'Kameleon is wedstrijdje met mezelf 'Ik ben nu pas tot volle bloei gekomen 'Die Entführung' vol tegenstellingen Cultuur& Kunst chi ,b; Oudheden op Internet CHEF JAN RIJSDAM, 071 -5356444, PLV. CHEF AD VAN KAAM 071 -5356443 Twee prijzen voor 'The Quarry' lUTREAL Op het Montreal World Film Festival heeft de deels [ederlandse productie 'The Quarry' twee prijzen binnenge- iaald. Regisseuse Marion Hansel maakte de speelfilm samen net ondere anderen René Scholten voor Studio Nieuwe Gron- en. 'The Quarry' ging in Canada niet alleen aan de haal met de Inihoofdprijs, de Grand Prix des Amériques; ook werd de com- onist van de filmmuziek, de Japanner Takaski Kato, in de bloe- ietjes gezet. Hij leverde volgens de jury de belangrijkste artistie- e bijdrage. In Nederland gaat de speelfilm in première tijdens et International Film Festival Rotterdam, dat wordt gehouden an 27 januari tot 7 februari. )pera Londen een jaar dicht jNDENHet Royal Opera House in Londen sluit voor het jaar )99 zijn deuren wegens de slechte financiële situatie. In die pe- ode wil de directie de arbeidscontracten met haar medewer- >rs herzien. Samen met het met haar verbonden Royal Ballet >eft de Londense opera een schuld van ruim 15 miljoen gul- >n. Als de problemen worden opgelost kunnen vanaf december in het Royal Opera House weer opera's worden opgevoerd. lugatti's in de Beurs van Berlage rtfrdam Van 19 december tot en met 7 maart is in de Beurs Berlage in Amsterdam voor het eerst in Nederland een com- lete expositie te zien van de uitzonderlijke ontwerpen van de unilie Bugatti. Vader en zoon Ettore en Jean Bugatti zijn de itvverpers en bouwers van de wereldberoemde automobielen, euiteenlopende scheppingen van de Bugatti's worden ge- iond in de sfeer van de Wereldtentoonstelling van het begin 112 indeze eeuw. De Beurs van Berlage, gebouwd in 1903, biedt :nunieke gelegenheid om die tijd opnieuw te beleven. Behal- >e de ontwerpen van Ettore en Jean is werk te zien van Rem- 12 randt Bugatti (diersculpturen) en Carlo Bugatti 12 leubelontwerpen en siervoorwerpen van zilver en brons. ieuwenoude teksten op gevels UvA iKTERDAM De Amerikaanse kunstenaar Joseph Kosuth heeft ie instellingen uit vierhonderd jaar academische geschiedenis ireeuwigd op de gevels van de Universiteit van Amsterdam, oj ider meer aan de Oudemanhuispoort en het Binnengasthuis. g; jsuth heeft voor zijn installatie tien theoriëen en stellingen ge- 5(1 izen waarin de humane geest die hij kenmerkend acht voor de i0 jschiedenis van de UvA, wordt uitgedrukt. De spreuken zijn •la jvoorbeeld afkomstig van oud-hoogleraren Barlaeus, Vossius, linoza en Trudy van Asperen. erkoopexpositie Duivenvoorde (j] tssENAARDe onlangs voltooide AMCHA-collectie komt op de Jej arkt. Dat gebeurt tijdens een verkoopexpositie die wordt ge- L luden van 24 tot en met 27 september op het kasteel Duiven- Ij; lorde in Wassenaar. De collectie bevat veel hoogwaardig ep nstwerk uit de laatste twee eeuwen. Daaronder ook schilderij- van Mondriaan. De catalogus is verkrijgbaar door tien gulden er te maken op postrekening 1132 t.n.v AMCHA-collectie. Karin Bloemen na bevalling terug op cle podia met nieuwe theaterschow VELSEN JAN PIETERSE Karin Bloemen is met haar gevolg neergestreken in de Stadsschouwburg Velsen om te repeteren voor haar nieuwe theatershow 'Kameleon'. Dat gevolg bestaat niet alleen uit de medewerkers, maar ook uit haar man Mar- nix Busstra en hun dochtertje Iona. Hoewel, Busstra heeft een soort dubbelfunctie, want behalve vader is hij ook orkestleider van de zeskoppige La Bloemen Band. Voor Karin is het even wennen om het werk te combine ren met de zorg voor de kleine. ,,Die bestaat toch echt uit twee delen!" roept ze uit, als ze merkt dat ze de helft van de babyfoon