; do vr ma di ook 14.00.
{eitje al., za zo wo 12.30, 15.00,
1.30.
(jROPOLE 2
aving Private Ryan 16 jr., dag.
|.30; do vr ma di ook 13.30.
Milan al., Ned, gespr, za zowo
[3.30, 16.15.
OLE 3
[dilight 16 jr dag. 13.30, 16.15,
*9.00, 21 45.
•OLE 4
factical Magic 12 jr., dag. 13.30,
16.15, 19.00, 21.45
ETROPOLE 5
lie Prince of Egypt al., dag. 16.15,
R.0O; do vr ma di ook 13.30.
lieTruman Show 12 jr., dag.
1145.
Prins van Egypte (Ned. gespr.) al.,
13.30.
JÉScheveningen tel. 070-
(5738, Kurhausweg 2
Siege 16 jr. dag. 12.00, 14.30,
,00. 19.30, 22.00.
:tical Magic 12 jr., dag. 16.30,
9.00, 21.30; do vr ma di ook
|1.30, 14.00.
fiat Dreams May Come 12 jr., dag.
6.40, 19.10, 21.50; do vr ma di
Sk 11.40, 14.10.
[he Mask of Zorro 12 jr., dag. 12.10,
15.10, 18.10, 21.10 (di niet
jdagJtj IUO).
p zaten lonin 16 jr., dag. 13.10, 16.00,
Ray en] 8.50,21.40.
tulan (org. versie) al dag. 16.50,
do vr ma di ook 12.30,
4DIS
14.40.
here's Something About Mary al.,
18.40, 21.20; do vr madi ook
"00, 15.50.
I pal., dag. 12.50, 15.00, 17.10,
9 20, 21.30.
:my of the State 16 jr., dag
12 00, 15.00, 18.00,21.00
Sneak Preview 16 jr., di 21.10.
Abeltje al., za zowo 11.50, 14.10.
De Prins van Egypte al., za zo wo
11.40, 14.00, 16.50.
Mulan (Ned. gespr.) al., za zo wo
12.10, 14.20.
HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030,
Spui 191.
Men with Guns 16 jr.dag. (beh. vr)
21.45; zo wo ook 16.15.
Ossos 16 jr., do t/m zo 19.15.
Het Vijfde Seizoen 16 jr., dag. (beh.
vr) 21 45, zowo ook 16.15.
Winter '89 16 jr., do t/m za 21.45;
zo wo 16.15.
Made in Hongkong 16 jr., zo di wo
21.45.
The Comedian Harmonists 16 jr.,
dag. 19.15; vr ook 15.30; wo ook
14.00.
Winterschlafer 16 jr., dag. 19.15; vr
ook 15.30; zo ook 14,00.
Vrouw in het Zand (Cinema 2000)ma
t/m wo 19.15; wo ook 14.00.
La Dueda (Cinema 2000) ma 21.45
Astrid Lindgren vertelt Ned. gespr.
(vanaf 4 jr.), zo wo 14.00
TUSCHINSKI tel. 070-3655660. Bui
tenhof 20.
Enemy of the State 16 jr., dag.
10.20, 13.00, 16.00, 18.40,
21.30.
The Siege 16 jr., dag. 10.35, 13.10,
15.40, 19.00, 21.50.
Antz al., dag. 10.30, 12.40, 14.50,
17.00, 19.30, 22.00.
Rounders 16 jr., dag. 13.40, 21.10.
There's Something About Mary al.,
dag. 19.10, 21.40; do vr ma di ook
10.50, 13.30, 16.10.
A Perfect Murder 16 jr., dag. 18.30,
21.00; do vr ma di ook 10.45,
13.20.
The Prince of Egypte a I., dag. 11.00,
16.20, 18.50.
Abeltje al., dag. 16.00; za zo wo
11.20, 13.40.
Mulan Ned. gespr. al., za zo wo
12.00, 14.10, 16.20.
