fotomuseum zoek in ii loopgravenoorlog Volkenkunde in Naturalis lian de top 'We willen echt een allround muziekfestival' Shakespeare's Hamlet met de spanning van een thriller Cultuur Kunst Expositie foto's Leni Riefenstahl t Jonger de Leidse Rijksmusea Volkenkunde en Naturalis keyTij een absoluut topjaar. Volkenkunde noteerde :.442 bezoekers, tegen 77.324 het jaar daarvoor. Natu- athuyss dat dit voorjaar zijn deuren opende, tekende voor i kwart miljoen bezoekers en overtrof daarmee de ver- :htingen. Het natuurhistorisch museum had het eer- Leraar op zo'n 150.000 mensen gerekend. vooral veel publiek met haar kindvriendelijke tentoonstellin gen''Naar Tibet met Kuiije' en I ndianenverhalen' Het landelijke beeld is dat de grote musea vorig jaar allemaal meer bezoekers hebben getrok ken. Sinds begin jaren '90 laten de bezoekersaantallen van mu sea een lichte stijging zien. De musea trekken ook meer pu bliek door bijzondere en grotere exposities. In Amsterdam - on der meer het Stedelijk en het Rijksmuseum - worden meer museumkaartjes verkocht door een toenemend aantal toeris ten. CAROLINE VAN OVERBEEKE Rijksmuseum van Oudhe- tegrach had vorig jaar 119.000 men- over de vloer, tegen 115.000 jaar daarvoor. Het Konink- rdy. Penningkabinet telde dit itraat 6 25.000 bezoekers waarvan 2.500 speciaal voor dit mu nt kwamen. Bezoekers van lheden hebben namelijk 0983J^oe8ar^8 tot het Penningka- e Lakenhal moest het afge- ;n jaar genoegen nemen minder bezoekers: 36.566 !n 45.600 in 1997. Volgens Darwjmuseum was '97 een goed nties«vanwege de tentoonstelling Van Goyen. In 1999 ver- ,a 10.tit De Lakenhal weer 50.000 BezoPekers vanwege de grote f opiofoonstellingen 'De Dage- 'alsinfl' (moderne kunst) en de ieder van Rembrandt'.* j lyjuseum Boerhaave trok vo- )aar ook minder bezoekers: 100 tegen 36.000 het jaar 54 koifvoor. Volgens Boerhaave is j.tötéte wijten aan de enorme i voorpkracht' van Naturalis en Egyrfen^unde Volkenkunde trok De Rotterdamse Kunsthal trok veel publiek met de exposi ties '100 jaar M.C. Escher' en de 'Super Insecten Show'. De Kunsthal zag het aantal bezoe kers daardoor verdubbelen met 160.000 naar bijna 340.000. Het Kröller-Müller Museum had in '98 als een van de weinige grote musea juist minder bezoekers. Volgens het museum heeft dat te maken met de verhoging van de prijs van een kaartje. Onder het toeziend regisseur en fotograaf, (video)oog van de maakster bekijkt een bezoeker van het filmmuseum in Potsdam twee enorme foto's die zijn gemaakt door Leni Riefenstahl. Aan de- bekend geworden door haar film Triumph des Willens', is een expositie gewijd die tot en met 28 februari is te bezichtigen. foto ap/hans edincer momenteel een expositie bij Gallery Donkersloot in Amster dam. Scholte heeft een schuld van ruim 30.000 gulden bij American Express. Het bedrijf heeft een deurwaarder in de arm genomen om het bedrag te innen. Volgens een woordvoer der van Donkersloot zijn de 23 geëxposeerde werken al voor de helft eigendom van een verza melaar. De schuld kan evenwel gemakkelijk worden voldaan, omdat de schilderijen gemid deld zo'n 15.000 gulden per stuk waard zijn. Hij acht niet uitge sloten dat de op Tenerife wo nende kunstenaar niet in staat is de rekening te betalen. Schol- te verloor bij een bomaanslag in 1994 beide benen en werkt sindsdien met assistenten, die hij uiteraard ook moet betalen. „Ónder die omstandigheden neem je misschien eens wat ge makkelijker geld op met zo'n kaart." De galerie houdt er ern stig rekening mee, dat het be slag elk moment wordt uitge voerd. De expositie baarde nogal wat opzien, aangezien er ook werk te zien is van Paul Blanca en Koos Dalstra. Scholte heeft zijn voormalige kunstbroeders er herhaaldelijk van beschuldigd dat zij achter de aanslag zaten. De tentoonstelling wordt dan ook gezien als een reünie en een aanzet van Scholte de strijdbijl te begraven. Ir'indtisterdam en Rotterdam strijden om vestiging ttRDAM AMSTERDAM