ultuur Kunst 'Verachtelijke wezens, die vervalsers' Stripmuseum Groningen gaat door als multimedia-attractie 'Ik was helemaal verliefd op die koelkast' 'Koningin van het wasbord' overleden c ID JULI lyyo 3"'J RK!| ultatulïprijs voor Dirkje Kuik ehn IfRPAM De Multatuliprijs 1998 is toegekend aan de schrijf- -* ^-Dirkje Kuik voor haar roman 'Broholm'. Aan deze prozaprijs de gemeente Amsterdam is een bedrag van 15.000 gulden jonden. ecord voor schouwburg De Meerse Voor Schouwburg De Meerse in Hoofddorp kan het net, uwe theaterseizoen niet meer stuk. De kassamedewerkers duki iben nu al meer dan tweeduizend theaterabonnementen ver- ht. Dat is een record. Ook zijn er dit jaar al meer theaterkaar- verkocht. De kassa van de schouwburg is nu gesloten tot za- dag29 augustus. S oncert Katwijkse Harmonie e. 01 wuk» De Katwijkse Harmonie geeft morgen een concert op chtil boulevard naast hotel Savoy. Om half acht speelt het aspiran- orkest dat uit 50 leerlingmuzikanten bestaat. Een uur later is de beurt aan het 'Grote Orkest' dat onder leiding van Jaap zijn repertoire, van filmmuziek tot popmuziek, ten gehore ngt. Particulier Museum voor Valse Kunst in Drentse Vledder 'lass "plvation naar Oekraïne jBURGGospelkoor Salvation uit Rijnsburg stapt morgenoch- gran d vroeg op de bus voor een tournee naar de Oekraïne. Tij- ll v» is de reis van twee weken, waarbij ook Polen en Wit-Rusland u R rden aangedaan, treedt het koor veertien keer op. ie Dubliners komen naar Nederland irg» The Dubliners komen dit najaar naar Nederland. De lulaire Ierse folkgroep geeft tussen 27 september en 11 okto- nvaalf concerten, onder meer in Utrecht (Vredenburg), Rot- lam (De Doelen), Amsterdam (Carré) en Haarlem i s ncertgebouw). omponist Ton Hartsuiker gelauwerd rtrdamComponist Ton Hartsuiker heeft de Genecoprijs ge- w gen, ingesteld door het Genootschap van Nederlandse Com- ïisten. Het Genootschap eert zijn veelzijdigheid en zijn inzet irde eigentijdse muziek en de Nederlandse in het bijzonder, prijs wordt elke twee jaar uitgereikt. De Genecoprijs bestaat een oorkonde en 10.000 gulden. cjomeinse beelden terug naar Turkije Meer dan een eeuw nadat Nederlanders ze gestolen Iden uit Izmir, heeft Groot-Brittannië gisteren de zeven Ro- &(J inse 'Castor beelden' aan Turkije teruggegeven. Met een kor- Alechtigheid werden de beelden - waaronder bustes van Ve- en Marcus Aurelius - overgedragen aan de Turkse amba'ssa- irin Londen. Het schip waarmee de beelden in 1894 naar Ne- IP'.üland werden vervoerd kwam in het Kanaal tot zinken. De lden werden in 1995 door Britse duikers ontdekt. De grote twintigste-eeuwse kunstenaars hangen er alle maal: Matisse, Picasso, Mondriaan, Ensor, Dali, Corinth, in het Drentse Vledder. Erna Jansen en Henk Pienter hebben daar hun (particuliere) museum geopend. Het is het Museum voor Valse Kunst dat ze hebben onderge bracht in het voormalige gemeentehuis. In een ander deel van het nieuwe museum wordt (echte) grafiek en glaskunst geëxposeerd. vledder madeleine rood Henk Pienter en Erna Jansen gingen veertien jaar geleden sa menwonen, hadden kale wan den en gingen eens 'op zoek naar kunst'. „En dat is nooit meer gestopt." De twee werden hartstochtelijke verzamelaars, die talloze veilingen, galeries en kunsthandels in het hele land afliepen. Helaas deden ze ook wel eens een miskoop en had den ze zonder het te weten een vervalsing gekocht. In plaats van die weer voor nog meer geld van de hand te doen, zet ten ze de vervalsingen op zol der. Het eerste kunstwerk waarbij ze argwaan kregen was een Ma tisse, die nu op de eerste etage van het vroegere gemeentehuis hangt. „Deze grafiek was een duidelijke miskoop", vertelt Pienter, een gepensioneerde docent Engels. „Ik heb hem een aantal jaren geleden voor f 1500,- gekocht bij een kunst handel in het Spiegelkwartier in Amsterdam. Maar ik begon hem steeds meer te wantrou wen. Toen las ik over de verval ser Geert Jan Jansen, die een paar jaar geleden op een kasteel in Frankrijk is gearresteerd om dat hij moderne kunst vervalste. Deze ook. Daar had ik flink de pest over in. Van een veiling kun je niet verwachten dat ze altijd alles nazoeken of het wel een echte is, maar bij een gere nommeerde kunsthandel ver wacht je dit toch niet." Hij werd - zeker in het begin - wel vaker bedonderd, zoals met een schilderijtje van Ensor. „Ik zag dat op een