'Andermans ellende vercommercialiseren' Recensie beneden pe'
Baggerput wordt tuinders door de strot gedu\i
Meningen
Lezers in geweer voor
uitvoerig weerbericht
Recensie beneden peil (1)
Recensie beneden peil (2)
Klankboj
Recensie beneden pei
rd
±f
Recensie beneden pe
WOENSDAG 8 JUL11998
970
De pagina 'Meningen' staat open voor alle lezers. Bij uw brief gaarne vermelding van onderwerp en - indien van toepassing - publicatiedatum van het artikel waarop u reageert. De redactie kan brieven bekorten of
Alleen brieven met een volledige adressering komen voor plaatsing in aanmerking. Bijdragen sturen naar: Leidsch Dagblad, t.a.v. redactie Meningen, Postbus 54,2300 AB Leiden, of e-mailen naar: redactie.ld@dami<
UITGELICHT
In onze niet aflatende ijver
de krant waar mogelijk te
verbeteren, hebben we een
paar weken geleden een
fout gemaakt. En zoals dat
gaat in het leven: voor wat
goed gaat, word je zelden
bedankt, maar een misser
krijg je meteen op je brood.
De tientallen brieven en te
lefoontjes van lezers over de
verandering in de bericht
geving over het weer waren
voor ons lessen in nederig
heid.
Tot vier weken geleden
plaatsten wij, behalve het
verkorte weerbericht op de
voorpagina, elke dag een
uitgebreid overzicht van de
weersverwachting in Euro
pa plus een overzicht van
het weer in de rest van de
wereld. Doen wij daar de le
zers nog een plezier mee, zo
vroegen we ons af? Wie zit
te wachten op code-achtige
berichten ais: 'Bangkok,
zwaar bew. Z3, 14, 11, 0.0'?
Is het niet beter te volstaan
met een korte weersver
wachting en een weerpraat-
je waarin de grote lijnen
worden besproken? Wij
dachten van wel, maar
merkten al snel een verkeer
de keuze te hebben ge
maakt.
Een greep uit de reacties:
'Ik ga over drie weken naar
Italië met vakantie en ik
houd nu al bij wat voor
weer het daar is'. 'Mijn
dochter woont een jaar in
Los Angeles en door die
weerrapporten kan ik zien
hoe ze het daar heeft'. 'Mijn
zoon is amateurweerman
en ik knip die overzichten
uit voor zijn archief. 'Ik heb
geen Teletekst op mijn tele
visie, dus als jullie het over
zicht niet geven, moet ik
steeds het weerbericht bel
len en dat kost geld'.
Al snel was ons duidelijk
dat ook het weeroverzicht
buitenland in een grote be
hoefte voorziet. Om niet op
nieuw fouten te maken,
vroegen we de lezers hun
wensen in te dienen. Resul
taat: sinds vorige week be
steden we meer aandacht
aan het weer dan ooit tevo
ren. Op de voorpagina de
korte verwachting, op pagi
na 2 de weercolumn en
meestal op pagina 6 het uit
voerige overzicht van het
buitenland, de zon- en
maanstanden en de water
standen.
Hartelijk dank voor de ve
le reacties.
TON VAN BRUSSEL
HOOFDREDACTIE
Als trouwe lezeres van uw dag
blad werd ik bijzonder onaan
genaam getroffen door een re
censie van de hand van Sander
Becker van een uitvoering van
de korte opera 'Venus en Ado
nis' van John Blow. Met reage
ren hierop (het gewraakte stukje
stond in de krant van 29 juni)
heb ik gewacht tot ik de uitvoe
ring zelf (op 4 juli) had gehoord.
Deze meneer Sander Becker
(voor mij een onbekende naam,
is hij soms invalkracht voor de
komkommertijd?) heeft het over
'solisten die kraaien als schorre
hanen', 'fagottisten toeteren als
knettervalse stoomboottonen'
enzovoort. Er deed zegge en
schrijve één fagottist mee, maar
misschien weet deze meneer
het verschil tussen antieke blok
fluiten en een fagot niet. Een
klein orkest met oude instru
menten heeft wél een ander
klankbeeld dan een ensemble
met moderne instrumenten.
Maar om de ene sopraan 'een
oude tante' en de andere 'een
schreeuwende, valse tonen uit
brengende Hund' (alleen de
achternaam werd genoemd) te
noemen, is wel heel erg grof.
