'Om moedeloos van te worden' Lip Cultuur&Kunst leiderdorp Hoogtepunten uit rijke glasverzameling van tientallen showroommodellen kortingen tot 55% op kwaliteitsleder! Gemeente wil beeld kwijt 'Verplaats kunstwerk naar tuin raadhuis' IENSDAG 6 JANUAR11999 CHEF JAN RIJSDAM, 071 -5 itlijsten bundelen krachten jjfrsum De Top 40 en de Mega Top 100 bundelen hun krach je Er komt een nieuw bedrijfje, Megacharts, waarin beide :htingen voor 50 procent gaan deelnemen. De afzonderlijke lijsten, de Rabo Top 40 en de Mega Top 100, blijven bestaan. >1 zullen de albumlijsten worden samengevoegd. Megacharts >et ook en vooral nieuwe marktpartijen binden. Het wordt een drijfje dat elk station dat dat wenst een hitlijst op maat kan le ren, zoals bij voorbeeld de Dance Trance-lijst die de Top 40 al maakt voor Radio 538. [anager Tee-Set overleden ft» Theo Kuppens, manager van de Delftse band de Tee-Set, n de oudejaarsnacht overleden. Hij werd 70 jaar oud. Kup- ns, die vóór de kerstdagen een lichte hartaanval had, leek aan- nkelijk te herstellen. Maar kort na de jaarwisseling bezweek hij n een tweede hartaanval. Zanger/musicus Peter Tetteroo leer- zijn latere manager kennen toen hij nog een tiener was. Tij- ns de crematie vandaag bracht Tetteroo een Nederlandse ver- van het nummer 'Tears in Heaven' van Eric Clapton ten ge- ien Grammy-nominaties Lauryn Hill (erly hills Hip-hop ster Lauryn Hill is voor haar veelgeprezen |o-debuutalbum 'The Miseducation of Lauryn Hill' 10 keer ge- anineerd voor een Grammy Award. De 23-jarige zangeres won rder al twee Grammy's als lid van de Fugees. Met Madonna ay of Light), Sheryl Crow (The Globe Sessions), Garbage (Ver- >n 2.0) en Shania Twain (Come On Over) dingt Hill naar de ammy voor album van het jaar. Daarnaast is zij in de race in [categorieën beste nieuwe artiest, pop, R&B, rap en producer, i nieuwe artiesten maken ook de Backstreet Boys, de opera - pger Andrea Bocelli en de Australische zangeres Natalie Im- Uglia kans op een onderscheiding. Beelden in Leiden en de regio steeds vaker beklad en vernield Een nieuwe beeldenstorm woedt in Leiden en de re gio. De beelden hier wor den steeds vaker bescha digd of beklad. Na het inci dent met het glazen beeld van Jan Wolkers in Oegst- geest, dat vorige maand door vandalen werd ver nield, zijn in de afgelopen weken wederom enkele ruiten van het Vredesmo- nument aan de Leidse Ga- renmarkt gesneuveld. Bo vendien neemt de wild groei van graffiti op de beelden in Leiden en om geving ongekende vormen aan. leiden cees van hoore Arnold van der Ree van de ge meentelijke dienst kunst en cul tuur in Leiden: ,,We houden niet echt een regelmatige con trole. We worden door burgers of door mensen van milieu ingeseind en dan gaan we er op af. Het beste zou zijn om een wekelijkse schouw te houden. Maar daarvoor is geen geld." Ze hebben Rembrandt nog niet de baret van zijn hoofd ge slagen. De meester staat nog al tijd even fier aan de Witte Sin gel. Het Rembrandtbeeld is van brons en dat blijkt voor vanda len toch net iets moeilijker ka pot te maken dan het glas van het Vredesmonument aan de Garenmarkt of het glazen beeld van Jan Wolkers in Oegstgeest. Maar dan blijft natuurlijk altijd nog de spuitbus of de emmer met verf over. Het is ten hemel schreiend om te zien hoeveel beelden er in Leiden beklad zijn met graffiti. Potsierlijk Op het Vijf