mmm Parel van Berlage klaar voor 21ste eeuw Cultuur&Kunst derlandsche Bank |ienkt 110 miljoen r aankoop kunst Dit linnen is bepaald niet sappig Opgravingsteam van Oudheden naar Syrië Herinneringen aan Duitse keizer en zijn marine in Den Helder kg 11 augustus 1998 KROP. vj u i_/X \*j VJ IV UL 1 V.V-' i lU 1 CHEF* JAN RIJSDAM, 071-5356444. PLV. CHEF* AD VAN KAAM 071-5356443 I ]|t Lennon-moordenaar te koop De grammofoonplaat van het album 'Doublé Fanta- He Britse popartiest John Lennon signeerde voor David 1 yan is in New York voor 1,8 miljoen dollar te koop. Het i (jgd The New York Times berichtte gisteren dat de ex-Beatle olim op 8 december 1980 signeerde, enkele uren voordat hietp111 Lennon doodschoot voor zijn woning in New York. Ian zit een straf van twintig jaar cel uit. De plaat is opge- via de portier van het appartementengebouw waar Len- lat(ponde, aldus de aanbieder, de verzamelaar en handelaar ;gef lice geeft afterconcert in Nighttown bam» The Artist geeft vanavond na zijn optreden in Ahoy' ferconcertparty in het Rotterdamse Nighttown. Duizend -,«i kunnen het nachtelijke feestje van de zanger, die zijn lian ooit begon als Prince, meemaken. The Artist geeft in kcht optredens in Europa. Het Nederlandse concert in 1*110.000 kaarten) is inmiddels uitverkocht. Kaarten voor de Vicertparty zijn vanavond vanaf 23.00 uur verkrijgbaar aan sa van Nighttown. tags Je- fef ihijl van de nationale bank. De bank is sinds begin juni dit jaar on derdeel van de Europese Cen trale bank, die het monetaire beleid in Europa onder leiding van Duisenberg heeft overgeno men. Het geld is afkomstig uit de winst die de bank normaal ge sproken zou toevoegen aan haar reserves. ,,We zien het zelf als een verplaatsing van het ver mogen naar andere boeken", zegt de woordvoerder van DNB. De Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit ziet de schenking als een grote verrijking van het Ne derlands kunstbezit. „De prij zen voor de Nederlandse collec ties belangrijke kunstwerken zijn inmiddels zo hoog gewor den, dat het hoe langer hoe moeilijker wordt daarvoor de nodige financiën op te brengen. Met de zeer genereuze schen king van DNB kunnen essentië le werken worden verworven die anders niet voor Nederland beschikbaar zouden komen", verwoordt voorzitter J.M. Boll van Kunstbezit. Grootste en duurste renovatie van jongmonument ooit uitgevoerd Die °pLm.anp 3 up ot (erlandsche Bank (DNB) lSPt de Stichting Nationaal ietkunstbezit volgend jaar e% 110 miljoen gulden. ^Schenking wil de centra- 'rst|een gebaar maken naar lenleving nu de gulden lijn opgaat in de Europe- fonetaire Unie (EMU), jd moet de stichting ge- voor de aankoop van kunstbezit, dat eigen- irdt van de Nederlandse e Europese munteen- je euro, wordt vanaf be- Ögend jaar ingevoerd, or zal de Nederlandse op termijn verdwijnen. Merlandse munteenheid, De Nederlandsche jnds 1814 verantwoorde- j, verdwijnt in 2002 defi- en| "scheid wil de centrale snfcdenken met een schen- dojn de Stichting Nationaal leiiKunstbezit. „Het is een ^aijch moment, ook voor zegt de woordvoerder Aan de vervanging van de ongeveer 100.000 zo karakteristieke gele bakstenen van het Berlage gebouw uit 1935 is een grondig onderzoek vooraf gegaan. Hetzelfde geldt voor de ramen en het opvallende glazen dak. foto anp Na een restauratie van ruim drie jaar krijgt direc teur Hans Locher het Haags Gemeentemuseum weer in handen. Het ge bouw, naar het laatste ont werp van Berlage, gaat 29 oktober open voor publiek. ,,Het gebouw zelf is nu de parel van onze verzameling geworden", meent Locher. DEN HAAG ANP De verbouwing zal de wijze van exposeren niet veranderen, al dus de directeur. Echt grensver leggende tentoonstellingen zijn niet te verwachten. „Het ge bouw van Berlage dwingt daar passende kunstvormen af. Voor enorme objecten of doeken is ons museum ongeschikt. Men sen die willen