Extreme verhalen over excessen in de sport 'Paul de Leeuw in serieuze rol, dat is een oude droom van mi Cultuur&Kunst Stad en Musea Kunstwerk in Kampen zorgt voor opschudding VRIJDAG 3 JUL11998 941 Lou Rawls op North Sea Jazz den haag Saxofonist Joe Henderson komt niet naar het North Sea Jazz Festival. Zanger Lou Rawls vervangt hem met een extra concert. Voor het 'plusconcert' van Henderson gekochte kaarten blijven geldig voor het concert van Rawls maar kunnen ook wor den teruggegeven. Verder heeft Dr. John zijn Europese tournee moeten afzeggen; zangeres Carleen Anderson vervangt hem. 1 lammondorganist Jack McDuff vervangt de zieke Dr. Lonnie Smith. Ook Vanessa Rubin heeft haar tournee afgezegd. In haar plaats brengen bassist Tony Overwater c.s. een aan Joni Mitchell gewijd programma dat ook in het Holland Festival te zien was. Dennis Brown opzij voor WK leiden Reggaester Dennis Brown, een levende legende in Jamaica, moet aanstaande dinsdag in het LVC wachten met zijn optreden tot de hal ve finale van het WK is ge speeld. Brown speelt nu van af 23.00 uur. Voor de ver stokte voetbalfans heeft het LVC een groot videoscherm geregeld. De zaal gaat open om half negen. Kaarten kos ten 17,50 gulden en zijn in de voorverkoop verkrijgbaar bij Plato, Velvet Music, de WW en de VW. Reserveren kan ook bij het LVC, tijdens kantoortijden: 071-5146449. Dennis Brown. foto pr Werk Richter brengt vijf miljoen op londen Sotheby's in Londen heeft gisteren een werk van de Duitse beeldend kunstenaar Gerhard Richter (1932) geveild voor ongeveer vijf miljoen gulden. Het betreft het olieverfschilderij Seestück (See-See), geïnspireerd op een fotocollage. Richter schilderde op het doek geen lucht boven een grauwe zee maar een andere zee in spiegelbeeld. Studio betaalt Coppola twintig miljoen los angeles Een rechtbank in Califomië heeft de filmmaat schappij Warner Brothers (WB) gisteren veroordeeld tot het be talen van een boete van 20 miljoen dollar aan filmmaker Francis Ford Coppola. De regisseur beschuldigde de studio ervan hem te hinderen bij het maken van een nieuwe filmversie van het kindersprookje 'Pinocchio'. WB zou het scenario, waar hij sinds 1991 aan werkje, hebben gestolen. Coppola is inmiddels onder contract van filmmaatschappij Columbia, aan wie hij zijn Pinoc- chio-project heeft aangeboden. WB eist het idee op en baseert zich daarbij op een exclusiviteitsclausule in het contract. Colum bia zag daarop af van de verfilming. De advocaat van Warner Brothers betoogde dat de verfilming van 'Pinocchio' niet is doorgegaan wegens de hoge kosten. De film, die reële persona ges vermengt met animatiebeelden, is begroot op honderd mil joen dollar. Wenders filmt Buena Vista Club new vork De Duitse regisseur Wim Wenders werkt aan een film over de Buena Vista Club, het muzikale project van enkele Cu baanse muzieklegendes en de Amerikaanse musicus Ry Cooder. Wenders registreerde daartoe de concerten van het gezelschap in Nederland en New York. Buena Vista Club telt veteranen als Ruben Gonzales, Compay Segundo, Ibrahim Ferrer en Omara Portuondo. Ry Cooder bracht hen afgelopen jaar bij elkaar en nam met hen het album Buena Vista Social Club op. Het werd een hit en een van de verrassingen van het afgelopen platensei- zoen. Leiclenaar Henny Wouters debuteert met Doping en engelen CHEF JAN RIJSDAM, 071 -5356444. PLV CHEF AD VAN K. Hooligans, doping, ouders die hun kinderen tot sport prestaties drillen, kooige vechten en de soms onge kend hoge transferbedra gen. Waar gaat het heen met de sport? Henny Wou ters beschrijft het met veel fantasie in zijn verhalen bundel 'Doping en enge len'. Een debuut over sup porters met luchtdoelra ketten, het contracteren van ongeboren baby's, het genetisch kruisen van zwemmers met vissen en andere hedendaagse en toekomstige excessen in de sport. leiden sjoerd de jong Wouters (34) is een sportfan. Tot zijn vierentwintigste voet balde hij bij Docos. „Na ettelijke breuken en scheuringen kon ik bij wijze van spreke niets anders meer dan dammen," aldus de geboren Leidenaar, wonend aan de Oude Vest. De sport volgt hij nu vooral vanaf de bank of de tribune. „Door allerlei absurdi teiten in en rond de sport is het tegenwoordig niet makkelijk om fan te blijven. Veel accepteren we als normaal. Maar excessen als doping en hooligans zijn na tuurlijk niet normaal. Dat wil ik in mijn verhalenbundel 'Doping en engelen' laten zien. En dat doe ik door niet een klein stap je, maar een flinke stap verder te gaan." Dat brengt met zich mee, dat een aantal verhalen in de bun del in een verre toekomst speelt. Het verhaal 'Instinct' heeft bijvoorbeeld de tweeën twintigste eeuw als decor. De wetenschap is erin geslaagd dieren met mensen te kruisen. Een buitenkansje voor, zo schrijft Wouters, 'dat kleine on afhankelijke universum dat ex perimenten nooit uit de weg is gegaan: de wereld van de sport.' Zwemmers worden gekruist met vissen, turners met apen. Henny Wouters: „De sportwereld is altijd iets extremer dan de rest van de samenleving." foto hielco kuipers Maar als hun dierlijke instinc ten de overhand nemen, gaat het mis. De turners verdwijnen in de bomen, de zwemmers in de zee. Zelf plaatst Wouters zijn bun del ergens in de schemerzone tussen lectuur en literatuur. En dat is een rake typering. Een aantal van de elf verhalen zijn te vergelijken met 'Instinct': gro teske schetsen met weinig diep gang, maar vol humor. In ande re verhalen krijgen de persona ges wel meer diepgang. Tot de ze categorie hoort 'Engel', waar in een rijkeluiszoon zijn heil in de Formule 1-races beproeft. Vergezeld door een be schermengel, die uiteindelijk verandert in een doodsengel. Wouters: „De verhalen in 'Doping en engelen' gaan niet alleen over sport. In de verhalen zitten ook meer algemene, maatschappelijke thema's, zoals gevoel voor ethiek en oog hebben voor anderen en niet al leen voor jezelf. Maar de sport wereld is altijd iets extremer dan de rest van de samenleving en laat daardoor duidelijker zien waar we met de maat schappij staan. Het WK-voetbal zegt bijvoorbeeld heel veel over de Westerse wereld van dit mo ment Waarom moeten suppor ters, zelfs als hun land een wed strijd wint, agressief worden? Waarom met flessen en stenen naar agenten en gezinnetjes gooien? Waarom dat gebrek aan respect voor de medemens? Het typeert onze tijd: het gevoel van decadentie en fin de siècle dat nu onder de mensen leeft" De liefde voor het schrijven is bij Wouters op school begon nen. „Ik heb altijd een kronkel gehad om over dingen te fanta seren. Je ziet of leest iets en gaat daarover doordenken. Zo ont staan ideeën. Zo worden verha len geboren. Het schrijven zelf is echter een ambacht en was eerlijk gezegd niet mijn sterkste, kant. Mijn vriendin zei: 'Leuke ideeën, alleen jammer dat je ze om zeep helpt met je slechte techniek.' Die techniek heb ik bijgespijkerd tijdens schrijf- workshops: veel kritiek over me heen gekregen, maai- ook ont zettend veel geleerd. Het schrijven is voor de Lei denaar vooral een hobby, die hij met veel plezier beoefent. ,,A1 wordt er nooit meer iets van mij gepubliceerd, ik zal tot mijn dood blijven schrijven." Intus sen is hij trots op zijn eerste boek. Na enige positieve reac ties paradeerde hij met de borst vooruit rond de stapels bij Kooyker. Natuurlijk wil Wouters van het schrijven kunnen leven. Maar de fantast is realist genoeg om te weten, dat dat voor wei nigen is weggelegd. „Mocht het ooit zo ver komen, dan krijgt heel Leiden van mij champag- Henny Wouters, 'Doping en engelen', f. 19,90. Uitgeverij De Vijver. Moeder wijst de weg naar geheimen van de vrouw amsterdam gpd Wat maakt de vrouw tot vrouw? Hoe, wat en aan wie denkt Zij? En wat zijn Echte Mannen voor vrou