Mondriaan gestolen 'Al krijg je een bos veren in je kont, vliegen lukt niet Cultuur Kunst Tien jaar in details Minimaal toneel van hoge kwalitt Slotfilm Utrecht wint festival Sebasti; DINSDAG 29 SEPTEMBER 1998 EU-Literatuurprijs voor Hugo Claus Stockholm Hugo Claus krijgt de Aristeion-literatuurprijs van de Europese Unie. Ook de Spaanse vertaler Miguel Saenz wordt op deze wijze onderscheiden. Beide mannen ontvangen 20.000 ECU. De prijzen worden op 11 november in Stockholm uitge reikt. Hugo Claus, die ook jaar in jaar uit genoemd wordt als kandidaat voor de Nobelprijs voor de literatuur, krijgt de onder scheiding voor zijn laatste roman 'De Geruchten.' De Spanjaard ontvangt het geld voor de vertaling in het Spaans van Günter Grass' roman 'Ein weites Feld'. Bowie herenigd met succesproducer Hilversum David Bowie duikt na een scheiding van meer dan twintig jaar weer met producer Tony Visconti de studio in. Sa men met Visconti beleefde Bowie halverwege de jaren '70 een grote artistieke piek, die resulteerde in platen als 'Young Ameri cans', 'Scary Monsters', 'Heroes' en 'Low'. Bowie verbrak de sa menwerking nadat Visconti vervelende dingen over hem in de pers had gezegd. Of het tot een nieuw album komt is nog niet bekend. Het duo gaat in elk geval samen een filmsoundtrack op nemen. 'Skylife', is de titel van dat nummer. Verder zit er een song in de pen voor de John Lennon tribute-cd, die volgend jaar uitkomt. Clara van Gooi wint Gouden Kalf utrecht Clara van Gooi heeft op het Nederlands Film Festival in Utrecht voor de tweede keer het Gouden Kalf voor de beste korte film gewonnen. Ze kreeg de prijs, 15.000 gulden aan facili taire ondersteuning voor een nieuwe productie, voor haar dans film 'Nussin'. In 1995 won Van Gooi al een Kalf met haar korte dansfilm "Bitting and Other Effects'. 'Nussin', waarin twee paren midden in de winter de tango dansen, is volgend jaar juni op te levisie te zien. De NPS-prijs voor beste korte film, 10.000 gulden groot, gaat dit jaar naar de 8 minuten durende productie 'Gita- nes' van Mark de Cloe. The Shoes op Propop leiden De Leids/Zoeterwoudse band The Shoes vormt dit jaar de hoofd-act op het traditionele Propop-festival dat op zaterdag 7 november in de Stadsgehoorzaal wordt gehouden. Behalve The Shoes geven op dit zestiger-jaren-feest ook Bluezooka en de Amsterdamse band Pee Bee The Night Train acte de prësence. De voorverkoop begint op 20 oktober. Determinatiedag in Oudheden leiden Het Rijksmuseum van Oudheden en het Koninklijk Pen ningkabinet in Leiden houden tijdens de jaarlijkse Nationale Wetenschapsdag op zondag 4 oktober een determinatiedag. Ie dere bezoeker kan zijn of haar oudheidkundige bezittingen, munten en penningen gratis laten beoordelen door specialisten van de twee musea, de Rijksdienst voor het Oudheidkundig Bo demonderzoek en door kunsthandelaar Mieke Zilverberg. Ver der zijn er voordrachten over spectaculaire vervalsingen en is er voor kinderen een speciaal film- en rondleidingenprogramma. Afscheid Pim Wallis de Vries van Leidse Schouwburg Eén en al lofzang gistermiddag in de Leidse Schouwburg. En al die zoetgevooisde klanken wer den uitgestort over het beschei den hoofd van schouwburgdi recteur Pim Wallis de Vries, die officieel adieu zei tegen zijn personeel en talloze genodig den. Pim gaf in zijn afscheids speech aan cultuurwethouder Alexander Pechtold het klem mende advies meer geld dan nu het geval is in de bedrijfsvoering van de schouwburg te stoppen. „We hebben het punt bereikt dat niet meer mogelijk is nog meer van het personeel te eisen. Ze hebben zich al voor meer dan honderd procent ingezet. Als er niet meer geld beschik baar komt, zal dat ten koste van de programmering gaan. Dat is dus een taak voor mijn opvol ger, Bart van Mossel. Aan een lege zaal hebben