kicken, kunnen beter naar het Groninger Muse um of het Stedelijk in Amster dam", zegt Locher. Het Berlagegebouw uit 1935 onderging een ingrijpende op knapbeurt, die 23 september 1995 van start ging. In totaal 52,4 miljoen gulden was nodig voor de restauratie, waaraan hoge eisen werden gesteld. „De museale esthetiek moet behou den blijven", luidde de op dracht van Monumentenzor Aan de geveer 100.000 zo ke gele bakstenen onderzoek geldt voor de typerende ramen in het gebouw, inclusief het op vallende glazen dak. Ook de vernieuwing van verdwenen, beschadigde en versleten ge kleurde wand- en vloertegels zorgde voor flinke hoofdbre kens. Zo wisten de restaurato ren pas na 146 kleurproeven het grijsgroen van Berlage opnieuw samen te stellen. Voor het publiek blijft straks een groot deel van de omvang rijke restauratie verborgen. De herontdekking van Berlages het Gemeentemuseum in Den Haag is op een oor na gevild. Op 29 oktober gaat het ge weer open voor het publiek. foto-anp gebruikte bijvoorbeeld, plafond ble- uitermate ge- van benodigde water, directeur Locher op de Moclegalerij, een nieuwe ruimte onder de binnentuin. „Een ideale plek voor het tonen van textiel, omdat buitenlicht geen kans heeft de stoffen aan te tasten." Bij de opening krijgen eerst de topstukken uit de eigen kos tuumcollectie een plek in de Modegalerij. „Dit jaar organise ren we een reeks modeshows met onder anderen Mart Visser, Frans Molenaar en Aziz", vertelt Locher. Begin volgend jaar staat werk van de Franse ontwerpster Madeleine Vionnet centraal, ge volgd door de jonge heden daagse mode-ontwerper Yoshi- ki Hishinuma. Behalve de uitgebreide kos tuum-, muziek- en kunstnijver heidverzameling blijft hij uiter aard trouw aan de vaste collec ties en paradepaardjes van het Haags Gemeentemuseum: Mondriaan en De Haagse School. „Beide krijgen een vaste plek onder het goddelijk licht van het glazen dak." Speciaal voor de heropening vult het Gemeentemuseum de collectie tijdelijk aan met twaalf werken van Kandinsky. De be langrijke trekpleisters daaron der zijn twee schilderijen van drie bij twee meter. Ze behoren tot de grootste werken die de meester ooit vervaardigde. „Volgend jaar februari volgt al een tentoonstellig van de schil der F. Hodler, de Zwitserse tijd genoot van Toorop", verklapt Locher. Maar voorlopig is het nog niet zover. De restauratie nadert zijn einde, waarna dui zenden kunstwerken vanuit ex terne depots terugkeren naar het museum. „Een spannende tijd, want 29 oktober moet alles afzijn." In het voorjaar verschijnt een publikatie over de grootste en duurste renovatie van een jong monument ooit in Nederland uitgevoerd. ■oei me een beetje ap- lig.' Een uitdrukking die ■®|or het eerst werd gebe- w Stoffel de Schildpad ibeltjeskrant. Aan die -Tje uitdrukking moest ik toen ik zat te bladeren lonografie over de Bel- istschilder René Mag- is een veelgebruikt °Bij Magritte. We kunnen ?r| zonder te overdrijven van 'de macht van de De vrucht komt in tal ities terug. Het meest it wel op een schilderij een enonne appel een er vult. Een dreigend groei die niet meer te ander schilderij zien we 8pr met een bolhoed op, n irige man met een strop- is gestrikt om een dat ze destijds een 'va- irdenaar' noemden. Het van de man wordt aan onttrokken door een ien appel die, met de ;en er nog aan, zo van de pjkt te vallen. Het is alsof Ite als een fotograaf juist (lament in een flits heeft .^iels van Magritte worden fü geïsoleerd van hun na- ke omgeving. Ze luisteren Ljeer naar de wet van de ïkracht. Wie ze zo pro- op zijn doeken ziet af- begint te zoeken naar °lnbolische betekenis. 