Wetgeving bedreigt natuurgebied in voortbestaan De taalpolitie rukt steeds verder op Jonge Chinezen uit hun dak in BeestÈ :iii >1 Binnenland Diverse belangenorganisaties vellen een oordeel over in gebruik zijnde woorden. Tussen haakjes is vermeld welke belangenorganisatie aan het woord is. Hoeren en temeiers (Rode Draad) Hoer: is wel gebruikt als geu zennaam, maar is niet aange slagen. De term heeft nu een negatieve bijklank. Hoertje: als zeer denigrerend ervaren. Sekswerker: term in opkomst, zowel nationaal als internatio naal. Wordt als positief ervaren omdat (met de term 'werker') wordt aangegeven dat het om werk gaat. Prostituee: goede (sekse)neutrale aanduiding. Lesbiennes en mietjes (COC) Homofiel: sterk verouderde, onwenselijke aanduiding. Wordt geassocieerd met de tijd van dokters en pastoors. Flikker: geuzennaam voor ho moseksuele man, maar niet al tijd als zodanig ervaren. Net als bij veel andere geuzennamen geldt: 'c'est le ton qui fait la musique'. Lesbienne: neutrale term voor lesbische vrouw. Mietje: gebruik van dit woord gaat meestal gepaard met het ondersteunende gebaar van een hand die langs het haar strijkt. Onwenselijke aandui ding van een 'vrouwelijke' ho moseksuele man. Nicht: zie flikker. Poot: scheldwoord van hetero's voor homo's. Pot: zie flikker, maar dan voor vrouwen. Rolstoelers en blinden (Gehandicaptenraad) Blinden en slechtzienden: cor recte aanduiding. Uit Amerika komt het bruikbare begrip 'mensen met een visuele uitda ging'. Doofstomme: als beledigend ervaren, omdat het woord vaak verkeerd wordt gebruikt: de meeste doven kunnen praten. Gehandicapte: onwenselijk, omdat de handicap wordt be nadrukt Mensen met andere mogelijk heden: uit Amerika overge waaide, bruikbare term. De di versiteit van mensen wordt er mee aangegeven: de een kan gewoon wat anders dan de an der. Rolstoeler: onwenselijk, omdat instrument en persoon één zijn geworden. Migranten en zwarten (Weekblad Contrast) Allochtoon: betekent letterlijk 'iemand vanuit een andere sa menleving afkomstig is dan waarin men woont'. Beladen term geworden. Buitenlander: niet bruikbaar voor allochtonen, omdat veel van hen Nederlander zijn. Etnische (minderheids)groep: betekent letterlijk: aan het volk eigen. Ook wel etnisch-culture- le (minderheids)groep ofcultu- rele minderheid. Groep die zich onderscheidt door cultuur, godsdienst en dergelijke. Bruik bare term als groepen zich in derdaad onderscheiden. On juist is 'etnische jongeren' en 'etnische personen' want ieder een is etnisch. Gastarbeider: tijdelijk aanwezi ge buitenlandse werknemer. In onbruik geraakt omdat het tij delijke verblijf permanent is geworden. Kleurling/gekleurde: onge wenst omdat onderscheid ge baseerd is op huidskleur. Medelander: door sommigen als paternalistisch ervaren. Vreemdeling: zie buitenlander. Zwarte: af te raden term omdat gebaseerd op huidskleur. Ook in gebruik als geuzennaam, vergelijkbaar met 'Black Po wer'. Grijze golf en plussers (ANBO) Bejaarde: gebruik is uit den bo ze, klinkt als hulpbehoevend. Grijze golf: als positief ervaren omdat- ie kracht uitstraalt. Oude-van-dagen: ouderwets. Uit de tijd van rusthuis en ou- de-mannenhuis. Oudere: op het randje, want de meeste ouderen willen niet op hun leeftijd worden aangespro ken. Senior: goedgekeurd. DONDERDAG 16 JULI 1998 Pachters landgoed bij Putten mogen bedrijf niet uitbreiden In de winter maakt het natuurgebied een nog weidsere indruk dan in de rest van het jaar. Een flets zonnetje schijnt over één van de oude, bewaarde hoeves. FOTO CPD BRAND OVEREEM ders, milieuorganisaties, ze zijn wel wezen kijken en ze zijn alle maal onder de indruk van de ongereptheid van dit natuurge bied, ze beloven van alles, maar komen de toezeggingen tot nu toe niet na." Rentmeester ing. P. K. Witte wijst erop dat de toekomst van de boeren in feite vooral wordt bedreigd door activisten voor wie het maken van bezwaar een automatisme is geworden. „Het zijn studenten