Danneels wil geen paus worden TT ZATERDAG 9 JANUARi Seks, geld en machtsmisbruik hebben België aan de rand van de afgrond gebracht, zegt kardinaal Danneels. De eerste kardinaal ooit die voor het gerecht werd gesleept wegens een pedofiliezaak. Het heeft zijn imago niet'geschonden, getuige de geruchten over zijn kansen op het pausschap. ,Als in België de etter is uitgebroken, kan het misschien ook de plaats zijn waar men de therapie leert toepassen. Het laboratorium om het kwaad uit te roeien. et eenvoudige houten kruis aan H de muur is te verwachten in de werkkamer van kardinaal God fried Danneels. Zo ook de moderne zwaar- metalen iconen op manshoge sokkels. Maar een krijttekening van jazzpianist Oscar - King of Swing' - Peterson? Gutsend van het zweet achter zijn klavier? ..Het is mijn grote geheim", glimlacht Danneels, de tekening even beroerend. „Iedere avond luister ik een uurtje naar muziek, liefst oude-stijl jazz, dixieland en New Orleans. Dat is goed voor het humeur. Het doet me even vergeten en ontspannen." Eén rustpuntje in de dag is beslist geen overbodige luxe in het leven van de 65-jarige Belgische kardinaal. Als een modem mana ger raast hij week in week uit door zijn agen da, afspraken nakomend die vaak al een jaar eerder voor hem zijn vastgelegd. De tijd voor reflectie wordt steeds schaarser. „Ik lees bijna altijd teksten waar stress op zit, wat morgen geklaard moet zijn. Alleen in de zomer ben ik een paar weken vrij, plus die dooie tijd tussen Kerstmis en Nieuwjaar. En op zondagmiddag natuurlijk; ik hoef niet uit te slapen wegens een wild uitgaansleven." Vorig jaar was de druk op Danneels nog iets hoger dan normaal. Hem viel de twijfel achtige eer ten deel als eerste kardinaal ooit voor het gerecht gesleept te worden. In een pedofiliezaak nota bene. Als de werkgever van een Brusselse priester die zich aan ver schillende jongetjes had vergrepen, werd Danneels mede verantwoordelijk en aanspra kelijk gesteld. Hoewel de beroepszaak nog loopt, is Danneels voorlopig vrijgesproken. „De kardinaal kan ook niet verantwoordelijk zijn voor alle misdaden van zijn priesters. Als je die lijn volgt, is de minister van onderwijs verantwoordelijk voor hetgeen iedere leraar uitspookt en de ziekenhuisdirecteur voor zijn verplegers. Dat is absurd." Hoewel juridisch onschuldig heeft hij zich de affaire zwaar aangetrokken. „Niet als een konijn dat gevangen is in het schijnsel van de koplampen. Maar het heeft me tot nadenken gezet. Over de feiten zelf, hoe je seksueel misbruik - met religieus gezag ingekleurd - kunt voorkómen. Maar ook over de hele me dia-heisa eromheen. Ik ben uit vrije wil naar de rechtszaal gekomen, want ik had niets te verstoppen. Het was een oefening in nederig heid, daar had ik geen problemen mee. Wel met de pers. Je bent direct al veroordeeld Imago Belgische kardinaal niet geschonden door rechtszaak Kardinaal Godfried Danneels: „Als tweederde van de collega's zegt: U bent de man, dan kan ik niet zeggen dat ik geen goesting heb, dat volstaat niet in de Sixtijnse kapel." foto cpd harmen de jong door het koude oog van de camera. Het was Daniël in de leeuwenkuil: dertig micro's, tien camera's, ge zijt de verliezende partij. Het is alsof iedereen roept: U schuldige, sta op!" - De verontwaardiging bij het publiek betrof vooral de korzelige manier waarop de kerk haar verontschuldigingen aanbood. „Ik heb mijn excuses gemaakt, in het open baar. Maar vraag mij niet mee te doen aan die hausse van mea culpa's die nogal wat mensen op dit ogenblik laten horen. Dèt stuit me tegen de borst. Het kost me moeite om te geloven dat zoiets altijd van oprecht berouw vergezeld gaat. Als iemand te vaak publiek de biecht uitspreekt, is dat niet meer geloof waardig. Als ik een fout bega, wil ik dat dui delijk bekennen. Maar niet om zo de gunst van volk te winnen. Een babbelzieke, onstuit bare