De buurvrouw komt vast van Mars
isio^.^'ïiïo.19 00'
Films
Ook 'foute' dokter kan zich
niet aan roeping onttrekken
Duizend akkers boordevol verdriet van de boerendochters
Liefdeskoppel Jeremy Irons en Gong Li vonkt niet
INDERDAG 18 JUN11998
MS DEN HAAG
VLON tel. 070-3471656. in win-
jntrum Babyion.
Unie 12 jr., dag. 14.00; do t/m zo
(tirkeii 5-00.
STARS !eineTeun 16 jr., dag. 21.45; do vr
Y firm 3di 00 15.30.
«Luggagea'.dag. 13.15.17.45,
jrakter 12 jr., dag. 16.15.
grimas Negras 12 jr.. do t/m zo
r'.00.
igthe Dog al., ma wo 10.00,
30; di 22.00.
jSmoking 16 jr.di 19.15.
nastasia al.. Ned. gesproken, za zo
o 1530.
ippi in Taka Tuka Land al., Ned. ge-
proken, za zo wo 14.00.
ROPOLE 1 tel. 070-3456756, Car-
-an 16.
lie 12 jr.. dag. 14.00. 20.15.
dag speifROPOLE 2
16 jr., dag. 19.00,
ma di ook 13.30,
SEMBLl AirBud al., za zo wo 13.30, 16.15.
gebru [ROPOLE 3
a,sba K'sBayou 16 jr., dag. 13.30.
mkin8 6.15.19.00.21.45.
lubber al.,zazowo 13.30.
Int [ROPOLE 4
sGood As It Gets al., dag. 16.15,
19.00, 21.45; do vr madiook
330.
IETR0P0LE 5
ackie Brown 16 jr., dag. 21.15.
Tne Big Lebowski 12 jr., dag. 13.30,
15.21.45.
_jrste [HÉScheveningen tel. 070-
Wagner 5738, Kurhausweg2.
a en dei ljck'e Brown 16 jr., dag. 11.20,
,n Mich; 4 3°- 17.40,20.50.
Circles' SP3"" 16 ir" dag- 16.20, 18.40; do
listGb« rmadiook 11.40, 14.00.
drum- NCorner 16 jr., dag. 16.00,
'rkestsp
mist Gu,
e dru
J.15
HrMagooal., dag. 13.20, 15.30,
17.40. 19.50, 22.00.
legen' Deep Impact 12 jr., dag. 13.30,
viohstl 16-1°. 18.50,21.30.
ni Playing God 16 jr., dag. 12.40,
B 5.00, 17.10, 19.30,21.50.
'rkestva Mercury Rising 16 jr., dag. 18.20,
7( 21 20 (di niet 21.20); do vr madi
E 13.00, 15.40.
Sneak Preview 16 jr., di 2110.
louse Hunt al., za zo wo 12.40,
12.20, 14.10.
iBudal., zazowo 11.30,13.45,
i Charle '600
8 50, 21.40;
3.10.
