'Ik ga Q-bus écht opengooien' Cultuur Kunst Opera in Ahoy: 'Een fantastisch schouwspel' Van rekwisieten ga je niet beter zingen Friezen moeten terug naar Akropolis Sinistere en mooie Salomt Je hele leven brood bakken. Is dat alles? DINSDAG 19 JANUAR11999 chef jan rijsdam, 071 -5356444, plv. c aarsen 071 -53564- Madonna geeft eerste live-interview Atlanta Popzangeres/actrice Madonna geeft voor het eerst een live-interview. Zij staat Larry King te woord in diens programma op de Amerikaanse televisiezender CNN. Madonna zal niet al leen ingaan op haar carrière, maar ook op haar leven en de vijf Grammy-nominaties voor haar cd 'Ray of Light'. Zij zal ook ant woorden op telefonische vragen van toeschouwers uit de gehele wereld. Blazersweek in streekmuziekschool alphen aan den rijn In de Alphense Streekmuziekschool begint maandag 25 januari de Week van de Blazers. De ruim vijfhon derd leerlingen kunnen deelnemen aan workshops, lezingen en bijzondere concerten die het lesprogramma aanvullen en ver diepen. Voor belangstellenden die willen luisteren is bij de mu ziekschool een overzicht van de activiteiten verkrijgbaar onder nummer: 0172-472928. Puinruimer John May helpt concertzaal aan doorstart rotterdam frans alten Vanaf donderdag is de arena van het Rotterdamse Ahoy voor drie avonden veranderd in een Italiaans dorp, compleet met marktplein, ruïne, een gigan tisch kruisbeeld, druk gesticule rende bewoners en vooral veel drama, Italiaans drama. Opera in Ahoy gaat z'n zevende jaar in met de opvoering van twee ope ra's op één avond: 'Cavalleria rusticana' en 'Pagliacci'; een herhaling van de productie uit 1994, met een aangepaste regie, een ander orkest en andere so listen. Maar het grootste ver schil is van een andere orde. Vijf jaar geleden heerste er bijna een euforische stemming rond deze opvoering; zoiets was nog nooit vertoond, en zeker niet in Rotterdam. Dat moest je gezien hebben. Dit keer is Paljas bijna ongemerkt Ahoy binnengeslo pen. De producent houdt z'n hart vast. Enkele dagen voor de premiè re van Opera in Ahoy heerst er in de arena het gebruikelijke beeld van koortsachtige activi teit. Decorbouwers zijn druk in de slag met de opbouw van het ommuurde dorp waarbinnen het dubbel-drama zich straks zal afspelen; geluidstechnici rommelen aan gigantische pa nelen met knopjes; in de cata comben van de arena snellen fi guranten en koorleden af en aan. Uiteindelijk zullen alle puzzelstukjes wel op hun plaats vallen, maar de sfeer lijkt niet echt ontspannen. Ook in de stad is weinig te merken van de gebruikelijke Opera in Ahoy-koorts; er is vrij wel geen poster op de bill boards te vinden. Producent Pe ter Kroone schudt z'n hoofd; „Allemaal overgeplakt." Hij is er niet gerust op dat het publiek vanavond zal toestromen. Wei nig aandacht van de media, on voldoende kaarten verkocht. Hoeveel precies wil hij niet zeg gen, maar zijn blik spreekt boekdelen. „Iedereen kan nog komen kijken. Het wordt een fantastisch schouwspel. Hij heeft net even te vaak moeten horen dat het een repri se is waar het nieuwtje af is. ,^AJs een symfonie van Mahler voor de zoveelste keer wordt uitgevoerd hoor je toch ook niet dat het een reprise is? Waarom mag je een productie die staat als een huis niet een keer her halen? Er valt zoveel aan te ge nieten. Cavalleria en Paljas zijn opera's die heel dicht bij het publiek staan, die over herken bare dingen gaan, en dat vervat in prachtige muziek, in een spectaculair decor, uitgevoerd door ontzettend enthousiaste Opera in Ahoy met 'Cavalleria rusticana' en 'Pagliacci'. Met de Württembergische Philhar monic Reutlingen o.l.v. Rober to Paternostro. Première don derdag 21 januari, 20.00 uur. Herhalingen: 22, 23 en 24 ja nuari (zondag 14.00 uur). Kaarten aan de kassa (010- 2933333) en de Nationale The aterkassa (0900-9203). Prijzen van 55,- tot 155,-. De Leidse Vereniging van Popmuzikanten (LVP) is