OMNIVERSUM tel. 070-3545454,
Pres. Kennedylaan 5.
Alle films Nederlands gesproken.
Whales af., dag. (beh. ma) 12.00,
14.00, 17.00; ma 14.00, 17.00; za
zo ook 10.00. (zie ook Reuzen der
Aarde, dag 21.00.)
Africa's Elephant Kingdom al., dag.
(beh. ma) 11.00, 13.00, 16.00,
18.00; ma 16.00, 18.00. (zie ook
Reuzen der Aarde, dag 21.00.)
Everest al., dag. 15.00, 19.00.
Thrill Ride al dag. 20.00.
Reuzen der Aarde al., dag. 21.00.
llEÏ
'S [hp T
PUBLICITEITSFOTO
S AMSTERDAM
ELLEVUE CINERAMA 1(020)
3487 6
IheSeige: 13.30 (zo niet) 16.00,
18.45,21.30
ILEVUE CINERAMA 2
IheTruman Show: 17.15, 19.30,
22.00 do vr ma di ook 12.30, 14.45
LYPSO 1 (020) 6234876
APerfect Murder: 13.30, 22.00
Ihe Prince of Egypt: 16.15, 19.30
LYPSO 2
The Mighty: 13.15, 18.45, 21.30
Elisabeth: 15.45
speet' KENTER (020) 6236615
Mém. Twilight: 16.45, 18.30, 22.15; zo
(vioc- S5k 11.15, 14.00
Rounders 16.30, 19.30, 22.00; zo
3)k 11.15, 14.00
LaVita E Bella 16.30,19.15,
W 22.00; zo ook 11 00. 13.45
ttePoolse Bruid: 16.45
Comedian Harmonists: 19.00;
11.00, 14.00
Kundun: 22.00
NEMA AMSTELVEEN (020)
a W' 'J5,175
uur.
Enstff^A 1 (020) 6151243
Enemy of the State: do zo ma di wo
18.30, 21.30; vrza 19.30,22.30
The Mask of Zorro: do zo ma di wo
"15, 21.15; vrza 19.00, 22.00
15 T'l(020)6234579
Ronin: 13.00, 15.45, 18.30, 21.15
MarM|Y2
Antz: 12.00, 14.00, 16.00, 18.00,
22.00
ITÏ3
1Y 5
Mulan 12.45, 14 45, 16.45, 18.45
Saving Private Ryan: 20.30
CITY 6
Hie Mask of Zorro: 12.45, 15.30,
'8.45, 21.00
[IÏ7
'ET (020) 6273434
Men With Guns: 19.00, 21.30; wov
Süoook 14.00
fntz 20.00; vr ook 16.15
'nthe Company of Men: 22.00
Ihmam, II Bagno Turco: wo vr za zo
18.00; vr ook 14.15
Shalf We Dance: wo vr za zo 16.30
NED. FILMMUSEUM (020) 5891400
The Big Sleep: 20.00; do ook 22.15
De Maagdenbron 22.00; zo ook
15.30
KRITERION (020)6231708
Made in Hong Kong- 22.00 (beh di)
A Perfect Murder: 17.30, 19.45
Wintersleepers: 19.15, 21.45 (ma
niet 21.45)
De Keuken van Kok: 17.00 (beh vr)
An American in Paris: ma 21.45
RIALTO(020)6753994
The House: 19.30
Het Vijfde Seizoen: 20.00
Providence: 22.00 (di met)
Comedian Harmonists 21.45; do vr
za zo wo ook 15.45
Die Salzmanner von Tibet: 18.00
Turks Fruit vr 15.30
Orphee: di 22.00
THE MOVIES 1 (020) 6386016
Antz: 17.15, 19.45, 21.45, zo ook
14.45
THE MOVIES 2
La Vita E Bella: 17.00, 19.30,
22.00; zo ook 12.30
THE MOVIES 3
Abeltje: 17.30; zo ook 12.45, 14.50
The Truman Show: 20.00; vr za ook
00.15
THE MOVIES 4
The Prince of Egypt 17.15; zo ook
12.30, 14.45
De Man met de Hond: 19.45
Lock, Stock: 21.45
