Nederlandse Michelangelo in eregalerij Potpourri van stijlen in Benali's 'De Ongelukkige' Cultuur Kunst Eigen galerie Britse vorstin Huiskamertafereeltjes in museum ^NDAG 4 JANUARI 1999 N RIJSDAM 071 -5356444. PLV CHEF ANNET VAN AARSEN 071 -5356443 hriller' beste videoclip ooit nden De video van Michael Jacksons 'Thriller' uit 1983 is ior de kijkers van het Britse muziekkanaal VH 1 uitgekozen tot •ste clip uit de geschiedenis. De videoclip versloeg andere klas- ;kers als 'Bohemian Rhapsody' van Queen en 'Take on Me' n A-Ha. ,,Het was de eerste keer dat een artiest de clip als legi- B :me kunstvorm beschouwde. Dat is de rest daarna ook gaan W »en", verklaarde een woordvoerder van VH 1 de overwinning. jna 100.000 kijkers belden de zender om hun voorkeur door te ~~~~vven. Verkooptentoonstelling Picasso /•^Vterdam In het verlengde van de grote millenniumtentoon- Ï^Jlling in de Kunsthal Rotterdam organiseert Gallery Delaive in nsterdam vanaf 3 april een verkoopexpositie van werk van Pa- d Picasso. De galerie verwacht ongeveer veertig werken bijeen ze bbrengen. Het gaat om schilderijen, tekeningen en grafiek. Het vrier^rk is afkomstig uit Nederlandse en buitenlandse particuliere >n rzamelingen. Een van de opvallendste schilderijen op de ten- onstelling is een vroege aquarel met de voorstelling van een /pende Juno, de godin van het licht. De vraagprijs voor deze sine aquarel ligt rond de 200.000 gulden. De late doeken van xasso die Delaive verkoopt moeten gemiddeld zo'n twee mil ten gulden opbrengen. ^lidwinterfestival in Lisse der ;e» In jongerencentrum Magnifiosi wordt op vrijdag 15 janua- b v het eerste deel van het jaarlijke Midwinterfestival gehouden. p deze avond wordt een gedeelte van alle bands, die in dit cen- irlemim repeteren, op het podium gezet om hun kwaliteiten te la- p horen. Aanvang 21.00 uur. hakespeare was belangrijkste Brit boen» Luisteraars van de BBC vinden William Shakespeare de dangrijkste Brit van het millennium. Van 45.000 ondervraag- |n brachten op Nieuwjaarsdag 11.717 hun stem uit op de zes- inde eeuwse dichter en toneelschrijver. Hij bleef daarmee ex- emier Winston Churchill (10.957 stemmenen de eerste Brit- Jtypograaf, William Caxton (7109 stemmen), voor. De bioloog -tarles Darwin, de natuurkundige Isaac Newton en de zeven- snde eeuwse staatsman Oliver Cromwell eindigden achtereen- gens op de vierde, vijfde en zesde plaats. In eerdere rondes ren al kandidaten als Henry VIII, Mick Jagger en Miss Piggy 'gevallen. Componist Rolf Liebermann overleden pus» De Zwitserse componist Rolf Liebermann, die meer dan uurtin jaar de Hamburgse Opera leidde en de Parijse Opera nieuw -jg /en inblies, is zaterdag op 68-jarige leeftijd in Parijs overleden. idat Liebermann van 1959 tot 1972 de Hamburgse Opera had leid, werd hij zakelijk leider van de Parijse Opera, die destijds aneden werd door het publiek en operasterren. De Lieber- annjaren van 1973 tot 1980 waren „die van opleving, hervor- rppng en een zeer glorieuze periode", zei de Parijse Operadirec- ^ur Hughes Gall. De componist Liebermann schreef talloze mcerten, symfonieën en opera's waaronder 'Eleonore 40/45', GV jenelope', 'L'Ecole des Femmes' en 'La föret'. TTR Lpharlton Heston herstelt van kanker 5 anceles De bejaarde Amerikaanse acteur Charlton Heston is irstellende van prostaatkanker. Heston (75) is gedurende on- veer zes weken bestraald, zo liet hij weten. „Het is nog niet he- maal weg, maar wel bijna", zei hij. „Gelukkig ziet het ernaar '3 3tdat ik het heb overleefd." De acteur, die in 1959 een Oscar eeg voor zijn rol in 'Ben Hur', is nog steeds actief. Naast zijn »rk als film- en theateracteur is hij bekend om zijn inzet als opagandist voor Republikeinse politici en om zijn voorzitter- hap van de National Rifle Association, de