uit Wageningen. Ze tekenen tegen het verlenen van milieuvergunningen aan de pachters stelselmatig bezwaar aan om elke uitbreiding tegen te gaan. Zolang er in de milieu wetgeving geen verandering komt zijn boeren op oude, on gerept gebleven landgoederen, zoals die in Putten, kansloos als zij vergunning aanvragen voor wat meer vee of zelfs maar voor de bouw van een schuurtje. En het onrechtvaardige is dat grote boerenbedrijven die aan onze landgoederen grenzen wél mo gen uitbreiden en een grote uit stoot van ammoniak mogen produceren, een uitstoot die in ons hele gebied doorwerkt." Vorig jaar maart bracht de ba ronesse samen met de Stichting Vernieuwing Gelderse Vallei het rapport 'Maatwerk voor vier landgoederen in de Gelderse Vallei' uit. Daarin worden aan bevelingen gedaan om te voor komen dat haar pachters slacht offer worden van een regelge ving die in feite niet voor hen ontworpen is. Dreigende con clusie van het rapport: als de kleine boeren op de landgoede ren niet worden beschermd door toekenning van een expe rimentele status die bescheiden uitbreiding mogelijk maakt, zul len zij uit het gebied verdwijnen en het gevolg daarvan zal ver loedering zijn. Versleten knieën Pachter Jan van de Pol (56): „De jonker lapte alles aan zijn laars, hij ging zijn eigen gang, en zei altijd: ik teken nergens voor, dus vroeg hij nooit milieuver gunningen of ontheffingen aan. Daaraan is wel te danken dat dit natuurgebied zo mooi is geble ven." Van de Pol heeft versleten knieën, opgelopen van het zit tende melken. Hij heeft zijn melkquotum van 150.000 liter per jaar 'uitgeleast' aan andere boeren. „Ik doe nu aan natuur beheer en krijg daarvoor een beetje subsidie van het ministe rie van landbouw en zo red ik me wel. Maar voor de jonge boeren, die de hogere pacht moeten opbrengen, is uitbrei ding absoluut noodzakelijk. Gijs van Panhuis en zijn vrouw Hetty, die de uit 1603 da terende boerderij Groot Heil be wonen, kregen in december een zoon, Martijn-. Volgens een ou de; nog door jhr. Jan Haersma de With, een oom van 'Jonker Frits', ingevoerde traditie komt de landeigenaar na zo'n blijde gebeurtenis samen met de rent meester een fruitboom planten; bij de geboorte van een dochter wordt het een rozenstruik. De baronesse en haar rentmeester Witte maken daarop geen uit zondering. Gijs heeft zich op de akker bouw geworpen: maïs, suiker bieten, aardappels, gerst. Daar bij houdt hij vijf koeien en veer tig schapen. „Het levert niet voldoende op, dus ben ik blij dat ik bij mijn vader wat kan bijverdienen." Van Panhuis sr. heeft veertig melkkoeien en een zelfde aantal jong vee. De aan elkaar grenzende landerijen Steeds meer woorden in de ban florien van rees De deelraad in Amsterdam- Zuidoost deed onlangs het woord allochtoon in de ban, omdat dat kwetsend is. Oude ren willen geen ouderen wor den genoemd en al helemaal geen bejaarden. Gehandicapten zijn 'mensen met andere moge lijkheden'. Steeds meer woor den zijn beladen. Het verbod op het gebruik van het woord 'allochtoon' werd voorgesteld door Yvonne Olf, lid van de stadsdeelraad voor de Groenen. Olf, zelf half Suri naams, half Nederlands: „Ik heb een vreselijke hekel aan dat woord. Het heeft een negatieve lading gekregen, het is een sy noniem geworden voor 'crimi neel'. Ik heb een sterke voor keur voor de omschrijving etni sche minderheid." „Belachelijk", noemt Frank Jan sen, communicatiekundige aan de Universiteit Utrecht, de gang van zaken in de Bijlmer. Hij is tegen taaipolitiemannen die voorschrijven welke woorden gebruikt mogen worden. De kwestie toont volgens hem vooral dat taal een thermometer is van wat speelt in de maat schappij. Op het moment dat iemand voorstelt om woord A te vervangen door woord B om onderwerp X te omschrijven, kun je er zeker van zijn dat X een wrijfpunt in de samenleving is.