Natuurlijk mag er een kritiek
worden geschreven en natuur
lijk waren er oneffenheden te
horen. Maar om een origineel
en enthousiast initiatief op deze
wijze de grond in te boren, vind
ik absoluut beneden peil, uw
krant onwaardig.
L. van Weenen-Hulswit,
Voorschoten.
Er zijn verschillende redenen om be
zwaar te hebben tegen het bestem
mingsplan voor de Oostvlietpolder. In
de gemeentelijke plannen wordt één
van de laatste open
gebieden in Leiden
opgeofferd aan
ruimte voor bedrij
ven en voor vervuil
de bagger. Hiervoor
moet een groot aantal volkstuinders
worden verplaatst. In het bestem
mingsplan is voor de tuinders ruimte
gereserveerd aan de drukke Europa-
OPINIE
J. van Hooven is secretaris van
de turnvereniging Roomburg.
Op verzoek van deze krant
schreef hij een opinie over de
plannen van de gemeente
Leiden om in de Oostvliet
polder een bedrijventerrein en
een baggerdepot aan te leggen,
waardoor ruim tweehonderd
volkstuinders elders hun heil
moeten gaan zoeken.
weg. Nu zitten de volkstuinders nog
rustig tussen de weilanden.
Het aanleggen van een enorme bag
gerput van 27,5 hectare vlak achter de
groene zone langs
de Vliet roept een
aantal wagen op.
Om te beginnen is
het vreemd om de
stort te plannen di
rect langs een recreatieve fietsroute.
Door de groene gordel heen zien de
voorbijgangers straks een vier meter
hoge dijk met hekken en borden 'Ver
boden Toegang'.
Maar niet alleen voor het gezicht is
de baggerput iets vreselijks. Ook het
milieu is niet bepaald gediend met de
ze opslagplaats voor zwaar vervuild
slib. Niemand geeft de garantie dat de
vervuiling in de baggerput op de lange
termijn op zijn plek blijft. Het kan niet
uitblijven dat de aanwezigheid van zo
veel vervuiling de flora en fauna in de
directe omgeving zal aantasten.
Dat er plannen waren voor een bag
gerput in de Oostvlietpolder was al
sinds 1993 bekend. Maar door een an
dere ligging van de put zou dit geen
directe consequenties hebben voor de
tuinders van Roomburg. Pas enkele
maanden geleden kwam - zonder dat
daar behoorlijke inspraak over was ge
weest - de gemeente op de proppen
met een 'gedraaide' baggerstort die
Roomburg volledig van de kaart veegt.
De nieuwe plek van de baggerput
wordt de volkstuinders eenvoudig
door de strot geduwd.
De gemeente geeft de garantie dat
alle volkstuinders die als gevolg van
het nieuwe bestemmingsplan moeten
verhuizen, elders in de Oostvlietpolder
een nieuwe plek krijgen. Verhuiskos
ten worden door de gemeente be
taald. Op zich zou je dus kunnen zeg
gen: het is allemaal prima geregeld zo.
Maar dat valt toch tegen.
Veertig jaar geleden hadden de
volkstuinders van Roomburg niet
meer dan een stuk weiland. Alle tuin
tjes, alle paden, alle voorzieningen
zijn in de loop der jaren door de leden
zelf aangelegd. Daardoor ontstond
'Nu zitten we midden tussen de weilanden en kijken we vanuit onze tuinhuisjes naar de koeien'.
een sterke emotionele binding met de
tuin, die met geen enkele vergoeding
valt goed te maken.
De leden van Roomburg zijn erg ge
hecht aan hun plekje. Nu zitten we
midden tussen de weilanden, en kij
ken we vanuit onze tuinhuisjes naar
de koeien en de weidevogels. Je gaat
naar je tuin voor je rust, die je daar
midden in de polder gemakkelijk
vindt.
Als de gemeentelijke plannen door
gaan, zitten de volkstuinders van
Roomburg en OTV straks ingeklemd
tussen de Europaweg, een bedrijven
terrein en de tuinen van Laken. Rust
zal daar ver te zoeken zijn. De uitlaat
gassen van de auto's die dagelijks op
de Europaweg in de file staan, zullen
neerslaan op de gewassen. Met het ge-worden gedwongen om te»if
zonde eten van eigen tuin is het dan
gedaan.
