Een bekertje limonade voor de dors
Kerk Samenleving
uit de Leidsch DagbladAllC III li VliiX
VRIJDAG 17 JULI 1998
REDACTIE DICK VAN DER Pu
Zwitser voorzitter YMCA
geneve De 48-jarige Zwitser Martin Vogler is gekozen tot voor
zitter van de YMCA. het internationale verband van christelijke
jonge mannen. Hij volgt de 67-jarige Zuid-Koreaanse theoloog
David Kwang-sun Suh op, die zich na vier jaar voorzitterschap
herkiesbaar had gesteld. De YMCA werd in 1844 in Londen op
gericht als uitvloeisel van gebedsbijeenkomsten onder leiding
van George Williams. Wereldwijd heeft de organisatie ongeveer
30 miljoen leden in 28 landen. DE YMCA is in veel landen be
kend door haar jeugdhotels die hier en daar daklozen opnemen.
Geen boycot Canterbury om vrouwen
canterbury Anglicaanse bisschoppen die legen de wijding van
vrouwen zijn, zullen om die reden de kerkdiensten tijdens de
Lambeth Conferentie niet boycotten. Dat heeft het geestelijk
hoofd van de Anglicaanse Kerk. aartsbisschop Carey, gezegd. Op
de tienjaarlijkse Lambeth Conferentie, die morgen in Canterbu
ry begint, komen de ruim 800 anglicaanse bisschoppen uit de
hele wereld bijeen. Sinds de vorige bijeenkomst zijn ell vrouwen
tot bisschop gewijd: acht in de Verenigde Staten, twee in Canada
en één in Nieuw-Zeeland. Zij nemen ook aan de conferentie
deel. Carey zei dat hij van de traditionele bisschoppen de verze
kering had gekregen dat zij de kerkdiensten en belangrijkste bij
eenkomsten bijwonen. Wel krijgen ze een eigen ruimte waar ze
met elkaar bijeen kunnen komen. Ook over de kwestie van de
homoseksualiteit verwacht hij geen moeilijkheden. „We moeten
zorgvuldig naar elkaar luisteren. Zo'n heikel onderwerp los je
niet op met woede en verbittering, maar door gebed en gemeen
schapszin. Ik ben ervan overtuigd dat'we in deze zaak vooruit
gang zullen boeken.
Driedaagse seminar Soefi Beweging
katwijk De Soefi Beweging organiseert vrijdag 7, zaterdag 8 en
zondag 9 augustus een driedaagse introductie-seminar waar de
verschillende aspecten van het soefisme, meditatie en prakti
sche oefeningen aan de orde komen. De thema's zijn: Het Soefi-
pad en de meesterschap van het leven. Belangstellenden kun
nen hieraan actief deelnemen. Plaats van handeling is de Soefi-
tempel in Katwijk aan Zee. archieffoto wim dijkman
Bedevaart naar Kevelaer
leiden» De Haagse Bedevaarten organiseren van 6 tot en met 8
augustus een pelgrimage naar het Duitse Kevelaer, net ovef de
grens bij Venlo. Er rijden onder meer bussen vanuit Leiden, Al
phen, Hazerswoude en Bodegraven. Het is ook mogelijk om een
eendaagse bedevaart naar de Duitse plaats te maken. En wel op
vrijdag 7 augustus. De bus vertrekt die ochtend om half zeven
uit Leiden. Voor meer informatie: Haagse Bedevaarten (W. van
Houdt), Diamanthorst 303,2592 GH Den Haag, telefoon 070-
3835033.
Jan van der Kooij bij Moker
leiden» Ian van der Kooij is op 18 juli te gast bij Moker, het me
dia-overleg, tussen kerken in Rijnland en de Bollenstreek. Het ge
sprek met hem heeft als thema 'Langs wegen van duister en
licht'. Desirée van Keulen van de Vertelkring verzorgt de rubriek
Raakvlak. Moker zendt op zaterdagmorgen 18 juli uit van 9.00
tot 10.00 uur via de frequenties FM 105.7 en FM 88.1 (Holland
Centraal).
BEROEPINGSWERK
NEDERLANDSE HERVORMDE KERK
Beroepen: te 't Harde (2de predi
kantsplaats): J. van Doorn te Strij-
en; te Koog-Zaandijk. D.L. Schiet-
hart, kandidaat uit Amsterdam, die
dit beroep heeft aangenomen: te
Wijnjewoude: F.J. van Harten, kan
didaat uitSteenwijk.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Heemskerk: W. Vene-
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Bedankt voor Gronmgen-Zuid J T.
Oldenhuiste Zwolle-Zuid.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt: voor Dundas (Canada): H.