@ Het is zinloos aan woorden te prutsen, vindt Jansen. „Symp toombestrijding. Als je maat schappelijke misstanden wilt te gengaan, kan je je energie beter besteden." En bovendien: „Taal is iets functioneels, je wilt met zo min mogelijk woorden zo veel mogelijk zeggen. Als 'allochtoon' niet meer mag krijg je omslachtige constructies als 'lid van een etnische minder heid'. En trouwens, in sommige delen van ons land zijn al lochtonen helemaal niet in de minderheid. Toch gebeurt het telkens: tegen de tijd dat een woord beladen is geworden (allochtoon, gehandi capte, uitkeringstrekker), wordt gezocht naar een nieuwe, ver zachtende term. Taalweten schappers noemen dat théra- peutique verbale, ofwel: gene zen met woorden. [gif zouden op den duui worden samengevoegd bedrijf, met een door; vijftig zestig koeien, is wel een nieuwe stal daarvoor komt onder ge wetgeving geen vei Zoon Gijs: „Onze uits ammoniak is te vera vergeleken bij die van bedrijven die rondom log 3 jro. lal lat vo bij goederen liggen, maa: men liggen bij ons te de boerderij en daan we aan handen en vo| bonden.' dat de bedrijfsvoeringj Hooigeur Koeien in het stro, hu mest op het land, de hooi en kolenkachels: sche gevoelens wellen bezoekende stedeling dat betreft waren Kaï oor en provinciebestuur! eens een kijkje kwame ïn geen uitzondering. G die kenden zij na een w !va dat de Appelse heiden landgoed Gerven van i eid belang moet worden ge u h de natte bossen met i erk soorten, de heideveldi nie beken tot elke prijs in spronkelijke staat dienen te blijven. En langrijk voor alle bei kleine boeren ten 'maatwerk' in de wetge eist. Vertegenwoordigers belangrijkste tegi Milieuoffensief in Waj Ie]( zijn tot nu toe niet oj geweest. Rentmeeste^ „Ze laten zich bij de t ling van bezwaarschrii 1 j zien en ik beschik niet adressen. Die lui reder ke boer minder is maar ze hebben niet in dat ze het waardevoll juist kapot aan het malnv' En de baronesse: „II graag eens rondleidenp* delijk maken dat ik ei doe om de landgoede;ia" oude staat te laten. If26' heb ik wel het een moeten veranderen. Diar voor het publiek openg J-eÉ er zijn nu enkele want Ik probeer de landgoed financieel gezond te Maar het rapport fa voor vier landgoederen ergens in Den Haag dan: 'succes mevrouw, ons er hard voor make jfr tot nu toe niet vemomi lid rond ons rapport al\rv< half jaar stil." S1 0f cht Nee, ze gaari er niet heen om zich af te zonderen. Integen deel, Nederlandse jongeren zijn van harte welkom. „Het is ge woon leuk om af en toe eens een avond 'met je eigen men sen' uit te zijn." Daarom orga niseert een groep Chinese jon geren maandelijks een Chinese avond in discotheek Rodenburg in het Betuwse dorpje Beesd. Twee bussen rijden dan die kant op: één uit Den Haag via Rotterdam en één uit Amster dam, via Utrecht. Er heerst een vrolijke stem ming in de bus die de discogan gers uit Den Haag en Rotterdam naar Beësd brengt. In Den Haag zijn er bij het vertrek om elf uur 's avonds maar zes ingestapt, maar in Rotterdam loopt de bus aardig vol. Er wordt gekletst, jongeren begroeten elkaar. Veel bezoekers van de maandelijkse Chinese disco in Beesd kennen elkaar en ze zien elkaar soms al leen tijdens deze uitstapjes. Ze hebben heel wat bij te kletsen. Tegen een jongen die met een fles witte wijn de bus binnen komt, is de begeleider van de groep onverbiddelijk. In de bus wordt niet gerookt en niet ge dronken. Even wordt een Chi nese film opgezet, maar wan neer blijkt dat een groot aantal aanwezigen de rolprent niet kan volgen - in China worden meer dere talen gesproken - gaat de video uit en de muziek weer aan. Ondertussen wordt er druk gekoppeld: een jongen probeert voor zijn broertje contact te leg gen met een meisje dat voorin de bus zit. Broertje heeft haar de vorige maand ontmoet en durft zelf kennelijk niet op haar af te stappen. De koppelpoging verloopt heel openlijk: „Hee, ik heb een heel leuk broertje, heb jij geen zin om een keer met hem uit te gaan?" Het meisje bedankt beleefd maar lijkt stie kem te genieten van de aan dacht. Tegen enen komt het Betuw- putten