Predikanten op pelgrimstocht Kerk Samenleving Leidsch DagbladAI ZATERDAG 2 JANUAR11999 REDACTIE DICK VAN DER PLAS. 071-5351 Makor Reizen in Ridderkerk is een kleine reisorganisa tie die nu vijf jaar bestaat. Makor (Hebreeuws voor bron) richt zich vooral op het Midden-Oosten, maar om de vaste klanten iets nieuws te bieden, worden er ook reizen georganiseerd naar bijvoorbeeld Afrika, Turkije en Indonesië. „We houden het klein", zegt di recteur/reisleider Ger Heester uit Gorinchem, „we gaan alleen naar gebieden die we zelf goed kennen. We werken samen met lokale agentschappen, zodat we eventuele moeilijkheden tijdens de reis snel op kunnen lossen. Lang niet alle touroperators doen dat." Heester reist ook veel in Nederland. Hij verzorgt geregeld lezingen over bijvoorbeeld Islam, jodendom en Israël. Makor Reizen organiseert af en toe studie reizen naar het Midden-Oosten voor dominees en an dere kerkelijk actieven. Zij zijn dan gastheer of gast- vrouw tijdens een reis die door leden van hun ge meente naar het Midden-Oosten wordt gemaakt. In november leidde Heester een groepje dominees en kerkelijke vrijwilligers rond langs de heilige plaatsen. Toen beklom Mozes uit de ijlden van Moab de berg Nebo. de top van de Pisga, die tegenover Jericho ligt. en de Here liet hem het gehele land zien. (Deuteronomium 34:1 Het is heiig die ochtend. Met de bijbel in de hand staan we op de berg Nebo in Jordanië en kijken naar een ver verleden. Links ligt de Dode Zee, waar de Jordaan zich naar toe kronkelt. Achter die rivier zien we een donkere vlek, donker door de bomen die daar groeien. Het is Jericho, een oase in de woestijn op ruim 20 kilometer van de Nebo. Achter Jericho verheffen zacht glooiende heuvels zich in het landschap. Het is een indrukwekkend gezicht. Hier moet Mozes ooit het beloofde land hebben aanschouwd, vlak voordat hij stierf. Er is geen andere berg in de nabije omgeving die aan de bijbelse beschrijving voldoet. Het is zondag. Ger Heester, directeur annex reisleider van Makor Reizen, leidt de kerkdienst in de open lucht. De theologen I in de groep zijn onder de indruk van de i dienst én van de locatie. „Het is heel j bijzonder", zegt Jan Kronenberg, predikant i van Christelijk Gereformeerde Kerk in I Leeuwarden, „het idee dat Mozes hier kwam. aan het eind van zijn leven na veertig jaar door de woestijn te hebben getrokken. Dat is nogal wat. Wij vinden vijf uur in de bus door de woestijn al zwaar. Die zondag is de vijfde dag van onze reis. Heester heeft in die tijd kans gezien ons langs de belangrijkste bijbelse plaatsen te leiden. Voor hem is dat niet zo moeilijk. Makor Reizen heeft zich gespecialiseerd in reizen naar het Midden-Oosten en dat is te merken. Overal waar Heester komt, ontmoet hij vrienden of bekenden, of het nu in Israël, bezet gebied of autonoom Palestijns gebied is. Door zijn enthousiasme en open houding maakt hij snel vrienden. Eén van hen is de uitbater van restaurant-winkel Mozes in de oude stad van Jeruzalem, die we aan het begin van onze reis bezoeken. Hij is ook de voorzitter van de plaatselijke middenstanders en in die hoedanigheid heeft hij ooit Arafat ontmoet. Een foto van die ontmoeting hangt prominent in het restaurant. Terwijl de ober ons groepje voorziet van bier en koffie zegt Heester: „Ik kom hier al dertien jaar en ik heb al die tijd nooit iets van spanning gemerkt. Eén keer zaten we in een hotel, zei mijn vrouw: 'Ger, er is wat aan de hand". Kom ik bij het raam, is het al voorbij. Ik maak nooit iets Toen ging Jezus met hen naar een plaats, genaamd Getsemane. en Hij zeide tot de discipelen: Zet u hier neder, terwijl Ik heenga om daar te bidden. (Matteüs 26:36) De bijbelse hof van Getsemane moet veel groter zijn geweest dan de huidige 'hof van de