'Je wint niet zonder trainen' 'Hoe onvriendelijker, hoe aantrekkelijker' bctic,h'van Cultuur&Kunst Transparant spel in tuinkamer van de Burcht Loltrappen met De Ploeg Drie unieke orgelavonden Boru J y J naschilderen striptekening 1AANDAG 2 NOVEMBER 1998 Frans Halsmuseum gratis tot 19 jaar haarlem Jongeren tot en met 18 jaar kunnen vanaf januari gra tis naar het Frans Halsmuseum en De Hallen in Haarlem. De ge meente schaft de toegangsprijs voor die groep af. Het besluit maakt deel uit van een pakket maatregelen om klantgerichter te werken en een breed publiek te trekken. Het Frans Hals is het eerste grote kunstmuseum in ons land waar de jeugd zonder te betalen naar binnen kan. Ook komt er een aantal toegangsvrije dagen zoals een open museumweekeinde, open monumenten dagen en de week voor kerst. De tarieven voor volwassenen en groepen gaan wel wat in prijs omhoog. Haarlem laat de korting voor mensen boven de 65 ongemoeid. Willem Nijholt maakt regiedebuut middelburg» Willem Nijholt debuteert als toneelregisseur met het stuk 'Schaken met Diponegoro' van Hella Haasse, dat het Zeeuwse Gezelschap van de Zee ter gelegenheid van de tachtig ste verjaardag van de schrijfster afstofte. Het familiedrama, dat zich halverwege de vorige eeuw afspeelt op de Veluwe, handelt over de eerste confrontatie tussen de Nederlandse burgerij en de Indische waarden en onafhankelijksstrijd. De voorstelling gaat 24 november in première in het Haagse Diligentia. Zaterdag 28 i november is het stuk te zien in de Leidse Schouwburg. Toneelpublieksprijs uit de gevarenzone Hilversum» De Toneel Publieksprijs blijft bestaan. De prijs van 1 100.000 gulden, die namens het publiek wordt uitgereikt aan het beste Nederlandstalige stuk van het seizoen, kwam in de geva- 1 renzone doordat sponsor Gouden Gids het na vier jaar voor ge- zien hield. De Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouw Directies (VSCD), de Vereniging van Theater- en televisie Produ centen (VTP) en de AVRO nemen de bekostiging en organisatie 1 samen over. De overhandiging van de enige toneelprijs waarbij "het publiek jureert - op speciale stemavonden in 95 schouwbur gen - gebeurt voortaan tijdens een feestelijk Toneelgala, teza- men met de uitreiking van de toneelvakjuryprijzen, zoals de 1 Louis en Theo d'Or. MUZIEK RECENSIE »LIDY VAN DER SPEK poneert: Beethovensonates in Burcht Klas- lek. met Saskia Vlersen, viool en Niek van Josterum, piano. Gehoord 1/11, de Burcht, Leiden. -let ruikt nog naar nat cement in nieuwigheid, we zitten nog lip straatstenen, maar over een -ileine maand is hier een para dijsje voor kamermuziek. De jlieuwe tuinkamer van de -lurcht, uitkijkend op een ro- tnantisch, 'tuinarchitectonisch 'erantwoordstadsbinnenhof. i Maar voor Saskia Viersen -viool) en Niek van Oosterum .piano) is het intussen een wei- tiig behelpen wat betreft de 'oorlopige akoestiek, zonder len greintje nagalm. In de "ireutzer Sonate, waar de 'onken van afspatten is dat niet p'n belemmering. Maar voor de Vioolsonate in G (1812) met iet zeer omvangrijke vierde jeel is het moeizamer de span- tingsboog op scherp te houden. )at heeft overigens ook te ma len met Viersen en Van Ooste- ums volledig transparante spel, ionder één calorietje vettigheid ipgediend. Hun samenspel is jerfect met een eensgezinde, leer uitgesproken visie. Alle dia logen zijn fris en verfijnd, zon der franje. Maar dit kunstwerk is bij tijd en wijlen statisch, het ademt niet een bepaalde rich ting uit. Daarom wil zon adagio espressivo maar niet uitdruk kingsvol worden. De Kreutzer Sonate (1803) is aanvankelijk geschreven voor George Bridgetower, later in 1805 pas gespeeld door Beetho- vens vriend Rodolphe Kreutzer. In dit emotionele werk verglij den de voortdurend^, voorko mende contrasten geheel