Spielberg ontdoet oorlog van romantiel Cultuur Kunst MAANDAG 7 SEPTEMBER 1998 CHEF JAN RIJSDAM. 071-5356444, PLV CHEF AD VANi Zijn eigen zoon zal pas naar 'Saving Private Ryan' mogen kijken als hij veertien jaar oud is. Maar voor iedereen boven die leeftijd acht Steven Spielberg het nuttig geconfronteerd te worden met een film die onbarmhartig inpepert hoe oorlog er écht uit ziet. En liever dan meer recente gewapende conflicten als aanleiding te gebruiken, greep Hollywoods meest succesrijke cineast in zijn nieuwste film, die 17 september in Nederlandse première gaat, naar de Tweede Wereldoorlog: „Want niemand kan betwisten dat toen de Amerikaanse inspanningen bittere noodzaak waren. Omdat de uitkomst van die oorlog de toekomst zou bepalen voor de tweede helft van onze eeuw. Dat zou een totalitaire samenleving worden of een vrije, democratische samenleving." door PIETER VAN LIEROP Ongegeneerd patriottisme is een paar de cennia uit de gratie geweest, maar Steven Spielberg gaat er prat op: ,,Ik heb vader landsliefde altijd belangrijk gevonden. Ik ben altijd een ouderwetse patriot geweest, wat me nooit verhinderde om op de De mocraten te stemmen. Ik ben altijd gekant geweest tegen het cynisme waarmee Ame rikanen afgeven op hun eigen land. Net zoals heel veel Amerikanen ben ook ik vaak gedurende de afgelopen dertig jaar, teleurgesteld, om niet te zeggen gedesillu sioneerd, door onze leiders. Maar dat heeft geen afbreuk gedaan aan mijn onversne den trots op wat de generatie van mijn va der gedaan heeft voor de verdediging van een vrije wereld." Spielberg's nieuwste film Saving Private Ryan begint met een overweldigende rea listische reconstructie van de geallieerde landing in Normandië, geconcentreerd op de bloedstollende ervaringen van een door Tom Hanks aangevoerde compagnie. Pas daarna ontvouwt zich het eigenlijke ver haal. Op een administratief hoofdkwartier ontdekt men dat in een week tijd drie zo nen uit een en dezelfde familie Ryan zijn Steven Spielberg geeft acteur Tom Hanks regie-aanwijzingen tijdens de opname van Saving Pri vate Ryan. foto reuters gesneuveld en dat een vierde zoon zich nog op een onbekende positie moet bevin den aan het chaotische front in het Franse achterland. Hanks krijgt de opdracht met een patrouille deze soldaat Ryan op te spo ren en in veiligheid te brengen, opdat diens moeder niet ook nog een vierde con doleancebrief hoeft te incasseren. Vrijwel heel Hanks' eenheid komt te sneuvelen bij de reddingsactie. Absurde missie Het lijkt een absurde missie waarmee in tactisch opzicht geen winst is te behalen, maar Spielberg maakt ermee duidelijk dat de Amerikanen - anders dan de Duitsers - vochten voor principes, idealen, mense lijkheid. En zoals alleen maar verzonnen kan worden door deze cineast - die als geen ander hyperrealisme met sentiment weet te mengen - krijgt de gevonden sol daat Ryan van een stervende kapitein te horen dat hij nu wel verplicht is om de rest van zijn leven te bewijzen dat hij het sneu velen van al die strijdmakkers waard is ge weest. Spielbergs eigen vader, nu 81 jaar, diende destijds als radioman van een bommen werper in Birma. Maar over de oorlog werd thuis zelden gesproken. „Ik heb ontdekt, vooral in de periode rond het maken van deze film, dat veteranen die het nauwst bij de werkelijke gevechtshandelingen betrok ken zijn geweest, het minst de neiging hebben er over te praten. De soldaten die de meeste kameraden hebben zien sneu velen, zijn het meest geremd in het opha len van herinneringen. Het is vergelijkbaar met wat ik merkte toen ik Schindler's List maakte, bij mensen die de vernietigings kampen hadden overleefd. Men voelt schaamte ten opzichte van de dierbaren die daar zijn gestorven. Oorlogsveteranen die minder getraumati seerd raakten omdat ze minder hebben meegemaakt, praten gemakkelijker, want ze hebben het vermogen hun verhalen te doseren. Mensen die de oorlog echt op zijn ergst hebben ervaren, die houden hun mond. Omdat ze weten dat zodra ze be ginnen met vertellen, ze van geen ophou den meer weten." „Een van de opmerkelijke en positieve ef fecten die Saving Private Ryan in de Vere nigde Staten blijk te hebben, is dat nu in eens een dialoog over de Tweede Wereld oorlog tot stand komt tussen jongelui van een jaar of twintig en mannen van 75. Die dialoog vindt plaats in restaurants, bio scooplobby's, in dagbladen en overal op het Internet. Ik beschouw het als de mooi ste vorm van erkenning die ik voor het ma ken van deze film had kunnen krijgen." - U heeft zich nooit geroepen gevoeld een film te maken over Vietnam? „Daar had men mij niet voor nodig. Er werden al heel snel over de oorlog in Viet nam uitstekende films gemaakt. Ook films die op geen enkele manier verhulden hoe erg het was om daar als gewone Ameri kaanse soldaat in verwikkeld te zijn ge raakt. Maar zulke films waren over de Tweede Wereldoorlog nooit gemaakt. Ik zag daar nog een geweldig gat zitten en