Meiplein staat 'Wicht', het standbeeld van een jong meisje met vlechtjes. Op haar keurige manteltje is door onverlaten een moeilijk weg- poetsbaar mannelijk geslachts deel getekend. Een 'artistieke' aanranding, die het geheel iets potsierlijks geeft. Het karakter dat de maker het beeldje heeft meegegeven, is volledig zoek. Van der Ree: „Dat wist ik dus nog niet. Tja, daar heb je weer foto reuters/r marsh starks Meubel plein Tel. 071-541 63 95 Koopavond donderdag.. zoiets. En je moet nog uitkijken met dat schoonmaken ook. Je kunt geen agressieve stoffen ge bruiken want dan tast je het pa tina van het brons aan." Het beeldje op het Vijf Mei plein 'lijdt' bovendien ook nog eens aan een gebarsten sokkel. Twee sterke mannen zouden het met vereende kracht zo kunnen omtrekken. „Dit soort dingen houden we wel goed in het oog", zegt Van der Ree. „Zo hebben we onlangs de sokkel van een beeldje aan de Van Baarlestraat gerestaureerd. De stenen waren verzakt. En ook de 'Bloemenkoopman' in het cen trum van de stad is gerestau reerd. Het was zwaar 'gewond' nadat het door een vrachtwa gen omver was gereden. Boerhaave „Voor dit soort calamiteiten hebben we een budget van 43.000 gulden per jaar. Elk jaar kiezen we een paar beelden uit die moeten worden opgeknapt en dan gaan we aan de slag. Binnenkort pakken we het beeld aan van Boerhaave, te genover de ingang van het oude Academisch Ziekenhuis. De sokkel zit vol graffiti en is ook kapot." Met de gedichten die in Lei den door de Stichting Tegen beeld op de muren zijn aange bracht is het van hetzelfde laken een pak. De letters zijn nog niet droog of de jongens met de spuitbussen staan al klaar om hun initialen onder de naam van de dichter aan te brengen. De tekst zelf blijft vaak onaan getast omdat die wat hoger op de gevel staat. Het oorlogsmonument naast Molen De Valk in Leiden ziet er zo op het eerste gezicht onge schonden uit. Maar dat is schijn. Loop je er omheen, dan tref je ook daar weer graffiti aan. 'World Wide Terror' 'Sam, the freak of England was here'. Respect Meneer Bongers, een wat oude re man die zijn hondje in het aanpalende perkje aan het uit laten is: „Gekken en dwazen la ten hun namen achter op mu ren en glazen. Dat spreekwoord kent u toch wel? Kijk, wij kerf den vroeger wel eens een hart in een boom als we verliefd wa ren. Maar van dit soort dingen bleven we af. Daar hadden wc respectvoor." De stad en de cultuurvoor werpen daarin lijken één groot kladschrift te worden voor van dalen. De Grote Kladderaar is bezig in Leiden en omgeving. Van der Ree: „Het wordt tijd dat het ophoudt. Maar er is weinig of niks tegen te doen. Het is om moedeloos van te worden." X. PLV. CHEF ANNET VAN AARSEN 071-5356443 leiden vervolg voorpagina wim koevoet De Bredase kunstenaar P. Stule- meijer reageert ongelovig op het bericht dat er cadmium in 'zijn' Vredesmonument op de Leidse Garenmarkt zit. In eerste instantie verwijst hij het naar het rijk der fabelen. „Cadmium is geel - denk maar aan die Hei- neken-kratten - en de tegels zijn blauw", zegt hij. Vervolgens gaat hij ook zelf op onderzoek uit en meldt dat er in de uit Duitsland afkomstige grond stoffen mogelijk cadmium zit. „Zij het in verwaarloosbare hoe veelheden." De kunstenaar vermoedt dat de gemeente Leiden en de bij het kunstwerk betrokken bedrij ven 'het cadmiumverhaal er met de haren bijslepen om van