'Wij willen hier graag blijven zitten'
Een bedrijfsmatige Lucifer
'Eigenlijk is dit huis één grote opkikker'
Tuinconcert Oud-Poelgeest
uitenschilderdagen in Katwijk
Acrylschilderen a la Seurat, een workshop surrealistisch
gtoüëverf, schetsen maken in het zand of een lezing over zee
tochten en zonsondergangen. Het aanstaande weekeinde be-
Jnnen de Zuid-Hollandse Buitenschilderdagen van de Katwijk-
(seZomeracademie. Vanaf zaterdag 10.00 uur tot zondag 22.00
ir geven een keur van Nederlandse kunstenaars workshops en
jngen bij het strandplein in Katwijk. Voor meer ionformatie:
VKatwijk 071-4075444.
Jeugdtheater: 'Op naar de Top'
aan den rijn» De Jeugdtheaterschool Leiden e.o. presen-
vrijdag de voorstelling 'Op naar de Top' in het Parktheater
lAlphen aan den Rijn. In het stuk spelen de gevorderden van
jopleidingsklassen een groep jongeren die wordt gevolgd in
in aanloop naar een theateropleiding. De voorstelling begint
m 20.00 uur. Donderdag 25 juni wordt 'Op naar de Top' nog
maals uitgevoerd in de Leidse Schouwburg.
6000
aar Inschrijven GP Bollenstreek
dit jaa usiLs Tot 1 juli kunnen bands en solo-muzikanten zich nog in-
schrijven voor de Grote Prijs van de Bollenstreek. Tussen sep-
KZ! (ember en december wordt voor het vierde jaar het popcon-
IierS cours gehouden. Aanmeldingsformulieren zijn verkrijgbaar bij
de diverse centra in de streek.
33p>utkampfestival is terug
idorpPark De Houtkamp in Leiderdorp is op zondag 28
,veer het toneel voor (straat) theater, muziek, dans en ander
«ktakel. Theater O" brengt speels straattheater zonder woor-
in, Ravioli geeft een circusshow, de pyromaniakken van Clinch
■rweven humor, acrobatiek, vuur en erotiek tot zinneprikkelen-
dehoogstandjes en er is een talentenjacht voor kinderen. Het
èstival begint om 12.00 uur op het centrale veld van De Hout-
amp en is om 17.00 uur afgelopen.
Kunstcentrum Haagweg 4 viert vijf-jarig bestaan
Beatles-dag in Antonius
de nieuwe kerk
I IAAM:
hm
Ruygrok- Harzing
fEFTIJD:
1 jaar
BEROEP:
huisvrouw
500RT HUIS:
recreatiewoning
Het is allemaal be
gonnen toen we
dit huis ongeveer
een jaar hadden.
We kwamen op
een vakantie in
Puerto Rico terecht
DrtPa todaar waren overal kikkers te
hop. In alle soorten en maten,
ze waren daar zo'n beetje het
lori 0 tonale symbool. Toen zei
Dijn man: „Dat is leuk voor ons
luisje. Daar hoor je ook altijd
ikkers kwaken, daar in die pol
ier." We hebben toen drie kik-
ers gekocht, hele mooie, na-
uurgetrouwe en dat was het
«gin van een verzameling. In-
middels heb ik meer dan hon-
derd kikkers; som ge zijn echt
£ZJi ton plaatje, zoals die grote por-
seleinen, andere heel gek, zoals
irmitt, die ik doorgaans aan
I ja"1'trap heb hangen. Ik probeer
v6n ook aan kikkers te komen die
oneel zijn, zoals deze rie-
ilectuurbak in de vorm van
kikker. Ik heb zelfs een na-
^borsteltje ii
QPÖ ikker! En een
broche!
ianneer de mensen weten dat
iets verzamelt, komen ze al
op verjaardagen met een
r aanzetten. Zo heb ik er
loze gekregen. Hele gekke zit-
erbij, ook een speeldoos
Itoet een kikker erop, een bon-
Jtonschaal met Kermitt en een
mooie Jeremy Frog naar
itrix Potter. Ik heb zelfs een
[ezette kikker uit Honduras,
leuke van zo'n verzamel-
w--Jby is dat je overal waar je
hint naar bijzondere exempla-
T ren zoekt. Ik heb ze van over de
hele wereld, want we hebben
heel wat afgereisd. Kijk deze is
vaneen half-edelsteen: houd je
hem zo, dan lijkt hij fluwelig
poen, maar in een ander licht is
Ij pikzwart. Eigenlijk vind ik
Mjn collectie nu wel compleet,
pensen hoeven tenminste geen
pöoeite meer te doen om spe
ciale kikkers voor me te kopen.
