'Het Loterijspel' van Jan van Hout eather Nova is op 'Siren' iets optimistischer van toon nderbijslag' met oefende danspasjes Cultuur&Kunst dse musea profiteren slecht zomerweer Leidse wetenschapper morrelt aan literatuurgeschiedenis ry onna: negen MTY-nominaties Ie Madonna heeft negen nominaties in de wacht ge- jor de MTV-awards die op 10 september worden uitge- Los Angeles. De rockband Garbage volgt Madonna op de tt acht nominaties. Vorig jaar waren de Spice Girls en The Of de grote winnaars bij de uitreiking van de prijzen in Rotterdam. De nominaties voor de 15e MTV-awards 6 gisteren bekendgemaakt op een persconferentie in Los Na Madonna en Garbage haalde rapper Will Smith zes ties. Aerosmith, Busta Rhymes, The Prodigy en Radio- o >gen vier nominaties. «ren voor Kinderenin In Casa n BINE van den berg N RIJSDAM. 071-5356444, PLV CHEF AD VAN KAAM 071-5356443 0 anneer gaat het begin- 8 Een meisje schuifelt 52 ig °P ^aar barkruk 31 weer in afwachting van '3 nale finale van het lersongfestival voor de Zuid-Holland. In het de Lakenfeesten had lijkse happening gis- voor de vijfde maal de Leidse discotheek >4 be dansvloer, normaal ein van oudere 'stap- oelde van de jeugdige het jaarlijks terugke- liedjesprogramma ivoor kinderen', tator Menno Bentveld de vijftien deelnemers in leeftijd varieerden tot dertien jaar en af- tvaren uit alle uithoe- le regio Zuid-West-Ne- Voordat de eerste 've- ar opwachting maakte, itveld een misverstand reld. De drie winnaars rond zullen niet auto- neezingen in het 'Kin- orkinderen'-koor. Wel immer één de provin- 2 25 oktober vertegen en in de nationale fina- 9 geveen, waar ook tele- ira's aanwezig zullen surrogaat 'Kinderen ii, leren' werd jaren gele- !t leven geroepen om- 'ara overspoeld werd ekbeden van kinderen 3 het echte koor deel te imen. elnemers van gister- n een selectie uit eer- ia irronden. Ze zongen uit het omvangrijke voor kinderen'-reper- kindvriendelijke jury iing van dirigent Majel 1 uwer van het televisie- 1 NET VAN AARSEN 8 museumdirecties zijn fig zijn om het slechte de afgelopen weken, drijft toeristen en dag- n naar de tentoonstel- li iten. De Lakenhal, Vol- Oudheden en 'colle- trekken tot tien maal d. toekers dan op een omerse dag. en strandliefhebbers 3 ij gebrek aan tropische ifuren massaal naar Lei- de culturele attracties stad. „Het is behoor- ;er, vanwege het slech- Ve hebben tientallen meer bezoekers", vap Dobbelen van De 2 F. de Leeuw van het 3 i\ve Museum Naturalis ijg geen goed vergelij- priaal. Maar het is ïd druk. Zondag ston- koor lette op of de zangkunst zuiver was, de presentatie cor rect en of de tekst niet werd ver geten. De winnaar van vorig jaar zat in de jury maar moest ook de zaal vol ouders, kinderen en fo totoestellen opwarmen met het eigenwijze liedje 'Kinderbijslag'. In de twee uren die volgden werden heel wat danspasjes, die eindeloos voor de spiegel moe ten zijn geoefend, nauwkeurig uitgevoerd waardoor veel van de spontaniteit verloren ging. Daniëlle Stam uit Alblasserdam, zong het liedje 'Ik ben altijd al les kwijt', en de Delftse Stephan Molier met het liedje 'Ik hou van hard', vielen op döor hun natuurlijke presentatie. De winnaars gingen met een trofee in de vorm van een mi crofoon naar huis. Sjoerd War merdam uit Den Haag (10 jaar) had een pyjama aan en een knuffel in de hand omdat dit een passende outfit was bij het ontroerend en zuiver gezongen 'Mijn vader is een ster'. Zijn op treden bracht hem op de derde plaats. Het liedje 'Wakker met een wijsje', gezongen door de tienjarige Marvin Dee uit Capel- le a/d IJssel, was goed voor de tweede plaats. De eerste prijs ging naar de eveneens tienjarige Léonie Uijtdewilligen uit Nieu- werkerk a/d