heeft vergeten. leon doet." In 'Kameleon' staat het Ne derlandstalige lied centraal. Naast gerenommeerde tekst schrijvers zijn er ook teksten te horen van Karin zelf. ,,Ik ben meer van de afdeling 'luchtig en persoonlijk'. Mensen als Jan Boerstoel of Ted van Lieshout zijn veel betere schrijvers, maar wat ik schrijf klopt wel en is best mooi van gedachtegoed. Het moet bij mij erg waar zijn." ,,Ik heb bijvoorbeeld een lied je voor Iona geschreven. Dat heet 'Voor jou' en daarin is elke zin zoals ik hem bedoel. Ik denk niet in metaforen of symboliek en ik schrijf niet in poëtische volzinnen. Ik zeg gewoon: ik hou van jou, ik ben gek op je en ik zal voor je zorgen. Het is wel grappig dat een paar van mijn songs Nederlandstalige up-tem- ponummers zijn. Dat hoor je niet zo vaak in het theater, om dat daar meestal bekende co vers voor worden gebruikt. Het zingen blijft een sterke pijler van de optredens van Ka rin Bloemen en met het verstrij ken der jaren worden stemmen zoals die van haar alleen maar steviger. Karin draait inmiddels alweer zo'n vijftien jaar mee in de Nederlandse theaters. Niet voor niets heeft ze een zwak voor een nummer als 'Nooit meer jong' van Boerstoel. ,,Dat gaat erover dat ik zo blij ben dat ik niet meer jong ben. Achten dertig, YES! Ik ben altijd ouwe lijk geweest in mijn doen en la ten. Dat heeft ook te maken met Karin Bloemen is terug in het theater na een intermezzo waarin ze haar eerste kind op de wereld heeft gezet. Maar stil zitten was er sowieso niet bij, want ze heeft in diezelfde perio de ook voor het eerst een stu dio-cd opgenomen. De titel is 'Kameleon' en de gelijknamige theatertoer is opgehangen aan die cd. Tot nu toe was de volg orde: eerst een theatershow en daar werd dan later een live-cd van gemaakt. Bloemen: ,,Ik moet nu op het podium mezelf nabootsen. Dat is een heel andere manier van werken. Heel bizar, want het is voor het eerst dat ik een thea tertoer begin en al twaalf num mers ken. Ik moet alTeen mezelf zien te overtreffen. Het is in 'Ka meleon' een wedstrijdje met mezelf." Het nummer 'Kameleon' is al in 1986 door Frans Mulder voor Karin geschreven. Hij vond toen dat ze zich voortdurend aan paste aan haar omgeving. ,,Ik gedroeg me in die tijd inder daad als een kameleon. Daar was ik heel slim in. Als ik in een musical-omgeving was dan ge droeg ik me 'musical' en voor een zakenbespreking trok ik een zakenpak aan. Zo paste ik me aan elke omgeving aan om te overleven. Als ik dat nu op de bühne doe is het niet om te overleven, maar om ermee te manipuleren. Dat is dus het omgekeerde van wat een kame Karin Bloemen: „Ik heb nooit meer een spijkerbroek aan de laatste tijd. Daar pas ik niet meer in, geloof ik." verantwoordelijkheden die je had. En ik had niet zo'n leuke jeugd, dus dan vind je het al gauw fijn dat je ouder wordt. „Het lijkt me gaaf om op je zestigste tevreden te zijn dat je zestig bent. Maar een gezonde dosis stress kan ook geen kwaad. Ik word in stress-situa ties altijd heel rustig. Zo erg zelfs dat ik altijd meteen met oplossingen kom als er iets mis gaat. Terwijl i woon lekker willen uithuilen. Dan vergeet ik het gevoel erbij. Dat heb ik wel een beetje moe ten leren. Stom hè." Karin voelt zich op het podi um vooral entertainer. In haar vorige show 'La Bloemen' koos zij extreem voor de uiterlijke vorm, met heel veel toeters en bellen. „Dat lijkt soms een ver- kleedshow, maar het heeft alle maal een functie. Bij 'La Bloe men' werd alles erg opgekrikt om het vervolgens ook ontzet tend te kunnen neersabelen. Zelfs dat 'La' hebben we zelf be dacht. Lachen!" 