we niks." Omdat Pim in zijn volgende baan gaat produceren, zo ver telde bedrijfsleider Elvire Wage- ner, waren er geen artiesten voor Pims afscheid uitgenodigd. „Die komt hij nog genoeg te gen", zei Wagener, die de ver schillende onderdelen van het afscheidsprogramma charmant en met humor aan elkaar praat te. En zo kwam het dat burge meester Goekoop, wethouder Alexander Pechtold, wat ver dwaalde raadsleden en andere Leidse hotemetoten de middag opluisterden. Alleen actrice Shireen Strooker vertegenwoor digde de muze. Ze liep wat ont heemd rond tussen de Leidse incrowd. Natuurlijk gaven Pims evenknieën, in de personen van LAK-theaterdirecteur Ronald Helmer en Stadsgehoorzaal-be windvoerster Petra Unger, die als een walkure van Wagner de vleiende woorden van Pim in Pim Wallis de Vries zegt de Leidse schouwburg officieel adieu. „Als er niet meer geld beschikbaar komt, zal dat ten koste van de programmering gaan." foto loek zuiderduin ontvangst nam, acte de présen- ce. Terwijl portier Willem l'Ecluse video-opnamen maakte vanaf zijn zitplaats, haalde wethouder Pechtold herinneringen op aan de „soms moeilijke, maar altijd prettige gesprekken" met Pim over de voortgang van de reno vatie. Hij bood hem ter herinne ring een beeldje aan van Corne- lisz Joppensz. „Net zoals deze jongen buiten de veste van Lei den keek en daar de hutspot ontdekte, zo heeft Pim ook bui ten de grenzen gekeken en veel moois binnengehaald. Vervolgens kwam de ontwer per van het schouwburgboekje en de affiches met wat verbale rozenblaadjes voor Pim. Zijn bescheiden toespraak werd overdonderd door burgemees ter Cees Goekoop, die de laatste twee decennia van de schouw burg losjes samenvatte. De schouwburgdirecteur deed hem denken aan de mascotte van een Limburgse politiekapel, een hondje dat ook PIM heette. Die letters stonden onder meer voor: professioneel, informeel en maatschappijgericht. „Met Frans Boelen, de vorige direc teur, was het allemaal nogal tur bulent, als ik het zo mag noe men. Veel premières, meer stoelen. We hebben daarna voor iemand gekozen die het ietsje zakelijker zou aanpakken. Voor Pim dus." Hij bood de di recteur een loodzware, ingelijs te, tegel aan van het raadhuis, „Een grafsteen, waarop u het grootste theater hier ter stede ziet." Nachtburgemeester René Val- lentgoed, die voor de verande ring door een kapper met Park inson was geknipt, kwam com pleet met doodgravershoed ook nog even opdraven. „Het feit dat wij hier 's avonds nog zo laat kunnen parkeren bij de Di- gros is mede aan Pim te dan ken. Hij heeft gezorgd voor de opbloei van het nachtli de avondwinkels. Brigadeur Scheurle dienst van De Theate hekelde de ongehoorza van Pim op cynisch-ki wijze. Aan het eind v ambtelijke vermaning m een compliment aan het ware uit zijn strot v Maar dat was allema. scherts. Pim zelf sloot de mii „Ik moest, toen dit afscl derde, telkens denken rard-Jan Rijnders' toi 'Count your blessings', zegeningen. En dat doe Dit is echt de dierbaar van mijn leven ge wees wat de bedrijfsvoering b er nog veel te doen. Als gebeurt, zal het aantal v lingen terug moeten." Pim kreeg na afloop middag een enveloppe houd aangeboden waan een reis van twee m naar het Caraïbisch gein bekostigen. Om die e» in ontvangst te nemen, hij wederom het toneelt en afzei Elvire Wageni lijkt wel een klucht." Het cadeau dat Pim he ontroerde, was een si van Peter Willemsen, di kunstenaar die ook v kunstwerk in de schoi foyer heeft gezorgd. In d foyer schudde Pim na talloze handen en werd op zijn vertrek geheven. Op de vraag wat hij n lijk van de middag voi woordde cultuurwe Alexander Pechtold: „Ee man, Pim, zeer syin Ach, dit hoort erbij. Pin niet van al die aandach gelijk. Ik zeg altijd maar krijg je een hele bos vei kont, vliegen lukt niet'." Lintje voor dirigent Lev