Weekagenda 'Mijn zwaarste rol sinds jaren' c DONDERDAG 16 JUL11998 Mededelingen voor deze weekagenda dienen 's maandags bij de kunstredactie te zijn ingeleverd. Ons adres luidt: Kunstredactie Leidsch Dagblad, Postbus 54,2300 AB Leiden. TH EATER De Burcht HET ARSENAAL Toneelgroep Het Arsenaal speelt een bewerking van 'Baeto' naar P C. Hooft en speelt in het land van de Catten. Koningin Penta koestert een diepe haat tegen Baeto, een zoon uit een vroeger huwelijk van koning Catmeer. Zij wii hem en zijn vrouw uit de weg ruimen en roept hiervoor geesten uit de onderwereld te hulp. Het Arsenaal zorgt voor een spectaculaire voorstel ling binnen de ronde muur van de Burcht met acht acteurs, een koor, muzikanten, vuur en andere effecten Kaarten kunnen gereserveerd worden bi) het kantoor van Het Arsenaal, Har- testeegö te Leiden. Dinsdag 21 (première) t/m zondag 26 juli, 21.30 uur; dinsdag 28 juli t/m zomdag 2 augustus. 2115 uur. HiVHtiliNli'l imom Kade voor de NDSM-werf Neveritaweg 15 Tel. 020-6211211 (AUB Uitlijn) OVER HET IJ Nederlands bekendste locatietheater gezelschap Dogtroep speelt tijdens het 'Over het IJ festival de verrassen de en ontroerende voorstelling 'Hotazel' Vrijdag 17, zaterdag 18 en dinsdag 21 t/m zaterdag 25 juli. 22.30 uur. THEATER EN MUZIEK IN DE RANDS1 Theater Bellevue Leidsekade 90 Tel. 020-5305301 AERODANCE Jonge choreografen laten hun werk zien tijdens het Europees uitwisse lingsproject 'Aerodance'. Vrijdagen zaterdag: Sara Wookey ('Marion's Hips') en Galina Borissova ('A never ending story') en Rebecca Murgi ('Magnum Miraculum'). Vrijdag 17 en zaterdag 18 juli, 20.30 MUZIEK Q-bus Uiterstegracht 142 Tel. 071-5130984 BUT THE BEEZ KNEEZ De Leidse band But the Beez Kneez onderscheidt zich van de gemiddelde band dpor de geraffineerde wijze waarop zij hun eigen nummers schrij ven en uitvoeren. Op het repertoire staan tal van symfonisch aandoende popnummers. Vrijdag 17 juli, 23.00 uur. Anniés Verjaardag Waterpodium VSB-AVONDSPEKTAKEL VUUR WERK Op het waterpodium bij de Hoogstraat wordt een groot muzikaal concert ge geven door in totaal meer dan 400 personen, behorende bij diverse ko ren. Het geheel staat o.l.v. ReneVer- hoeff. Het concert wordt afgesloten met een spectaculair slotbombarde- ment van vuurwerk en klokgelui. Zaterdag 18 juli, 22.00 uur (19.30 uur openbare repetitie). Binnenstad/Beestenmarkt GOUDEN PET Voor de twaalfde keer wordt tijdens de Leidse Lakenfeesten het Gouden Pet Straatmuziekconcours gehouden. Straatmuzikanten, van solisten tot grotere blaasgroepen, spelen op circa 25 plekken in de binnenstad pop, klassiek, jazz en smartlappen. Een ju ry wijst zes acts aan voor de finale van het festival, om 16.30 uur op de Beestenmarkt. Zondag 19 juli, gehele dag tot 18.00 Lokhorstkerk Pieterskerkstraat 1 KERKCONCERT Kerkconcert door Alice Gaykema,.so praan en Joop Olofsen, orgel. Zaterdag 18 juli, 13.00 en 15.00 Muziektent 'De Waterlelie' Leidse Hout PARKCONCERT LEIDSE HOUT Country en blues door The Riders. Zondag 19 juli, 14.00 uur Hooglandse kerk Middelweg 2 CONCERT IN HOOGLANDSE KERK Joop Brons organiseert een serie za terdagmiddagconcerten door jong ta- Sport- en