O Kunst Kunstenaar achter graficus ?Ly Veel rood licht, maar weinig vuur 'Roddelen' over de buurt nu interactief Programma Haags Crossing Border Festival bijna rond e nieuwe staatssecretaris van cultuur, Rick van der Ploeg, sprak afgelopen week n bezorgdheid uit over de toenemen- 30) ^°°f tussen elite-kunst enerzijds en assacultuur anderzijds. In de komende 001 binetsperiode wil hij daarom meer ndacht schenken aan jonge kunste- ooo S ^ie in staat z^n te dich- 00) n. Of Van der Ploeg tijdens zijn toe- o) 'raak de jonge kunstenaar Harold ïoo) houten in het achterhoofd had, is niet ikend, maar een beter voorbeeld is luwelijks denkbaar, ooi bouten ging de afgelopen maanden J Pad in twee Leidse wijken: Pancras, n zij' de binnenstad, en de nieuwbouwwijk bar€vensh°f Hij liet zich rondleiden door 00k;!vyoners, maakte tekeningen en schil- irijen, interviewde uiteenlopende ensen op straat en thuis en organi- ;erde verschillende workshops met kin- /\[£ren. Het resultaat is een tentoonstel- ig in het Centrum Beeldende Kunst "pe'IBK) die afgelopen week werd ge iend. Centraal daarin staat een inter net computer-programma waar de re- jdtaten te zien zijn van het buurtonder- )ek. )5 J0uten P^te ziin getekende impres sies in de computer aan elkaar. Samen met verzameld audio- en videomateri aal vormen de schetsen een soort stede lijke panoramas waardoor het publiek kan reizen. Met een klik op de muis wor den de hot spots geactiveerd: er zijn ge zichten op gebouwen, inkijkjes naar bin nen en - bovenal - persoonlijke filmpjes en uitspraken van bewoners over hun eigen wijk. „Ik heb een herenkapsalon", klinkt het uit de speakers. ,,Met heel veel vaste klanten. Er staat altijd een kopje koffie klaar. Omdat ik kapper ben, hoor je ook veel plannen en verhalen. Eigenlijk kun je zeggen dat dit een belangrijk trefpunt is in de wijk.' De meeste bewoners die door Schouten zijn benaderd prijzen de buurt waarin ze wonen. Men spreekt over de gezelligheid van de markt en de noodzaak van goede buren. Als er al geklaagd wordt dan gaat het over klein leed (hondenpoep, fietsen waar het niet mag). Opvallend is dat jongeren kritischer (of eerlijker) zijn. Zo klaagt een aantal hang jongeren uit de Stevenshof over het ge brek aan voorzieningen voor hun leef tijdsgroep. „Er zou hier meer georgani seerd moeten worden. Voor kleine kin deren is er van alles, maar voor ons is hier niks te doen." Arwi Rasser, teamleider van stadsdeel west, is samen met Ren Verdel, wijkchef van stadsdeel midden, betrokken bij het project. Rasser is enthousiast over de tentoonstelling bij het CBK. „Wij waren gevraagd mee te denken over het project omdat we goed contact hebben met mensen in de wijk. In het begin dacht ik nog: wat heeft kunst nu te maken met het beheer van een wijk? Maar al gaande raakten we overtuigd van het nut van zón project. De tekeningen en schilderij en die hier hangen zijn leuk om naar te kijken, maar voor mij is de interactieve installatie het boeiendst: je hoort allerlei verhalen die je normaal gesproken niet zo snel oppikt. Omdat de wijkbewoners in die interviews ook aangeven wat hen niet zint, kunnen wij er ook wat mee. Voor ons is het kunstproject ook een startpunt om met de bewoners te over leggen over verbeteringen in de wijk." Ook bij de buurtbewoners zelf slaat de tentoonstelling aan. „Ik vind het hart stikke leuk', zegt Kami], afkomstig uit Irak en sinds enkele jaren woonachtig in de Stevenshof. „Toen ik voor het eerst hoorde van het project van Harold Schouten moest ik denken aan tekenin gen en schilderijen. Maar dat een com puterprogramma en videoprojectie on derdeel uitmaken van het kunstproject is nieuw voor mij. Dat had ik nog nooit gezien.' Een bewoonster van de binnenstad: „Ik was nog nooit bij het CBK binnenge- weest. Kunst is nou eenmaal niets voor ons soort mensen. Maar dat ze de buurt erbij hebben betrokken vind ik heel erg goed, hoor. Of ik van nu af aan vaker naar het Centrum