Markiz utrecht Dirigent Lev Markiz is zondagavond geridderd. Dat ge beurde in Muziekcentrum Vredenburg, tijdens het feestconcert ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van Nieuw Sinfonietta Amsterdam. Markiz was van de oprichting in 1988 tot vorig jaar artistiek leider en chefdirigent van dit kamerorkest. Sinds zijn af scheid is hij een van de vaste gastdirigenten. In de jaren dat Markiz er de scepter zwaaide, groeide het Amsterdamse initia tief Nieuw Sinfonietta uit tot een professioneel kamerorkest van internationale allure. Hij dirigeerde het orkest niet alleen bij honderd concerten in Amsterdam en ruim vijfhonderd uitvoe ringen elders in Nederland, ook nam hij het Nieuw Sinfonietta op sleeptouw naar de Verenigde Staten, de voormalige sovjetsta ten, Italië, Spanje, Frankrijk en Duitsland. Momenteel leidt hij het Orchestre de Chambre de Genève. Eenakter naar levens RAF-terroristes Amsterdam Het Werkteater speelt in de tweede helft van okto ber een eenakter die gebaseerd is op de levens van de RAF-terro ristes Ulrike Meinhoff en Gudrun Ensslin. Marja Kok regisseert Rosa Knaup en Bo Sikkens, die de voorstelling, 'Sehnsucht', ook deels improviserend hebben ontwikkeld. Sehnsucht wordt op de speelavonden gecombineerd met de eenakter 'Peretietjes', die al eerder onder leiding van Marja Kok ontstond. Het gaat over vrouwen en geweld. De linkse terreurorganisatie RAF, de Rote Armee Fraktion, werd in 1970 opgericht en trok jarenlang een spoor van bloedig geweld door vooral Duitsland. Imperialisme en monopoliekapitalisme waren de vijanden van de RAF, die tientallen slachtoffers maakte, onder wie de bekende werkge versvoorzitter Hans Martin Schleyer. Lustrum Leids Architektenburo Hans Bik beeldende kunst recensie sandra spukerman Tentoonstelling 'Beelden van samen hang'. Te zien: t/m 22/12, ma. t/m vr 9.00-17.00 uur Kunsthistonsch Instituut. RUL. Doelensteeg 16, Leiden Grote zwartwit foto's van raampartijen, schuin, soms rond of met een deel van een lantaarnpaal ervoor, een don kere foto van een golvende ge vel waar de halfronde balkon netjes haast tegen de facade aangeplakt lijken en een ge bouw 'op poten' met een enor me luxaflex ervoor; ter gelegen heid van het 10-jarig bestaan van Leidse Architektenburo Hans Bik sieren tal van archi tectuurfoto's de komende we ken de tentoonstellingsgang van het Kunsthistorisch Insti tuut in Leiden. Gelukkig ligt er ook een map met 'gewone' foto's van de ge bouwen, zodat een reconstruc tie valt te maken van wat op de zwartwit foto's slechts gedeel telijk te zien is: een apparte mentengebouw aan de Ste- venshofdreef bij voorbeeld. Dat de gebouwen kleur heb ben en uit het meest uiteenlo pende materiaal zijn opgetrok ken, ontdek je ook pas als je de 'gewone' overzichtspresentatie van het bureau doorbladert. Daarbij valt op dat Architekten buro Bik de .afgelopen 10 jaar totaal verschillende bouwwer ken heeft ontworpen. Het com plex voor de materiaaldienst in Amsterdam verschilt duidelijk van het woonhuis Clincken- burgh in Oegstgeest. En waar de bibliotheek in Hilversum een gesloten en ingetogen ge bouw is, straalt de bibliotheek in Voorhout juist openheid uit. Biks gebouwen laten zich niet gemakkelijk in een bepaald vakje indelen. Het is geen high tech wat hij maakt, geen neo stijl, noch postmodernisme. Ei genlijk heeft het werk van Bik van alles wat, zonder dat het vrijblijvend oogt. Moeiteloos combineert hij verschillende stijlen. Zo voegt hij aan een tra ditioneel huis met alle gemak een high-tech luifeltje toe. Be langrijke constanten zijn de aandacht voor details, de zorg vuldigheid waarmee het hele ontwerp en bouwproces zijn omgeven en het bijna grafische karakter van de ontwerpen. Samenhang Moeilijkheid bij zo'n divers oeuvre is natuurlijk het ontdek ken van de