Out of Sight lust voor 't oog
Films
'Halloween: H20' is bijna feministische thriller
Geheim agent FR07
Marseillaise begeleidt
een omsingeling
door kudde gnoes
Een multiculturele lappendeken
van Peter van Straaten-tekeningen
RDAG 8 OKTOBER 1998
\N
den haag
r'fej tel. 070-3471656, in
itrum Babylon.
ie Kippetje al., dag.
niet 19.00).
illoway 16 jr., dag.
[19.00, 21.30.
jStorm 12 jr., dag.
et Jeannette 16 jr.,
I WyfoO.
5'n|2 jr., dag. 14.00.
fgage al., dag. 19.30;
_ANta di ook 13.30.
kiafee Bruid 12 jr., dag.
as"4les Enfants Perdus 16
J.30.
Kuatvan boord al., za 20
sm,5ü.
t^jLE 1 tel. 070-
1saLCarnegielaan 16.
private Ryan 16 jr., dag
2120.00.
Sti Symphony al. dag.
19.00, 21.45.
20iLE 3
116 jr., dag 16.00,
'21.45; do vr ma di ook
ie Red Lantern al., di
l5|esl2jr. dag. 19.00,
[do vr ma di ook 13.30,
Pre;
lkoTthe Frog: the 'coole'
1et I., za zo wo 13.30.
POLE 5
>r 2fle Kippetje al.dag.
21.45.
2 56 jr., dag. 16.15,
:heveningen tel. 070-
Kurhausweg 2.
'rivate Ryan 16 jr.,
.30, 16.00, 19.30.
Ijfeldon 12 jr., dag.
[17.20, 20.30.
12 jr., dag.
15.40, 18.30,21.20.
i, Seven Nights al.,
40, 19.10, 21.40; do
ook 11.40, 14.10.
en: H20 16 jr., dag.
15.20, 17.30, 19.50,
■pepr
g. 11.50, 14.20,
ings 16 jr., dag.
21.50.
jl/eapon 4 16 jr., dag.
p.40, 21.30 (di niet
12 jr., dag. 12.00,
\MSTERDAM
CINERAMA 1(020)
J: H20: 12.45, 15.00,
6.30, 22.00
[CINERAMA 2
japon 4: 12.30 (beh zo),
1.30, 21.30
1(020) 6234876
Bit; 12.30, 15.30, 18.30,
TOp.15, 17.30, 19.45,
rmadi 13.00
(020)6236615
i 16.30, 19.45,22.15;
.15, 14.00
5.45, 18.45; zo ook
>way-16.45, 19.45,22.15;
11.00, 14.15
Jeannette: 16.15, 19.00;
11.00, 14.00
olors: 21.45
21.30
ISTELVEEN (020)
the Dove: di wo 20.30
520)5475175
ivate Ryan: do zo ma di wo
za 18.30, 22,00; za zowo
zowo ook 17.00
Jtl Ion: 18.00, 21.00; do v
m 12.00, 15.00; za zo oo
«-in City 2 15.30
[20) 6273434
ma t/m wo 19.30
Bagno Turco: 20.00,
Knowledge of Healing: vr t/m zo
17.30
NED. FILMMUSEUM (020) 5891400
De brief die nooit verzonden werd:
19.00
Felice...Felice: 21.30
Fl 19.99: 22.00
Cinematheek: 19.30
KRITERION 1 (020)6231708
Das leben isteine Baustelle: 17.15,
19.45 (beh zo)
Gummo: 22.15
The Idiots: 19.15, 21.45 (vr zo di
niet om 21.45)
Het Ondergronds Orkest: 17.00
Black Cinema Night: zo 19.30
RIALTO (020)6753994
Conté d'Automne: 19.45, 22.00
(beh zo)
East Palace, West Palace: 20.15,
22.15 (di niet 22.15); do vr za zo wo
ook 15.30
Ludwig: do t/m zo wo 13.30; zo ook
19.30
Die Salzmannervon Tibet: 18.00; do
t/m zowo 13.15
Ayneh: (beh. zo) 17.45
THE MOVIES 1 (020) 6386016
Het 14e Kippetje: 17.15, 19.30,
21.45; zo ook 15.00
Laurel Hardy-middag: za 12.30
THE MOVIES 2
The Ice Storm- 17.15, 19.30,
21.45; zo ook 15.00
THE MOVIES 3
The Butcher Boy: 17,45, 20.00; zo
ook 15.30
The Big Lebowski: 22.15
THE MOVIES 4
De Pijnbank: 17.30
The Idiots: 19.45, 22.00; zo ook
15,15
TUSCHINSKI1(020)6262633
Saving Private Ryan 12.15, 15.45,
20.30
TUSCHINSKI 2
Het 14e Kippetje: 13.15, 16.00,
18.45.21.30
TUSCHINSKI 3
Serengeti Symphony 13.15, 16.00,
18.45,21.30
TUSCHINSKI 4
Titanic: za zo 14.00
The Avengers: 18.45, 21.30; do vr
ma di ook 13.15, 16.00
TUSCHINSKI 5
Mrs. Dalloway: 15.30, 18.15
Kundun: 12.00, 21.00
TUSCHINSKI 6
Six days, seven nights: 16.00,
18.45, 21.30; do vr madiook 13.15
DE UITKIJK (020) 6237460
GadjoDilo: 16.00,22.00; zoook
14.00
Left Lugage: 18.00, 20.00
15.00, 18.00,21.00.