recreatiecentrum Wasbeek BASSIEEN ADRIAAN Gezellige familieshow met het popu laire duo Bassie Adriaan. Voorver koop kaarten bij Kaldenbach Spe ciaalzaak, Hoofdstraat 243. Zaterdag 18 juli, 14.00 uur EassmnzmnHH VSB-Circustheater Circusplein Tel. 0900-3005000 (reserveerlijn) PAUL VAN VLIET 'Waar waren we gebleven' door Paul van Vliet. Voor de pauze vertelt en be zingt hij de ervaringen van iemand die, zoals hij, de samenleving, onze tijd en het land waarin wij leven een jaar vanaf de zijlijn heeft bekeken. Na de pauze dartelt Paul van Vliet met gekke verhalen, nieuwe songs en een nieuw hilarisch type, jhr. Charles van Tetterloo jr., door de wereld van de ja ren negentig. Uiteraard zal de show hier en daar op Scheveningen, zomer en zee worden toegespitst. Vrijdag 17, zaterdag 18 en dinsdag 21 t/m zaterdag 25 juli, 20.00 uur. lent en organisten uit binnen- en bui tenland die het De Swart/Van Hager- beerorgel bespelen. De optredens hebben het karakter van wandelcon certen en duren niet langer dan drie kwartier De beurt is aan Hiranaka Yu- zura, die haar orgelstudie in Japan begon en nu studeert aan het Rotter dams Conservatorium. Zaterdag 18 juli, 13.30 uur. INLOOPCONCERT Koninklijk Kerkraads Mannenkoor St. Lambertuso.l.v. RenéVerhoeff m.m.v. Vocaal kwartet Sine Nomine. Op het programma staan internatio nale koorwerken van de Renaissance tot heden. Zondag 19 juli, 15.00 uur. Hartebrugkerk Haarlemmerstraat LEIDSE LAKENMIS Ter gelegenheid van de Leidse Laken feesten vindt een bijzondere mis plaats, die wordt opgeluisterd door het Hartebrugkoor en de Schola Can torum van de Hartebrugkerk m.m.v. Jan Verschuren (orgel) o.l.v. Rene Verhoeff. Het Koninklijk Kerkraads Mannenkoor St. Lambertus voert een aantal motetten uit. De eucharistie viering wordt rechtstreeks door de KRO-radio uitgezonden. Zondag 19 juli, 11.00 uur. Boulevard Naast hotel 'Savoy' HARMONIE KATWIJK Gevarieerd concert door twee orkes ten van de Harmonie Katwijk. Het 'Aspirantenorkest' bijt de spits af, waarna het 'Grote orkest' haar reper toire, van filmmuziek tot popmuziek, ten gehore brengt. Vrijdag 17 juli, 19.30 uur. Nieuwe Kerk Voorstraat 79 ZOMER-ORGELSERIE In het kader van de 'Internationale Zomer-orgelserie 1998' en het feit dat het beroemde 80-stemmen tel lende Van den Heuvel-orgel vijftien jaar in gebruik is, treedt Jan Bonefaas uit Gorinchem op met een improvisa tieconcert. Bonefaas was jarenlang organist in het NCRV-programma 'U zij de Glorie'. Vrijdag 17 juli, 20.15 uur. Vredeskerk Voorstraat 35 ORGELCONCERT Op het gerestaureerde uit 1765 date rende Batzorgel speelt Jan van Wes- tenbrugge, organist van de Hervorm de Gemeente te Wateringen. Pro gramma: inleidend koraalspel 'Jesu meine Freude' van Gade, 'Fantasie in c' en 'Christ unser Herr zum Jordan kam' van Bach, 'Toccata in A' van Krebs, 'Pastorale Morandi', 'Preludi um en Fuga in c-moll' van Mendelss- hohn, 'Sortie in a-mineur' van Galcin en improvistatie over 'De kerk van alle tijden', waarna samenzang. Dinsdag 21 juli, 20.15 uur. iimiiiiiiiiii^ Splotsz Sportpad 25 Tel. 071-3317235 ZOMERSPLOTSZFESTIVAL Het jaarlijkse festival in Roelo- farendsveen, dit