TUSCHINSKI1(020)6262633
Enemy of the State: 12.15, 15.15,
18.30, 21.30
TUSCHINSKI 2
What Dreams May Come: 16.15,
18.45, 21.30; do vr ma di ook 13.15
TUSCHINSKI 3
Practical Magie: 12.15, 15.15,
18.15, 21.15
TUSCHINSKI 4
La Vita E Bella: 12.15, 15.15,
18.15, 21.15
TUSCHINSKI 5
Rounders 12.15, 15.15, 18.15,
21.15
TUSCHINSKI 6
The Horse Whisperer: 20.30; do vr
ma di ook 12.30, 16.30
DE UITKIJK (020) 6237460
Elizabeth: 19.30; zo ook 12.45
Lock, Stock: 17 15, 22.00
Left Luggage: 15.15
Groter kan niet meer. Het International Film Festival
Rotterdam (IFFR) heeft z'n grens bereikt. Met iets min
der vertoningen en met in opzet minder lange rijen voor
de balie zal de 28ste editie van 27 januari tot 7 februari
kleiner ogen dan vorig jaar, minder verstopt, minder
massaal. Tenzij er iets mis gaat met de uitgebreide kas
sa-faciliteiten en het nieuwe reserveringssysteem. Een
beetje chaos mogen we niet uitsluiten, dat hoort zelfs bij
'Rotterdam'.
ROTTERDAM HANS MAAS/GPD
De duurdere passepartouts
(450,-) waren al snel op. Ook de
Rotterdam Voordeelpas waar
mee voor vijf gulden bioscoop
kaartjes kunnen worden ge
kocht, vliegt de deur uit. Het
festival dat tijdens de vorige
editie 275.000 keer werd be
zocht, vertoont ruim 200 lange
speelfilms en documentaires en
100 korte films, video's en cd-
roms.
Daar zit bagger bij, foute ge-
weldsporno, Thaise B-films, di
gitaal begrijpersvoer, commer
ciële glimmer, maar ook is er
een schat aan onafhankelijk ge
maakte prachtfilms. De laatste
categorie vormt het bestaans
recht voor 'Rotterdam'. Festi
valdirecteur Simon Field en zijn
curatoren laten zien dat er in de
schaduw van Hollywood nog
heel veel moois wordt gemaakt.
Het probleem was niet om
films te vinden (er werden er
een kleine duizend bekeken),
het probleem was te kiezen uit
de oogst van een rijk filmjaar.
Door het nog altijd zeer rui
me aanbod kan iedereen weer
zijn eigen spoor trekken, zijn ei
gen festival maken. In het
hoofdprogramma en de overige
programma-onderdelen zitten
80 grote premières, waaronder
Leaf On A Pillow van de Indo
nesische regisseur Garin
Nugroho (openingsfilm), Three
Businessmen van Alex Cox, Film
1st., van Gustav Deutsch, Shark
Skin Man And Peach Hip Girl
van Katsuhito Ishii en Servant's
Shirt van Mani Kaul.
Bij zestien premières in het
hoofdprogramma gaat het om
films die zijn gemaakt met
steun van het Hubert Bals
fonds. Dit naar de oprichter van
het Rotterdamse filmfestival ge
noemde fonds helpt filmma
kers aan de slag in landen met
een zwakke infrastructuur.
