Musical met klapstuk en lekkere spruitjesgeur 'Steeds meer volwassenen lezen kinderboeken 9 Cultuur Kunst £AG 10 OKTOBER 1998 CHEF JAN RIJSDAM, 071-5356444, PLV. CHEF AD VAN KAAM 071-5356443 m leer dan dertig jaar is 'Heerlijk duurt het it' weer in het theater. Deze eerste echte Ne- 'ecljndse musical, in 1965 geschreven door Annie steljSchmidt en Harrie Bannink, verdient het vol- Paul de Leeuw om opnieuw te worden opge- p. „Het is belangrijk datje dit soort dingen Chouden. Er zitten geweldige nummers in, E.van ik niet eens wist dat ze uit deze musical bn. Ze moeten door iedereen gehoord wor- >n in de context worden geplaatst, zodat ie- eh©n weet dat het ooit een musical is geweest." ïagFÜjk duurt het langst' wordt beschouwd als ,egin van de Nederlandse musicaltraditie. De uctie bevat klassiek geworden liedjes als rniet', 'Kom Kees' en "t Is over' - destijds ge en door Conny Stuart - en het onvergetelijke tejen mooie Pinksterdag' - door Leen Jonge- Isejd en André van den Heuvel. De musical werd taal 543 keer uitgevoerd, een Nederlands re- dat nadien nooit meer door een musical van i bodem is geëvenaard. tlijk duurt het langst' verhaalt over een vrouw man dreigt te verliezen aan zijn secreta- en vervolgens zelf valt voor haar buurman, nd^rtussen wordt hun dochter verliefd op een t oiSe werknemer van haar man. De verschillen nzicht tussen man en vrouw over de vrije iele mores die hun dochter er op nahoudt, 2,%gen de spanningen nog verder. Annie M.G. lidt voorzag de verwikkelingen op de haar ivolgbare wijze van luchtig maar raak com- aar. wordt vrijwel integraal in originele e opgevoerd, hier en daar slechts gemodemi- i door Ivo de Wijs. Sterker nog: hij heeft het Jfummer er weer in teruggebracht dat vlak de première in 1965 geschrapt. De decorwis- g naar dit lied lukte niet, en bovendien was usical toch al aan de lange kant. Zo werd lijk duurt het langst' een enorm succes zon- j at iemand wellicht ooit begrepen heeft waar el op sloeg. Deft niemand zich dat dus meer af te vragen. C de Leeuw wil er alvast wel iets over kwijt, t. rlijk duurt het langst is een nummer tussen ee stelletjes uit het stuk", vertelt hij in een e tijdens de repetities. „Het gaat om de vrije Jjal waarmee ze worstelden in de jaren vijftig -listig. Het zijn de jaren dat alles moet kunnen, friet het burgermansfatsoen. In het lied wordt |te gezegd 'leef de tijd zo goed mogelijk waar- |gelukkig bent'. Want heerlijk duurt het lang- ibeuw wilde graag een rol in de musical. „Ik ■:i de kruidenier spelen. Leen Jongewaard is er- Jdoorgebroken en ik wil graag doorbreken ,'"|t spontaan). Het is een kleinere, maar een Ittend leuke rol. Er horen twee geweldige jjners bij: 'Op een mooie pinksterdag' en Kees'. De lmiidenier heeft een sombere kijk I wereld en is enorm met psychologie bezig. jaren moet alles kunnen. Hij wil wel graag het lukt hem niet zo goed." Ivel De Leeuw de meeste liedjes kent, heeff'hij 1 usical nooit gezien, zijn rol dus evenmin. „Er or mij een soort mystiek omheen. Ik vind het pm hem te creëren. In het begin speelde ik heel extravert, maar het is een beetje een fiere man. Nu ben ik veel introverter gewor- ieuw speelt met twee vrouwen voor wie hij lewondering heeft: Jasperina de Jong en Jen- ;ean. Zij vertolken om en om de vrouwelijke drol. „Dat is leuk," vindt De Leeuw. „Je moet heel erg aanpassen. Je speelt toch anders j 'ien dan met Jenny. Dat is moeilijk, met na- oor Marnix Kappers, hun man. In feite is het uobaan. Eigenlijk zou je de musical ook twee :moeten zien, want het maakt echt uit." 