'Ik ben nu een illusie armer' ove^ -
Naturalis in één Jdap op de kaart
'Jtf It k
Cultuur&Kunst
Stuk
Rapper Jones
neergeschoten
Lloyd Webber: erop of eroné
Geen compomis in conflic
over buitenkunst bij NAi
WOENSDAG 1 JULI 1998 mi 3ENS
'Jurassic Park' deel drie
los angeles In Hollywood blijven de dinosauriërs in leven. De
avonturenfilm 'Jurassic Park' krijgt een tweede vervolg. Na 'The
Lost World' uit 1997 moet in de zomer van 2000 de derde film
over de tot leven gewekte prehistorische dieren in première
gaan. In tegenstelling tot de eerste twee rolprenten is Steven
Spielberg niet de regisseur, hij richt zich deze keer op de pro
ductie. Wie de film wel gaat regisseren is nog niet bekend. Het
verhaal wordt geschreven door de succesvolle Amerikaanse au
teur Michael Crichton, die ook de twee eerste delen schreef. Jur
assic Park (1993) en het vervolg leverden in totaal ruim drie mil
jard gulden op.
Festival Viva Brasil in Amsterdam
Amsterdam Amsterdam biedt tot maandag plaats aan het vijfde
Viva Brasil festival. Het evenement begint vanavond in de Melk
weg Cinema met de film 'Orfeu Negro' onder regie van Marcel
Camus. Het verhaal speelt zich af in Rio de Janeiro en gaat over
de liefde tussen een buschauffeur en een plattelandsmeisje.
Morgen treedt samba/reggae-koningin Daniela Mercury op in
Paradiso. Het festival verhuist vrijdag en zaterdag naar het
Beursplein. Daar zijn dan een workshop onder de titel 'Amster
dam aan de Slag' en een 'Festa Junina' voor de jeugd. Beide zijn
gratis toegankelijk. Zondag is de zangeres Margareth Menezes
met haar Escola de Samba Brasil in het Marcanti Plaza te zien en
te horen. Viva Brasil sluit af met de diva van de Braziliaanse pop,
Marisa Monte. Zij verzorgt een optreden met haar groep in het
Escape Theater.
Horst Jankowski overleden
radolfzell De Duitse bandleider, jazzpianist en componist
Horst Jankowski is maandag op 62-jarige leeftijd overleden. Hij
stierf aan kanker. Jankowski maakte jazz-achtige muziek voor
een breed publiek. Zijn compositie Schwarzwaldfahrt werd als
'Walk in the Black Forrest' een wereldhit. De in Berlijn geboren
muzikant kreeg van 1955 tot 1965 jaarlijks de titel van beste jazz
pianist van Duitsland. Later maakte hij veel furore met zijn
dansorkest en bigband, waarmee hij goed in het gehoor liggende
amusementsmuziek ten gehore bracht. Hij begeleidde diverse
grote solisten, onder wie Caterine Valente en Benny Goodman.
/Hi
yt-, KfAmj W
Bassie Adriaan. foto pr
Bassie Adriaan in Sassenheim
sassenheim De Lachspektakelshow van Bassie Adriaan komt
naar Sassenheim. Op 18 juli treedt het bekendste clownsduo van
Nederland, al 40 jaar in het vak, op in sporthal De Wasbeek. De
show voor de jeugd van 2 tot 102 jaar begint om 14.00 uur. Kaar
ten bij Kaldenbach, Hoofdstraat 243 in Sassenheim.
Werktheater
neemt productie
Abba over
amsterdam anp
Work in Progress moet stoppen
met de productie van het thea
terconcert 'The Dancing
Queens' over Abba. Het mag
niet meer van de platenmaat
schappij PolyGram. Het
Werktheater wil nu als produ
cent optreden van een aange
paste versie van het evenement,
omdat de productie „staat als
een huis."
Het Werktheater heeft de de
cors al overgenomen voor het
symbolische bedrag van een
gulden. Het wil alle 48 geplande
concerten gewoon vanaf 6 juli
uitvoeren. Het gezelschap heeft
een kwart miljoen beschikbaar
voor de productie.
PolyGram gaf Work in Pro
gress eerder dit jaar wel toe
stemming voor 'The Dancing
Queens', maar het gezelschap
mocht het levensverhaal van de
Zweedse popgroep niet chrono
logisch gebruiken.
