De onvermoede bevrijding van R.E3 VUL ZELF UW VERKERK4KEÜKENS. Extra Bmmu nruutiimmmma mm wm vnm mm mm mm ACTIE DAGEN vul nu deze bunco koktings- i i N RIJSDAM. 071 -5356444. PLV CHEF ANNET VAN AARS Voor z'n beste maatjes kwam het vertrek van Amerika 's beste rockband als trio op elektronische pad drummer Bill Berry bij R.E.M. zeker niet als een complete verrassing. Per slot van rekening hielden de andere leden van Amerika's beste rockband er eigenlijk al sinds diens hersenbloeding van drie jaar geleden rekening mee dat hun vierde man nooit meer als vanouds zou kunnen of willen meedraaien. Niettemin kwamen de voor hem verlossende woorden bij zanger Michael Stipe, gitarist Peter Buck en bassist-toetsenist Mike Mills zo hard aan dat zelfs werd overwogen er ook mee te kappen. Die sombere bui dreef evenwel over, waarna zij begonnen aan het groepsleven als trio, dat bij nader inzien veel meer nieuwe mogelijkheden inhield dan ooit vermoed. Met als eerste resultaat het twaalfde album 'Up', dat inderdaad kan doorgaan als bewijs van een geslaagde wedergeboorte. Hoe vol de heren zijn van hun geestverruimende 'doorstart' werd vorige week duidelijk in Hamburg. Eerst bij het optreden in de met 500 man uitpuilende Grnspan, een van de slechts vijf intieme podiumsessies van R.E.M. (versterkt met Beck's slagwerker Joey Waronker, bassist Barrett Martin en gitarist Scott McCaughey) tot wie weet de volgende eeuw in Europa. Vervolgens tijdens de lange interviewdag in het supersjieke hotel Kempinski, een verplicht nummer dat werd afgewerkt als een weerzien met ouwe schoolvrienden. Centraal in het onderonsje met deze krant staat de kunst van het overleven zonder vast te roesten. HSnasZEEHM Mike Mills (41) en Peter Buck (41) zijn 'in gesprek' nog steeds aanmerkelijk vlotter van de tongriem gesneden dan de stem en het gezicht van R.E.M. (voluit Rapid Eye Move ment). Michael Stipe (38) moet ook bekennen meer op z'n hoe de te zijn na het teruglezen van de eerste interviews naar aan leiding van het verrassende ren tree-album 'Up'. .Alles wat ik doe wordt uitgelegd alsof het een diepere betekenis heeft. Heb ik een uur lang intensief zitten praten met een ogen schijnlijk hevig in de band geïn teresseerde journalist, gaat het verhaal voor een groot deel over m'n gedrag tijdens dat zware onderhoud en de man z'n eigen ideeën daarover. Over dat ik met m'n handen zit te eten in plaats van met bestek en dat ik tussendoor m'n schoenen uit trap. Aan dat soort onzin wor den meteen allerlei conclusies gekoppeld in de trant van 'Zie je wel hoe raadselachtig, wereld vreemd die jongen is'. Terwijl ik juist m'n stinkende best heb ge daan om me als iedereen te ge dragen. Natuurlijk is het eenie der z'n goed recht om op te tik ken wat-ie wil, maar zo blijf je dus altijd die rare vogel voor wie je moet uitkijken." Zijn twee naaste muziekvrien- den (al sinds 1980) zeggen nooit geplaagd te zijn door een derge lijke benadering. „Michael roept zoiets veel sneller over zich af omdat hij veel meer op de voorgrond treedt, een karak teristiek hoofd heeft en natuur lijk ook nog eens de man is van de teksten, op zich al veel voer voor discussie", stelt Buck. Hans Verkerk Keukens heeft een unieke actie. U mag zelf uw korting bepalen*. Het enige wat u hoeft te doen is de blanco kortings-cheque in te vullen. Als voorwaarden stellen wij dat het kortingsbedrag maximaal de helft mag zijn van het bedrag dat u wilt besteden. Dus op een keuken van 10.000.