Cultuur&Kunst Expositie toont broze relatie tussen mens en dier 85 69 65°° 99 -f Schilder van de beschadigde men rmikefiY,; Meer dan 250 aanbiedingen en altijd de nieuwste geuren! DINSDAG 22 DECEMBER 1998 UNS chef jan rijsdam, 071 -5356444, plv. chef annet van aarsen 071 arnhem» ellen leuser De grens tussen natuur en cultuur is broos. De relatie tussen mens en dier staat regelmatig onder zware druk. Neem bijvoorbeeld de recente anti- varkensvleeslobby met Youp van 't Hek als boegbeeld. Of het genetisch gemanipuleer met schaap Dolly. Op de tentoonstelling 'Animal Anima Animus' geven, veer tien kunstenaars hun visie op die vaak moeizame verhouding tussen mens en dier. De tentoonstelling is tot 1 maart te zien in het Museum voor Moderne Kunst Arnhem. Het meest rigoureus lapt de Frans man Hubert Duprat (1957) de wetten van de natuur aan zijn laars. Duprat experimenteert met larven van de waterjuffer. Met stukjes steen en planten fabriceren deze insecten on der water een beschermende koker voor hun achterlijf. Duprat verwij dert het vers geweven coconnetje en plaatst de larven terug in een aquari um met daarin stukjes goud en ver schillende edelstenen. Wat blijkt? De larven gaan onverstoorbaar aan de slag om met het kostbare materiaal een nieuwe beschermlaag aan te ma ken. In het museum hangt een lang werpig waterbassin aan de muur met daarin krioelende larven met hun chique gouden achterlijfjes. Net als Duprat geeft ook de Duitse kunstenaar Thomas Grunfeld (1956) de schepping een eigen draai. De op gezette dieren in de zeven vitrines zien er levensecht uit, maar ze zijn geassembleerd uit verschillende diersoorten. Zo plaatst Grunfeld een knuffelbare konijnenkop op het ach terwerk van een kip. De rillingen lo pen je over je lijf. De Zwiterse Cornelia Hesse-Ho- negger werkte aanvankelijk als we tenschappelijk illustrator samen met biologen. Op het eerste gezicht zijn haar aquarellen dan ook niet meer dan minutieus getekende lieflijke af beeldingen van insecten. Een tweede blik leert dat het om misvormde en beschadigde beestjes gaat. De mo dellen hebben blootgestaan aan ra dioactieve straling. Hesse-Honegger toont pijnlijk de tegenstellingen tus sen de schoonheid van de natuur en de verwoestende uitwerking van een lekkende kerncentrale. Een leven zonder katten kan Caro- lee Schneemann (1939, New York) zich niet voorstellen. De Amerikaan se kunstenares houdt onvoorwaarde lijk van katten. Ze dicht de dieren menselijke trekjes toe. Ze noemt ze erotisch, mysterieus en elegant. Deze opvatting maakt haar twintig laseraf- drukken van 35mm kleurenfilm een tikkeltje bizar. De katten poseren als pasgeboren baby's. Vol extase wor den de 'borelingen' gezoend en ge knuffeld. De installatie 'Dragon heads' van Marina Abramovic (1946, Belgrado) is ontstaan naar aanleiding van haar gelijknamige performance in 1993. Op zeven televisies verschijnt het hoofd van de in Amsterdam wonen de kunstenares. Tergend langzaam kruipen en glijden glimmende slan gen over haar hoofd. De Boa contric- tors en de pythons volgen, zoals Abramovic hef noemt, haar 'energie- lijnen'. Kunstenaar Yukinori Yanagi speel de vroeger, op het Japanse platte land, vaak met insecten, vooral met mieren. Voor zijn 'Wandering posi tion' omkaderde hij met ijzeren bal ken een vierkant stuk papier van twee bij twee meter. Hij zette een mier in de omheining. Enkele dagen lang, vier uur per dag, achtervolgde de Japanner met rood krijt de kris kras rond rennende mier. Af en toe lijkt het insectje te aarzelen, schien zelfs wel gevaar te \!f>y Maar dan weer zet het flink df ken er in. Het is opmerkelijk mier vooral heel dicht langs d I ken rent. Wil hij ontsnappen kent hij zijn territorium af? 'ty' I ring position' illustreert onderjT de macht van de mens over hel De mier bleef gevangen zolang» gi dat wenste. Zodra de kunsf tevreden was met het resultaal] de mier vrijgelaten. 