Bij nader inzien houdt Poly
Gram toch maar liever zelf de
rechten, volgens Werktheater
directeur Hans Looyer omdat
Abba misschien wel met een
musical over zichzelf wil ko
men: „Ik denk dat de heren van
Abba zelf bezig zijn met een
musical, maar de platenmaat
schappij wil dat niet bevesti
gen". Om nieuwe problemen
met PolyGram te voorkomen
gaat het Werktheater 'The Dan
cing Queens' vergaand aanpas
sen. Zo verdwijnen de dialogen.
new york
Inbrekers hebben Russel Jones,
lid van de Newyorkse Rapgroep
Wu Tang Clan, gisteravond in
zijn huis neergeschoten. Zijn
toestand is stabiel. De 29-jarige
Jones, ook bekend als 'Old Dirty
Bastard', was in zijn apparte
ment toen twee onbekende
mannen binnenkwamen. Ze
schoten Jones in de rug en gin
gen ervandoor met een hoe
veelheid juwelen.
Allemaal de 100.000ste bezoeker van Naturalis. foto dick hogewoning
„Wow! Ohhh! Zo, moet je zien wat een gro
te! Kijk s, die ene is helemaal roze!" De kre
ten van verbazing zijn niet van de lucht als
dertig schoolkinderen uit Deurne een be
zoekje brengen aan Naturalis, het Leidse
natuurhistorisch museum. De verbazing is
nog groter als blijkt dat een van de kinderen
de 100.000ste bezoeker is.
De scholieren, afkomstig uit groep acht,
zijn op schoolreisje. Onwetend van de grote
verrassing die hen te wachten staat brengen
ze eerst ruim een uur door in de museum
zalen. Van de neushoorns rennen ze naar
de dino-skeletten, van het allergrootste
zoogdier dat op het land leeft, de olifant,
naar het allerkleinste: de dwergspitsmuis.
Om even bij te komen nemen de kinde
ren plaats voor een pratende steen, die ver
telt welk een wreed lot hem ten deel is ge
vallen. „Hallo allemaal", zegt hij. „Mijn
naam is doctorandus Kei. Ik ben 35 miljoen
jaar oud. Eens was ik een hoge bergtop.
Maar op een kwade dag ben ik afgebrokkeld
en meegevoerd met een gletsjer. Het is alle
maal erg treurig: kinderen worden steeds
groter als ze ouder worden, maar ik word
alleen maar kleiner."
Dan is het grote moment daar. Een
woordvoerder van Naturalis vertelt dat e'én
van de scholieren de 100.000ste bezoeker is.
Hij weet niet precies wie het is, en daarom
besluit hij dat ze allemaal de 100.000ste be
zoeker zijn: iedereen krijgt een cadeautje.
In het Pesthuis staat een gratis feestmaal
voor hen klaar: friet met een kroket. Ze krij
gen bovendien allemaal een knuffeldier:
een zeester, een kreeft, of een aandoenlijk
kwalletje, en ze krijgen een vrijkaartje dat
nog een jaar geldig is.
Frits de Leeuw van Naturalis vindt dat het
museum een flitsende start heeft gemaakt.
„Ons streven was om jaarlijks 150.000 be
zoekers te trekken", zegt hij. „Maar we zit
ten nu, na drie maanden, al op 100.000. We
staan in éen klap op de kaart. Het blijft
moeilijk om te voorspellen hoeveel bezoe
kers we de komende jaren zullen krijgen.
Maar ik ben hoopvol gestemd."
'Whistle down the wind' vanavond in première
londen martin hermens
Zijn meest creatieve tijd is voor
bij, zeggen critici. En dus is Lord
Andrew Lloyd Webber er alles
aan gelegen om met zijn nieu
we musical 'Whistle down the
wind' het tegendeel te bewijzen.
In het Londense Aldwych thea
ter beleeft de show vanavond de
première. Aan de tiende musi
cal van Lloyd Webber ging een
zware bevalling vooraf met veel
tegenslagen en forse financiële
verliezen voor zijn eigen thea
terbedrijf Really Useful Group
(RUG).
De Britse musical-componist
heeft turbulente tijden achter
de rug. Het meest schokkend
was het stopzetten van de voor
stellingen van "Sunset Boule
vard' in New York en Londen in
het voorjaar van 1997. Deze
musical had in navolging van
'Cats' en 'The phantom of the
opera' oneindig lang op de
planken moeten staan, maar de
verliezen liepen zo hoog op dat
er niets anders overbleef dan
het doek definitief te laten val
len.