IJssel. De jury roemde haar 'bluesy' en 'goed gezongen' optreden en plaatste dit natuurtalent in de landelijke finale voor haar pure vertolking van het swingende 'Mama is morgen van mij' dat in een jazzclub niet zou misstaan. Op dé vraag of de winnares, als zij later groot is, ook zangeres wil 'worden' antwoordde zij beslist: 'Nee, banketbakker.' Hopelijk wel een zingende. LEIDEN SJOERD DE JONG w tu< t<uTEa ^/arqcs, cum tua. /brrjiicc cm* f>o-n&s ''media. oec ïfilcmi citicm non htiitet CSJC '-«-«-ƒ/»- 2?cr7fie/ii&~~rrucnus UYu. U& Jr-ru/Lit o/lfTi Jan van Hout (1542-1609) schreef 'Het Loterijspel' om reclame te ma ken voor de Leidse Loterij van 1596 (kopergravure door Willem Swa- nenburgh, 1608). foto leids gemeentearchief Jan van Hout (1542-1609) was niet alleen de standvastige Leid se stadssecretaris, maar in zijn tijd ook één van de belangrijkste renaissance-dichters. De Leidse neerlandicus Johan Koppenol (1965) promoveerde op 'Het Lo terijspel' uit 1596. Het is Van Houts omvangrijkste werk, ge schreven om de grote Leidse lo terij in datzelfde jaar te promo ten. Ruim vier eeuwen later le vert de Leidse loterij nog een prijs op. Want eind vorige maand kreeg Koppenol voor zijn proefschrift en zijn overige publicaties de Keetje Hodshon- -prijs, groot 25.000 gulden. Een prijs voor talentvolle, jonge we tenschappers, uitgereikt door de Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen. Van Hout schreef 'Het Loterij spel' in enkele maanden. Na 1596 is de geschiedenis van Bouwen, Steven, Dignum en Blasius, een ongelukkig en be rooid viertal, dat in Leiden troost komt zoeken, nooit meer opgevoerd. Koppenols onder zoek naar het toneelstuk en Van Hout duurde ongeveer zeven jaar. Het begon toen hij nog Ne derlands studeerde aan de Leid se universiteit en werd voltooid terwijl hij als assistent in oplei ding werkte bij de vakgroep Ne derlands, - Koppenol: „Het onderwerp is me nooit gaan vervelen. Heel langzaam verover je het stuk en ga je begrijpen hoe het in elkaar zit. En Van Hout en zijn toneel stuk hebben iets spannends. Zijn tijdgenoten zagen hem als heel belangrijk voor de ontwik keling van de Nederlandse lite ratuur. Lipsius, Dousa, Spiegel en Van Mander, niet de min sten, schreven lofgedichten op hem. Maar latere onderzoekers waren weinig positief over 'Het Loterijspel'. Daar zat dus een gat, een soort paradox. Met het proefschrift heeft de Leidse wetenschapper dit gat gedicht. Enkele leemten in het Van Hout-onderzoek zullen blijven, al was het alleen maar omdat belangrijke handschrif ten van hem verloren zijn ge gaan. Een groot deel van zijn poëzie, bijvoorbeeld, en zijn aantekeningen over het beleg van Leiden. Die aantekeningen zijn in de negentiende eeuw te ruggevonden, maar kort daarna door de toenmalige gemeente secretaris per ongeluk met het vuilnis meegegeven. „Maar wat van Van Hout bewaard is geble ven, geeft toch een goed beeld van hem als dichter," aldus Koppenol. Het jarenlange onderzoek van Koppenol leverde ook enkele verloren gewaande teksten van Van Hout op. „Voor dit soort vondsten doe je het, dat is pure adrenaline," zegt Koppenol. „Ik trof bijvoorbeeld een map aan in het Leidse Gemeente-archief, getiteld 'drie anti-Spaanse ge schriften'. Het bleek echter een vertaling door Van Hout uit 1585 te zijn van één van de es says die Montaigne in 1580 schreef. Het is daarmee de oud ste Montaigne-vertaling ter we reld." Verder ontdekte de Leidse wetenschapper, dat Van Hout een klassiek werk van Plautus had omgewerkt tot een Neder landse komedie. Net als Hooft en Bredero, bij wie men de Ne derlandse komedie laat begin nen. „Maar Van Hout deed het dus al 30 jaar eerder," zegt de neerlandicus. „Dan morrel je echt