Cultuur Kunst 'Ik kan alleen maar mezelf zijn' end tempo Timdelerclub Oogjes dicht en snaveltjes toe Leids Barok Ensemble als vanouds Vruchtbare creativiteit binnen bestaande kaders vidre Veiling voor restauratie Haarzuilens JiG 10 OKTOBER 1998 eopsHffel: het kan nog dj^Je inzendingstermijn voor de jaarlijkse schrijfwedstrijd ,|enj>idsch Dagblad Griffel is verlengd tot dinsdag. De slui- lonanijn loopt nu gelijk op met de Kinderboekenweek in icj v,ier de wedstrijd ook wordt gehouden. Een jury buigt 5'totpSens over inzendingen. De beste tien inzenders Bn een prijs. Kinderen tussen de 8 en 12 jaar kunnen |cht, rijmpje of rapnummer van maximaal 300 woorden lagook) insturen naar: Schrijfwedstrijd Leidsch Dag- ïtbus 54, 2300 AB LEIDEN onderscheiding Kees Verkade Jen r Kunstenaar Kees Verkade is gistermiddag, voor de iet ifS van ziJn t»eeld van Louis Couperus in Den Haag, be ver F "^der in de Orde van de Nederlandse Leeuw. In tra- z^e beeldend kunstenaar zich de bijbehorende speld uit tor burgemeester Deetman. Volgens Deetman verdient de onderscheiding voor zijn grote verdiensten als inter- kunstenaar. Een interview met Verkade staat in de za- jlage van deze krant. Ilse Delcmge op de planken van het Leids Vrijetijdscentrum Vizier-Ring Villa Felderhof nnieL- den TeleVizier-Ring het populairste pro- jan het afgelopen jaar jen door Villa Felder- a/dl NCRV- Staatssecreta- ants Pl°eB van cultuur °t I JPrÜs gisteren uit. De jerden waren dit jaar riJ jlla Felderhof, Laat de VARA) en Unit 13 5sel-finnaar Villa Felderhof look vorig jaar tot de genomineerden. Verder waren er nog prijzen voor presentatrice Aldith Hunk- ar van het Jeugdjournaal, pro grammamaker Rik Felderhof en televisiemaker Willem Wever. Deze week ontstond nog enige commotie toen donderdag voor de repetitie van de uitzending de Televizier-ring verdwenen bleek. Maar de AVRO slaagde er op het nippertje in nog voor de uitreiking een nieuw exemplaar te fabriceren. Ilse DeLange is het sprankelende talent uit Almelo met een Amerikaans platencontract, wier debuut 'World of hurt' binnen afzienbare tijd in goud veranderde. Hoewel ze in Nashville wordt gezien als een veelbelovende, nieu we country-ster houdt Ilse er niet van in een hokje te worden gestopt. ,,Voor mij is het allemaal gewoon mu ziek, want er zitten ook pop, blues en soul-invloeden in mijn werk. Het mooie en interessante is juist, dat al die verschillende stromingen zich zo lekker laten combine ren." weest de afgelopen dagen. We hebben net vier optredens en twee repetities achter de rug en daarin ben ik echt voluit ge gaan. Ik moet nog leren om mij tijdens repetities in te houden. Maar ja, als ik begin te zingen, dan neemt mijn hart het over en ben ik weg. En dat is zonder publiek erbij niet zo verstan- almelo hans piet ie wunand zeilstra Nest' door De Timde- -xP j Ronald van Brandwijk. Ge- zanjjO, schouwburg Leiden dalletje dat het moet hebben van pittig spel met vaart. En ge lukkig speelt het gehele ensem ble in een goed tempo dat geen inzinkingen kent. Er is ruim schoots aandacht besteed aan het samenspel, waardoor de ac teurs merkbaar alert op elkaar reageren. Voor het sfeerbeeld is een fraai ogend realistisch decor een belangrijk gegeven. Niet al tijd komt men daar door finan ciële beperkingen aan toe. Het toneelbeeld van dit hotel met vreemde gasten ziet er echter verzorgd uit. Maar liefst acht spelers ko men in dit stuk aan bod - zon der echt verschil te maken tus- séri