orga nisch, van fel agressief naar me ditatief verstild. Van Oosterum schrijdt het andante in met kal me toch nadrukkelijke passen. De variaties op het thema tinte len in schertsende flarden van melodieën, na elkaar en tegen elkaar. Het coloriet blijft hoogo- plaaiend, nog steeds helder en licht. Presto ketst in fel aange zette accenten; de piano met een minimum aan pedaalge- bruik, twinkelt. Dit duo doseert geraffineerd ritardandi en a tempi (geleidelijke vertragingen en herstelde tempi). Met de fel bewogen concertante Kreutzer Sonate is geen betere afsluiting denkbaar van de tien vioolsona tes van Ludwig van Beethoven, het vat vol tegenstrijdigheden. THEATER RECENSIE WUNAND ZEILSTRA Voorstelling 'Vinger in de pap" door De Ploeg Regie: Koos Terpstra Gezien 31/10, schouwburg Leiden Kneuterigheid a la de jaren vijf tig spreekt nog altijd tot de ver beelding. In een sfeer van klein burgerlijk, bekrompen keurig heid zitten in de openingsscène drie voorbeeldige knaapjes sa men met pa en ma aan de ont bijttafel. Zo'n lieflijk tafereel moet lollig bedoeld zijn, en zo wordt het ook direct opgevat. Want bij een samenwerking van cabaretgroep NUHR met Titus Tiel Groenestege, Han Römer en Genio de Groot verwacht je niet anders. Joep van Deudekom, Peter Heerschop en Viggo Waas, de drie leden van Niet Uit Het Raam, spelen de rol van de zoontjes. Römer is pap. Groenestege is 'map' - een ver bastering tussen mam en pap vanwege de travestierol. Het lieflijke openingstafereel ver toont al snel barsten, wanneer blijkt dat de buurman annex huisbaas de huur in natura ont vangt. Buurman is homo en ontvangt regelmatig een van de zoontjes op zijn kamer. Het is een klein verhaallijntje in dit kluchtige toneelstuk dat eigenlijk geen samenhangend verhaal kent. De grap schuilt nu juist in de ogenschijnlijke sa menhang tussen de circa vijf tien, min of meer losstaande scenetjes. Er zijn voorbereidin gen voor de vijfentwintigjarige bruiloft, er is een lied met tallo ze rijmwoorden op 'zonnetje', er is een rit op de Duitse Auto bahn, er wordt gespeeld met het decor dat uit louter deuren be staat, er is een verjaardagsfeest je waarbij de zoon berekent of hij waar (lees: cadeaus) voor zijn geld (lees: traktatie) heeft gekregen. Heel herkenbaar daarbij zijn de geestige kronkelredenerin gen en de confronterende machtsspelletjes waarop caba retgroep NUHR patent lijkt te hebben. Groenestege teert op zijn ervaring als maker van to neelachtig cabaret ten tijde van de Frisse Jongens en de stevig in zijn schoenen staande Römer kan bogen op de nodige blijspe lervaring. De Groot is goed voor nog een extra portie hilariteit. Gezamenlijk brengen zij een heleboel flauwekul die steeds net niet ontspoort. 'Vinger in de pap' is dus puur loltrappen. Het is een gelegenheidsproductie waar de spelers zelf zichtbaar genoegen aan beleven. En ge lukkig beschikken ze ook over de gave om de lol op de zaal te laten overslaan. Dat is leuk voor een keertje, maar laat het maar wel eenmalig blijven. BZN met 170 man op concertpodium BZN heeft weer wat. Na tuurlijk is er, zoals elk na jaar, opnieuw een cd met het gouden geluid uit Vo- lendam. Geheid een suc ces, want alleen de naam van de naamlozen is door gaans al goed voor ver kooprecords. Maar deze keer kleden ze de presenta tie wel heel uitgebreid aan. De Band Zonder Naam gaat met 170 man het con certpodium op voor vier 'symfonische avonden'. De 110 stemmen van het plaatselijke operakoor gal men mee en er is een or kest van zestig man gecon tracteerd. En toch vindt zanger Jan Keizer het weer spannend. ,,Het publiek zal toch wel komen?" ROTTERDAM JAN VRIEND De aanpak rond die vier concer ten is groot. Ahoy' in Rotterdam is afgehuurd, de Jaarbeurs in Utrecht, de Arhemse Rijnhal en het Beursgebouw in