'Baan' zonder salaris maar met trouwverbri 'Bijbel noemt vaker armoede dan hemel en hel Kerk Samenleving Tientallen reacties op u t de Leidsch DagbladAllC III li VliN DINSDAG 15 SEPTEMBER 1998 Processies mogen weer in Cuba havana Het bezoek van de paus heeft de Cubaanse rooms-ka- tholieken meer vrijheden gegeven. Voor het eerst is het mogelijk om op grote schaal publieke religieuze manifestaties te houden. In het oude deel van de hoofdstad Havana namen vele duizen den gelovigen deel aan de 'Caridad del Cobre'-processie. FOTO CP 'Synode moet boek Kuitert afwijzen' den haag De synode der Gereformeerde Kerken in Nederland moet het onaanvaardbaar uitspreken over het nieuwste boek van de emeritus-hoogleraar dr. H.M. Kuitert. Daarin wordt de belijdenis dat Jezus Gods Zoon is, ter discussie gesteld. „We la ten ons dat fundament niet afnemen", aldus het Confessioneel Gereformeerd Beraad in een reactie op Jezus: nalatenschap van het christendom. De tweenaturenleer, dat Jezus een goddelijke en een menselijke natuur had, noemt Kuitert een 'dwaalspoor'. Jezus was een jood en een jood kan zichzelf niet Zoon van god noemen, aldus Kuitert. De vier evangeliën suggereren nergens dat Jezus God-op-aarde was. Ook is volgens de gereformeerde theoloog het 'ondenkbaar' dat Jezus zich zo gevoeld heeft. Dit boek doet op zeer radikale wijze tekort aan het getuigenis van het Nieuwe Testament, aldus het CGB, dat is opgericht om het confessioneel karakter van de Gereformeerde Kerken te bewa ren. De evangelisten en apostelen waren joden-christenen die als eersten de belijdenis formuleerden dat Jezus de Zoon van God is. Dat is heel wat meer dan dat Jezus slechts de heenwij zing naar God zou zijn. Het 'ontwerp' van Jezus, dat Kuitert in zijn boek schildert, plaatst de Gereformeerde Kerken buiten het belijden van de christelijke oecumene, aldus het CGB. De syno de dient in deze zaak haar verantwoordelijkheid te nemen. 'Christendom vergat de schepping' den haag Door de mens als Gods kroon van de schepping te zien, heeft het christendom de schepping zelf verwaarloosd. De aarde staat nu alleen maar ten dienste van het welzijn van de mensheid. Deze theologie, waarin de mens centraal staat, heeft de consumptiedwang en een materialistische afgoderij bevor derd. Dit stelde dr. Konrad Raiser, secretaris-generaal van de Wereldraad van Kerken, gisteren in Den Haag op een symposi um over het boek God and the Goods van Bas de Gaay Fort- mann en Berma Klein Goldewijk. Daarin proberen ze, op basis van Vaticaanse en oecumenische teksten, een christelijk ant woord te geven op de globalisering. Tot dusver stonden de ker ken hiertegenover 'verlamd'. De auteurs wijzen op de drievoudi ge crisis: de toenemende tegenstelling tussen rijk en arm, de ver woesting van het milieu en de sociale desintegratie. Pleidooi voor onafhankelijk Irian Jaya jakarta/oegstgeest De Indonesische Gemeenschap van Kerken PG1 heeft bij president Habibie gepleit voor een onafhankelijk Irian Jaya. De bevolking van Irian Jaya wil niet langer de 26e pro vincie van Indonesië zijn, heeft dr. Phil Errari van de PGI vrijdag tot Habibie gezegd. Een verslag van de ontmoeting bereikte de Hervormde raad voor de zending gisteren. Errari was lid van PGI-delegatie, die vorige maand Irian Jaya bezocht om daar de schendingen van de mensenrechten te onderzoeken en er te spreken met getuigen daarvan. In het ruim een uur durend.ge- sprek had hij de president op de hoogte gesteld van de bevin dingen van de delegatie, aldus A. Hoekema-Norel van het Azië- secretariaat van de raad voor de zending. President Habibie heeft toegezegd dat er op zo kort mogelijke termijn een dialoog op gang moet komen om de problemen op Irian op te lossen. BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Aangenomen: naar Vlagtwedde.