Noorderslag: een ouderwets feestje Junkie XL is muzikale prikkeling Diefstal lens was eigenlijk een reddingsactie' Cultuur&Kunst Spectaculair theater van Musica ad Rhenum nokken voor een plaats bij ;t Nederlands Dans Theater Avondje Guus of Anita heeft zo z'n prijs iANDAG 11 JANUARI 1999 MUZIEK RECENSIE LIDY VAN DER SPEK Concert: Musica ad Rhenum o.l v. Jed Wentz, traverso. Gehoord. 10/1, Stads gehoorzaal, Leiden Bij vier van de vijf stukken die Musica ad Rhenum ons te bie den heeft spatten de vonken er van af. En in het vijfde stuk, Handels Concerto in Bes voor clavecimbel, strijkers en basso continuo, waar je dat vuur bij voorbaat al voelt, wordt het juist om de haverklap gedoofd. De zes strijkers en drie hout blazers willen niets liever dan oplaaien en doorbranden. Maar de interpretatie van cla- vecinist Marcelo Bussi is der mate Frescobaldi-achtig, ver halend, schilderend, trekkend en draaiend, met rubati van heb ik jou daar, dat de muziek geen voortgang meer heeft, steeds stilstaat en indut. Bussi heeft zeker een eigen visie, maar die verdient op z'n zachtst gezegd het voordeel van de twijfel. Overigens valt er heel veel te genieten. In vliegende galop werpt de eerste violist zich als een authentieke Paganini in de strijd. Het allegro van Vival- dis Concerto in C bruist. De riolen gaan een levendige dia loog aan met de traversos, met stoere bijval van cello en con trabas. Het largo is plechtig noch statig. IJl en lichtvoetig zweven de fluiten, met twinke lende strijkers op de achter grond. De 'Tafelmusik' in d van Te- lemann is complexere kost maar blijft licht verteerbaar. Dit kwartet is regelmatig vier stemmig en staat in het teken van de eigenaardige menge ling van kleuren van traverso en fagot. In snelle kleine golf jes draaien de stemmen door en langs elkaar, overigens niet altijd even mooi van samen klank. Job ter Haar is (weer) prach tig in de Sonate in C voor cello en basso continuo van Pieter Hellendaal. Zijn spel is opval lend direct en vitaal. De strijkstok danst over de snaren in deze lang niet makkelijke sonate. Met een zeer ferme streek biedt Ter Haar de korte, bondige melodische zinnen aan in het adagio. Fraaie lange lijnen worden daar tegenover gezet in het affectuoso, en in het rondo breken alle stralen van de zon door in een spran kelende dans. Tot slot speelt het plenum 'The music from the Alchy- mist' van Handel, toneelmu ziek, die elke scene uitbeeldt in volle herigheid. In de ou verture en de aire raast de wind over de bühne in de rioolpartijen. De helle, schelle klank van de tra verso piccolo joelt daar bovenuit. De stem metjes van fagot en fluiten mengen hier voortreffelijk. De gigue, scherp aangezet, giert om de bocht. Dit is spectacu lair theater, commedia dell' arte. an den Ende verhuist naar hoofdstad ctfrdam De kantoren van het Live Entertainment-bedrijf van f^van den Ende, waarin ook de hele theaterdirisie is onder pacht, verhuizen van Aalsmeer naar Amsterdam. Van den de, die al jaren op zoek was naar een geschikt onderkomen in hoofdstad, heeft de voormalige Boerhaave Kliniek aan het iseumplein gekocht. In oktober vorig jaar nam Van den Ende entertainment bedrijven van ENDEMOL Holding over. Het e Entertainment-bedrijf, dat zo onstond, bestaat uit onder ;er Holiday on Ice, Dodgers Theatrical (New York), ShowBiz- yr, Reserveerlijn en Joop van den Ende Theaterproducties. atja Schuurman op Filmfestival nERDAM Het Rotterdamse Filmfestival opent 27 januari met Indonesische film 'Leaf on a Pillow' van Garin Nugroho. De n gaat over het harde bestaan van dakloze kinderen in Yo- ikarta. Het verhaal is gebaseerd op een documentaire die Nu- )ho eerder maakte over straatkinderen en de dood van een mal die daaraan hadden meegewerkt. Het 28e filmfestival irdt besloten met de wereldpremière van 'No Traine No Pie s' van Jos Stelling met Katja Schuurman, Kees Prins en Peer scini in de hoofdrollen. Crew en cast zijn bij de première en slotfeest van het festival aanwezig. viodome naar Lelystad of Rotterdam tfrdam Lelystad en Rotterdam hebben de beste papieren