samenhang. Hoe maak je de buitenwacht duide lijk wat voor soort gebouwen je nu eigenlijk ontwerpt. Op het moment dat Bik door de ten toonstellingscommissie van het Kunsthistorisch Instituut werd benaderd, zijn zijn ideeën daarover concreet uitgewerkt. De architect nodigde de jonge fotograaf Rick Schaap uit om '10 jaar Hans Bik' vast te leg gen. Opdracht was de samen hang in het uiteenlopende oeu vre van het architectenbureau zichtbaar te maken en karakte ristieke kenmerken uit de verf te laten komen. De keuze voor zwartwit foto grafie toont duidelijk de een heid in de vaak veelkleurige ge bouwen van Bik. De keuze voor details heeft te maken met de handtekening van de architect en zijn bureau; tot in de puntjes verzorgd en met aan- Uit het Zeeuws Museum in Middelburg is een schilderij van Piet Mondriaan ontvreemd. Het betreft het schilderij 'De Boom' uit 1908/1909. Het schilderij geldt als een van de belangrijkste kunstwerken van het museum. Dat kocht 'De Boom' in 1994 voor 260.000 gulden. Het Zeeuws Museum spreekt van een onvoorstelbaar groot verlies. Het schilderij stelt een zwarte appelboom voor tegen een don kerblauwe achtergrond. Het werk verdween tussen donder dagavond 24 september en za terdagochtend 26 september, aldus de politie. 'De Boom' had in 1994 (het Mondriaanjaar) een prominente plaats in de tentoonstelling 'Mondriaan en Toorop temidden van hun tijd genoten' in het Zeeuws Muse um. Het schilderij is ook gepu bliceerd in het boek 'Reünie op het duin, Mondriaan en tijdge noten in Zeeland' en in de re cent verschenen oeuvrecatalo- gus met de nu bekende werken van Piet Mondriaan, geschreven door Joop M. Joosten en Robert P. Welsh. Het schilderij meet 27,2 bij 38,4 centimeter en heeft geen signatuur en datum. Het is ver vaardigd met olieverf op papier, waarschijnlijk in de openlucht, en geplakt op doek. Mondriaan schilderde in deze periode veel (appel)bomen. Van de nu gesto len appelboom tegen een blau we achtergrond bestond ook een tweede, grotere versie uit 1909, maar die is in particulier bezit in New York in vlammen opgegaan. De nu gestolen Mon driaan is waarschijnlijk doorene C. Kickert van de schilder ge kocht. Het heeft daarna om zwervingen gemaakt voordat het in 1994 in het Zeeuws Mu seum belandde. In de jaren 1908 en 1909 woonde Mondriaan vooral in Amsterdam, maar bivakkeerde geregeld in Domburg. Hij had in die periode onder meer een belangrijke expositie in het Ste delijk in Amsterdam, samen met Spoor en Sluijters. Mondri aan liet voor de organisatie er van zelfs de begrafenis van zijn moeder schieten. Onlangs leidde de aanschaf van Mondriaans schilderij "Vic tory Boogie Woogie' voor tach tig miljoen gulden met geld van De Nederlandsche Bank tot hef tige discussies in de samenle ving en de politiek. Het gestolen schilderij van Mondriaan; zwarte appelboom tegen donkerblauwe achtergrond. Het gebouw voor de materiaaldienst in Amsterdam (1998). dacht voor opmerkelijke de tails. Dat Rick Schaap een eigen zinnige visie heeft op architec tuurfotografie blijkt het duide lijkste uit de foto die hij maakte van een bedrijfsgebouw aan de Broekslooüaan in Noordwijk. Dit gebouw ligt aan het water. Dat gegeven heeft hij geaccen tueerd door de spiegeling in het water niet als aanvulling mee te fotograferen, maar tot hoofd onderwerp te promoveren. Pas als je de foto aandachtig be kijkt, dringt tot je door wat er aan de hand is. En daar zit mis schien ook wel het probleem van deze architectuurfoto's. Het inzicht in de totaliteit van recensie dick van teylingen De Tijd speelt Berenice van Jean Racine Regie: Johan van Assche Vertaling: Laurens Spoor. Met Elsie de Brauw, Warre Borgmans, Jeroen Willems, Pierre Callens en Johan van Lierde. Gezien: Leid se Schouwburg, op 26 september. Welnu, zegt Antiochius na lang getergd