keer op twee podia. Rockige frivole muziek door Dog's Nop. Eigen geschreven Engelstalige nummers die in het leven staan (19.30 uur). Om 20.30 uur treedt Nuff Said op. Tok Rhythm Brass brengt asambego, een mengeling van merinque, kalipso, salsa en samba (21.30 uur en 23.30 uur). Rock roll van de bovenste plank door Jet- land (22 uur). Ten slotte, om 24 uur, treedt Headfirst op. Zaterdag 18 juli, 19.00 uur. Grote Markt SUMMER IN DEN HAAG Een speciale outdoor-editie van Sum mer in the City met het neusje van de vaderlandse r&b: No Sweat on Tour, Késhawen Roméo. Zaterdag 18 juli, 20.00 uur. Paradiso Weteringschans 6-8 Tel. 020-6264521 MOONDIVE 2 Muzikanten, die normaal niet met el kaar spelen, geven op uitnodiging van de VPRO een concert. Deze keer Wou ter Planteijdt, Beatrice van der Poel, Ad Vanderveen, Marijn Wijnandsen Dionys Breukers. Vrijdag 17 juli, 21.00 uur. SOLID HARMONY Concert door Solid Harmony. Zondag 19 juli, 16.00 uur. Concertgebouw Concertgebouwplein 2-6 Tel. 020-6718345 RACHMANINOV Het Schleswich-Holstein Music Festi val Orchestra speelt o.l.v. Dmitrij Ki- tajenkowerk van Rachmaninov, Rimsky-Korsakov en Stravinsky. So list is violist Julian Rachlin. Zaterdag 18 juli, 20.15 uur. ELGAR Een gavarieerd programma met wer ken van Elgar, Brahms en Brewaeys, uitgevoerd door violist Julian Rachlin en het Koninklijk Filharmonisch Or kest van Vlaanderen. Zondag 19 juli, 20.15 uur. MOZART Amati Ensemble en violist Shlomo Mintz spelen werken van Mozart, na melijk 'Serenata notturna in D', 'Vier de vioolconcert in D' en 'Haffnerserenade in D'. Maandag 20 juli, 20.15 uur. NIEUW SINFONIETTA Dirigent Candida Thompson leidt Nieuw Sinfometta Amsterdam tijdens een concert met werken van o.a. Lis zt, Bartók en Tsjaikovsky. Solist is pianist Victoria Postnikova. BERLIOZ Boyle ('Capriccio'), Prokofjev ('Derde pianoconcert nr. 24') en Berlioz ('Symphonie fantastique') staan op het programma van een concert door het National Youth Orchestra of Scot land en pianist Peter Donohoe. Woensdag 22 juli, 20.15 uur. DEBUSSY Pianist Melvyn Tan speelt samen met Geminiani Orchestra werken van De bussy, Mozart en Brahms. Donderdag 23 juli, 20.15 uur. FILMS DEN HAAG BABYLON tel. 070-3471656, in winkelcentrum Babylon. Titanic 12 jr., dag. 14.00, 20.00. Left Luggage al., dag. 13.15, 17.30, 19.30; di niet 19.30. A Thousend Acres 16 jr.dag. 19.00. Kleine Teun 16 jr., dag. 21.30. Ulee'sGold 16 jr., dag. 15.15. Les Roseaux Sauvages 16 jr., di 19.30. The Magic Sword al., originele versie, dag. 16.15. Jacht op de Kleintjes al., Ned. gesproken, dag 13.15, 18.00. METROPOLE 1 tel. 070- 3456756, Carnegielaan 16. City of Angels al., dag. 13.00, 15.45. 18.30,21.15. METROPOLE2 Titanic 12 jr., dag. 13.00, 17.00, 20.45. METROPOLE3 Afterglow al., dag. 19.00. Jackie Brown 16 jr., dag. 21.30. Het Magische Zwaard al., Ned. gesproken, dag. 13.30, 16.15. METROPOLE4 As Good As It Gets al., dag. 16.15, 19.00,21.45. Air Bud al., dag 13.30. METROPOLE 5 Red Corner 16 jr., dag. 16.15, 19.00, 21.45. De Kleine Zeemeermin al., dag. 13.30. PATHÉ Scheveningen tel. 070- 3515738, Kurhausweg 2. Armageddon 12 jr., dag. 11.40, 14.50, 18.00,21.10. Hard