LMS AMSTERDAM
SFESTi PA 1 (020) 6278806
1 AH KiemeTeun: 13.00, 15.00, 17.15,
<™8 19.45.21.45
A 2
Chinese Box: 14.30, 16.45, 19.00,
SFISTI 21.45; do vr madi ook 12.15
(i :A3
Band! Wings of the Dove: 12.45, 14.45,
(Sen 16.45.21.30
ICiclone: 19.15
Will Hunting: 14.30. 19.15
Wag the Dog: 12.30, 17.00, 22.00
LEVUE CINERAMA 1(020)
14876
ackie Brown: 13.00, 17.00, 20.45
LLEVUE CINERAMA 2
Bayou: 16.00, 19.15,22.00;
madiook 13.15
kYPSO 1 (020) 6234876
ml The Big Lebowski: 13.15, 16.00,
mmJ9.00, 21.45
'aïikeM -VPS02
- U.S. Marshals: 18.15, 21.15; do vr
nadi ook 12.15, 15.15
IECENTER (020) 6236615
On Connait la Chanson: 16.30,
ik 11.00, 13.30
(1 L'Appartement: 22.00
:iy Love and Death on Long Island:
16 45, 19.30, 22.00; zo ook 11.15,
ieorkesf 14.00
De Poolse Bruid: 17.00, 19.45,
21.45; zo ook 11.00, 14.00
lhasing Amy: 22.15; zo ook 11.00,
13.45
75175
Seven Years in Tibet: do vr za 20.30
Life Flesh: di wo 20.30
IEMA 1(020) 6151243
Deep Impact: 19.30,22.00; za zo
wo ook 17.00
NEMA2
Mister Magoo: 19.00; za zo wo ook
13.00, 15.00, 17.00
The Edge: 21.30
rY 1 (020) 6234579
Deep Impact: 13.30, 16.15, 19.00,
Grease: 13.45, 16.15, 18.45,21.15
r
ret
forth „4
l'e8eIa Scream 2: 16.45, 19.15
Spawn 12.30, 14.45,21.45
TY5
Picture Perfect: 17.00, 19.15,
21 30; do vr ma di ook 12.30, 14.45
zeidcfTY 6
Playing God: 17.15, 19.30,21.45;
di ook 12.45, 15.00
IY7
Mister Magoo 13.00, 15.30, 17.45,
20 00,22.00
e'een SMET (020) 6273434
aken.
o's va
Box of Moonlight: 21.30
Marie, Baie des Anges: 20.00,
>n eeb 22.00; za zo ook 15.30
Ponette; 19-30;vr t/m zo ook 17.30
j, Knowledge of Healing: vr t/m zo
16.0018 00
piktHeavenly Creatures: vr 15.30
buiie RITERION 1 (020) 6231708
Nacht van de Passie: vr 22.00
Karakter 17.15 (beh di wo)
omii Kleine Teun 19.45, 22.00 (beh wo;
niet 22.00)
Pretty Woman: ma 21.45
™d_eï "TERION 2
Het Ondergronds Orkest: 17.00 (beh
di wo)
Chinese Box: 19.15 (beh wo)
p Boogie Nights: do t/m zo 21.30
D. FILMMUSEUM (020) 5891400
The Kingdom II: deel 5 en 6 18.45;
ook 15.00; deel 7 en 8 21.30
-Cinematheek: 19.30
ntP10 ALTO 1(020) 6753994
eeni Who the Heil is Juliette? 18.15,
rnschi 20.00. 21.45; do t/m zo 13.45; za zo
15.30
Die Salzmannervon Tibet: 19.45,
22.00 (ma niet 22.00); do t/m zo
15.45
Dance of the Wind: 18.00 za zo ook
1330
taHaine: dovr 15.30
The Trial: do vr 13.30, ma 19.45
BE MOVIES 1 (020)6386016
X-Filesster maakt speelfilmdebuut
Chinese Box: vlak drama over overdracht Hong Kong
Sommige films kunnen beter
meteen de videotheek in, dan
ze eerst nog uit te brengen in de
bioscoop. Niet dat ze zo slecht
zijn, maar ze zijn net een
maatje te klein voor het grote
doek. Zo'n film is ook Playing
God, het speelfilmdebuut van
de Britse theaterregisseur en ac
teur Andy Wilson, die een mid
delmatige thriller maakte over
een aan de dope verslaafde arts
die in zijn levensonderhoud
voorziet door het oplappen van
aangeschoten criminelen.
Wat de film een bijzonder
tintje geeft is dat de rol van de
'foute dokter' gespeeld wordt
door David Duchovny. Na vijf
jaar televisie wilde de grote ster
uit de populaire televisieserie
The X-Files wel eens wat anders
en een carrière in Hollywood
ligt dan voor de hand. En dus
kunnen we hem nu bewonde
ren als de aan lager wal geraakte
chirurg Eugene Sands, die zijn
beroep niet meer mag uitoefe-
Sands is het slachtoffer ge
worden van omstandigheden
die niet helemaal uit de lucht
zijn gegrepen. Als gevolg van de
werkdruk in het ziekenhuis is
hij op een gegeven moment
amfetamine gaan gebruiken om
het werktempo vol te houden.