Het ziet er ook niet naar uit dat de
tuinders, als ze eenmaal verhuisd zijn,
door de gemeente met rust worden
gelaten. In de tekeningen is al een ver
lengde Chuchilllaan voorzien, die di
rect langs de tuinen moet worden
aangelegd. Nog meer herrie dus. En
voor de tuinders van Oostvliet, die nu
nog mogen blijven zitten, is de toe
komst al even ongewis. In de struc
tuurvisie heeft de gemeente al opge
nomen dat ook deze tuinders op ter
mijn moeten vertrekken. Zo gauw het
nieuwe bedrijventerrein in de polder
vol is en zo gauw er een alternatieve
plek voor Oostvliet is, zullen ook zij
In de Oostvlietpolder iF
derden amateurtuinders'd
jaar tijd een prachtig tutëc
aangelegd. Veel van de tuie
al tientallen jaren op hunm
de leden van Roomburg z d
bijna de helft in de vut of!-
sioen. Een groot deel van Ps
leden zal straks waarsci
meer de moed op kunn[
om op een andere plek hij
nieuw te beginnen. Ook hf
je oude bomen niet zo m(*i
plaatsen.
J. VAN HOOVEN
TUINVERENIGING ROOMBURG
)c
Dit is de eerste ingezonden
brief die ik in vijftig jaar schrijf.
Ik vind het nu namelijk echt
nodig. Ik heb mij zeer gestoord
aan de goedkope, uitzonderlijk
negatieve en zelfs beledigende
kritiek van Sander Becker over
de uitvoering van de opera 'Ve
nus en Adonis' van John Blow,
op 27 juni in Voorschoten.
Het is mij weer duidelijk ge
worden waarom er nooit een
standbeeld zal worden opge
richt voor een criticus. Ik ben
een groot muziekliefhebber,
ook van de oude muziek, en ik
vond het een heel goed initia
tief om Venus en Adonis weer
tot leven te wekken. Lof aan de
organisatoren en de musici.
Natuurlijk klinkt zo'n uitvoe
ring anders dan wanneer één
van onze top-ensembles het
zou doen. Maar de pure moed
van dit amateurgezelschap om
het aan te durven, vind ik ge
weldig.
Ik heb dan ook met plezier
geluisterd en mij kostelijk
geamuseerd, ook als er wat fout
ging. Het enthousiaste applaus
bewees dat het publiek ook
zeer waar voor zijn vijftien gul
den heeft gekregen. Uw criticus
was toen blijkbaar al met een.
kwaaie kop weggelopen.
Nog even een paar opmer
kingen: John Blow is geen 'vol
strekt vergeten componist',
zoals de heer Becker denkt,
maar de beroemde leraar van
de nog beroemdere Henry Pur-
cell. (Dit stond trouwens ook
duidelijk té lezen in het voor
treffelijke, gratis programma
boekje.) Verder was er geen
sprake van 'fagottisten die
overal bovenuit toeterden met
hun knettervalse stoombootto
nen', ik heb er maar één geteld,
die net als de rest manmoedig
erop los speelde. Zelfs uw heer
Becker maakt dus fouten.
Wat is nu eigenlijk de bedoe
ling van het plaatsen van zijn
negatieve kritiek? De (amateu
ristische) kunstbeoefening ver
dient het om te worden gesti
muleerd, in plaats van genade
loos in de grond te worden ge
boord. Ik hoop dat de uitvoe
renden zich er niets van aan
trekken en met onverminderd
enthousiasme doorgaan op de
ingeslagen artistieke weg.
Drs. H.W. van der Voort,
Koudekerk aan den Rijn.
Uw muziekrecensent Sander
Becker schoot wel merkwaardig
uit z'n slof over de uitvoering
van John Blows opera/masker
spel 'Venus en Adonis', door
een gezelschap van hoofdzake
lijk amateurs en enkele (semi-
professionals. Hij heeft kenne
lijk over het hoofd gezien dat
het om een concertante uitvoe
ring ging waarbij de maskerade
werd vertolkt via een poppen
spel-
Opmerkingen (en zeker der
gelijke onbeschofte) over leef
tijd en 'uitstraling' van solisten
zijn in die situatie misplaatst.