dood, leve John May. Tot het takenpakket van de co ordinator van het Muziek huis aan de Middelsteg racht behoort nu ook Q- bus. Deze concertzaal was tot voor kort het pakkie-an van de LVP. Organisatori sche en financiële chaos hebben de vereniging aan de rand van de afgrond ge bracht. En ze sleepte Q-bus mee in haar val. leiden wim koevoet May heeft het eerste niet kun nen voorkomen. Wel heeft hij Q-bus, dat sinds eind '97 in ge bruik is, aan een doorstart ge holpen. Op papier bestaat de LVP nog wel maar in de praktijk valt daar niets van te merken. Volgens May wil ze een nieuw bestaan inluiden als belangen organisatie. „Maar als de LVP zich tot die functie beperkt, heeft ze in prin cipe niets meer te zoeken in het Muziekhuis. Ze heeft dan ook de huur van Q-bus, de studio en haar kantoorruimte opgezegd. Mijn werkgever - dat is de stich ting die het Muziekhuis be stuurt - heeft alle schulden en apparatuur van de LVP overge nomen. Nog open staat een be drag van 40.000 gulden. In nog geen jaar tijd is de huurschuld zo gigantisch opgelopen." Voor May was al direct na de opening duidelijk dat Q-bus voor de LVP een Titanic zou worden. Door het raam van zijn kantoor kon hij alleen maar toe kijken. „Urenlang brandden de lampen in de concertzaal zon der dat er verder ook maar eni ge activiteit viel te bespeuren. Soms hoorde je een hoop her rie. Bleek er een peperduur bandje te spelen voor anderhal ve man en een paardenkop. Trok je een kastdeur open, la gen daar stapels ongebruikt promotiemateriaal voor dat concert." May is onverbiddelijk in zijn kritiek op de LVP. „Er deugde werkelijk niets van. Nee, van haar fouten kan ik niets le ren, ik moet gewoon opnieuw John May is onverbiddelijk in zijn kritiek op de LVP. „Er deugde werkelijk niets van." beginnen. De LVP program meerde veel te duur. Het is ge beurd dat ze voor 2.000 gulden bandjes in Q-bus liet optreden die enkele weken eerder voor 600 piek op de zolder bij het LVC hadden gestaan. Baromzet was er vrijwel niet omdat de LVP geen gekwalificeerd hore- capersoneel naar voren kon schuiven, waardoor er alsmaar geen vergunning afkwam. Een andere blunder van for maat, in de ogen van May, was dat de LVP de concurrentiestrijd aanging met het LVC en voor elk concert geluid- en lichtin stallaties huurde. „Dat kost bak ken met geld." Een van May's eerste ingrepen is dan ook de aanschaf van deze apparatuur. Ook heeft hij afgerekend met de fabel dat de capaciteit van Q- bus 400 bezoekers is. De LVP heeft zich volgens hem rijk ge rekend door van dat cijfer uit te gaan. „Los nog van het feit dat de LVP Q-bus zelden of nooit vol heeft gekregen, mogen er van de brandweer maar 200 in." May heeft zich voorgenomen vier tot vijf keer per week pro gramma's voor Q-bus te maken. Het budget laat alleen contrac ten toe met bands die voor wei nig geld, maximaal 250 gulden, willen spelen. May kan daar bo nussen bij doen in de vorm van het gratis gebruik van de studio en oefenruimten elders in het Muziekhuis. Af en toe neem ik risico met duurdere bandjes en hogere entreeprijzen omwille van de naam van Q-bus. Met de nadruk op af en toe. De ge meente Leiden moet inzien dat ondanks zo'n voorzichtige aan pak er altijd 'een structureel te kort zal zijn. Ook moet ze van dat ideaalbeeld af dat in Q-bus bandjes optreden die elders in het Muziekhuis - dus in de oe fenruimte, studio of bij de streekmuziekschool - zijn opge groeid. Met alle respect voor al le tachtig bandjes die hier over de vloer komen, maar op hun concerten komen louter vaders en moeders af. Wel zet ik ze in het voorprogramma. May wil Q-bus 'echt open gooien'. „Van acht tot tachtig jaar en van country tot metal, iedereen moet hier iets van zijn gading kunnen vinden. Het imago van Q-bus is nu nog dat het een kale kubus is waar veel herrie uitkomt. Het was toch een dikke deur waar je door- FOTO HIELCO KUIPERS heen moest. Ik ga de zaal aan