'i ikele seizoenen voornamelijk tv-opnamen te ien gedaan, voelt De Leeuw zich weer een Ie thuis gekomen in het theater. „Het is zo ir om weer eens in een ensemble te staan, ge- met een leuk clubje plezier maken op to- jlk merk dat ik dat gemist heb. Met Jasperina, y en Marnix Kappers spelen is toch weer een ^.discipline en een lesje hoe het allemaal kan. ie veel dingen zelf, creëer heel veel dingen, fiets leren spelen, en worden geregisseerd '{iemand anders, is goed om te doen." de musical niets dan lof, wat De Leeuw be- „Het is puur Hollands, echt Annie M.G. cdidt. Met een enorm gehalte van klapstuk en ire spruitjesgeur. Het heeft niets van die me- Ausicals die we de laatste jaren hebben gehad, leeft geen groteske vormen aangenomen. Je Annie M.G. Schmidt niet opblazen tot 'Miss )n', en zeggen: jongens, we doen 'Heerlijk', Paul de Leeuw als kruidenier in 'Heerlijk duurt het langst' Paul de Leeuw is terug in het theater. In 'Heerlijk duurt het langst', een musical van Annie M.G. Schmidt, speelt hij de rol van kruidenier. De titel zou evengoed voor hemzelf bedacht kunnen zijn. „Het is zo lekker om weer eens in een ensemble te staan. Ik merk dat ik dat gemist heb." Als sombere middenstander schittert De Leeuw naast sterren als Marnix Kappers, Jasperina de Jong en Jenny Arean. Op bijna lyrische wijze probeert hij ons te overtuigen van het belang van deze musical. zullen we ook een helikopter naar beneden laten donderen." Het is helemaal hoe een muzikale komedie moet worden gespeeld, vervolgt De Leeuw. „Het is fraai, het is muzikaal, mooi geregisseerd en gespeeld en JUDITH VAN KLAVEREN/GPD het decor is goed aangepast aan de jaren zestig, terwijl het toch naar deze tijd is gehaald. Absoluut kleinkunst. Net als de musicals waar je vroeger met plezier naartoe ging: 'Foxtrot', 'De dader heeft het gedaan', 'Pingping'." „We hebben wel discussies gehad over of een grap nog kon. Maar heel veel grappen blijven overeind. Dat vind ik knap, voor een verhaal dat in 1965 is geschreven." De Leeuw beschouwt het als een visitekaartje voor Annie M.G. Schmidt. „Ze is de beste tekstschrijver die we ooit hebben gehad. Het is belangrijk dat jongeren in aanraking komen met deze teksten. 'Het is over' is het mooiste dat ooit geschreven is. Het is jammer dat zulke cultuur voorbij gaat. Ik wil niet zozeer het Swiebertje-gevoel creëren, maar het is wel belangrijk dat je dit soort dingen blijft houden. Je kunt overspoeld worden met bui tenlandse concepten, maar in Nederland is Gisle- bert Thierens, de producent, toch te prijzen dat hij zo zijn nek uitsteekt. Ik kost wél geld, net als vele anderen die meedoen." Als het aan De Leeuw ligt houdt het niet op bij 'Heerlijk duurt het langst'. „Ik zou het heel leuk vinden als over twee jaar weer een musical van Annie M.G. Schmidt afgestoft wordt. Op Broad way is het niet meer dan normaal dat musicals te rug komen. 'Showboat' was vorig jaar een enorm succes." Zelf ziet De Leeuw 'vrijwel alles' op musicalge- bied. Hij is geregeld te vinden in Londen of New York om 'dingen op te pikken'. „Dat is heel crea tief voor jezelf, je raakt erdoor geïnspireerd. Ik merk het door het werken hier, ik ben meteen weer aan het schrijven geslagen. Televisie is toch anders, dan ben je alleen maar bezig met dingen uit de krant te halen om ze te bewerken. Ik heb plannen om zelf iets in het theater te doen, maar dit is toch het allerleukst. Lekker met z'n allen in de bus zitten, een beetje beppen, Berenburgertje mee, beetje borrelen." Ondanks deze gezelligheid („een verschrikkelijk woord, maar het is niet anders") speelt De Leeuw niet alle uitvoeringen mee. Op 1 februari verlaat hij het gezelschap, omdat dan zijn televisiepro gramma 'Laat de Leeuw' wordt uitgebreid van twee naar drie keer per week. „Dat wil ik volhou den," zegt hij stellig. Hij vervolgt, een stuk milder: „Het is echt jammer dat ik weg moet, maar ik wil door. Vanaf februari ga ik weer zaterdagavond live uitzenden, en dat is onmogelijk als je in een musi cal zit. Ik speel honderd keer en dan neemt Frans Mulder de rol over." De Leeuw lijkt moeiteloos over te stappen van het ene genre naar het andere. Televisie, radio, thea ter, nog maar een paar weken geleden ging 'De Pijnbank' in première. In de film van Theo van Gogh, naar een script van Justus van Oei, speelt De Leeuw een serieuze rol, naast Jack Wouterse, Eric van Sauers en Roeland Fernhout. En De Leeuw is nog niet 'uitgefilmd'. Volgend jaar kun nen we een nieuwe productie verwachten: 'Sjors Sjimmie en de Rebellenclub'. Dit wordt een soort schermutselingenfilm, aldus De Leeuw, die hij samen met Eric van Sauers maakt. Fans van de zanger Paul de Leeuw komen voorlo pig minder aan hun trekken, want nieuwe cd-op- namen zitten er vooralsnog niet in. Of toch? „Ik ben nu even klaar daarmee," zegt De Leeuw in eerste instantie. Maar vervolgt dan: „Er zijn plan nen voor een cd met vertaalde Franse liederen. Als er een cd komt, zou dat m'n volgende project zijn. Ik heb het in het theater gedaan, en daar werd goed op gereageerd. Het is ook een wens van Ruut Weissman (regisseur van 'Heerlijk duurt het langst' en een vriend van De Leeuw, red.) dat ik ooit Franse nummers vertaald en bewerkt op neem. Maar dan moet eerst de hype van 'Ik heb je lief weg zijn. De cd wordt er een voor de liefheb ber, inhoudelijk wat meer diepgang. 'Lief was ontzettend leuk, maar er staan veel nummers op waarvan ik denk 'dat is niet echt een must om te zingen'." Eerst zijn er andere dingen te doen. Zoals een so loprogramma in het jaar 2000. „Televisie is dan wat mij betreft voorbij, tenzij er kamervragen ko men. Met dat theaterprogramma wil ik een half jaar het land in. Daarna vwl ik een paar maanden weg, op wereldreis." De Leeuw, die een grachtenpand bewoont in Am sterdam, voelt zich nog altijd voor een belangrijk deel Rotterdammer. Hij heeft ook een woning in de Maasstad. „Ik vind het ontzettend leuk om in Rotterdam te zijn," zegt hij. „Het geeft me een wee gevoel. Vooral 's avonds, om dan de skyline vanaf de Willemsbrug te zien bijvoorbeeld, dat is magnifiek. Het is heel raar dat je sommige men sen moet overtuigen dat ze een keer naar Rotter dam moeten gaan. Het is het klassieke voorbeeld dat ze dan zeggen 'Na half elf is er niks te doen'. Dan weet je niet waar je moet zijn. Je moet ook niet op de Lijnbaan blijven. Als je denkt dat de Lijnbaan Rotterdam is, ben je toch wel een tikkel tje achterlijk." Leidse hoogleraar kinder- en jeugdliteratuur, Helma van Lierop: a van Lierop: „Bij die leesbevorderingsprojecten bekruipt mij ook wel eens een betuttelend FOTO OPD Van Lierop heeft zes uur per week om in Leiden onderzoek te doen, colleges te geven, studenten en promovendi te be geleiden en congressen te bezoeken. Ze krijgt daarvoor een onkostenvergoeding van 2500 gulden per jaar. Geld voor een salaris of voor onderzoek is er niet. Een aanfluiting en belediging voor An nie M.G. Schmidt, menen critici, onder wie kinderboekenschrijfster Imme Dros. Maar Van Lierop is gewend aan de ar metierige omstandigheden in jeugdboe- kenland. Naast haar baan als docent jeugdliteratuur aan de Katholieke Uni versiteit Brabant (KUB) adviseert, jureert en schrijft ze over het kinderboek. Lief dewerk oud papier. Zij ziet in het Leidse leerstoeltje juist een begin van erkenning van de jeugdlitera tuur als onderdeel van de Nederlandse letterkunde. „In het dagelijks leven wordt de grens tussen boeken voor kin deren en volwassenen ook steeds va ger", aldus Van Lierop. Wist je vroeger als puber niet wat te lezen, nu is het gat