'Operette moet uit Helmu v Een wonderlijke wereld van glas Cultuur Kunst Manic Street Preachers scoren vooral met 'Football anthems' ZAiK maakt gevluchte kunstenaars wegwijs Laat Freek de Jonge maar honderd worden Spannende opbouw vier Bachkantates chef i an rijsdam, 071 -5356444. plv chef annet van aarsen 071 -5356441 usical 'Chicago' 9 mei in première Miranda van Kralingen speelt hoofdrol in 'Die Lustige Witwe' £Hi. De Nederlandse première van de musical 'Chicago' is zien op 9 mei volgend jaar. Het zal de eerste voorstelling in het volledig gerenoveerde Beatrix Theater in Utrecht. Chi- I loopt momenteel al met groot succes in New York, Londen, ien en Sydney. Volgens Joop van den Ende Theaterproduc- beginnen de repetities voor de Nederlandse versie in maart 9. De namen van de hoofdrolspelers maakt hij binnen enkele en bekend. Chicago gaat over twee vrouwen die in de gevan- s belanden en geen middel onbenut laten om vrij te komen. ?nde nummers uit de musical zijn 'All that Jazz' en 'Class'. rijzen voor Rijksmuseum en KPN haag» Aan het Rijksmuseum in Amsterdam en het telecom- :em KPN is de Kunstsponsorprijs 1998 toegekend. Het Rijks- jeum kreeg de prijs voor de door de VSB-Bank gesponsorde eum Zondag, die vier maal per jaar wordt gehouden. KPN gde prijs voor het sponsoren van culturele evenementen een vernieuwend karakter. Minister Jorritsma (Economi- Zaken) reikte de prijzen, een sculptuur van Pierre Lumey, eravond in Den Haag uit. De Kunstsponsorprijzen worden ejaarlijks toegekend aan een kunstinstelling en een sponsor. Nederlandse bedrijfsleven geeft momenteel ongeveer 80 oen gulden per jaar uit aan het ondersteunen van instellin- en evenementen. Het gaat goed met de Na tionale Reisopera. Sopraan Miranda van Kralingen, elk seizoen wel een keer te zien in een hoofdrol, lijkt de belichaming van dit succes. Met haar carrière gaat het mede dankzij haar rollen bij de Reisopera crescendo. Vanaf vrijdag is ze te zien in de rol van Hanna Glawari in 'Die Lus tige Witwe'. Aansluitend onvangt ze de eerste Vrien denprijs, een kleine geste als waardering voor haar prestaties. 'Dit is een zeer artistiek operahuis. AMSTERDAM HERAAAN HAVERKATE Tijdens een van de repetities zingt de sopraan zittend en lig gend het befaamde Vilja-lied, op een manier die regisseur Ernst Theo Richter en de paar verdwaalde aanwezigen zelfs op deze doordeweekse morgen kippenvel bezorgt. .Als ik op het toneel sta, geef ik me hele maal, ook al is het maar een re- petie." De concentratie waarmee ze zingt, zegt veel over het belang dat ze hecht aan deze uitvoe ring van Lehars 'Lustige Witwe'. Een uitvoering die anders moet zijn dan de oubollige enscene ringen van het eerste de beste operettegezelschap die het stuk in het verleden een enigszins muffe reputatie hebben be zorgd. „Wij willen laten zien dat Lehar allesbehalve belegen is. Ik heb hier ook de 'Katja Kabano- va' gedaan van Janacek. Nou, dit stuk gaat net zo goed over emoties, alleen de muziek is an ders. Populairder op het eerste gezicht, maar vergis je niet. Ver gelijk het met de 'Rosenkava- Miranda van Kralingen: „Bij mensen als Lotti is alles commercieel, plat en oppervlakkig." lier'. Zo'n Vilja-lied schud je ze ker niet eventjes uit je mouw. Laat ik het zo zeggen: de noten zijn misschien makkelijk, maar de muziek is moeilijk, verdraaid moeilijk zelfs." Zestien voorstellingen heeft ze voor de boeg. In heel Neder land. Zestien uitvoeringen waarbij de zaal elke keer gega randeerd vol zit. Want Lehars Witwe doet het al vanaf haar lancering in 1905 verbijsterend goed. Veel van de melodieën behoren tot de evergreens van het