Gegrepen door de magie van het millennium Vooruitziende blik ij van Edward Bellamy Kalender-berekening gaat vele kanten op Cursus voor twijfelaars 934 ZATERDAG 2 JANUAR11999 Als Julian West die tiende september van het jaar 2000 wakker wordt, weet hij niet wat hem overkomt. Naast zijn bed staat dr. Leete en alras komt Julian tot de ontdekking dat hij precies 113 jaar, drie maanden en elf dagen heeft geslapen. Piet van Gemerden (86) uit Vlissingen, kent deze geschiedenis op zijn duimpje. De zinsne den zijn afkomstig uit het boek Looking Back ward 2000-1887, in de Nederlandse vertaling Terugblik uit het jaar 2000. Van Gemerden is in gedachten altijd bij de schrijver van het be wuste boek, jurist/schrijver/journalist Edward Bellamy (1850-1898). De naam van deze Ame rikaan is verbonden aan een wereldwijde or ganisatie die zich richt op het verspreiden van zijn ideeën: een maatschappijvorm waarbij al le materiëlke productiemiddelen zich in han den van de staat bevinden, het winststreven ontbreekt en ieder een gelijk aandeel krijgt in de totale welvaart. Met zijn boek daarover Utopia of collectivism) verwierf hij zich grote populariteit. Piet van Gemerden is secretaris van de In ternationale Vereniging Bellamy in Nederland. Hij was de belangrijkste man achter de herop richting van de club in 1980. Sinds 1932 kende de Bellamy-vereniging een gestage groei tot 30.000 leden. Na de oorlog was het gedaan met de aanhang, maar sinds enige jaren is er een trouw gezelschap van voornamelijk oude ren dat weer heilig gelooft in de profetieën van Bellamy. „De nieuwe dageraad komt eraan", zegt Piet van Gemerden. „Ik weet het zeker". Wie anno 1998 'Looking Backward' leest, komt tot de schokkende ontdekking dat Bella my een wel heel vooruitziende blik heeft ge had. In zijn aanklacht tegen het economische en sociale onrecht in het Boston van eind vori ge eeuw voorspelt de domineeszoon een ge heel andere wereld. Het boek heeft Jules Ver- ne-achtige trekjes. Al in 1888 weet Bellamy dat in 2000 televisie, golfslagbad, creditcard, grote warenhuizen, airconditioning, overdekte trot toirs en 'muziek-per-telefoon' hun intrede hebben gedaan. Edward Bellamy kreeg zijn tijdgenoten in zijn greep met dit boek, dat in romanvorm werd geschreven. In Amerika werden ruim één miljoen exemplaren verkocht: later kwam er een vervolg: 'Economische gelijkheid'. Er ontstonden zo'n 150 Bellamy-clubs, die alle de avonturen van Julian West door en door ken nen. Hij is het die na een lange slaap in 2000 ontwaakt en een wereld beleeft zoals de men sen zich die eind negentiende eeuw nauwe lijks konden voorstellen. Het is dr. Leete die Julian West door de moderne tijd leidt. De technische vondsten springen eruit, maar bo venal ontdekt de hoofdpersoon een wereld zonder onrecht, leger en ambtenaren. Ieder een heeft werk, honger bestaat niet meer. De gemeenschap is wereldwijd volmaakt. De ver schrikkingen van het kapitalisme zijn verdwe nen. Bovenal heeft er een morele wederge boorte van de mens plaatsgehad. Voor Piet van Gemerden is het niet de vraag óf de ideale maatschappij van Bellamy ooit tot stand komt, maar wannéér. „Ik word 104 jaar precies, dat staat vast. Ik wandel even naar 2000 toe en dan mag ik nog korte tijd leven. Ik heb me erbij neergelegd dat ik de nieuwe we reld niet meer zal meemaken. Maar wel is ze ker dat er voldoende tekenen zijn die erop wij zen dat binnen vijftig jaar die andere tijd aan breekt." Eind oktober vorig jaar lanceerde de NASA op Cape Ca naveral de onderzoeksmodule 