Rain 16 jr., dag. 12.10, 14.30, 16.50, 19.20,21.40. Breakdown 16 jr., dag. 16.40, 19.00, 21.20. Lost in Space 12 jr., dag. 15.50, 18.40,21.30. Blues Brothers 2000 al., dag 15.00, 18.00,21.00. Mr Magoo al., dag. 12.10, 14.20,21.50. Deep Impact 12 jr., dag. 16.00, 19.30, 22.00. The Wedding Singer al., dag. 12.00, 14.20, 16.50, 19.10, 21.30. Grease al., dag. 16.30, 19.40. Mouse Hunt al., dag. 12.40, 14.00. Jacht op de Kleintjes al., dag. 12.10, 14.00. Het Magische Zwaard al., dag. 12.50, 15.00. De Kleine Zeemeermin al., dag. 13.00. HAAGS FILMHUIS tel. 070- 3656030, Spui 191. II Fiore Delle Mille Una Notte 16 jr., dag 21.45. Die Siertelbauern 16 jr., dag 21.45. Conté d'Hiver 16 jr., dag. 19.15. Die Salzmanner von Tibet jr., dag. 19.15. Who the Hell is Juliette dag. 21.15. TUSCHINSKI tel. 070- 3655660, Buitenhof 20. Armageddon 12 jr., da: 11.50, 14.50, 18.00, City of Angels al., dag. li 14.40, 17.00, 19.20,2 I7 Primary Colors al., dag. 1 mag 15.20, 18.40, 21.20. The Gingerbread Man li dag. 14.10, 16.40,19, 21.50. |rv The Wedding Singer al,,t 17.50,20.00,22.10. Deep Impact 12 jr., dag 16.00, 18.50, 21.30. Jacht op de Kleintjes al. 12.00, 13.50, 15.50. De Kleine Zeemeermina 12.20,14.10 Air Bud al., dag., 12.10 OMNIVERSUM tel. 070 3545454, Pres. Kennedy! ree The Living Sea al., dag., 12.00. Everest al., dag. 13.00, 15.00, 19.00, 21.00. Alaska: Spirit of the wildlieei dag. 11.00, 17.00 Super Speedway al., daal 'si 14.00,22.00 Thrill Ride al., dag. 16.0fcfl; 22.00 tbi leplac ay c Morgan Freeman, de boef die niet dood mocht in Hard Rain inds die superieure psycho id j thriller is de rijzige, aristocra- tisch ogende Freeman een veel gevraagd acteur geworden die in zijn eentje een matige actiefilm meerwaarde verschaft door de intelligente subtiliteit van zijn spel, het vermogen desnoods al leen met zijn ogen te acteren zoals ook een Gene Hackman dat kan. Morgan Freeman speelt dus een bank rover. Niet het meest gemene type cri mineel, maar meedogenloos genoeg om zijn doel te kunnen bereiken. In het oor spronkelijke script werd hij in de finale dood geschoten. Dat werd ook zo opge nomen. Maar zoals wel vaker gebeurt met dit type films: er werden proefvoor- stellingen georganiseerd en het publiek mocht zeggen wat men mooi vond of minder kon waarderen. Het sterven van Freeman bleek moeilijk te verteren. Dus werd een nieuwe versie gemaakt, waarin de overleving mogelijk werd voor deze acteur, die blijkbaar op veel sympathie van het publiek kan rekenen. Morgan Freeman kan erom grinniken: ,,Ik vond dit een aantrekkelijk personage om te spelen. En ik zeg in zo'n geval niet: Tk wil die rol wel doen, maar ik vind dat de vent niet dood moet.' Van mij mocht hij dood. En als men vervol gens bedenkt dat hij alleen maar een beetje gewond hoeft te raken, dan vind ik het ook best. Toch vond ik het in dit geval iets om over te twisten. Dit soort films vindt zijn weg voornamelijk naar een jeugdig publiek. En wat er nu ge beurt, is dat het kwaad ongestraft blijft. Dat is een slechte boodschap. Als we willen weten waarom jongeren doen wat ze doen, dan moeten we eerst maar eens kijken naar hoe we hen informeren