- F.J. van Harten, kandidaat uit Steenwijk. Bedankt: voor Maassluis (wijkge- meente Grote Kerk): P.F. Bouter te Oudewater. CHR.GEREF. KERKEN Beroepen: te Aalsmeer: A.C. van der Wekken te Winschoten. VRIJE GEREFORMEERDE KERK (Wolvega) Aangenomen: naar Wolvega: dr. C.P. Kleingeld, wonende te Al phen aan den Rijn. 's-Gravenzandenaar promoveert op proefschrift over 'God en Economie' amsterdam joke korving Aart van den Berg bladert zoekend door zijn proefschrift. „Als je de bijbel met iets andere ogen leest, zie je pure economie staan", heeft hij eer der gezegd. Dat wil hij staven met uitspraken van de Amerikaan Jim Wallis, die hij in zijn dissertatie heeft opgenomen. Even later citeert hij: „Jezus praat in het Nieu we Testament meer over rijkdom en armoede dan over elk ander onderwerp, inclusief hel en hemel." En: „Voor de bijbelse vertellers waren bezit en armoede geen kleine onderwerpen. Wal lis heeft geturfd hoe vaak dat ter sprake komt. Elk van de tien verzen in de Evangeliën gaat daar over. In Lucas is dat een op zeven, in Johannes een op vijf. Alleen wordt armoede vaak spiritueel geïnterpreteerd: de armen van geest bijvoorbeeld. Maar dat kun je ook aards verklaren." 'God en de economie' luidt de titel van zijn proefschrift waarop hij vandaag aan de Vrije Uni versiteit van Amsterdam promoveert tot doctor in de economische theologie. Van Den Berg uit 's- Gravenzande, die tevens econoom en theaterma ker is, bestudeerde 26 documenten over econo mische vraagstukken die christenen en kerken tussen 1979 en 1992 hebben laten verschijnen. De publicaties vertegenwoordigen protestantse, rooms-katholieke, evangelische, oecumenische en orthodoxe stromingen en komen uit alle windstreken van de wereld. Van den Berg heeft kritiek op de inhoud van de documenten. De auteurs hebben ieder een be paald godsbeeld gekozen, maar zij verantwoor den de keuze niet, wijst zijn onderzoek uit. Zij be lichten in hun geschriften over economische vraagstukken maar een bepaald stuk uit de bijbel en verklaren niet waarom ze andere delen er niet hebben bijgehaald, stelt hij in zijn proefschrift. Van den Berg verduidelijkt: „Wie uitgaat van God de Schepper redeneert dat de mens creatief is geschapen. Door te scheppen is God dat im mers ook geweest. De mens moet daarom mede scheppen, de aarde ontwikkelen. Wie zo rede neert, vindt dat het individu meer kansen moet krijgen en komt in zijn document uit op een kapi talistisch systeem. Er wordt niet stilgestaan bij andere godsbeelden, zoals de God van de Ge rechtigheid die het opneemt voor de weduwen en wezen. Want is deze God het uitgangspunt, dan kom je al gauw op een sociaal vangnet uit. Je praat dan niet over een kapitalistisch maar socia listisch systeem. Bij ieder godsbeeld hebben ze dus een eigen redenering. Daar verbaas ik me over. Je moet alles uit de bijbel erbij halen, anders is de inhoud van het document oneerlijk." De leek die het leest, zal zich laten meevoeren op de stroom van de redenering, zegt hij. „Bij al les denk je: 'daar zit wat in'. Eigenlijk trap je er in omdat de schrijvers niet duidelijk zijn. Economen en politici zien wel dat er iets niet klopt. Het ge volg is dat zij de documenten niet serieus nemen. 