De films Lola Remit van Tom
Tykwyr (twintig misdaadminu
ten in technobeat drie keer ach
ter elkaar net even anders ge
filmd), Black Cat, White Catvan
Emir Kusturica en Sib van Sa-
mira Makhmalbaf (de achttien
jarige dochter van de beroemde
Iraanse filmer die in Cannes de
tongen in beweging bracht) zul
len hoge ogen gooien in de
gunst van het publiek. Premiè
res zijn het niet, maar Rotter
dam programmeert graag ook
altijd een paar geheide pu
bliekstrekkers, omdat de kwets
bare films waarvoor het festival
eigenlijk is, juist beter gedijen
in een succesrijke omgeving.
Franse cinema
Emile Fallaux, de voorganger
van festivaldirecteur Simon
Field, zette Europa weer terug
op de kaart van het festival.
Field trekt de lijn door, hetgeen
bijvoorbeeld resulteert in een
belangrijk aandeel van de Fran
se cinema. In Frankrijk is een
stroming op gang gekomen van
zwartgallige somberheid. Voor
beelden zijn Sombre van Philip
pe Grandieux en Seul Contre
Nous van Gaspart Noé.
Een speciaal thema is After
de fall of the wall. Tien jaar na
de val van de Berlijnse Muur
maakt Field de balans op van
de Oost-Europese cinema. Ar
moe troef in Rusland en de
voormalige Sovjet-satellieten,
geen aangrijpende epossen uit
dit deel van de wereld zoals we
die vroeger gemaakt zagen in
Polen of Bulgarije, maar veel
manmoedige pogingen om ook
zonder geld goede films te ma
ken.
Uit de Nederlandse inbreng
blijkt dat er hier geen sprake is
geweest van een rijk filmjaar.
Vorig jaar won De Poolse Bruid
de publieksprijs en begon toen
aan een triomftocht langs an
dere kleine festivals. Een Oscar
zou nog kunnen volgen, hoewel
dat wat al te veel eer lijkt voor
deze sympathieke, warme,
knappe, maar ook nogal dunne
film. De Poolse Bruid was in
1998 een van de negen Neder
landse premières in Rotterdam.
Nederlandse filmmakers laten
hun films altijd veel liever 'in
ternationaal' in Rotterdam in
première gaan dan 'nationaal'
in Utrecht.
Dit jaar is de oogst mager,
domweg omdat er niet zo veel
is gemaakt. Opvallende premiè
res van Nederlandse films zijn
Jezus Is Een Palestijn van Lode-
wijk Crijns met hoofdrollen van
Directeur van het filmfestival Rotterdam Simon Field.
Hans Teeuwen en Kim van
Kooten en Shabanondama
Elegy van Ian Kerkhoff, een tra
gisch liefdesverhaal met Thom
Hoffman en een beroemde Ja
panse porno-actrice.
Tigers
De Tiger Award competitie be
gint steeds belangrijker te wor
den. Jarenlang heeft Rotterdam
geen prijzenfestival willen zijn,
maar nu noemt Field deze
competitie het hart van het fes
tival. Geselecteerde titels zijn
onder meer: Terra Nova van de
Australiër Paul Middleditch,
Zyklus Von Kleinigkeiten van de
Belgische Ana Torf en Follo
wing van Christopher Nolan uit
Engeland.
Zoals gebruikelijk zet het fes
tival weer drie filmmakers in de
schijnwerpers. Dit jaar zijn dat
de rebelse Iraanse filmer Jalili,
de Franse filmmaakster en ro
manschrijfster Catherine Breil
lat, van wie enkele typisch
Franse relatiedrama's zijn te
zien, en het anarchistische, ab
surde Siciliaanse regisseursduo
Cipri en Maresco.
Het programma-onderdel Di
gital New Wave en Exploding
cinema signaleert de ontwikke
lingen op technisch gebied en
laat zien hoe kunstenaars uit
verschillende disciplines om
gaan met het medium film. In
FOTO GPD CEES KUIPER
totaal verwacht Rotterdam te
gen de tweeduizend buiten
landse gasten. De belangstel
ling voor de in de kantlijn van
het festival gehouden Cinemart
is groot en ook zijn er weer
meer buitenlandse journalisten
dan vorig jaar geaccrediteerd.
