ultuur Kunst 'Tweede is tweede, geen prijs' Bekaf bij workshop Isaac Stern é/ïMm, Manteau schenkt archief aan KB Atelierroute Oegstgeest Een preek voor eigen parochie Papieren juweeltjes beperkt houdbaar tredens Jools Holland afgelast igAM» De geplande optredens van Jools Holland morgen adiso in Amsterdam en zaterdag in De Lantaarn in Hellen- izijn afgelast wegens ziekte. Er zijn nog geen data voor de ngende optredens bekend. Mensen met kaarten, kunnen Dwisselen bij het voorverkoopadres waar ze het toegangs- lcochten. achten op Godot' meest geliefd Het toneelstuk En attendant Godot (Wachten op Go- an de Ierse schrijver Samuel Beckett is in Groot-Brittannië en tot het belangrijkste Engelstalige theaterstuk van deze Het Britse Koninklijke Nationale Theater had meer dan onderd toneelschrijvers, acteurs, directeuren en journalis- vraagd naar de populairste toneelstukken van de twintig- iiw. Death of a Salesman (1949) van de Amerikaan Arthur haalde de tweede plaats, gevolgd door A Streetcar named >(1947) van de Amerikaanse schrijver Tennessee Williams, was de meest genoemde toneelschrijver, gevolgd door de larold Pinter en Beckett. ko Hasegawa in NAi )am Het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) be- van 14 november tot en met 31 januari een expositie aan iHasegawa (1941), een van Japans toonaangevende archi- I. Haar oeuvre wordt tentoongesteld in de vorm van een ei- roep van twaalf projecten, uiteenlopend van een theater, ibliotheek en een cultureel centrum tot woningen. Het i museum Boijmans Van Beuningen houdt gelijktij- tentoonstelling Pavülion du Maroc, waar Hasegawa de in- öe voor ontwierp. ERDAG 22 OKTOBER 1998 Mannen van de Wereld weigeren na Kaandorp cabaretprijs Erik van Muiswinkel en Diederik van Vleuten weigeren de Nationale Scheveningen Cabaretprijs 1998. Ze hebben' geen behoefte aan een prijs die ,,niet in de eerste plaats voor hen bedoeld was". Een week geleden kende de Stichting ter Bevordering van de Cabaretkunst in Neder land het duo de prijs voor de beste cabaretvoorstelling van het afgelopen seizoen toe. Sterk, veelzijdig en bij vla gen subliem, roemde de jury hun programma 'Mannen van de Wereld'. LEIDEN. ANP Drie dagen na de toekenning lekte uit dat aanvankelijk niet deze show maar Brigitte Kaan dorps 'Miss Kaandorp, De Mu sical' bovenaan het lijstje van de jury stond. Nadat de Haarlemse cabaretière voor de eer had be dankt, kwamen de Mannen van de Wereld in beeld. Nu zij dat weten leggen Van Muiswinkel en Van Vleuten „zich graag bij het eerste oordeel van de jury neer". Helaas, vindt jurylid Frank Verhallen. „Ze zijn helemaal geen tweede keus, ze zijn ge deeld eerste keus. De jury was dit jaar buitengewoon verdeeld en heeft met pijn in het hart toch een keuze gemaakt, inder daad ten gunste van Brigitte. Toen we van haar hoorden dat ze de prijs ging weigeren - om dat ze dat altijd doet - waren we eigenlijk wel een beetje opge lucht. Konden we 'm met een gerust hart aan Van Muiswinkel en Van Vleuten geven. Het is jammer dat zij op geruchten af gaan. Maar ja, het cabaretwe reldje is maar klein." Kilometer Dat laatste klopt, beaamt Erik van Muiswinkel. „Brigitte woont nog geen kilometer bij mij vandaan en ik heb het in eerste instantie zelfs niet eens van haarzelf gehoord." De uit leg van jurylid Verhallen doet Kaandorp weigerde als eerste, om principiële redenen, hem niet van standpunt veran- foto united photo's de boer deren. „Ik wil grif aannemen niet gewonnen. Tweede is twee- sen je feliciteren. Ze