In december 1996 beleefde
zijn nieuwste productie 'Whistle
down the wind' in Washington
een try out-periode van negen
weken. Ruim twintig miljoen
gulden kostte het drama dat ei
genlijk bedoeld was als een be
scheiden musical. De show ver
toonde op alle fronten artistieke
problemen. Lloyd Webber
slaagde er niet in die op te los
sen.
'Whistle down the wind', ge
baseerd op de gelijknamige
Britse film uit 1961 over kinde
ren die een dief aanzien voor Je
zus, verdween uit beeld. De
Broadway-première werd eerst
verplaatst van 17 april naar 15
juni vorig jaar en uiteindelijk af
gelast. Sindsdien werkte de
componist aan een geheel her
ziene versie. Regisseur Harold
Prince, een levende legende öp
Broadway, werd vervangen door
Gale Edwards. Ook voor de cho
reografieën en decorontwerpen
riep Lloyd Webber andere
krachten in.
Het zat de componist vanaf
het begin tegen met deze musi
cal. Hij wilde zijn oude maatje
Tim Rice als tekstschrijver.
Maar Rice bedankte voor de eer.
Uiteindelijk nam Jim Steinman
die taak over. Steinman, bekend
van zijn werk voor onder ande
ren Meat Loaf en Celine Dion,
1
buc
lukte het niet Lord Anien
doende te inspireren^
muzikaal overtuigend^^
tie. Na de première in
ton werden de deuiW
Lloyd Webber omschjgi
'saai, vervelend, kinderjng
Vandaag moet blijfyoe
meest succesvolle Et s
componist van de
kwart eeuw erin gesla^gj
tij te keren. Lukt dat, ket
ken er ook voor de Rea^ee
Group betere tijden aat^
verliezen van 'Sunset
vard' moest dat theater
de broekriem stevig
Zestien van de ongev^w
medewerkers kwamen q
te staan. |efj
tng
De tegenvallende rejj c
zowel artistiek als comy](
maakten de afgelop^
pijnlijk duidelijk hoe jaa
constructie van het dojg j
Webber zelf opgerichte^
bedrijf RUG is. Lord A|er
het enige creatieve bi
RUG. Gaat het met heign
dan gaat het met RU<jet
Voor beiden geldt dat;ra
de nieuwe productie ne
down the wind' erop olLj
wordt. 'Pr
Concertgebouw
wil garanties
tegen schade
amsterdam
Het Concertgebouw in Amster
dam is bang voor schade aan de
muziektempel door de aanleg
van de parkeergarage onder het
Museumplein. Het wil dat de
bouwers een speciale methode
gebruiken om te voorkomen dat
de concertzaal door trillingen
scheuren oploopt. Hoewel de
onderhandelingen daarover vol
gens Concertgebouw-directeur
E. Gerritsen prettig verlopen,
heeft hij alvast een kort geding
aangespannen om druk op de
onderhandelingen te zetten,
maar ook om zo nodig meteen
te kunnen handelen.
Kunstenaar Peter Struycken.
maker van het lichtspel onder
de arcade van het Nederlands
Architectuurinstituut (NAi),
weigert een gesprek te voeren
over de Afrikaanse kolomschil
deringen die tijdelijk de NAi-
arcade sieren. Strucken blijft
bij zijn standpunt dat de schil
deringen zo snel mogelijk weg
moeten.
NAi-directeur Kristin Fei-
reiss heeft Struycken bij wijze
van compromis voorgesteld
het lichtkunstwerk tot eind au
gustus, wanneer de Afrikaanse
kolomschilderingen weer wor-
den verwijderd, op wit
zetten. Maar Struycken"
geïnteresseerd in dit vt
zo heeft de Stichting
recht namens Struycke^
weten. 1PI
De schilderingen rel
kolommen van de arca£e
het NAi zijn enkele wefd
leden gemaakt door eeif0
kunstenaars uit Zuid^°
Volgens Peter Struyckerfei
ze het effect van ziji#n
kunstwerk aan. De afrfr
dagen zijn twee van Pr
schilderde doeken n#1
mes losgesneden en me|e
men. Het NAi heeft dj11
aangifte gedaan bij de p|°
Dirigent Johan Top verlaat Jeugd Symfonie Orkest Oegstgeest na ruzie
Kwetsen wil hij niemand.
