'Jezus is geen God op aarde' Leidsch DagbladAllCHIEVEN Kerk Samenleving ZATERDAG 12 SEPTEMBER 1998 f> REDACTIE DICK VAN DERfi uit de Foto uit de archieven ANNO 1898 ANNO 1973 Maandag 12 September ZOETERWOUDE Toen gistermorgen A. Rijns burger, uit de Weipoort, zich uit de kerk naar huis begaf, geraakte zijn paard op hol aan het eind van den Nieuwenweg en holde het de Weipoort in, waar nabij Van Rijn het lemoen van den wagen brak en het paard er vandoor ging tot aan den Hoogen Rijn dijk, waar het tot staan werd gebracht. Evenwel was de wagen in het water terecht gekomen en of schoon twee personen nog bijtijds eruit konden springen, geraakte de derde te water, maar kwam met den schrik en een nat pak vrij. ALGEMEEN Paardenvleesch als voedsel. Het vooroordeel tegen het gebruik van paardenvleesch is in den laatsten tijd sterk afgenomen, zoodat het in veel landen, met name in Frankrijk, een voorna me plaats in de voeding begint in te nemen. In dat land bestaat een speciaal veeartsenijkundig toe zicht op het ter markt te koop aangeboden paar denvleesch. Paardenvleesch is zeer geschikt voor de voeding en heeft bijzonder voedende eigenschappen. Het bevat meer eiwitstoffen dan ossen- of koeienvlees- ch; gerookte paardetong is verre te verkiezen boven buffeltong. Het tonisch vermogen van horse tea is veel sterker dan dat van beaftea en horse tea is te vens aangenamer van smaak. Als soepvleesch aan gewend, is paardenvleesch voordeeliger, maar het moet langer gekookt worden. Gekookt zijnde, is het gemakkelijker te verteren, gebraden doet het denken aan wildbraat. Hoe men het ook toebereid, het is gezond, smakelijk, voed zaam en billijk. woensdag 12 september LEIDEN Het nieuwe gebouw van de rk-scholen- gemeenschap "De Noorderwiek" aan de Ter Haar- kade is vanmiddag officieel geopend. Sinds januari wordt het zeer ruime en moderne gebouw gebruikt. De scholengemeenschap voor hoger beroepsonder wijs telt momenteel 375 leerlingen, waarvan er drie jongens zijn. De heer Van Dijk bood namens het personeel een piano aan, die in de aula komt te staan en verschil lende klassenvertegenwoordigers gaven de school een door de leerlingen gemaakt wandkleed ten ge- LEIDEN LDWS vond hèt alternatief. Terwijl bijna alle andere Leidse voetbalverenigingen hardnekkig bleven vasthouden aan het zaalvoetbalverbod voor selectie-spelers (op straffe van verbanning naar een lager elftal), bewerkstelligde LDWS binnen de eigen vereniging een .fusie" tussen zaal- en veldvoetbal. ,,Wij hebben", zegt tweede voorzitter Henk Piket, ,,het zaalvoetbal niet verboden, omdat we dat aan amateurs eenvoudig niet kunnen verbieden. Anders dan de meeste clubs, die daarvoor nooit de moeite hebben genomen, hebben wij naar een oplossing gezocht om die twee sporten te laten samengaan. Na 16 oktober (de dag waarop de zaalvoetbalcom- petitie start) beschouwen we de zaalvoetbal-avond gewoon als tweede trainingsavond. Die bestuurlijke soepelheid had een lucratief ef fect. Jaarlijks stapten bekende zaalvoetbal-minnen de voetballers uit de Leidse regio over naar de klei ne club (200 leden), die mede daardoor promoveer de. De oud- Roodenburger en huidige con tractspeler van Sparta, Bert Jansen, is giste ren in Leiden in het huwelijk ge treden met Yvonne Har- land. FOTO ARCHIEF LEIDSCH DAGBLAD Kuitert houdt van klassieke leer over Jezus Christus weinig over Hij is één van de meest gelezen en besproken theologen in Nederland. Harry Kuitert kan het schrijven nog steeds niet laten. Zes jaar geleden werd zijn boek 'Het Algemeen Betwijfeld Christelijk Geloof een absolute bestseller. Opnieuw heeft de 73-jarige gereformeerde theoloog Kuitert een spraakmakend boek afgeleverd. Over de christelijke leer over Jezus. Jezus was geen God op aarde. Jezus was