Voor Derk Bolt blijft bijna niemand spoorloos Wat er ook gebeurt, dromen zijn bedrog Rtv Albert Mons ontdekt markt voor keurige familiefilms IJ DAG 26 JUNI 1998 Ontberingen en menselijke drama tijdens zoektochten over de hele wereld 0<" ir< 'cio»4' zenden luierende Vondelpark in Amsterdam, ir geen Derk Bolt. Wat nu? iek? Welnee. We gaan ge in ontspannen zitten wach- in de geruststellende we- chap dat Bolt ons vroeg of ook wel zal opsporen. En trdaad, na verloop van tijd lange, slanke man imoet. Na de begroeting hij meteen maar even aan veel tijd hij heeft uitgetrok- gesprek. „Ik moet lelijk overmorgen naar In- ?n er moet nog heel veel ge ld worden". Hij legt zijn liele telefoon standby bin- handbereik, want de redac- ïeeft voor zijn vertrek nog alles met hem te bespreken. Derk? „Ja, en ik heb eer gezegd nog geen idee wie ik precies moet gaan zoeken, hoor ik allemaal nog wel. klinkt je misschien gek in [pren, dat ik nu nog niet weet welke opdracht ik op pad ;t in dat immens grote land. ar ik heb natuurlijk in de af- ipen vier jaar ongelooflijk ervaring opgedaan. Een de dingen die ik nu zeker t is dat op de plaats van be- nming de zaak vanzelf wel rollen. En, moet ik er ijkheidshalve bij zeggen, de heeft al een heleboel rwerk gedaan". niet behoort tot de ge- ldeld 2,5 miljc zondagavond op Neder- 11 naar 'Spoorloos' kijken n dit: 'Spoorloos' helpt men- bij hun zoektocht naar hun imst. Derk Bolts delicate die 'oonnalig EO-directeur wil dictatuur in Hollywood doorbreken sen die worden gezocht door (al dan niet geadopteerde) Neder landers, die meestal zelf al jaren vergeefs op pad zijn geweest. 'Spoorloos' krijgt jaarlijks zo'n 2.000 verzoeken voor zulke zoektochten, en 95 procent van de aanvragers heeft een gezocht familielid nog nooit gezien. Op grond van cijfers van het Riagg üjkt het er op dat de KRO nog tot ver in de volgende eeuw kan doorgaan, want ongeveer een half miljoen Nederlanders schijnt niet te weten wie hun vader of moeder is. Menselijk drama Bolts zoektochten worden zeer gedetailleerd en tot en met het moment suprème in beeld ge bracht, waardoor zich iedere zondagavond weer een smake lijk, afwisselend menselijk dra ma op het scherm voltrekt. Met in zijn kielzog één cameraman zien we Bolt doordringen tot in de verste uithoeken van deze planeet, immer uitgerust met een landkaart en wat foto's van zijn opdrachtgever(s). Hoewel de makers van 'Spoor loos' niet helemaal op hun ach terhoofd zijn gevallen en dus hier en daar voorzichtig op ef fect jagen, is het toch een inte ger gemaakt programma. Bolt is in zijn reisverslagen in het ge heel niet te betrappen op egotripperij, en dat is in het Hil versum van vandaag een klein wonder. Geen Kuifje in Colom bia, maar Bolt op een puur jour nalistieke missie. „Ik probeer zo weinig mogelijk ongezegd te laten in mijn repor tages, maar ik houd er niet van te laten zien aan welke onge makken mijn cameraman en ik bloot staan. Want die zijn er wel, en hoe. Als je eens wist hoeveel kakkerlakken ik al heb doodgeslagen in smerige hotel kamers. Ik houd er ook niet van om voortdurend in beeld te zeg gen hoe gevaarlijk we bezig zijn. Als je voor de zoveelste keer in een kroeg in de middle of now here door de politie tegen de muur bent gezet om gefouil leerd te worden, dan denk je wel eens: waar ben ik, Derk Bolt, vader van twee kinderen, eigenlijk mee bezig? In Colom bia zaten we op een gegeven moment diep in het gebied van de drugsmaffia en van de rebel len. De taxichauffeur die ons bracht zei pas op de plaats van bestemming hoe gevaarlijk de reis was geweest. Maar ja, we betaalden hem 500 dollar en we waren voor hem dus de hoofd prijs". Wat