over de gang van zaken in de wereld." Daar maakt u zich zorgen over? „Natuurlijk doe ik dat." Hoe zat dat dan met Seven, uw meest fameuze film tot dus ver? Daar be leefde het absolute kwaad de totale tri omf. Toen zei u dat het maar entertain ment is. „Het is ook entertainment. Voor jou. Maar voor. zeg jouw zoontje van elf, ligt dat anders. Ik houd serieus rekening met dat soort effecten en kijk op dat punt heel kritisch naar scripts. Niet dat er zo veel gewelddadige scripts op mijn bu reau terechtkomen. Maar is er sprake In de actiefilm Hard Rain wordt tijdens een overstroming een stadje ontruimd. Christian Slater speelt een chauffeur die de voorraad cash van een bankfiliaal in veiligheid moet brengen en in een hinderlaag loopt van plunderaars. Hij weet met een grote zak geld te ontkomen en de rest van de film wordt er jacht op hem gemaakt. Aanvoerder van de overvallers is Morgan Freeman, de zwarte acteur die wereldberoemd werd via Seven. van bijzondere gewelddadigheid, dan zal zo'n script erg helder verklaard moeten worden vanuit de karakters, zoals bij Se ven het geval was. Maar als ik denk dat het geweld alleen maar bedoeld is om wille van het geweld zelf, dan hoeft men op mijn deelname niet te rekenen. Een film als Last Man Standing vind ik ver foeilijk." Je gaat akkoord met de morele la ding van een script en achteraf wil men er toch iets heel anders van maken, om dat de film dan beter verkoopt. Wat doe je dan als acteur? „Praten met de regisseur en de produ cent. Maar uiteindelijk zijn we allemaal nog altijd de slaven van de studio die niet alleen de geïnvesteerde miljoenen terug wil zien maar er het liefst ook nog een paar miljoen extra aan overhoudt. En als die lui zeker menen te weten dat de film zoals hij is geworden niet zal ver kopen, wie ben jij dan om ze te verplich ten het toch te laten zoals het is? Het is hun geld. Niet het jouwe. Dus je pro beert tot een compromis te komen. Maar dat gaat ten koste van je eigen ge voel voor zo'n film en je eigen integriteit en het is zeker niet zo dat we daarmee een dienst bewijzen aan het jeugdige publiek." „De man die ik speel is geen doortrap te crimineel maar iemand die zich bui ten de wet heeft geplaatst. Hij is een vrij buiter. Het romantiseren van outlaws heeft een lange traditie. Iemand die wordt betrapt bij het stelen van iets kleins, krijgt een tik op zijn vingers. Ie mand die erin slaagt om zich met 18 miljoen uit de voeten te maken, wordt heimelijk bewonderd. Toch vind ik dat dit verhaal op een belangrijk punt een lijn trekt. Iedereen in deze film, op Sla ters personage na, wordt gedreven door hebzucht. Dan wordt hem gevraagd: 'Wil jij werkelijk beweren dat jij al die tijd op die hoop geld zit, zonder een mo ment te hebben overwogen om er zelf mee tussenuit te knijpen?' De implicatie van die vraag is niet dat we in wezen al lemaal slecht zouden zijn, maar dat we allemaal fantasieën hebben over zowel goede als kwade dingen. Maar wat je bent wordt uiteindelijk uitsluitend be paald door wat je doet en niet door wat je fantaseert. Ik kan fantaseren over bunji jumpen, maar het is uitgesloten dat ik dat ooit zal doen." U