II plunderde de Congo Batazessen ZATERDAG 10 OKTOBER 1998 Amerikaan Hochschild schrijft over verbijsterend bloedbad Dooreen voetnoot kwam de Amerikaanse schrijver Adam Hochschild erachter dat de Belgische koning Leopold II in Belgisch Congo een bloedbad had aangericht van het formaat-Holocaust. Zijn speurtocht naar wat er in gebeurde in de drieëntwintig jaar dat Leopold hoogstpersoonlijk eigenaar was van een 'buiten' met de omvang van zeventig maal België, resulteerde in een verbijsterende reconstructie van een vergeten 'morele hel'. Toch zegt Hochschild:Ik vraag niet dat Leopold, net als Stalin, van zijn sokkels wordt getrokken." Idam Hochschild heeft de ogen iemanc* die lange tijd in ar- ntiJchieven en bibliotheken heeft w;?cht: lichtjes samengeknepen. t Jvil focussen na te lang op de )eJl te hebben gekeken en nog inirinen aan het daglicht. „Ik vind ieir|k om na jaren studie en onder- kunnen leggen waar ik mee be- kweest", zegt hij. Niet dat zijn irbeid een zware tol heeft geëist, if ik de personages van een ro- zilveren dienblad kreeg aange- zijn boek De geest van Koning \en de plundering van de Congo maar een vlot geschreven his- lerzoek naar een van de grotere uit de moderne geschiedenis, lad bovendien, die jarenlang jelgische vorst aan de publieke d verkocht als een project van tige naastenliefde. Naar schat- :iljoen levens eiste de verovering itie door Leopold van zijn privé- Afrika. De vorst-ondernemer [er in hedendaags geld twee mil- jn mee - een vermogen dat gro- irerd omgezet in paleizen, par ies en triomfbogen. De slavernij, en uitbuiting die daarmee ge- werd eerst ontkend, vervolgens >d en tenslotte uit het collectieve j>ewist. ïild: „Mijn interesse werd ge- een citaat van Mark Twain dat voetnoot tegenkwam. Daarin :oken over een wereldwijde be- rjgen de slavenarbeid in Congo, pk die vijf tot acht miljoen levens Acht miljoen levens? Ik was ver let enige boek dat ik kende met in misstanden in Congo was de rt of Darkness van Joseph Con- literair standaardwerk over het in ieder mens schuilt. Maar, zo ;aam duidelijk geworden, tevens [journalistieke reportage over de Zin Congo eind vorige eeuw." n st van Leopold beschrijft Hoch- de hand van historische docu- vi lagboekfragmenten, brieven en hoe koning Leopold, gefrus- ir zijn afkalvende macht in een opese monarchie, jarenlang ver- ijü ;oek was naar koloniaal grondge- icfindelijk zag hij zijn kans schoon, JO ireldberoemde ontdekkingsreizi- tc y temgkeerde van een expeditie 5 uit de binnenlanden van Afrika en be schreef hoe een immense rivier met vele zij-armen er als een glinsterend wegennet klaarlag om ivoor en andere kostbaarhe den over te vervoeren. „De mogendheid die de Congo zou bezitten zou de handel van het hele stroomgebied erachter onder controle kunnen nemen", schreef Stanley. Leopold had wel belangstelling. Machiavelli Hochschild: ;,De manier waarop Leopold de Congo is handen heeft gekregen is een uniek staaltje van Machiavelliaanse poli tiek. Dat een op zichzelf vrij machteloze vorst een grondgebied zo groot als West- Europa van grote mogendheden weet los te peuteren, mag een wonder heten. Maar Leopold heeft dan ook in zijn leven bijna geen enkele strategische fout gemaakt." De Belgische koning organiseerde een conferentie van ontdekkingsreizigers en richtte vervolgens een nobele vereniging op voor de ontwikkeling van Afrika, uiter aard met hemzelf aan het hoofd. Hij stuur de Stanley intussen op pad om aan het stroomgebied van de Congo handelspos ten op te richten en 'zoveel land aan te schaffen als u in staat bent te verkrijgen'. Daar wist Stanley wel een paar listen voor. Zo deinsde hij er niet voor terug on willige stamhoofden te gijzelen of te execu teren en voor de onnozeler Afrikanen had hij ook een paar trucjes in petto. De siga- rentruc bijvoorbeeld. De expeditie stak een sigaar aan met een vergrootglas en legde de Afrikanen in kwestie uit dat de blanken de macht hadden over de zon en desge wenst hele