juf JlEICHIEN DE GRAAFF lodeln lijkt een luxe-probleem: I geld, kant-en-klare collec- 'k'"| deskundigheid in huis, en 2^171 dot subsidie van de rheid voor de al bestaande ellingen. Alleen nog even plekje vinden waar alles bij lar kan komen te staan en Nederlands Fotomuseum is ipeiietj feit- Maar zo gemakkelijk 525 t dat niet. i 1997 kreeg het Prins Bem- i Fonds een legaat van 22 eterm!oen gulden van de overle- professor Wertheimer. Het )UDe1 was bestemd voor een fo- ie ovetuseum. De al door de rijks- de Oijheid gesubsidieerde instel- de be*en 0p het gebied van de fo- rafie wierpen zich onmiddel- op om gezamenlijk het foto- ganti$eum te realiseren. Ge ïnd door de gemeente Rot- lam, waar het Nederlands rentcx? Insitituut (NFI), Neder- t/mfs Foto Archief (NFA), en lerlands Foto Restauratie ier (NFRa) zitten. Ook de ^i^jssecretaris van Cultuur 121'9# een duit iu bet zakje: hij geen aanleiding om een an- vestigingsplaats dan Rot- lam in bespreking te bren- j, laat? Tizö^rft dus. Het Prins Bernhard ids wilde daar nog advies ^SBUt. En dat advies kwam in ju- 3-16 "Amsterdam leek de beste e e 'ligingsplaats. Achter de ermen volgde overleg en een imissie van wijze mannen 16 uur zou nogmaals op zoek gaan naar de beste plek voor een fo tomuseum. Maar daar kwam ook niets van toen Rotterdam in augustus zijn medewerking op zegde. De Maasstad was er ach ter gekomen dat die commissie eigenlijk de opdracht had Rot terdam met stille diplomatie te bewegen alsnog zijn aanspra ken op te geven. Sindsdien is er niets gebeurd. Het Ministerie van OCW, waar cultuur onder valt, wacht nog op een uitwerking van de plan nen van het Prins Bernhard Fonds, aldus een woordvoer ster. „Maar tot nu toe hebben wij geen aanleiding gezien ons standpunt te wijzigen." Want het ministerie is niet van plan twee instellingen die groten deels hetzelfde doen te subsidi ëren. Het ministerie wacht ook nog op een advies van het Bureau Berenschot dat een onderzoek doet naar de plannen van het NFI, NFA en NFRa samen met het Amsterdamse Filmmuseum en het instituut voor nieuwe media V2. Ook geïnspireerd door het Wertheimer-legaat kwamen die met een gezamen lijk plan voor een nationaal mu seum voor fotografie, cine matografie en nieuwe media. Directeur L. van der Molen van het NFI is voorzichtig posi tief. „We dromen er van onder de kerstboom. Zou dat lukken?" Er is gesproken met OCW dat ook wel belangstelling heeft voor de samenvoeging van de drie foto-instellingen, maar dat zich ook realiseert dat je zonder extra geld nog geen tentoonstel lingen kunt organiseren. „Er moet dus extra geld bij óf van het Wertheimer-legaat óf van OCW." Een pand is er ook al: een voormalig pakhuis op de Kop van Zuid in Rotterdam. „Perfect. De structuur, de ma ten, de plafonds." Van der Molen verwacht dat de besturen van de vijf instellin gen in maart of april 1999 een besluit nemen over het plan. „Maar we durven het alleen met zijn allen aan. Haakt er één af dan gaat het niet door. Lukt het wel dan kunnen we er in 2001 in zitten." Directeur Meerdink van het Prins Bernhard Fonds wacht ondertussen op een uitnodiging van het ministerie. „Wij hebben ons plan in juni bekendge maakt. Het ministerie moet maar bekijken welke construc tie de grootste overlevingskans heeft. Tot het tegendeel blijkt volgen wij het advies van juni." De gemeente Amsterdam heeft ook al een locatie: op de kop van de Oostelijke Handelskade. Van der Molen zei in mei nog niet in een 'Feyenoord-Ajax- achtige situatie verzeild te wil len raken' en Meerdink bestrijdt dat de Amsterdamse grachten gordel Rotterdam net een brug te ver vindt. Maar vooralsnog is het Rotterdam-Amsterdam 1-1. Staatsscretaris Van der Ploeg moet de aftrap voor de verlen ging geven. Sebastian Haffner 1907-1999 Het boekje is dun en lijkt te verdwijnen naast de pillen die voor het zelfde onderwerp soms 1000 pagina's of meer nodig hebben. En toch staat in dat dunne boekje, dat beschei den 