Beeldende Kunst ga? Ik heb met mijn buurvrouw al een af spraak gemaakt om nog een keer te gaan kijken. En luisteren natuurlijk, want ik ken heel veel mensen uit de binnenstad die door Schouten zijn geïnterviewd. Ik wil wel eens weten wat die over de buurt te roddelen hebben!' Tentoonstelling: VANDESTRAAT - Harold Schouten op pad in twee Leidse wijkefk Te zien: t/m 11 oktober, wo. t/m za. 12-17 uur, do. 19-21 uur (vanaf 1 okt ook zo. 12-16 uur), Centrum Beeldende Kunst, Hooglandse Kerk- gracht 19-21, Leiden. TEKST: MARTI) N VERHOEVEN FOTO: HIELCO KUIPERS Het programma van de zesde editie van het Crossing Border Festival is zo goed als rond. Or ganisator Louis Behre maakte gisteren bekend dat de groep Lamb wordt vervangen door Red Snapper en dat dj Frankie D langskomt. De Cubaanse zan geres Omara Portuendo (Buena Vista Social Club) is ook vastge legd. In totaal komen 16 en 17 oktober ongeveer 120 acts naar het Nederlands Congres Cen trum in Den Haag. Op tien ver schillende podia kunnen onge veer 15.000 bezoekers twee da gen kijken en luisteren naar lite ratuur, poëzie, muziek, stand up-comedy en „alle mogelijke kruisbestuivingen tussen deze kunstvormen." Onder de noemer 'de legen den' komen juliëtte Greco, Pao lo Conté en Gerard Reve naar het festival. Faithless, Tricky, Neil Finn (Crowded House), Sa rah en Gert (van K's Choice), Grandaddy en Ilse DeLange zijn enkele artiesten die in de cate gorie muziek op de lijst staan. In de categorie gesproken woord heeft de organisatie on der meer gecontracteerd: Vin cent Bijlo, Willem Brakman, Ab- delkader Benali, Jan Mulder, Jello Biafra (voormalig frontman Vein de punkband Dead Kenne dy's), Paul Mc Guigan (basgita- rist van Oasis) en Hafid Bou- azza. concertgebouw Concertgebouwplein 2-6 Telefoon 671 83 45 courtisanes na De zondag overleden Akira Kurosava heeft het voltooide script nagelaten voor wat zijn 31ste film had moeten wor den, heeft de productiemaat schappij van de legendari sche Japanse filmer gisteren bekendgemaakt. Het script is getiteld 'De Zee Keek' en gaat over prostituees in het feodale tijdperk, zei woord voerder Hiroko Idetsu. Het is gebaseerd op korte verhalen van de Japanse schrijver Shugoro Yamamoto. Of er plannen zijn om de film als nog uit te brengen is niet be kend. Volgens de krant Yomiuri waren de voorbereidingen voor de film al in een gevor derd stadium. Het script is voorzien van regieaanwijzin gen en Kurosawa had al een bekende actrice benaderd voor de hoofdrol in de film, die zijn eerste zou worden waarin vrouwen centraal staan. Hand met spiegelende bal en zelfpc met computer-morphing laat roteren, herhalen en spiegelen, een duidelijke verwantschap met Escher. Hervé Graumann laat drie filmpjes zien waarin je niet onmiddellijk ziet wat er ge beurt, zoals je bij Escher-pren- ten soms drie keer moet kijken voor je het 'door' hebt. Mare Maurer experimenteerde in re- gelmartige vlakverdelingen met behulp van de video-camera. En stylist Gerwin van Vulpen richtte een slaapkamer in met Escher-achtige producten en al lerlei perspectief-grapjes. Er is een Escher-CD Rom en de Kunsthal heeft in de eigen FOTO GPL serie kinderboekjes een afleve ring over Escher uitgegeven 'Escher, tovenaar op papier', ge schreven door Bruno Ernst. Kunsthal Rotterdam: Honden jaar M.C. Escher (1898-1972) 12/9 t/m 6/12. Kasteel Groene veld, Baarn: M.C. Escher, eei leven in beeld. 