Sneak preview verrassingspre
mière 16 jr., di 21.20.
Het Magische Zwaard al., Ned.
gesproken, za zowo 11.50,
13.50.
Jacht op de Kleintjes al., Ned.
gesproken, za zo wo 12.20,
14.30.
HAAGS FILMHUIS tel. 070-
3656030, Spui 191.
East Palace, West Palace 16
jr., dag. 21.45; wo ook 16.15.
Orbis Pictus 16 jr.. dag.
19.15.
Ludwig 16 jr., dag. 19.15; zo
wo ook 14.00.
Conté d'Automne 16 jr., dag.
19.15; zo ook 14.00.
Gadjo Dilo 16 jr., zo di wo
21.45; wo ook 14.00.
Hamam, il Bagno Turco 16 jr.,
do t/m za 21.45; vr ook 15.30.
Felice, Felice 16 jr., zo wo
16.15.
Tom Thumb al., zo wo ook
14.00.
TUSCHINSKI tel. 070-
3655660, Buitenhof 20.
Saving Private Ryan 16 jr.,
dag. 12.30, 16.30, 20.30.
Six Days, Seven Nights al.,
dag. 16.50, 19.20, 21.40; do
vr ma di ook 12.00, 14.00.
Hope Floats al. dag. 17.Ö0,
19.25, 21.50; do vr ma di ook
11.50, 14.30.
Godzilla 12 jr. dag. 12.10,
15.10, 18.1, 21.20.'
Titanic 12 jr. za zo wo 14.30.
Out of Sight 12 jr. dag. 12.50,
15.30, 18.20,21.10.
The Avengers 12 jr. dag.
12.10, 19.10, 21.30; do vr
ma di ook 14.30, 16.40.
Freddie the Frog: the 'coole'
kikker al. Ned. gespr., za zo wo
12.20, 14.30.
Jacht op de Kleintjes al. Ned.
gespr., za zo wo 12.00, 14.20.
OMNIVERSUM tel. 070-
3545454, Pres. Kennedylaan 5.
Everest al. dag. do t/m zo
13.00, 15.00, 19.00,21.00;
ma di 19.00, 21.00; wo
13.00, 15.00.
The Living Sea al. do t/m zo
12.00, 20.00; za zo ook
18.00; wo 12.00.
Alaska: Spirit of the wild al. do
t/m zo 11.00, 14.00, 17.00;
ma wo 15.00.
Thrill Ride al. do t*/m zo 16.00,
22.00; ma 17.00, 22.00; di
22.00.
Verrassingsfilm al. ma 14.00,
20.00; di 20.00; wo 11.00,
14.00.
George Clooney op zijn best in Elmore Leonard-verhaal
De immens populaire ER-ster George Clooney had tot
nu toe weinig succes met zijn filmrollen, ook als we zijn
vroegere carrière in B-films als The Return of the Killer
Tomatoes buiten beschouwing laten. Batman Robin
was het minst geslaagde Batman-deel, en in From Dusk
Till Dawn ging hij in een overmaat aan horror ten onder.
En de romantische komedie One Fine Day, waarin char
meur Clooney aan Michelle Pfeiffer werd gekoppeld,
flopte juist weer omdat hij te zoetjes was. In Out of Sight
heeft Clooney eindelijk de balans tussen geweld en char
me gevonden.
een bank aan de overkant van
de straat ziet. Daar stapt hij bin
nen voor een geïmproviseerde
overval, waarbij Jack niet te be
roerd is om de vrouwelijke
bankbediende gerust te stellen.