aarzelen. Eindelijk heeft hij besloten om aan Berenice, de koningin van Palestina, te vertellen hoe lang hij al verliefd op haar is. Daarna wil hij verdwijnen, omdat Titus, de man die hij al vijf jaar trouw dient en die kortgeleden keizer is geworden, en Berenice van elkaar houden. Omdat de senaat en het volk van Rome geen vreemde dame op de troon tolereren, moet Titus kiezen tussen zijn liefde en zijn ambitie als keizer. Hij vindt dat hij zijn verantwoordelijkheden niet mag onüopen en kiest voor zijn plicht. Titus vraagt Antiochius de hartverscheurende boodschap aan Berenice over te brengen. Nu is de koningin niet bepaald een welnu-type. Diep verdrietig, gekwetst en cynisch striemt ze Titus met haar verontwaardiging. Ellende alom. Ieder een overweegt zelfmoord als oplossing, maar uit eindelijk beslist Berenice toch dat ze haar leven verder in doffe berusting zal uitzitten. Welnu is het eerste woord van een stuk met een hoog welnu-gehalte. De personagt voor zware dilemmas, wikken en wegen, men uiteindelijk een beslissing waar ze lukkiger van worden. Welnu en helaas, he woord van het stuk, zijn eikaars onverm gevolg. De Tijd speelt Berenice zo sober moge decor bestaat uit twee stoelen op een zwi gelende speelvloer met een doek daarbov de kleding is op een smaakvolle manier aandacht besteed. Beweging blijft tot he tiële beperkt. Niets leidt af van waar het fl de taal en de emoties van meer dan drie! jaar terug. Om dergelijk minimaal toneel toch bot houden heb je uitstekende acteurs nodig Brauw, Jeroen Willems en Warre Borgmai de tekst in de vertaling van Laurens Spo helder overkomen; hooguit doen ze wele al te veel moeite om nadrukkelijke rijmw te verdoezelen. Op deze prachtige en zuivere voorstelüi men zaterdagavond maar honderd menst schaamt je dan een beetje in een stad i universiteit en een grote letterenfaculü moet dat in Haarlem, of Breda? We kunnfl hopen dat de nieuwe schouwburgdirecH niet blindstaart op kijkcijfers en ook d voorstellingen blijft programmeren. het gebouw ontbreekt. Het de tail is tot hoofdzaak verheven. Dat levert prachtige foto's op en een mooie tentoonstelling. En het getuigt van lef om juist een jonge fotograaf deze pre sentatie te laten maken. Maar of deze foto's de helderheid bieden die opdrachtgevers te vreden stelt, is zeer de vraag. De door Alejandro Agresti gere gisseerde film 'Door De Wind Gejaagd' heeft zondag de Gou den Schelp gewonnen, de hoofdprijs van het Internationa le Filmfestival van San Sebas tian. Morgenavond wordt de film van de in Zoetermeer inge schreven Argentijnse regisseur, meedingend naar de Gouden Kalveren, vertoond als slotfilm van het Nederlands Film Festi val. 'Wind with the Gone', zoals de internationale titel luidt, werd volledig opgenomen in Ar gentinië, met Argentijnse en Spaanse acteurs en een hilari sche gastrol van de Fransman Jean Rochefort. Als Nederlandse inbreng nam producent René Scholten voor twintig procent deel in de film waarvan de mu ziek (Paul M. Brugge) en ge- luidsmixage (Kees Linthorst) een Nederlandse signatuur dra gen. Het betreft een buitengewoon spitse en onderhoudende ko medie die zich afspeelt in 1972 in een geïsoleerd dorp in Pa- tagonië waar nog geen televisie is gearriveerd. Voor alle indruk ken over hoe het leven in de rest van de wereld eruit ziet, is de bevolking afhankelijk journaals en speelfilms z worden vertoond in de bioscoop. Maar omdat I het laatste oord van he Amerikaanse continent de films terechtkomen dan al vierhonderd keer kaar gehaald en foutief' elkaar gezet. Zodoende de Patagoniërs ook een nant verbasterd idee van reld en omdat men daai als overal elders toch ging heeft om de filmvvf heid te imiteren in het d leven, lijkt Rio Pico veel open inrichting.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 18