Eindhoven. Uit alle hoeken van muzikaal Nederland zijn orkestleden ge contracteerd. En dan nog al die operazangers van achter de Dijk, die getooid met hun kle derdracht met bussen vol ko men zingen. Alleen al technisch is er sprake van een hoogstand je, vertelt zanger Jan Keizer. „Want ze krijgen allemaal een eigen hoofdmicrofoon. Vooral met die hullen van de dames wordt dat nog een hele toe stand." Het concertpubliek krijgt de vertrouwde BZN-hits te horen (uiteraard in een symfonische jas), en ook spelen de Volen- dammers repertoire van hun cd 'A symfonie night', die in 1996 goed was voor dubbel platina. Het andere aan deze cd was dat er geen eigen BZN-composities op stonden, maar oud bekend wereldrepertoire als Lily Marie ne en het lied Mama, dat klonk uit de keel van BZN-bescher- meling Jantje Smit. Ook bij on langs verschenen cd, 'A sym phonic night II' deed BZN weer een greep uit de evergreens. De luisteraar herkent bekend werk uit de opera 'II trovatore', het liedje 'Que sera' en het duet uit de parelvissers: allemaal liedjes die ze ook bij de komende con certen zullen brengen. BZN bestaat nu 32 jaar. Ze waren goed voor bijna dertig gouden en platina platen, een in het zweet bij Sterrenslag en neemt jaarlijks met zijn band een televisiespecial op om hun nieuwste cd voor de feestdagen richting de toonbank te begelei den. En toch gleed hij nooit echt mee op het Aalsmeerse glitterpad. Jan Keizer bleef ge woon Jan Keizer. BZN bleef ge woon BZN. „Zie je mij al in programma's als Klasgenoten of In de Hoofd rol Ze hebben me wel ge vraagd, hoor. Maar voor dat soort dingen moet je toch an ders in mekaar zitten dan ik. Want welke oude bekende van mij moet er dan door die ver rassingsdeur komen? Al mijn oude vrienden wonen gewoon bij me in de buurt, hier op Vo- lendam. En een tante in Canada heb ik ook niet." „Bij mij draait het allemaal om de gewone mensen. Die moeders met hun dochters die hard aan het werk zijn om onze FOTO CPD/ROB VERHORST cd te betalen. Of om naar de concerten te komen. Zolang die ons trouw blijven komen, ben ik een gelukkig man. En niet om dat we van ze eten, hoor. Je hoeft mij niet te vertellen dat de buitenwacht ons ziet als rijke patsers. We hebben het finan cieel ook wel goed gedaan, maar ik wil nog altijd heel graag weten hoe we worden gewaar deerd. Zodra op vrijdag de cij fers binnen zijn, ben ik de eer ste om te vragen hoe de nieuwe cd is verkocht. Dat verandert niet na dik dertig jaar succes. En dat moet ook niet. Want als die spanning er niet meer is, dan is het afgelopen." BZN met het Volendams Ope rakoor: Ahoy\ Rotterdam (7 november); Rijnhal, Arnhem (27 november); Beursgebouw, Eindhoven (19 december); Jaarbeurs, Utrecht (23 decem ber). reeks onderscheidingen en steeds volle zalen. Dan moet je uitkijken voor gemakzucht, be seffen de Volendammers. „Als je al zo lang bezig bent, moet je steeds wat nieuws zoeken om het voor jezelf spannend te houden", zegt Keizer. „Dus kij ken of je ergens de kick van de eerste keer mee kunt bereiken. Want de volgende cd of het vol gende concert moet steeds an ders worden dan de vorige." Een nieuwe kick voor de oude BZN-kern (Jan Keizer, Jan Tuijp en Jack Veerman) is het begelei den van Jantje Smit. Samen ma ken ze niet alleen nieuw BZN- repertoire, maar ook liedjes voor hun jonge dorpsgenoot. „Zie het maar als tennissen. We doen het graag, maar we willen wel altijd blijven winnen." „Winnen doe je niet als het niet uit jezelf komt. Dus als ik een paar uur niks te doen heb, zit ik altijd op m'n gitaar te pie len. Steeds op zoek naar een nieuwe melodie. Zelfs als ik op vakantie ben. Dan gaat de gitaar in de caravan mee naar Italië. Winnen doe je ook niet zonder te trainen. Daarom repeteren we ook nog veel. Het is niet meer mijn