'Animal AnimaAnimus', maart te zien in Museum voo derne Kunst Arnhem Utrechtseweg 87 in Arnhem.l dinsdag tot en met vrijdag tot 17 uur en zaterdag en zi van 11 tot 17 uur. Bvlgari pour femme eau de parfum spray, vanaf 30 ml 00 BVLCASi ...maar toegegeven, het vraagt aardig wat zelfbeheersing wanneer u zo'n mooi ingepakt cadeau van Douglas onder de kerstboom ziet liggen. Want u weet dat daarin één van de vele geurige cadeau ideeën uit ons ruime assortiment zit. Onze verkoopsters hebben uw kerstman geholpen bij het maken van zijn keuze, maar mogen natuurlijk niks zeggen. Nog een paar nachtjes geduld! Christian Dior nieuw bij Hugo Boss Hypnotic Poison Douglas Hugo Woman Chopard Wish ri juweel v< ~i parfum eau de parfum spray, vanaf 30 ml Hugo Boss Boss eau de toilette spray, 50 ml Biotherm Homme Hydra-Detox 00 ■c_- Bij aankoop van twee Biotherm Homme producten gratis douchegel 150 ml. Gucci Envy bloemige, transparante geur exclusieve geschenkset; eau de toilette spray. 50 ml bodylotion 100 ml Nu met gratis bodylotion 30 ml. 00 Baratti uw badritueel 895 Cadeautip: met badspons (f 2,95) in diverse klei Informeer naar de vele mogelijkheden van de Douglas Card. Th TC 'f 'J come in and find out Haarlemmerstraat 104 - 2312 GD Leiden-Tel. 071-5130687 Aanbiedingen gelden zolang de voorraad strekt Prijswijzigingen voorbehouden. Altijd het juiste geschenk met de Douglas cadeaubon. Expositie in Rotterdam rotterdam dolf welling Toen posters nog affiches heet ten, werden Parijzenaars in 1891 aangenaam verrast door een aanplakbiljet van de Moulin Rouge op de boulevard de Cli- chy. De tekening was op de steen gezet door de nog onbe kende 27-jarige schilder Henri de Toulouse-Lautrec. De kun stenaar schiep daarmee een mijlpaal in de ontwikkeling van de reclamekunst. Hij kreeg na dien in de Moulin Rouge een ei gen tafel. Het Rotterdamse mu seum Boymans van Beuningen wijdt nog t/m ml7 januari een expositie aan deze schilder. Achter het succes van zijn li tho's verdween hij goeddeels als schilder. In menige woning hangt vandaag nog een repro ductie van een van zijn bekend ste affiches aan de wand. Zulke grote bladen vormen een klein deel van zijn oeuvre. Hij heeft hooguit pen dertigtal verschil lende aanplakbiljetten gemaakt en ruim 300 andere litho's. Dat hij meer dan tweemaal zoveel schilderijen op zijn naam heeft, realiseert men zich pas goed wanneer men het door zijn moeder ingerichte museum in zijn geboorteplaats Albi be zoekt. Het leven van Henri is een dankbaar onderwerp gebleken voor romantisering, onder meer in een boek van Pierre La Mure en in de film die naar dat boek is gemaakt. Als telg van een hoogadellijke familie bracht hij zijn jeugd door in het voorva derlijke kasteel. Graaf Alphonse was een grootgrondbezitter die leefde voor de valkenjacht en de paardensport. Hij verkleedde zich soms als cowboy of als... danseres. Wat de omgeving daar van vond liet de excentrie ke man koud. Afzichtelijk Zijn in 1864 geboren zoon Hen ri was blijkens een foto een knap kind. 'Petit bijou' (sieraad je) werd hij genoemd. Een leven als dat van zijn vader lag voor de hand. Toen hij 11 jaar was gaf de graaf hem een boekje over de valkenjacht om hem de geneugten van het leven in het wijde veld duidelijk te maken. Maar het liep anders. Een botziekte, die zijn groei be lemmerde, was er de oorzaak van dat hij in 1878 een dijbeen brak en in 1879 ook het andere. De breuken herstelden lang zaam en zijn groei kwam tot stilstand. Hij werd een dwerg achtige figuur met een te groot lijkend hoofd. De sterke levens kracht die zijn geslacht eigen was behield hij. Dat maakte zijn handicap nog schrijnender. Het mooie knaapje werd al snel een afzichtelijke man. Van Gogh Met een bewonderenswaardige geestkracht vond Henri on danks alles de weg naar een uit zonderlijke carrière. Hij had als kind al veel getekend en liet zich nu in Parijs wat vakkennis bijbrengen. In het atelier van Fernand Cormon ontmoette hij Van Gogh als medeleerling. De twee konden het goed met el kaar vinden. In 