dorpen in de as konden leggen. In ruil voor één lap stof in de maand be loofde één van de aldus geïntimideerde stamhoofden voorgoed de soevereiniteit en alle rechten over zijn grondgebied aan de Vereniging van de koning over te dra gen, inclusief bijstand 'door middel van ar beid of anderszins'. Terwijl dit landjepik aan de gang was, wist de koning de wereld, de VS voorop, ervan te overtuigen dat zijn Vereniging louter humanitaire bedoelingen had, zoals het uitbannen van de slavernij en het kan nibalisme in Afrika. Hochschild: „Eenmaal erkend, hief Leopold deze mantelorganisa tie op, verklaarde zichzelf eigenaar van Congo en introduceerde op grote schaal dwangarbeid om tegen zo laag mogelijke kosten aan ivoor te komen." De ware bedoelingen van de koning blij ken uit enkele brieffragmenten, waarin hij bijvoorbeeld stelt dat het overdragen van Leopold II. Hij zou niet misstaan hebben op een oorlogstribunaal, vindt Hochschild. FOTO ARCHIEF macht aan negers 'uiteraard absurd' zou zijn en dwangarbeid de enige methode was om 'indolente en corrupte volken te beschaven en te verheffen'. Deze laatste wijsheid haalde hij overigens uit handboek Java, or how to manage a colony, geschre ven door ene J.B.W. Money. Voor de naar schatting twintig miljoen inwoners van Leopolds Congo brak de hel echter pas goed los nadat de opblaasbare fietsband was uitgevonden. De westerse wereld ontwikkelde een nauwelijks te be vredigen honger naar rubber, dat in de re genwouden van Congo ruim voorradig was. Hochschild: „Om de wilde rubber te oogsten moesten arbeiders diep het oer woud intrekken om daar dagenlang sap van rubbertwijgen af te tappen. Geen lolle tje, zwak uitgedrukt." Leopold ontwikkelde een systeem dat er zorg voor droeg dat de Congolezen deden wat er van hen verwacht werd. Hun vrou wen, dorpsoudsten of kinderen werden ge gijzeld tot het afgesproken quotum rubber per man was ingeleverd. Wie niet voldoen de rubber verzamelde werd afgeranseld met de 'chicotte', een scherpe zweep van nijlpaardenhuid. De procedure voor het gijzelen van familieleden wordt in een van de koloniale handboeken beschreven. „Een zeldzame handleiding voor mensen rechtenschendingen", zegt Hochschild. Pi kant detail: Leopold had zich inmiddels la ten benoemen tot ere-voorzitter van het Brits Genootschap ter Bescherming van Inheemse volkeren. De opstanden die in Congo vervolgens uit braken werden bloedig onderdrukt. Om te bewijzen dat geen kogels verspild werden aan jachtpartijen op wild, leverden de le den van de Force Publique afgehakte han den in bij hun commandanten. Deze vari ant op het scalperen werd zo algemeen toegepast, dat men in België de pompeuze triomfboog die de vorst in Brussel liet op richten 'De boog van afgehakte handen' ging noemen. Leopolds strijdmacht, die of ficieel het zwaard hief tegen 'wilden' en Arabische slavenhandelaars, kocht zijn sol daten van onder anderen de slavenhande laar Tippu Tip, met wie de koning een overeenkomst sloot. Ronduit hallucinant is een van de verslagen van een Belgische of ficier die meldt: „Er zijn zojuist twee boten gearriveerd met sergeant Lens en vijfen twintig geketende vrijwilligers uit Engwet- tra. Twee mannen verdronken toen ze pro beerden te ontsnappen." Na twintig jaar rubberoogst was de be volking in Leopolds Congo ongeveer ge halveerd. „We lopen het risico de inheem se bevolking op een dag te zien instorten en verdwijnen", rapporteerde de perma nente commissie van het 'Koloniale con gres van België' bezorgd in 1924. Hoch schild citeert verschillende wetenschap pers die het aantal slachtoffers van het Leopold-regime ramen op tussen de acht en tien miljoen. Uit dagboeken van officie ren van de Force Publique blijkt volgens Hochschild overduidelijk op welke schaal terreur in de Congo werd bedreven. „In deze dagboeken is te lezen hoe dag na dag dorpen worden platgebrand, oogsten ver nield, zwarten bijeengedreven en geëxecu teerd. Daar wordt bijna achteloos verslag