bent meer een zeiltype schijnt het. U houdt van water. Maakte dat het ge makkelijker om in een film te spelen als Hard Rain? „Niet echt. Er zit nogal wat verschil tussen zeilen en twee maanden opna men in een gigantisch bassin met water waar je aldoor wordt nat gespoten en probeert om niet te verzuipen. Als ik zeil blijf ik meestal droog. Ik heb een nogal grote boot. Eerst had ik er een van negen meter, nu een van dertien. Ik zit veel tussen de Caribische Eilanden. Heerlijk! Ik lig ook graag in het water; warm Ca- ribisch water, in de volle zon. Zwemmen met alleen vliezen aan je voeten, dat is groots. Dan ben ik Esther Williams. Maar de opnamen voor Hard Rain, in dat bassin, dat was anders." „Om te beginnen speelt de film zich hoofdzakelijk af bij nacht en ontij. En de temperatuur van dat water was ook niet lekker. Ik kan slecht tegen kou, heb een probleem met mijn bloedcirculatie. Van wege die kou hadden we duikpakken aan en daar overheen gewone kleren. Maar dat beweegt waanzinnig zwaar. Ik ben niet zwak gebouwd, maar dit was uitputtend. Ik ben nog nooit zo gelukkig geweest als op de dag dat deze opnamen voltooid waren." In een paar maanden tijd zagen we u in vier films. U bent erg druk de laatste tijd. „Dat valt mee. Het punt is dat Kiss The Girls en Hard Rain veel later zijn uit gebracht dan de bedoeling was en daar door bovenop Amistad terecht zijn ge komen, op de voet gevolgd door Deep Impact. In werkelijkheid heb ik al een half jaar geen steek uitgevoerd. Maar ik kan goed wachten op een script dat me ligt en probeer te vermijden dat mijn rollen te veel op elkaar gaan lijken, want ik ben geen John Wayne. Soms maak ik een verkeerde keuze zoals iedereen. Chain Reaction heb ik aangepakt om het geld, op een moment dat er nog geen behoorlijk script op tafel lag. Deep Im pact is een ander verhaal. Ik had voor Spielberg net Amistad gedaan en toen zei hij: 'Ik heb hier nóg een script voor je liggen!' Dat was Deep Impact. Ik zou de eerste zwarte president van de Verenig de Staten moeten spelen en het was am per een week werk. Dat sprak me aan, daar is verder niet lang over nagedacht." „Zo'n gastrolletje in Deep Impact, een boef als in Hard Rain, of die rol in Amis tad, ik neem ze in gelijke mate serieus. Want Amistad mag dan een film zijn die een belangrijk historisch verhaal te ver tellen heeft, dat maakt mijn acteren daarin niet moeilijker of makkelijker. Want ik hoef als acteur niet de hele bal last van het historisch belang, de ambi ties van de regisseur en het totale con cept van zo'n film op mijn rug mee te sjouwen. Het enige dat telt is wat je moet doen in jouw scènes. Wat dat be treft werden aan mij in Hard Rain zwaardere eisen gesteld dan in Amistad. En meen niet dat, omdat Amistad veron dersteld werd een meer serieuze film te zijn, de sfeer daar anders was dan nor maal. Het is gewoon werk. En daar werd meer bij gelachen en gedold dan op me nige set waar ze een komedie maken." Morgan Freeman „Ik vond dit een aantrekkelijk personage om te spelen. En ik zeg in zo'n die rol wel doen, maar ik vind dat de vent niet dood moet.'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 20