Derk Bolt ook niet filmt zijn de soms ellenlange onderhan delingen die hij moet voeren met taxichauffeurs. „Heel veel chauffeurs willen ons niet bren gen naar waar we denken te moeten zijn. Ze beginnen er ge woon niet aan, ze durven niet. Je weet ook niet wie je kunt ver trouwen, al ontwikkel je daar wel een zekere intuïtie voor. Ik heb geleerd om met niemand bevriend te raken en bijvoor beeld nooit op uitnodigingen van de plaatselijke bevolking in te gaan". Bolt werkte eerder voor 'Met het oog op Morgen', 'De Alles is An ders Show' van Aad van den Heuvel, voor 'Brandpunt' en hij maakte reportages voor VPRO radio. Hij reist ongeveer zeven maanden per jaar en mede daarom blijft voor hem de vraag of wat hij doet ook echt zin heeft een heikel punt. Hij dénkt van wel, maar twijfels heeft hij soms ook. „Ik erger me er als televisiema ker wel eens aan dat mensen niet of nauwelijks reageren als ik ze vertel waarvoor ik kom. Kijk, ik regisseer helemaal niks. Alles wat de kijker ziet is op dat moment echt en maar één keer gebeurd. Ja, en dan ben je van zo veel afhankelijk. In Indonesië gingen moeder en dochter in de donkerste hoek van de kamer staan huilen, met hun gezichten naar de muur. Valt niet te fil men. Ik denk ook wel eens, riep er maar eens iemand argwa nend, boos of verdrietig wat ik kom doen. Maar meestal zijn ze met stomheid geslagen of wachten ze af wat je gaat zeg gen, want ze vermoeden na- Lionel ontmoette onlangs zijn moeder op Haiti. Derk Bolt ervaart een dergelijk weerzien vaak als een 'heftige gebeurtenis'. foto »gpD' jan vriend tuurlijk wel iets. Over het alge meen reageren vaders heel an ders dan moeders. Vaders heb ben iets lacherigs, zeggen laco niek 'nou, het is een grote jon gen geworden', maar moeders blijven maar kijken naar de foto die ik ze geef. Ik weet zeker dat op zo'n moment de hele film in hun hoofd wordt afgespeeld". „Als ik een moeder gevonden heb, merk ik soms aan haar re acties en het gesprek dat ik lang daarna nog met haar heb, dat die vrouw haar kind niet echt mist. Dat klinkt hard, maar eer lijk gezegd kan ik dat best be grijpen. Er is zo veel in het leven van zo'n vrouw gebeurd. En het meeste is bepaald niet leuk: ar moede, honger, oorlog. Als je dan komt met de mededeling 'het gaat heel goed met je kind in Nederland', dan is dat bij al les wat ze in haar leven al heeft meegemaakt niet echt een ver velende mededeling. En, eerlijk is eerlijk, veel mensen denken op zo'n moment natuurlijk ook dat de goede tijden aanbreken. Ik vind dat logisch, ze hebben een kind in het welvarende Ne derland en misschien krijgen ze nu eindelijk een niet lekkend dak boven hun hoofd". „Het is heel gek, maar als men sen vreselijk beginnen te huilen ontroert me dat veel minder dan wanneer iemand een tijd lang doodstil naar de foto die ik hem heb gegeven zit te kijken. Soms zijn de reacties onvoor stelbaar, zoals van die moeder in Brazilië, een straatveegster. Ik liet haar de foto van haar doch ter zien en ze zei heel nuchter: oh, hallo, leuke meid geworden hoor. Haar dochter had ik bij me en ze begroette haar kind alsof ze het nooit had weggege- Drugskoeriers Omdat de gevonden personen worden uitgenodigd naar Ne derland te komen om te figure ren in de eindscène in de stu dio, moet er veel worden gere geld. Bolt: „Ik begin daar niet meteen over. Vergeet niet dat sommige mensen helemaal niet durven reizen. Colombianen al helemaal niet, want wie garan deert ze dat ik niet een of ande re ronselaar ben van drugskoe riers? Samen met mensen die ze vertrouwen bouwen we dat langzaam op.". Volgens Bolt worden zoekenden en gezochten tijdens hun weer zien goed begeleid door de re