'De kerken roepen maar wat', zeggen ze. In we zen is dat ook zo. Het lijkt erop dat ze een bepaal de vorm van economie in hun hoofd hebben en daar argumenten bij zoeken." Hij heeft ook positieve geluiden: „De kerken betrekken in hun verhalen de ethiek, wat econo men niet doen. Daarmee begeven ze zich op vre selijk glad ijs. Logisch dat de kerken dan uitglij den. Ze brengen in elk geval een discussie op gang. Maar laten ze het in hemelsnaam wat beter, aanpakken." Naast alle drukte rond zijn promotie vraagt zijn 'Theater in Feite' veel tijd. De econoom en theo loog maakt theater op maat voor bedt meenten en particulieren die iets te vis herdenken hebben. Hij werkt de ondent die mensen hem aanreiken. Van den Be meestal zelf alle muziek en teksten en is nog acteur. Zijn interesse voor theologie werd ge» hij als econoom verbonden was aan h schappelijk instituut van de (inmiddels ij nen Evangelische Volks Partij (EPV). Ht nieuw studeren en werkte in die tijd va li reldraad van Kerken, die op dat momei cument over een economisch vraagstul voorbereiden was. Later hield hij zichi van dit soort publicaties bezig. Het we stap naar zijn proefschrift. Dat het schrijven van zo'n documen! euze aangelegenheid is, heeft hij ervai j Wereldraad van Kerken. „Het is een zee: proces, waaraan een paar jaar wordt ge i gens in dat proces van schrijven worder. missen gesloten. De een roep dit, de i Men moet dan nog gaan herschrijven,! tijd dringt, is iedereen het met de nieuv1 eens." Fraters van Onze Lieve Vrouwe Moeder van Barmhartigheid uit Tilburg wer\>en met advertentiecampagne „Frater zijn is een prachtig vak", zegt frater Frans van Pinxteren stralend van blijdschap. Maar omdat er lang niet genoeg fraters zijn, staat de komende periode in een aantal dagbladen een opmerkelijke personeelsadvertentie. „We zoeken mensen (m) met een hart die het lef hebben frater te willen worden", schrijven de Fraters van de Onze Lieve Vrouwe Moeder van Barmhartigheid uit Tilburg daarin. En dat voor een baan zónder salaris of promotiekansen maar mét een trouwverbod. tilburg wanda vervest „We wilden aandacht voor ons werk, aandacht voor de bewe ging van barmhartigheid. En dan kun je je wel op de kerkpa- gina's van kranten presenteren, maar wij wilden iets tegen draads. Vandaar die personeels advertentie", legt Van Pinxteren uit. „Al zou het natuurlijk heel mooi zijn als wij op deze ma nier ook een aantal nieuwe fra ters weten te werven. We doen zo veel dat we handen tekort komen." De gelofte van armoe de, het trouwverbod en het le ven in de broederschap lijkt in ieder geval in materieel opzicht niet erg rijk. „Maar het frater zijn heeft ook zoveel mooie kanten", betoogt Van Pinxteren. „Wij kennen nog echte arbeids vreugde. En het is geen somber leven. Soms is het zelfs heel spannend. Je gaat op ontdek kingstocht en er overkomen je dingen waar je van te voren nooit over gedacht had." Niet alleen in Nederland doen de fraters goede werken, bij voorbeeld voor zwervers of jon geren, maar ook in het buiten land zijn ze actief. Zo zijn er 'provincies' in Indonesië en Ke nia, waar onder meer een pro ject voor aids-weduwen en -we zen draait. In de reeks van vier advertenties die in evenzoveel opeenvolgende weken zullen verschijnen, wordt steeds een ander project belicht. De stap om naar buiten te treden was voor de fraters groot. Van Pinxteren: „Als je een tradi tie hebt datje jezelf niet presen teert, is het heel moeilijk nu in eens met zo'n advertentiecam pagne te komen. Elk woord in de advertenties is dan ook op een goudschaaltje gewogen. Het moest precies goed zijn." In de advertenties staan twee woorden centraal: barmhartig heid en broederschap. De broe derschap spreekt voor zich: dat is het verband van waaruit de fraters opereren. Frater bete kent ook letterlijk broeder. Barmhartigheid is het andere sleutelwoord. Van Pinxteren: „Barmhartigheid is naar men sen kijken en in je hart