operette-repertoire. Alleen al het 'Lippen schweigen' roept het beeld op van een zaal vol deinende mensen, zwijmelend op de klanken van Helmut Lotti. Beelden waarvan Miranda van Kralingen zelf overigens de krie bels krijgt. .Afgelopen nacht heb ik nog liggen denken: 'waarom is wat wij doen zo anders en waarom vind ik iemand als Lotti zo ver schrikkelijk?' Want ik kan daar dus echt niet tegen. Er mogen dan veel mensen in zo'n zaal zitten, maar ze worden wel op gezadeld met een beeld van die muziek dat niet klopt. Bij men sen als Lotti is alles commer cieel, plat en oppervlakkig. Als je operettes als de 'Witwe' en de 'Fledermaus' - om maar de twee beste te noemen - wilt le ren kennen, zul je ze dus eerst uit de Helmut Lotti-sfeer moe ten halen." Uit alles blijkt dat de aanpak van regisseur Richter en diri gent Vincent de Korte een ande re is. Alleen al het decor, met zijn Belgische hotelkamerbe hang en spiegels, is mooi van lelijkheid. Er wordt gedanst met een beeld, er komt iemand voorbij op een skippybal en al leen al deze morgen knallen er zo'n vijftig van de in totaal 50.000 ballonnen die er voor de ze reeks uitvoeringen zijn be steld. „Ik denk dat Richter precies de goede toon gevonden heeft. Aan de ene kant overdrijving, aan de andere kant toch de no dige diepgang. Er kan veel wor den gelachen, maar de liefdes relatie waar het stuk om draait, wordt zeer serieus benaderd. En dat is ook terecht. Dit stuk draait om wezenlijke emoties, om echte gevoelens die veel verder gaan dan je op het eerste gezicht zou denken." Haar hoofdrol in 'Die lustige Witwe' bevestigt opnieuw de band die Van Kralingen heeft met de Reisopera. Minstens één keer per seizoen was ze er de af gelopen jaren in een hoofdrol te zien. Ze kreeg de kans om zich als jonge zangeres te bewijzen en greep die zoals de recen sies bewijzen met beide han den aan. De Vriendenprijs die ze na afloop van de première vrijdag krijgt voor de 'Figaro', is een be- het publiek haar in- leren waarderen, buiten Nederland stijgende is, van Kralingen het Enschede- „Ik zal er nu an- even niet zijn, maar terug. De Reisopera is nu soort stamhuis. Ik vind ook dat ze zich geweldig ontwikkeld hebben sinds de opheffing van Forum. Er is veel veranderd, en ten goede. Alles ademt enthou siasme en élan. Dit is echt een heel artistiek operahuis." 'Die Lustige Witwe': première: Enschede, Twentse Schouw burg, vrijdag 13 nov. Daarna tournee o.a.: Utrecht (20 en 21 nov.), Amsterdam (26, 27 nov.), Den Haag (29 nov.), Rot terdam (1 en 2 dec.). RECENSIE PETER BRUYN Concert Manie Street Preachers. Gezien: 9/11Paradiso, Amsterdam Je hebt luisterliedjes en je hebt meezingliedjes. En Motorcycle Emptiness' van de Manic Street Preachers is een meezingliedje. Dat bleek onomwonden tijdens het uitverkochte concert dat het trio uit Wales in het Amster damse Paradiso gaf. Toch kan de alleen massale bijval voor 'Motorcycle Emptiness' - de enige Nederlandse hit voor de groep, maar wèl zes jaar gele den - de grote toeloop op het concert niet verklaren. Er moet meer aan de hand zijn. Om te beginnen natuurlijk de agressie ve promotiecampagne rond het vorige maand verschenen vijfde album 'This is my Truth tell me yours'. Verder is de groep er goed in geslaagd buiten de stammenstrijd van de Britpop te blijven. Waarschijnlijk heeft het Nederlandse publiek wel waardering voor die eigenzin nigheid en is men ook gevoelig voor de magie die nog altijd hangt rond de band die zich in 1991 met veel poeha als 'toe komst van de rock 'n roll' pre senteerde. Een bravoure die vooral gerepresenteerd werd door gitarist Richey James Edwards, de mascotte van de band