leiden Fans, verzamelaars en liefhebbers van John, Paul, Geor
ge en Ringo kunnen zondag 28 juni hun hart ophalen in het An-
tonius Zalencentrum aan de Mare. Dan is namelijk weer de Beat
Meet, de Beatles-verzamelaarsbeurs. Behalve lp's, singles, cd's
memorabilia wordt ook Ed Dieckmann verwacht, de schrijver
nhet complete overzicht van de in Nederland verschenen
Beatles- en soloplaten. De Beat Meet is geopend van 11.00 tot
16.00 uur.
Vijf jaar geleden was kun
stenaar Frank Kappé het
wachten op een geschikt
atelier beu. Hij had er ge
noeg van te moeten wer
ken in de ruimte waar hij
ook woonde: een kamertje
dat zo klein was dat hij
noodgedwongen zijn ets-
pers als eettafel gebruikte.
Samen met vijf andere
kunstenaars kraakte hij in
maart 1993 de voormalige
Ambachtsschool aan de
Haagweg. Vervolgens
vormden zij de school om
tot een kunstcentrum,
waar inmiddels ruim zestig
kunstenaars hun atelier
hebben.
leiden bernapette van der goes
Of zij daar kunnen blijven is
nog altijd niet duidelijk. De ge
meente Leiden, die eigenaar
van het pand is, zwijgt in alle ta
len. Dit in tegenstelling tot de
kunstenaars zelf. Die grijpen het
eerste lustrum van het kunst
centrum aan om eens flink van
zich te laten horen. „In feite
hebben wij geholpen het ate-
lierbeleid van de gemeente
vorm te geven", zeggen Frank
Kappé, voorzitter van de lus
trumcommissie, en Pim de
Vroomen, voorzitter van de
Stichting de Leidse School die
het kunstcentrum bestuurt.
Vanaf het begin zochten zij een
goede samenwerking met de
gemeente. „Wij wilden niet als
krakers gezien worden, maar als
kunstenaars. Daarom hebben
we zo snel mogelijk een stich
ting gevormd zodat wij zaken
konden doen met de eigenaar.
In het begin was dat de Dienst
Domeinen, later werd het pand
aangekocht door de gemeente.
We spraken toen af dat het
kunstcentrum een aanvulling
zou zijn op het gemeentelijk
atelierbeleid. En dat werkt goed.
Geregeld stuurt de gemeente
Het atelier aan de Haagweg van beeldend kunstenaar Mary Geradts.
kunstenaars naar ons door."
Minder tevreden zijn zij over
de zwijgzaamheid van de ge
meente als het gaat om de toe
komst van het kunstcentrum.
„Wij mogen het gebouw gebrui
ken in ruil voor redelijk onder
houd en hebben inmiddels al
behoorlijk wat opgeknapt. Maar
we staan nu voor uitgaven die
onmogelijk zijn op te brengen.
Het dak is lek, en moet eigenlijk
vervangen worden. Ongeveer
een jaar geleden vroegen wij de
Het maakt je huis natuurlijk ook
erg'vol.
Ook in de tuin staan kikkers.
Eentje kun je op de waterslang
aansluiten. Eigenlijk is het huis
één grote 'Opkikker', zo hebben
we het ook genoemd. Niet al
leen vanwege al die kikkers,
maar je kikkert hier letterlijk op.
Mijn man heeft indertijd zelfs
een vlag voor de 'Opkikker' ont
worpen en ook het naambordje
op de deur geeft aan dat hier
kikkers huizen. Dat heeft hij
trouwens ook zelf gemaakt: uit
plexiglas.
Het is hier een heerlijk oord. 's
Zomers hoor je 's avonds de
kikkers in de sloten kwaken. En
soms lopen ze hier te huppelen
rondom het huis. Toen dat e
gebeurde, heeft mijn
man hem weer aan
de slootkant gezet.
Want ik heb al ge-
noeg kikkers in huis.
tekst: annemiek ruygrok
foto hielco kuipers
Suggesties voor deze rubriek
zijn welkom. U kunt op
werkdagen tussen 10.00 en
14.00 uur bellen met Anne-
miek Ruygrok, tel. 071-
5356486.
gemeente de kosten daarvan
voor rekening te nemen. We
wachten nog op antwoord. Wel
hebben wij inmiddels uit een
brief aan de buurtbewoners be
grepen dat de gemeente welis
waar probeert het gebouw te
behouden, maar dan niet voor
de huisvesting van kunstenaars.