veiling in Ede en dacht 'Leuk, een dure Belgische schilder.' Voor die veilingen moet je snel beslissingen ne men en kun je niet zo lang re search doen. Zo heb ik vooral in het begin wat miskopen ge daan. Later, toen ik het door had, was ik meer op mijn hoe de." Er is volgens hem enorm veel valse kunst in omloop. „Daar kun je wel honderd musea mee vullen." Het idee om er een mu seum van te maken, ontstond pas later. „Meestal als je iets vals koopt, zet je het niet op zol der, maar verkoop je het weer door. Dat is de gangbare prak tijk. Maar ik vond dat niet goed. Ik ben geen heilig boontje, maar ik vind het immoreel om valse kunst op de markt te brengen. Dan word je een medeplichtige. En dat wilde ik niet. Het zijn toch verachtelijke wezens, die vervalsers. Boeven." Hij maakt er nu een 'goed doel' van. Met hun Museum voor Valse Kunst willen Jansen en Pienter namelijk de belang stelling voor kunst bevorderen. „En als je dat wilt doen, moet je naast vals natuurlijk ook echt werk tonen. We hebben hier ook meer echt dan vals han gen." Boven in het voormalige stad huis, dat het stel heeft gekocht, Henk Pienter en Erna Jansen bij een vals werk van Esscher. hangt alle valse kunst, soms met een loep erbij. Maar daar blijkt ook dat er allerlei gradaties vals zijn. „Deze Chagall is een prent uit een boek, dat een oplage heeft van 2000", vertelt Pienter. „Er zijn ook kunstwerken die in een bepaalde oplage worden uitgebracht en waarvan er later worden bijgedrukt. Dat is in fei te ook een vervalsing." Andere vervalsingen zijn pentekenin gen van Ensor: „Hij maakte he lemaal geen pentekeningen!" Pienter heeft ze bewust, voor een paar tientjes, gekocht op een veiling, om de valse verza meling compleet te maken. Ver derop hangt een Escher. „Die is te groot. /Ule etsen van Escher staan in een catalogus met de maten en alle gegevens erbij. En zo'n grote bestaat niet." Als bezoeker van het museum bekruipt je voortdurend het ge voel dat je wordt belazerd. Je weet niet meer wat je nu nog kunt vertrouwen. ,Aan de kwa liteit kun je het inderdaad niet altijd zien", erkent Pienter. „Het inzicht krijg je alleen als je heel veel in deze materie zit. Soms kun je ook zelf niet zien aan het werk of het vals is. Daarvoor zoeken we experts op en soms vragen we het aan de kunste naar zelf, als die nog in leven is." Natuurlijk ontbreken mees tervervalsers niet in Vledder. Zoals misschien wel de meest bekende Nederlandse vervalser, foto gpd/frank uijlenbroek Han van Meegeren. Het muse um heeft een schilderij van hem. Pienter. „Maar ook hier van ben ik niet zeker. Ik denk dat het een vervalste Van Mee geren is." Museum voor Valse Kunst en Museum voor Hedendaagse grafiek en Glaskunst. Brink 1, Vledder. Openingstijden: dage lijks (behalve dinsdag), 11.00- 16.00 uur. van Dam TIJD: ar OEP: :e-monteur RT HUIS: onnette 30 Eerst was ik uitge gaan van een vol ledig roestvrijsta len keuken. Maar toen werd het zo'n ziekenhuis- Daarom heb ik er ook -in laten zetten en zwarte 'E Ik had het helemaal in oofd hoe het worden Je kunt wel stellen dat a^Jestvrij stalen koelkast de is. Ik was er helemaal ver- op. Al het andere was op- niet meer relevant. Ik zag al voor me, wist hoe hij laan, hoe hij de afschei- tussen keuken en woonka- zou vormen. En het is pre- lo geworden als ik wilde en ad voorgesteld, oet hem met zorg behan- 1 Altijd schoonmaken met Nufl leug' mee. Ik werk zelf ook oestvrij staal en verwonder rover hoe ze die ovalen i'edt 'erin hebben gekregen. >eiou htig gewoon. Ik ben er heel g op. Laatst gaf ik hier een Stond er iemand tegen- 0pn [eleund en bijna kraste hij 't z'n horloge op. Ik dacht ersn ;door de grond ging. open keuken heeft, voor ookliefhebber als ik, grote ia 'e'en. Je kunt communice- LJpet je gasten terwijl je aan oken bent. Dat is leuk na- OP ijk. Ik kook graag voor een gezelschap. Toch wel hau- isine en dan graag voor •en die ervan kunnen ge il. Vandaar dat de keuken ;U mij zo'n belangrijk vertrek geve er gelijkwaardig aan •onkamer. Het is een hob- best geld mag kosten. Ik lem wel aangeschaft met lee hem mee te nemen ftn volgende woning. Het LekI jfwaar ik werk gaat verhui- rjjS, n dan moet ik misschien aanl ook weg. mtwerp met die open kast- »rak mij erg aan. Hoewel open keuken is, waar je Of je nu in een woonwagen woont of in een Wassenaarse villa, of je van een rijk gedecoreerde