'Kameleon' oogt dus sober der, maar dat betekent ook weer niet dat Karin Bloemen in haar gewone kloffie op het po dium staat. „Nee, ik ben geen stand-up-comedian. Daar past dat bij, maar als ik ooit in spij kerbroek en houthakkershemd de bühne opga dan is dat om FOTO GPD/PHIL NIJHUIS dat ik het type 'spijkerbroek- houthakkershemd' spéél en dus zelf niet ben. L. heb nooit meer een spijkerbroek aan de laatste tijd. Waarom ook weer niet? Daar pas ik nu niei"»oer in, ge loof ik. Ik geloof dat 3At de re den was. Ja, dat was dt 'den: ik pas het gewoon niet me Karin Bloemen met 'Kame leon'. Première: 17 september, Schouwburg De Meerse Hoofddorp. J20.000 Inschrijvingen i|oor Junior luseu m week or de eerste Nationale Ju- Museumweek (NJM) bben zich al 20.000 leerlin- opgegeven. De NJM, die 128 september tot en met ktober wordt gehouden, is p loeld om kinderen tussen 8 en 12 jaar te stimuleren isea te bezoeken. 7 Iet onderwerp is 'Schat- jken'. Alle deelnemende hebben daarvoor een i derwerp uit hun verzame- als schat gekozen. Aan hand van drie door de sea bedachte raadsels inen de kinderen de mu- mschat ontdekken. P )ra het voor de kinderen, ders en docenten makke- Hen aantrekkelijk te maken Bmusea aan te doen, zijn B NJM Paspoort, een NJM liatkaart en een NJM Rou- ids ontwikkeld. Daarmee ien de kinderen tijdens hemaweek gratis toegang de deelnemende musea ainnen ze meedoen aan wedstrijd. In de route- staan de activiteiten in !j nusea. delijk Museum De Laken- neemt ook deel aan het ject. Het Leidse museum aniseert als extra activiteit woensdag en zondag van 00 tot 15.00 uur een gratis dleiding voor deelnemers I de Nationale Junior Mu- mweek. ■35 Davey Arthur, een gelouterde folk muzikant stapte uit The Fureys msen naar j lapremière tuurfilm jDAM ANP Bemhard sr en prins Wil- ^lexander wonen 4 oktober et Tuschinski Theater te erdam de galapremière bij „eP pe film 'Serengeti Sympho- >n( ran regisseur Hugo Ba- van Lawick, over het die- pe! yen in het Serengeti-ge- ™in Tanzania. Hugo van La- bekend van onder meer Leopard Son', laat met Se- !t> Symphony opnieuw "e beelden zien. De muziek ümponeerd door Laurens looyen. DEN HAAG HARRY DE JONG Jarenlang waren de namen Da vey Arthür en The Fureys onlos- makêlijk met elkaar verbonden. Het leek alsof de een niet zon der de ander kon bestaan. The Fureys mogen dan nog steeds tot een van de populairste folk- bands van Ierland gerekend worden, Davey Arthur kreeg er langzamerhand zijn buik meer dan vol van. Want de groep deed steeds vaker een knieval voor de commercie. Dat ging zover dat de muzikanten zich door hun platenmaatschappij lieten overhalen om dingen op te nemen als 'de mooiste lief desliedjes aller tijden'. Toen was voor Davey Arthur de maat vol en hij besloot voor zichzelf ver der te gaan. •„Want wanneer je je folkroots verloochent, is het einde zoek. We waren als band een demo cratie en toen de platenmaat schappij met het voorstel kwam van een plaat met pöpever- greens, werd er door de leden over gestemd. Maar ik was de enige die tegen stemde en trok dus aan het kortste eind. Daar heb ik mijn conclusie uit ge trokken." De Ierse muzikant formeerde met enkele vrienden onder de naam Davey Arthur Co een eigen band en is daarmee een graag geziene gast geworden op folkfestivals in de hele wereld. De dit jaar verschenen cd 'Cut The Chase' bewijst met z'n vele jigs en reels dat Davey weer te rug is bij de meest elementaire vorm van Ierse folk. De groep komt in oktober voor een korte tournee naar Nederland. Het is voor Davey waarschijn lijk de belangrijkste stap in zijn leven geweest om een punt ach ter zijn samenwerking met The Fureys te zetten. Want uiteinde lijk heeft hij toch zestien jaar deel uitgemaakt van die familie groep. „Ach, eigenlijk had ik er al jaren eerder mee moeten stoppen", zegt hij achteraf. „Maar ik wil niet al te negatief doen, er waren natuurlijk ook mooie momenten. We hebben heel wat