dirk de moor cpd-verslaggever Een flets zonnetje gluurt over het geboomte aan de rand van het in matineuze rust gedom pelde heideveld, konijnen hup pelen onbekommerd over een zandpaadje. De stilte doet on werkelijk aan, het is nauwelijks voorstelbaar dat drukke wegen, bungalowparken, campings, pannenkoekenrestaurants, sau na's, industrieterreinen en fan tasieloos vormgegeven woon wijken, slechts luttele kilome ters hier vandaan liggen. Het agrarisch natuurgebied in de driehoek tussen de gemeen ten Putten, Nijkerk en Barne- veld, vormt een stukje Neder land dat de expansie-woede van de twintigste eeuw heeft over leefd. Ruim veertienhonderd hectare eeuwenoude akkers, bos en heide waarin je nauwe lijks verharde wegen tegenkomt en waar je vergeefs zoekt naar straatverlichting, brievenbussen aan de weg, voedersilo's bij de boerderijen, fietspaden en par keerhavens; waar het beeld nog wordt bepaald door bomen, beekjes, heidevelden, hout- en wildwallen, schaapskooien, hooibergen en strikt in oude, bedaagde vorm bewaarde hoe ves. Dat alles bij het oude bleef en het toerisme op een afstand werd gehouden, dat wonder is te danken aan 'Jonker Frits', van 1963 tot zijn dood in 1991 bezit ter van onder meer de landgoe deren Gerven, Heil en Appel, waarop zeventien pachtboerde- rijen zijn gelegen. Jhr. Frederik Johan Constantijn Schimmel- penninck, geboren in Den Haag, waar zijn vader officier was en zijn moeder hofdame van koningin Wilhelmina, be heerde zijn bezittingen als een vorst, maar niet als een despoot. Hij genoot alom respect en sympathie. Nog staat zijn por tret in menige boeren-huiska- mer. Sommige pachters namen automatisch hun pet af als de jonker hen opbelde. De zeventien pachters in het gebied koesteren hun erfenis nu met gemengde gevoelens. Van wege de Natuurschoonwet en de strenge, ammoniakuitstoot beperkende, milieuwetgeving mogen ze hun bedrijf niet uit breiden. Doordat aan de land goederen de 'A-status' is toege kend en zij zijn opgenomen binnen de Ecologische Hoofd structuur (EHS), zijn alle terrei nen aangewezen als verzurings- gevoelig met het hoogste be schermingsniveau. Vooral voor de jonge boeren is dat een ramp. Want er mag sinds het overlijden van jonker Frits uiterlijk weinig of niets zijn se dorpje, gelegen aan de A2 tussen Utrecht en Den Bosch, in zicht. Discotheek Rodenburg verraadt zijn ligging door een enorm laserkanon dat dansende stralen het donkere luchtruim instuurt, die al vanaf kilometers afstand te zien zijn. De parkeer plaatsen van de mega-disco- theek, gelegen aan de rand van het dorp, zijn om één uur al grotendeels vol. Ze worden be waakt door mannen in oranje hesjes die de late bezoekers met zaklampen wijzen waar ze nog een plekje kunnen vinden. Binnen is het vol. Op het eer ste gezicht is er, behalve de herkomst van de bezoekers, weinig anders dan op een normale avond in een grote plattelandsdis cotheek. De mu ziek is westerse dance, aan de bar worden biertjes en an dere drankjes gehaald, men kletst en danst. Wat opvalt is dat de atmosfeer bijzon der vriendelijk is. Er zijn geen ruzies, er vallen geen onvertogen woorden en ie dereen is gemakkelijk benader baar voor een praatje. Dat ver loopt met de een overigens ge makkelijker dan met de ander. Veel Chinese jongeren zijn hier geboren en alleen nog in uiter lijk anders dan een Nederlandse discoganger. Er zijn echter ook bezoekers die zich slechts met moeite in het Nederlands ver staanbaar kunnen maken In de cafetaria, achterin de discotheek, vergadert het be stuur van 'Experience', de groep die deze bijeenkomsten organi seert. „We zijn hier drie jaar ge leden mee begonnen", vertelt Sandra Man. „Er werden vroe ger ook al Chinese disco-avon den gehouden in Nederland, maar dat verwaterde. Toch be stond er nog steeds animo voor. Daarom hebben wij het weer opgepakt." Voor Rodenburg is gekozen omdat Beesd zo cen traal ligt. Sandra studeert commerciële economie. Ook haar bestuurs- genoten (bijna allemaal meis jes) studeren of studeerden aan een hbo-opleiding of een uni versiteit. Aan een goede oplei ding en een dito baan wordt veel waarde gehecht in de Chi nese gemeenschap. „Daar wordt in de opvoeding ook op gehamerd. Het wordt boven dien gezien als een bewijs van liefde voor je ouders als je Ded je best doet op school." De Chinese bevol kingsgroep staat bekend als vrij gesloten, naar binnen ge richt. „Dat geldt vooral voor de ge neratie van onze ouders", vertelt Barbara, een ander bestuurs lid. „Die kwamen meestal uit China en Hong Kong hier naartoe om een restaurant op te zetten. Van ons zijn velen hier geboren en zijn helemaal verwesterd." Zelf zegt ze wel eens moeilijk heden gehad te hebben met het verschil in normen en waarden tussen 'thuis' en de Nederland se maatschappij. ,Als ik met een Nederlands vriendje thuis kwam, werd dat niet altijd op prijs gesteld. Ach ja, ik ben ook de enige van dit groepje die rookt en bier drinkt. Opstandig typje." „Als ik met een Nederlands meisje thuiskom", vertelt even later student Chiu, „wordt er gelijk geïnformeerd: 'Het is toch wel een 'gewoon' vriendinnetje? Als de plannen serieuzer zijn, krijg ik een draai om mijn oren." Chiu, die bestuurlijke or ganisatie studeert, is i >re i land geboren en in alle t 'h derlander geworden, heeft zijn vrijheid mt vechten. „Toen ik var delbare school afkwa tegen mijn vader dat mers ging wonen. D< als een belediging. Hij het hier niet goed Toen ik mijn zin dooi hij dat ik dan ook ik thuis hoefde te kom natuurlijk bleef ik we ze zien dat ik me p: schoppen ze mijn bro< de deur uit." Volgens Sandra is ei •delijk verschil tussen gj gang met andere Chi geren en de contacten ba derlanders. Chinezen! om kaar vaak beter aan, n )it voelt ze zich vaak viij ese gezelschap van Ne ltd leeftijdsgenoten. „Son d, t derwerpen zijn onder irs taboe. Seks bijvoorbe isci praat ik gemakkelijker tgi derlandse vriendinm gei Met hen durf ik ook zwemmen. Chinese m der elkaar doen dat nif 'P In de discotheek i stemming om een i het kookpunt. De mui zwepend, de dansvloe Aan de bar zit Bas, jaar lang trouw de Chi ty's. „Ik ben hier ter men via een Chines Het is echt hartstikl je' hier. Geen agressie. 1 [Q| weer eens iets anders e j een avond in China o[ bent. In het begin voe wel wat onwennig, klets ik met iedereen makkelijk." Om vijf uur gaan dc aan en rijden de bui "n voor. Nog een paar u Js| dan is iedereen weert le kan het aftellen voori sei de Chinese disco-avo Kleine boeren Bossen en heidegronden worden zorgvuldig bewaakt en verzorgd door opzichter C. van der Lee (rechts) en jachtopziener W. Cozijnsen. „Hoog tepunt waren de jachtpartijen, met een flinke borrel in het jachthuis na afloop." FOTO CPD 'BRAND OVEREEM veranderd in het gebied, de pacht is inmiddels wel zeven keer zo hoog geworden. Rond de snorrende kolenkachels wordt met weemoed en een tik keltje deernis gesproken over de onwaarschijnlijk lage bedragen die de jonker van hen vroeg. Geen mens begreep hoe hij er van kon rondkomen. Toen zijn testament werd geopend was de inhoud verrassend: al zijn Put- tense bezittingen gingen niet naar de familie, maar naar An toinette Quarles van Ufford-ba- rones van Lynden. De baronesse erfde echter mét de landgoederen een stortvloed aan financiële en organisatori sche problemen. Om een ren dabele exploitatie mogelijk te maken, moest zij allereerst de pacht aanzienlijk verhogen. „Ik heb een groot probleem geërfd, maar problemen zijn er om op gelost te worden", zegt ze met een glimlach. „Vervelender is de ergernis dat ik overal aan de bel trek om begrip te krijgen voor de situatie van de kleine boeren Aaltje Nieboer heeft zestig jaar als huishoudster gediend in huize De Beukenheg. Zij toont de portretten van 'Jonker Frits', zijn moeder en de oom van Frits. FOTO CPD BRAND OVEREEM op de landgoederen, zonder enig resultaat. Politici, bestuur-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 6