kleden. Ik moet Q-bus in een dag kunnen omtoveren van een beathok in een cocktailbar." Veel heil verwacht May verder van de samenwerking met het LVC, cultureel centrum De X, 't Stathuys en Hot House (jazz). „Ik heb heel wat oud zeer, ont staan in de LVP-periode, moe ten wegwerken." Erg in zijn sas is de Muziek huisbaas dan ook met het feit dat een van de hoogtepunten van de jazzweek, het optreden van Saskia Laroo, in Q-bus is te zien en te horen en dat de slot- avond van het anti-racismefes- tival in maart, 'Colour Your Mind', eveneens aan de Middel stegracht zal zijn. So Fine, Leidse 'powervrouwen' zonder overdreven FOTO DICK HOGEWONING recensie. sabine v Letterlijk vals begon de Leidse Jazzmarathon gisteravond met a capella van Five Times Only. Vanonder een kleurige paraplu zongen twee zangeressen en. drie zangers 'Stormy weather'. Maar helaas kleurden hun stemmen niet met elkaar. Het regende valse noten tijdens de vertolking van Cole Porters Let's do it' en ook 'Sweet dreams' van de Eurythmics kon niet bekoren. De dames droe gen zwarte veren en bij het nummer 'Fiets' van Clouseau hield een zanger een fietsstuur in zijn handen. Maar van rekwi sieten ga je niet beter zingen. Een a capella-uitvoering vereist zuiverheid en techniek. Je kunt je niet achter een instrument verschuilen. Bij elke muzikale misstap krijgt het publiek een klap in het gezicht. En de luiste raars kwamen gisteravond dus niet ongehavend weg. Het optreden van So Fine, een formatie die a capella én met een muziektape zong, was een stuk beter. De kracht van deze vier 'powervrouwen' school in de redelijk zuivere sa menzang. De Leidse formatie bracht onder meer musicalre pertoire, zonder overdreven ge doe. Een no-nonsensegroepje dat vol overtuiging zong: 'There must be fifty ways to leave your lover'. Door hun ongekunstelde, Lei'èse Blues Jazzweek vrije manier van performen nam je de wanstaltige uitvoe ring van 'Summertime' op de koop toe. De in een catsuit gestoken zangeres van het Frans Heems kerk Kwartet - „Er zit geen slot op mijn rits dus als-ie naar be neden zakt, willen jullie dan een seintje geven?' - zorgde voor de broodnodige afwisseling. Swin gende toetsen, basgitaarsnaren en drums begeleidden een stem die echt iets teweeg kon bren gen. Ondanks de sluier van ver moeidheid die, tijdens het aan kondigen van de nummers, over haar stembanden lag, bleef deze Marie Jos van den Berg tot het eind overeind. 'Golden ol dies' als 'Killing me softly' kre gen nieuwe glans door een fris arrangement. Rond middernacht werd de marathon afgesloten met een optreden van pianist Karei Boe- hlee the Voices of Soul. Vier zangeressen en een zanger ont tronen Boehlees band 'On a Hip Trip' aan het zicht. Maar deze uitsmijter stond muzikaal als een huis. Aan af wisseling dus geen gebrek in de Waag. De jazzmarathon 'What's in a name?'- bood niet alleen verschillende stijlen maar vooral ook uitzonderlijke ni veauverschillen. Er zit veel te weinig echte jazz in het programma van de Leidse Blues- en Jazzweek, zo luidt het oordeel van LD-criticus Ken Vos. Hij beseft kennelijk nog steeds niet dat Leiden ook helemaal geen echte jazz wil! Hebben wij hier ghetto's, tippelen hierheroï- nehoeren langs de Schipholtveg, groeit er katoen in de Oostvliet- polder, worden hier de negers uitgebuit? Nee dus. Nou, dan weet je toch genoeg. Leiden en jazz, die twee zaken liggen 'Miles and Miles away' van elkaar. Klompenrock, baggerblues, heavy metal, ja, dat kan hier al lemaal nog. Maar jazz, nee Daarom hebben ze de Leidse jazzweek ook maar die 'blues' aangetrokken. Zo heeft de orga nisatie zich alvast handig inge dekt tegen kritiek. 'Maar dat is toch geen jazz! Nee, dat is blues. 