Ook aan het gehalte van zijn
muzikale beoordelingsvermo
gen mag worden getwijfeld. Hij
heeft het bij herhaling over 'fa
gottisten' terwijl er naast spij
kers en continuo alleen een fa
got, een hobo en incidenteel
twee blokfluiten iri^
De eerste inzet l1
recht opgemerkt, r
uitgezonderd hp
vioolspel' dat voj11
Becker 'aan flard.,
werd. Daarna wefa
op toon gemusicef1
evenwichtig vanF-
wel met het nodif0
de kant van spelë2
Meneer Becker 1$
waargenomen hcfc
siasme door het pj^[
genomen.
Ik kreeg opeen)
Max Reger die t
censent schreef:
ik zit in het kleil
van mijn huis, IF
nu nog vóór mij'. !v
ln
een
oog1
Dat hij was ontsnapt, was
al moeilijk te geloven. Dat
er een film over de van
kindermoorden en
verkrachtingen verdachte
Mare Dutroux wordt
gemaakt, nog voordat hij
voor de rechter is geweest,
is zo mogelijk nog
verbazingwekkender. Op
14 juli begint de Vlaamse
regisseur Rob van Eyck
met de opnamen van de
nu al omstreden rolprent.
Afgelopen weekeinde
hield de filmmaker een
screentest in een Vlaams
restaurant. Zo'n dertig
belangstellende acteurs
kwamen opdraven, van
wie er zes een kans op de
rol van Dutroux maken.
Van Eyck wil de film, die
'Blue Belgium' gaat heten,
laten meedingen naar een
prijs op het filmfestival in
Cannes.
Jan Boer, directeur van Tria
non en het Kijkhuis:Ik vind
het maar niks. Ik begrijp dat
soort ideëen niet. Het is ook
niet boeiend. Maar ja, het is de
commercie hè, het zijn bizarre
denkbeelden. Ik had er wel al
eerder van gehoord, maar eer
lijk gezegd was ik het gelukkig al
weer vergeten. Die acteurs lo
pen allemaal interessant te
doen. Ze hebben geen princi
pes, geen beginselen en ze doen
alles voor geld. Ze kennen geen
grenzen. Ach ja, daarentegen
bestaan er ook films over con
centratiekampen, Jack the Rip
per, incest en rouwprocessen.
Mare Dutroux vlak na zijn arrestatie in de zomer van 1996.
Als de intenties zuiver zijn,
moet het kunnen, maar per
soonlijk vind ik het niets. Die
man is nog niet eens veroor
deeld. Het is allemaal nog veel
te vers."
Cees Varkevisser, beheerder
van het jeugdhuis van de Her
vormde gemeente in Katwijk
aan Zee: „Belachelijk gewoon
om hier een film over te maken.
Het gaat alleen maar om het
geld. Ik heb het het afgelopen
weekeinde op het Belgische
journaal gezien. Het is gewoon
een halve zool die regisseur. Je
ziet, er lopen meer gekken bui
ten dan dat er opgesloten zitten.
Het is je grootste kolder. Zo veel
mensen hebben er pijn van, dit
kun je gewoon niet maken. Het
is volstrekt verwerpelijk in wel
ke vorm dan ook. Eén van die
acteurs zei dat hij zelfs zijn
vrouw en kinderen voor een rol
zou opgeven. Zielig gewoon."
Directeur Guido Creuwels van
het Parktheater in Alphen aan
den Rijn: „Had die regisseur
niet een dubieus verleden, iets
in de porno of zo? Ik heb er kort
iets over gehoord. We draaien
hier al een tijd geen films meer.
FOTO REUTERS
daarom zal ik het maar even
vergelijken met een theaterstuk.
Ik denk dat er op zich niets te
gen zo'n film is, zo lang de aan
pak ethisch verantwoord is. Al
leen als je doel is om inzicht te
geven in wat er in België gaande
is en welke ellende dat teweeg
brengt, moetje zo'n film ma
ken. Er moet een boodschap in
zitten en alle vormen van sensa
tie moeten worden gemeden.
Persoonlijk heb ik er weinig fi
ducie in, want waarom zou je
zo'n film makén? Toch alleen
om het geld?"