'Kanttekeningen bij Hitier' heet, meer behartenswaardigs over de Führer dan in die mas sieve biografieën. De schrijver, de afgelopen weekend overle den Sebastian Haffner (91), was er in geslaagd de belang rijkste figuur van deze eeuw te belichten op een manier die maar één conclusie toeliet: be ter kan het niet. In zeven bondige hoofdstuk ken worden het leven, de pres taties, de successen, de vergis singen, de fouten, de misda den en tenslotte het verraad van Hitier geanalyseerd. Het werd bij zijn verschijnen in 1978 gelijk een bestseller, want Haffner wist ook hoe je zo'n essay moest schrijven. Zijn stijl was nuchter en trefzeker. Hij begreep dat het verhaal niet gediend was met opgeklopt taalgebruik, maar dat juist een zakelijke presentatie het dra ma recht zou doen. Haffner was van huis uit jurist en een goede jurist houdt niet van grote woorden. Hij prefereert het juiste woord op de juiste plaats. Zoals iedereen van zijn gene ratie is zijn leven voor een be langrijk deel beheerst door Hiüer. Haffner emigreerde in 1938 met zijn joodse vriendin naar Engeland, omdat hij wist dat er in Duitsland geen toe komst voor hen zou zijn. Hij heette toen nog Raimund Pretzler. In Engeland werd hij redacteur bij het vermaarde zondagsblad The Observer. En daar publiceerde hij in 1940 ook zijn eerste boek over de ontvankelijkheid van zijn landgenoten voor het natio naal-socialisme 'Duitsland Jekyll en Hyde'. Het is even glashelder geschreven en de analyse staat ook 60 jaar later nog steeds overeind. Met 'Jekyll en Hyde', ver scheen ook Sebastian Haffner op het toneel. De auteur had het boek onder dit pseudo niem gepubliceerd om te voorkomen dat zijn familie in Duitsland zou worden ver volgd. In 1954 keerde Haffner terug naar Duitsland als cor respondent van The Observer en werkte later voor Die Welt, het vlaggenschip van Axel Springer, de uitgever van het boulevardblad Bild. In 1963 verbrak bij de banden met Springer, omdat deze de poli- tie-inval bij het weekblad Der Spiegel had gesteund. Haffner werd een 'publicist' genoemd omdat hij pendelde tussen de journalistiek en de geschiedenis. Die typering moet hem zijn bevallen. Hij was in de eerste plaats een non-conformist die in de jaren 50 en begin 60 door links als een 'koude-oorlog-ophitser' werd beschouwd en een paar jaar later een groot rechts ta boe aan zijn laars lapte door in het weekblad Stern voor de er kenning van de DDR te plei ten. Hij was een 'conservatieve liberaal' die zonder mankeren in het linkse anti-establish- ment periodiek Konkret schreef. Intussen schreef hij boeken die het succes van de 'Kantte keningen' misschien niet heb ben geëvenaard, maar zonder uitzondering hebben bijgedra gen tot zijn reputatie een van de beste Duitse historici van deze eeuw te zijn. PETER VAN NUUSEN8URC. RECENSIE BERT JANSMA 'Hamlet' van William Shakespeare Door Het Nationale Toneel Vertaling Frank Al- bers. Regie Johan Doesburg Decor An- dré Joosten Licht: Reinier Tweebeeke Muziek: Paleis van Boem Met: Gijs Schol ten van Aschat, Will van Krahngen, Rik van Uffelen, Johans Ooms, Angelique de Brijne, Jérome Reehuis en anderen. Ge zien: Theater de Regentes, Den Haag. Al daar nog te zien: t/m 30 januari (19.30 Bijna drieënhalf uur Shake speare met de spanning van een thriller en een Hamlet die verbazend dichtbij en herken baar wordt: Johan Doesburgs versie van Shakespeare's trage die van de wraak (uit 1601- 1602) met in de hoofdrol Gijs Scholten van Aschat bij het Na tionale Toneel: een 'Hamlet' met allure. In een donker decor zet regis seur Doesburg 'Hamlet' neer als een 'film noir': een Denemar ken onder hoogspanning, een besmet land met het geheim van een koningsmoord, een hofkliek die zich laat manipule ren en een van de moord op zijn vader onwetende prins wiens kroon aan zijn neus is voorbij gegaan en die van meet af aan vol achterdocht zit. Wan neer de geest van zijn vader hem openbaart dat hij door zijn broer