denken dat dat er stevig over gediscussieerd de, dat is geen prijs, punt uit. Je je jarig bent, maar dat ben je is, maar wij hebben die prijs voelt je ook heel lullig als men- niet." Volgens Verhallen is de jury niet op het idee gekomen om de prijs ex aequo toe te kennen. Van Vleuten en Van Muiswinkel hadden hem in dat geval wel geaccepteerd. Van Muiswinkel: „Wij hebben niets tegen die prijs, we hebben hem tenslotte in 1991 al een keer gewonnen met Zak en As." Publiek Behalve Brigitte Kaandorp wei gerden in het verleden ook Freek de Jonge en Hans Teeu- wen om principiële redenen de prijs. Zij vinden hun publiek de beste jury. Jeroen van Merwijk, net als Van Muiswinkel en Vleuten on der contract bij Harry Kies The- atreprodukties in Leiden, laat weten dat hij de prijs „ongeacht zijn volgnummer" te allen tijde zal komen ophalen. „Laat hij vooral goede programma's blij ven maken", reageert het jury lid, „wie weet komt-ie dan vol gend jaar in aanmerking". De Cabaretprijs 1998 blijft op naam staan van Van Muiswinkel en Van Vleuten. Verhallen: „Ach, zo'n weigering heeft ook wel wat." LEIDEN/DEN HAAG concertgebouw Concertgebouwplein 2-6. Telefoon 671 83 45 e Meesterpiamsten: f 18.14.00 Gasti tprogrammering presenteert het Ensemble uit de paleizen van Peliatan en Abianbase met een uniek programma van originele Balinese dansen, begeleid door 2 gamelanorkesten De eerste 3D filmopera Monsters of Grace: een spectaculaire fusie tussen de nieuwste filmtechnologie en 13e ecuwse Perzische liefdespoëzie, van: Robert Wilson, Philip Glass en Jalaluddin Rumi INSTOCK, de Vereniging Beeldend Kunstenaars Oegstgeest, orga niseert opnieuw een atelierroute met als thema 'Achter de scher men.' In het weekeinde van 31 oktober en 1 november kan ieder een kennis maken met 23 professionele beeldende kunstenaars woonachtig in Oegstgeest. De manifestatie wordt zaterdag 31 okto ber om 12.00 uur geopend op het plein van de Gevers-Deutz Ter- weeschool. Zondag is het mogelijk de route vanaf 13.00 uur te lo pen. Klever, Gerindo Kartadinata Gezien. 21/10, LAKtheater, Leiden. Hun woede is sympathiek. De hele gang van za ken rond Srebrenica is weerzinwekkend, en dat is waardoor de voorstelling van Ola Mafaalani geïn spireerd is. Niet door Brechts Moeder Courage. Het enige wat het daarmee gemeen heeft is de anti-oorlogsgedachte, die zich uit in compassie met het gewone volk dat de oorlog overkomt. 'Mama Courage' is meer een documentaire re constructie van de hele affaire. De acteurs vertel len en spelen de zwartste versie van de val van de enclave, het stuk is een groot verwijt, vooral ge richt tegen de VN en de Westerse landen. Het woord 'onmacht' valt voortdurend, maar ze be doelen 'onwil', en die klagen ze aan. Met behulp van verschillende televisies, die de beelden nog eens laten zien, gierendharde geluidsbanden, woeste bewegingen en dans, en soms - een vera deming - met een sober vertelde en dus des te overtuigender episode 'Mama Courage' wil hard en confronterend zijn en slaagt daar maar ten dele in. Het amuseren, dat Mafaalani in een interview nadrukkelijk ook noemde, blijft bijna helemaal achterwege. De ka rikaturen waarmee de economische oorzaken van de crisis geïllustreerd worden, zijn te cliché om een glimlach aan te verspillen en de zaak waar het om gaat is te wrang om ook maar een moment te kunnen lachen. Het probleem van 'Mama Courage' is eigenlijk dat het al zo duidelijk is waar het morele gelijk ligt, dat het uitdraait op een preek voor eigen pa rochie. En die