waterval van zelfbeschuldiging is de meest subtiele vorm van hoogmoed die je kunt hebben. Het is de moderne hoogmoed, die je steeds meer in talkshows op tv tegen komt." - Ook de kerk heeft de laatste tijd nogal wat mea culpa's uitgesproken. „Niet te frequent gelukkig. De kerk moet ook niet overdrijven. De Inquisitie is natuurlijk een heel vervelende zaak geweest De Kruis vaarten ook, maar het ligt historisch veel ge nuanceerder dan velen denken. Ik ga abso luut niet akkoord met de avonturen die de kruisvaarders in Jeruzalem hebben uitge haald. Maar was er destijds niets gebeurd, dan zou het Christendom hier nu niet meer bestaan." - Terug naar verdediging van de waarden in eigen land. België zindert nog steeds na van de Dutroux-affaire. „De zaak-Dutroux heeft een driedubbele schok teweeggebracht. De eerste schok was die van de ongekende perversie. Maar zoals de ene trein op het station een andere kan verbergen, bleek er achter de perversie een kinderpomonetwerk over heel Europa schuil te gaan. Het was dus ook een financiële zaak. Vervolgens kwam de derde trein tevoor schijn: het disfunctioneren van politie en jus titie. Seks, geld en machtsmisbruik dus. De samenloop van die drie dingen heeft tot de explosie geleid die wij kennen. Dutroux werd het symbool van alle kwaad. De hele wereld keek op bepaald moment mee over onze schouder. Welnu: als in België de etter is uit gebroken, kan het misschien ook de plaats zijn waar men de therapie leert toepassen. Het laboratorium om het kwaad uit te roeien. Ik zie hetgeen gebeurd is als een zuive ringsritueel. Gericht op een menselijker maatschappij, op de sanering van onze pu blieke instellingen. Ook in de kerk is zo n uit zuivering noodzakelijk. Niet omdat wij bij de Dutroux-affaire betrokken zijn, maar om na te denken over de spirituele crisis die hier achter zit. Mijn mensbeeld is overigens niet veran derd. Ik wist allang dat de erfzonde bestond, al voor de zaak-Dutroux. De hele affaire heeft mij bevestigd dat de mens fundamenteel goed is, maar erg gekwetst kan zijn. En hij is gekwetst, dat is wel gebleken." - Die wond ligt nog steeds wijd open. „Dat is toch niet vreemd? De basisconsensus over de ethische grondwaarden in onze Wes terse beschaving is totaal uiteengespat. Heus niet alleen in België. Zaken die evident zou den moeten zijn, dat men niet doodt, niet be driegt, geen corruptie pleegt, die zijn niet meer evident. Iedereen maakt een beetje zijn eigen Tien Geboden, al naar gelang het hem uitkomt. Op die manier blijft een samenle ving niet bestaan. Ik beschouw de Tien Ge boden niet enkel als God die sprak tot Mozes, maar ook als de mensheid die tot zichzelf spreekt." - Welke rol kan de kerk spelen om de mens weer te laten 'luisteren „Door een duidelijk 'njet' uit te spreken, via de prediking! Er wordt heel weinig meer ge preekt over de geboden, over de plichten van de mens. Wel veel over de rechten. Niemand zegt graag 'nee' in onze maatschappij: ouders niet, politici niet, maar ook de kerk durft het nauwelijks, uit angst beschuldigd te worden van zedenmeesterij. We zijn graag tolerant, ruimdenkend en voor de vrijheid. Maar als iedereen zich alle vrijheden permitteert, is niemand meer vrij. Ieder mens heeft een ge weten dat de lust van het moment kan tegen spreken. De kerk heeft plicht die stem van het geweten vrij te maken. - Is het ethische dieptepunt al bereikt? „Veel dieper kan niet meer. Steeds meer mensen ervaren dat ze tussen de scherven staan. Kijk naar de Witte Mars toen driehon derdduizend Belgen de straat opgingen. Dat was een emotioneel protest, het duurde niet lang maar gaf wel de wil aan tot heropstan ding uit de scherven. Een soort moreel reveil. Het probleem is dat het bij emotie blijft. De volgende stappen, namelijk reflectie en actie, worden niet gezet. We leven steeds meer in een 'emocratie' in plaats van een