Het Schouwburgplein is het
centrum van het festival. In de
Schouwburg worden de kassa's
gevestigd en zijn de talkshows,
In Pathé worden de meeste
films gedraaid. Andere verto-
ningsplekken zijn De Unie en
Lantaren/Venster. In Museum
Boijmans, kunstcentrum Witte
de With, het Nederlands Archi
tectuur Instituut en V2 worden
zij-programma's gepresenteerd.
Schizofrene film over moslimterrorisme vol ongeloofivaardigheden
FILM RECENSIE
MARK VAN DEN TEMPEL
The Siege. Te zien: Luxor, Leiden, Euro
Cinema 4, Alphen a/d Rijn, Tuschinsky 2,
Den Haag.
Amerikanen zijn doodsbang
voor terrorisme, en aangezien
elke nationale obsessie zijn
weg vindt naar de bioscopen,
is ook terrorisme een dankbaar
onderwerp voor Hollywood.
Amerikanen zijn ook meesters
van het politiek correct den
ken, zodat als ze besluiten een
film te maken over Arabische
terroristen, ze onmiddellijk be
seffen dat dit wel eens gevoelig
zou kunnen liggen. Dus vervol
gens wordt de film niet ge
maakt? Fout, de film wordt wel
gemaakt, maar krijgt voor de
zekerheid ook een bad guy uit
het 'goede' kamp. Dat zulke af
wegingen niet aan de basis
staan van goede cinema zal
niemand verbazen.
Ingedekt of niet, The Siege,
want zo heet de film over mos
lim bommengooiers, is inmid
dels toch omstreden. Bijna on
vermijdelijk als je bedenkt dat
hier scènes in zitten waarbij de
jonge Arabische mannen van
New York bijeen gedreven
worden in een voetbalstadion,
waar ze gemarteld worden
door het leger. Hoe kon het zo
ver komen? Bij aanvang van de
The Siege wordt ergens in het
Middenoosten een fundamen
talistische sheik gekidnapt
door Amerikaanse veiligheids
agenten. Vervolgens wordt
FBI-agent Anthony Hubbard
(Denzei Washington) in New
York geconfronteerd met een
serie bomaanslagen die van
kwaad tot erger gaat. Het be
gint met een verfbom in een
stadsbus, maar bij de volgende
aanslag wordt echte springstof
Scène uit The Siege met Annette Bening als ClA-agente.
gebruikt, met als gevolg tiental- schoolkinderen loopt door in- -hoofdkwartier in New York de Terwijl Hubbard met behulp
len doden. grijpen van Hubbard goed af, lucht in gaat is duidelijk dat van CIA-agente Elise Kraft (An-
De gijzeling van een klas maar als het complete FBI- niets en niemand meer veilig is. nette Bening) een infiltratiepo
ging in de Arabische gemeen
schap voorbereid, grijpt het le
ger in. Onder leiding van gene
raal Devereaux (Bruce Willis)
wordt Brooklyn een ommuur
de veste waar onder met mom
van een staat van beleg oor
logsmisdaden gepleegd wor
den.
Tot het moment dat Willis in
beeld verschijnt is The Siege
een prima, zelfs behoorlijk
spannende film. De verschil
lende bomaanslagen zijn ze
nuwslopend in beeld gebracht,
en Washington en Tony
Shaloub, die zijn Arabische
partner speelt, zijn een aan
trekkelijk koppel. Er wordt al
wel gegoocheld met goede (ge-
integreerde) en slechte (funda
mentalistische) moslims, maar
de situatie blijft reeel. De intro
ductie van het leger, en in het
bijzonder de conservatieve De
vereaux haalt de film uit ba
lans. De maken willen zo op
een volstrekt kunstmatige ma
nier een kwaad afzwakken
door een groter kwaad te intro
duceren. Plotseling is het the
ma: fundamentalisten zijn erg,
maar een militaire dictatuur is
nog erger. Min maal min is
plus?