Maar toen er door zijn schuld
een patiënte overleed, werd hij
als 'druggebruiker' onmiddellijk
de laan uit gestuurd. Een inte
ressant medisch dilemma dat
een aardige rechtbankfilm had
kunnen opleveren; waarin
Sands bijvoorbeeld zijn gelijk
probeert te halen bij het me
disch tuchtcollege.
Maar regisseur Andy Wilson
koos een andere weg. Hij laat
Sands terechtkomen in het on
derwereldmilieu. Na een schiet
partij in een bar redt hij het le
ven van een gangster door een
geïmproviseerde spoedoperatie.
Vanaf dat moment weet de on
derwereld hem te vinden als
dokter van kwade zaken. Met
name gangster Raymond zet
hem voortdurend onder morele
druk om voor God te blijven
spelen (de titel van de film) en
levens te redden. Maar ook de
FBI weet hem te vinden en ge
bruikt hem als verklikker, waar
door de eens gerespecteerde
chirurg aan alle kanten klem
komt te zitten.
Net als in een ouderwetse
film noir vertelt Sands met een
inner voice zijn eigen levensver
haal, terwijl wij zien hoe een in
wezen goed mens zich door
omstandigheden steeds verder
in de nesten werkt. De enige bij
wie hij steun vindt is Claire, de
vriendin van Raymond, maar
voor de rest is iedereen tegen
hem en kan hij slechts overle
ven door anderen het leven te
redden. Onder het motto 'eens
een dokter altijd een dokter'
redt hij zelfs zijn grootste vijand
aan het einde van de dood, al
krijgt die daarna wel 'levens
lang'. Playing God is geen echt
goede bioscoopfilm, maar Da
vid Duchovny sleept de kijker
aardig door de kritische mo
menten heen.
'Dit warenhuis krijgt binnenkort
een nieuwe directie', grapt Jere
my Irons ergens in Chinese Box.
Het 'warenhuis' in kwestie is
Hong Kong, de Britse kroonko
lonie die bij aanvang van de
film op het punt staat over te
gaan in Chinese handen. Een
mooie achtergrond voor een
tragische romance, zeker als
beide geliefden de twee cultu
ren vertegenwoordigen die in
Hong Kong eeuwenlang een
veel te klein eiland moesten de
len.
Irons speelt de Britse finan
cieel verslaggever John, die net
als zoveel landgenoten zijn
langste tijd in Hong Kong gehad
heeft. Alleen wordt Johns af
scheid van de stad definitief. Bij
hem is leukemie geconstateerd,
en veel meer dan een paar
maanden heeft hij niet meer te
gaan. Tijd voor actie, derhalve.
Zoals eindelijk vaart zetten ach
ter zijn pogingen om een mooie
Chinese barvrouw zijn liefde te
verklaren.
Vivian (Gong Li) is de vrien
din van een zakenman die haar
aan het lijntje houdt. Ze staat
daardoor open voor Johns
avances, maar hun romance
wordt gehinderd door grote on
derlinge tegenstellingen. Meer
beroepsmatig is Johns fascinatie
voor Jeanne (Maggie Cheung),
een jonge straathandelaarster
die hij tijdens zijn zwerftochten
heeft leert kennen en wiens tra
gische levensverhaal John stukje
bij beetje boven water haalt.
Deze driehoeksverhouding
vormt de basis van Chinese Box,
Jeremy Irons en Gong Li v
waarin regisseur Wayne Wang
heeft geprobeerd de verwarring
tijdens de periode van Hong
Kongs overdracht vast te leggen.