Polinder te Genemtfiden.
Kheminda Merkus over het boeddhisme en het leven als non
Twintig jaar geleden kwam ze voor het eerst in aanraking met het boeddhisme. Kheminda
Merkus werd meteen enthousiast en tien jaar later reisde ze af naar Azië om zich terug te
trekken in een klooster. Inmiddels woont ze weer in Nederland en geeft ze les in
boeddhistische filosofie en meditatie. Onlangs verscheen haar boek 'De tuinen van wijsheid'.
In de tijd dat ze ermee begon vonden nog
veel mensen haar boeddhistische bezighe
den vreemd. „Iets werd toen al snel be
stempeld als een sekte. Wat uit het Oosten kwam
was geheimzinnig, daar waren mensen bang
voor." Voor haarzelf bracht het boeddhisme ech
ter nieuwe perspectieven.„Boeddhisme opent
een heel andere manier om met jezelf en je leven
om te gaan. Boeddhistische meditatie is in feite
een systeem van zelfhulp. De mentale bagage en
de bijbehorende emoties die mensen alsmaar
met zich meeslepen, maakt dat veel mensen met
zichzelf overhoop liggen. Je moet naar de basis
van al die gevoelens om dat te kunnen bestrijden.
Door meditatie kunnen die dingen beter begre
pen worden. Je leert alles uit een andere hoek te
bezien, je gangbare concepten los te laten, op een
andere manier naar de dingen te kijken. Je ont
wikkelt jezelf naar een rustigere manier van le
ven, zonder al die stress. Je kunt wel zeggen: het
verleden bepaalt het heden, maar dat betekent
niet dat je ook steeds die hele emotionele lading
hoeft mee te nemen."
Enige tijd geleden kwam haar roman 'De tui
nen van wijsheid' uit. Ze schreef het boek omdat
ze merkte dat de gangbare literatuur over boed
dhistische meditatie voor veel mensen ontoegan
kelijk was. „De meeste boeken zijn duidelijk op
de theorie en de leer van het boeddhisme gericht.
En als je nog niet zo bekend bent met het boed
dhisme, kom je termen tegen die het lezen van
die boeken heel moeilijk maken. Ik heb mijn
boek in verhalende vorm geschreven, zodat men
sen het gemakkelijker zelf kunnen beleven. De
personen in het boek staan voor de kwaliteiten in
je eigen geest. Ik beschrijf hoe de hoofdpersoon
met de buiténwereld omgaat, maar daarmee
wordt tegelijkertijd het innerlijke proces van die
persoon verbeeld.
Het boek is gedeeltelijk gebaseerd op haar ei
gen ervaringen in de verschillende kloosters die
ze van binnen zag. „Als ik ergens mee bezig ben,
wil ik me er daadwerkelijk in verdiepen. In het
boeddhisme is het kloosterleven een goede ma
nier om dat te doen. Daarom ben ik naar Azië ge
gaan om een meditatief leven te kunnen leiden."
Het was in 1987 dat ze haar bezittingen opgaf
en met alleen wat kleding en wat boeken naar Sri
Lanka trok. „In de eerste instantie was het na
tuurlijk wel wennen aan de nieuwe samenle
vingsvorm van het klooster. Ook al omdat maar
weinig mensen Engels spraken. Er kwamen veel
westerlingen naar ons klooster om te mediteren.
De monnik die het klooster leidde, gaf mij al snel
de taak om het onderricht te regelen. Ik moest
toen mijn eigen ontwikkeling en meditatie wel
heel erg bewaken."
Op Sri Lanka brak op een gegeven moment de
burgeroorlog uit en de situatie werd zo gespan
nen dat de westerlingen steeds minder naar het
klooster kwamen. „Nadat toen ook nog eens de
Golfoorlog was begonnen, bleven ze helemaal
weg. Westerlingen waren doodsbang dat ze daar
door op Sri Lanka vast zouden komen te zitten.
Kheminda Merkus: „Door meditatie leer je alles uit een andere hoek te bezien."