hoofd- en bijrollen. Een ide aal gegeven voor een amateur vereniging dat door het gehele ensemble goed wordt benut. Zo ontstaat een productie waaraan de Timdelerclub met genoegen kan terugdenken. zijnL figuur in de nieuwste van de Timdelerclub 5 herhaaldelijk probeert Ijk te maken dat hij j» heeft; niet vanwege paar de ze.., ze..., ze- |p een gegeven mo- lert hij weer eens, en jschouwers vullen het n vjiuwen' vanuit de zaal 00rj aan. Als zoiets ge- iet ft je dat het stuk aan- op't Veilig Nest'is eb ig ouderwets stuk dat gelijkenis van een l(ij op een gevaarlijke hdelerclub koos dit- g/oor een vlot niemen- De gouden plaat die Ilse DeLan ge vorige week kreeg voor (in middels) 77.000 verkochte exemplaren van haar debuut 'World of hurt', staat noncha lant tegen een van de muren van de woonkamer. ,,Hij moet op mijn slaapkamer komen te hangen", zegt de muzikante met een ontwapenende glim lach in onvervalst Twents. ,,Maar, er moet eerst nieuw be hang tegen de muur. Dus daar wacht ik even op." Waar Ilse (21) dat enorme succes aan te danken heeft, weet ze niet precies. „Anderen zeggen, dat het komt omdat ik zo mezelf ben. Maar, ik kan niet anders", klinkt het bijna veront schuldigend. ,,En de muziek is voor veel Nederlandse oren ver nieuwend. Natuurlijk is er een grote groep mensen, die geïnte resseerd is in Amerikaanse rootsmuziek, maar voor een meerderheid is het nieuw. Ik merk het tijdens concerten. Er staan meiden van achttien voor het podium, die er echt voor het eerst mee kennis maken. Dat vind ik overigens helemaal te gek, want het is juist mijn be doeling die muziek bij mensen van mijn leeftijd te brengen. Van: het is niet truttig, hoor". „Ik heb trouwens helemaal niet te klagen over mijn publiek. Dat is echt heel breed. Van jon ge meiden van veertien tot opa's en oma's. En ook allerlei soorten mensen. Ik ben dus niet vast te pinnen op een bepaalde - en daar is dat verschrikkelijke woord weer - doelgroep", voegt ze er met een hese stem aan toe. „Dat ik zo klink, komt om dat ik veel te uitbundig ben ge- Ilse DeLange - midden in haar eerste Nederlandse con certserie, waarvan het LVC in Leiden deel uitmaakt - is net te rug uit Nashville. „Ik was er niet om 'World of hurt' onder de aandacht te brengen. Hoewel ik een Amerikaans contract heb, komt mijn plaat er pas eind vol gend jaar uit. Tenminste dat is het plan. Voorlopig is mijn pla tenmaatschappij daar alleen be zig een zekere nieuwsgierigheid bij iedereen te wekken. Onder tussen richt ik mijn volle aan dacht op Europa. Wat niet weg neemt dat het voor mij belang rijk is me in Amerika op feestjes te vertonen en kennis te maken met allerlei mensen. Zo was ik bij de uitreiking van de Country Music Awards." „Ik heb mij daar helemaal ka pot gelachen om alle types die er rondliepen. De een had het haar nog hoger dan de ander. En maar pronken. Echt heel ko misch. Hoewel ik er voor mijn plezier was, ben ik aan veel mensen voorgesteld. Na dat feestje was ik de meeste namen alweer vergeten. Ik ben heel slecht in het onthouden ervan, wat je behoorlijk in verlegen heid kan brengen. Zo gaf ik op een gegeven moment iemand een hand en bleek dat ik even ervoor al aan hem was voorge steld", zegt ze lachend. ■communiques, pers lies, een open of inge- rief, mobiliseren, in- fckken, een nota Jcommentaar leveren, ilist 'off the record' hem terugbellen of •nrect zijn vragen be- ijen. Het is een kleine ijle mogelijkheden die én directeur van het Beeldende