Buitengekomen blijkt zijn auto
niet te starten, zodat hij alsnog
in de nor belandt.
Wanneer hij daar uitbreekt
loopt hij regelrecht in de armen
FILM RECENSIE
ANDRE NIENTIED
Out of sight. Te zien: Lido, Leiden; Tus-
chinski, Den Haag; Pathe, Scheveningen.
Clooney geeft meteen, in de
eerste scène van de film, zijn vi
sitekaartje af. Als Jack Foley
loopt hij kwaad een kantoor uit
waarom, leren we later in de
film maar hij klaart op als hij
van marshall Karen Sisco
(Jennifer Lopez), die toevallig
haar vriendje bij de gevangenis
opwacht: Maar Jacks maatje
Buddy (Ving Rhames) is er ook
nog: hij overmeestert Karen en
stopt haar met de voortvluchti
ge Jack in de kofferbak, waar het
tot elkaar veroordeelde tweetal
keuvelt over films en andere al
ledaagse zaken. Ze zullen elkaar
de rest van Out of Sight blijven
najagen, en niet alleen omdat
ze aan weerskanten van de wet
staan.
De misdaadromans van El-
more Leonard worden bevolkt
door kruimeldieven die over ba
nale zaken praten. Quentin Ta-
rantino leek bij.uitstek geschikt
om Leonards wereld naar film
te vertalen, maar hij haalde er
in Jackie Brown te veel de vaart
uit. Barry Sonnenfeld maakte
het in Get Shorty weer te lollig,
maar Steven Soderbergh (Sex,
Jamie Lee Curtis goed op dreef in teleurstellend ver\'olg
FILM «RECENSIE
MARK VAN DEN TEMPEL
Haloween: H20. Te zien: Trianon, Leiden;
Euro Cinema, Alphen ad Rijn; Apollo,
Delft; Pathé, Scheveningen.
Het allereerste beeld van Hallo-
ween: Twenty Years Later, is een
flink keukenmes dat in een
pompoen wordt gestoken. Pre
cies het beeld dat het affiche
van de originele Halloween
(1978) sierde. Liefhebbers we
ten genoeg: hier wordt gerefe
reerd aan een roemruchte voor
ganger. En inderdaad, alsof er
niet al vijf sequels gemaakt zijn,
pakt H20 de draad op waar John
Carpenter hem twintig jaar eer
der liet liggen.
Wie die klassieker niet meer
zo scherp voor de geest heeft
staan: tiener Laurie Strode (Ja
mie Lee Curtis in haar filmde
buut) wordt achterna gezeten
door de zwijgende moordenaar
Michael Myers, die haar eigen
broer blijkt te zijn! Goed, dat is
samenvatting die Carpenters
bloedstollende trendsetter een
beetje tekort doet, maar feit is
wel dat Halloween het meer
moest hebben van de effectief
uitgevoerde schrikeffecten dan
van plot en structuur.
H20 onderscheidt zich alvast
van de meeste films uit het gen
re door de zorg waarmee de
hoofdpersoon wordt neergezet.
Laurie Strode (Curtis, inmiddels
een veel betere actrice) is twin
tig jaar na de Halloween-moor-
den een geestelijk wrak. Uit pu
re angst (ze hebben Myers nooit
gevonden) is ze van identiteit
veranderd, heeft ze een'drank
probleem en bindingsangst. Dat
dit alles zwaar drukt op de rela
tie met haar zeventienjarige
zoon, zal niemand verbazen.
Laurie runt een sjieke kost
school, waarvan de kinderen tij
dens het jaarlijkse Halloween-
-feest afreizen voor een cam-
pingtocht. Laurie blijft achter,
niet wetende dat haar zoon met
wat vrienden eveneens achter is
gebleven voor een eigen feestje.
En er is meer familie in aan
tocht.
Jamie Lee Curtis werd met
Halloween de ongekroonde
'scream queen' van Hollywood.
Haar opkomst in H20 doet ze
dan ook gillend, daarna speelt
ze overtuigend een vrouw die
haar angst leert te overwinnen
en haar demonen onder ogen
durft te komen. Het maakt H20
bijna een feministische thriller.