Wang lijkt hiervoor de juiste
man. Als geboren Hong Kong-
-Chinees kent hij de stad en
diens cultuur, en door zijn erva
ringen in Amerika {Smoke, The
Joy Luck Clubweet hoe ook
hoe hij een westers publiek
hiervoor kan interesseren. Toch
komt Chinese Box afstandelijk
i niet bijzonder overtuigend liefdespaar in 'Chinese Box'.
en schematisch over. De hoofd
personen staan te nadrukkelijk
voor de sociale contrasten van
Britten en Chinezen en willen
maar niet tot leven komen. De
stervende John is een veel te
doorzichtige metafoor voor de
stuiptrekkingen van het Britse
wereldrijk. Vivian is al even cli
chématig als de mooie Chinese
wiens drijfveren voor de wester
ling mysterieus blijven.
De cast is natuurlijk super,
maar de acteurs zijn zo goed als
hun rollen en die zijn door vete
raan-scenarist Jean-Claude
Carriere nauwelijks uitgewerkt.
Vooral Gong Li, wier internatio
nale doorbraak van Chinese Box
afhing, krijgt hier nauwelijks de
gelegenheid de kwaliteiten te
tonen die we kennen uit de
films die ze maakte met Zhang
Yimou. Er is amper sprake van
wisselwerking tussen haar en
Irons, die niet echt de indruk
wekt zijn laatste m'aanden te
beleven. Het zijn de bijrollen
die Chinese Box interessant ma
ken. Maggie Cheunè overtuigt
als de letterlijk en figuurlijk ge
tekende oplichtster, en Ruben
Blades levert als Irons beste
vriend de enige ohtspannen
momenten van de film. Maar
een liefdesverhaal waar de ac
teurs van het tweede plan de
show stelen daar is iets be
hoorlijk fout gegaan.
HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030,
Spui 191.
Man of the Year 16 jr., dag. 21.45,
zo wo ook 16.15.
Who the Heil is Juliette 16 jr., dag.
21.45, do t/m zo ook 19.15; zo wo
ook 16.15.
On Connait la Chanson 16 jr., dag.
19.45; zo wo ook 14.00.
Die Salzmannervon Tibet 16 jr., dag.
19.15; vr ook 15.30; zo wo ook
14.00.
Love and Death on Long Island 16 jr.,
dag. (beh. ma) 21.45; wo ook 16.15.
TUSCHINSKI tel. 070-3655660, Bui
tenhof 20.
Grease al., dag. 12.00, 14.20.
16.50,19.20.21.50.
Air Bud al., dag. 12.10, 14.30,
16.45,18.50.
U.S. Marshals 16 jr., dag. 21.10.
Deep Impact 12 jr., dag. 12.30,
15.30, 18.30,21.30.
The Edge al., dag. 16.55, 19.10,
21.40; do vr madiook 11.50,
14.10.
Picture Perfect al., dag. 17.00,
19.30, 22.00; dovr madiook
12.20, 14.40.
Mouse Hunt al., zazowo 12.40,
14.40.
Pippi Langkous al., Ned. gesproken,
za zo wo 12.20, 14 10.
OMNIVERSUM tel. 070-3545454,
Pres. Kennedylaan 5.
Cosmic Voyage al., di t/m zo 11.00.
The Living Sea al., di t/m zo 12.00.
Everest al.dot/mzo 13.00, 15.00,
19.00, 21.00; di wo 13.00, 15.00.
Alaska: Spirit of the wild al., di t/m zo
14.00,17.00.
Thrill Ride al.. do t/m zo 16.00,
20.00, 22.00; di wo 16.00.
In 'Playing God' speelt X-Filesster
David Duchovny een memorabele
rol - zie ook de recensie elders op
deze pagina. De film is onder
meer te zien in de Amsterdamse
City-bioscoop.