Zijn verhaal vertellen?
'Ontstellend moeilijk',
vindt hij het. Johan Top,
tot voor kort dirigent bij
het Jeugd Symphonie Or
kest Oegstgeest, doet het
toch: ,,Ik kan het niet lan
ger onder tafel houden. De
laatste jaren zijn heel
moeilijk geweest. Eigenlijk
is het bestuur van het or
kest de reden waarom ik
ben weggegaan."
oegstgeest maarten keulemans
Top (45) was acht jaar geleden
de drijvende kracht achter de
oprichting van het jeugdorkest.
Inmiddels, acht jaar dirigent
schap, talloze concerten en bui
tenlandse tournees van het
Oegstgeestse jeugdorkest later,
is de lol er wat Top betreft af.
„Dit is geen leuk afscheid. Hele
maal niet. M'n afscheidsconcert
van twee weken geleden was
emotioneel: het besef dat elke
maat die voorbijschuift de
laatste is. Terwijl ik best langer
had gewild."
De omslag begon zo'n twee
jaar geleden, toen het bestuur
van de Stichting Jeugd Sympho
nie Orkesten Oegstgeest van sa
menstelling veranderde. Het
bleek het begin van een lange
reeks ruzies tussen Top, die vol
gens eigen zeggen 'ontiegelijk
veel ruimte' nodig heeft, en het
stichtingsbestuur, dat de greep
op het orkest juist wilde vergro
ten.
„Het bestuur begon zich
steeds meer bezig te houden
met de keuze van de muziek en
met de vraag welke groep op
welk moment ging spelen", al
dus vat Top de problemen sa
men. „Begrijp me goed: het is
niet zo dat ik niet tegen gezag
kan. Ik ben juist van mening dat
je als musicus dingen die met
organisatie te maken hebben
moet loslaten. Het bestuur is
bezig met het plaatje, de diri
gent is bezig met de realiteit. Ik
vind alleen niet dat het bestuur
zich aan die rolverdeling heeft
gehouden."
Brahms
De dirigent noemt een voor
beeld: „Hoe kun je nu Brahms
gaan studeren met kinderen?",
vroeg het bestuur op een gege-
Johan Top: „Natuurlijk heb ik zelf ook fouten gemaakt, laat dat volstrekt duidelijk zijn." foto mark lamers
ven moment. Maar het orkest
was er klaar voor. En dat bleek
ook in januari, toen we gingen
optreden. Die zinderende mu
ziek van Brahms deed meteen
z'n werk. Al na het eerste deel
stond het publiek laaiend en
thousiast op. We hebben een
fantastisch weekeinde gehad op
de Veluwe. Het was Brahms,
Brahms, Brahms."
Top verwijt het bestuur ge
brek aan visie. „Vorig jaar, vlak
voor de zomer, kwam het om
slagmoment. Ik wilde een jaar
plan, ik wilde meer concerten.
Maar dat kwam absoluut niet
van de grond."
Bij optredens die wèl van de
grond kwamen, verliep de sa
menwerking tussen Top en de
bestuursleden steeds stroever.
„Het bestuur had op een gege
ven moment het fantastische
idee om samen met de kunst
school een concert te verzorgen.
Zet die mensen met hun schil
dersezel om het orkest. Wij
krassen, zij krassen: schitterend!
Totdat bleek dat we moesten
spelen in de kunstschool zelf.
Die plek heeft de akoestiek van
een slaapzak. En als opbeuring
krijg je dan van je bestuur te ho
ren: 'Ach, het zijn toch geen be
roepsmuzikanten?' Dat getuigt
van zo weinig gevoel. Ik zat met
een fluitist die zei: 'ik speel van
avond niet, hier heb ik niet voor
gestudeerd'. Nee, het had ge
woon in een kerk gemoeten."
Spanning
In de aanloop naar het Konin-
ginneconcert, dat in januari in
de Willibrordkerk werd gege
ven, liep de spanning verder op.
Het bestuur wilde alleen de ou
dere kinderen laten spelen. Top
wilde alle groepen, junioren en
senioren, in de orkestbak heb
ben. Het bestuur wilde een bla
zer als solist. Top een strijker.
De dirigent kreeg z'n zin en de
uitvoering werd een succes,
maar de prijs was hoog. „'We
gedogen het', zeiden ze, 'maar
het is de laatste keer'. Als men
sen zo vastgeroest zijn, vraag ik
me af waarom ze in het bestuur
van een orkeststichting zitten."