Claudius is vermoord, staat deze Hamlet voor existen tiële keuzes. Hij zal de moord moeten bewijzen als een oer- detective, maar dan wachten hem de onvermijdelijke bloed wraak en de vuile handen die hij niet wil. Bij elke keuze dreigt verlies. Van zijn moeder, van zijn jeugd, zijn land, zijn liefde en zijn onschuld. Gijs Scholten van Aschat maakt zijn Hamlet ongelooflijk helder. Bij zijn grote monologen is het of je mag gedachtenlezen in zijn hoofd. Je kunt mee in elk moment uit de scala aan emo ties waarmee hij zijn tekst op laadt. Hij leidt de handeling en hij lijdt eronder. Een Hamlet die bijna vermorzeld dreigt te wor den onder het plan dat in zijn hoofd rijpt, Hamlet die vlucht in de gespeelde waanzin en vooral Hamlet de vertwijfelde. Een rol vol razendknappe momenten: de manier waarop hij Ophelia wegstuurt en zich tegelijkertijd uit liefde aan haar vastklampt, is ontroerend en onontkoom baar waar. Johan Doesburgs regie opent direct al sterk nerveus geladen: hier gaat iets hevigs gebeuren. Dat volgt prompt met een fraai gebruik van de grote donkere ruimte en een sterk geluidsde cor: in het midden een bak met aarde die door bewegende vloerdelen en een uitgekiende belichting voortdurend veran dert: gevangenis, dodenakker en slagveld tegelijkertijd. Doesburg laat Hamlet in de regen staan, als een desolate held, een variant op koning Lear op de hei. In de toneelruimte hangt een groot brok steen: een kei van Damocles die halverwe ge het wapen wordt waarmee Hamlet de luistervinkende ho veling Polonius vermoordt. En die daarna blijft bewegen als de uit balans gebrachte slinger van een gedoemde tijd. Hoe Doesburg de toneelspe lersscène oplost (met Jérome Reehuys prachtig als een soort Albert van Dalsum, breed uit pakkend in stem en gebaar) is een verrassing die met Joop van den Ende en de befaamde kroonluchter van de 'Phantom' van doen heeft. Een bewuste stijlbreuk, een lichte toets in de voorstelling, maar wat aan de overdadige kant. Johan Ooms is heel mooi en genuanceerd tragikomisch als de meeloper Polonius, Rik van Uffelen zet zeer knap de dub belheid van broedermoorde naar Claudius neer: een man die weet dat hij vuile handen heeft, die zijn hachje moet red den, het slachtoffer van ambitie en liefde voor wie geen weg te rug is. Will van Kralingen is een iets minder duidelijke Gertrude die schuldgevoel verbergt achter hardheid tot ook zij breekt. Angelique de Bruijne speelt een bijna kinderlijke Óp- helia, mooi, ijl zingend en broos in de waanzinscène. Dit is een fascinerend rijke 'Hamlet' die geen fratsen met Shakespeare uithaalt maar inte ger met het stuk omspringt. Een verademing. Dezelfde knappe, tijdloze mengeling van stijlele menten van Doesburgs visie kenmerkt ook de sterk beelden de, nieuwe vertaling van Frank Albers. Zoals zijn taalvondst voor het vergif, tijdens het met veel Schwung uitgevochten zwaardgevecht tussen Hamlet en Laërtes aan het slot: de dip saus van de dood. JSDAG 5 JANUAR11999 "to,.beltje verslaat Mulan en Mozes hter i eenuHAAG» In de Nederlandse bioscopen heeft Ben Sombogaarts f. Coitjgdfijrn 'Abeltje' met royale voorsprong de slag gewonnen om seen g111151 van ^et bioscooppubliek. Sinds de première eind no- ee "mber is de totaalrecette van Abeltje de grens van 7 miljoen lden gepasseerd. Het bezoekcijfer ligt momenteel op 615.000 rkochte kaartjes. Het is nooit eerder voorgekomen dat een Ne- .nd.