aan de literatuurgeschiede nis. Het idee waarmee ik begon, dat Van Hout belangrijk moest zijn, is door dit soort vondsten alleen maar sterker geworden. Van Koppenols proefschrift is Johan Koppenol: „Van Hout en zijn toneelstuk hebben iets span nends." foto hielco kuipers nu in een handelseditie ver schenen, getiteld 'Leids heelal, Het Loterijspel (1596) van Jan van Hout'. En met dit boek heeft Janus Dousa alsnog gelijk gekregen toen hij in een gedicht aan Van Hout schreef: 'Maar eenmaal, na je dood, zal Leiden naar je vragen./ De eer komt wel vaak laat, doch zij zal rente dragen.' Spektakel waarbij de Staatsloterij show in het niet valt LHANS pi den de mensen weer buiten in de rij te wachten. Meer dan 2700 bezoekers hebben we toen gehad. En op maandag hadden we zo'n 850 bezoekers. Ook al uitzonderlijk hoog omdat veel mensen denken dat op maan dag de musea gesloten zijn. Nu het telkens regent, merken we extra goed dat we ons in één klap op de museummarkt ge vestigd hebben", aldus De Leeuw. Ook de andere musea doen het momenteel goed. Het Rijks museum voor Volkenkunde ontving zondag bijna 1000 mensen, terwijl precies een jaar geleden - tijdens een warme pe riode - slechts 67 mensen op de stoep stonden. Een andere grote - het Rijks museum van Oudheden - heeft evenmin te klagen. „Het loopt uitzonderlijk goed"! zegt een woordvoerster. De Leidse Loterij van 1596 voor een nieuw pest- en dolhuis was een waar spek takel. De Staatsloterijshow van nu, valt daarbij in het niet. Parades, optochten en feesten gingen aan de lote rij vooraf. En de trekking zelf duurde weken. Jan van Hout (1542-1609), dichter en stadssecretaris, schreef het toneelstuk 'Het Loterij spel' om reclame voor de loterij te maken. Dit to neelstuk is nu het onder werp van het boek 'Leids Heelal, Het Loterijspel van Jan van Hout'. Schrijver Jo han Koppenol, werpt met het boek niet alleen een verhelderend licht op het stuk, maar ook op Van Hout en het Leiden van eind zestiende eeuw. LEIDEN SJOERD DE JONG In de komedie van Van Hout leidt de Vlaamse spinster Calle- ken een door het ongelifk ge troffen viertal door de straten van Leiden naar vertroosting. Boer Bouwen, bijvoorbeeld, is twee keer getrouwd. Maar de eerste keer wordt zijn gezin bij Lisse door Paapse soldaten uit gemoord en de tweede keer ver drinkt het gezin bij een-waters noodramp. Troost vinden ze uiteindelijk bij Ware Onderwy- singe, waarna Bouwen het pu bliek oproept om toch vooral maar loten te kopen voor de Leidse loterij. De Leidse loterij vereiste een enorme organisatie. Twee jaar duurde de voorbereiding, waar bij onder andere een legertje collecteurs stad en land SuUmya. Itptfttieloftrpf. ÏWUjups. Een artist impression van de bouw van het Leidse pest- en dolhuis. De prent stond op de loterijkaart, die de Leidse loterij van 1596 aankondigde (kopergravure door Jacques de Gheyn naar Isaac Swanenburgh). foto prentenkabinet albert i te-brussel doortrokken om loten te verko pen. Alles liep op rolletjes tot bleek dat ook Middelburg een loterij ging houden, waardoor de opbrengst van de Leidse lo terij wel eens een stuk lager zou kunnen uitvallen. Daarom ging Leiden de concurrentie met de Zeeuwen aan. De hoofdprijs werd verhoogd tot in totaal 1500 gulden, zes maal het jaar inkomen van een geschoolde arbeider. En er werd besloten om een paar maanden voor de trekking een rederijkerswedstrijd te hou den. Die zou veel mensen trek ken en dus potentiële kopers van loten. Négen rederijkerska mers waren uitgenodigd, die met twee Leidse kamers op 26 mei 1596 in een kleurige op tocht de stad binnentrokken. Vooraf werd er goed gegeten en gedronken. Alleen de Katwijkse kamer de Kempenblom verteer de op kosten van de