irde vestiging van het nationaal luchtvaartmuseum Ariodo- De huidige behuizing van het museum op Schiphol is te p. Het Ariodome heeft plannen voor de bouw van een nieuw seum, waar de uit ongeveer zestig vliegtuigen bestaande col- iekan worden ondergebracht. Hiervoor heeft het museum i terrein van rijf hectare nodig. Het bouwplan vergt een in tering van vijftig miljoen gulden. Ariodome trekt op dit mo- int op Schiphol jaarlijks ongeveer 135.000 bezoekers. Dat aan moet groeien tot minimaal tweehonderdduizend. oem de Ligny treedt op in LVC en» Zaterdag30 uari geeft de Haar- ise Bloem de Ligny haar band een reden in het LVC. iet voorprogram- staat de singer- gwriter Dyzack. voorprogramma jint om 22.00 uur. irten a 15 gulden verkrijgbaar aan :aal en in de voor koop vanaf 18 ja- iri bij Plato, Velvet isic. dranklokaal de en VW Leiden. Bloem de Ligny. n met je moeder uit Tokio Nederland vliegen om au- te doen bij het Nederlands Theater (NDT) en dan na relijks een uurtje horen dat daas bent afgevallen. Jam van de moeite, jammer van iis- en verblijfskosten. Maar ard gaat het er nu eenmaal toe op de jaarlijkse auditie iet beroemde Haagse dans- Ischap. liefst 28 verschillende lan- kwamen ze zaterdag: 119 jes en 30 jongens, allemaal leeftijd van 18 tot 22 jaar. zwart, Aziatisch en lie. Meisjes met het tradi- :1e balletknoetje, met onbe- nerde kroes, decente vlecht :n frivool staartje: jongens j mide dat ze zich het liefst len verschuilen achter een r of juist macho prominent tezig. Dansers uit alle richtingen in alle soorten laten, dit jaar voornamelijk ustralië, Amerika en Japan, ïchts rijf vacatures heeft het ;u /l fi Nederlands Dans Theater ko mend seizoen, bij de junioren- groep, het NDT2. De 'meatmar- ked' noemen ze deze auditiedag binnen het gezelschap, ofwel de vleesmarkt. ,,Het is geen pretje voor die jonge mensen", zegt toekomstig artistiek leidster Marianne Sarstadt. ,,Maar ik heb destijds zelf op het podium van Carré, helemaal in mijn eentje auditie moeten doen voor het ballet Marquiese De Cuevas, terwijl het hele gezel schap in de zaal naar me zat te kijken, en dat viel ook niet mee. Ik weet eerlijk gezegd niet wat erger is." Uiteindelijk hebben drie jon gens en twee meisjes, onder voorbehoud van de medische keuring, een contract aangebo den gekregen. En de rest? Die reizen meteen door naar andere gezelschappen in Europa die deze weken eveneens 'meatmarked' houden, hopend dat ze daar wel worden uitver koren. En sommigen proberen het volgend jaar gewoon weer opnieuw. Rob de Nijs zingt 35 minuten vol voor 21.650 gulden Een nieuw jaar biedt nieuwe kansen. Wie afgelopen jaar populair bleek, kan nu z'n tarieven verhogen. Wat vragen de sterren voor een avondje onder de mensen? Geen misselijke bedragen, zo blijkt uit de tarie venlijst van het Tilburgse theater- en orga nisatiebureau René Frijters. Maar in som mige gevallen krijg je daar ook wel een heel memorabele avond voor terug. Artiesten van een bepaald kaliber laten zich niet graag in de portefeuille kijken. Sterren als Marco Borsato, René Froger, Ruth Jacott en Simone Kleinsma bepalen hun prijs 'in onderlinge afspraak'. Maar Rob de Nijs windt er geen doekjes om: hij zingt 35 minuten vol voor 21.650 gulden (geluids installatie niet inbegrepen). André Hazes (10.000 gulden) scoort nog net even meer dan Guus Meeuwis, die sa men met Vagant 'al' voor 8.250 gulden de zaal plat krijgt. Net even iets bescheidener: Freddy Breek (8.000 gulden) en Frans Bauer (7.950 gulden). Na hem in aflopende volg orde: Lee Towers (7.550 gulden), Gordon (7.500 gulden), Gerard Joling en Peter Koe- lewijn (beiden 7.000 gulden). Bovenaan de lijst met zangeressen prijkt de Belgische Dana Winner, die alles uit de kast haalt voor 8.475 gulden. Zeer gewild is ook Sugar Lee Hooper, die 't met haar 7.550 gulden toch maar even wint van diva's als Anita Meyer (6.950 gulden), Edsilia Rom- bley (6.750 gulden) en Corry Konings (5.400 gulden). Nog net bereikbaar voor de smalle re feestbeurs zijn bijvoorbeeld Conny van den Bosch (3.750 gulden), Vader Abraham of Albert