The Butcher Boy voert zelfinoord, incest, alcoholisme en moord op als gezellige kinderfeestjes
A Thousand Acres overtuigende bewerking van Shakespeare's King Lear
Hoe toon je krankzinnigheid in een film? Iemand
schuimbekkend over straat laten lopen maakt duidelijk
dat de persoon in kwestie niet goed bij zijn hoofd is,
maar begrijpen doen we hem niet. Laten zien wat de gek
zelf ziet, maakt meer duidelijk, maar dan missen we weer
de werkelijkheid om diens gestoorde visie aan af te me
ten. Neil Jorden komt in The Butcher Boy met een oplos
sing. De gestoorde Francie Brady kijkt terug op zijn le
ven, en vertelt ons via een voice over hoe hij zijn opgroei
en heeft beleefd. Maar wat hij vertelt en wat wij zien zijn
twee totaal verschillende interpretaties van de werkelijk
heid.
Francie herinnert zich een fijne
jeugd in een Iers provinciestad
je, begin jaren zestig, waar alles
van een leien dakje ging tot de
vervelende moeder van een
buurtjongetje roet in het eten
gooide. Wij zien echter hoe een
labiel en agressief kind door een
totaal gebrek aan zorg en stu
ring langzaam verandert in een
psychopaat.
Neil Jorden baseerde zijn film
op de roman The Butcher Boy
van Patrick McCabe. Hetzelfde
boek inspireerde Gerardjan
Rijnders tot het schrijven van
het toneelstuk Rotjoch, dat als
Holland Festival-productie in
de opzienbarende regie van
Guy Cassiers nog tot met 20 ju
ni te zien is in het Amsterdamse
Trusttheater.
Francie Brady (Eamonn
Owens) is zowel in de film als in
de theaterversie geen kwaad
joch. Hij is ongeremd, heeft een
levendige fantasie en is sterk
voor zijn leeftijd. Thuis kan zijn
nerveuze moeder hem nauwe
lijks aan, en van zijn alcoholi
sche vader hoeft hij al helemaal
geen zorg te verwachten. Fran
cie leunt sterk op zijn beste
vriend Joe, en samen halen ze
kattekwaad uit zoals het pesten
van de keurige Phillip Nugent.
Diens moeder, woest van het
geplaag, valt op een keer uit en
noemt Francie en zijn familie
een stel varkens.
Als kort daarna de moeder
Voor eeuwig bloedbroeders: Francie (Eamonn Owens) en Joe (Alan Boyle) bezegelen hun vriendschap in Neil
Jordans 'The Butcher Boy'.
van Francie in een inrichting
wordt opgenomen, zijn vader
afglijdt naar een staat van per
manente dronkenschap en Joe
steeds meer moeite begint te
krijgen met Francie's onvoor
spelbare gedrag, weet deze het
zeker: Mrs. Nugent heeft zijn
mooie leven in de war geschopt.
Onder invloed van de science
fictionstrips die hij leest komt
hij tot de conclusie dat de
vrouw wel van buitenaardse
oorsprong moet zijn (de buur
vrouw komt van Mars!) en ge
stopt dient te worden, wil hij
zijn prettige oude leven terug
krijgen.
Franciés teloorgang is tra
gisch, maar het maakt The But
cher Boy nog geen tragische
film. Neil Jordan wil dat we be
grijpen dat er logica zit in Fran
ciés waanzin, en begint lang
zaam maar zeker qiens gekte
door de film te roeren. Francie
scheldt op de vissen in de rivier,
draagt de jurk van zjjn moeder
als hij haar plek in h§t huishou
den inneemt en is ervan over
tuigt dat haar opname niet
meer is dan een doorsmeer-
beurt in een garage fvoor men
sen. Zo transformeert Jordan
een weinig opzienbarend por
tret van het Ierse provincieleven
met meesterhand in een para
noïde nachtmerriè waarin
marsmannetjes, atoombom
men, varkens en de Heilige
Maagd de hoofdpersoon aan
zetten tot steeds gewelddadiger
gedrag.
