'Nederlandstalig is net zo spannen Cultuur Kunst Applaus en kritiek voor Left Luggag\ Muziek Abba redt 'The dancing queen Een framboos als bovenlijf, armen en benen van bessen DINSDAG 14 JULI 1998 chef jan rijsdam, 071 -55 i.plv chef* ad van k Zomerprogramma Oudhedenmuseum leiden Het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden begint vanaf 18 juli een speciaal zomerprogramma. Tot en met 9 september draaien er elke dag films en bovendien kunnen bezoekers zich op donderdagen en vrijdagen verkleden als Romein of oude Egyptenaar. De tentoonstelling over het onderzoek naar de mummie van het Egyptische meisje Sensaos is nog tot en met 16 augustus te bewonderen. Huisje Kerouac voor jonge schrijvers orlando Het zomerhuisje waar Jack Kerouac schreef, in de zon bakte en wachtte op het uitkomen van zijn klassieker 'On the Road', wordt een toevluchtsoord voor jonge schrijvers. Het huis waar de schrijver van de 'Beat Generation' het grootste deel van 1957 woonde, wordt telkens voor een half jaar verhuurd aan be ginnende schrijvers. Kerouac verliet het huis toen een vriendin hem dertig dollar gaf om een buskaartje naar New York te kun nen betalen om daar de verschijning van 'On the Road' mee te kunnen maken. Het boek bleek een mijlpaal te zijn, en werd voor vele jongeren tot leidraad. Kerouac overleed in 1969 op 47- jarige leeftijd. Tarantino ontkent mishandeling new york» Filmregisseur Quentin Tarantino heeft gisteren voor een rechtbank ontkend dat hij een vrouw heeft mishandeld. Hij dreigde met een tegenproces wegens kwaadwillige vervolging. De 25-jarige vrouw diende twee maanden geleden een aan klacht in omdat Tarantino haar ineen restaurant in de New Yorkse wijk East Village zou hebben mishandeld. Zij eist omge rekend dertig miljoen gulden. „De beschuldigingen tegen mijn cliënt zijn niets anders dan Pulp Fiction", citeerde Tarantino's advocaat de titel van de succesvolle film waarmee de regisseur een Oscar won als mede-scenarioschrijver. De advocaat sprak van een vorm van afpersing. Als Tarantino wordt veroordeeld kan hij maximaal een jaar gevangenisstraf krijgen. Dikke Dame naar Franse ambassade den haag De Franse ambassade in Den Haag krijgt de Dansen- se Dikke Dame van de Franse beeldhoudster Niki de Saint-Phal- le een jaar in bruikleen. Het in het oogspringende beeld op Sculptuur 98 verhuist morgen van het Lange Voorhout naar het terras voor de Franse ambassade in Den Haag. De Dansende Dikke Dame is zes meter hoog en bijna vier meter breed en is één van de 47 beelden die te zien zijn op de openlucht-expositie die tot en met vandaag duurt. Morgen gaan de beelden terug naar hun eigenaar. Speciaal vervoer is nodig voor de beeld houwwerken L'Homme qui Marche en La Grande Musicienne. Net als op de heenreis gaan de beelden zonder kist op een open vrachtauto van Defensie terug naar hun eigenaar, het Centrum Beeldende Kunst in Rotterdam. Sculptuur '98 trok de afgelopen twee maanden ruim een half miljoen bezoekers. Les Zazous bij slecht weer binnen katwijk De Katwijkse band Les Zazous neemt het zekere voor het onzekere. Met het onstuimige weer van de laatste tijd in het achterhoofd heeft de groep voorbereidingen getroffen om de presentatie van haar nieuwe cd 'Electric Babyland', aanstaande donderdag, binnen te houden. De bedoeling is dat de groep bij strandpaviljoen Het Wantveld op het Katwijkse strand een Zons ondergang Show met theater, muziek en literatuur presenteert. Maar bij regen speelt de band nu in het nabijgelegen jongeren centrum Scum. Aanvang: 20.00 uur. Kaarten kosten 15 gulden. Reserveren: tel. 071-4018745 of e-mail splash@xs4all.nl