'Deep Space 1' voor een tocht van 120 miljoen mijl. De vlucht startte onder de het motto 'New Millennium Program of high risk, high payoff', ofwel: hoge risico's, hoog rendement. Ameri kaanse ruimtevaartdeskundigen hopen met de Delta- vluchtgegevens die in de aanloop naar 2000 verzameld worden, een volgende belangrijke stap gezet te hebben naar wat ze omschrijven als 'geregelde en betaalbare rei zen in de ruimte'. foto ap Michael r. brown Zie ze maar als de archivarissen van de millenniumwisseling. Maanden en maanden brachten Sander Hendriks, Inge Jansen en. John Klein door in bibliotheken, op het internet en aan de telefoon, gegrepen door de 'Magie van het Millennium'. Het resulteerde in een boek vol feiten, anekdotes, terugblikken en toekomstvisies, dat inmiddels in de boekwinkels ligt. Inge Jansen, Sander Hendriks en John Klein zijn vrienden sinds hun studententijd in Leiden. De vriendschap heeft zich nu verdiept met een nieuwe, gezamenlijke passie. Een grenzeloze verzameldrift maakte zich van hen meester. Op jacht naar alles wat met de aanstaande millennium wisseling te maken heeft. „Het moet ongeveer een jaar geleden zijn geweest. We zaten bij elkaar en het gesprek kwam op het nieuwe millenni um", zegt Amsterdammer John Klein. „Eigenlijk wisten we allemaal wel één bijzonder project op te noemen. Maar vooral in het buitenland. We dachten eigenlijk dat het in Nederland niet zo speelde." De Leidse Inge Jansen: „En toen zijn we dus gaan zoeken. En hield het niet meer op. We hadden nu nog bezig kunnen zijn. En ik heb thuis nog stapels en stapels materiaal liggen dat we niet hebben gebruikt. Nu het boek af is, heb ik het even een beetje gehad. Maar ik denk dat ik- het binnenkort toch niet kan laten en dat ik dan weer ga zoeken." Vreemd vindt ze het eigenlijk, dat mensen zich zo met het jaar 2000 be zighouden. Maar voor zichzelf heeft ze er toch een verklaring voor weten te bedenken. „Tweeduizend heeft voor velen iets magisch, iets onwerkelijks. Het ligt aan de psyche van de mens, dat er zoveel tamtam omheen is. Er zijn zo veel leuke ideeën en initiatie ven, er staan zo veel leuke feesten op stapel..." John Klein: „Dat getal, 2000, heeft altijd voor de 'toekomst' gestaan. En binnenkort is het geen toekomst meer." Hij raakte vooral gefascineerd dooi de massa-angst die rond het jaar 1000 waar te nemen was en die nu ook weer her en der de kop opsteekt. „Zo curi eus. Het aantal Mariaverschijningen neemt nu bijvoorbeeld weer toe. In het boek beschrijven we de gebeurtenissen in Clearwater, Florida. Toen een vrouw daar een bankgebouw verliet, viel haar John Klein, Inge Jansen en Sander Hendriks (van links naar rechts): in de ban van het magische millennium. foto paul van weel oog op een veelkleurige tekening op negen van de gevelruiten. Ze herkende daarin de beeltenis van de heilige maagd. Een televisieprogramma wijd de er een uitzending aan en binnen de kortse keren kwamen duizenden en duizenden mensen het wonder aan schouwen. Zo rond een millenniumwisseling worden mensen bang. Bang voor het einde der tijden, bang voor apocalypti sche gebeurtenissen. Dat zie je als je naar bronnen van duizend jaar geleden speurt. Veel is er niet uit die periode te vinden maar de 'Historiën' van de monnik Rudolfus Glaber geeft een beeld. Hij schrijft over belangrijke reli gieuze mensen die plotsklaps overle den, over natuurrampen en epidemiën en over de komst van twee valse pro feten, boodschappers van de duivel. En in Frankrijk waren er in die periode veel massale