3/10 t/m 20/12. INDERDAG 10 SEPTEMBER 1998 00 unsthal toont compleet overzicht maar ook nieuwe kijk op Escher: sschien niet aan te raden voor zwangere vrouwen, wel ijk voor kinderen, mits onder begeleiding. Staand op .1 bewegend platform is het alsof je als een wentelteefje >r de trappen van zo'n Escher-spookhuis hobbelt. Je ludt je stevig vast aan de balustrade van het platform of langt aan zo'n lus als in de tram, maar je voelt het wa- i'dat eindeloos door blijft stromen over een onmogelijk cende serie watervallen die met elkaar in verbinding an. Zo voel je het werk van de beroemde graficus M.C. 2;her (1898-1972) letterlijk aan den lijve. i« :TERDAM PETER VAN EIKELENBURG lïher, honderd jaar geleden jioren, zou vast en zeker zijn j;en hebben gegeven aan deze i} zeer moderne interpretatie [j zijn werk. De Escher Virtual üity Ride is een peperduur 'nputerstuntje, bedacht en ,ealiseerd door Escher-fanaat Dn Wennekes. Met maximaal '[tig bezoekers tegelijk te bele- 3i op een van de grootste en 3jrste tentoonstellingen die Kunsthal in Rotterdam ooit 5jj Drie van de bekendste 'inten van Escher komen 2inputergestuurd tot leven, aterval', 'Klimmen en dalen' 11 'Belvédère', je leert deze ijsbegoochelende architec- irfantasieën van Escher van 12inen en van buiten kennen. iEscher leent zich natuurlijk '?1 goed voor computerani- jities," zegt Wim van Sinde- II, samensteller van de ten- instelling 100 jaar M.C. 2iher. De Kunsthal heeft dan 8jc een soort bazar ingericht, i rijk gevulde kermis met al- jjei computerspellen die op zeer bij de Escher-wereld horen als zijn echte werken. Deze be nedenzaal in de Kunsthal vormt het amusementsdeel van de Escher-expositie, zegt Van Sin- deren zonder terughoudend heid. Maar in de bovenhal is het pure ernst. Kunst zelfs, als het aan Van Sinderen ligt. Escher voelde zich miskend, hij kon er slecht tegen dat hij als 'maar' een graficus werd gezien. Maar tegelijk stond hij ook weer bo ven dat soort geneuzel. „Hij was een eenling, nergens in te pas sen. Mede daarom kwam hij nooit in de kunstgeschiedenis boekjes terecht. Maar hij had een groot observatievermogen en hij is ook gewoon met land schapjes begonnen. Voor mij is er geen enkele reden hem bui ten de kunstgeschiedenis te plaatsen." Timide De beroemde Escher-prenten die spotten met perspectief, spelen met licht en donker en vissen in vogels laten verande ren" of vice-versa hangen na- ii werk van Escher gebaseerd, tuurlijk in die bovenzaal en zul- ,j. Daar tussen staat ook ge- len zonder twijfel veel aandach- 2on de expositieshop, boorde- tige kijkers trekken. De 200 be- Escher-prullaria en serieu- langrijkste prenten van Escher je souvenirs, omdat die din- zijn er te zien plus vijftig origi- 1 volgens de Kunsthal even- nele schetsen en tekeningen. Lucht en water (1938). Maar Van Sinderen wijst te midden van dat enorme aantal ook op de tientallen minder spectaculaire en misschien me de daarom minder bekende prenten. „Daarin leren we een timide maar trefzekere kunste naar kennen die eigenlijk door velen, en door de kunstwereld in het bijzonder, nog ontdekt moeten worden. Zo wordt een op het oog vrij simpel overzicht van het oeuvre van Escher ineens een soort nieuwe oriëntatie op zijn werk. Zijn perspectivische vertekenin gen zijn goed voor diepgaande studie door mathematici, naar zijn metamorfosen kun je ein deloos turen. Maar volgens Van Sinderen ging Escher helemaal niet zo beredeneerd te werk als zijn verklaarders wel veronder steld hebben. Ook die schijn baar strikt wiskundige construc ties zijn te zien als kunst, als vruchten van een lucide geest. Kunstaspect Echte nieuwe ontdekkingen zijn er in het werk van Escher vol gens Van Sinderen niet meer te doen, maar een iets andere richting valt er wel aan de Escher-belangstelling te geven. Hij voert een pleidooi voor het kunstaspect in het werk van de 'graficus', juist omdat de kunst historici altijd hun neus opge haald hebben voor Escher. „Hij had haast een lieve blik op de wereld, die hem eigenlijk te hectisch was. Hij woonde in de jaren vijftig in Baarn en had daar al last van de verkeersher- rie vanaf de weg Amsterdam- Amersfoort." Naast het wiskundige en zui ver kunstzinnige aspect miskent de Kunsthal niet de bijna recre atieve waarde van de Escher- manie. Vandaar de supermarkt met parafernalia en Escher- speeltjes waarvoor de Kunsthal zich in het geheel niet schaamt. De totale expositie is bovendien gemaakt in samenwerking met het Haags Gemeentemuseum (waar de meeste van