Kunst of iedelijk Museum De jheeft om invloed uit b. Maar al dondert het laar heen in elkaar, in Driel zwijgt. Pas als I', wethouder Alexan- Vpld (D66) de ruïne in pw heeft genomen, |rt ook zij dat het CBK is wat het is geweest. es,ieen commentaar. SJJpn ze Jetteke Bolten w^vervolle depotruimte Jigen Lakenhal, ze Vjonzen en roepen als ^Jfeet dat haar hulpkre- forden opgevangen ijjakelige persmusiet. ietft ze een paar dagen c Jgrottende doeken van js i Leyden, dan dat ze in 3U|ertelt wat haai- is over- Nel f n J er om al die fantasti- ^gponstellingen aan te jen het eerste CBK- >istf bejubelen. Voor de jjjet lastposten, potten- ^jlet de wispelturige hefneentepolitiek, die in n Jverkiezingsprogram- uJiet hardst schreeuwt teicenhal groter moet en |de gang naar de stem- pvoord meer vuil n een extra vleugel feme kunst, is de vij- i de krant die daarvan pet, die zaagt de poten Bolten en Van Driel zijn al creatief geweest met henna in het haar en op de polsen. ARCHIEFFOTO'S MARK LAMERS (LINKS) EN HENK BOUWMAN onder je stoel vandaan. Dat het CBK eerst wordt opge richt, vervolgens met sluiting bedreigd, toch weer wordt opengehouden en nu een La kenhal-afdelingvoor moderne en hedendaagse kunst dreigt te worden, is een zaak tussen Van Driel en Pechtold, vindt Van Driel. Debatteren over essentië le zaken doen de dames van de beeldende kunst hooguit achter gesloten deuren met hem. Maar zelfs dat doen ze mond jesmaat. Pechtold heeft al enke le koevoeten versleten om het spraakorgaan van de dames open te breken, maar het ge sprek wil maar niet op gang ko men. De subtiele aanpak bleef ook al zonder resultaat. Spel denprikken kwamen aan als wattenpropjes bij olifanten. Pechtold liet in zowel het colle geakkoord als in de aanbie dingsnota bij de gemeentebe groting 1999 noteren dat CBK en Lakenhal moeten samen gaan en dat door 'uitplaatsing' van nieuwe kunst de Lakenhal alsnog wat extra ruimte kr ijgt. Het bleef stil. De wethouder werd hier zo wanhopig van dat hij zijn toevlucht nam tot de krant en in niet mis te verstane bewoordingen zijn fusieplan nen uit de doeken deed. De knuppel in het hoenderhok en de wereld op zijn kop. Maar nog altijd houden Van Driel en Bolten de oogjes dicht en snaveltjes toe. Is die absurde zwijgzaamheid nu incompeten tie of toch gewoon een kunst uiting? Zoals van de in 'prothe- se-make up' gespecialiseerde mode-ontwerper Walter van Beirendonck die zijn modellen in huidstrakke T-shirts rpet zuignappen op tepelhoogte laat rondlopen en met siliconenim- plantaten bij de slapen. Zo zijn Bolten en Van Driel al creatief geweest met henna in het haar en op de polsen. Het geheel lijkt thans afgewerkt met dichtge naaide mondjes. Over de directeuren wordt in middels des te meer gezegd. Door beeldend kunstenaars, politici, belangengroeperingen en andere bemoeials. Als uiteindelijk de soep niet zo heet wordt gegeten als ze is op gediend, komen die zelfgenoeg zame glimlachjes weer tevoor schijn. Hun gezichten spreken ineens boekdelen „Zie je nu wel, al dat gediscussieer en al die artikelen zijn niet nodig, wij regelen het zelf wel." Intussen staan ze gigantisch in het krijt bij de beeldend kunste naars die wél hebben gelobbied, het museum hebben bezet, de pers te woord gestaan, brieven hebben verzonden en het voor Van Driel en Bolten hebben op genomen. Want als De Laken hal en het CBK de zoveelste aanval van de Leidse cultuur barbaren overleven, is dat on danks de directeuren. wim