'Maar dat is toch geen blues? Nee, maar het klinkt wel jazzy. Wij moeten die op muziek ge zette ruzie hier niet. Niks geen experimenteel getoeter. Niks geen toenketoenketoenk en doe- biedoebiedoe. Nadat componist Dick Borstlap tien jaar geleden in de Burcht eens een uitvoering van zijn moderne klassieke mu ziek had gegeven, is hij spoor slags afgereisd naar Frankrijk, waar hij nu doedelzak speelt op de uiers van koeien. Leiden ver schijnt alleen nog in zijn nacht merries. Alles wat hier niet in driekwartsmaat wordt gespeeld, beschouwt de bevolking als la waai. Wat vriendjes van een in leer geklede baardvlechter, een paar reumatische kruideniers uit de Haarlemmerstraat - 'I see friends shaking hands, saying: how do you do? They're really sayingI love you' - en de halve Leidse dansschoolpopulatie moeten gewoon een week lang kunnen meehupsen op gezellige deuntjes als 'What a wonderful world', 'When the saints go mar ching in' en 'Bei mir bist du schön' en voor de rest geen nare, nare, narigheid. Hulde dus wederom voor de keuze van Frits Landesbergen, Madeline Bell en Rosa King. Van betrouwbare zijde hebben we vernomen dat de organisatie voor de volgende editie van de Leidse Blues- en Jazzweek The Ramblers gaat opgraven. B. Bob athene afp/anp Een meerderheid van het Eu ropees Parlement is voor de te ruggave van de zogeheten El gin marbles aan Griekenland. Dat is volgens de Griekse Euro parlementariër Alekos Alavan- os vrijdag in het parlement ge bleken. De Elgin marbles zijn friezen die vroeger het Parthenon op de Akropolis in Athene tooiden. Lord Elgin, de toenmalige Britse gezant in het Turkse rijk, bracht de beelden in 1802 met toestemming van de machthebbers over naar het British Museum in Londen. Griekenland en Unesco heb ben de Britse regering opge roepen de friezen terug te ge ven, maar ook de Labour-rege- ring die in mei 1997 aan de macht kwam, heeft laten we ten daar niets voor te voelen. „De beelden zijn een wezenlijk onderdeel van de collectie van het British Museum en zij wor den hier schitterend tentoon gesteld. Het heeft geen zin de collectie uiteen te laten val len", zei minister Chris Smith van cultuur. theater recensie aad van der ven Voorstelling: 'Salome' van Richard Strau: door Nationale Reisopera en het Braban Orkest. Gezien: 17/1, Stadsschouwbur Utrecht. Nog te zien o.a: 30/1 en 31/ Danstheater, Den Haag. Bij de Nationale Reisopera hee het paleis van Herodes andei bewoners en ander personei gekregen. Niet Valeri Gergje maar de hier onbekende R< gensburger Generalmusikdirel tor Guido Johannes Rumsta< dirigeert 'Salome'. En voor hi Rotterdams Philharmonisch O kest is het Brabants Orkest in c plaats gekomen. Bovendie zingt nu niet Karen Huffsto< maar Helen Field de hoofdrol. Het zijn ingrijpende wijzigir gen in een productie, die ande half jaar geleden exclusief vo< het Rotterdamse Gergjev-fesl val was geprogrammeerd. De ondanks heeft deze door Wil Decker geregisseerde 'Salom nog niets van haar siniste schoonheid verloren. Alles doeltreffend, niets overbodig. De pracht en praal van Her des' hof bevindt zich kenneli achter het toneel. We zien ll sluitend een grote grijze tn over de hele breedte van het t neel en maken een macab spel mee, niet vrij van een boo aardige humor overigens, voc al in de dialogen tussen h echtpaar Herodes/Herodias i in de scènes met de belachelij joodse schriftgeleerden. Als S lome mist Helen Field iets v: de vocale allure van Huffsto anderhalf jaar geleden. Fie klinkt dunner, meisjesachtig! Zij doet qua gestalte en bewee lijkheid denken aan de Salor van Teresa Stratas in de b roemde, verfilmde ensceneri van Götz Friedrich. In elk geval heeft Field zi nu geschaard onder de too aangevende vertolksters van d ze rol. Vooral de manier waan hier Salome en haar hronsti stiefvader - zij vormen de as v, deze voorstelling - op elkaar i ageren is fascinerend. Julius Best is als Herodes z wel lachwekkend als kwaada; dig. Kerstin Witt als Herodias leen het laatste, wat ook overeenstemming is met het 1 neelstuk van Oscar Wilde, wa; op Richard Strauss zijn ope baseerde. Harry Peeters