preek is te weinig gestyleerd en be zonken. Bovendien mis je het persoonlijke ver haal, het blijft algemene geschiedenis. Het inzet ten van een zweterige dominee, die zich vertrou welijk naar het publiek buigt, is wel een vondstje, maar niet eentje om voortdurend te herhalen. Er was maar een moment dat de voorstelling echt aangrijpend werd: bij het Brecht-lied 'O Fal- lada, der du da hangest' over het paard dat tij dens een hongersnood ineens levend opgegeten wordt door de mensen die eerst zo lief voor hem waren geweest. Het lied kreeg een extra dimensie door de vluchtelingen die op de schermen voorbij trokken. Dat was huiveringwekkend. Niet die priemende vinger die zo woedend anderen de schuld gaf. Angèle Manteau heeft haar per soonlijk en literair archief over gedragen aan de Koninklijke Bi bliotheek (KB) in Den Haag. Het Archief en Museum voor Vlaams Cultuurleven in Antwer pen (AMVC) heeft het nakijken. De inmiddels 87-jarige Man teau was een van de belangrijk ste Vlaamse uitgevers. De over dracht is tot stand gekomen na bemiddeling van het Leidse an tiquariaat Aioloz, dat de Man- teau-bibliotheek aankocht. De uitgeefster maakte nadat ze in 1932 de Brusselse vesti ging van AAM. Stols overnam een indrukwekkende carrière. In 1938 vestigde ze haar eigen uitgeverij. Toen deze in 1971 in andere handen overging, ging ze voor Elsevier in Amsterdam werken. Louis Paul Boon, Hu- bert Lampo en Jeroen Brouwers zijn enkele van de schrijvers die ze uitgaf. Manteau werd in 1987 tot de adelstand verheven en mag zich sindsdien baronesse noemen. Het Manteau-archief omvat naast duizenden brieven, knip sels en foto's ook enkele ma nuscripten. Het meeste materi aal is van na 1971, uit haar Ne derlandse periode dus. De brie ven en documenten zijn afkom stig van talrijke schrijvers, onder wie Adriaan Roland Holst, Os car van den Boogaard, Gerard Reve en Hannes Meinkema. Manteau bewaarde ook af schriften van haar eigen brie ven, zodat bepaalde briefwisse lingen met haar schrijvers te re construeren zijn. De Koninklijke Bibliotheek wil het archief nu zo snel mogelijk op orde brengen en toegankelijk maken voor derden. Manteau vond het een op luchting om in aanraking te ko men met de KB, zegt ze in een interview met het dagblad Trouw. „Een hemelsbreed ver schil met de instellingen in Vlaanderen. Het is toch zielig hier. Ik leef in een onmogelijk land. Dat ik dat zeg, zal me wel weer kwalijk worden genomen. Maar het is de waarheid." Beroemde violist zet Nederlandse ensembles aan het denken Hi "1 CHE VORMGEVING :kji ibso! kijkt er naar, misschien Jewonder je het even, je leemt er rekenschap van hem terzijde op tafel, vergaart het ding vaak sluimerbestaan alleen lof voordat het uiteinde de prullenbak belandt, 'zijn papieren stiefkind- s alleen mooi mogen zijn ött praktisch is. Verder moe- dienstbaar werk verrich- J: i aankondigen dat mooi- w Ier en belangrijker is dan SfG er over het algemeen re- weinig aandacht aan legeven, wil niet zeggen weinig aandacht aan esteed. De folders, uit jen en de catalogi van dienen traditioneel als ins voor grafische vorm- die carte blanche krijgen m ideeën op de wereld n half A4-tje uiteen te Alleen het nieuwsbulle- het CBK vertoont een vormgeving waar niet ldt afgeweken. De vorm- die worden ingehuurd andere materiaal hoe alleen maar te houden ale eisen zoals: het formaat, de aanwezigheid van het CBK-logo, de informatie over de expositie en een uitwer king die de geest van de exposi tie reflecteert. In sommige ge- vallei\ levert