1fan dat soort kunstbe- jwers had de schilder een |e dood. In een van zijn h schreef hij daarover: %n maken gebruik van al- n oorwerpen, zonder in die iBipen te zoeken naar een 1 plische bedoeling. Maar zo vze naar een schilderij ki>- Jrdt het anders. Ze kun- 1 dingen of voorwerpen 'top voorkomen niet ken, niet gebruiken. Dus als gekken op zoek naar Woeling, naar iets waar- steun en zekerheid heb rat soort mensen begrijpt Ënsieke poëzie van het Jpiet." jacendste schilderij van jftte is natuurlijk dat van 'lat doek waaronder hij de jlen: 'Dit is geen pijp' heeft |leven. Hetzelfde heeft hij paid met de appel. Hij ons daarmee duidelijk wil- »ken dat hij alleen maar Jee van een appel heeft ge- fcrd. Niet de appel zelf. Jiij heeft willen zeggen: jmaar, dit linnen is be- jniet erg sappig, rrt de schilder op humo- F)e wijze de grens tussen (rijkheid en geconcreti- Pdee (lees: kunst) probe- I markeren. Het zweven (e appels wordt daarmee de CS (UJ W (xci a <\tpa unc fit mine Fruit dat niet gaat rotten. Groente die nimmer stinkt. Voor eeuwenlang ligt onze leeftocht opgeslagen in de grote koelkast van de kunst. Schilders hebben ze vastgelegd: de uitjes in het zuur, de sjalotten, de blozende goudreinet- ten en de sterappeltjes, de sappige meloenen, de asperges, kortom: al wat de aarde ons biedt. In de serie 'Kunst- fruit' gaan wij nader in op het oeuvre van schilders, dichters, beeldhouwers en componisten die de groenten en vruchten des velds hebben vereeuwigd. In deze aflevering: de macht van de appel bij Magritte. enigszins verklaard. Wanneer wij dénken aan een appel, 'zweeft' ons het idee van een appel voor de geest, los van de boom, los van de schaal of tafel waarop de vrucht zich bevindt. Magritte, zo heeft K. Schippers eens geschreven, zag de werke lijkheid vaak als een gordijn dat voor zijn ogen hing. Hij kon er geen enkele samenhang in ont dekken. Hij voelde zich een on derdaan 'van deze incoherente en absurde wereld, waar men wapens vervaardigt om oorlo gen te voorkomen.' Met andere woorden: alles bestaat op en in zichzelf, in alle eenzaamheid. Zonder het bindende element van de zwaartekracht kiezen de dingen hun eigen weg, vlucht de stoel weg van de vloer en wurmen de bedden zich onder de slapers uit. Bekend is Magrittes schilderij van een ei dat in een vogelkooi ligt. De vogel moet nog uit het ei breken maar is alvast gevan gen. Een kenner van Magrittes werk heeft eens betoogd dat het een soort puzzle is die bestaat uit twee halve dollar-biljetten. We krijgen van de schilder al leen de ene helft van het dollar biljet, de andere helft moeten we erbij zoeken. De zoektocht naar die andere helft is niet makkelijk. Wat te denken bij een schilderij als 'Het vertrek van het vuur'. We zien hoe iemand op een bed ligt te sterven. Over die stervende buigt zich een figuur met een bord, met daarop een glas wa ter, een ei en een oranje wortel. Er schuilt humor in dit schilde rij maar ook veel cynisme. Alsof je in een rouwkamer, naast een dode die daar ligt opgebaard, een springtouw neerlegt. Het vrolijke raakte verdwaald in de regionen van de dood. Magritte gebruikte voor zijn schilderijen vaak autobiografi sche details. Bij enkele doeken van een gesluierde vrouw is de verstopte helft van het dollarbil jet makkelijk terug te vinden. Toen hij nog maar een klein jongetje was, pleegde zijn moe der zelfmoord. Ze verdronk zich in een rivier. Voordat de kleine René naar haar ging kijken in het mortuarium, had zijn vader een zijden sjaal over het hoofd van zijn vrouw gelegd. En er stak geen wind op. En geen schildershand nam hem weg. Heruitgavel debuutrorQfn W.F. Hermans SCHOORL ANP Het boek waarmee W.F. Her mans in 1947 als romancier de buteerde, 'Conserve', wordt in december voor het eerst sinds ruim een halve eeuw opnieuw uitgeven als zelfstandig geheel. Hermans zelf (1921-1995) heeft dit nooit gewild. Na de aparte publicatie van 'Conserve' in 1947 door W.I. Salm Co., is de roman alleen nog maar als on derdeel van 'Drie Melodrama's' verschenen, voor het laatst in 1972 bij GA. van Oorschot. Uitgeverij Conserve in Schoorl viert met de uitgave van de gelijknamige roman als af zonderlijk boek nu haar vijftien jarige bestaan. Deze zomer ging Hermans' zoon akkoord met een eenmalige heruitgave. 