stad al een ham, een kalfsrug, een stuk rookvlees, vier schoteltjes schaapsvoeten, twee halve schaapskoppen, twee gebraden duiven en eeri schapenschou der, dit alles weggespoeld met tien vaan bier en drie pinten wijn. Tijdens dit rederijkersfeest, speelde de Leidse kamer de Witte Acoleyen 'Het Loterijspel' van Jan van Hout. Johan Kop penol toont in zijn boek 'Leids Heelal' aan dat dit toneelstuk een doordacht hoogtepunt is uit het oeuvre van Van Hout. Het stuk is bijvoorbeeld opgebouwd naar klassieke voorbeelden en naar de vier elementen: aarde, water, lucht en vuur. De vier be rooide personages zijn niet voor >e mythologie is er idelijk over: de Sirenen met een vogellijf, die vestkust van Sicilië ver zaten op de rotsen om i aantrekkelijke zang en nietsvermoedende zee- Ie lokken. Vervolgens e. na de schipbreuk, de "acht uit die mensen, de in Bermuda opge- muzikante Heather Jr dat ze haar, ook vi- aantrekkelijk ogende, album 'Siren' heeft ge- om muziekliefhebbers men en in haar zomer- ïppartement in Londen donkere wolken naar and. emancipeerde Heather, tenteel in Amerika deel van het muzikale 'circus Lilith Fair, vindt •vpisch mannelijke in de van dat verhaal', 'zens zongen daar bij sen uitsluitend voor of om allerlei andere maar niet om zeelie- de val te lokken", zegt snibbig. legt de Engelse "e uit die titel te heb- Heather Nova: „Ik heb het idee dat ik uit de zee ben geboren." ben gekozen om haar liefde idee dat ik uit de zee ben gebo- voor de zee te benadrukken, ren", vervolgt ze bijna fluiste- Daarom noemde ze vorige al- rend. „Het is in elk geval een bums 'Glow Stars' (kwallen) en belangrijke inspiratiebron voor 'Oyster' (oester). „Ik heb het mij. Een van de redenen waar om ik voor het schrijven van deze plaat naar het eiland van mijn jeugd ben teruggekeerd, is om dicht bij de zee te zijn. Wat ook meespeelde was, dat ik, na bijna twee jaar constant op tournee te zijn geweest, naar rust verlangde, naar even geen mensen om mij heen. Dat lukt in Londen niet. Ik was honds moe en wilde even afstand ne men van de muziekindustrie en daarmee in feite mijn suc ces. Daarom ben ik terugge keerd naar mijn familie." Heather huurde, na bij haar ouders tot rust te zijn gekomen, op een ander deel van het ei land een huisje aan de rand van het strand. „En maakte mij zo, samen met mijn achtspo- ren-bandrecorder en mijn gi taar onzichtbaar voor de we reld. Vervolgens vloeide het ene na het andere nummer uit mijn pen, alsof dat werk in de rij had staan wachten op zijn vrijla ting. Ik was zo gelukkig. Ook omdat ik mij een paar weken eerder nog vreselijk zorgen had gemaakt over mijn creativiteit. Ik dacht echt dat de muze mij had verlaten. Het zal de ver moeidheid zijn geweest", zegt ze met een zucht. „In eerste instantie heb ik mijn aantekenboekje geraad pleegd. Daarin stonden flarden tekst, die ik onder meer tijdens mijn reis door Amerika had ge noteerd. Het eerste couplet van 'London rain' bijvoorbeeld heb ik in de tourbus geschreven." Haar periode op Bermuda werd gekenmerkt door slecht weer. Bijna was ze, met haar onderkomen, in zee verdwe nen. „Ik ben geen moment bang geweest, hoor", zegt He ather enthousiast. „Eerlijk ge zegd hou ik van de winters op het eiland. In de zomer oogt Bermuda met zijn witte stran den en stralende zon te veel als een prentbriefkaart. Zo'n storm, die het zeewater op- zwiept waardoor hij in al zijn onstuimigheid soms tot onder mijn bed stroomde, is goed voor de inspiratie. Misschien omdat ik ben opgegroeid met de natuur en het als mijn dier baarste vriend beschouw." Heather Nova, die onder an dere met oud-Kate Bush-pro- ducer Jon Kelly samenwerkte, omdat hij zo goed is in het vastleggen van vrouwenstem