Rotterdams r b viertal heeft voor z'n Surinaamse afkomst gekozen Wat goed is hoeft niet altijd snel te komen. Re-play heeft er een slordige zes jaar over gedaan om alle zoete dromen over een heus debuutalbum in wer kelijkheid om te zetten. Aanmerkelijk langer dan gemiddeld dus, maar daar is het resultaat dan ook naar. Want het Rotterdam se kwartet toont met z'n eerste (titelloze) cd vooral aan dat Nederlandstalige 'arrenbie' net zo spannend kan zijn als de geestver wante producties afkom stig uit de Amerikaanse ba kermat. rotterdam louis du mouun De 'eindeloze' aanloop van het Surinaamse viertal genaamd Mare, Henk, Alwin en Sam is grotendeels bewust geweest. Na eerst onder andere nummers te hebben proefgedraaid in het Engels, kwamen de heren al in 1995 tijdens een maandenlange 'werkvakantie' op Gran Can aria tot de conclusie dat er voortaan moest worden uitgegaan van een strak plan de campagne. Met als voornaamste nieuwe vertrekpunten: overschakeling op de eigen taal en alle voor rang voor het ontwikkelen van een perfecte podiumpresenta tie. „Tegen r b op z'n Neder lands werd zeker toen nog vreemd aangekeken, neerbui gend over gedaan, maar wij vonden gewoon dat het juist ex tra interessant was om die kop peling te maken tussen typisch Amerikaans geluid en de taal die we zelf spreken", blikt Al- win, de meest spraakzame Re- player, desgevraagd terug. „En wat het platengebeuren betreft, we wilden eerst ervan overtuigd zijn dat we live ook zouden kunnen waarmaken wat het pu bliek al via onze eerste singles had leren kennen." Het Surinaamse viertal Re-play heeft eindelijk de zoete dromen over een debuutalbum omgezet in werkelijkheid. De eerste klap (getiteld 'Ik denk aan jou') was in het voor jaar van 1997 nog geen daalder waard, maar met de opvolger 'Kijk om je heen' scoorde Re play een half jaar geleden wel volop: heel veel airplay (inclu sief een stevige top-40 notering) plus een forse rits optredens. Dat dubbele succes lijkt intus sen ruimschoots te worden gaan overtroffen door de derde schijf 'Ala day (Ik leef alleen voor jou)', die zodoende een ideale blikvanger zal zijn voor het album 'Re-play', waar zeker niet alleen het zingende viertal z'n ziel en zaligheid in heeft ge stoken. Het album kan namelijk worden beschouwd als de sap pige vrucht van tal van nieuwe samenwerkingsverbanden plus pure vriendendiensten. Naast erkende 'topkrachten' op productiegebied als Rutger Kroese (Nasty, Dignity, KéShaw) en Michel van Schie (Candy Dulfer) kregen (nog) onbekende maatjes als Chiel Reedijk, Hurri- gan, Wemer Kanhai en Rick Bennis de kans om zich als stu dio-talenten te onderscheiden. „We hadden ons natuurlijk best tot Rutti of Michel van Schie kunnen beperken, maar we wilden liever een aantal jon ge gasten, in wie we ontzettend veel vertrouwen hebben, de kans geven. Met die diversiteit aan producers loop je uiteraard wel het risico dat je je groepsge luid versnippert, maar we heb ben er toch wel steeds nauwlet tend op toegezien dat de Re play-sound in ieder nummer naar voren bleef komen", aldus Alwin. Hoewel het Nederlands het .7.: osi kwartet, gemiddelde imt jaar, uitstekend bevj ie. de achtergrond een ;en naar het Engels zei ene moet Mare bekenj) Ich hier en in Suriname, n h en misschien Zuid-; |e t zonder meer een voo es in je eigen taal zing ;et I dat aan de kids, dit [en sneller oppikken da udi je hetzelfde in het en zingen. Maar wil je ien de wereld bereiken,! en je echt als Engelstal pra senteren, dus daaroi uss ze volgende grote st ie: gelstalige plaat worcjlOS even kan moet die i I0S jaar kunnen zijn, aid Blik genomen met een Ai ieri producer." led