een jood, aanhanger van het joodse geloof, niet zelf God. Je kunt niet tot Jezus bidden zoals je tot God bidt, want Jezus wijst de mensen juist terug tot God. door Theo Krabbe/GPD Harry Kuitert maakt het zijn lezerspubliek in zijn nieuwste uitgave bepaald niet gemakkelijk. Veel van de klassieke leerstellingen over Jezus als Godmens, Jezus als God en mens tegelijk, blijft er bij Harry Kuitert niet over. Christenen, die geen raad weten met de klassieke dogma's over Jezus en de Jezusvroomheid, wil hij in zijn zojuist verschenen boek 'Jezus: nalatenschap van het christendom" toch een hart onder de riem te steken: zij hoeven zich niet een minderwaardig soort christen te voelen. De leer van Jezus als Godmens is niets anders dan een historisch bepaalde fase in de geschiedenis van de Jezusverering. Het kerkelijke christendom heeft de figuur van Jezus van Nazareth vastgelegd in het dogma van de twee- naturenleer (Jezus was God en mens tegelijk). Dat dogma is voer voor theologen, gewone mensen kunnen zich daar nog nauwelijks iets bij voorstellen. Dat is niet zo erg, vindt Kuitert. Jezus van Nazareth was een jood, die de god van de joodse religie aanhing, en een jood kan zich eenvoudig nooit als God op aarde zien. De klassieke leer met het dogma van de Triniteit gaf christenen aanleiding om van Jezus een soort Tweede God te maken. Maar Jezus als een Tweede God beschouwen en Maria zien als de moeder Gods is een verering die in zijn ogen veel te ver is doorgeschoten. Jezus geloofde, dacht en handelde als een jood, betoogt Kuitert. Wat Jezus zo belangrijk maakte was het historische feit dat via hem de god van de joden ook de god van de heidenen is geworden. De christelijke kerk heeft niets anders gedaan dan Israëls god 'ingepikt' als een god voor alle volkeren. Christenen kunnen daarom slechts geloven volgens een joods model: leven voor Gods aangezicht als leven in verantwoordelijkheid als mens, die Gods barmhartigheid en rechtvaardigheid kent en weet heeft van schuld, berouw en verzoening. Dat is de harde conclusie die Harry Kuitert trekt. Daarmee heeft de gereformeerde theoloog, verguisd en geprezen binnen en buiten de christelijke kerken, opnieuw de knuppel in het hoenderhok geworpen. In zijn boek ontrafelt Kuitert het beeld van Jezus, zoals dat in de loop der eeuwen in de christelijke kerken en in de theologie vorm heeft gekregen. Jezus van Nazareth blijkt telkens degene te zijn die zijn aanhangers van hem hebben gemaakt. Op zich heeft Kuitert daar niets tegen, maar wil er sprake zijn van een Jezusvisie, dan zal iri die visie op zijn minst het joodse geloof van Jezus verdisconteerd moeten worden. De evangeliën van Marcus, Matthëus, Lucas en Johannes, die verhalen over Jezus, kunnen volgens Harry Kuitert weinig houvast en zekerheid bieden over wie Jezus was. Ze geven Jezus BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen: te Nijkerk (wijk 3): J.H van Daalen te Ede GEREFORMEERDE KERKEN Intrede: te Anna Jacobapolder (tijdelijke hulpdiensten): dr. O. Boersma te Kameroen. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepbaar gesteld: drs. M .F. Verhoeff, Heemskerckstraat 91, 8023 VJ Zwolle. Tel: 038 4541238 (vanaf 14 oktober). GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen: te Scheveningen: C.G. Vreugdenhil te Lelystad; te Ter- neuzen.