bijeenkomsten waar grootschalige boetedoening werd ge daan. Gods Vredesbeweging, werd het later genoemd." Ook nu weer laten hele stoeten on heilsprofeten van zich horen. Het be gint al met de volgelingen van Nostra damus die 1999 met angst en beven zijn ingegaan. Sommige mensen vre zen een aanval met vijandelijke vlieg tuigen, de komst van de Antichrist of misschien een verwoestende inslag van een meteoriet. De Franse arts (1503- 1566) nam in zijn Centuriën de volgen de voorspelling op: In de zevende maand van het jaar 1999 Zal uit de hemel een grote Koning van 'de Angst komen De Grote Koning der Angelmois doen herleven Voor en na zal Mars re geren door geluk. En dan zijn er astrologen en new age-goeroes die 5 mei 2000 als allesbe- slissend moment noemen. Bijna alle planeten staan dan in één lijn. De aar de en Pluto aan de ene kant van de zon en Mercurius, Mars, Jupiter en Satur- nus aan de andere kant. Het zou de sastreuze gevolgen hebben voor de aarde, een verschuiving van de magne tische aardpolen. Richard Noone in zijn boek 5.5/2000 Ijs: „Triljoenen ton nen water en ijs zullen over de opper vlakte van de aarde golven." Inge Jansen ziet het niet zo somber in. ,,Als de millenniumwisseling zou staan voor het einde der tijden, had het al gebeurd moeten zijn. In 1996. Jezus zou immers vier jaar voor het begin van de jaartelling zijn geboren..." Jansen stelt voorts: „Aan de andere kant van het spectrum vind je ook weer groeperingen die de millenniumwisse ling willen aangrijpen om de wereld te verbeteren. Neem nu de new age-orga- nisatie Lightshift 2000. Die roept men sen op, waar ook ter wereld, om elke eerste dag van de maand om twaalf uur 's middags een kwartier te mediteren en tijdens de jaarwisseling om twaalf minuten over twaalf een heel uur. Door de verschillende tijdzones zouden de meditaties als een schokgolf over de aarde uitwaaieren, volgens Lightshift 2000 een geweldige boost voor de we reldvrede." Maar of je al die zaken nu serieus moet nemen.... Jansen gelooft er niet zo in. Het jaar 2000 als mijlpaal heeft op zich al iets absurds. Het is niet eens het begin van het nieuwe millennium. „We hebben het hier over een discussie die ook bij de vorige eeuwwisselingen opdook. Officieel begint het nieuwe millennium op 1 januari 2001", zegt Jansen stellig. ANNET VAN AARSEN De Magie van het Millennium, de eeuwwisseling in heden en verleden; Sander Hendriks, Inge Jansen, John Klein; Uitgeverij Kosmos-Z&K Prijs: f29,90 Een vraag die maar blijft opspelen en tot in wetenschappelijke kringen geen eenslui dend antwoord krijgt: wanneer precies begint het nieuwe millennium? Op 1 januari 2000, zegt de een. Niet eerder dan 1 januari 2001, meent de ander. Van degenen die de 2001-theorie aanhan gen, mag 31 december 1999 wel een histori sche oudejaarsnacht worden genoemd om dat het de overgang is naar het magische jaar 2000, maar er is - naar hun idee - geen sprake van een eeuwwisseling, noch van het begin van een nieuw millennium. De jaartelling is begonnen op 1 januari van het jaar 1, zeggen zij. Pas op 1 januari 2001 begint volgens dit standpunt het derde millennium. Net zo logisch lijkt de verklaring van de an dere partij. Vanaf het begin van de jaartelling zijn de jaren genummerd 1, 2, 3 enzovoort. Dus eindigt de eerste eeuw met het einde van nummer 100; het tweede millennium houdt op aan het 2000ste jaar. Aan het begin van het 2001-ste jaar springt de teller op 2000. Een baby wordt één jaar oud bij het begin van zijn tweede levensjaar en blijft dat het