Tot nader order v Irag die koers geheel zelf iorc de groep zelf min of; vor gedwongen z'n zal lerl Door schade en sd !wa geworden (ook als led men van onder ani intv Froger en Ruth Jat (iet viertal nogal beduchi [a b naamde grappenm phi wat net zorgvuldig in L bouwd weer om zeep ner die zin is Re-play bes in v de bevriende collegabeei méo, die in Martha anc gen een ideale rege ien ben gevonden. „Wai lief lijk zoeken is net em manager, iemand di: lijV je klaar staat en ovt 'faa havik bovenop duit laai Maar vindt die maan ent En hoe 't dan ver >urg de rivaliteit tussen e c stadgenoten en de a 'alii terdam 'arrenbie Pal woordigers, zoals i eisi KéShaw en Dignity? arii niet dat die er is, wai in t1 als echte vrienden en om", laat Sam weten ien den elkaar van alles o WI-: te en als het even kar e a len. De jongens vani eri net zulke mafkezen a ede haw is dan weer iet; em maar met die lui heb rog ook altijd heel gezelb ind De reclamewereld is altijd een kweekvij ver geweest voor kunstenaars. Een dichter als Jan Arends zette zijn eerste schre den op weg naar de literatuur als copywriter bij een reclame bureau. Een periode waarover schrijver en journalist Henk Hofland, die daar ook werkte, uitgebreid heeft geschreven na dat Jan Arends door een kordate sprong van de derde verdieping van zijn flat een eind aan zijn leven had gemaakt. Maar vooral de beeldende kunst is nauw verbonden met de re clamewereld. In veel steden zijn de bekende Miss Blanche-recla mes zorgvuldig gerestaureerd en tot kunst verheven, terwijl de laatste peuk van dat merk allang is uitgedrukt of via het toilet het zeegat heeft gekozen. En wat dacht u van de beroemde af beelding van de Droste-ver pleegster op het cacao-blikje? In tal van publikaties over kunst heeft men het nu over het Dros- te-effect, een soort echo, maar dan van beelden. Reclame kan kunst met een grote K worden en kunst reclame met een grote R. Denk wat dat laatste betreft maar eens even aan de Coca- Cola- en Campbellsoep-blikjes van Andy Warhol. Reclame legt vooral het tijds beeld vaak goed vast. Dat is bij voorbeeld heel goed te zien aan Flipje Tiel, de biologisch verant woorde tegenhanger van het Michelin-mannetje, dat op ca binedaken van vrachtwagens heel de wereld over is gereisd. Flipje staat echt voor de voor oorlogse onschuld van het kind, dat toen nog niet had gehoord van laser-pistolen en Rambo's. Flipje Tiel is bedacht door de Blaricumse illustrator Eelco ten Harmsen van der Beek. Voor de jamfabriek van Hero in de Betu we creërde hij een aansprekend figuurtje met een forse fram boos als bovenlijf. De armen en benen waren samengesteld uit bessen. In het begin van zijn le ven droeg Flipje nog klompjes maar die werden al snel uitge daan. Op zijn sappige hoofdje droeg Flipje een hoge koksmuts. In de loop der tijd zijn er tal van stripverhaaltjes verschenen over Flipje Tiel, getekend door H. Rotgans. In een van die strips uit de jaren twintig komt een negeruitvoering van Flipje voor. Het lijfje van de zwarte Flip be staat uit een donkere pruim. Tot zo'n grote bekendheid als Flipje Tiel zullen de fruitbeest- jes van Albert Heijn het niet brengen. Overal hangen de laatste weken reclamebiljetten waarop van een sinaasappel, een peer, een aardbei en een ci troen dierenfiguurtjes zijn ge maakt. De sinaasappel heeft men met een mesje twee CS QJJ W f! Deze week hebben we kaas, chips en ijs In de aanbieding... jeruzalem «anp De film 'Left Luggage' van Jeroen Krabbé is gisteren met applaus begroet op het 15e filmfestival van Jeruzalem. Maar na afloop moesten de re gisseur en scenarioschrijver Edwin de Vries enkele pittige vragen