de ten toongestelde werken vandaan komen) en met de M.C. Escher Stichting, die fungeert als waak hond tegen alles wat de Escher- geschiedenis kan bezoedelen en dus ook aan de Kunsthal een soort keurmerk verschaft. De stichting laat zelf min of meer tegelijkertijd in Kasteel Groene- veld in Baarn een meer biografi sche expositie over Escher zien. Kantelen Behalve de Escher Virtual Reali ty Ride biedt de benedenzaal van de Kunsthal bijvoorbeeld een computer-animatie door de jonge Nederlands-Duitse kun stenaar Denis Ketelaars van de bekende Escher-prent 'Vierkan te Planetoïde'. Ketelaars laat de planeet kantelen, zodat we voor het eerst de andere zijden er van zien. Bovendien kan de be zoeker met een joy-stick landen op de planeet en vervolgens de gebouwen die er staan binnen gaan. In die gebouwen blijkt dan een virtueel Escher-muse- um gehuisvest te zijn. Hugo Kaagman maakte een hallucinerende videofilm over zijn onderzoek naar symmetri sche Escher-patronen die hij 'Ringzonder apotheose Kurosawa laat script over rr Centrum Beeldende unst in Leiden bestaat 1JF jaar. In een reeks OPERA RECENSIE AAD VAN DER VEN Nederlandse Opera met 'Gótterdammerung' van Wagner Muzi kale leiding: Hartmut Haenchen Regie Pierre Audi. Solisten. Koor van de Nederlandse Opera en Nederlands Philharmonisch Orkest. Gezien. 8/9. Muziektheater. Amsterdam. Nog te zien al daar 12.16.20,23.27 en 30 september Waren de ideeën op? Of hebben de theaterma kers de associatieve potentie van hun beelden overschat? Het is de Nederlandse Opera niet ge lukt bijna veertien uur muziekdrama een finale te geven, die de intensiteit en verhevenheid bezit waarop velen stellig gehoopt hebben. Al ruim een jaar lang leven Wagner-liefhebbers in de ban van de Amsterdamse 'Ring des Nibe- lungen'. Vanaf 'Das Rheingold' ging het via 'Die Walkure' en 'Siegfried' crescendo. Dit dankzij zo wel dirigent Hartmut Haenchen, de meewerken de orkesten en een aantal solisten, als regisseur Pierre Audi en de mensen om hem heen. Er ontvouwde zich een 'Ring', die als 'high tech' valt te omschrijven. Toch ontaardde de pro ductie niet in effectbejag. Deze 'techno-Ring', met bewegende wanden, imposante loopbrug gen, spectaculair vuurwerk en dito belichting, be hield een helderheid, die zich evenzeer in de uit voering van de muziek manifesteerde. In grote lijnen zijn dat kwaliteiten, die nu ook 'Gótterdammerung' bezit. Maar de enscenering bevat hier en daar dode plekken. Terwijl Hartmut Haenchen tijdens Siegfrieds treurmuziek het or kest flink door elkaar schudt gebeurt op het to neel weinig. Maar ernstiger is de vlakheid van wa de trotse en tragische apotheose zou moeten zijn de slotscène met Brunhilde, die met paard en a in het door haar aangestoken vuur springt, waar na de vlammen zelfs de godenburcht verslindei (dat rood licht vuur betekent bij de Nederlandsi Opera, dat weten we nu wel). Ten eerste is de sopraan Jeannine Altmeyer, bi al haar inzet, hier niet voor haar taak berekend Ten tweede blijft in visueel opzicht zowel de dra matische expansie als de verheven loutering uit al is er sprake van een zeer vage symboliek. Overtuigend is de productie daarentegen in he tonen van de personages in hun kronkelige on derlinge relaties. Vooral de duistere figuren zijn ii deze 'Ring' buitengewoon geslaagd. Met als uit blinker, acterend en zingend, de bas Kurt Rydl hier een schurkachtige Hagen. Geweldig zoals hi als een gevaarlijke volksmenner zijn trawantei bespeelt (het hoogtepunt in deze productie) Henk Smit slaagt er zowaar in zijn Alberich iet: tragisch te geven. Siegfried is een probleem, ii het algemeen en zeker in deze productie. Hein: Kruse kan de noten zingen, maar hij mist glan: en nuancering en als jonge held ziet hij er nie uit. Overtuigender zijn de fatterige Gunther var Wolfgang Schone, de Gutrune van Eva-Mari; Bundschuh en vooral de magistrale Waltrauti van Anne Gjevang.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 9