West, die voorrijden voor pakweg 3.700 gulden, Saskia Serge (3.500 gulden) of Bonnie St. Claire (2.700 gulden) en Lenny Kuhr (2.600 gulden). De trendy jongens- en meidengroepen doen 't goed. Venga Boys en Close II You (9.950 gulden) vangen net even wat meer dan T-Spoon (7.950 gulden) en Roméo Anita Meyer 6.950 gulden. (6.975 gulden)Niet gek voor jonge starters. foto pr GRONINGEN CERT MEUER ,,We zijn niet beter dan de bak ker of de slager om de hoek. Maar voor hen is er nu'eenmaal geen prijs." Dat was het droge commentaar van Tom Holken- borg tijdens de persconferentie, die volgde op de uitreiking van de Popprijs 1998 aan zijn band Junkie XL. Even daarvoor had de band met een zinderend concert de juistheid van de keu ze van de jury onderstreept. Overigens kon de organisatie niet voorkomen dat het gros van de bezoekers van Noorder- Winnaar Popprijs bewijst met zinderend concert juistheid uitverkiezing slag zaterdagavond al van tevo ren op de hoogte was van de Popprijs-winnaar. Hans Koster man, voorzitter van de Kun stenbond FNV. speelde daar tij dens de prijsuitreiking handig op in door na een inleidend praatje het publiek de naam van de winnaar te laten roepen. Volgens het jury-rapport ver dient Junkie XL de Popprijs op grond van de overtuigende bij drage aan de Nederlandse pop muziek op zowel binnen- als buitenlandse podia. ,,De sterke, individuele persoonlijkheden binnen de groep laten blijken dat popmuziek nog steeds be leefd kan worden. Hun energie ke presentatie draagt er mede toe bij dat concerten ware eve nementen worden en dat hun muziek tot in ieders zenuw doordringt, met Pinkpop '98 als voorlopighoogtepunt." Het Junkie XL-album 'Satur day Teenage Kick', dat overi gens al in '97 verscheen, wordt door de jury omschreven als een muzikale prikkeling van de nederpop. „Die injectie komt uit de koker van multi-instru- mentalist en producer Tom Holkenborg die met zijn jaren lange ervaring in new wave, rock, industrial en dance de juiste ingrediënten en de juiste sound weet te vinden om tot een overtuigend resultaat te ko men." Junkie XL bestaat naast Hol kenborg verder uit de van Ur ban Dance Squad bekende rap per Rude Boy, gitarist Renee van der Zee en drummer Baz Mattie. De Popprijs-jury wees in het rapport verder op de grote successen van Anouk, Acda De Munnik en Ilse DeLange in het afgelopen jaar. Groepen als Skik, Caesar en Postmen wer den door de jury als zeer talent vol omschreven. my Mulisch in de biechtstoel van Museum Boerhaave Het was weer een ouder wets feestje: Noorderslag, de traditionele nieuwjaars receptie in De Oosterpoort in Groningen voor ieder een die ook maar iets bete kent in de vaderlandse popwereld. Eenmaal per jaar maken ze de reis naar Groningen, in de ogen van veel westerlingen toch bij na het buitenland. GRONINGEN PETER VAN DER HEIDE Het popfestival, een maand van tevoren al uitverkocht, bood za terdagavond- en nacht weer een blik op wat zich het afgelopen jaar nadrukkelijk profileerde op de nationale podia. Voor veel bezoekers een mooie gelegen heid in één klap weer een beetje op de hoogte te zijn van wat er zoal gebeurt. En volgens de be richten gaat het uitstekend met muziek van eigen bodem. Van Anouk tot Frans Bauer, van To tal Touch tot Skik. Kijk maar naar de hitparade, de verkoop cijfers en de bezoekersaantal len. Opvallend dit jaar was de pro minente plaats die de gitaar bandjes innamen. Niet alleen stond het Amsterdamse Caesar op het hoofdpodium, waar het trio zich overigens prima staan de hield met pakkende liedjes, maar overal doken ze op. Na tuurlijk, de liedjesbands zijn nooit helemaal weggeweest, maar hebben het de afgelopen jaren ook niet gemakkelijk ge had. Mitch (powerpop), Racoon derland op, Prince Abooboo. Il se de Lange bewees zich op het grote podium, al was het wat aan de brave en tamme kant. Maar de blonde zangeres, die de country in Nederland een nieuwe impuls heeft gegeven, beschikt over een prima stem en een innemende persoonlijk heid. Het optreden van Post men, later op het hoofdpodium, stelde een beetje teleur. De