die begin 1995 plotseling verdween. In Paradiso werd duidelijk dat zanger/gitarist Ja mes Dean Bradfield, bassist Nicky Wire en drummer Sean Moore hun voormalige vriend Edwards voor de muziek niet nodig hebben, maar dat zonder hem het podiumbeeld wel erg 'gewoontjes' is geworden. Drie doorsnee Britten op gympjes die wat 'hoppen', dat is alles. Het publiek komt vooral voor de meezingers. Songs met pak kende refreinen en een zweem van diepgang, zoals de nieuwe single 'If you tolerate this your children will be next', dat in de verte naar de Spaanse burger oorlog schijnt te refereren. Veel songs van het nieuwe album, van de voorganger 'Everything must go' en van de debuut-cd uit 1992. Bradfield is geen groot zanger. Hij galmt vooral, maar weet precies hoe hij daarmee kan scoren. Want uiteindelijk blijven de songs van de Manie Street Preachers vooral - on danks alle politieke pretenties - een soort 'Football anthems'. LEIDEN SHARON NILES Vluchtelingenkunstenaars weg wijs maken in het Nederlands kunstwereldje. Dat is het doel van de pas opgerichte Leidse stichting ZAiK. Want hoewel veel vluchtelingen getalenteerd zijn op het gebied van beelden de kunst, muziek en literatuur, hebben zij moeite zich in Ne derland als kunstenaar te profi leren. De grote overgang van het land van herkomst naar Ne derland en de taalbelemmering maken het voor de buitenland se kunstenaars moeilijk hun weg te vinden. De stichting wil de gevluchte kunstenaars wegwijs maken door middel van een maat schap. Elke kunstenaar die naar Nederland is gevlucht krijgt hier een 'maatje', liefst ook een kun stenaar, maar het kan ook ie mand zijn die affiniteit heeft met kunst. Het tweetal kan dan in vriendschappelijke sfeer on derzoeken hoe 'het culturele systeem' in Nederland werkt en wat de mogelijkheden zijn. Het is vooral niet de bedoeling dat de vluchteling aan zijn handje wordt meegenomen, maar dat hij zelf samen met zijn partner- kunstenaar ontdekt wat zijn mogelijkheden zijn, waar expo sitieruimtes en podia zijn. De stichting is nog bezig de zaak goed op poten te zetten. Momenteel heeft VAiK zo'n vijf entwintig vluchtelingenkunste naars weten te bereiken. De stichting, die met haar plannen inhaakt op het imago van Lei den als Stad van Vluchtelingen, hoopt met de vluchtelingen- kunst ook een vruchtbare bij drage te leveren aan het cultu rele klimaat in Leiden. THEATER RECENSIE RUUD BUURMAN Voorstelling: Freek de Jonge, 'Los zand erover' Gezien: 9/11, De Flint Amersfoort, tournee tot eind december door het land. Begonnen tijdens de oorlog in Vietnam en nu, anno 1998, zit hij bij Miss Saigon. Freek de Jonge is een mild mens geworden, zo geeft hij met deze ene regel in zijn nieuwe theatersolo 'Los zand erover' aan. Mild of niet, nog steeds heeft hij niet gezegd zoals hij het allemaal eigenlijk wil zeggen. De ar tiest De Jonge raakt nooit uitgepraat, zegt hij zelf. „Dus blijf ik op dat podium klim men, al word ik honderd." 'Los zand erover' is een meesterlijk samenraapsel van zin en onzin, diepgang en platheid, kabaal en be klemmende stiltes, herkenning en ver vreemding, subtiele vegen uit de pan en op merkingen vol compassie, anekdotes, ont roerende verhalen, waarheden en verzon nen werkelijkheden. Freek is steeds op zoek naar iets nieuws. Een idealist is hij gebleven. In zijn nieuwe voorstelling grijpt hij nog even naar bijtend sarcasme als hij het heeft over onze huidige 'problemen' met het water, welke wij 'ramp' noemen. De echte ramp speelt zich immers af in Midden-Amerika, waarvoor we tijdens een tv-actie een tientje storten en over gaan tot de orde van de dag. Zijn verhalen steken