club die de rechten ai Amerikaanse vuurwapenbezitters verdedigt. int tl Rijksmuseum eert vergeten beeldhouwer Adriaen de Vries In de eregalerij van het Rijksmuseum is de meeste ruimte gewoonlijk gereserveerd voor Rembrandt, onze grootste schilder uit de Gouden Eeuw. Zijn 'Nachtwacht' in de achterzaal hangt er nog, maar de monumentale hal en kabinetten zijn nu gevuld met vijftig bronzen van een kunstenaar die net als hij grote roem verdient. De 17de- eeuwse Haagse 'keizerlijke' beeldhouwer Adriaen de Vries raakte vergeten, maar mag zonder overdrijving de 'Nederlandse Michelangelo' worden genoemd. amsterdam franqoise ledeboer In de prachtige inrichting van Walter Nikkels, die de eregalerij in een klassiek ogende 'tempel' met hoog oprijzende witte wan den veranderde, spant zijn ge deeltelijk gereconstrueerde Neptunus-fontein de kroon. De Vries maakte de zeventien beel den voor de fontein in 1615 in opdracht van de Deense koning Christiaan IV. De koning vierde er zijn overwinning op de Zwe den mee. Alleen al de fraaie spierbundels van de zeegod bo venop zijn genoeg om onder de indruk te raken van zijn geniale vaardigheid in het combineren van fysieke levensechtheid en typering van gemoedsstemmin gen. De Denen konden overigens niet lang van hun in brons ge goten triomf genieten: de beel den werden in 1659 door de Zweden mee naar huis geno men als oorlogsbuit. Ze beland den in de tuinen van het zomer paleis van de Zweedse koning en worden nu geleidelijk ver vangen door kopieën om ze voor verder verval te behoeden. De originelen gaan of staan al in het Nationalmuseum in Stock holm. Dit museum is met der tien bronzen de grootste bruikleengever van deze exposi tie. Als een kunstenaar wegzakt in vergetelheid en weer populair wordt, ligt dat altijd ook aan een verandering van smaak. Dat lot trof zelfs Rembrandt. Hetzelfde ongrijpbare fenomeen is van toepassing op de herleefde be langstelling voor de tijdens zijn leven in heel Europa geroemde De Vries. Zijn 'Jonglerende man' werd in 1989 op een vei ling in Londen ineens voor bij na 25 miljoen gulden gekocht door de puissant rijke Cyril Humphris. Het was daarmee in één Hap een van de duurste beelden ter wereld. De verza melaar deed het overigens al in 1990 weer van de hand aan het Getty Museum in Los Angeles. Voor wie nieuwsgierig is naar dit peperdure elegante naakt van maar 77 centimeter hoog: het is voor deze tentoonstelling naar Amsterdam gehaald. Voor de eeuwenlange geringe bekendheid van De Vries zijn echter ook andere oorzaken aan te wijzen dan de modieuze 'gril len' van de kunstmarkt. Hij werd omstreeks 1556 geboren in Den Haag als zoon van een Neptunus, onderdeel van de fontein. apotheker, maar bracht in Ne derland alleen zijn jeugdjaren door. Over zijn opleiding in ons land is niets bekend. Zeker is pas dat hij zich vanaf 1581 ver der bekwaamde in het atelier van de beroemde Italiaanse beeldhouwer Giambologna in Florence en daarna bij Pompeo Leoni in Milaan aan beelden voor het hoofdaltaar in het Escorial van Filips II werkte. Toen zijn belangrijkste op drachtgever keizer Rudolf II in 1612 was overleden verhuisde het hof van Praag naar Wenen. De Vries verkoos echter in Praag te blijven omdat hij van daaruit net zo goed zijn opdrachtgevers in heel Europa kon blijven be dienen. Als toonaangevend cul tuurcentrum raakte de stad echter steeds meer in het isole ment en dat deed zijn naams bekendheid geen goed. Maar zijn stijl was zo eigen zinnig en individueel dat hij bo vendien geen grote schare na volgers had en er geen 'school' ontstond die zijn reputatie hoog kon houden. In de laatste fase van zijn leven (1556-1625) maakte hij bronzen die zelfs zo 'modem' waren dat kunsthisto rici hem vergelijken met Rodin, de befaamde Franse beeldhou wer die