olijven'. De hof, ter grootte van enkele tientallen vierkante meters, is afgeschermd met een ijzeren hek om de oude knoestige olijfbomen tegen de toeristenstroom te beschermen. We kijken uit op de oude stadsmuur met daarin de dichtgemetselde Gouden Poort, waar ooit de Messias doorheen zal trekken, de stad binnen. Even verderop, iets hoger de Olijfberg op, geeft Deventenaar Ludo Vandevliet, jood Het reisgezelschap doet in een aantal dagen de belangrijkste bijbelse plaatsen aan. en leraar Judaica en lid van de orthodox joodse gemeenschap in Zwolle, uitleg op een joodse begraafplaats. Lange rijen stenen tombes bedekken de rotsachtige grond. Hij vertelt dat volgens de joodse begrafeniswetten de lichamen intact moeten worden begraven. De steentjes op de graven worden door de nabestaanden geplaatst als teken dat de doden in hun gedachten voortleven. Ludo ('Noem me in Israël maar Levi reist mee om in de avonduren de theologen in het gezelschap uitleg te geven over de joodse visie op het oude testament en om tijdens de reis te vertellen over plaatsen die voor joden belangrijk zijn. Hij heeft een indrukwekkende verzameling keppeltjes bij zich, verschillend in kleur en materiaal, waarmee wordt aangegeven tot welke stroming binnen het jodendom de drager hoort.Als je weet wat alle tinten zwart betekenen, dan weetje alles", zegt Vandevliet. Hij is van plan er wat keppeltjes bij te kopen, „maar dan wel in een Arabische winkel, want daar zijn ze het goedkoopst." We lopen van de Olijfberg naar de oude stad, we duiken een wirwar van straatjes in, vol met winkeltjes en koffiehuizen. Graffiti-vandalen hebben ook hier toegeslagen. Op een klein pleintje, waar Jezus ter dood is veroordeeld, begint de Via Dolorosa. De lijdensweg wordt nog vaak afgelegd door gelovigen, die soms een eigen houten kruis meetorsen, al dan niet voorzien van een wieltje. Ger Heester relativeert de historische juistheid van de route en het pleintje: „Jeruzalem is een aantal keren verwoest, je loopt hier op zeven meter puin. Het is meer het idee, hier zou het gebeurd kunnen zijn." Leeuwarder Kronenberg is het met hem eens: „Ik vind hier in Jeruzalem niet wat ik in mijn bijbel vind, maar het heeft wel de sfeer." Net als de Via Dolorosa roept De Heilig- Grafkerk, gebouwd op de plaats waar Golgotha zou hebben gelegen, bij veel gelovigen ook hevige emoties op. „Ik heb mensen zien huilen en schreeuwen bij de steen van de zalving zegt Heester. Het graf van Jezus roept bij ons niet veel emotie op. Het is aardig om eens te zien, is het gevoel. Jan Schonewille uit Fochteloo, predikant missionaire toerusting in Friesland, legt uit dat de protestanten Golgotha situeren achter het Arabische busstation, vlak bij de oude stad. „Die plek is ook veel sfeervoller, met een tuin. Dat is voor de beleving leuker, maar historisch gezien staat De Heilig-Grafkerk op de goede plaats, alleen staan we nu een stuk hoger." In een stevig tempo voert de oud-militair Heester ons door de oude stad. Hij hoeft nergens de weg te vragen, hij kent alle steegjes, straten en bezienswaardigheden. Na een gedegen controle door Israëlische soldaten, die en passant nog even ruzie maken met twee orthodoxe joden, bereiken we de Klaagmuur. Het is er druk. De viering van barmitswa, waarbij jongens op 13-jarige leeftijd worden opgenomen in de religieuze gemeenschap, is in volle gang. Het is een blijde gebeurtenis. Te midden van enkele oudere geloofsgenoten moeten de jongens een stuk uit de Thora voorlezen. Ondertussen werpen familieleden, die buiten het plein van de Klaagmuur staan, onder luid gegil snoepjes naar de dertienjarigen. Enkele tientallen jongetjes struinen over het pleintje, hun zakken met de snoepjes vullend. Als ze ergens gegil horen stuiven ze er op af, want