het Vredesmonument af te ko men.' „De gemeente wil het kwijt omdat ze al zeven jaar niet adequaat reageert op het van dalisme. Bedrijven zijn het zat om telkens vervangende glas platen aan te brengen. Het is veel werk en het rendement ni hil. Ik zal binnenkort met rap porten over de samenstelling van het glas aantonen dat er niets aan de hand is." De Leidse scheikundige J. Eijsermans van het Aquino College, stelt dat het 'heel voorstelbaar' is dat er cad mium in het glas zit maar voegt er aan toe dat er voor de volks gezondheid geen enkel gevaar dreigt. Ook niet voor de vandaal die de platen verbrijzelt. „Dan komt het cadmium niet vrij, wel als het wordt verhit. Ook de kans dat het in het grondwater terechtkomt is nihil. De regels in Nederland zijn overdreven op dit punt en ook niet conse quent. In kristalglas zit zo'n tien procent lood maar mooi dat wij daar onze wijn uit drinken. Pechtold wil best geloven dat je van het Vredesmonument geen kanker krijgt maar wijst er op dat hij zich aan de regels moet houden. „Zeker de over heid, die de burgers allerlei ver plichtingen oplegt op het ge bied van geluidshinder, bodem verontreiniging en ga zo maar door." De wethouder staat niet te springen om het monument te verplaatsen. Het zou vanwege het cadmium helemaal op nieuw moeten worden opge bouwd. „Dat gaat dik in de pa pieren lopen. Alleen de funde ring kost al een ton. Bovendien lopen we de kans dat het beeld op een nieuwe plek ook weer vandalen aantrekt. Ce&i y eaieteei Jan Wolkers en D66 Oegstgeest: oegstgeest vervolg voorpagina maarten keulemans Het beschadigde kunstwerk Vrouwen In Verzet van Jan Wolkers zou wel eens in de tuin van het Oegstgeestse raadhuis kunnen herrijzen. Het glazen beeld komt daar beter tot zijn recht dan langs de Abtspoel- weg. Bovendien biedt de tuin betere bescherming tegen van dalen, omdat het raadhuis meer in de 'bewoonde wereld' staat. Dat vindt D66. „Wat toe vallig", reageert Jan Wolkers. „Mijn mening loopt parallel aan dit verhaal." Wolkers bekent dat hij de tuin van het raadhuis altijd al een betere plek voor zijn kunst werk vond dan de middenberm van de Abtspoelweg. „Ik hoop te er sowieso al op dat het daar op den duur terecht zou ko men, daar onder die hoge bo men. Aan de Abtspoelweg wordt het zicht zo doorsneden door al die verkeerspalen. Je kunt er niet eens rustig naar kijken." D66 heeft nog een andere plek voor Vrouwen In Verzet op het oog: de oude stek van het inmiddels verwijderde kunst werk Doorgaande Beweging van Frans de Wit, aan de Laan van Alkemade. D66 is nog altijd boos omdat dat beeld op aan dringen van een handvol om wonenden werd weggehaald. De eventuele komst van Vrou wen In Verzet heeft met die frustratie echter niets te ma ken, legt fractievoorzitter A. Ko ningsveld uit: „Wolkers wilde met zijn kunstwerk de vrouw eren. En in dat parkje staan bo men die door de landschapsar chitecte Mien Ruys zijn ge plant: een vrouw die al vele ja ren geleden waarmaakte waar het beeld van Wolkers voor staat." Het kunstwerk van Wol kers liep vorige maand zware averij op, toen vandalen een steen door het glazen beeld smeten. Het gehavende kunst object staat momenteel in het atelier van het bedrijf Van Tet terode Glasobjecten in Amster dam, waar de schade wordt op genomen. „We kunnen nog niet zeggen of 'ie total-loss is", zegt een woordvoerder van het