héle jaar door. Een kind wordt toch tiener (teenager) als hij tien wordt en niet op zijn elfde verjaardag? Wie daaraan twijfelt moet bedenken dat bij de 99ste verjaardag van een mens, er 99 jaar zijn volgemaakt. De persoon in kwestie staat dan in de startblokken voor het honderdste jaar, maar blijft het hele jaar nog 99 jaar oud. De voltooide jaren tellen. Dat blijkt ook uit wat 'De dikke Van Dale' aangeeft bij de ver klaring van het woord jaartal: het getal van iemands levensjaren. Er worden complete ja ren geteld, zowel met betrekking tot verjaar dagen, huwelijken, jubilea als bij jaarwisse lingen. Waar komt dan die andere optie vandaan? Eenvoudig: omdat de christenen hun jaartel ling lieten beginnen op 1. Het veronderstelde geboortejaar van Christus. Het spreekwoor delijke jaar nul is dus niet meer dan dat: niet bestaand, zeggen de aanhangers van de 2001-theorie heel stellig. Het zijn de godsdiensten die de tijdreke ningen voortdurend in de war hebben ge stuurd. Te beginnen bij de christenen. Kalen derwetenschapper professor Van Goudoever heeft nog een pittig detail: de chistelijke tijd rekening is helemaal niet in het jaar 1 inge voerd, maar pas in de zesde eeuw. Tot die tijd werd de Romeinse jaartelling gebruikt. In die periode verzamelde een monnik - Dio nysus - verschillende historische bronnen om terug te rekenen wanneer Jezus was geboren. Hij kwam uit op VIII ante Kalendas Januarii, ofwel 25 december 753 in de Romeinse tijd rekening. Dionysus besloot toen het jaar 754 het jaar 1 van de Heer te noemen. Na verloop van tijd verdrong de christelijke tijdrekening de Romeinse, ook op wereldlijke documen- Om het nog wat moeilijker te maken bij het indelen van de jaartelling - te beginnen bij dat veronderstelde geboortejaar 1 - een verwijzing naar de Gregoriaanse kalender. Paus Gregorius XIII stelde deze kalender in op 15 oktober 1582 als verbetering van de Ju liaanse kalender. Die duurde ongeveer drie, vier dagen langer dan het werkelijke zonne jaar en hinkte op het einde van de zestiende eeuw al tien dagen achterop. Bijsturing was dus nodig. Van Goudoever durft rustig te stellen dat het terugvinden van belangrijke data in die tijd een beetje te maken had met natte vin gerwerk. Dat is ook bij andere godsdiensten te zien. Ook daar zijn discussies over bereke ningen die niet helder onderbouwd zijn. De Joodse tijdrekening is gebaseerd op de schepping van de wereld. Joodse geleerden leidden uit de Torah af dat de eerste dag van de Scheppingsweek viel op 7 september 3761 voor Chrisms. Daarom is het jaar 2000 voor de Joden allang verleden tijd. In hun tijdreke ning is het nu 5759. De Islamitische kalender is begonnen bij de vlucht van de profeet Mohammed. Dit feit speelde zich af op 16 juli 622 volgens de Jukiaanse kalender. Omdat de Islamieten een maangebonden kalender - bestaande uit 12 maanden van 29 of dertig dagen hanteren, le ven zij nu in het jaar 1419. Tot slot zijn er nog de Japanners. Zij na men 125 jaar geleden de westerse kalender over. Hun enige probleem is nu dat ze nog geen Japans woord hebben voor millennium. Maar wanneer begint nu de eenentwintig ste eeuw? Ook bij de overgang van de negen tiende naar de twintigste eeuw werd dit pro bleem beschreven. De kerk nam toen weder om het heft in handen. Uiteindelijk was het paus Leo XIII die besliste voor een duidelijke standpunt. Deze kerkelijk leider koos voor 1 januari 1900. Hoewel de protestanten het hier niet mee eens waren, hield hij het been stijf. Het moge duidelijk zijn: Jezus