bewogen worden om de nood die je ziet en vervolgens in beweging ko men. Niet je schouders ophalen en denken 'Goh... wat zielig' maar echt iets doen." Hoewel er in het buitenland voldoende fraters geworven kunnen wor den, wil het in Nederland niet erg lukken. „Misschien orndat de nood hier meer verborgen is", filoso feert Van Pinxteren. Omdat er in Nederland een tekort aan fra ters is en een beetje verjonging geen kwaad kan, hopen de fra ters toch één of twee nieuwe collega's per jaar te werven. Een echt sollicitatiegesprek zal er niet worden gevoerd. Wie belangstelling heeft, moet maar eens een praatje komen maken of in een project meedraaien. De uitnodiging staat, blijkens de eerste advertenties, alleen open voor mannen. Van Pinxteren, lachend: „Ik besef dat we in overtreding zijn. Officieel zou er 'm/v' in de advertenties moeten staan. Maar op de laatste adver tentie, waarin we mensen vra gen die willen helpen bij ons werk maar niet hun hele leven in dienst van het fraterniteit wil len stellen, kunnen ook vrou- Deze foto wordt door de fraters gebruikt in hun wen reageren." ter H. van Geene zegt geen exact stellenden te kunnen geven. „We hebbei lefoontjes niet geturfd. De meeste mensi gen meer informatie of willen een keer! praten. Er was niemand bij die spontaan; wil frater worden. Maar de roep is gehoo n is voor ons het belangrijkste." De congregatie, in 1844 gesticht doorn U annes Zwijsen, telt over de hele wereld jr veer 400 leden, van wie ruim 170 in Ned: n In Nederland heeft de congregatie last \i grijzing. Een Amerikaanse frater van de Fraters van de Onze Lieve Vrouwe Moeder van Barmhartigheid uit Tilburg bij een scholenproject voor straatkinderen. De Fraters van Tilburg hebben tientallen tele foontjes gekregen van mannen die misschien frater willen worden. Die reageerden op de wer vingscampagne van de sterk vergrijzende con gregatie van lekenreligieuzen. In enkele dagbla den verscheen zaterdag de' eerste advertentie in een serie van vier. De telefoon stond roodgloeiend bij de 'con gregatie Onze Lieve Vrouwe, Moeder van Barm hartigheid, zoals de fraters officieel heten. Fra- Foto uit de archieven Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing een ingevulde bank- of girocheque ter waarde van vijf gulden (voor een exemplaar van 13 bij 18 centimeter in zwart wit) op te sturen naar het Leidsch Dagblad, t.a.v. Leidsch Dagblad Archieven, Postbus 54, 2300 AB Leiden of door contante be taling aan de balie van het Leidsch Dagblad aan de Rooseveltstraat 82. U ontvang de foto binnen drie weken. L O F 0 LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 7 maart 1860) KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356 356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128030 Geen krant ontvangen? Bel voornabezorging: Ma. t/m/ vr.18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071 -5128 030 DIRECTIE B.M.Essenberg, W.M.J. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, T van Brussel (adjunct) L.F Klein Schiphorst (adjunct) W. F REDACTIE J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst J.Preenen chef red. Groot Leiden A.J.B.M. Brandenburg, chef eindred. regio F Blok, chef eindredactie algemeen W.F Wegman, chef red. Duin en Bollenstreek W. Spierdijk, chef sportredactie T. Brouwer de Koning, chef Rijn- en Veenstr. E. Straatsma, chef red. Regio Leiden Redactie: Hoofdredactie: ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag va ABONNEMENTEN bijvooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per half jaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging' het automatisch afschrijven van hS geld, ontvangen 