leefde van 1840 tot 1917. De zeer levensechte hand met gezwollen aderen op de voorkant van de catalogus doet inderdaad meteen aan werk van Rodin denken. In eendrachtige samenwer king met het Nationalmuseum in Stockholm en het Getty Mu seum lukte het daarna uit ande re musea en van particuliere bruikleengevers voor deze ex positie bijna 70 procent van zijn bekende oeuvre naar Amster dam te halen. Zo was de Engel se koningin bereid het bronzen reliëf 'Rudolf II beschermt de vrije kunsten in Bohemen' uit te lenen, bracht het Metropolitan Museum zijn 'Apollo' in en leende het Louvre 'Mercurius en Psyche' uit. Het Rijksmuse um bezit alleen zijn relief 'Bac chus en Ariadne op Naxos' en eerde onze grootste beeldhou wer uit de Gouden Eeuw verder tot nu toe alleen met een naamplaat op de gevel. Dankzij de bruiklenen is het mogelijk De Vries op de voet te volgen vanaf zijn vroegst beken de monumentale beeld 'Mercu rius en Psyche' uit 1593 tot zijn laatste bronzen uit de jaren twintig voor de machtige leger aanvoerder Albrecht von Walds- tein. Onder meer present is de imposant gespierde Trojaanse priester Laocoon die met zijn uit de kluiten gewassen zonen een vergeefs gevecht tegen reusachtige slangen voert. Als wegbereider van de ba rokke beeldhouwkunst onder scheidde De Vries zich al gauw van zijn leermeester Giambol ogna (1529-1608). In het fraaie 17de-eeuwse grachtenpand van het Museum Van Loon is tege lijkertijd een tentoonstelling te zien met werk uit de Giambol- foto gpd/roland de bruin ogna-collectie van de Newyork- se verzamelaar Michael Hall. Dat maakt het mogelijk een ver gelijking te trekken met deze ty pische vertegenwoordiger van de Italiaanse laat-Renaissance. Alleen al door de verschillende formaten (in Van Loon staan al leen kleine objecten) is dat ei genlijk onrechtvaardig. Maar toch: in deze dubbelpresentatie en in deze tijd van veranderde smaak, wint 'onze' Adriaen de Vries het met gemak op alle fronten. 'Adriaen de Vries 1556-1626, Keizerlijk beeldhouwer' in het Rijksmuseum (Stadhouderska de 42, Amsterdam) duurt t/m 14 maart. Openingstijden: da gelijks van 10.00 tot 17.00 uur. De Giambologna-expositie in Museum Van Loon (Keizers gracht 672, Amsterdam) heeft dezelfde looptijd en ope ningsuren. Duitse publicist Haffner overleden berlijn Sebastian Haffner, een van de bekendste publicisten over de hedendaagse Duitse geschiede nis, is zaterdag op 91-jarige leef tijd overleden. Haffner, pseudo niem voor Raimund Pretzel, schreef veel controversiële arti kelen en boeken, onder andere over Hitier en Pruisen. Zijn ook in het Nederlands vertaalde 'Anmerkungen zu Hitier' (1978) wordt vaak beschouwd als het beste werk dat ooit over Hitler is geschreven. londen anp De Britse koningin Elizabeth gaat haar enorme kunstcollectie toegankelijk maken voor het publiek. Ter ere van haar gou den jubileum op de troon op 6 februari 2002 opent zij een nieuwe galerie in Buckingham Palace. De nieuwe galerie gaat de topstukken van de koninklijke kunstverzameling tentoonstel len. Deze gaat terug tot de Tudors, vijfhonderd jaar gele den, en is volgens de Britse krant The Sunday Times een van de waardevolste ter wereld. Zij omvat negenduizend schil derijen, dertigduizend tekenin gen van oude meesters, driedui zend miniaturen en vijftigdui zend gravures en etsen. Eliza beth bezit werken van onder meer Michelangelo, Rem brandt, Raphael, Vermeer en Canaletto. Sommige kunststuk ken heeft het publiek nog nooit kunnen bezichtigen. Volgende week ontvouwt de neoclassicistische architect John Simpson de bouwplannen voor de nieuwe galerie, die tot twee keer de huidige grootte wordt uitgebreid. Het wordt de grootste architectonische in greep in het Britse koningshuis sinds George V, de grootvader van de koningin, tussen 1911 