wen? Op zoek naar een antwoord op deze kwellen de vragen ondervroeg Theodor Holman gisteren twaalf uur lang vrouwen van allerlei pluimage op het Spui. Anna Enquist, prostituee Jacqueline, plas tisch chirurge Chantal van der Hirst, secretaresse-van- het-jaar Leni Hoekman en andere dames voorzagen Holman bereidwillig van een schat aan denkstof, maar het optreden van zijn 83-jarige moeder werd het hilarische en ontroerende hoogtepunt. Onder verwijzing naar een uitspraak van Oscar Wilde dat 'vrouwen sfinxen zonder geheimen zijn' ver zuchtte Holman vooraf dat vrouwen voor hem nog al tijd 'sfinxen mèt geheimen' zijn. Zijn moeder vond dat onzin en had voor zoonlief en publiek een aantal stelli ge zekerheden in petto: „De man is altijd de jager, de vrouw is de prooi en wil dat ook graag zijn. De man is een macho, wil altijd nummer 1 zijn. Een man houden is niet zo moeilijk, je moet hem gewoon ja loers maken." Theodor vond dat de menselijke paarvorming zo wel erg veel op die van de dieren in Artis lijkt. Moeder Holman was dat zeer opge wekt met hem eens: „Dat klopt, maar wij stammen toch ook van de apen af? Kijk maar om je heen!" Omdat ze een zeer gelukkig huwelijk van meer dan vijf tig jaar achter de rug heeft, had ze gisteren als geen an dere vrouw reqht van spre ken. Holman presenteerde zijn show onder de titel 'De Roof van het Vrouwenge heim' en maakte zo tegelij kertijd publiciteit voor zijn nieuwe boek 'Een nieuwe tante en nog drie liefdes verhalen'. kampen anp Het ruim vier meter hoge kunstwerk 'Raamwerk' in het centrum van Kampen zorgt voor de nodige opschudding in het calvinistische stadje. In de douche op palen van de 24-ja- rige beeldhouwer Kees Hoog- endam douchen elke dag twee modellen. Naakt, want dou chen dóe je niet met kleren aan. Het kunstwerk op het schoolplein van de Hogeschool Constantijn Huygens, Faculteit Beeldende Kunst en Vormge ving is vanaf de openbare weg te zien. Een omwonende heeft zich bij de politie beklaagd over deze bijzondere vorm van kunst, die onder de meeste passanten voor de nodige hila riteit zorgt. Hoogendam liet gisteren we ten dat zijn werk, waarop hij is afgestudeerd, symbool staat voor het lichaam, het water en de natuur. Het is niet bedoeld als provocerend en seks-uitdra gend kunstwerk. De politie is niet van plan een eind te maken aan de openbare douchepartijen, zelfs niet als er nog meer klachten binnenkomen. „Ik beschouw dit als een examenstunt van een paar studenten. Met kunst en vliegwerk zou je misschien wel wat kunnen bedenken om er een eind aan te maken, maar we hebben andere prioriteiten. Laat ze daar maar lekker dou chen",- aldus een woordvoer der. foto anp De Rijksoverheid investeert ge nereus in haar Leidse musea. In de jaren zeventig waren de in vesteringen nog beperkt. In die tijd werd de binnenplaats van het Museurn van Oudhe den aan het Rapenburg overkapt. Dat was nodig om de Taffeh-tem- pel, een ge schenk van Egypte aan Nederland, een waardige plaats te kun nen geven. In de jaren tach tig nam de Rijksgebou wendienst de restauratie van de Boer- haavezalen in de Camp ter hand. De toenmalige stadsbestuur ders hadden zich een drachtig ingespannen om een passende bestemming te vinden voor dit toen hopeloos vervallen voormalig ziekenhuis. Zelfs het werkbezoek van Hare Majesteit de Koningin op 11 juni 1981 aan Leidse stadsvernieuwingsprojec ten werd gebruikt om landelijk de aandacht op de erbarmelijke staat van de Boerhaavezalen te vestigen. De restauratie van het complex en de vestiging van het h u idige Boerliaa vem useum luidden voor de stadsvernieu wing in de Camp definitief een keer ten goede in. Dit decennium gaat de aan dacht vooral naar het enige maanden geleden geopende mu seum Naturalis. In bezoekers aantallen gemeten, is het nieu we museum een waanzinnig succes. Naturalis is het grootste museum dat deze eeuw in Ne