koevoet» „Maar, wat ik heel erg leuk vond, was mijn lunch met Beth Nielsen Chapman de volgende dag. Ze is verantwoordelijk voor twee van mijn favoriete num mers op 'World of hurt', het ti telnummer en 'Old tears'. Ik had haar wel een paar keer ge sproken, maar nog nooit ont moet. Terwijl we een rauwkost- salade aten, heb ik haar zitten uithoren, gevraagd naar haar ervaringen en of ze nog tips voor mij had." „Ze is iemand die ik enorm bewonder. Het is een te gek mens, ook wat haar teksten be treft. Tijdens die ontmoeting heb ik gesuggereerd om in de toekomst samen iets te schrij ven. Bovendien heb ik haar ver teld dat ik voor mijn Ameri kaanse album nog wat liedjes kan gebruiken. Het wordt deels een andere plaat dan de Eu ropese versie. Dus ik zeg, als je nog meer 'Worlds of hurt' heb, hou ik mij aanbevolen... Mis schien spreekt dat nummer me zo aan omdat er een vleugje r&b inzit. Het heeft een echte groove. Op het podium doen we nog een nummer van haar, 'Happy girl'. Het staat niet op de plaat. Maar, het is ook te gek." „Overigens heb ik op het al bum aan vier liedjes meege schreven. Het is de bedoeling mij in de toekomst wat meer toe te leggen op dat schrijven. Wat ik alleen helemaal niet weet, is of ik een betere tekst schrijfster zal worden dan ik nu ben. Misschien komt er na deze vier liedjes helemaal niets zin nigs meer uit. Toch wil ik de uit daging om met verschillende mensen te schrijven niet laten passeren. De ambitie en de hartstocht zijn er."*ï* Ilse DeLange staat zaterdag 17 oktober op de Crossing Border Stage (PWA-zaal, aanvang 00.30 uur) en zaterdag 24 ok tober in het LVC (21.00 uur). muziek recensie lidy van der spek Jubileumconcert van het Leids Barok En semble, concertmeester, Roelof Balk, m.m.v. Peter de Groot, countertenor, Ge hoord: 9/10, Groene Kerkje, Oegstgeest Het Leids Barok Ensemble is 10 jaar oud en dat wordt gevierd zoals het behoort: op darmsna ren met authentieke stokvoe- ring, vingerzetting, articulatie en frasering. Tenminste, zover men dat kan nagaan in de oude geschriften van Joachim Quantz en Carl.Ph. E. Bach. De concertmeester Roelof Balk zet gewoontegetrouw de toon met grappige introducties. Maar hij kan heel wat meer dan de conferencier uithangen. On der zijn leiding speelt het orkest (ook gewoontegetrouw) de ster ren van de hemel. De twee Fantasieën (6 en 10) van Purcell hebben een veel be- schouwender karakter dan de rest van zijn (gelegenheids) composities. Lange tragische lijnen lopen dwars door elkaar heen, onder bouwd door de donkere grond- melodie van de grote strijkers. Bij Carl Philip Emanuel Bachs Sinfonie in G krijgt het Leids Barok Ensemble weer die dyna miek waar dit orkest octrooi op heeft: een prachtige, stoere sa menklank in de fortissimi, een zwevend coloriet in de zachte gedeelten. Opvallend mooi wordt hier gefraseerd, en steeds blijft het clavecimbel rinkelend hoorbaar. Haarfijn weerklinken de echo's van een enkel motief je Ook in de Sinfonia van Al- binoni spat de geestdrift en ge drevenheid ervan af. De dyna miek zwelt aan en vervaagt in prachtige golvende bewegin gen. Volgens de concertmeester lekkere, frisse barok. Peter de Groots 'Cessate, omai cessate' van Vivaldi is ex pressief en genuanceerd. Schil derachtig is het aandeel van het orkest; helder in continuopartij, overrompelend in preludes en omspelingen. Het Leids Barok Ensemble is weer als vanouds, Io Vivat! recensie ken vos Concert: Dirk Balthaus Sextet. Gezien: 