-J.J Tamste Middelburg- Centrum; te Zoetermeer: W. Si If hout te Hendrik Ido Ambacht. Expositie Oude Bijbels Yredeskerk leiden» Het Jaar met de Bijbel wordt aangegrepen voor de in richting van een expositie met een aantal bijzondere Bijbels in de hal van de Vredeskerk aan de Van Vollenhovenkade in Lei den. Uit een particuliere museumcollectie worden unieke histo rische exemplaren getoond, waaronder een eerste druk van een Statenbijbel uit 1637 (gedrukt in Leiden) en een Statenbijbel uit 1721 (gedrukt in Amsterdam). De expositie is te bezichtigen tot en met 17 oktober op de zondagochtenden na de kerkdienst (van 11.30 tot 12.30 uur) en op twee zaterdagen: 26 september en 17 oktober van 14.00 tot 16.00 uur. Er is steeds een deskundi ge aanwezig om een toelichting te geven. Jubileum St. Lodewijkkoor leiden» Het St. Lodewijkkoor viert morgen het 45-jarigbestaan met een plechtige eucharistieviering in de H. Lodewijkkerk aan de Steenschuur 19 in Leiden. De viering wordt geleid door pas toor A.M.E.Th. Vreeburg en door het koor wordt uitgevoerd Messe Breve no. 7 in C van Ch. Gounod. Tijdens de offerande wordt gezongen het motet Sacris Soleniis van Haller en tijdens de communie de Cantate no. 147 van J.F. Bach. Na de commu nie wordt het Ave Maria van Arcadelt gezongen. Na de mis is er voor de leden met hun echtgenoten en genodigden 'een versierd kopje koffie' in restaurant Pardouza. Op dinsdag 15 september komen de koorleden in restaurant Groenendijk bijeen voor een diner. Dan worden ook de jubilarissen (de koorleden die respec tievelijk 12,5,25 en 45 jaar aan het koor verbonden zijn) in het zonnetje gezet. weer in de ogen van zijn aanhangers. Jezus in 'geloofsverpakking' noemt Kuitert de evangeliën. Je moet een stap terug doen en je de vraag stellen hoe Jezus zichzelf zag. Wat kan er dan over Jezus gezegd kan worden? Niet veel. Enkel dat Jezus zichzelf zag in een bijzondere relatie tot God en zijn (joodse) volk wilde terugbrengen naar God. En verder nog dat Jezus zijn dood zag aankomen, aanvaardde en er een offer in zag dat hij moest brengen. Jezus kwam dus voor wat anders, maar christenen hebben van hem een wereldheiland gemaakt. En Jezus' kruisdood en verrijzenis dan, het hart van de christelijke leer? Een god die het bloed van zijn zoon wil zien werpt Kuitert verre van zich. En van een soort onderonsje in de hemel, waarbij God met Jezus op een goed moment heeft afgesproken dat die zich aan het kruis zou laten doden om de mensheid te verlossen wil Kuitert ook niets weten. Dat is een doorgestoken-kaart-theologie, die door de moderne mens gemakkelijk doorzien kan worden. Wat Kuitert daar dan tegenover zet? De behoefte aan verzoening stamt 'van beneden', van mensen die beseften dat er iets goed te maken viel tegenover hun schepper. Het gaat niet om een god die bloed wil zien, maar het zijn de mensen zelf die zich schuldig tegenover God weten. Het ontwaakte geweten gaat spreken, de behoefte aan verzoening ontstaat. De joden wisten dat. Ze gaven daar uitdrukking aan in het ritueel van de Grote Verzoendag, waarop de zondebok, beladen met de schuld van het volk, de woestijn in werd gestuurd. Met hun uitleg van Jezus' kruisdood (een moord!) hebben de christenen een eigen variant van dit ritueel geschapen: Jezus als de zondebok voor niet-joden en Goede Vrijdag als hun Grote Verzoendag. Het moet gezegd worden, Kuiterts uitleg op dit punt behoort niet tot de gemakkelijkst te doorgronden passages van zijn boek. Niet alleen de klassieke kerkelijke Jezus legt Harry Kuitert uit als vrucht van een religieuze behoefte, ook de Jezusbeelden op de vrije religieuze markt behoeven enige relativering. Jezus als revolutionair, als vrije mens, als voorbeeld van de feminiene man, Jezus als de leraar van esoterische kennis: het zijn Jezusbeelden die de behoeften en aspiraties verraden van de mensen van vandaag. Reïncarnatiegeloof of vrouwvriendelijkheid, het wordt rechtstreeks in Jezus geprojecteerd, omdat hij religieuze autoriteit kan verlenen aan onze eigen ideeën. 