derland is gebouwd. Het is de 'landmark' van de nieuwe stad achter het station, zoals de Pie terskerk en de Hooglandse Kerk dat elk voor de oude stad zijn. Naturalis geeft de nieuwe stad een gezicht. Bijna zijn we weer vergeten dat Naturalis de stad ook verlost heeft van een monu mentenprobleem. Het Pesthuis is immers een integraal onderdeel van het museum geworden. Met dit Pesthuis, ook een voormalig en vervallen ziekenhuis, liep de gemeente al jaren te leuren. De Rijksoverheid investeert niet al leen in Naturalis. Bij het Muse um voor Volkenkunde eveneens een voormalig ziekenhuisen het Museum voor Oudheden zijn forse vernieuwingen in volle gang. Nooit eerder honoreerde de Rijksoverheid zozeer de status van Leiden als Museumstad. Deze investeringen waren voor :haa ir de af te de Rijksgebou wendinenV tie Zuid-West) aanor oi het thema 'De relatie»r va en musea' op te pakevul Dag van de Architexen ha koier ■hein h ra»nk sti\ dii LeOOC lió\ aa rfeaan ko me kew e eetn.l wïpa was aanwezig. Opvaidt 1 discussie vond ik hoor unaniem negatieve o\ het beleid van het bestuur. Leidse pohti geïnteresseerd in nmtu ongelooflijk maar win t recente, toch echt wet on collegeprogramma ignt Rijksmusea zelfs mgo> noemd; laat staan dcerk dachte is over het beghe de kansen die deze i tieke cultuur wordt uitgegaan van de l£N tussen zielige en zoir^ sen. Kunst en kwalitQVi teraard het domein v digen. Het wordt van hogere orde gelioudewI afstand te nemen van (iet als 'elitair' verdc\q ken. De Rijksgebouweni voor een samenhangI denhouw, monumen tectuur en kunst. Goi bekwame Leidse steunen dit volledig, delen van de verkol sten en wethouders menhang in Leiden lang zoekgeraakt, in beleid verhoogt ervan. In de hueedel zondig' is dat geen aai De Rijksgebouwen de gemeente Leiden voor een overleg oveM tussen de stad zien de treurige relai een dergelijk overl maar winst oplevere stad en de Rijksmi schien begrijpt liet sl| straks ook beter het het eigen stedelijk m Lakenhal. t fai Meesterwerk voor bibliotheek den haag anp De Koninklijke Bibliotheek in Den Haag, die 200 jaai heeft een kostbaar middeleeuws getijdenboek cadeau I van Paul Fentener van Vlissingen. Het gaat om een hal 1 van de vijftiende-eeuwse Meester van Zweder van Curj een van de belangrijkste en vernieuwende boekverlucl# zijn tijd. De Koninklijke Bibliotheek is dolgelukkig mefl winst. „Met niet minder dan 27 minaturen en vijftien]I vormt dit het rijkst verluchte handschrift dat van dezer bewaard is gebleven. Zonder twijfel kan dit een VermeBC de Nederlandse middeleeuwse handschriften woij^j noemd", aldus een woordvoerder. De 200e verjaardag van de Koninklijke Bibliotheek v,0 18 augustus in de Nieuwe Kerk in Amsterdam gevierd it v zigheid van koningin Beatrix. j Theo van Gogh op de set van zijn nieuwe speelfilm 'De Pijnbank': rotterdam mark v Theo van Gogh heeft voor zijn nieuwe speelfilm 'De Pijnbank' een ijzersterke troef in huis: Paul de Leeuw in zijn eerste se rieuze rol. Nederlands favoriete kwajongen was zelfs zo enthou siast ovpr het scenario, dat hij er een ton aan eigen geld in stak. Toch wordt het opnieuw een low budget product, want de subsidieaanvraag bij het Neder lands Fonds voor de Film lever de Van Gogh traditiegetrouw geen cent op. „Ach, het Fonds", verzucht Van Gogh op de set in een groot vooroorlogs bankgebouw aan de statige Blaak in Rotterdam. „Een commissie onder leiding van Rob Houwer, die net geld had gekregen voor 'De Zee meerman'. vond het te cabare tesk, dus daar kwam geen geld vandaan. Ik zie niet in waarom ik nooit subsidie krijg en ande ren wel, dus met grote hardnek kigheid probeer ik het elke keer opnieuw. Er is net weer een sce nario van me afgewezen. Je loopt voortdurend spit op van het buigen voor de Pygmeeën om je heen van wie je afhanke lijk bent." „Voor alle duidelijkheid, Paul de Leeuw is niet als bekende