Top steekt ook de hand in ei
gen boezem. „Natuurlijk heb ik
zelf fouten gemaakt, laat dat
volstrekt duidelijk zijn. Ik had
geduldiger kunnen zijn. De tijd
kunnen nemen om dingen die
je al negen keer hebt uitgelegd
ook voor de tiende keer uit te
leggen. Ik ben een schorpioen,
ik heb een soort stekeltje dat
soms prikt. Maar op een gege
ven moment viel er niet meer
met het bestuur te praten. Ik
vind dat ze ervan uit hadden
moeten gaan dat men in het or
kest z'n werk doet. Dat deed het
bestuur veel te weinig."
Intussen heeft Top zijn laatste
uitvoeringen erop zitten. Het di
rigeerstokje is nu in handen van
de Haagse dirigent Mark Tem
pelaars. De opgestapte orkest
leider richt zich op de toekomst.
Zo wil hij na de zomer een be
ginnersorkest dirigeren aan de
Streekmuziekschool. Dat is de
plaats waar jeugdorkesten ei
genlijk thuishoren, vindt hij. En
dan is er nog een groep leerlin
gen, die een eigen kamerorkest
heeft opgericht. „Ze hebben me
gevraagd of ik er als dirigent
voor wü staan. Dat doe ik."
Of hij ooit terugkeert bij het
jeugdorkest van Oegstgeest?
Zorgvuldig omzeilt Top het ant
woord: „Er zijn meer mensen
die me dat vragen. Zoals er ook
mensen zijn die zeggen dat ik
alleen verder moet gaan. Aan
mijn idealen zal het niet liggen.
Die zijn overeind gebleven. Ik
ben alleen een illusie armer."
Bestuursvoorzitter M. Stuker
van de Stichting Jeugd Sympho
nie Orkesten Oegstgeest is niet
bereid tot commentaar. „Ik heb
geen enkele behoefte deze dis
cussie via de krant te voeren."
recensie lidy van ^fjpl
Lustrumconcert van het
Mannenkoor 'Jubilate' o.h_. |RR|
Marion, m m.v. Lisette Emnre
niël Smid, Jan Mulder. Pe^artI1
Vayne en het orkest Philhar#als a
dam Gehoord: 30/6, Ccoken
Amsterdam. B^igf
is na
Snikheet, veel vocaafe^r
mentaal geweld, en
lang. Sander van Mat^^1
crew zijn lang niet 1l
wél moe. Stuk door e^RSEii
sis. Van Marion stmds t
programma samen eiette
zich gek. Maar dat h».000
zo lang! Wat zou het on he
send zijn geweest aljurop
rion met Jubilate in ln op
jaar' een van zijn origtarkt
posities had uitgevop 15.
plaats van een platte LOOC
van een van Schubert
sen eens authentiek\.jf
deze componist op"
gramma had gezet? (LVER!
organisatie en afwerkgór
keer wel iets aan te qng v
begint het orkest bepjjjd
melig zonder enige s^eeS|
en balans in klank-rjjd
tweehonderd stemmqjker
hevig wennen aan de^ n
van de Amsterdam!^
hal. In het oude Russi'
lied is Jubilate pas
het wezen moet. In
homogeen, dynamisi
vol. De orkestklank
deweg ook naar een e\ 4
ger coloriet.
Jan Vayne toont nalVv
inventiviteit en expretC
potpourri van voetbj!
Daar is ook weer de vIint.
metamorfose van Jub!
van zwart naar wit. Ljwij
mink verwisselt juist jiaai
blank voor kakelturqijein
veel bloot. Maar nu keèen
ook de zoetgevooisdjassi
deunen aan bod. Emijulai
dat enig, neemt Van |md
zingend liefdevol in yed;
(of zichzelf?), aanbidljkp
genspeler Ernst Dan|e d;
die overigens pas in z'je h
belandt in 'Stars' uit L< De
bles. jaon
Jubilate is nu ook injwij
pend, hoppend of dj
zingen op een kort, v\
me. Zo vieren ze feest j,
berg, bewonderen delO<
vrouwen en flitsen doo
Side Story. Peter Borl a
leidt uitstekend, beK
weer) in zo'n suffe b
van Mozarts 'l^audat
num'. Lisette Emmink
een lichtvoetig orke;
zich verdiend.