democratie. Dutroux ontsnapt, twee uur lang, precies de lengte van een film, en twee ministers treden af. Was hun reactie in proportie? Ik denk dat ze moesten vertrekken voor publieke opinie. Het geeft aan hoezeer ons land geregeerd wordt door emoties." - Waar komt al die emotie vandaan? „Uit een heel diep gevoelde bedreiging. Op het moment dat de Dutroux-affaire losbarst te, voelde iedere ouder zich onveilig. In ons land is men daar extra gevoelig voor, want de overheid geniet weinig vertrouwen als be schermer. Dat heeft te maken met de Belgi sche volksziel. Tot 1830 hebben vreemde mogendheden hier de dienst uitgemaakt. Welnu, wat doet een knecht onder een vreemde meester: die tracht te overleven. Dus wordt hij rakker, deugniet, kwajongen. In ieder geval leidt het niet tot een bijzonder hoge dunk voor alles wat politiek en bestuur - Dat klinkt een beetje hypocriet: enerzijds met een wit hemdje op straat schreeuwen om een sterkere overheid, anderzijds eendrachtig de wet omzeilen. „Dat is het mysterie van de Belg. Dat kan ik zelf ook niet uitleggen." - Schizofrenie is misschien een betere typering dan hypocrisie: instellingen worden gewan trouwd. personen geprezen. Dat geldt voor premier Jean-Luc Deheane, maar zeker ook voor uzelf: Danneels geniet groot aanzien, de Belgische kerk wordt verguisd. „Ik vind dat bizar. Het is alsof men bij een concert de pianist de hemel in prijst, maar zegt dat de Schubert die hij speelt, niet kan componeren. Ik speel een partituur die niet de mijne is. Misschien speel ik ze op een ma nier die wat makkelijker ligt bij de mensen, maar het is toch Schubert dat ik speel. Ik wil ook niet hebben dat mensen denken dat ik mijn eigen compositie speel. De noten staan al op papier, al tweeduizend jaar." - U heeft zo'n fijn 'toucher' dat men u al tot toekomstig paus heeft gebombardeerd. „Ach, dat wordt al jaren gezegd. Maar u weet: wie 'genoemd' wordt, wordt nooit 'gekozen'. Daarenboven heb ik weinig goesting. Men sen die verlangen om paus te worden, zijn of wel zo jong dat ze iets zeggen dat ze niet we ten, of ze zijn zo oud en seniel dat ze niet meer weten wat ze zeggen. Ik zit tussen die twee leeftijdscategoriën in." - Zou het de kerk niet goed doen, een nieuwe frisse paus? (Lachend): „Dat betekent dat de huidige moet verdwijnen! We zijn toch geen Rasp- oetins, we gaan hem toch niet neersteken? Nee, serieus, laat de man de leeftijd leven die hij heeft. Overigens, toen hij in '85 kwam zei men: het is een goed zanger maar zijn lied deugt niet. Welaan, nu is hij oud en zakt zijn populariteit, dat is altijd zo op het einde van een pontificaat. Ik herinner mij dat Paulus VI, in mijn ogen een groot paus, tegen het eind van zijn leven zelfs binnen de kerk bekriti seerd werd. Dan gaat hij dood en zodra de Zwitserse Garde zijn kist over het Sint Pie tersplein richting crypte draagt, beginnen al die honderdduizenden mensen hem toe te juichen. Zo zal het ook met de huidige paus gaan. Op de dag dat hij sterft, is het een groot paus geweest." - Kunt u het pausschap weigeren? „Men kan alleen 'nee' zeggen als er objectie ve redenen zijn, een hartkwaal of zo. Dat doe je dan het best tevoren, dat laat je via de tam tam rondroffelen. Maar ik heb geen hart kwaal. Kijk, als tweederde van de collega's zegt: u bent de man, dan kan ik niet zeggen dat ik geen goesting heb. Dat volstaat niet in de Sixtijnse Kapel. Goede pausen zijn paradoxale figuren. Het zijn mensen die water en vuur in zich moe ten verenigen. Het vaderschap is namelijk dubbel: het is de wet durven stellen en tezelf dertijd teder en vergevingsgezind zijn. Koele kikkers dus met warm bloed, die zijn heel zeldzaam. Eigenlijk is er maar één die het pausschap echt goed zou vervullen, en dat is God zelf. De rest kan er enkel naar streven." MARC PEEPERKORN PAUL KOOPMAN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 42