Als kijker verheug je je al 'op de
Jamie Lee Curtis opnieuw geconfronteerd met haar witgeschminkte broer.
onvermijdelijke confrontatie geven moet ik helaas zeggen dat
tussen de zwijgende, wit ge- de makers (John Carpenter
schminkte Michael en zijn heeft niks met deze versie te
getergde zus. Worden de fami- maken) toch weer voor de be-
üebanden aangehaald of door- kende weg hebben gekozen,
gesneden? Jammer, want de zorg waarmee
Zonder de ontknoping weg te regisseur Steve Miner hier inte
resante thema's aansnijdt
(Amerika is er in twintig jaar
een stuk banger op geworden)
deed hopen op een interessan
ter climax. Voorlopig staat de
loeistrakke shocker Halloween
nog ferm overeind.
lies and videotape) voelt in Out
of Sight de sfeer goed aan.
Uiteraard wordt ook deze
Leonard-verfilming opgevrolijkt
door kleine criminelen. Maar de
spil van verhaal, dat draait om
de roof van een partij diaman
ten uit het huis van een
ex-bajesklant, wordt gevormd
door Clooney en Lopez.
De romance tussen George
Clooney en Jennifer Lopez
twee van de meest sexy film
sterren van dit moment
wordt mooi langzaam opge
bouwd en fraai ingelost. Zelfs
wanneer de aktie zich verplaatst
van tropisch Miami naar win
ters Detroit blijft de broeierig
heid tussen de twee voelbaar.
En wat de film aan spanning
mist Leonards lome verhalen
zijn nooit echte thrillers
wordt door de humor ruim
schoots goedgemaakt.
Freddie The Frog is het verhaal
van een prins die door zijn boos
aardige tante Meesina wordt ver
anderd in een kikker. Dat klinkt
bekend in de oren. Nieuw is dat
de kikker later zo groot wordt als
een mens en dan een leven begint
als geheim agent FR07. Kortom,
een film die begint als een
sprookje en eindigt als een gete
kende James Bond-film. Is dat
leuk? Nee, Freddie The Frog is een
absolute misser. Want wat moet
een kind van 6 of 7 met een boze
koningin die in Engeland beroem
de gebouwen (Tower Bridge, Big
Ben en het kasteel van Edinburgh)
verkleint tot Madurodam-formaat.
En dan is er ook nog iets met een
slaapstraal die het volk in slaap
tovert. En een commandant, El Su
premo, die met duikboten de hele
wereld wil veroveren. Gelukkig
kan FR07 daar allemaal een stokje
voor steken, samen met Nessie,
een van de bewoners van Loch
Ness in Schotland. Freddie The
Frog is een zeldzaam commercieel
allegaartje aan stijlen en persona
ges. Redelijk nagesynchroniseerd
in het Vlaams, maar daar is dan
ook alles mee gezegd. Freddie The
Frog is te zien in Trianon, Leiden;
Delfia, Delft; Metropole, Den
Haag; Tuschinski, Den Haag.
FILM RECENSIE
MARK VAN DEN TEMPEL
Serengeti Symphony. Te zien: Metropole,
Den Haag.
Met televisiestations als Natio
nal Geographic dagelijks op de
kabel en de sublieme documen
taires van David Attenborough
geregeld op de BBC hoeft de
liefhebber vein natuurfilms ei
genlijk alleen maar zijn toestel
aan te zetten om bediend te
worden. Dat de Nederlandse fil
mer Hugo van Lawick er deson
danks naar streeft natuurfilms
op het grote doek te brengen,
siert hem. En het kan, bewezen
eerder Microcosmos en Van La-
wicks eigen The Leopard Son.
In Serengeti Symphony staan
de dierenlevens uit Tanzania's
beschermde Serengeti vallei
centraal. Dat is een ruime op
dracht, die staat en valt met een
goede structuur, strakke monta
ge en een sterke muziekkeuze.
Het is pijnlijk te moeten zien
hoe eigenlijk al deze aspecten in
Serenegeti Symphony onder
maats blijven.
In de eerste plaats mist de
film een rode draad. Je kunt van
alles verzinnen: een dag in de
Serengeti, het opgroeien en
weer sterven van de beesten of
het verstreiken van de seizoe
nen, maar Van Lawick kiest ner
gens voor. De film opent met
cryptisch commentaar over de
komst van het licht en het won
der der schepping, die duidelijk
zijn religieuze inspiratie verra
den. Vervolgens plakt de cineast
tamelijk lukraak koddige en
ontroerende tafereeltjes aan el
kaar.