weer razend knap in elkaar. Verhalen als dat van het verjaarsfeest van zijn opa en het uitkiezen van het gebakje. Zijn 'fietstocht voor Jezus' in Limburg, zijn poging in een herentoilet een homoseksu eel 'correct' te benaderen, zijn weergaloze versie van Clintons definitie van een seksu ele relatie... het zijn allemaal topmomenten. In 'Los zand erover' is niet meer die Freek de Jonge aan het woord, die zijn tirades af steekt en die zijn publiek ongestraft kan be ledigen omdat dat toch alles leuk vindt. Wie om die reden zich wat vermoeid van hem had afgekeerd kan nu zijn ongelijk halen en bekennen dat ook een milde Freek de Jonge zijn gelijke nog steeds niet kent. 'Carnaval do Rio'van Willem Heesen. foto»pr 'Vrolijk glas'van Bernard Heesen. foto»pr BEELDENDE KUNST RECENSIE BERNADETTE VAN DER GOES Expositie: Carnaval do Rio, glasobjecten van Willem en Bernard Heesen. Te zien t/m 20/12, wo 14 00-17.00 uur, za en zo 11 00-17 00 uur, galerie beeldentuin Laerken, Bent 2, Hazerswoude-Dorp. Dwars door galerie Laerken loopt een denk beeldige scheidslijn. Aan de ene kant schijnt de zon, aan de andere kant heerst de donkerte van de eeuwen die achter ons lig gen. Vader en zoon Willem en Bernard Heesen beoefenen allebei de glasblaas kunst. Maar een eerste blik over de ten toonstelling maakt al duidelijk dat dit waar schijnlijk het enige is dat ze met elkaar ge meen hebben. Voor de rest verschillen ze als dag en nacht. Alleen daarom al is de ex positie een bijzondere ervaring. De vazen en schalen van vader Willem Heesen vormen wereldjes op zich. Het zijn stukjes microkosmos waarin de natuur, Heesens grote inspiratiebron, wordt weer spiegeld. Een lichtgroene schaal is subtiel gedecoreerd met ragfijne takjes. Diepblau we vazen met kleine witte vlekjes voeren je naar een wolkenloze sterrennacht. Een transparante schaal met een intrigerend pa troon van bruine draden en groenige vlak jes roept het beeld op van een zomerse, rimpelloze sloot, bedekt door kroos, water lelies en kikkerdril. Dit soort werk heeft Wil lem Heesen beroemd gemaakt. Zijn objec ten bevinden zich inmiddels in bekende NecJerlandse en Europese musea. Toch maakte hij onlangs een nieuwe ontwikke ling door. Dat is onder andere te zien aan een serie vrolijke bolvormige vazen, een soort toverballen waarin, door het door zichtige glas heen, flarden kleuren zweven. Maar het meest spectaculair zijn de schalen die hij vervaardigde door stukken gekleurd glas aan elkaar te smelten tot reusachtige abstracte bloemen die stralend van levens vreugde hun knoppen openen. Met een vader die zo meesterlijk het we zen van de natuur in kunst kan uitdrukken, is het geen wonder dat zoon Bernard een andere richting is opgegaan. Hij laat zich bij het glasblazen inspireren door voorwerpen uit een ver verleden en bootst zilveren bo kalen, ijzersmeedkunst en kannen van aar dewerk levensecht na. Terwijl glas doorgaans geassocieerd wordt met transparantie, breekbaarheid en gewichtloosheid, maakt Bernard Heesen er zware, massieve, donkere vormen van. Je zou kunnen zeggen dat hij op die manier bezig is de grenzen van het materiaal te ver kennen. Maar dat is niet het enige. Hij steekt er ook de draak mee, verdoezelt en ontkent. Dat maakt zijn werk interessant en zorgt ervoor dat je razend nieuwsgierig wordt naar de stappen die hij hierna zal zetten. Marinus van der Lubbe te horen 'Water en vuur', een documentaire film over Mari- Lubbe gaat 27 november in premie're op het Inter- Festival Amsterdam. De documentaire het levensverhaal van de Leidse metselaar die op 27 fe- 1933, op 24-jarige leeftijd, de Duitse Rijksdag in brand In