wordt 2000 jaar oud en het derde millennium be gint dus na de laatste seconde van 31 decem ber 1999. Een kwestie van geloven. SASKIA ST0ELINGA Wim Laverman (rechts) en Huub Nelis, de gelegenheids-hulpverleners van 'The Third Millenni um Challenge bv'. foto united photos de boer poppe de boer Wie er niet uitkomt in welke feestelijke om geving en sfeer het nieuwe millennium het best te vieren is, kan terecht bij twee Am sterdamse gelegenheids-hulpverleners. Voor iedereen vol twijfels: The Third Millennium Challenge bv van Wim Laverman en Huub Nelis. „Veel mensen", zegt Laverman, „blijken moeite te hebben om de juiste keuze te ma ken. Daarom gaan wij cursus geven." Kosten: tweeduizend dubbeltjes voor vijf avonden. Deelnemers zijn daarbij verzekerd van des kundige begeleiding waaraan zelfs een psy choloog te pas komt. Laverman: „Om de mensen bij te staan, ze te helpen bij het ma ken van een keuze uit het onzettend grote aanbod van feesten en dergelijke." Een ui terst serieuze zaak dus? Laverman: „Wij orga niseren de cursus ook met een knipoog. Het is een beetje een geintje. Wellicht zal het snel ontaarden in een potje gezellig lullen met el kaar, onder het genot van wat glazen cham- Laverman geeft direct toe dat het vraagstuk waarvoor Huub Nelis en hij de helpende hand bieden, meer is dan een luxe probleem. „Als je er over nadenkt - en zeker in het licht van oorlogssituaties die spelen - is dit natuur lijk belachelijk. Krankzinnig eigenlijk dat mensen met zo'n millennium-probleem zit ten. Maar toch: het is ook een moeilijke zaak. Zoals op veel fronten in het leven, kan men ook nu maar één keer een keuze maken. Een millenniumwisseling komt maar één keer in de veertig generaties voor." The Third Millennium Challenge bv is op gezet toen de vrienden Laverman en Nelis het inmiddels wijdverspreide TerugTik-hor\o- ge en de Ten/gDT-Idokken op de markt brachten. Daar zijn er in vooral Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten veel van verkocht: 'Honderdduizen den'. Laverman: „We werden gegrepen door het fenomeen millennium. We zijn net als veel andere mensen gaan fanataseren. Die ideeën van ons zijn we op een gegeven moment gaan vercommercialiseren. Eenmaal in de business voor 2000, werd het Amsterdamse bedrijfje al snel een vraag baak voor mensen die willen weten wat zich rond de eeuwwisseling allemaal afspeelt. „We zijn een soort ANWB geworden; een wegwij zer richting het millennium zou je kunnen zeggen. Vanuit die functie zijn we alles gaan inventariseren." Inmiddels is het bureau be trokken bij een tiental ondernemingen die in verband met het nieuwjaarsfeest rond 2000 een campagne opzetten. Details geeft Laver man niet. „Iedereen wil zijn idee toch'graag geheim houden tot het moment daar is." Wim Laverman ervaart de organisatie ach ter 2000 als een feest. „Wij zitten aan de goeie kant van het jaar. Met de computerpro blemen hebben wij niets te maken. Wij heb ben de voorpret. Als de klok voor de twaalfde keer heeft geslagen is het allemaal afgelopen. Dan is de lol er vanaf. Wat de 'millenniumman' op het moment suprème zelf doet, weet hij nog niet. Laver man denkt aan een bezoek aan de sterren wacht in Londen. „Het lijkt me wel leuk om alles op die manier af te sluiten. Maar zeker weten doe ik het nog niet." Om daar aan toe te voegen: „Misschien dat ik ook maar een cursusje moet volgen om mijn definitieve keuze te maken." TerugTlk-horloge tikt d&sj||fincteij® terug r; :;LJ tot jaar ;f

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 37