afgelachen. De kern van The Fureys waren Finbar en zijn drie broers, maar voor zo ver ik het begrepen heb, zijn die nu ook al uit elkaar. Finbar Fu- rey was het boegbeeld en die is zijn eigen weg gegaan. De groep bëstaat nog wel, maar van de oorspronkelijke bezetting is weinig meer over." Davey Arthur was op zijn ze ventiende al beroepsmuzikant. Samen met Finbar en Eddy Fu- LEIDEN. ANP Het Rijksmuseum van Oudhe den laat leerlingen van het voortgezet onderwijs op Inter net kennis maken met oud heidkunde. Op een eigen web site (www.rmo.nl) biedt het museum een deel van zijn ed- cuatieve programma aan be stemd voor leerlingen die het nieuwe vak klassieke culturele vorming volgen. Het initiatief van het muse um sluit aan bij de invoering van het studiehuis in de bo venbouw. van havo en vwo, waarin leerlingen zelfstandiger moeten werken. Op Internet presenteert het thema's waar mee kinderen zelfstandig aan de slag kunnen. Het museum wil hen zo ook stimuleren naar het museum te komen om daar verder onderzoek te doen. Zij kunnen daar gebruik maken van de bibliotheek en krijgen zo nodig begeleiding. Het programma van het museum is opgesteld in sa menwerking met twee educa tieve uitgeverijen en een groep docenten fungeert als ldank- bord. Folkmuzikant Davey Arthur verloochent zijn folkroots niet. rey trok hij langs de Ierse clubs en pubs om het publiek te ver maken. „Ik ben altijd de man geweest die met z'n gitaar op de achtergrond de tweede stem zong. Dat begon met Finbar en Eddy al. Het was dus echt een nieuw avontuur voor mij toen ik na mijn vertrek bij de Fureys als solist o"p de voorgrond trad. Als je ouder wordt, hecht je meer aan zekerheden en je probeert vast te houden wat je hebt. Het is daarom een grote stap om toch een totaal nieuwe richting in te slaan. Maar ik had geen andere keus. En trouwens: als je als muzikant een richting wordt uitgeduwd waarin je niet geluk kig bent, dan kan dat tot zware depressies en zelfs zelfmoord leiden. Want je artistieke creati viteit wordt om zeep geholpen en dat is het ergste wat er is voor iemand als ik. Maar mis schien ligt de fout ook wel een beetje bij mijzelf. Ik speelde bij de Fureys alleen maar gitaar en heb misschien mijn andere kanten te lang verborgen ge houden." Kansen zijn er altijd wel ge weest voor Davey Arthur. In 1974 werd hij bijvoorbeeld ge vraagd om lid te worden van Clannad. „Zij komen net als ik uit Donegal en onze moeders waren goed met elkaar be vriend. Ik heb dat aanbod des tijds afgeslagen omdat ik toen nog heel wat verwachtte van mijn samenwerking met de Fu reys. Maar ik heb wel altijd nauw contact met de leden van Clannad gehouden. Op mijn laatste cd speelt Maire Brennan zelfs nog harp." „Ik kom uit een familie van accordeonspelers", vertelt Da vey Arthur. „Al mijn ooms be speelden zo'n ding. Zelfs mijn oma. Op de voorkant van het al bum 'Cut The Chase' staat een foto van haar met een accorde on, ikzelf zit als 12-jarig jongetje naast haar met een banjo. Op die foto is ze honderd jaar. Ja, ik kom wel uit een bijzondere fa milie, want een broer van mijn vader was circusartiest. Hij was messenwerper en zijn vrouw was zijn assistente." „Ik ben geboren in Ierland, maar toen ik veertien was, ver huisden mijn ouders naar Schotland. Daar heb ik tot mijn zestiende gewoond. Toen gin- gen we terug naar Ierland en een jaar later begon daar mijn loopbaan als muzikant. Ik ben dus eigenlijk mijn leven lang beroepsmuzikant geweest. Maar ik heb het gevoel dat ik nu pas op mijn 50ste tot volle bloei kom. En ik heb de tijd mee, want er is wereldwijd een grote belangstelling voor Ierse folk. Maar dat was 25 jaar geleden ook zo." „Die interesse gaat met golf bewegingen. En steeds als Ierse folk in de lift zit, gaan er zich mensen mee