dactie van 'Spoorloos'. Hij noemt het 'heftige gebeurtenis sen', waarbij hij soms ook zelf betrokken is. „Het moeilijke is dat er natuurlijk ook verwijten zijn, zo van: waarom heb je uit gerekend mij weggegeven? Soms leidt dat tot conflicten die niet meer oplosbaar zijn. Ik schat dat zeventig procent van de contacten blijvend is, dertig procent niet.". Dan gaat Bolts telefoon en krijgt hij de mededeling waar hij al de hele dag op zit te wachten: zijn visum voor India is geregeld. Oud-internationals redden Guus Hiddink tijdens WK Freelance journalist Derk Bolt (43) reist zeven maanden per jaar kriskras door de wereld. Hij heeft een lijst met bizarre, bijna onmogelijke zoekopdrachten bij zich. Maar Bolt, meesterspeurder van het KRO-televisieprogramma 'Spoorloos', sluit zijn missies vrijwel altijd met succes af. „Man, als je eens wist hoeveel kakkerlakken ik al heb doodgeslagen". Mons: „De kijkers Baas is weer op zijn post. Na maand lang rondtoeren de Bible Belt, het christelij- van de Verenigde zit Albert Mons (42) zijn bureau in de San- Studio's in Los Ange- De directeur van EO Pro- is gebruind en ener- kantoor: kaal en leeg, de imposante rij die hij keurig elkaar op tafel heeft gezet, de reeks videofilms die bedrijf verkoopt en die hij aens zijn reis heeft gepro- e loopbaan van Albert Mons is zijn minst opmerkelijk te Demen. In de tien jaar die hij de Evangelische Omroep erkte, klom hij op van de afde- ng voorlichting naar de pro- ammadirectie. Zijn Hilver- umse dagen waren gevuld met rgaderingen over de koers de EO, over programma- 'hema's en omroeppolitiek ge- leggel. Tegenwoordig woont ij met zijn gezin in Malibu, Ca- iornië, en ziet zijn agenda er eel anders uit. Met zijn inmid- els zelfstandige tv- productie- edrijf wil hij voet aan de grond rijgen in Hollywood. „Ik zou de dictatuur van Holly wood willen doorbreken." Met eurige familiefilms, zonder geweld, et gaat om dertig amilievriendelijke'producties drama, documentaires en peelfilms - waarvan Mons de echten jn handen heeft. Enkele van de producties zijn1 digd door de omroeporganisatie EO, andere zijn gecoproduceerd met grotere, Amerikaanse maatschappijen of aangekocht. „Er was veel belangstelling voor van zowel winkels, tv-stations als particulieren", aldus het be knopte reisverslag van Mons. De video's zijn gericht op een christelijk publiek. „Voor chris telijke kijkers in Amerika is er weinig aanbod van goede films of documentaires. Wij hebben films die niet suikerzoet christe lijk zijn, maar waar je met een gerust hart je kinderen naar kunt laten kijken. Daar is veel behoefte aan, zeker in het ge bied waar ik net ben geweest. In Nashville vindt je bijvoorbeeld op elke straathoek een giganti sche kerk. Als je daar bent, reali seer je je pas hoe veelbelovend die markt is." Mons opperde jaren geleden zelf het plan om 'iets' in Holly wood te gaan proberen: „We hadden net de A-status verkre gen en er moest opeens veel meer zendtijd gevuld worden. We worstelden echter met een groot probleem dat trouwens ook nu nog speelt: het interna tionale aanbod bestaat voor een groot deel uit films waarin seks en geweld een belangrijke rol speelden. Mai nstrea t n- films voor een groot publiek, met normen en waarden maar zon der expliciete boodschap, zijn er bijna niet. Films worden steeds meer in paCkagedeals aangebo den, grote en dure filmpakket ten waarin kaf en koren zitten. Ik dacht toen 'waarom doen we er zelf niets aan?'