en 1913 de hoofdingang liet ver bouwen. De galerie wordt be taald uit de opbrengst van de toegangskaartjes tot het paleis. Vlarcheren bij drie maal Strauss door Residentie Orkest vauend marmer in Medicikapel •j Florence ap plegen om de schade te l lecensie winand van de kam ïert Residentie Orkest o.l.v George banian met muziek van Johann iss srJohann Strauss jr en Richard iss Gehoord: 1/1, Dr Anton Philips- zaal, Den Haag Residentie Orkest is het awe jaar in stijl begonnen. In Haagse Anton Philipszaal senteerde het een onvervalst ens Nieuwjaarsconcert, want 9 wordt een driedubbel lussjaar. Vader Johann luss stierf 150 jaar geleden, n Johann junior overleed 100 jaar terug en Richard Strauss (overigens geen familie) blies precies vijftig jaar later de laatste adem uit. Het was daar om een aardig idee van het Re sidentie Orkest de muziek van de twee walskoningen te com bineren met werken van hun 'serieuze' naamgenoot. Te meer omdat ook Richard Strauss, de componist van opera's en sym fonische gedichten, wist hoe hij een wals moest componeren. Jammer genoeg waren het juist de stukken van Richard Strauss waar vaste gastdirigent Pehlivanian het minste raad mee wist. Toen Strauss in 1910 zijn meesterlijke opera 'Der Ro- senkavalier' schreef, liep het tijdperk van de Weense wals al ten einde. Aan de walsensuite uit die opera kleeft dan ook de weemoed naar de goede oude tijd gemengd met een vleugje decadentie. Onder Pehlivanian kwam die dubbele bodem ech ter niet helemaal tot zijn recht. De subtiele klankkleuren en fij ne nuances van deze partituur bleven in goede bedoelingen steken. De matte interpretatie van Ri chard Strauss werd echter ruim schoots gecompenseerd door frisse, energieke uitvoeringen van de beide Johannen. Bij een Strauss-concert verwacht je te worden meegevoerd op het on ontkoombare één-twee-drie van de wals. Maar opvallend ge noeg domineerden in de Phi lipszaal de tweekwarts- en de vierkwarünaat. Pehlivanian houdt duidelijk meer van mar cheren dan van zwieren. Dus produceerden pauk en trom kanon- en geweerschoten in Johann juniors 'Freikugeln', schalde het koper en roffelde het slagwerk in de 'Russische Marsch-Phantasie' en klonken er, als keerzijde van de militaire medaille, klaaglijke kreten uit het orkest in de 'Seufzer- Galopp' van Strauss senior. He lemaal in hun element waren orkest en dirigent in een adem benemende 'Furioso-Polka'. Ook de traditionele toppers van het Nieuwjaarsrepertoire klonken met bravoure en pit. Zo hoorden we een smaakvol op gediste 'Pizzicato-Polka' en een gesmeerd 'Perpetuum mobile'. En dat ook Pehlivanian van wal sen weet, bleek uit een fraai op gebouwde 'Kaiser-Walzer'. De beroemde Medicikapel in Florence, waar enkele van de mooiste beeldhouwwerken van Michelangelo staan, is za terdag gesloten nadat er een stuk marmer van de koepel op de vloer was gevallen. Zaterdagochtend vond een bewaker die de kapel wilde openen voor publiek een stuk wit marmer zo groot als een baksteen op de grond. De cul turele autoriteiten van de stad besloten daarop uit vrees voor meer vallend marmer de kapel te sluiten en experts te raad- n om de schade te bepa len. Venvacht wordt dat er binnen een week een soort scherm in de koepel zal wor den aangebracht, waarna de kapel weer open kan voor pu bliek. De Medicikapel wordt elk jaar door zo'n 400.000 mensen bezocht, hi de Nieuwe Sacris tie bevinden zich de graftom bes van verschillende leden van de Medicifamilie, gedeco reerd met de bekende beeld houwwerken Nacht, Dag, Da geraad en Schemering van Mi chelangelo. Toneeldebuut Leidse auteur ook in LAKtheater theater recensie margriet prinssen istelling 'De Ongelukkige', Toneel- ur Producties Tekst Abdelkader Be- Regie; Javier Lopez Pinon, Spel en iek All Cifteci. Jorgen Tjon a