Bettie van der Steen uit Lei
den, huisvrouw en moeder van
een dochter van 15: „Zo'n film
zou ik nooit willen zien. Die
man hoort niet meer te leven,
laat staan dat een film over hem
moet worden gemaakt. En die
acteurs? Ik begrijp niet dat ze zo
iemand willen nadoen. Zou
mijn dochter de film willen
zien, wat me sterk lijkt, dan zou
ze daarvoor van mij geen toe
stemming kr ij gen
De Leidse acteur en toneelre
gisseur Ruud Wessels: „Ik heb
er nog niets over gehoord en ik
kan er dus niet zo veel over zeg
gen zolang ik de intenties niet
ken van de regisseur. Het was
bij mezelf in ieder geval nog
niet opgekomen om iets met dit
onderwerp te doen. Dat zegt
misschien wel iets. Maar je kunt
zo veel doen met een film, kijk
maar naar 'Holocaust', dat is
heel ontroerend gebracht. Zelf
Dutroux spelen? Nee, dat ligt nu
veel te gevoelig. Misschien over
tien jaar."
Assistent-directeur J. Nieuwen-
huizen van Bioscoop Cultureel
Centrum in Voorschoten: „Dit
is een vercommercialisering van
andermans ellende. Pure sensa
tiezucht, vind ik. Nee, dit lijkt
me niks, zelfs als documentaire
niet. We vinden hier dat je an
dermans kinderen niet moet
voorzetten wat je je eigen kin
deren ook niet voorzet. Al wint
die film nog zoveel prijzen in
Cannes en al is de vraag hier
nog zo groot, als wij vinden dat
het niet kan, dan laten we hem
ook niet zien."
IVO POMMEREL
Zaterdag 27 juni heb ik genoten
van de goedverzorgde en sfeer
volle uitvoering van 'Venus en
Adonis' in Het Kruispunt in
Voorschoten.
Groot is dan ook mijn veront
waardiging over de recensie van
Sander Becker.
dat het Leidsch Di
geeft aan zovej/
kwetsende woordl"
y<t
degenen die aan"^
hebben meegeweifG
Meneer Beckeitj
wens ook fouten.L
nelijk zo gepreocc(c
met zijn selectievl"!
niet meer in de
hij zich vertelde ii^
ten'. Hij heeft ool^
bodem' van dezeL
grepen, getuige zjj
stellingen over dek
do. Dat het hier£,
feite om een coil
Muziek maken is een kunst,
maar helaas recenseren niet
minder. En Leidsch Dagblad
medewerker Sander Becker
moet dat vak duidelijk nog le
ren. Hij schreef in de krant van
29 juni een vernietigende re
censie van de uitvoering van de
barokopera 'Venus en Adonis'
in Voorschoten. Met stijgende
verbazing hebben wij die gele
zen. Niet omdat hij kritiek heeft,
maar wel om de wijze waarop
hij die uit. Denigrerend en
kwetsend voor de solisten,
ronduit beledigend op het per
soonlijke af. Oudere musici lust
hij niet. Hier zijn grenzen van
betamelijkheid overschreden
die elke vorm van journalistiek
te buiten gaan.
Leerzaam is zijn kritiek ook al
niet. Geen enkele opbouwende
opmerking, geen enkele vermel
ding van het feit dat hier veertig
mensen (in leeftijd variërend
van 11 tot 77 jaar) - natuurlijk,
voor een belangrijk deel ama
teurs en derhalve niet te verge
lijken met professionals - met
veel enthousiasme de minder
bekende opera van John Blow
tot uitvoering hebben gebracht.
Dat daarbij wel eens iets fout
gaat, weet en accepteert ieder
een die naar een dergelijke uit
voering gaat. Maar dat wordt en
werd ook in deze uitvoering
ruimschoots gecompenseerd
door de inzet en uitstraling van
voermg ging, wai
van de solisten e!
niet toe deed, is£
ontgaan. De scèm
mers gebracht vi;
spel, dat hij gehi
laat.
Ik weet niet nai
Becker heeft gekel
maar mijn waarneid
positieve waarderij
bliek voor wat er
Er is door zeer v<
ten, getuige het
toen was meneer
schijnlijk (al lang]»,
De uitvoering kreejai
een geheel anderVi
hij doet voorkomeLi
Misschien moetb
ker eerst wat oudé.
zijn eigen vak te kL
pen... Deze 'receijn
het meest over heijis