de film zijn geluidsopnamen te horen van het proces van s tegen Marinus van der Lubbe en er zijn fragmenten te van nooit eerder in Nederland vertoonde Oost-Europese waarin Marinus van der Lubbe figureert. De docu- van de regisseur Joost van Seelen is na de première in filmhuizen in Nederland te zien. 7 MUZIEK 6 IECENCIE LIDY VAN DER SPEK 01 it Bach ntates door Bachkoor l0i ic o I v Daniel Reuss. Gehoord al 10/11, Pieterskerk, Leiden. het prachtig gerestaureerde I als beschermengel boven zij hoofd lijkt dit openingscon- van Bachkoor Holland de si len opmaat van de Orgel- bj Iweek die komende zater- hi in alle hevigheid losbarst, gi er Bachkantates staan op irl programma, die op de val ei worden omgezet. Je vraagt i waarom dat niet van tevo- s bedacht, want deze nieuw v )zen volgorde is veel span- ie Ier van opbouw. l !t eerste wat opvalt aan IQ ikoor Holland, onder lei- ai !v'an de nieuwe dirigent Da- n Reuss, is de halvering van nj aantal koorleden, speciaal jl, lecteerd op dit kantatecon- o Onder Charles de Wolff is enomeen nooit voorgeko- 1 Het is net of de koorleden p n°g aan moeten wennen. )Qr de pauze wordt er in we- vi niet homogener of transpa- er gezongen dan voorheen, loi temmen moeten zich nog ?u 'en, ook het orkest bezit j, niet de ware homogeniteit j lankkleur en interpretatie. r iel Reuss zoekt zijn weg. aar een pauze al niet goed is. de kennelijk reeds ulende vonk slaat over op en orkest. Concertmeester tn Krachts bedenkingen lij- ,e verdampen. Waar Reuss de pauze te weinig grip op lijkt nu aan te slaan. Zijn rite wordt dwingender en intenser. De cellist krijgt in het duet spirit en lichtvoetigheid die de vocalisten ijlings doen voortstuwen. Een heel wat inte ressantere interpretatie dan de saaie solopartij van voor de pauze. Als een glanzend zilve ren orgelpijp zingt de fluit bij de tenoraria. Van de vier solisten is Julia Neumann voor mij de grote verrassing. Schijnbaar volmaakt moeiteloos 'eilt' zij door haar partij, kristalhelder, soepel, maar nog enigszins afstandelijk. Als Neumann zich nóg iets meer zou toeleggen op woord schilderen grenst haar optreden aan het volmaakte. Corinne Romijn contrasteert met haar donkergalmende stem enorm met Neumann. Toch geeft dit contrast een heel pi kant effect aan hun samenzang. Max Ciolek is aanvankelijk met -zijn lichte, dansante stem niet altijd even zuiver en betrouw baar, maar door uitstraling en persoonlijkheid is zijn optreden hartveroverend. De uitspraak van de 'r' is een waar struikel blok voor hem, maar hij wordt voor dit euvel van harte vrijge sproken in de aria 'Macht mir das Herze wieder leicht und sprich mich frei'. Tot slot de ba riton Geert Smits die de hele Kreuzstabkantate voor zijn re kening neemt. In de eerste aria is hij niet zo bij stem. Smits legt vreemde accenten in de laatste frasen met té nadrukkelijke en té fletse syllaben. Maar in het recitatief gooit hij dat kleine beetje ballast af, zingt groots en in volle overgave met zijn over weldigende timbre. Ballet op tournee Het Nationale Ballet gaat tot en met 21 november met een programma bestaande uit drie delen. Op de scene uit het derde deel getiteld 'Even the Angels fall' ans-Algerijnse choreograaf Redha. De metafoor van de engel illustreert voor Redha de kwetsbaarheid van de die gedoemd is te streven naar perfectie die hij nooit zal bereiken. HELMERT WOUDENBERG IN PREMIÈRE:'DE HEL' 'Zijn manier van spelen is heftig en vol hartstocht...' De Volkskrant ?$tc> verhalenverteller.. Noord Hollands Dagblad Leidse Schouwburg Vrij. 13 nov. 20.15 uur Reserveren 071-5131943

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 21