- kunt u een ongelooflijke korting krijgen. Maar u kunt er ook voor kiezen om het kortingsbedrag te besteden aan bijvoorbeeld een badkamer!! Kom snel naar de keuken en badkamer specialist van Nederland met 35 jaar ervaring en 80 filialen. Sla nu uw slag. ML wm Ml JHUÊm 1 NAAM: ZATERDAG ADRES: 14 «0*. 'W TELEFOONNR: MP MB 0KLJBBP HET WOENSDAG 11 NOV. GEOPEND VAN 9.00 TOT 18.00 UUR DONDERDAG 12 NOV. GEOPEND VAN 9.00 TOT 21.00 UUR VRIJDAG 13 NOV. GEOPEND VAN 9.00 TOT 21.00 UUR ZATERDAG 14 NOV. GEOPEND VAN 9.00 TOT 17.00 UUR MOVt in in kom haak ons filiaal TER AAR: STOBBEWEG 19 0172-605882 (INDUSTRIETERREIN BOVENLAND) HANS VERKERK, DE KEUKEN- EN BADKAMERSPECIALIST MET 35 JAAR ERVARING EN 80 FILIALEN IN NEDERLAND, BELGIË EN DUITSLAND „Soms haalt hij wel gekke stre ken uit, maar over het algemeen is hij heel normaal, zoals wij al lemaal trouwens. Het o zo gewone van de band uit Athens, Georgia wordt door Mike Mills maar al te graag be nadrukt. Het stempel van me- ga-act en giga-verdieners (na het sluiten van het supercon tract met Warner in 1996 ter waarde van 80 miljoen dollar) bevalt hem zo mogelijk nog minder dan de anderen. „Ons uitgangspunt is altijd geweest lekkere muziek maken en niets anders. Wat dat gaandeweg al lemaal heeft veroorzaakt heb ben we als mooi meegenomen beschouwd, maar nooit tot ons hoofddoel gemaakt. Ik bedoel, Madonna had toch iets anders voor ogen toen ze de showbiz binnenstapte. Die had gewoon, laat ik vriendelijk zeggen, de eu vele moed om het voornemen te hebben dat ze hoe dan ook de allergrootste zou moeten worden. Dat wij het zover heb ben geschopt is puur te danken geweest aan onze muziek en aan onze geleidelijke weg om hoog. Van ons eerste album werden in Amerika zo'n 100.000 exemplaren verkocht, als basis voor ons meer dan voldoende om rustig door te kunnen gaan. Daarna heeft het tot 'Out Of Ti me' (1991, met de wereldhit 'Losing My Religion') geduurd voordat we het grote publiek bereikten. Was dat niet ge beurd, dan lagen er nu waar schijnlijk vrijwel dezelfde platen inde winkel." Peter Buck:Al die geweldige bestsellers, Grammy Awards en andere onderscheidingen zijn heerlijk om mee te meien en strelen je ego, je moet er alleen niet te veel in gaan geloven. Ons is dat gelukt, omdat we van meet af aan onze eigen weg zijn gegaan. Als er twee dingen zijn waar R.E.M. trots op mag zijn, dan is het dat we nooit een slecht album hebben afgeleverd en altijd het lef hebben gehad om tegen de stroom in te zwemmen. Alle cliché's waar de platenmaatschappij elke ver koopbare act mee wil opzade len hebben we kunnen vermij den, zogenaamd grappige gim micks hebben we niet nodig ge had en optredens als support act van gevestigde namen in stadions evenmin. Ons enige advies aan de volgende genera tie is dan ook: 'Luister niet naar anderen, ga af op je eigen intuï tie'. Het is altijd nog beter fou ten te maken die jezelf hebt be dacht dan te falen met wat je is aangepraat. Want geloof me, niemand in deze business heeft het zaligmakende recept voor je op zak." Politiek De enorme opwaardering van R.E.M., ruwweg van vier alter natieve folkrockers uit een zui delijke provinciestad tot een voor tientallen miljoenen men sen bijna heilig popinstituut, heeft de leden vooral versteld doen staan over hun soms plot seling vèrreikende invloed in het maatschappelijk leven. Mi ke Mills heeft daar de meeste moeite mee, getuige z'n