Iemand die zón verwrongen
beeld van zijn omge\3ng heeft is
tot alles in staat, wil Jordan zeg
gen, en voert hier zelfmoord, in
cest, alcoholisme en, moord op
als gezellige kinderfeestjes. Dat
maakt The Butcher Boy uitein
delijk indringender dat welk se
rieus sociaal dram at dan ook.
Een volstrekt unieke film.
Michelle Pfeiffer als de op wraak beluste Rose en Jessica Lange als haar nerveuze zusje in 'A Thousand Acres'.
FILM RECENSIE
MARISKA GRAVELAND
A Thousand Acres Te zien; Lido 2. Leiden; Babylon
1Den Haag; Tuschinski 3. Den Haag
A Thousand Acres volgt de ineenstorting
van het zorgvuldig opgebouwde imperi
um van een rijke boerenfamilie in Iowa.
De film is uiteindelijk gebaseerd op een
bewerking van Shakespearés toneelstuk
King Lear, waarin twee dochters van de
koning als de boosdoeners worden afge
schilderd. A Thousand Acres toont over
tuigend dat er meer achter zo'n tragedie
kan schuilen dan Shakespeare in zijn to
neelstuk stopte.
Schrijfster Jane Smiley vormde King
Lear om tot een boek, waar nu weer de
film op gebaseerd is. In Shakespearés
tragedie verdeelt de koning zijn rijk on
der zijn drie dochters, van wie er twee
kwaadaardige bedoelingen hebben. De
derde is werkelijk loyaal aan haar vader,
maar de koning is tè achterdochtig ge
worden om dat in te zien. Smiley inte
resseerde zich vooral voor de twee boos
aardige dochters, die haars inziens an
dere motieven moeten hebben gehad
dan alleen een gemene inborst. Zo on-
rolt zich een tragedie, waarbij langza
merhand traumatische gebeurtenissen
worden onthuld niet alleen aan de
kijker, maar ook aan de betreffende per
sonen in de film.
A Thousand Acres, waarin het ko
ningsdrama dus is verplaatst naar de
agrarische sector, is psychologisch zeer
verantwoord, want de procéssen van
ongeloof, ontkenning en loutering wor
den breed uitgemeten. Het i$ vooral te
danken aan het indrukwekkende spel
van Michelle Pfeiffer als de op wraak be
luste Rose, dat de film niet te braaf is ge
worden. Rose is boos, en niet' zón klein
beetje. Zij besluit als enige om zich niet
op haar kop te laten zitten door haar ti
rannieke vader, die zijn dochters met
een levensgroot trauma opzAdelde. Zij
voelt zich pas goed als zij haar kwaad
heid de vrije loop laat, in plaats van te
zwelgen in zelfmedelijden.
De tweede, timide dochter, nerveus
gespeeld door Jessica Lange, probeert
het verleden onder het tapiji; te schui
ven, en met een vals optimisme te over
leven. De derde dochter (Jennifer Jason
Leigh) is Iowa ontvlucht, en srthaart zich
aan de kant van haar vader. Haar rol in
de hele geschiedenis is nog.de meest
mysterieuze.
Niet alleen de akkers van de boer
staan dus op het spel, maar ook de fa
miliebanden brokkelen beetje bij beetje
af. Het begrip voor de twee dochters
groeit tegelijkertijd. De mannen komen
er in de film bekaaid vanaf, want ieder
draagt bij aan het ongeluk van de vrou
wen. Regiseur Jocelyn Moorhouse
Proof] trapt net niet in de va) om haar
vrouwelijke personages als slachtoffers
van mannelijk onvermogen op te voe
ren. De film daagt de kijker vooral uit
om na te denken of het rechtvaardig is
om wraak te nemen, als iemapd het on
vergeeflijke is aangedaan.
FILM RECENSIE
MARK VAN DEN TEMPEL
Chinese Box. Te zien- Kijkhuis, Leiden;
Metropole 2, Den Haag