FOTO HIELCO KUIPERS
Toen ben ik uit dat klooster
weggegaan en heb ik een tijdje
in de stad gezeten. Daar kwam
ik eindelijk aan meditatie toe. Het was op die ma
nier alleen wel veel moeilijker óm aan eten te ko
men. Het is namelijk zo dat je als boeddhistische
non of monnik geen bezit mag hebben en geen
geld mag hanteren. Als je in Azië komt en je
wordt in het kloosterleven ingewijd, dan neem je
de pij en de bedelnap aan en dan moet je leven
IST3rIüV!E^H van wat je krijgt. Het is daar een
traditie dat de mensen de mon
niken te eten geven. Dat is soms
erg grappig. Dan sta je op een bus te wachten en
dan komt iemand je zomaar een bekertje limona
de brengen. Gelovigen beschouwen het als een
eer om je iets te kunnen geven. Toen ik uit dat
klooster ging, was het alleen een stuk moeilijker
om op die manier in leven te blijven. De mensen
weten een klooster nu eenmaal gemakkelijker te
vinden dan een individuele non. Geli
ook veel steun gekregen van de bevo
sen die meer met het westen bekend
den het leuk om me bij hen thuis uil
en dan gaf ik daar lezingen. Ik was v
anders dan de lokale nonnen, omdat
re culturele achtergrond had. Daard
ze ook op een andere manier met me
„In Azië vind je het boeddhisme
twee niveaus. Het ene niveau speelt z
dagelijks leven en in de tempels. Daa
meditatie een ondergeschikte rol. En
niveau waarbij mensen zich in de g
ken voor meditatie. Dat laatste is mt
het hier kennen. Dat komt zo: bij on
groei van een boeddhistische traditie -
Daardoor kunnen wij kijken naar d
Wij hebben het boeddhisme als hi
nieuw ontdekt. Hier is ook veel meer
eruit gepikt dat je ook terugvindt in
psychologie."
Na Sri Lanka verbleef ze korte tijd
en daarna nog eens twee jaar in Au
werd ze op verschillende plaatsen
om lessen te geven. Maar toen ze ziek
ze terug naar Nederland. Hier zag
dwongen om haar pij af te legg
treft ben ik erg pragmatisch. In Nede: B
je eenvoudigweg niet aan de leefregel
kunt hier niet leven van wat je krijgt. 1
te betalén en niemand komt je ete
brengen. Daarom heb ik besloten oi i
als non door het leven te gaan. Ik
Amerikaanse non die van haar pens i
de. Dat is tegen de regels en ik vindi
gels vrijwillig op je hoort te nemen a
wilt leven. Anders hoef je net zo goed
worden."
In de jaren dat ze weg was, heeft h(
me in Nederland meer voet aan de
gen. Hoewel er nog altijd mensen zijl
een vreemde eend in de bijt zien, w
het algemeen minder 'raar' tegenaan
mag het zich verheugen op een toen
langstelling. „De westerse wereld i
listisch, gericht op techniek. En vooi
mensen blijkt dat allemaal niet zalig
gaan op zoek gaan naar nieuwe ding
is bijvoorbeeld New Age zo populairi
dhisme krijgt ook om die reden stee
langstelling. De invloed van het chi
afgenomen, maar mensen zitten to
spiritueel gevoel dat ze ergens kvvi|
boeddhisme is niet aan tijd en plaat
Daarom kan het gemakkelijk in
denksysteem integreren. Het boeddh
godsdienst, het is een methode. He"
bezig met wat een mens denkt ei
boeddhisme is ook geen organisatie
spreekt aan. Het past bij deze tijd."
Kheminda Merkus: De tuinen va
kroniek van een innerlijke ontwikk
(1998), 416 blz. f42,50.
Foto uit de archieven
Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing een ingevulde bank- of
girocheque ter waarde van vijf gulden (vooreen exemplaar van 13 bij 18 centimeter in zwartwit) op te sturen
naar het Leidsch Dagblad, t.a.v. Leidsch Dagblad Archieven, Postbus 54, 2300 AB Leiden of door contante be
taling aan de balie van net Leidsch Dagblad aan de Rooseveltstraat 82. U ontvang de foto binnen drie weken.
ANN01898
ANNO 1973
Zaterdag 16 Juli
KATWIJK De gewone beproeving der brandbluschmid-
delen had Donderdag te Katwijk-aan-den-Rijn en gisteren
te Katwijk-aan-Zee plaats; een en ander werd in goede orde
bevonden; de groote spuiten gaven in een rjnnimum van
tijd veel water, terwijl het personeel onder ieiding der op-
perbrandmeester grooten ijver aan den dag legde.
LEIDEN Niettegenstaande door ouders en voogden de
jeugd er dikwijls op gewezen wordt, hoe gevaarlijk het is
zich met aasjesscheppen bezig te houden, komt het toch
nog meermalen voor, dat zoo nu en dan een jongen daar
door in het water valt. Zoo ook gisteravond. Eeri jongen, die
-poogde eenige vischjes machtig te worden, liet zich in zijn
vijver om er een aan te haken zóó ver voeren, dat hij met
het eene been misstapte, met het andere uitgleed en
zoodoende in het water der Waardgracht terecht kwam. Ge
lukkig echter voor hem passeerde juist V.E.N.T. turfhande
laar, die het genoegen mocht smaken, na bij hem gespron
gen te zijn, den jeugdigen drenkeling op het droge te bren
gen.