lievelingswerk, die dagen in zo'n hok bij elkaar zit ten te hangen. Toch moet het, wil je jezelf blijven vernieuwen. Maar de optredens zijn dan weer mijn beloning." „Het contact met zo'n zaal is onbetaalbaar. Daarom snap ik een man als Toon Hermans goed. Dat heimwee naar dat po dium, naar die mensen die daar in het donker op je zitten te wachten. Dat is iets magisch. En hoe oud is Toon? Dik in de tachtig, toch? Nou, dan kan Jan Keizer met zijn 49 jaar nog wel even mee." A dik dertig jaar zit Jan Keizer in de showbusiness. Hij kletste mee in tv-paneltjes, werkte zich De Band Zonder Naam gaat met 170 man het concertpodium op. Orgelfeestweek Pieterskerk Zaterdag 14 november 20.30 uur Maria Vespers van Monteverdi Organist: Liuwe Tamminqa, Sopranen: Suzie Le Blanc, Barbara Bor den, Hoge tenoren Robert Coupe, tenoren: Eitan Sorek, Nico van der Meel, Bariton: Kees-Jan de koning: Bassen: Harry van der Kamp, Job Boswinkel Vrijdag 20 en zaterdag 21 november 20.30 uur Semi-scenische opera van Menotti en Mis in G. van Francis Poulenc Concert door Leids Projectkoor o l.v. Hans Noyens m rn.v.Rotter- damse Dans Academie en een instrumentaal ensemble, alsmede de organist Leo van Doeselaar Hoe reserveert u plaatsen Kaarten kunnen worden besteld bij de volksuniversiteit K&O, Oude Vest 45, 2312 XS Leiden, telefoon 071-5141 141 U kunt betalen contant aan de kassa, of door een girobetaalkaart of Eurocheque op te sturen Of via Internet vwvw.Pieterskerk.com. Kosten reserveren: f 2,50, bij toezenden f 5,= I Lezers van het Leidsch Dagblad ontvangen op vertoon van deze bon I bij de aankoop van toegangskaarten voor het Maria Verspers of de Opera van Menotti gratis net ruim zeventig pagina's tellende programmaboek van de Orgelfeestweek (normaal f 10,=) 1 programmaboek per twee plaatsen Boudewijn Büch over zijn passie voor ontoegankelijke musea KunstCIlUUr PDEN SABINE VAN DEN BERG Joch bij Abdelkader Benali, joch bij Jan Wolkers spoelde de ach tijdens het Leids Museum- estivad zo schuimend door de aal als bij de lezing van Boude- rijn Büch: „Mij verbaast de op- :omst. Ik had misschien drie lard-core mensen verwacht." Maar net zoals tijdens de wee voorafgaande zondagmid- lagen was het gisteren weer Iringen geblazen om een stoel e kunnen bemachtigen. Büch lield een lyrisch relaas over zijn iefde voor Leidse cultuurschat- en met speciale aandacht voor Jie van gastheer Museum Boer- faave. „Ik ben thuis, om het vat pathetisch te zeggen." Büch is in zijn knollentuin als jij vertelt over zijn passie voor latuurwetenschap en ontoe- jankelijke musea: „Hoe on- Tiendelijker een museum of bi- iliotheek, hoe aantrekkelijker. 0fo heeft mijn broertje succes lcïiet zijn programma omdat hij ajjingen laat zien die je eigenlijk b^iet mag zien." En over het be- 1({in van zijn museummanie: „Ik eb mijn museumliefde geleerd oor afstand te bewaren en juist {ajiet overal aan te zitten." 0. In zijn verhaal uit de bundel Het beeld verwoord' dat ter ge- 1(£genheid van het festival ver- iijcheen, schrijft de spreker over irjijn fascinatie voor de micro- hoopjes van Antoni van Leeu wenhoek. Hoe hij als jongen „indeloos door zo'n lensje tuur- Cgle omdat Herman Boerhaave Jat ooit ook had gedaan. Leven- lig vlecht hij deze anekdote gjoor het raamwerk van zijn loeiend voorgedragen betoog. Ie De schrijver haalt sappige herinneringen op aan zijn Leid- ]Je studententijd, toen hij Ne derlands, Duits en filosofie stu deerde: „In de ruimte waar we fu zijn, speelden wij in de jaren (jestig met een bandje drie .