'Conserve' verschijnt in een luxe uitvoering en in een oplage van 2500 exemplaren. Hermans noemde 'Conserve' zelf eens „een raar boek". Een opgravingsteam van het Rijksmuseum van Oudheden (RMO) in Leiden vertrekt za terdag naar Noord-Syrië voor onderzoek naar resten van de prehistorische en Assyrische bevolking. De archeologen ho pen stadspoorten en een hei ligdom bloot te leggen. Onder leiding van dr. Peter Akkermans, conservator van de afdeling nabije Oosten van het RMO onderzoekt het Ne derlandse opgravingsteam ge durende drie maanden resten van nederzettingen op de bij na 8000 jaar oude Teil Sabi Abyad (Heuvel van de Witte Jongen). Het RMO wil zo in zicht krijgen in de bewonings- geschiedenis van het oude na bije Oosten, dat een van de hoofdonderwerpen van het Leidse museum vormt. Met een internationaal team van archeologen en studenten wordt gegraven bij het dorpje Hamman et Turkman, op 30 kilometer van de Turks-Syri- sche grens. Het is het tiende achtereen volgende jaar dat er onderzoek wordt gedaan op de 10 meter hoge woonheuvel met een op pervlakte van ongeveer 5 hec tare. Vorig jaar nog werden er 46 kleitabletten uit ca. 1200 v. Chr met teksten in spij kerschrift gevonden. Daaron der bevonden zich onder an dere het privé-archief van de Assyrische grootvizier Assur- iddin. De teksten werden ge vonden in een luxe twee ver diepingen tellend kantoren complex voorzien van ver scheidene badkamers en toi letten met tegelvloer. Het Leidse museum is op dit moment de enige Nederlandse instelling die toestemming heeft onderzoek te doen in dit deel van Syrië. Als een van de machtigste Eu ropese landen met een flinke kustlijn is het wel vreemd dat Duitsland niet kan bogen op een maritieme traditie. Keizer Wilhelm II was daar heel onge lukkig mee en drukte daarom in 1898 een wet door die het begin betekende van een door hem zeer gekoesterde vloot. Het Ma rine Museum in Den Helder wijdt momenteel een expositie aan deze keizerlijke vloot onder de titel 'Unsere Zukunft liegt auf dem Wasser; Herinneringen van keizer Wilhelm II aan zijn kei zerlijkemarine'. Na de Frans-Pruisische oorlog (1870-1871) ontstond onder lei ding van Otto von Bismarck (1815-1898) en het leger het 'nieuwe Duitsland'. De vloot had bij deze ontwikkeling geen enkele rol gespeeld. Keizer Wil helm II ergerde zich groen en geel aan de magere maritieme traditie van zijn rijk. Sinds zijn aantreden in 1888 stelde hij al les in het werk om daar veran dering in te brengen. Al op zeer jeugdige leeftijd was Wilhelm geïnteresseerd in schepen en de zee. Hij had veel belangstelling voor de maiine- politiek en zocht daarnaast Leif Eriksson ontdekt Amerika. Een keizerlijke reproductie naar het olie verfschilderij van Hans Dahl, uit de collectie van Kasteel Huis Doom. foto pr veelvuldig vertier op het water. Vanaf 1893 deed de 'Hohenzol- lern II' dienst als keizerlijk jacht. De 'Hohenzollern', Wilhems 'Haupstadt im kleinen', werd gebruikt om diplomatieke mis sies naar het buitenland uit te voeren. Daarnaast diende het als privé-schip voor de nodige ontspanning voor hem, zijn fa milie en vrienden. In sommige jaren verbleef hij 200 dagen op zee. Bovendien was de keizer een fervent wedstrijdzeiler. Wilhelm moest in 1918 aftre den en vluchtte naar Neder land. Tot zijn dood in 1941 woonde hij op Kasteel Huis Doom. Ruim tweehonderd ma ritieme objecten en schilderijen zijn tot en met 27 september te zien op de tentoontelling. Het museum is geopend van dins dag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur, zaterdag en zon dag van 13.00 uur tot 16.30 uur, maandag (alleen in augustus) van 13.00 uur tot 17.00 uur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 15