1887 heeft Henri een portret van Vincent geschil derd. Vincents broer, de kunst handelaar Theo, was een van de eersten die Henri's werk waar deerde. De mismaakte kunstenaar kon zich vooral op zijn gemak voelen bij mensen die in het nachtelijke vermaaksleven werkten: in het theater, het cir cus, het café-chantant. In 1892 nam hij voor enkele jaren zijn intrek in een bordeel waar hij zijn vrienden en zijn post ont ving. Hoeren namen hem zoals hij was. Van zijn kant respec teerde hij deze vrouwen en sommigen droegen hem wat echte genegenheid toe. Beschadigd Anders dan Utrillo keek hij niet naar straten maar naar mensen en vooral naar vrouwen. Hij zag blijkens zijn werk de vrouwen anders dan Degas, een schilder die hij wel bewonderde - en dat was wederzijds. Degas veerde de vrouw zoals m poes kan bekijken. Hen teerde zijn figuren nieti ups. Hij zag altijd de doCIU leven beschadigde mens Lapidoth vond die vooi1 bij alle bewondering vo kleurgevoel van Toi t Lautrec - onbehaaglijk. h publiceerde hij een boe0EN, Franse affichekunst. Hf Henri 'het vleesch gei ft sarcasme'. De Fransman j^, het 'overal waar ontuch j|ev( scht en het phyziek afzid ncjj, zich paart aan het moree g. sterlijke'. Deze uitspraak zegt ieC het onderwerp van de te ;ma stelling in Boijmans 'De tie van grafiek van Hen Toulouse-Lautrec in r( land'. Veelzeggend ook|G een belangrijk deel vaig^g drie zalen vullende ejjevv bladen uit particulier be 1(j vat. Het museum zelf kaï meer bogen op een voi e gelegenheid gerest: exemplaar van een affi t 1893 voor de cabaretierJ Bruant. Bruant was beroemd om de zakelijke leiders cabarets 'Eldorado' en 'i sadeurs'te kunnen di/ade een affiche van zijn viii accepteren. Pierre Duca;r de 'Ambassadeurs' vo fsta aanplakbiljet een 'afschi jven 1 zwijnerij'. Op het bladirker mans ziet men de artiest rafdi lings, voornamelijk in zi lece rood. In zijn cabaret v vasi Bruant een kleinere editi n. Jane Avril Naast Bruant boeidei g, er vooral de populairste van de café-concerts en ville-theaters. Men ontnetje de tentoonstelling onde ie O' ren May Belfort, Jane Avi jze', volumineuze Louise Were v La Goulue ('de veelvraai genoemd. Voor Louise derde hij, toen ze in 189 was geworden voor de hall, nog de tent wa voortaan op kermissen als buikdanseres. De twi len worden nu bewaard Louvre. Van verscheidene acü herd door Henri zijn geportnsou bestaan ook foto's. Uit gelijking blijkt dat de naar in het uiterlijk de k trekken zoals hij die zuiieu duidelijk heeft laten uitofdn De vrouwen stelden daisica algemeen niet op prijiavo: Avril onderscheidde zich i andere dames van het i ft. Al ven door haar belezen! i de culturele belangstelling, chei portretten die Henri v inny maakte karikaturaal ank 1 stoorde haar niet; hethjntc straal koud. io p. 5ryai I Documentaire De expositie omvat uit ilukt lier bezit de veelbegeei i de 'Elles'. De reeks van Uit, oi plus omslag ontstond i ft w Ze geeft de 'vrouwen n: 'zoo maat' - zoals de kui e ba wrang zei - weer in ha: Izijd leven zoals Degas dat manier heeft gedaan. D ten vormen een docun weg over een facet van wat i, 'belle époque' noemt, r Na de eeuwwisseling g it is' lichamelijke conditie si Ier p teruit. Hij was 37 jaar tol i 1901 stierf. Een van de i schilders van zijn tijd w ierzi met dat al ook in oliev r' min of meer een graficu tho's geven dan ook de ip' van zijn kunstenaarsch r invloed reikte ver. Ze meer bespeurbaar bij R ;ela diens blauwe en roze en bij Rouault, die naas ruari tus veel lichtekooien toir koos. In Nederland werk voor het eerst te 1892 toen de Haagsche kring een groepstentoo! e hield. cijfei Heel Toulouse-Lautrec land. Tekeningen en (Jest s Museum Boijmans Va Mede ningen t/m 17 januari. Ne tsvr< Giorgio Armani Emporio Armani She nieuw bij Douglas eau de parfum spray, vanaf 50 ml Van Gils Between fris, jong en trendy geschenkset: eau de toilette spray, 50 ml douchegel 100 ml Sheets I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 18