groep die vorig jaar met 'Docu ments' een van de betere platen maakte, kreeg de zaal niet echt in beweging met haar mix van reggae en hiphop. Dat ging Junkie XL gemakke lijker af. De winnaar van de Popprijs 1998 kreeg anders dan gebruikelijk geen regen van bier over zich heen. Aanvankelijk re ageerde het publiek lauw, maar gaandeweg wist de groep onder aanvoering van Tom Holken borg en rapper Rude Boy te im poneren met haar energieke big beats. In de kleine zaal wist de prille twintiger Bloem de Ligny niet van haar Bjork-stempel af te ko men. In alles doet ze denken aan haar grote IJslandse voor beeld. Haar wonderlijke uiter lijk, de sprookjessfeer die in de muziek doorklinkt en de stem die overigens minder krachtig leek dan die van Bjork. Voor The Gathering, die mu zikaal ook nog wel eens sprook jeslandschappen wil oproepen, was de zaal al lang van tevoren vol. Hadden ze hun koers niet gewijzigd richting meer ingeto gen werk, dan hadden ze vast en zeker op het hoofdpodium gestaan. zonde. Aan de hand van zijn nieuwste boek 'De Procedure' besprak Mulisch zijn visie op wetenschap. Zijn alter ego in het boek, celbioloog Victor, schept uit dode materie een lab op zolder een erlenmeyertje met water aan de kook en dan zag ik rook en stoom. Dat was dan een experiment. Als de huishoudster beneden thee zette, was dat iets totaal anders. Niet interessant. Pure weten schap uit nieuwsgierigheid zie je steeds minder. Het moet nut hebben, anders krijg je geen subsidie. Ik wil weten hoe het zit." Via de golem, een joodse sa gefiguur die een kunstmens van klei maakt, legde Mulisch vervolgens haarfijn uit hoe hij de schrijver als schepper ziet. „Een kunstwerk is iets dat de kunstenaar alleen maar hoeft los te maken uit de materie. Dit in tegenstelling tot de eerste schepper, die uit het niets schept. God had een idee over de wereld. Na zes dagen zag hij dat het goed was. Maar dat was een vergissing, er moesten een zondvloed en een Christus aan te pas komen, en het was nóg niet goed. De oergod dacht dat 'ie precies wist wat hij deed, maar dat was een vergissing. Dat geldt voor een schrijver precies zo. Tijdens het schrij ven weet hij niet precies wat hij maakt. Soms wordt het boek zelfs beter dan hij dacht. Soms geldt het andersom: ...en hij zag dat het zeer slecht was. Ik vergelijk het maar met een zwangere vrouw. Zij weet ook niet wat voor een kind ze aan het maken is." Harry Mu lisch bekijkt voorwerpen die veilig in de vitrine hangen. foto henk bouwman eobiont, een primitief, eencel lig wezen. Hij is echter niet ge ïnteresseerd in praktische toe passingen. Mulisch: „Ik wilde zelf al heel vroeg chemicus worden. Soms bracht ik in mijn (rock) en Speed 78 (sixtiespop) maakten echter geen al te beste indruk. Nee, dan was het beter ver toeven in de Marathonzaal. Met Birdskin, The Gluemen, Blimey! en Gitbox! kwamen de liefheb bers van gitaarpop aardig aan hun trekken. Voor de dance was ditmaal plaats in twee zalen. Zo trad in de binnenzaal de win naar van de Grote Prijs van Ne- Winnaars van de Popprijs: Rude Boy en Tom Holkenborg van Junkie XL. toekers van het Leidse Mu- Jrn Boerhaave hoefden gis- niet veel moeite te een 'misdaad' op te los- Hoewel zij niet op de ten- 'Opsporing be- Ikwamen, maar op een met Harry Mulisch, zij bij het verlaten van iseum wel wie destijds Dorloos verdwenen lens kijker van het museum lens zijn gesprek met alist Arnold Heumakers De representatie van de in literatuur en illustreerde de schrijver iscinatie voor wetenschap de volgende anekdote: was in de oorlog, ik was lar of veertien en wilde de in. Ik liftte naar het urn Boerhaave vanwege prachtige verrekijkers die meer werden gebruikt, ik er wel één van Mijn filosofie is dat er niet zijn om naar naar om dóór te kij- aidl dus die lens. Een- thuis voelde ik me toch >eetje schuldig. Toen de een paar maanden la- station bombardeerden de daar opgeslagen 's, raakten ze het mu- Het enige dat over was, ijn lens. Het was dus ei- een reddingsactie", ver- Mulisch zijn jeugd-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 25