voelde me uitgedaagd tenminste een klein deel daarvan te dichten. Ik wilde het publiek tot in elke zenuw laten proeven hoe oorlog is. Watje ervoer als je zo maar op een strand in Normandië werd losgelaten om zwaar gepantserde bunkers en mitrailleursnesten te bestormen. Die al les vernietigende chaos daar, die wilde ik laten voelen tot in alle gruwelijke details. Voor de geluidsband gingen we zo ver dat we opnamen maakten van automatische wapens en mortieren die werden afge vuurd. We lieten echte kogels langs micro foons fluiten. Bijzonder is ook geweest dat deze film vol ledig gedraaid werd in continuïteit. Dat wil zeggen dat alle scènes werden opgenomen in exact de volgorde waarin ze ook in het filmverhaal terecht zouden komen. Dat ge beurt bijna nooit. Ik had het zelf in geen zestien jaar gedaan, E. T. was de laatste. Maar ik wilde hier dat elke scène zou door werken in de opbouw van de volgende scène. Je begint de film dus in de Higgins boats. Vandaar vallen de soldaten in de moorddadige kuilen met diep water. Dan moeten ze het strand op door de versper ringen en dan omhoog tegen de verster kingen en bastions. Na vier weken, toen we dat allemaal met elkaar achter de rug hadden, wist ik zeker dat ook het verhaal dat daarna komt, extra sterk zou werken door de speciale manier waarop daar naar toe was gewerkt." Belastingaanslag - U heeft Saving Private Ryan opgenomen in Ierland en Engeland. Waarom? „Aan de Ierse Zuid-Westkust hebben ze stranden die erg lijken op die van Nor mandië. Het Franse dorp waar zo zwaar om gevochten wordt, dat hebben we zelf gebouwd op een voormalige luchtmacht basis in Engeland. Natuurlijk had ik de film dolgraag in Frankrijk zelf opgenomen, maar de Fransen lieten ons erg duidelijk merken dat we niet welkom waren. Hoe ze dat deden? Door ons te zeggen dat ze ons een belastingaanslag zouden sturen van 57 procent over elke dollar die we zouden uit geven. Dat is een heldere boodschap, leek - Dertig jaar lang is 'The Longest Day' de ultieme film geweest over de landingen in Normandië. Desondanks merk ik van alle kanten dat er een geweldige nieuwsgierig heid bestaat naar uw film. Wat zorgde er voor dat u aanvoelde dat het zin had om opnieuw over die gebeurtenissen te begin nen? „Je voelt het alleen voor jezelf. En daar zit meestal geen logica achter. Maar ik moet zoiets wel heel erg sterk voelen, wil ik er twee jaar voor uittrekken die ik niet kan doorbrengen met mijn vrouw en mijn ze ven kinderen. Dan hoop je dat bij het film publiek diezelfde belangstelling gewekt kan worden, maar veel meer daf proberen een goede film te makt1 niet doen. En om heel eerlijk te doodsbang dat ik misschien wel1 was op de hele wereld die belang had voor deze materie. Waaromlt anders 25 jaar lang door niemarf films over de Tweede Wereldooif gemaakt, behalve door mij. Maa" van jongs af aan hevig in geïntere geweest en ik heb mijn hele prof" leven uitgekeken naar een verhaf het excuus bood om op een eerlij nier te laten zien hoe frontgevecP zien." P r Tomeloos geweii „Ik heb zelf overigens The Longér beschouwd als de standaard dieï overtreffen. Ik ken alle oorlogsfilm Hollywood de afgelopen vijftig ja; gemaakt. Lost Pa nol, Sahara, Sfljf Jima, Commando Strike At Daim talloze andere. Wat in al die filmd ken heeft, is het echte gevoel bijfi loze geweld. Ze gingen allemaalftl bele en romantische vechtjasserg» probeerde er entertainment vang De beste oorlogsfilms, zoals Wal Sun, zijn pas tot stand gekomenfi van de oorlog, want eerder zat in' verlegen om eerlijke beschrijving hel op aarde. Dat had demoralise kunnen werken op de troepen. M1 na de oorlog heeft het lang gedut" zoiets als 'pacifistische' borlogslip gelijk werden. Een meesterwerk|a Peckinpah's Cross Of Iron bij vo^r - U laat ons kennismaken meteè\ soldaten met allemaal zo hun ei&( soonlijkheden. Zit er iemand tufy wie u zich in het bijzonder idennL „Met de korporaal-schrijver die wordt toegevoegd omdat hij Frai j Hij heeft geen enkele gevechtseii' staat een tijd lang verlamd op eej terwijl boven zijn maat aan een i wordt geregen. Ik was ooit heel (fel uitzending naar Vietnam. Ik hadP- medische tests achter de rug enu te elke dag dat ik opgeroepen ko: Slapeloze nachten heb ik meegejfi dend in het koude zweet, terwijljn voorstelde dat ik in Vietnam mor vechten. En dat zag ik me niet al; der van een peloton. Dan zag ikt|a niet het leven redden van mijn bC| vriend. Dan zag ik mezelf verlant angst, niet meer in staat mijn red{ voor mijn linker te zetten. n Om die reden heb ik in het scrips vateRyan de 'laffe' korporaal ve%r achtergrond meegegeven. Omdic veel van mezelf in hem vermoedac zeker weten, doe je het nooit. Hew dat je jezelf nog versteld doet stas 1 wat je ineens durft of doet. NienfJ zichzelf werkelijk totdat 'ie in eerQ crisissituatie terecht is gekomen.jff weet wie een held is of een lafaarirt het is getest."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 14