ont boezeming dat de band er goed aan zou doen zich te beperken tot het uitdragen van hun muzi kale boodschappen. "We heb ben de afgelopen jaren al zo vaak onze naam in verband ge bracht met goede doelen dat we langzamerhand ook de reputa tie hebben gekregen van 'politieke band' en daar moetje mee oppassen, anders luistert men niet meer naar je als ar tiest." Peter Buck lijkt het hiermee wel eens te zijn. Michael Stipe daar entegen laat weten niet van plan te zijn z'n populariteit als wapen in de strijd voor een be tere wereld onbenut te laten. „Want er is al zoveel cynisme en apathie. Met name in Amerika, waar niemand nog verder wil kijken dan z'n eigen voortuin. Ik zou daar behoorlijk depressief van kunnen worden, maar ik weiger me er aan over te geven. Ik zie liever de positieve ontwik kelingen en help die dan te be nadrukken. Ja ook inzake de Ti betaanse vrijheidsstrijd, die me nog steeds erg bezighoudt. Door de zeg maar adoptie van die kwestie door al die beroem de collega's heeft Tibet een beetje het imago gekregen van Hollywood-hype van het jaar zonder dat er tegenover Chine se bezetters ook maar enig re sultaat wordt geboekt. Maar toch, de discussie moet wel gaande blijven en daarbij kun nen oprecht bezorgde showbiz- sterrren een belangrijke rol spe len, is gebleken. Laat er zo elk jaar maar zo'n belangrijk pro bleem aan de orde worden ge steld, uiteindelijk draagt het bij tot een verbetering van de situ atie." Met hun verworven status, soci aal en financieel, zullen ze altijd makkelijk(er) praten hebben, beseffen ze zelf ook wel. Voor het geregeld uit het hoofd zet ten van die bevoorrechte positie heeft elk zo zijn eigen manier gevonden. Peter Buck zoekt ge regeld het avontuur met onbe kende bands in zijn huidige woonplaats Seattle, ook om tel kens weer te kunnen vaststellen dat hij helemaal niet zo'n god delijk gitaartalent is als wordt beweerd. „Eigenlijk pas ik nog steeds dezelfde truc toe als toen we met R.E.M. begonnen. Ik sluit me aan bij muzikanten die meer in huis hebben dan ikzelf, opdat ik wat van ze kan leren. Dat het vrijwel nooit echte ido len van me zijn zal wel komen, omdat ik er stilzwijgend van uit ga dat ze niets wijzer van me kunnen worden." Mike Mills kan alle bandsores vergeten door te gaan golfen, te reizen, met computers te spelen en toch ook weer gewoon de gi taar te pakken. Zodoende rolde er vorig jaar een complete soundtrack uit zijn vingers, maar tot zijn grote frustratie werd de bijbehorende film 'A Cool Dry Place' niet uitge bracht. „Of die muziek de aan zet was tot een stiekem gewild solo-album? Nee, ik bewaar het beste en meest persoonlijke dat uit me komt liever voor R.E.M., net als Michael en Peter. Ook dat is onze kracht. En in een ei gen album met een verzameling tweede keus heb ik dus geen trek. Ik zou me daarbij onge makkelijk, een bedrieger voe len." Ter ontspanning schrijft Mi chael Stipe al geruime tijd hai ku's, als het even kan een per dag. „Geen intellectuele hoog standjes, maar over alledaagse gebeurtenissen en gevoelens. Daarnaast houdt hij zich op af stand bezig met het produceren van films via twee maatschap pijtjes, de een in New York, de ander in Los Angeles. „Ik ben een geweldige filmfreak, meer steekt er in feite niet achter, longe talentvolle regisseurs pro beer ik te helpen, zodat ze in elk geval een keer in het filmhuis- aan ons om te g

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 20