Van Lawick behoort tot de
oude school van documentaris-
ten. Hij suggereert drama dat er
niet is door bijvoorbeeld tot ver
velends toe dieren op elkaar te
laten reageren die in werkelijk
heid waarschijnlijk honderden
kilometers van elkaar gefilmd
zijn. Een krokodil opent de
ogen, en een kudde buffels
stuift weg. Maar als een troep
hyena's een giraffejong belaagt,
laat de maker heel hypocriet
diens doodsstrijd buiten beeld.
Met het treurige zoeken van de
moeder creëert hij vals drama,
een puur menselijke benade
ring van de wetten van de na
tuur.
Wat Serengeti Symphony echt
onderuil haalt is de muziek
band die door Laurens van
Rooyen werd samengesteld.
Geen open deur of hij wordt
door deze populist ingetrapt.
De Urendans, Carnival des
Animaux, de Radetzky-mars
geen muzikaal cliché blijft on
benut. De Marseillaise komt er
zelfs aan te pas wanneer een
kudde gnoes twee leeuwen om
singelt die een makker in de
houdgreep hebben. De beelden,
die al door de montage een ge
manipuleerde indruk achter la
ten, worden zo direct richting
het goedkope effect geduwd. Al
met al een behoorlijke beesten
bende.
Postjesweg en Apollolaan een nacht samen in Fl 19,99
FILM RECENSIE
Nederland gaat de 21ste eeuw
in als een cultureel versnipper
de samenleving, zoekend naar
nieuwe omgangsvormen. Regis
seur Mart Dominicus nam al
vast een voorschot op de eeuw
wisseling, en toont in Fl. 19,99
hoe de sociale lappendeken het
millenium zal uitluiden. Locatie
van zijn eerste lange speelfilm is
een sjiek hotel, dat op een van
de laatste nachten van deze
eeuw een publiciteitsstunt uit
haalt door bruidsparen voor
twee tientjes minus 1 cent een
overnachting aan te bieden. Dat
daar vervolgens een dwarsdoor-
snee van de Nederlandse bevol
king op afkomt, laat zich raden.
De film opent met de aan
komst van de gasten in de ho
tellobby, en je krijgt gelijk een
Ark van Noach-gevoel. Elke
denkbare gezindte meldt zich
aan de balie, waar het spoedig
een vrolijke spraakverwarring is.
Het homostel wordt gevraagd
naai' hun vrouwen, de Marok
kaanse bruidegom wordt kwaad
als zijn onuitspreekbare naam
niet direct teruggevonden wordt
op de gastenlijst en de Amster
damse volksjongen piekert er
niet over zijn hond beneden
achter te laten. Kortom: de alle
daagse problemen van de mul
ticulturele samenleving in een
notendop.
Als de gasten zich eenmaal
hebben teruggetrokken op hun
kamers, komen elk van deze
stellen los van het stempel dat
de kijker ze aanvankelijk heeft
gegeven. Het bejaarde stel viert
geen gouden jubileum maar be
gint een nieuw huwelijk, met al
le romantiek en spanningen van
dien. De hippe feestgangers
blijken geen plezier te kunnen
maken zonder het gebruik van
stimulerende middelen. Maag
delijk het huwelijk in gaan heeft
beslist aantrekkelijke kanten en
mensen die alles lijken te heb
ben, kunnen nog steeds arm
zijn. Als de nacht voortduurt be
ginnen sommige paren zich te
mengen, en ontstaat schoorvoe
tend een smeltkroes.
Dominicus probeert in ander
half uur zoveel mogelijk the
ma's de revue te laten passeren.
Dat Fl 19,99 desondanks niet
geforceerd overkomt komt om
dat hij wel observeert, maar niet
(ver-) oordeelt. Je kunt lachen
om de moderne relatieproble
men, die soms schrijnend zijn,
maar de film houdt zijn lichte
toon. Verder wordt in Fl, 19,99
de taal van de straat gesproken,
of dat nou Postjesweg of Apol
lolaan is. Plat Amsterdams
scoort natuurlijk altijd, en Tho
mas Acda heeft ze als aso met
gouden hart voor het intikken.
Maar het geslaagde zakenkop-
pel met het uitgebluste huwelijk
wordt even scherp neergezet
Jouw telefoon of de mijne? Moderne ongemakken in Fl. 19,99.
met dialogen als: „Heb je mis
schien zin?" „Even dit hoofd
stuk uitlezen." Dat maakt Fl.
19,99 een serie verfilmde Peter
van Straaten-tqkeningen,
scherp getypeerde schetsen van
alledaagse relatieperikelen.