van kijkers beantwoor den. Waarom had de acteur/regisseur de door hem zelf gespeelde ultra-orthodoxe vader Kalman zoveel sympa thieker gemaakt dan in Carl Friedmans boek 'Twee koffers vol'? Waarom zitten er in een film die veel chassidische joden graag zouden willen zien naaktscènes die ze vanuit reli gieus oogpunt niet mogen be kijken? Waarom verbeeldt de film de joodse belevingswereld uitsluitend negatief? Na verteld te hebben over hun eigen jeugd als kinderen van Holocaust-overlevers, trachtten Krabbé en De Vries uit te leggen dat de situatie in Israël, wat betreft het ultra-or thodox jodendom, heel anders is dan in Nederland'en België. Dat de joodse belevingswereld in de film louter negatief wordt afgeschilderd, wees het duo stellig van de hand. Krabbé gaf voor de première toe nerveus te zijn over de re acties van het Israëlische pu bliek. Jeruzalem, waai Shoah als het confli seculier en ultra-ort dendom zo met hei leven in de stad ve gold voor hem als 1 de leeuw. Als de on van zijn film ergens reld verkeerd kond dan was dat wel in 'Left Luggage' is gei voor een prijs in di Jewish Experience. theater Fruit dat niet gaat rotten. Groente die nimmer stinkt. Voor eeuwenlang ligt onze leeftocht opgesla gen in de grote koelkast van de kunst. Schilders hebbben ze vastgelegd: de uitjes in het zuur, de sja lotten, de blozende goudreinetten en de sterappeltjes, de sappige meloenen, de asperges, kortom: al wat de aarde ons biedt. In de serie 'Kunstfruit' gaan wij nader in op het oeuvre van schilders, dichters, beeldhouwers en componisten die de groenten en vruchten des velds hebben vereeuwigd. In deze aflevering: Flipje Tiel en het dierenfruit van Albert Heijn. oortjes gegéven en het venijnige snuitje van een kat. De peer is een hondje geworden. De aar bei een beertje en de citroen een varkentje. En op de poster staat temidden van die fruitdie- ren de tekst: 'We hebben de zo mer in onze bol.' Ik denk dat de landelijke groot grutter met deze campagne vooral de kinderen wil aanspre ken. Wij, volwassenen, weten dat fruit gezond is, maar kinde ren zien dat nog niet zo. De si naasappel blijft toch altijd iets zuurs hebben, hoe zoet hij ook is. En de aardbei heeft van die nare meeëters op zijn neus. Maar als die vruchten in diertjes worden veranderd, ja, dan is het wel even wat anders. Neem een lepeltje macaroni en breng dat naar de mond van een Ideuter. Een beetje Holland se kleuter zal de inhoud van de lepel met een goed gerichte be weging van zijn knuistje naar het behang jagen. Maar als je erbij zegt: 'Komt een muisje aangelopen, zo in Oliviers mondje gekropen!', dan is het happen geblazen. Het wil ook nog wel eens helpen de ene hap Ma Caroni te noemen en de an dere Pa Caroni, maar dat is een ander chapiter. Waar komt toch dat verlangen vandaan om de natuur een menselijk of dierlijk gezicht te geven, aan te passen aan onze leefwereld? In sprookjes krijgen knoestige eiken vaak het gezicht van een oude man. In kinder boeken krijgt een madelief het gezicht van een klein meisje. Komt dat omdat we het zwijgen van de natuur eigenlijk niet dul den? Ik weet het niet. Maar de recla me maakt dankbaar gebruik van dit fenomeen. Of onze kin deren door de reclame van Al- bert Heijn meer aardbeien gaan eten, is niet zeker. Wel zullen ze die aardbeien, die opeens leuke beertjes zijn geworden, willen hébben. Het doet me denken aan de uitspraak van John Wa- namaker, een industrieel die ongelooflijk veel geld uitgaf aan reclame. Hij heeft eens gezegd: 'De helft van het geld dat ik spendeer aan reclame is wegge gooid. Het probleem is alleen dat ik niet weet welke helft.' cees