van gedaan." De koning vond uiteindelijk zijn Water loo dankzij een paar gewetensvolle bur gers, die de officiële propaganda van het paleis niet voor zoete koek slikten en wei gerden steekpenningen van het Hof aan te nemen. Zij stelden de misstanden in een stroom van publicaties aan de kaak. Het contrast dat in De geest van Leopold geschetst wordt tussen de volgzame offi cieren en mensenrechtenstrijders avant-la- lettre zoals de jongeman Morel, maakt het verhaal des te fascinerender. Hochschild: „Dat boeit mij eerlijk gezegd ook mateloos. Morel was geen heilige. Hij geloofde bij voorbeeld vurig in het Britse kolonialisme. Maar toen hij als vijfentwintigjarige jongen zag dat scheepsladingen vol ivoor in Ant werpen arriveerden en de schepen vrijwel niets van waarde mee terug namen, trok hij de juiste conclusie en handelde daar ook naar. In Congo was volgens Morel sprake van slavenarbeid en de komende twintig jaar van zijn leven besteedde hij aan het bestrijden daarvan." Monsters In De geest van Leopold heeft Hochschild een citaat opgenomen van Primo Levi, een van de overlevenden van Auschwitz, die schreef: 'Monsters bestaan, maar hun aan tal is te gering om echt gevaarlijk te zijn. Gevaarlijker zijn de ambtenaren die bereid zijn te geloven en te handelen zonder vra gen te stellen'. De Belgische pioniers die soms vervuld van idealen 'en een zucht naar geld en avontuur' in Congo aankwamen, schikten zich volgens Hochschild in de regel al te gemakkelijk naar het schrikbewind dat daar heerste. „Een morele hel ontstaat als goede mensen met romantische ideeën verstrikt raken in een boosaardige machi nerie en zich boosaardig gaan gedragen omdat dat gelegitimeerd wordt", zegt hij. Leopold II zou niet misstaan hebben op een oorlogstribunaal, vindt Hochschild, die het koninklijk Congo-domein zonder aarzeling vergelijkt met de gevangenen kampen in Siberië onder Stalin. Toch is er een belangrijk verschil tussen deze twee historische figuren. „Ik heb geen aanwij zingen dat Leopold een sadistisch genoe gen ontleende aan wat er in Congo ge beurde. Hij wist dat er kettingen en zwe pen aan zijn bewind te pas kwamen, maar het interesseerde hem eenvoudig niet. Uit talloze van zijn brieven blijkt dat Leopold op een obsessieve manier met geld bezig was. En daar kwam bij dat hij Afrikaanse levens niet als waardevol beschouwde. Maar zo dachten wel meer regeringen over hun kolonies." De Belgische bevolking, toch al opgeza deld met het wereldberoemde 'monster' Dutroux, hoeft volgens Hochschild nu niet gebukt te gaan onder de wetenschap dat een van hun eerste koningen tot de enkels in het bloed stond en jarenlang veel ener gie heeft gestoken in het verdoezelen van de feiten. „Als je zo redeneert hebben wij allemaal bloed aan onze handen. Ik vraag niet dat de Belgen de beelden van Leopold nu van hun sokkels gaan trekken, al zag ik liever een standbeeld voor mensen zoals Morel. Maar je verbetert de wereld niet door standbeelden op te richten of omver te halen. Ik zou liever zien dat er na Mo butu, die het bewind van Leopold vrij ge trouw heeft gekopieerd, een echt nieuw begin in Congo wordt gemaakt." Adam Hochschild. De geest van Koning Leopold II en de plundering van de Congo. Uitgeverij Meulenhoff. Prijs 44,90 gulden. Publius Cornelius Tacitus leefde van ongeveer 50 tot 116 na Christus. Volgens velen was hij de eerste gro te geschiedschrijver. Lang niet al zijn werken zijn bewaard gebleven. Er is veel verloren gegaan waarvan we nu alleen de titels nog maar ken nen. Sommige boeken zijn later wel weer teruggevonden. Vooral in de 15de eeuw, in de tijd van renaissan ce en humanisme, werd er ijverig gezocht, en er werd inderdaad een en ander gevonden. In 1515 ver zorgde Filippo Beroaldo een editie van de 'Annalen' waarin eindelijk de pas teruggevonden delen 1 t/m 6 waren opgenomen. Zo is het geko men dat er in Nederland een fiet- senmerk bestaat dat Batavus heet. Ik zal mij nader verklaren. Vorige week spraken