woonkamer houdt, of van een interieur dat strak staat van het design, wie thuis blijft wil het naar z'n zin hebben. Ingesponnen in z'n eigen coconnetje. In het ene kun je niet meer lopen van de spulletjes, in het andere heb je een paar rolschaatsen nodig om van de ene naar de andere kant te gaan. Hoe, waar en waarom? groningen «anp Er komt een Nederlands Strip museum in Groningen. Daar over hebben de Stichting Het Nederlands Stripmuseum en de gemeente Groningen overeen stemming bereikt. De bouw van het museum, dat zich niet al leen gaat richten op strips en cartoons, maar ook op mul timedia en informatietechnolo gie, begint in 1999. De nieuw bouw vergt een investering van 20 miljoen gulden en moet in het jaar 2000 klaar zijn. Het initiatief tot de komst van een stripmuseum werd enkele jaren geleden al genomen. Tot uitvoering van de plannen kwam het echter niet, omdat de financiering van het project stokte. In overleg met de ge meente is nu besloten de for mule van het stripmuseum aan zienlijk te verbreden. In de nieuwe opzet is er minder aan dacht voor culturele en museale aspecten en veel meer voor commerciële. Volgens een woordvoerder van de Stichting Het Neder lands Stripmuseum wordt het nieuwe museum in Groningen het enige in zijn soort in West- Europa. „Weliswaar zijn er stripmusea in Frankrijk en Brussel en komt er een strip-do cumentatiecentrum in Haar lem, maar daar is geen combi natie van de wereld van de strip en cartoons met multimedia en informatietechnologie." Het nieuwe museum verwacht van af de opening in oktober 2000 minstens 100.000 bezoekers per jaar te kunnen ontvangen. Stripfiguren krijgen straks onderdak in het Nederlands Stripmuseum in Groningen. foto pr londen anp dus telkens alle rommel moet opruimen. Maar de pannen in die kastjes mogen gezien wor den en achter die koelkast heb ik nog een plek waar ik wèl rommel kan laten staan, als ik dat wil. Het was ook een eis om induc tiekookplaten te hebben, zeker hier in die open ruimte. Dat scheelt enorm met verbran dingsgassen. Ja een gaspit moest er per se wel bij om te kunnen wokken. Dat kan alleen op gas. Een van m'n favoriete gerech ten op het ogenblik is soep van roergebakken wilde spinazie, visbouillon en reepjes gerookte zalm. Heerlijk. En ossobucco is een van m'n favoriete gerech- Ik zit nu duidelijk in een Itali aanse periode. Heb gehad dat ik vooral veel Thais kookte, Viet namees ook en Spaans. Maar nu is het toch vooral Italiaans. Ik zit ook op een kookclub. He lemaal in Oosterhout, helaas heb ik er niet een dichterbij kunnen vinden. Dat is fantas tisch. Je krijgt vantevoren op wat je moet gaan koken, de in grediënten zijn aanwezig. Dat pand is er helemaal op inge richt. Er staan een paar profes sionele fornuizen en na de ko kerij ga je proeven. Een chef kok maakt op- en aanmerkin gen. Fantastisch is dat. Ik heb er weieens over gedacht om beroepskok te worden. Want ik vind in de keuken staan echt heel leuk. Maar misschien ben ik daarvoor net niet goed genoeg. Dus nu is m'n goal een huis met een grote eetkeuken. Met zo'n heerlijk grote tafel, waar je met een man of tien, twaalf aan ^H[ kunt eten. Fan- tgistisch lijkt me dat. TEKST: ANKlEMIEK RUYGROK FOTO: HIELCO KUIPERS Suggesties voor deze rubriek zijn welkom. U kunt op werk dagen tussen 10.00 en 14.00 uur bellen: 071-5356486 De Britse jazzmuzikante Beryl Bryden is dinsdag op 78-jarige leeftijd in Londen overleden. Ze leed al geruime tijd aan kanker. De zangeres maakte van haar volumineuze figuur een han delsmerk door wijde jurken met opvallende motieven te dragen. Omdat zij jazznummers opvro lijkte door met vijf vingerhoe den het wasbord te beroeren, stond zij in de jazzwereld ook wel bekend als 'koningin van het wasbord'. Bryden werd in 1920 in Nor wich geboren. Een groot deel van haar loopbaan speelde zich in Nederland af. Zo maakte zij platen met onder andere The Dutch Swing College Band en trad zij op met het trio van Rob Agerbeek. Ook op hoge leeftijd was ze nog een graag geziene gaste in ons land. Ze was een gangmaakster op feesten en fes tivals. Ook haar laatste cd nam Bryden in Nederland op: in maart 1997 zong zij duetten met Nat Gonella. Voor 17 juli stond nog een opname met Lonnie Donegan gepland. de nieuwe kerk Dam, infolijn 63» 69 09 12.30 uur Orgelbespeling

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 19