van hoore» recensie aaartin hermens Voorstelling 'The dancing queens'. Scnpt: Maunce Wijnen, Liedjes: Benny Anders- son en Bjom Ulvaeus. Regie en musical staging: Stanley Burieson. Decors en kos tuums Lenn Aarntzen. Licht: Patrick Kra mer. Met' Brigitte Nijman, Laura Vlas blom, Edwin de Jongh en Michael Diede- nch. Gezien: 13/7, Werkteater Amster dam (première). Nog te zien aldaar tot 31/8. De noodzakelijke toestemming was binnen. Maar op het laatste moment, vlak voor de eerste voorstelling, zette muziekuitge verij PolyGram de boel op stelten. De Nederlanders moch ten niet het levensverhaal van Abba vertellen en de hits van de groep niet in chronologische volgorde brengen. En dus ging er een dikke, rode streep door het script van Maurice Wijnen. Een script dat ik graag eens zou willen lezen, want het leven en de carrière van het Zweedse viertal biedt veel mogelijkheden voor een interessante theater productie. Die Nederlanders gingen toch door met de productie en kwa men tegemoet aan alle eisen van PolyGram. Vanuit artistiek oogpunt bekeken pure censuur natuurlijk. Waar biografen de afgelopen jaren heel nauwgezet de (persoonlijke) verwikkelin gen binnen de populairste groep uit de jaren zeventig in dikke boeken uit de doeken de den, zijn theatermakers gehou den aan de voorwaarden die de personen in kwestie stellen. Er zit iets goed scheef in de manier waarop de nalatenschap van het fenomeen Abba wordt be heerd. Had 'The dancing queens' desondanks wel of niet gemaakt moeten worden? Als je het artis tiek bekijkt: nee. De verhaaltjes die nu tussen de twintig Abba- songs zijn verwerkt, zijn niet meer dan geforceerde pogingen om de voorstelling nog enige dramatiek mee te geven. Iedere keer wordt een liedje ergens Abba in 'The Dancing Queens' v.l.n.r. Michael Diederich, Brigitte Nijman, Laura Vlasblom en Edwi FOTO GPD/ROLm halverwege onderbroken door een zielig puber-verhaaltje dat ergens in het luchtledige blijft hangen. Het trucje begint snel te vervelen. Goed, je was niet wijs als je in de jaren zeventig zei dat je Ab- ba-fan was. Meisjes identifi ceerden zich met Agnetha of Frida, jongens kwijlden weg bij levensgrote posters van het kwartet. Maar zeggen dat je hun muziek goed vond? Dat mocht pas ergens begin jaren negentig. Wil je in een theaterproductie enige dramatiek aanbrengen, dan moet je met dergelijke anecdotes meer doen dan ze enkel gebruiken als vulling tus sen de liedjes. Muzikaal gezien is 'The dan cing queens' een feest van de bovenste plank. De lol spat er aan alle kanten af zodra de vier Nederlanders in de huid van hun vroegere idolen mogen kruipen. Maar waar Laura Vlas blom te vaak moeite heeft om de spanning van een nummer vast te houden, zorgt Brigitte Nijman menige keer voor door leefde muzikale hoogtepunten. Vooral met haar versie van 'The winner takes it all' zet Brigitte een mooi kroontje op deze voorstelling. Bij de heren is het Michael Diederich die opvalt. Hij zet niet alleen een perfecte parodie van Benny Andersson neer, ook vocaal levert hij met een num mer als 'Like an angel passing through my room' één van de mooiste momenten van de avond. Alleen: jamm weer zo'n zielig verhi haald moet worden niet nodig; Diederict fect raad met een dei De regie van Stanli kon mij niet overtoil ene kant laat hij r muziek van Abba lx de theatrale elemeni andere kant maakt weinig gebruik van schien is hem dat nk ten: er had ongeti heel andere voorstel wanneer PolyGram moeilijk had gedaan, ijzersterke Abba blijft er nu gelukkig! over waarvoor nieif hoeft te schamen, f veel meer in gezeten I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 10