bemoeien die er niks van weten. Ze hebben geen benul van de roots. Tegenwoor dig zijn er ook weer veel te veel folkgroepen die geen eigen ge zicht hebben. De muzikanten staan als houten klazen op het podium en vertellen zelfs niets over de achtergrond van een liedje. Maar dat is nou juist de kracht van een avondje Ierse folk: De verhalen en de grapjes tussen de nummers door. Die nieuwe bands denken kennelijk dat ze de muziek aan hun pu bliek moeten 'onderwijzen'. Wat dat betreft kun je beter te maken hebben met de oude rotten in dit vak." David Arthur: 15 oktober in 't Paard, Den Haag; 17 oktober in Paradiso, Amsterdam. THEATER RECENSIE PETER P. GRAVEN 'Die Entführung aus dem Serail' door Opera Zuid, het Limburgs Symfonie Or kest o I v. Peter Hirsch m.m.v diverse solis ten Gezien: 12/9, Theater aan het Vrijt hof, Maastricht (premie're). Nog te zien o.a.: Amersfoort 1/10, Utrecht 3/10. Konstanze, Belmonte, Blonde en Pedrillo lopen, hollen soms van links naar rechts, van voor naar achter en terug over het podium. Tussendoor zingen ze de fraaiste coloratuurnootjes die Mozart ooit geschreven heeft. Regisseur Klaus Dieter Kirst stelt in het zangspel hoge eisen aan de fysieke conditie van de solisten. De eerste productie van Ope ra Zuid in het nieuwe thea terseizoen, Mozarts zangspel 'Die Entführung aus dem Se rail', is er een met tegenstellin gen. Niet alleen wat de confron tatie betreft van oost-west en ren je rot-passages met stati sche momenten, maar ook in kleurigheid. De harem van pasja Selim zit, in de visie van Frank Hanig, verborgen achter de goudgeel gekleurde muur van diens villa; een muur die gedurende de hele voorstelling het toneel blijft beheersen. Een strakblauwe lucht dient als achtergrond. Blauw is trou wens dominant: de meeste kle dingstukken, zelfs de olijfboom en de vruchten, de ligstoel van Blonde en de vier ladders om te ontsnappen zijn blauw van kleur. Uiteraard steken het groen van Osmin en het rood van Pedrillo daar fraai bij af. De regie is onrustig: er wordt regelmatig met paperassen en kledingstukken gesmeten. Het blijft al met al een merk waardig zangspel. Niet alleen vanwege die typische Turkse muziek van Mozart, met toeters en bellen. Het solistenkwintet kent geen alt of barfton; alleen twee sopranen, twee tenoren en een bas. De pasja krijgt 'slechts' een spreekrol toebedeeld; zin gen is hem vreemd. Over de geloofwaardigheid van het slot is het laatste woord beslist nog niet gevallen. Een Turkse pasja die de zoon van zijn grootste vijand betrapt bij de ontvoering van twee van zijn haremdames, niet martelt en in mqotjes hakt, maar zonder meer allen, zonder een haar te krenken in vrijheid laat vertrek ken... In de visie van Klaus Dieter Kirst is de pasja slechts zelden de explosieve en barse Turk, zoals bij veel andere regisseurs. Peter Pruchniewitz, die zo op het oog veel weg had van Yul Brynner in zijn jonge jaren, speelde de pasja als een veelal introvert gevoelsmens. Osmin, die zowel humor, tederheid als wreedheid in zich verenigde, had in bas Marek Gasztecki, on danks een nijpend tekort aan kracht bij de laagste tonen, een geëngageerd vertolker. Sybille Ehlert (Konstanze) en Barry Banks (Belmonte) waren duide lijk - alhoewel geen specifieke Mozartvocaiisten - aan elkaar De dankbaarste rollen in 'Die Entführung aus dem Serail' wa ren weggelegd voor Erik Biegel, die een ondeugende Pedrillo fraai zingend neerzette en Talia Refeld, met een ongemeen kitti ge Blonde. Het Limburgs Sym- phonie Orkest in de orkestbak, geleid door Peter Hirsch, vervul de zijn dienende rol naar beho ren, alhoewel niet steeds vlek keloos. Het 'blauwe' koor had met de kleine rol in dit zangspel zo te horen geen problemen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 19