ze weten dat daar een regen van snoepjes over de mannen neerdaalt. „Indrukwekkend", zegtTammo Oldenhuis, predikant van de Gereformeerde kerk in Coevorden, wiens kennis van de bijbel indrukwekkend is, „ze gaan gewoon hun gang, ondanks de toeristen." De overige predikanten zijn het met hem eens, vooral de intense manier waarop de joden hun geloof beleven maakt indruk. Daarna heeft Abraham zijn vrouw Sara begraven in de spelonk van het veld van Makpela, tegenover Mamre, dat is Hebron, in het land Kanaan. (Genesis 23:19) Hebron haalt regelmatig het nieuws wanneer er confrontaties zijn tussen Palestijnse jongeren en Israëlische soldaten. Nu is het er rustig, bijna saai zelfs. In het dorp bevindt zich het graf van de aartsvaders en hun vrouwen, een heiligdom zowel voor joden als Arabieren. FOTO JOOST SIJTSMA/GPD Trappen leiden naar de nissen waar Abraham, Isaac, Jacob, Sara en Lea begraven liggen. Voor die trappen houden Israëlische soldaten de wacht. De sfeer is ontspannen, ze maken grapjes over Ajax. Voetbal is hét communicatiemiddel tussen volkeren: een paar uur later zal een Palestijnse politieman in Bethlehem beginnen over Davids. Reizen heeft z'n beperkingen voor iemand die niet van voetbal houdt. Binnenin het heiligdom staan in verschillende nissen grote sarcofagen bedekt met een wade. Een joodse moeder met haar kind op de arm bidt bij één van de nissen. In de vierde eeuw trok keizerin Helena, moeder van Constantijn de Grote, door het Heilige Land waarbij ze plaatsen aanwees waar belangrijke 'christelijke' gebeurtenissen hadden plaatsgehad, zoals de geboorte van Jezus. De spelonk van Machpela is echter niet door haar aangewezen. De theologen in ons gezelschap zijn het er over eens dat de plaats waar de aartsvaders begraven liggen historisch betrouwbaar is. Buiten lopen enkele tientallen moslimmeisjes in schooluniform. Ze willen de heilige plaats bezoeken, maar worden door de Israëlische soldaten verwezen naar de ingang van het Arabische gedeelte. De status van de heilige plaats zal ongetwijfeld nog aan de orde komen bij de definitieve vredesonderhandelingen tussen Israëliërs en Palestijnen. We gaan op weg naar Betlehem, dat onder Palestijns gezag staat. Het doel is de Geboortekerk, die te bereiken is via een zogenaamde by-pass, ofwel een rondweg om de Palestijnse bevolkingscentra heen. Heester ldest echter voor de route dwars door Bedehem. We rijden in een Israëlische bus met Israëlische chauffeur, maar dat levert geen enkel probleem op. Heester had niet anders verwacht. Hij moet niets hebben van de reisleiders of touroperators die beweren dat het te gevaarlijk is om in bezet gebied of in autonoom Palestijns gebied te reizen.Als iemand zegt dat het daar gevaarlijk is, fantaseert hij." Makor Reizen wil de toeristen graag kennis laten maken met de Palestijnse gebieden. Heester: „Bij Makor vinden we dat het goed is om tijdens de reis ook iets van de Arabieren te laten zien. Ik logeer in Jeruzalem ook bij voorkeur in een Arabisch hotel. We willen begrip kweken voor de Arabische kant, niet elke Palestijn is een terrorist. Je moet nooit te snel oordelen. Ik zeg dan ook tegen de mensen: 'Ga met ons op reis en ervaar het leven bij joden én Palestijnen'. En de dominees reageren daar positief op." De Geboortekerk vermag de theologen niet te ontroeren. Ze kijken toe hoe - vooral - Zuid-Europeanen bidden, zingen en huilen op de plaats waar Jezus is geboren. De nuchtere Nederlanders hebben wel respect voor een dergelijke geloofsbeleving. „Dit is toch iets wat we missen", zegt Gert Mulder, predikant van de Samen Op Weg Gemeente in Alphen aan den Rijn. Toen liep Jeruzalem en heel Judea en de gehele Jordaanstreek tot hem uit, en zij lieten zich in de rivier, de Jordaan, door hem