AMSTERDAM Zooals reeds gemeld werd, is dezer dagen
aan de school voor kunstnaaldwerk te Amsterdam gereed
gekomen de japon, welke Hare Majesteit de Koningin bij
de inhuldiging zal dragen. Namens Hare Majesteiten werd
de japon bezichtigd door een der dames van het Hof, die
daarvan aan Hare Majesteiten verslag moest uitbrengen.
De beschrijving mocht in alle opzichten de goedkeuring
van Hare Majesteiten wegdragen.
DE ZOMER VAN 1898. Te Harlingen viel gistermiddag
omstreeks 5 uren sneeuw.
dinsdag 17 juli
VOORSCHOTEN De dierenshow in het kader van de jeugdvakan-
tiebezigheden blijft een topper. Ook dit jaar waren er weer een ze
ventig kinderen die een groot assortiment huisdieren bijeenbrachten
op het plein voor sporthal ,,De Vliethorst", waar de dierenarts C.P.
van Oostrom handen te kort kwam om de dieren te keuren en daarna
de prijs te bepalen. Gelet werd op de harmonie tussen het kind en
het huisdier.
Honden waren er in alle soorten en maten. De zorgenkinderen zijn
steeds de diverse katten en poezen. Grote vreugde, maar ook stil ver
driet, zoals dat meisje dat door de modder moest kruipen om haar
poesje onder een auto vandaan te halen en het wilde maar niet ge
lukken.
Nieuw was ditmaal de wandelende tak. Er was er maar zo ook
het kalfje, dat door een trotse boerendochter ter show gevoerd werd.
Verder cavia's, marmotten, konijnen, witte muizen en zelfs een
paard, maar dat was per vergissing.
LEIDERDORP Sinds de ingebruikneming van het St. Elisabethzie-
kenhuis 20 december van het vorig jaar> mochten er 248 piepjonge
landgenoten het levenslicht aanschouwen. Daarbij waren 31 Leider-
dorpertjes en 69 inwoners van de grote buur Leiden, zo meldt de
..Leiderdorper", het voorlichtingsblad van de gemeente.
NIJMEGEN Vanochtend zijn in Nijmegen 13.019 wandelaaars op
pad gegaan voor de 57ste vierdaagse.
Het meest gewillige dier tijdens de dierenshow
was de hond in al zijn variëteiten.
FOTO ARCHIEF LEIDSCH DAGBLAD
LEIDSCH DAGBLAD
(Opgericht 1 maart 1860)
kantoor
Rooseveltstraat 82 071 -5356 356
Postadres Postbus 54,
2300 AB Leiden
abonneeservice
Abonnementen 071-5128030
Geen krant ontvangen?
Bel voor nabezorging:
Ma t/m/ vr. 18.00-19.30 uur en
Zaterdag 10.00-12.00uur 071-5128030
directie
B.M.Essenberg,
W.M.J. Bouterse (adjunct)
J. Kiel (adjunct)
hoofdredactie
J.G. Majoor,
T. van Brussel (ad/und)
L.F. Klein Schiphorst (adjunct)
redactie
J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst
J Preenen chef red. Groot Leiden
AJ.B.M. Brandenburg, chef eindred. regio
F. Blók, chef eindredactie algemeen
W.F. Wegman, chef red. Duin en Bollenstreek
W. Spierdijk, chef sportredactie
T Brouwer de Koning, chef Rijn- en Veenstr.
E. Straatsma, chef red. Regio Leiden
Redactie:
Hoofdredactie:
adverten1
Maandag t/m vrijdag v<
ABONNEMEN'
bij vooruitbetaling:
per maand (acceptgiro)
per kwartaal (acceptgiro)
per half jaar (acceptgiro)
per jaar (acceptgiro)
Abonnees die ons een machtig
het automatisch afschrijven vr
geld, ontvangen 1,- kortingp
VERZENDING PP
per kwartaal (NL)
LEIDSCH DAGBLAD OPC
Voor mensen die moeilijk Ie
hebben of blind zijn (oleen*
hebben), is een samenvatting'
nieuws uit het Leidsch Dagblad
beschikbaar Voor informatief
(Centrum voor Gesproken Led
K
N H U I
ONGEVALLEN DIENST
Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag.
DiaconesseriViuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezon
Leids Universitair Medisch Centrum 24 u per dag
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst.
INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN
Diaconessenhuis: tel. 071 -5178178.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131.
Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111