Nederlander uitgekozen", haast de regisseur te melden. „Ik wil de Paul altijd al eens een serieu ze rol laten spelen, dat is een oude droom van me. Het is na tuurlijk leuk dat je samen een productie kunt opzetten, maar dat is een terzijde. Het leuke is dat iedereen hem kent als de vrolijke man met de scherpe tong. In de film krijg je echt een maniak te zien, iemand die veel zwarter is dan hij op televisie zal zijn. Daarom wordt er ook heel serieus geacteerd." Drie weken repeteren, twaalf dagen opnemen en nog eens acht dagen voor de montage. Dan moet Van Goghs nieuwste film, naar het scenario van de cabaretier en tekstschrijver Jus tus van Oei, een feit zijn. In het monumentale trappenhuis van het verlaten bankcomplex is een filmploeg bezig een shot bp te zetten. Ondertussen nemen de acteurs Jack Wouterse en Roe land Fernhout hun dialoog nog even door. Wouterse speelt Peter, een bankemployé die na een fusie boventallig is geworden. Fern hout is Bouke, zijn nieuwe baas, een generatie jonger en vastbe sloten die lastige man eruit te werken. Dat begint met het stel selmatig terugdraaien van diens verworven rechten. In de scène komt Peter het kantoor van Bouke binnenstormen om zijn beklag te doen over alweer een beknotting. Ter plekke krijgt Fernhout een idee. Als Bouke Peter nou eens fouilleert om te kijken of hij nog de sleutels van zijn lease-auto bij zich draagt? Wouterse vindt het prachtig. „Als iemand mij zoiets zou flikken sloeg ik er gelijk op los", zet de fysiek imposante Wouter se zijn argument kracht bij. „Dat zou jij toch ook doen, Theo?" „Dat hangt helemaal van de persoon af, Jack", ant woordt zijn regisseur diploma tiek en geeft zijn fiat aan de toe voeging. In drie takes staat de scène erop. Even later trekt Wouterse, zijn grote lijf geperst in een te krap pak, Fernhout achter zijn bu reau vandaan en sleept hem de marmeren traptreden af, de kel der in. Ook deze scène staat er in drie keer op. Wouterse klimt overvloedig zwetend de trap weer op, en ploft naast zijn re gisseur neer. Er staat nog een shot op het programma, maar Theo vindt het welletjes. „Mor gen verder, ik heb jullie liever fris. Het ging fantastisch van daag." Paul de Leeuw speelt Jos Paul de Leeuw met Theo Van Gogh: bloedstollend in." Flierboom, een ex-klant van de bank die door een onterecht faillissement tot waanzin is ge dreven. Nu er door de fusie ba nen moeten afvloeien, wordt Jos het geheime wapen van de nieuwe manager Bouke van „Of mensen er om moeten lachen weet ik niet. Het zit tussen lachen en foto gpd Lier. De ongelukkige Peter de manier om de bank voor enkele tientallen miljoenen op te lich ten. Van Gogh: „Of mensen er om moeten lachen weet ik niet. Het zit tussen lachen en bloedstol- (komiek Eric van Sauers) op een lend in. Zoals in de scène waar- Boek (Wouterse) wordt gecon fronteerd met de man die hij ja ren eerder heeft laten creperen. Ondertussen zint een andere medewerker, Martin Krawinkel in Paul een spijker ar wreef heen jaagt. Hij ei met een Jezuscompl|,( vereenzelvigt de ban kg. Een bizar verhaal, helle erg over de spelletjlu mannen onderling, jg voor feministes, diegi zullen worden door dn observering van mann ti Ik denk niet dat meie' zullen vervelen." fti „Roeland en Jackig huis uit heel goede, maar Paul de Leeuw ièr Ik vond het leuk oiflu topacteur te zien en aj delen en daar een top! heen te zetten. Wat Pal< vindt is dat hij hier i I rond gaat en niet als iu behandeld. Als Paubi met kapsones zou zijto absoluut niet gaan. Ie heeft hij totaal niet." Over het commercih: van De Pijnbank wil tie nog niet speculeren, ir er ambitieuze planneie niet dat het een film wi alle Paul de Leeuw-faifl overdreven zijn. Ma$f wacht wel met een Qfl men die het heel goedn in het arthouse circuipi licht een brug slaat ni wone bioscopen." j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 18