'Jezus als trekpaard, als garantie of als aanbeveling. Christenen kunnen niet kritisch genoeg zijn als het om de vraag gaat waarvoor die autoriteit A ili gecharterd wordt.' !0] Met dit boek heeft Harryf* zijn lezerspubliek niet bejr gemakkelijk gemaakt. Zijifr zeer toegankelijk geschrev. Algemeen Betwijfeld ChriL is door een groot publiek,^ hoogkerkelijk, randkerkeli buitenkerkelijk, protestanjn katholiek, gelezen, besprcfcg ook bekritiseerd. Maar dilf 'Zeker Weten' zijn derde Ki uit de jaren negentig, vraaL, lezer meer inspanning. Oipc zal het weer veel stof doeoig Maar daar zal Harry Kuiteii mee zitten. Als theoloog partij-ideoloog van de chijj], kerken, die mensen voois) moeten geloven. Als theolj hij ook voor niemand ins hij nu een twijfelende agnj godloochenaar of betweta fundamentalist is. Kuitertfe informatie over de christe* geven. Enkel gedachten a2 mensen zoals hij zelf, die ij tonen in het christendon^ af te sluiten van de resulta 1! moderne wetenschapsbel8 de huidige geseculariseeifijc H.M. Kuitert, Jezus: nalaier het christendom. Schets w; christologie. Uitgeverij Tga; Baarn, 1998. Prijs f 39,90iei 9025947743 X i2 oc Pronk gastspreker op Laurentiusdag Rotterdam De soberheid - 'matiging in de besteding van onze tijd en middelen' - staat vandaag centraal op de jaarlijkse Lau rentiusdag van het bisdom Rotterdam. Gastspreker is minister Jan Pronk van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu. De bijeenkomst begint om 10.00 uur en heeft plaats in de Jurri- aanse zaal van De Doelen in Rotterdam (Schouwburgplein 50). Met de keuze voor het thema 'soberheid' wil het bisdom het be lang van een sobere levensstijl benadrukken. Bisschop A.H. van Luyn noemde de soberheid noodzakelijk om toe te komen aan spiritualiteit als 'onze persoonlijke beleving van onze relatie met God en solidariteit als uitdrukking van onze verbondenheid met onze zuster en broeders. Alleen door matiging in de besteding van onze tijd en middelen kunnen we daarvoor ruimte maken.' De Laurentiusdag is vernoemd naar de patroonheilige van de stad en het bisdom Rotterdam. Voor de dag zijn medewerkers uitgenodigd van parochies, dekenaten en het bisdom. Er worden 650 mensen verwacht. De bijeenkomst wordt afgesloten met een cabaretprogramma rond kerk en samenleving. ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u (uitgezon Leids Universitair Medisch Centrum 24 u per dag Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord geen ongevallendienst INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071 -5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel 0172-463131. Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111 LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) KANTOOR Rooseveltstraat 82 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-51 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma t/m/vr. 18.00-19.30 uuren Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-51 DIRECTIE B.M.Essenberg, W.M.J. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, T. van Brussel (adjunct) L.F Klein Schiphorst (adjunct) TELEFAlihl )z< Redactie: F Hoofdredactie: |1£ ADVERTEffjTe Maandag t/m vrijdag vanifcj Maandag t/m vrijdag var^ ABONNEMOfe bijvooruitbetaling: L: per maand (acceptgiro) I f per kwartaal (acceptgiro) F per half jaar acceptgirofie per jaar acceptgiro REDACTIE Voor mensen die J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst hebben of blind zijn (ol eer® J. Preenen chef red. Groot Leiden hebben), is een samenvatting# A.J.B.M. Brandenburg, chef eindred. regio nieuws uit het Leidsch Dagbür F. Blok, chef eindredactie algemeen beschikbaar Voor informatie# W.F. Wegman, chef red. Duin en Bollenstreek (Centrum voor Gesproken La W. Spierdijk, chef sportredactie T. Brouwer de Koning, chef Rijn- en Veenstr Auteursre E. Straatsma, chef red. Regio Leiden Dagbic

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 14