tussen 12 en 16 jaar gedicht met boeken van bijvoorbeeld Imme Dros, die in complexiteit niet onderdoen voor die van volwassenen. „Er is een groeiende groep volwassenen die kinderboeken voor zichzelf koopt. Het zijn vaak twintigers en dertigers die zich ook helemaal niet schamen om in de trein een jeugdboek open te slaan", stelt ze vast. Van Lierop doet zelf onder zoek naar auteurs naar schrijvers die zo wel boeken voor volwassenen als kin derboeken schrijven en bekijkt welke waardering zulke schrijvers krijgen in beide genres. Annie M.G. Schmidt is ook Kinderen lezen steeds minder, maar met de verkoop van kinderboeken gaat het beter dan ooit. Worden ze ook gelezen of is het kinderboek het nieuwe statussymbool? En wat zijn dan de effecten van de miljoenen kostende projecten om kinderen te laten lezen? Zaken die professor Helma van Lierop (42) wil onderzoeken. Ze is sinds 1 september de eerste 'bijzonder hoogleraar' op de Annie M.G. Schmidtleerstoel in Leiden. MONIQUE DE KNEGT/GPD zo'n voorbeeld van een 'dubbel-pu- blieksschrijver', aldus Van Lierop. Ze kreeg voor haar werk voor beide groe pen erkenning waardoor de kinderlitera tuur in aanzien steeg. Sinds 1990 is de verkoop van kinderboe ken in Nederland bijna verdubbeld tot zo'n 6,5 miljoen stuks vorig jaar. Tegelij kertijd zeggen onderzoeken dat kinde ren steeds minder lezen. Dankt het kin derboek zijn groeiende verkoop aan vol wassen lezers of liggen veel boeken thuis ongelezen in de kast, zoals ook de ency clopedie jaren geleden een statussym bool werd? En als het kinderboek vaak ongelezen blijft, wat zegt dat dan over de vele 'lees- bevorderende' projecten in het land? Van Lierop wil het allemaal onderzocht hebben. Maar er is geen geld. „Bij die leesbevorderingsprojecten bekruipt mij ook wel eens een betuttelend gevoel. Waarom moeten we alle mensen aan het lezen zetten? Tegelijkertijd ben ik overtuigd van de zin ervan." „Kinderen die niet lezen, lopen een gro tere kans op een achterstand op school. Daarnaast kunnen boeken kinderen heel veel plezier geven en bijdragen aan de persoonlijke vorming. Door boeken te lezen krijg je een ander perspectief op bepaalde zaken, leer je kijken naar an dere mensen en culturen. Dat kan ook via de televisie, maar toch hebben boe ken een meerwaarde. Ze stimuleren de fantasie van kinderen en laten meer aan de verbeelding over". De helft van haar jeugd heeft Van Lierop doorgebracht in de bibliotheek. Alles heeft ze gelezen. Van onbenullige kost schoolverhaaltjes tot literaire meester werken. 'Zomerzotheid' van Cissy van Marxveldt is haar favoriet van vroeger. Nu staat het werk van Anne Provoost (met name 'Vallen') boven aan haar lijst. De keuzes van de kinderjury's deelt ze zelden of nooit. „Persoonlijk geef ik niet veel om de boeken van Paul van Loon of Carry Slee. Maar ze vallen bij kinderen in de smaak en dat is heel belangrijk. Je moet alles aanbieden om kinderen lees- kritisch te maken. En daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen: met stoffen en plastic boekjes voor baby's, voorle zen, zelf lezen. Boeken moeten net zo gewoon zijn als speelgoed is". Het aanbod van kinderboeken in Neder land is groot en gevarieerd, maar biedt geen garantie voor een 'boekenmin- nend' kind. Ouders moeten enthou siasmeren en zelf het goede voorbeeld geven door regelmatig te lezen. En dan nog. De oudste zoon (9) van Van Lierop heeft veel meer met boeken dan zijn jongere broer(7). Het zit ook een beetje in de genen. „Of, zoals Annie M.G. Schmidt zei: Je hebt leefkinderen en leeskinderen. De eerste groep gaat naar buiten om de wereld te verkennen en de tweede duikt in de boeken."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 25