(lummers van de Animals. Ik voonde in de Haarlemmer- iJiaat en ik weet dat er serieus is iverwogen om dit gebouw af te Grote belangstelling voor de lezing, maar ook voor de signeersessie van Boudewijn Büch in Museum Boerhaave. breken om plaats te maken voor een parkeergarage." Hij kan zich er nog over opwinden. Gedurende de lezing gebruikt de gastschrijver geen dia's of objecten uit de collectie. In lou ter woorden schetst Büch zijn vurig verlangen naar een zorg vuldiger omspringen met, een koestering van, die rijkdom. Hij vergroot om zijn standpunt dui delijk te maken: „Elke keer als ik langs dit museum loop, ver wacht ik dat het is opgeheven, dat de spullen zijn verkocht aan een rijke Amerikaan." Hij gruwt van 'de waan van de dag' waar in de 'zeehondjeswaarde' onte recht - 'want ze hebben van die schattige snuitjes' - hoger wordt geschat dan de 'Rembrand- twaarde'. „As je veel reist om in de hele wereld musea te laten zien, gaan mensen je brieven schrij ven over hun spaarpotten- en speculaasplankenmuseum. We hebben iets Anton Pieckerigs in ons, allemaal. Maar als we onze aandacht verdelen over allerlei onzin vergeten we waar het echt om gaat." „Ik ben voor het democratise ren van cultuur, maar niet van de museumcultuur. Het muse um is een anomalie, een con structie die eigenlijk niet zou kunnen bestaan. De geschiede nis van de wetenschap is een kunst en die wordt kapotge maakt door te populair gedoe." Hij kleurt maar verdoezelt zijn mening niet, noemt Leiden truttig en tegelijk prettig klein schalig. Schuift een enkele ne gatieve kanttekening even later weer onder die roze lens. De schrijver roemt het Rapenburg en wil de Leidenaars behoeden voor 'modern doen': „Want dat kunnen ze niet." En dat stil staan in de tijd heeft natuurlijk iets romantisch. Hij zag de wereld: „As ik op FOTO LOEK ZUYDERDUIN reis ben en vertel hoe mooi het daar aan de andere kant van de wereld is, dan denk ik: Man, wat lui je nou? Leiden heeft - wij hebben - veel meer!" „As ik door de Hortus loop, heb ik een verhaal. As ik hier (Boerhaave) doorloop, heb ik een immens verhaal." De verteller blijft ook in de toekomst de magie van de Lan ge Sint Agnietenstraat opzoe ken: „Ik begrijp ook driekwart van de televisieprogramma's niet en toch kijk ik. Ik kijk al veertig jaar naar de spullen die hier staan zonder te begrijpen. Daarom kom ik steeds terug." Kunstenaar Erik van Lieshout wordt ervan beticht dat hij zon der toestemming een plaatje van de Amerikaanse stripteke naar Charles Burns heeft nage schilderd. De Amerikaanse uit geverij Kitchen" Sink Press spreekt van auteursrechten schending en zou juridische stappen tegen de Nederlandse kunstenaar overwegen. Het schilderij 'Zittende vrouw leunend tegen een grafzerk' (1998) is een van de topstukken op de verkooptentoonstelling die Van Lieshout tot en met 21 november heeft in de Amster damse Galerie Fons Welters. Af gebeeld is een meisje dat op een kerkhof een sigaretje rookt terwijl haar broek en slipje op haar enkels hangen. Vrijwel identiek is de stripte kening in Burns' boek Black Hole uit 1996. Alleen is die in zwart-wit en heeft het meisje daarop ook een tekstwolkje. Van Lieshout, die enige be kendheid heeft verworven met zijn schilderijen van negers aan het spit, blowende zwanen en een Turk die door zijn vliegend tapijtje zakt, geeft toe dat hij de tekening van Bums „vrij letter lijk heeft gebruikt. Maar ik heb er wel een andere gezicht op ge zet, van een 17e-eeuws portret, en ik heb het licht veranderd." „Ik doe precies hetzelfde als An dy Warhol en Roy Lichtenstein: die jatten ook van alles van plaatjes. Meestal verander ik meer. Mijn werken hebben minstens zoveel authenticiteit." Niettemin zit de tegenwoor dig in Berlijn woonachtige kun stenaar wel met de affaire in z'n maag. „Het is gewoon hartstik ke klote. Ik werk al jaren zo en heb eigenlijk nooit stilgestaan bij rechtenkwesties. As dat een probleem wordt zal ik daar voor mezelf een oplossing voor moe ten vinden."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 25