Het merkwaardige is dat dit nog
steeds niet officieel aan ons is
meegedeeld. Binnenkort opent
de gemeente een ateliergebouw
aan de Garenmarkt, maar dat is
in feite nu al te klein. Het biedt
plaats aan twintig kunstenaars,
terwijl er op dit moment dertig
op de wachtlijst staan. De ge
meente had beter voor ons ge
bouw kunnen kiezen. Nu wer
ken hier ruim zestig kunste
naars en als sommige ruimten
wat handiger worden ingedeeld,
kunnen er met gemak tachtig
in. Op die manier is het moge
lijk in één klap het hele atelier
probleem op te lossen."
Om te laten zien wat er alle
FOTO MARJOLEIN VAN DAM
maal in het kunstcentrum aan
de Haagweg gebeurt, is onlangs
ter gelegenheid van het eerste
lustrum een fotoboek versche
nen. Kunstenares Marjolein van
Dam legde haar indrukken vast
op de gevoelige plaat, Afke van
der Tooien schreef er teksten bij
en Jos Agasi verzorgde de vorm
geving. Samen bezochten zij de
ateliers van de kunstenaars om
de sfeer van het gebouw in
woord en beel te vangen.
Het boek geeft tevens aan
hoeveel verschillende kunstvor
men er worden beoefend. Be
halve tekeningen, schilderijen
en beeldhouwwerken, maken
de kunstenaars installaties, mo
numentaal werk, videokunst en
zelfs theater. In de grafische
werkplaats kunnen j.e zelf hun
werk afdrukken en In het cur
suslokaal is ruimte om les te ge
ven. Ook is er een gast-atelier
voor buitenlandse kunstenaars
en in de eigen galeriö wordt elke
maand een tentoonstelling ge
houden.
„Ik vind het belangrijk en in
spirerend dat hier zoveel ver
schillende kunstenaars wer
ken", zegt Halbe Nicolai, schil
der en lid van de lustrumcom
missie. „Je blijft op die manier
goed op de hoogte en leert van
eikaars ervaringen. Ook kun je
via de mensen die hier werken
gemakkelijk in contact komen
met galeries en met andere
kunstenaars."
Zelf is hij bezig met de voor
bereidingen van een project om
het werk van de kunstenaars
van het kunstcentrum te pro
moten. „Ter gelegenheid van
het lustrum geven wij een luxe
doos uit met daarin afbeeldin
gen van onze kunst. Daarmee
willen we het bedrijfsleven en
de bewoners van Leiden voor
ons werk interesseren.
De doos is te koop tijdens de
Kunstroute in september. Ver
der organiseert het kunstcen
trum dit jaar performances, ten
toonstellingen en workshops.
Voorzitter Pim de Vroomen:
„We willen de stad laten zien
dat we dit een goed pand vin
den en tonen wat hier allemaal
mogelijk is."
Het fotoboek 'I need a pure
white wall, vijf jaar Kunstcen
trum Haagweg 4' te koop bij
boekhandel Van Stockum,
Breestraat 113, Leiden. Prijs
39,50. In de galerie zijn de fo
to's tot en met 5 juli - van don
derdag tot en met zondag van
13.00 tot 17.00 uur - te zien.
recensie wunand zeilstra
'Lucifer' van Joost van den Vondel door
eindexamenkandidaten van de Toneel
academie in Maastricht. Regie: Peter de
den.
De kans om een klassieker van
eigen bodem te spelen heeft
voor de afstuderende kandida
ten van de Maastrichtse Toneel
academie aantrekkelijke kanten
gehad. Na afloop van Vondels
'Lucifer' laten de spelers echter
ook wel blijken dat het flink wat
werk heeft gekost om zich de
dichterlijke taal eigen te maken.
Zelfs enige tegenzin moest wor
den overwonnen. Bovendien
moesten ze heel veel schrappen
teneinde eindeloze herhalingen
te voorkomen. Maar het was
wel, zoals ze vertelden, 'kappen
uit respect voor de schrijver,
juist orrt Vondel als het ware te
helpen'.
Al dat schrappen heeft een
speelbare kern van het stuk
overgelaten. Er zit in deze voor
stelling een aardige spanning
tussen enerzijds het archaïsch
taalgebruik en anderzijds de he
dendaagse kleding in een be
drijfskantine-achtige ambiance.