mag Jochanaan tijdens deze tourn negen keer zijn hoofd laten hakken. Dat laatste gebeuri onder het toneel - door ene I rich Bahnen, een beul met I figuur van een Japanse suir worstelaar, dezelfde van andi halfjaar geleden. Ook nu gaat bij zijn entree een zucht v verbazing door de zaal. Dirigent Guido Johanr Rumstadt gaat gedecideerd werk. Wat we in deze 'Salon hoorden mocht er zijn, zei qua kracht en ritmische wi king. Stichting Buk in serie Nieuwe Theatermakers van Leids LAKtheater amsterdam madeleine rood Magne van den Berg en Maartje Vos de Wael van Stichting Buk hebben een wonderlijke fasci natie voor bakkers en hun dage lijks brood. Naar brood bestaat altijd vraag. Er is immers altijd honger, altijd behoefte aan een boterham. De mensen moeten toch eten. „Maar we wisten er niets over, dus dachten we, la ten we daar een voorstelling over maken," aldus de Amster damse actrices, die eigenlijk op het idee kwamen door twijfel aan hun eigen bestaansrecht als acteur. 'Brood of 't nut der din gen' heet de door hen geschre ven productie, die ze zelf spe len. In de serie 'Nieuwe Thea termakers' reizen de twee er mee door het land. Volgende week woensdag doen ze het Leidse LAKtheater aan. Je hele leven brood bakken. Is dat alles? Of had je nog wat an ders kunnen doen met je leven? Wat zijn je gemiste kansen en wat zou je doen of laten 'als je het over mocht doen? Een bak ker in 'Brood of 't nut der din gen' blikt terug op zijn leven en wordt overvallen door hevige twijfel, melancholie en spijt. Hij stelt zijn reden van bestaan ter discussie. Hij gaat daarbij zo diep, dat hij er eigenlijk het liefst uit zou willen stappen. Want een radicale draai geven aan zijn leven, dat is misschien nog wel moeilijker. Maartje: „Eigenlijk is zijn twij fel raar, want als van één beroep het nut als een paal boven wa ter staat, dan is dat wel dat van een bakker. Iedereen moet eten. Het werk van een bakker heeft direct resultaat. Je bakt een brood, een ander koopt het en de honger wordt gestild. Bij kunst ligt dat toch wel anders. Op een theatermaker zit nie- Als van één beroep het nut als een paal boven water staat, dan is dat wel dat van een bakker. FOTO BERT NIENI mand te wachten. Van het kunstvak dat wij beoefenen is het directe nut niet duidelijk. Terwijl je toch hard werkt. Mis schien wel harder dan anderen, dat weten we niet. Ondertussen heb je een uitkering of moet je er baantjes naast hebben om geld te verdienen. Dat is niet al tijd leuk. We vroegen ons af waarom we dit doen en of an deren ook moeite hebben met de zingeving aan hun beroep." Magne van den Berg (31) en Maartje Vos de Wael (32) schrij ven hun voorstellingen altijd zelf. Sinds 1995 hebben ze er al zes gemaakt, aan de zevende wordt gewerkt. Dit zelf maken vinden ze het leukste van alles. „Spelen is ook leuk, maar het maken komt toch op de eerste plaats," vindt Maartje. Ze heb ben elkaar op de mime-oplei- ding in Amsterdam ook gevon den in hun gezamenlijke liefde voor taal en teksten schrijven. Magne: „Dat proces van zoeken en worstelen om het kloppend te krijgen. En we worstelen al tijd met de voorstelling. Het is nooit af bij ons. Hoewel onaf niet betekent dat het niet mooi is." Maartje: „Wij gaan bij elke voorstelling verder. Er verandert altijd wat." Dat is ook de reden waarom ze binnenkort hun naam, stich ting Buk, willen veranderen in Victory Boogie Woogie. Maartje: „We zijn eigenlijk ontevret over Buk. Eerst zochten we naam zonder achterliggei betekenis, die gewoon gi klonk en makkelijk te onth den was. Buk vonden meteen lekker klinken. Maar middels niet meer. We hebl nu de naam van het schild van Mondriaan gekozen om het iets heeft van overwinn iets swingends ook. En schilderij is onaf, net als o theaterproducties." 'Brood of 't nut der ding 27/1 in het LAKtheater, Leic 6/2 t/m 8/2, Gasthuis, Ams dam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 21