we over een uit spraak van Erasmus: 'Wat een plompe geest! Ik verdenk hem ervan dat hij een Hollander was'. Het is een vertaling. Eras mus schreef, net als alle geleerden in zijn tijd, in het Latijn. Oorspronkelijk stond er: 'Suspicor fuisse Batavum'. Een Bataaf dus, een Batavier. Het lijkt een grote sprong om Batavier te vertalen met: 'Hollander'. De Batavieren waren een Germaanse stam uit de Romeinse tijd, die toen in de Betuwe woonden, en waarvan nadien, na de grote volksverhuizing, nooit meer iets gehoord is. Pas zo'n 700 jaar later vernemen we voor het eerst iets over Hollanders. Batavieren en Hollanders hebben niets met elkaar te ma ken. Daarover ging het vorige week. Maar hoe zit het dan met dat fietsenmerk, en met Batavia, en met Batavus Droog stoppel en de Bataafse Republiek? Dat is ge komen door Tacitus en de teruggevonden delen van zijn Annalen. En dat ik het weet, komt doordat ik vorige week bij De Slegte binnenwandelde en daar ligt voor een weg- geefprijsje het prachtige boek van Auke van der Woud, 'De Bataafse hut'. Tacitus had belangstelling voor de Germa nen. In de teruggevonden delen van de An nalen kon men lezen over de geschiedenis van de Chatten, een Germaanse stam die woonde in het Duitse Hessen. Bij een intern conflict verjoegen ze een groep stamgeno ten, die de Rijn afzakten en zich langs de benedenloop van de rivier vestigden, tussen Nijmegen en de Noordzee. De vluchtelin gen noemden zich Bataven. Afstamming was in die tijd erg belangrijk. Sommige volkeren zeiden bijvoorbeeld dat ze afstamden van de Trojanen. Die hele afstammingsgekte heeft eeuwen geduurd, eigenlijk totdat Darwin kwam vertellen dat we allemaal van de apen afstammen. Maar in de 16de eeuw was men nog niet zo ver, en het idee af te stammen van die moedige, edele, kuise en strijdbare Batavieren, bond genoten van de Romeinen, dat sprak de Ne derlanders wel aan, zonder zich te bekom meren om de vraag of het historisch wel juist was. Dat die Batavieren onder leiding van Claudius Civilis ook nog eens in op stand durfden komen tegen de Romeinen, dat sprak in de 80-jarige oorlog zeer tot de verbeelding. Ja, je kon wel zien van wie ze afstamden. Driehonderd jaar lang, pakweg van 1500 tot 1800, heeft men inderdaad ge meend af te stammen van de Batavieren. Het is wat historici noemen: de Bataafse mythe. In dat kader passen het beroemde schilderij van Rembrandt, de 'Samenzwering van Claudius Civilis', P.C. Hooft z'n 'Baeto' tot en met de Bataafsche Republiek, zoals Ne derland van 1795 tot 1806 heette. Na de Franse tijd is het afgelopen. Dan heeft de wetenschap wel aangetoond dat die identi ficatie met de Batavieren historisch niet klopt. Maar het duurt nog lang voordat ie dereen het weet. Bataaf of Batavier staat nog heel lang symbool voor moedig, eerlijk, strijdbaar en meer van dat soort op niets gebaseerde patriottische deugden. Vandaar dat Multatuli aan het prototype van de be krompen Hollander de naam Batavus Droogstoppel geeft. En dat een stoere dege lijke fiets een Batavus is. Het kan ook iets te stoer zijn. En zo zegt men in België wel van kinderen die veel herrie maken, dat ze aan het batavieren zijn. Nee, dat staat niet in Van Dale.... Erasmus, die overleden is in 1536, zal wel als een van de eersten op de hoogte ge weest zijn van de teruggevonden Tacitus- boeken. Misschien was hij het wel, die het fundament gelegd heeft voor die identifica tie van Hollanders en Batavieren. In welk verband heeft hij dan gesproken over die 'plompe geest'? Was Erasmus (geboren te Rotterdam) een Hollander-hater? Daarover gaat volgende week: 'Batazeven'. JOOP VAN DER HORST universitair docent Nederlands Adam Hochschild: „Ik heb geen aanwijzin gen dat Leopold een sadistisch genoegen ontleende aan wat er in Congo gebeurde. Hij wist dat er kettingen en zwepen aan zijn bewind te pas kwamen, maar het interes seerde hem eenvoudig niet." FOTO GPD HARMEN DE JONG

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 55