glazeniersbedrijf. „We zijn nog aan het dubben of je veel kleur verschil ziet als we de bescha digde onderdelen vervangen door nieuwe elementen." Het beeld kostte destijds 100.000 gulden. Burgemeester E. Timmers heeft al aangekon digd dat het beeld 'hoe dan ook' wordt gerepareerd. amsterdam fran<;oise ledeboer De schatrijke weduwe Sandrina Willet-Holthuysen bracht haar laatste levensjaren stierf kinder loos in 1895 en liet haar huis en kunstverzameling na aan de stad Amsterdam. Herengracht 605 werd een museum dat be zoekers met een tijdcapsule te- rugflitst naar het leven van wel gestelde Amsterdammers uit vorige eeuwen. De kunstverzamelaar Abraham Willet (1825-1888) deed een gouden greep toen hij met Sandrina Holthuysen (1824-1895) trouwde. Als enig kind erfde ze niet alleen het monumentale 17de-eeuwse koopmanshuis aan het stille stukje Herengracht nabij de Amstel, maar ook een aanzien lijk kapitaal. Dat stelde hem in staat zich zonder geldzorgen te wijden aan zijn grote passie: het verzamelen van glaswerk uit ve le eeuwen. Wie door het huis wandelt con stateert overal dat het echtpaar ook bij de inrichting niet op geld hoefde te letten. In de ho ge, met marmer beklede gang op de beletage liet Abraham Willet wanddecoraties aanbren gen door de Franse kunstenaar Paul Collin. In het gezelschap van twee houten gangbanken met de wapens van de families Willet en Holthuysen zijn de schilderingen voortreffelijk be waard gebleven. Onder beheer Drie slangenglazen op Venetiaanse wijze vervaardigd. foto gpd van het Amsterdams Historisch voor een spelletje kaart, het ro- Museum is museum Willet een ken van een pijp of het drinken plek geworden waar bezoekers van een glaasje. Er staan een indruk krijgen van het leven authentieke meubels, beelden in zo'n huis in de 18de eeuw. en een klok en de 18de-eeuwse In de 'blauwe kamer' is een wandbekleding is nagemaakt reconstructie gemaakt van een met behulp van de bewaard ge- salon, het vertrek waarin 18de- bleven mallen. Boven de eeuwers hun gasten ontvingen schoorsteenmantel prijkt nog steeds de schildering die er in 1732 werd aangebracht door de toen veelgevraagde kunstenaar Jacob de Wit. Meest opvallend in de kamer is echter de intens blauwe kleur van de wanden, die werd aangebracht na onder zoek van achtergebleven verf- resten uit die tijd. Via het monumentale trappen huis dat Willet in 1881 liet voor zien van een vierkante koepel waardoor het licht naar binnen stroomde, komt de bezoeker op de verdieping met kamers waarin het Amsterdams Histo risch Museum geregeld ten toonstellingen organiseert. De komende maanden is er een ex positie met 200 hoogtepunten uit de rijke glasverzameling van het museum te zien. De collec tie bevat glazen uit de 16de tot en met de 20ste eeuw, waaron der de verzameling van Abraham Willet. Voor glaslief hebbers is deze tentoonstelling het neusje van de zalm en voor een meer algemeen geïnteres seerd publiek bieden ook deze kamers een uitstekende indruk van de rijkdom waarmee het echtpaar Willet zich omringde. 'Roemers, fluiten en bokalen' in museum Willet-Holthuysen (Herengracht 605, Amsterdam) duurt tot en met 11 april. Ope ningstijden: ma t/m vrij 10.00 tot 17.00 uur, za en zo 11.00 tot 17.00 uur. Al jarenlang staat dit beeld zonder hoofd in het Noorderpark. foto henk bouwman

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 21