dat papieren ju weeltjes op waarvan het haast zonde is dat ze maar een be perkte houdbaarheidsdatum hebben. Het grafisch vormgeverscol lectief DEPT transformeerde de uitnodiging voor 'de Nacht van de Kunst' van folder tot flyer. De typografie is die van een licht krant die van het papier af dreigt te stromen, gezet tegen een achtergrond van een broei erige stadsnacht: Taxidriver meets Jenny Holzer. De aankon diging voor de expositie 'Oog in Oog' van Karin van Iterson (Leidse kunstenaars portrette ren elkaar) is op gespiegeld pa pier gedrukt en in een 'berggidsje' (ontwerp Karin van Iterson, Jan Kleingeld en Rob Schouten) dat vorig jaar ver scheen kan je de weg lezen in de landschappen van Rob Schouten en de gedichten van Christiaan van Tol. Elegante kleinoden die hun schoonheid bescheiden in dienst stellen van iets anders. „Als vormgevers in opdracht werken, zijn ze over het alge meen heel erg aan regeltjes ge bonden. Met folders en uitnodi gingen krijgen ze op een manier die veel publiek bereikt toch ge noeg vrijheid om een opdracht naar hun eigen hand zetten. Ze kunnen zelfs hun eigen papier uitzoeken", zegt CBK-directeur Conny van Driel. Maar niet alleen folders en uitnodigingen behoren tot het pr-pubficatiemateriaal. Ook posters voor mupi's en bijzon dere boekwerken worden door het CBK verspreid. Die grote vrijheid resulteert soms ook in bijzondere projecten. Bij de laatste CBK expositie Vande- straat van Harold Schouten ver scheen een alternatieve catalo gus in de vorm van een eigen zinnig gestyleerde 'krant' een document van Schoutens werk wijze en het buurtleven. Een concept dat naadloos aansloot bij de buurtverhalen en sfeerte keningen van Stevenshof en Pancras. Het papieren promotiemate riaal is echter niet altijd een vrij plaats geweest voor grafische vormgevers. Pas sinds '95 heeft het CBK zijn eigen huisstijl met het dominerende zwarte balkje met logo verlaten. Nu wordt in een briefing met de kunstenaar, een medewerker van .het CBK en de vormgever besproken wat wordt tentoongesteld. Van Driel: „Wij kiezen van een soort verlanglijstje een vormgever waar we nog niet mee hebben gewerkt, en vertellen wat we een beetje verwachten." „Daarna volgt een hectisch traject waarin de vormgever het materiaal als een gek bij elkaar moet zoeken. Je moet niet ver geten dat in veel gevallen het materiaal voor de folder of de uitnodiging pas voor handen is tijdens of net voor de expositie. In de loop van een paar dagen moet alles in orde zijn. Dat kan wel eens problemen opleveren, maar professionele vormgevers zijn dat wel gewend." Die bij zonder vrije manier van werken heeft nog nooit teleurstellingen of afgekeurde ontwerpen opge leverd. Hoewel, Van Driel kan zich wel één incident herinne ren waarbij het uiteindelijke ontwerp niet helemaal strookte met de verwachtingen. „Maar toen hebben we om een nieuw ontwerp gevraagd en kregen we alsnog binnen de deadline een goed ontwerp." TEKST: PABLO CABENDA BEELDMATERIAAL: DEPT AMSTERDAM AAD VAN DER VEN Als cellist Johan van Iersel speelt moet hij niet tegen zijn lesse naar praten, maar tegen het pu bliek. Pianist Folke Nauta is niet tempo-vast en wordt met rit misch handgeklap tot de orde geroepen. Violiste Sonja van Beek verlaat bedrukt het podi um, nadat zij langdurig is on derhouden over de wijze waar op zij haar strijkstok hanteert. De crème de la crème onder de jonge Nederlandse musici wordt deze week in de Kleine Zaal van het Concertgebouw doorgezaagd door één van de beroemdste violisten van