1,- korting perhi VERZENDING PER POS per kwartaal (NL) LEIDSCH DAGBLAD OP CASSi Voor mensen die moeilijk lezen,' hebben of blind zijn (of een and hebben), is een samenvatting vanh nieuws uit het Leidsch Dagblad opf beschikbaar. Voorinformatie 048S (Centrum voor Gesproken Ledum, ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08,00-17.00 u. (uitgezonderd Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u per dag Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131 Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111 Donderdag 15 September zaterdag 15 september ANNO 1898 ANNO 1973 INGEZONDEN Mijnheer de Redacteur! In Amsterdam en Den Haag heeft men zich kunnen overtuigen wat het publiek kan, als het maar wil. De orde werd er bijna niet verstoord, en zelfs in de smalle Haagsche straten, waar duizenden kijk- en wandellustigen waren, kwam men nog beter vooruit dan bij ons op Zaterdag-avond in de Donkersteeg, Haarlemmerstraat en vooral Hoogewoerd, als men op een der trottoirs wil wandelen. De oorzaak is lichtte verklaren: men was zo wijs rechts te houden", dank vooral de vele biljetten met groote letters. Onwillekeurig deed zich de vraag bij mij op, waarom maken wij Leidenaars ons het onnodig lastig; want gij, lezeres of lezer, zult het toch wel met mij eens zijn, dat het alles behalve aangenaam is, als ge bijv. op Hoogewoerd om de 10 of 20 passen, het trottoir moet verlaten of tegen den muur blijven staan tot bijv. een kinderwagen gepasseerd is. Hierbij komt nog, dat er helaas een soort menschen bestaat, die er steeds op uit zijn te toonen, dat zij voor niemand terzijde gaan. Wanneer nu ieder, die de waarheid van deze opmer king erkent, zich van af heden voorneemt zoveel mo gelijk rechts te houden, vooral op drukke straten en stegen en steeds rechts uit te wijken, zooals bijna alle wielrijders doen, kan het niet anders of na ver loop van eenigen tijd wordt dit gebruik algemeen. Het kost niets, benadeelt niemand, maar maakt het ieder gemakkelijk. U dank zeggende voor de opname. Ud dw. Th.S. VALKENBURG Naar aloude traditie vallen paardenmarkten Oranjefeesten in Valkenburgsa men. De dag begon met de kin deroptocht, die ieder jaar weer een belangrijke plaats inneemt. Daarna opende burgemeester N. van 't Wout het feest en kregen alle schoolkinderen een tractatie aangeboden. Nu was het tijd voor de spelen, o.a.: kuipjesste- ken met wagen op rail voor da mes en heren van 15 jaar en ou der, mastklimmen en prijsschie ten voor heren. Deze tweede feestdag werd besloten met een grote bingoavond in het Dorps huis. Hier waren prachtige prij zen te winnen. SASSENHEIM Evenals Ter Leede heeft ook de Sassenheim- se voetbalveren igi ng T eyl i ngen besloten de contributie te verho gen. In verband met de stijgende kosten (materialen) en de bouw van de nieuwe accomodatie op het gemeentelijk sportpark (Tey- lingen en Ter Leede moeten bei de ongeveer 220.000 gulden fi nancieren van de rond zes ton vergende nieuwbouw) werden de contributiebedragen gebracht op Een beeld uit de geslaagde 3,-(8-12 jaar), 3,50 (12-14), 4,50(14-16), 5,50(16-19) en 7,- (senioren) per maand. Ook de entreegelden voor de wed strijden van het eerste elftal gin gen omhoog tot 1,75. :he kinderoptocht in Valkenburg. ZWAMMERDAM/NIEUWVEËN Het splinternieuwe Zwam- merdamse dorp voor geestelijk gehandicapten, de Hooge Burch, krijgt begin volgende week z'n eerste bewoners. Dat zijn 108 patiënten - liever gezegd "huis genoten" - van de Johannes stichting in Nieuwveen. Zij vor men de kopgroep van de bijna 600 man die de Hooge Burch 'Uiteindelijk zullen bevolken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 14