dopen, onder belijdenis van hun zonden. (Matteüs 3:5-7) Na een tocht door de woestijn van Judea en een verkwikkend zwempartijtje in Beth Shean ('de stad van Saul'), bereiken we Yardanit, de officiële plaats waar Jezus is gedoopt door Johannes de Doper. De parkeerplaats biedt ruimte aan tientallen bussen en de souvenirwinkel met prullaria is ruim genoeg voor het verwerken van de inzittenden. Het is er nu niet druk. Slechts enkele gelovigen laten zich in het bijzijn van familieleden dopen op de speciaal aangelegde trappen die hen het water in voeren. Grote karpers zwemmen rusteloos rond. We zijn niet onder de indruk van deze toeristische attractie vlak onder het Meer van Tiberias, ook al omdat volgens de bijbel de doopplaats bij de Dode Zee ligt. De bijbel herleeft op natuurlijke plaatsen, zoals het Meer van Tiberias. In een bootje richting Kapemaüm, met het drukke Tiberias uit het gezichtsveld, en de ogen gericht op de Berg van de Zaligsprekingen. Op die plaatsen gaan de verhalen uit de bijbel leven. Dominee Jan Kronenberg: „Zoals dat kleine pad tussen Jeruzalem en Jericho, met die diepe wadi ernaast. Als je dat ziet krijg je een beeld bij het verhaal van de Barmhartige Samaritaan." Of zoals reisleider Heester van Makor zegt: Als we door de woestijn rijden, stap ik wel eens uit met de groep. Laat ik de bus verder reizen tot we 'm niet meer zien. Staan we daar met z'n allen, dan voelen de mensen wat het betekent om in de woestijn te lopen. Dan lezen we een stuk 'uit de bijbel. Prachtig is dat." Foto uit de archieven Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing een ingevulde cheque (geen overschrijvingskaart) ter waarde van vijf gulden (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) op te stu ren naar het Leidsch Dagblad, t.a.v. Leidsch Dagblad Archieven, Postbus 54, 2300 AB Leiden of door contante betaling aan de balie van het Leidsch Dagblad aan de Rooseveltstraat 82. U ontvang de foto binnen drie weken. ANN01899 Maandag 2 Januari LEI DEN Een groot aantal vleeschhouwers te de zer stede heeft zich per request tot den minister van oorlog gewend, met het verzoek om voortaan de aanbesteding van het voor het garnizoen alhier be- noodigde rundvleesch en rundvet afzonderlijk te doen plaats hebben. Zij gronden hun verzoek daarop, dat bij de nu ge volgde (gecombineerde) wijze van aanbesteding, het voor verreweg de meeste vleeschhouwers onmo gelijk is mede te dingen. Voorts wijzen zij er de mi nister op, dat bij plaatselijke aanbesteding de con currentie grooter zal zijn en dus niet anders dan voordeel voor het Rijk kan. opleveren, alsmede, dat, sedert de hier bestaande keur op levend vee en ge slacht vleesch, goede levering gewaarborgd is. LEIDEN De gewoonte om op oudejaarsavond met vuurwapens te schieten heeft hier te stede weer een ernstig gevolg gehad. Zekere B.P. namelijk zou Za terdag-avond met een pistool eenige schoten los sen, maar door zijn onhandigheid om met wapenen om te gaan, had hij het ongeluk daarbij één zijner vingers af te schieten. De persoon is met zijn ver minkte hand naar het academisch ziekenhuis ge bracht, om daar verbonden te worden. Nieuwjaars dag vond men den vinger in de Caeciliastraat, al waar het ongeval had plaatsgehad. LEIDEN Door zekeren M. werd gisteravond in een tapperij hier te stede moedwillig met de vuist een ruit verbrijzeld, met het gevolg, dafc hij een paar flin ke wonden aan de hand bekwam. Na in het acade misch ziekenhuis verbonden te zijn, werd hij naar het politiebureel geleid. ANNO 1974 Woensdag 2 januari LEIDEN Er hebben zich in 1973 in Leiden 2733 (geregi streerde) verkeersongevallen voorgedaan. Desondanks is dit to taal, slechts iets hoger dan in het voorgaande jaar (2689), niet on bevredigend omdat het een ge ruststellende