deze eeuw: Isaac Stern. Dat gaat in het openbaar. Een talrijk pu bliek leeft mee. En lijdt een beetje mee wanneer bij iemand op het podium de duimschroe ven worden aangedraaid. Ze durven wel, die musici. Want ze hebben al een reputa tie of iets wat daar in de buurt komt te verliezen. Johan van Iersel is solocellist van het Ko ninklijk Concertgebouworkest, Folke Nauta heeft het Scheve ningen Internationaal Muziek concours op zijn naam staan en Sonja van Beek geldt als één van de meest getalenteerde Ne derlandse violisten van haar ge neratie. Ze maken deel uit van diverse kamermuziekensembles, die zijn geselecteerd voor Sterns drie dagen durende workshop: het Catharis Kwartet, het Storio- ni Trio, het Escher Trio en het viool/pianoduo Janine Jansen- Folke Nauta. Een 'workshop' dus. Dit mocht geen 'masterclass' heten. Daar voor was de ontmoeting met jonge Nederlandse musici, tot stand gebracht door Concertge bouw-directeur Martijn San ders, te vluchtig. „Bij een mas terclass zou ik veel intensiever en gedetailleerder moeten wer ken", had de 78-jarige Isaac Stern gezegd. De 78-jarige violist Isaac Stem heeft plezier in 'ontmoetingen' met jonge musici, zoals hij zijn workshops het liefst omschrijft. foto wfa Nog intensiever en gedetail leerder? Bekaf zijn de ensem bles wanneer zij het podium verlaten. Na een uur zijn zij nog niet veel verder dan een paar pagina's. Een bepaalde inzet of frase wordt talloze malen her haald totdat de klank meer be zieling bezit en de noten meer uitdrukking hebben. Expert Stem zelf heeft weliswaar lang zamerhand de beheersing over zijn strijkstok verloren. Maar hij is nog altijd een expert, bij wie elke uitspraak serieus moet worden genomen. „Kinderen, kijk toch eens nauwkeurig wat er staat", roept hij, heel even een beetje geïrriteerd, wanneer het Catharis Kwartet KV 575 van Mozart speelt. Waar is de gemoedelijke oom van 'From Mao to Mozart' ge bleven, de in 1979 gemaakte tv- documentaire over Sterns be zoek aan China? De Russis'ch- Amerikaanse violist, zittend op de vierde rij in vrije-tijds-shirt met grote ruiten, de bril zoals altijd boven op het hoofd, is weliswaar heel voorkomend ('mag ik een suggestie doen' of 'sorry dat ik je onderbreek Maar als hij 'to the point' komt - een uitdrukking die hij vaak gebruikt - weet hij van geen wijken. Stem wilde zich bij deze work shop per se laten vergezellen door twee bevriende musici, namelijk de pianist Robert Mc Donald en de cellist David Finc- kel, allebei ervaren kamermu ziekspelers. Als de één is uitge praat gooit de ander er een schepje bovenop. Soms steken zij de hoofden bij elkaar als chi rurgen, die even overleggen tij dens een gecompliceerde ope ratie. Finckel - van het Emerson Quartet - heeft aardige beeld spraken ('deze accenten moet je spelen alsof je door de duivel met een vork wordt geprikt'). McDonald is daarentegen een groothandelaar in algemeenhe den. Stern signaleert niet alleen wat hem niet zint, hij is een man van de praktijk. Meestal weet hij meteen de oplossing (speeltechniek, timing). En als iemand daar goed op reageert verandert er ook iets. Wanneer de violiste Janine Jansen, die als zij speelt voort durend staat te zwaaien en te wiebelen, even rust in armen en benen krijgt, wordt ook haar klank stabieler. Zij houdt dat niet lang vol. En na enige tijd lijkt het huilen haar nader te staan dan het lachen. Maar Stems kritiek heeft haar aan het denken gezet. En morgen is er weer een dag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 11