." Dat gebeurde. Twee medewer kers op locatie startten hun werkzaamheden voor EO Pro ductions International in een huiskamer 'ergens' in Los Ange les. Zij startten met het aanko pen van rechten op bepaalde ideeën, het schrijven van sy nopsissen en het aanbieden er- bij de grote studio's en zen ders. Mons opereerde vanuit Hilversum en vloog eens in de drie weken een weekeinde naar Amerika. „Dat was natuurlijk niet werkbaar." In 1996 vertrok Mons steeds voor zes weken naar Amerika om vervolgens weer voor vier weken terug te komen. Uiteindelijk besloot hij twee jaar geleden met zijn gezin naar Amerika te verhuizen. Inmiddels is er een heus kan toor, en opereert het bedrijf on der de hoede van financierings maatschappij Nexus. Slechts de naam EO Productions verwijst nog naar de oorsprong van het bedrijf; juridisch staat men nu geheel los van de Nederlandse omroeporganisatie. De scripts die nu klaarliggen om verfilmd te worden, zijn beide gebaseerd op ware gebeurtenis sen en passen perfect in de - overigens niet uitsluitend - Amerikaans-christelijke overtui ging dat het maar een duivels zootje is op Clintons Capitol Hill. Zo vertelt het ene script het 'ware' verhaal van een in het geniep functionerend gerechts hof dat geheim agenten berecht die over de schreef zijn gegaan. Een andere film is gebaseerd op het verhaal van een voormalig veiligheidsbeambte van een kerncentrale, die onthult dat de veiligheidssituaties in veel kern centrales werkelijk ten hemel schreiend zijn. Mons: „Het zijn scripts die staan, producten met harde ac tie maar ook een moreel dilem ma. De kijkers moeten iets heb ben om over na te denken." Het liefst nog zou Mons zijn ge dachten over 'familieprogram mering' op grotere schaal uitge werkt willen zien in de vorm van een Europees of zelfs we reldwijd religieus satellietkanaal met een brede programmering. Een familiezender dus met tachtig procent mairistream- films en twintig procent reli gieuze programma's. „Als je te christelijk programmeert, kun je het namelijk wel schudden." Ubachs wist vanaf het begin dat de spelers het Nederlands elftal niet beschikbaar zouden zijn. Toch denkt de kijker dat het spelers uit de huidige Oranjese lectie zijn die in de wedstrijd- beelden figureren. Niets is min der waar, al wil Ubachs hun identiteit niet verklappen. „I Iet zijn voetballers maar geen ama teurs". zegt hij cryptisch. Dat Hiddink wel zijn medewerking toezegde, was voor hem een he le geruststelling. „Anders had ik het idee in de prullenbak kun nen gooien." Maar ook van de veteranen kreeg hij meteen een positieve respons. Volgens de reclame maker ging het ze niet om het geld. Bovendien bleken het na tuurtalenten in acteren. „We hebben het hele spotje in een paar avonden tot diep in de nacht gedraaid", vertelt hij. „De verschillende opnamen waren zo goed, dat het voor ons bij de montage nog moeilijk kiezen Zonder de anderen tekort te doen is Ubachs, zo laat hij mer ken, over Hiddink en Neeskens nog het meest geestdriftig. Het tweetal kan bij hem niet meer stuk. „Nees is een bijzonder aardige man, wars van sterallu res", benadrukt hij. „We had den er voor gekozen om hem in de commercieel als eerste het initiatief te laten nemen het elf tal uit de puree te helpen. Dat hoort nog steeds bij zijn imago waar hij destijds al om bekend stond. Nou, hij wiep zich met verve op die rol." Oranje pyama Maar Hiddink spande naar zijn oordeel de kroon. Het is bekend dat de bondscoach niet van zijn stuk is te brengen, altijd zichzelf wil zijn. Ubachs had bedacht dat hij voor de bedscène een oranje pyjama aan moest. Met leeuw op het borstzakje. In heel Nederland was een dergelijk kledingstuk niet verkrijgbaar. In allerijl werden oranje lappen als nachtkleding aan elkaar gestikt. Toen de bondscoach in de stu dio erin verscheen was dat een komisch gezicht. Maar hij werk te onverstoord mee. Het