Dramatisch doet het in elk
geval The Siege de das om. De
spanning is verdwenen, de on
geloofwaardigheden stapelen
zich op, de preken komen uit
de kast. Weg is het beklem
mende beeld van een stad in
gijzeling. En terwijl Washing
ton een pleidooi over de rech
ten van het individu houdt,
sterft de blanke vrouw die een
relatie met een Arabier had.
Met wat voor boodschap wordt
de kijker nu eigenlijk naar huis
gestuurd? Schizofrene film
waar je maar beter niet te lang
over kunt nadenken.
Wie zijn de mannen met geweren
FILM RECENSIE
Scène uit Men With Guns
John Sayles is een alom gewaardeerd filmmaker,
maar een groot publiek zal hij nooit trekken.
Daarvoor zijn z'n onderwerpen te triviaal, of het
tempo waarin hij zijn verhalen vertelt te traag. In
zijn laatste film Lone Star vlocht hij wel twintig
personages aaneen tot een Tex/Mex-epos, en
eerder nam hij in Passion Fish ook ruim de tijd
om de loutering in beeld tebrengen van een ac
trice die na een ongeluk verlamd raakte. Men
With Guns draait, net als zijn voorgangers, om
loutering en een zoektocht naar de waarheid, en
ook nu trekt Sayles er de tijd voor uit.
In een fictief Zuid-Amerikaans land leidt dok
ter Fuentes (Federico Luppi.een legende in Ar-
gentini) een luxueus en beschennd bestaan.
Daar wordt een bres in geslagen als hij wordt ge
confronteerd met een van zijn ex-studenten, die
op het criminele pad is beland. Gewetenswroe
ging en nieuwsgierigheid brengen hem ertoe na
te gaan wat er is terechtgekomen van de rest van
zijn studenten - een groepje idealisten, dat na
het beëindigen van hun opleiding de jungle in
ging om de indianen te helpen. Het wordt een
confronterende zoektocht: de een na de ander
blijkt weggevoerd te zijn door 'mannen met ge
weren. De ene keer zijn dit soldaten, de andere
keer guerillastrijders. Ook voor Fuentes zelf loopt
de tocht niet zonder gevaren. Hij wordt meer dan
eens beroofd en bedreigd, zodat hij samen met
zijn zekerheden ook zijn bezittingen kwijtraakt.
Sputtert hij-in het begin nog wel eens tegen, later
beseft hij dat het verwerven van de waarheid
meer waard is dan zijn riante four wheel drive.
Uiteindelijk wordt het doel van de zoektocht het
dorp Cerca del Cielo (Dichtbij de hemel), een
dorp dat buiten het bereik van mannen met ge
weren zou moeten liggen. Als de verzwakte
Fuentes het weet te bereiken zal hij daar een
zware prijs voor moeten betalen. De louterende
zoektocht van Fuentes, waarbij bezit voor begrip
wordt verruild, doet denken aan Lamerica (1995)
van Gianni Amelio. Hierin probeert een yup met
net zón four wheel drive snel rijk te worden in het
berooide Albanië, maar als hij de banden van
zijn patser-jeep kwijt raakt, wordt zijn reis een
ware helletocht. Hij eindigt, vele illusies en een
paspoort armer, op een volgepakt schip met Al
banese vluchtelingen. Ook in die film lag de
boodschap er dik bovenop, maar storend werd
het nooit. Sayles bezit die gave ook, en heeft in
de persoon van Federico Luppi bovendien een
charismatische boodschapper. Voor de verwende
filmliefhebber ligt het tempo van Men With Guns
echter erg laag, waardoor de film net iets teveel
een geschiedenisles wordt. Maar wel eentje die
het waard is om verteld te worden.