men, nam de tijd voor 'Siren'. „Negen maanden ben ik er, in verschillende sessies, mee be zig geweest. Het is goed om een tijdje met je werk te leven voordat het definitief wordt vastgelegd. Het geeft de moge lijkheid tot verfijning." Bij de suggestie dat de com posities lekker moeten hebben geklonken op haar autoradio cassetterecorder, barst ze in la chen uit. „Maar ik heb hele maal geen auto. Ik luisterde er meestal thuis naar." Volgens Heather is 'Siren' voor haar een minder pijnlijk luisteravontuur dan voorganger 'Oyster'. „Dat was een behoor lijk intense plaat. Het ging om onderwerpen uit mijn verle den, waarin veel pijn schuil ging. 'Siren' is, door zijn op bouw, een collectie verschillen de stemmingen. Doordat ik te genwoordig wat steviger in mijn schoenen sta, heb ik het gevoel dat mijn composities een iets optimistischer toon hebben gekregen. Ik ben geluk kiger dan een paar jaar terug. Waarmee ik niet wil zeggen dat het leven mij nu constant toel acht. Er zijn momenten. Moge lijk komt die gereserveerdheid voort uit het feit dat ik niet ge loof dat je altijd gelukkig kunt zijn." Heather Nova is een van de artiesten die optreedt tijdens het Lowlands Festival in Bid dinghuizen (Walibi Flevo) dat wordt gehouden op 28, 29 en 30 augustus. niks de boer Bouwen Aertvelt, stuurman Steven Golvervliet, pleiter Dignum Lichtewint en alchemist Blasius Puf-int-Vier. Daarnaast verwerkt Van Hout in het stuk veel van zijn vernieu wende ideeën over poëzie, goed bestuur en een harmonieuze maatschappij. Het meeste leesplezier leve ren Koppenols beschrijvingen van en toelichtingen op het Lei den aan het einde van de zes tiende eeuw, en de niet te on derschatten rol die stadssecre taris Van Hout daar en toen heeft gespeeld. De trekking van de Leidse lo terij begon op 1 augustus 1596 op een podium in de Breestraat en zou 52 dagen en nachten du ren. Die tijd was nodig om alle ruim 280.000 lootjes te trekken en de gedichtjes voor te lezen die kopers van loten hadden opgeschreven. Trecker, wat sout ghij seggen,/ off ghij een ander bij u wijff saegt leggen. Op donderdagmiddag 22 au gustus luidden de Leidse kerken langdurig de klokken, want de hoofdprijs was getrokken. Tot ergernis van de Leidenaren ging de vergulden beker en de 1140 gulden naar Jan Adriaensz uit, jawel, Middelburg. Toch kon Leiden wel tevreden zijn. Van de loterijopbrengst, ruim 52.000 gulden, kon het St. Caecili- aklooster worden omgebouwd tot een nieuw pest- en dolhuis. De Middelburgers, die een nieuw weeshuis en een nieuw gasthuis wilden, konden van hun loterijopbrengst geen van beide bouwen. Johan Koppenol - 'Leids heel al, Het Loterijspel (1596) van Jan van Hout'. Uitgeverij Ver loren. Prijs: 79 gulden. Muziekindustrie eist Europese bescherming tegen piraterij BRUSSEL ANP De muziekindustrie heeft de Europese Unie opgeroepen tot betere bescherming tegen pira terij op Internet. De moderne computertechnologie biedt prachtige kansen, maar is ook een bedreiging voor artiesten, als er niet beter over hun rech ten wordt gewaakt, zegt de Eu ropese tak van de internationale federatie van muziekproducen ten (IFPI). Een eerste onderzoek naar pi raterij op Internet geeft aan dat er al meer dan 80.000 illegale muziekbestanden circuleren. De meeste inbreuken zijn gere gistreerd in de Verenigde Sta ten, maar ook zijn er aanzienlijk hoeveelheden gevonden in Ne derland, Zweden en Groot-Brit- tannië. De dramatische toename in het illegaal kopiëren van cd's heeft de platenmaatschappijen wereldwijd naar schatting 10 miljard gulden gekost in 1997. De copyright-wetgeving die de EU nu heeft klaarliggen, is veel te zwak om dit aan te pakken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 9