spotje is tussen al die com mercials uit die schijnbaar ein deloze reclameblokken voor een wedstrijd, in de rust en erna een verademing. Zolang Neder land in de race ligt, zal Nationa le Nederlanden deze commer cial blijven uitzenden. Reclamespotjes op televisie of in de bioscoop ontroeren zelden. Zo af en toe kan de kijker er om lachen, of dwingt de maker respect af door het intelligente raffinement waarmee het product wordt aangeprezen. De nieuwste commercial van het verzekeringsbedrijf Nationale Nederlanden is een mini-speelfilm. In zestig lange seconden weten de reclamemakers spanning en emotie op te roepen die in een thriller niet zouden misstaan. Maar het heeft ook iets weg van een sprookje, de ultieme verbeelding van een werkelijkheid die niet bestaat. 'Acteur' Guus Hiddink doorstaat een nachtmerrie, maar met een gesuggereerd happy end. Het Amsterdamse reclamebu reau Ubachs Wisbrun bedacht deze bijzondere commercial voor de hoofdsponsor van het Nederlands elftal. „Ik wist dat we het goed hadden gedaan", zegt de bedachtzame creatief- directeur Ubachs, „We kregen er zelf kippenvel van. Maar of die emotie ook overslaat naar het grote publiek, is altijd af wachten. Natuurlijk droom je daar als reclamemaker van. Ook de bondscoach droomt in het bewuste spotje. Zijn ploeg staat tegen Duitsland met 5-0 achter. Een slecht fluitende scheidsrechter, blessures, rode kaarten. Hiddink en zijn assis tent. de oud-international Jo- han Neeskens, weten niet waar ze het moeten zoeken. De mo gelijkheden met reservespelers zijn uitgeput. En dan volgt de apotheose. Als eerste stapt Neeskens uit de dug-out en trekt zijn trainings pak uit waaronder een Oranje shirt verborgen gaat. Maar op de tribune zitten ook Wim Suurbier, Johnny Rep, Wim Rijsbergen, de gebroeders Van de Kerkhof en Willem van Hanegem zich te verbijten. Sa men met Neeskens speelden zij destijds tijdens de wereldkam pioenschappen in Duitsland (1974) en Argentinië (1978) de sterren van de hemel. Eén voor één volgen zij het voorbeeld van de assistent-trai ner. Ook onder hun kleren gaat het shirt met 'De Leeuw' schuil. Op rij rennen de redders in nood het veld op. Dan schrikt Hiddink met grote angstige ogen wakker. Op het nachtkast je staat een ingelijste foto met 'zijn' jongens. Als volleerd to neelspeler kijkt hij er vertede rend naar. Met het lijstje op de borstkas en een gelaatsuitdruk king die het midden houdt tus sen vertrouwen en tevreden heid valt hij weer in slaap. Het reclamebureau van Ubachs en zijn compagnon Ralph Wisb run bestond pas acht maanden toen Nationale Nederlanden de opdracht verstrekte. Niettemin had de creatief-directeur elders al naam en faam gevestigd met onder meer spotjes over Volks wagen ('Wie anders?') en Cen traal Beheer ('Even Apeldoorn bellen'). Hoewel het voor de hand lag dat de reclameboodschap over de hoofdsponsor van Oranje iets met voetballen te maken moest hebben, realiseerde Ubachs zich dat hij als reclame maker niet de enige zou zijn die de populaire volkssport als lei draad zou nemen voor de aan beveling van een product of dienst. Temeer vond hij het een uitdaging. Als basis nam hij het uitgangs punt dat een sponsor er niet al leen is voor de poen. „Ik heb tot uitdrukking willen brengen", legt hij uit, „dat Nationale Ne derlanden het elftal door dik en dun steunt. Dus moest het even slecht gaan met Oranje. Maar wat er ook gebeurt, de sponsor blijft achter het elftal staan. In de verbeelding van de spot zijn dat Neeskens en die andere uit blinkers van weleer". Willem van Hanegem is een van de redders van Guus Hiddink, Oranje en Nederland.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 11