In het begin lijkt het stuk een
stevige alledaagse machtscon
frontatie binnen een groot con
cern te tonen. Alleen staan hier
niet de sociale partners tegen
over elkaar, maar de Luciferis-
ten tegenover het goddelijk ge
zag. In plaats van vele bedrijfs-
geledingen zijn het hier de
Machten, Krachten, Serafijnen,
Cherubijnen en anderen die de
onderlinge strijd aanbinden uit
vrees dat de eigen positie wordt
bedreigd door de pas gescha
pen mens.
Zelfs ondanks al dat rigoureu
ze schrapwerk zit er op den
duur iets eentonigs in de voor
stelling. Dan zijn de standpun
ten duidelijk, alleen herhalingen
volgen slechts nog. Het tekstge-
bruik van de spelers klinkt op
zulke momenten ook wel wat
minder geïnspireerd. Plotseling
tegen het einde komt daar ge
lukkig verandering in. Tenslotte
wordt de grote strijd aangege
ven door een fragment met ste
vige muziek, waarbij de volu
meknop flink is opengezet. Er
volgt nog een muzikale vocale
uitbarsting en daarna is er
slechts de anticlimax: de strijd
blijkt tevergeefs geweest, de
dreiging van de mens is weg,
Adam is uit het paradijs verdre
ven.
In deze laatste seines zijn de
spelers op hun best.j Er zijn dan
gewoon voor een paar spelers
meer mogelijkheden om zich
nog even te profileren: individu
eel en gezamenlijk. Ér is name
lijk op dat moment eenvoudig
weg meer theatraal gebaar in de
voorstelling die juist zo bedrijfs
matig en zakelijk begint. Iets
meer van dergelijk gebaar zou
wenselijk geweest zijn. De voor
stelling blijft nu iets te lang
kleurloos hangen.
Of je nu in een woonwagen woont of in een Wassenaarse villa, of je van een rijk gedecoreerde woonkamer houdt,
of van een interieur dat strak staat van het design, wie thuis blijft wil het naar z'n zin hebben. Ingesponnen in z'n
eigen coconnetje. In het ene kun je niet meer lopen van de spulletjes, in het andere heb je een paar rolschaatsen
nodig om van de ene naar de andere kant te gaan. Hoe, waar en waarom?
Rolling Stones
breken record
De Rolling Stones breken dit
jaar met de kaartverkoop
van hun concerten in Am
sterdam en Den Haag hun
eigen record, maar uitver
kocht zijn zij (nog) niet.
Tot nu toe zijn ongeveer
300.000 toegangsbewijzen
voor de Nederlandse optre
dens in het kader van de
Bridges to Babylon Tour
over de toonbank gegaan.
Voor het concert op 5 sep
tember in Den Haag (Malie
veld) zijn evenwel nog een
kleine 30.000 plaatsbewijzen
beschikbaar, aldus organisa
tor Mojo Concerts in Delft.
De Stones vestigden in
1995 hun eerste verkoopre
cord' met 292.000 kaartjes
voor zeven concerten. De
bestverkopende artiest na
de Britse groep is Tina Tur
ner die met veertien concer
ten in 1996 270.850 liefheb
bers wist te trekken.
Lenette van Dongen, Sikulu, Willem Nijholt/Gerrie van der Klei,
Anne wil Blankers, Jenny Arean/Paul de Leeuw, Matilde Santing,
Deelder/Brood/Chabot, Toneelgroep De Appel, Toneelgroep
Amsterdam, De Vliegende Panters, Ramses Shaffy, Pippi
Langkous, Nederlands Dans Theater, Sanne Wallis de Vries en
nog vele vele anderen
MAANDENLANG VOORPRET
met een theaterabonnement van de
LEIDSE SCHOUWBURG
Bel voor gratis toezending van het
Seizoenprogramma '98-'99 (071-5131941).
Snelle bestellers maken meer kans op kaarten.
Het congrescentrum Oud-Poelgeest organiseert zondag 28 juni om
11.30 uur in de tuin van het kasteel een gevarieerd muziekpro
gramma. Ben Hurrelbrinck, Irene Wiekhart en Sjef Weijers spelen
stukken voor piano en saxofoon. Voor deze niet alledaagse combi
natie is muziek geschreven door Donizetti, Von Suppé, Fauré en
Poulenc. Bij regen biedt het Koetshuis onderdak.