°Tlandse jeugdfilm de competitie van Disney-films wist te win- ^zoatF1- Disney's 'Mulan' en DreamWorks' 'The Prince of Egypt', Is bij? overigens pas half december werden uitgebracht, blijven met in gezamenlijke recette net onder die van 'Abeltje'. De film 166, Iiqj- het boek van Annie M.G. Schmidt draait in 130 kopieën aar ook de gemiddelde opbrengst per scherm was tweeënhalf er zo hoog als die van de concurrenten. Overigens doet 'Mu- i van h' het twee keer zo goed als 'The Prince Of Egypt seng 371 ilm Jos Stelling naar Rotterdam 59> LeTTERDAM'No Trains, No Plains', de nieuwe film van Jos Stel- ig, zal tijdens het International Film Festival Rotterdam in we- 5 (meildpremière gaan. Het gaat om een komedie die is gebaseerd en tijd het boek 'Broederweelde' van Jean Paul Franssen. In 'No meuwains, No Plains' m^akt soapster Katja Schuurman haar debuut al gel filmactrice. Andere rollen worden gespeeld door onder ande- LenXBreederveld, Aat Ceelen, Gene Bervoets, Peer Macini, ies Prins en Henri Garcin. Eerder was al bekend dat het festi- 1, van 27 januari tot en met 7 februari, de wereldpremière zal esenteren van 'Jezus is een Palestijn', geregisseerd door Lode- acht jk Crijns, met hoofdrollen van Hans Teeuwen, Kim van Koot- en Dijn Blom. useumbezoek neemt toe i orgai >089. Negentiende Leidse Blues Jazzweek van 15 tot en met 24 januari Dreigend beslag op schilderijen Rob Scholte AMSTERDAM ANP Creditcardmaatschappij Ameri can Express wil beslag laten leg gen op de schilderijen van Rob Scholte. De kunstenaar heeft Aan traditie wordt niet graag getornd. Oude, vertrouwde na men maken opnieuw hun op wachting tijdens de negentien de Leidse Blues Jazzweek van 15 tot en met 24 januari. Rosa King (USA) en Hans Dulfer staan opnieuw geprogram meerd. Cor Bakker en Frits Lan- desbergen komen samen met Madeline Bell opdraven en zelfs Jean 'Toots' Thielemans is ge contracteerd. Maar het is wel de bedoeling, zo verklaarde de Stichting Leidse Jazzweek giste ren tijdens de presentatie van het programma, om het evene ment te laten evolueren tot een allround muziekfestival. „We hebben salsa tijdens de Jazz marathon met het orkest Rumbata, en we hebben een a capella avond met Five Times Only en So Fine", noemt be stuurlid Marcel Schikhof enkele voorbeelden. „Er is blues, er is funk er is gospel. Zo langzamer hand groeien we echt naar een allround festival toe. Alleen Jazz in The Duke heeft een hon derd procent jazz-program- ma." En waar om dan op nieuw namen als Rosa King en Hans Dul fer. Dat is sim pel. „Die vra gen we elk jaar terug. Toen wij krap zaten, kwamen ze ook. Zolang ze hier willen op treden, zien we ze graag." Nieuw tij dens de ne gentiende edi tie van Jazz Bluesweek Leiden is het internationale gala Jazzin' Leiden in de Stadsge hoorzaal op 23 januari. Het komt in de plaats van het Key- town Festival, dat tijdens de verbouwing van de Stadsge hoorzaal een zachte dood stierf. De Stichting Jazz in Leiden huurt alle zalen af voor optre dens van onder anderen Made line Bell, Cor Bakker, Bloose Brothers Revue, Mr. Boogie- Woogie, Debra J. Carter, Ingram Washington,, Robin Nolan Trio, Handsome Harry Com pany en Philip Paar. Schikhof: „We hebben met het bestuur van het vroe gere Keytown Festival on derhandeld of we die naam konden over nemen. Maar daar wilden ze vele dui zenden gul dens voor hebben. Het leek ons beter om iets nieuws op te zetten." De VSB Inter national Music Award, met een eerste ronde op zaterdag 16 ja nuari en de finale een week la ter, heeft een vernieuwde, pro fessionelere, opzet gekregen. De deelnemers - Tim Eijmaal, Mar- tijn Groen, Nico Schepers (Bel gië), Sven Enge (Duitsland), Hilmar Luygens, Bram Pol en Jonas Filtenborg (Denemarken) - zijn geselecteerd door de Ne derlandse conservatoria. Om Leids talent, dat voorheen mee kon dingen naar de award, ook een plekje te geven, is er een 'Leidse avond' ingelast, op zon dag 17 januari in de Waag. En dan is er natuurlijk de kroegen tocht, op woensdag 20 januari, waaraan dit jaar 20 kroegen deelnemen. Kaarten (3,50 gulden voor de optredens in De Waag tijdens de Jazz Marathon tot 42,50 voor Jazzin' Leiden) zijn ver krijgbaar bij het Leidsch Dag blad, Bureau Leiden Promotie, Makelaardij Zaalberg en Jazz café The Duke. Op voorhand zijn de (gesponsorde) Jazzb runch, Jazz at the Temple (in het Rijksmuseum voor Oudhe den) en een concert van Debo rah J. Carter in de Hooglandse Kerk uitverkocht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 17