trend schijnt te be vestigen. Verheugend was voorts, dat het aantal doden tot 3 be perkt bleef tegenover een bedroe vend aantal van 18 in 1972, ter wijl ook het aantal ongevallen met doden en gewonden daalde: van 573 naar 539. Laatstgenoemd aantal is niet zo laag geweest sinds 1964 (449). Er is uit deze cijfers derhalve veel hoop te put ten voor de toekomst, al waren die 2733 verkeersongevallen van het afgelopen jaar er nog altijd 2733 te veel... LEIDEN Vroeger heette het de Werkplaatsen van de Gemeente lijke Sociale Werkvoorziening; nu noemt men het de Toeleverings bedrijven „De Waard". Het staat voor een werkelijk prachtig onder komen voor ruim 300 gehandi capten, zowel lichamelijk als geestelijk. Komende maandag zal Het plaatsen van een roltrap is geen sinecure, omdat zo'n ding als één geheel van de fabriek komt. Daarom ge schiedde de plaatsing van de roltrap in het in verbouwing zijnde pand van Peek Cloppenburg in de Breestraat vanmorgen in alle vroegte. Het verkeer ondervond er nauwelijks hinder van. foto archief leidsch dagblad het complex aan de Willem Ba- rentszstraat officieel worden ge opend door staatssecretaris Mer- tens van Sociale Zaken. ALPHEN AAN DEN RIJN De Alphense politie sloeg kort voor de jaarwisseling een goede slag met de vondst van 1000 kilo vuurwerk, die een Alphenaar in een opslagplaats bewaarde. De partij, met een waarde van ten minste 10.000, werd ontdekt nadat de man bij zich aan de deur vuurwerk aan kinderen bleek te verkopen. De polite trof bij hem thuis ook enkele kilo's van dat spul aan. De Alphenaar bezat een vergunning voor 5 kilo vuurwerk. LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128030 Geen krant ontvangen? Bel voornabezorging- Ma. t/m/vr. 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-5128030 DIRECTIE B.M.Essenberg, W.M.J. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adiuncü HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, T. van Brussel (adiunct) L.F. Klein Schiphorst (adjunct) REDACTIE J Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst W F. Wegman, chef redactie Leiden A.J.B.M. Brandenburg, chef eindred. regio F. Blok, chef eindredactie algemeen W. van Wanrooy, chef a. i. red. Duin en Bollenstr W. Spierdijk, chef sportredactie T Brouwer de Koning, chef Rijn- en Veenstr. E. Straatsma, chef red. Regio Leiden TELEFAX Advertenties: 071-5323 51 Familieberichten: 023-5317 31 023-532021 Redactie: 071-5321 9! Hoofdredactie: 071-53159! ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17 uur 071-535621 RUBRIEKSADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 17 uur 071-5143 51 ABONNEMENTEN bijvooruitbetaling: per maand (acceptgiro) f 34: per kwartaal (acceptgiro) 97f per half jaar (acceptgiro) f 193 per jaar (acceptgiro) f 376J Abonnees die ons een machtiging verstrekken te het automatisch afschrijven van het abonnement geld, ontvangen 1,- korting per betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van 0,80 aan portokosten per verschijndag. LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTEBAND Voor mensen die moeilijk lezen, slechte oger hebben of blind zijn (of een andere leeshandic^ hebben), is een samenvatting van het regionale nieuws uit het Leidsch Dagblad op geluidscassetll (Centrum voor Gesproken Lectuur. Grave). Auteursrechten i Dagblad u itgeverij Damiate K N H U I Z E ONGEVAUENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis. maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonderd feestdagen Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord geen ongevallendienst INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071 -5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131 Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1999 | | pagina 12