Fong. ia de Haas, Sabri Saad el Hamus, Ma- Enc Vaarzon Morel, Annemarie Wis- Sezien 1/1, Toneelschuur, Haarlem Tiière) Nog te zien o a 6 t/m 9/1 tuwburg, Rotterdam, 28/1LAKthea- Leiden, 2/2, Theater a/h Spul, Den g; 9 t/m 13/2, Theater Bellevue, Am sterdam. ihtjes wordt er gezongen: Be- d Botje ging uit varen, met i scheepje naar Zuidlaren, •moedig staart koning Boab- in het water. Het is 31 de- iber 1491 en over twaalf uur cies zal hij de heerschappij t Granada noodgedwongen eten overdragen aan Isabella Castilië en Ferdinand van gon. Boabdil is niet bepaald prototype van de heldhafti- vorst. Op de laatste dag van koningschap heeft hij zich a bene verslapen. In een ul- ne poging om het tij te keren t hij van kleren, en daarmee identiteit, met Ali, een dtrekkende troubadour. De Ongelukkige' is het to- 'ldebuut van Abdelkader Be- 1 (22), die twee jaar geleden bekend werd door zijn succes volle eerste roman 'Bruiloft aan zee'. Zijn hoofdpersonage Boabdil is gedeeltelijk geba seerd op het verhaal 'De Onge lukkige' van Louis Couperus, waarin de ondergang van de laatste islamitische vorst uitvoe rig wordt beschreven, maar doet ook denken aan die andere weifelachtige koningszoon uit de wereldliteratuur, Hamlet. Be- nali smeedde een synthese tus sen de westerse en oosterse cul tuur, aan elkaar gekoppeld door het intrigerende kinderliedje van Berend Botje. Minstens zo multicultureel als de literaire invalshoek, is de muzikale aanpak: de flamenco gitaar wordt begeleid door on der andere cello en sasz. Eric Vaarzon Morel componeerde de muziek waarin de ongebruike lijke combinatie van Spaanse ritmes, Noord-Afrikaanse toon ladders en Aziatische melodieën prachtig samenklinkt. Aan weerszijden wordt het decor afgegrensd door omlaag hangende touwen, waarin veren zijn gestoken. Op bankjes opzij zitten de acteurs, de muzikan ten en flamencodanser Marino. Op een verhoogd plankier, waarin middenin een ondiep bad is aangebracht, speelt zich de vertelling af. Regisseur Javier Lopez Pinon heeft niet gepro beerd om de enorme diversiteit aan literaire en muzikale invals hoeken tot een eenheid te sme den. Integendeel: het lijkt alsof hij er nog een schepje bovenop heeft gedaan door ook in de re gie voor een veelvormigheid van stijlen te zorgen. Het ene moment kijk je naar een slapstickachtige achtervol ging, het volgende moment wordt er een vurige flamenco gedanst en vervolgens steekt Boabdil een poëtische mono loog af. Erg is dat niet, zolang je tenminste bereid bent je mee te laten voeren in de fantasievolle wereld van Boabdil waarin alle drie de hoofdpersonages in een identiteitscrisis verzeild raken. Het spel van vooral Ali Cifteci (Ali) en Sabri Saad el Hamus (Boabdil) is aanstekelijk, alleen Annemarie Wisse steekt daarbij als de wrede Isabella wat bleek jes af. Puur als drama hangt het verhaal van Boabdil teveel als los zand aan elkaar, maar als muziektheatervoorstelling is 'De Ongelukkige' meer dan ge slaagd door de meeslepende muziek, de kolderieke scènes en de bij vlagen poëtische tekst. Amsterdam Opklapbedden, wastobbes, televisiekastjes, fruitkistjes, rotan plantenhangers en het petroleumstel. Die voorwerpen zijn te zien op foto's van huiskamertafereeltjes op de tentoonstelling 'Amsterdam binnenstebuiten'. De expositie in het Amsterdams Historisch Museum wordt gehouden ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van het maandblad Ons Amsterdam. De Amsterdamse interieurs zijn gefotografeerd door lezers van het blad. Het zijn dus gewone foto's van gewone mensen en hun leven. De kiekjes bestrijken een periode van de afgelopen 100 jaar. De foto's zijn te zien van 9 januari tot en met 7 maart in het museum aan de Kalver- straat 92 in Amsterdam. foto pr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 9