8/10, De Burcht, Leiden. Op het eerste gehoor lijkt het sextet van de Duits-Nederland se pianist Dirk Balthaus een meer dan competente post-bop jazzgroep die voor de zoveelste keer een marginaal eigen draai geeft aan de jazz van de jaren zestig. De composities en arran gementen van Balthaus en trompettist-bugelspeler Bert Lochs hebben echter zo veel ei gens binnen de geijkte jazzstij- len dat het vakmanschap op zich een plezier wordt om naar te luisteren zonder dat alleen het technisch kunnen als crite rium hoeft te dienen. Met een frontlijn van twee rietblazers, Volker Winck en Mare Mommaas, beiden meestal op de tenorsax te ho ren, en trompettist/bugelspeler Bert Lochs heeft Balthaus een tweesnijdend zwaard in han den. Lochs is de romanticus en de melodische improvisator te genover de aardse, af en toe agressieve uitwijdingen van de beide saxofonisten. Interessante trompettisten zijn binnen de jazz toch al dun gezaaid, maar Lochs die bijna onopgemerkt al jaren in een kwartet met de pia nist op de Nederlandse podia een alternatief in de main- streamjazz biedt, is nu op een punt gekomen dat geconsta teerd kan worden dat aan zijn fraaie toonvorming nog maar weinig valt te verbeteren. Als improvisator met gevoel voor melodische nuances maakte hij als solist zeker de meeste indruk. Balthaus' har monisch overtuigende 'The Healing', dat aan het eind van de eerste set werd gespeeld, geeft Lochs als solist alle gele genheid zijn muzikale kunnen te etaleren. In de eerste set kon het sextet in de akoestisch tegendraadse omgeving van het grand café nauwelijks overtuigen. Subtili teiten in de arrangementen gin gen verloren in te ingetogen in terpretaties waarin het aan dy namiek ontbrak. De gedegen ritmische kwaliteiten van con trabassist Sven Schuster en drummer Steve Altenberg kwa men na de pauze beter tot hun recht. Balthaus, als instrumen talist even veelzijdig als arran geur, koos voor dit programma onderdeel voor makkelijk her kenbare muzikale referenties, zoals een shuffle met een stevi ge New Orleans backbeat, een gospeltraditional en Les McCann-achtige soul-jazz ritme waaraan telkens weer een origi nele draai werd gegeven. Balt haus' gevoel voor de jazztraditie werd nog eens benadrukt met een prachtige versie van Elling tons 'Fleur Africaine'. Balthaus laat met zijn sextet horen dat creativiteit binnen de toch al ruime kaders van de heden daagse mainstream minstens zo vruchtbaar kan zijn als het zoe ken naar nieuwe vormen. Spiegelwanden Spiegels op maat Spiegels met lijst Glazen meubelen Vitrines Tafels volgens model Motiefstralen i deuren I Alles uit eigen atelier VORMGEVER VAN GLAS EN SPIEGEL Volmolengracht 4 2312 PH Leiden (NL) Telefoon 071-5218055 haarzuilens» Schilderijen, meube len, zilver, Europees porselein, boeken, oosterse kunstvoorwer pen en koffers uit de collectie van Thierry Baron van Zuylen van Nij- evelt van de Haar komen aan staande dinsdag onder de hamer. De opbrengst, gehoopt wordt op één miljoen, is bestemd voordrin gend noodzakelijke conserve- ringswerken aan het kasteel. Voor de uitvoering van een volledig restauratieplan in de komende tien jaar zal overigens zo'n vijftig miljoen gulden op tafel moeten komen. Het vijfhoekige kasteel staat uit het lood, het is te zwaar gebleken voor de 15de eeuwse funderingen en restanten waarop de architect Cuypers het honderd jaar geleden bouwde. FOTO MARC VAN DER KORT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 23