Wurgcontract u Hi Charles den Tex: 'Het gaat niet om spionnen' UITNODIGING AAN DE LEZERS Oranje kandidaat vermoord in Hotelletje gevonden >rdt I teed? jaar ïhalf maa le en rderdi ZATERDAG 6 JUN11998 oep va se stud ïici, in iftend aar Pa 'bolie word ei en'.gi sopen j. Dati ratie, I door CHARLES DENTEX imbtei n - hui gne. V ze nil i betoj m oge ouwd, begii n geta ïocrai aar R ie aan lijke benFi sgevi Fran t Fran cofiel jrvan Nap ij had een hekel aan herhaling. Altijd al gehad. Twee keer hetzelfde kon alleen als er iets anders, iets nieuws uit voorkwam. Daar lette hij op, en daarom zag hij feilloos wanneer .ns eeJiet nieuwe ontbrak. Wanneer de situatie een kopie jwas van de andere wedstrijd. jn gre Herkenning. Daar ging het om. Hoe sneller de her- legt m tenning, hoe trager het spel, hoe meer tijd hij had om Frans de mogelijkheden te benutten. De bewegingen op het veld, de lijnen van de bal, de gaten tussen de spelers, n Alles schoof aan zijn ogen voorbij. Als een film waar hij k de z afen toe in kon stappen om mee te spelen. Hij kon het niet uitleggen. Het was een kwestie van zien en on middellijk weten wat je moet doen. De man tegenover hem begreep dat niet. Hij wist waarschijnlijk niet eens dat er zoiets bestond. Onver stoorbaar dreunde hij door over contracten en bepa- liem v lingen, over zekerheden en flexibele clausules. Hans i, 'pas Bending, zaakwaarnemer. Adviseur. Zijn pak zat te If hou strak om zijn hijgende borstkas. Ongemakkelijk. Zijn ven ei haren waren te lang voor zijn leeftijd. Blond. Dun. rheid, Vlassig. Goud blonk aan zijn vingers, te breed en te ;gevof dik. Zijn woorden bleven aan elkaar plakken en ver- lendc schaften geen enkel inzicht. Kommaneukerij geba- nkeni seerd op de foute gedachte dat aandacht voor detail i buiii betekende dat elk detail moest worden benoemd en rnogi besproken. Ga nooit met een onaf contract op pad,' zei Ben ding. De man genoot van zijn eigen wijsheid. 'Een on af contract is als patat zonder mayonaise: je kan het wel eten, maar waarom zou je?' Hij trok zijn rechter Ie ont wenkbrauw omhoog. 'Nietwaar?' idenf Als jij het zegt.' 'Precies.' Geen ruimte. Geen beweging. 'En daarom kan het niet.' Bending legde zijn grote handen plat op tafel. 'Dat begrijp je toch wel, Pieter? Uiteindelijk heb je jezelf ermee.' Pieter hield zijn adem in. Hij begreep het wel, dat was het probleem niet. Het probleem was dat Bending niet kon zien wat hij zag. Alleen de groten zagen het. En tot die groep behoorde hij. Misschien niet in erva ring, maar in potentie, capaciteit. Het hoefde er alleen nog maar uit te komen, dan werd hij één van hen. De echte groten. Johan Cruijff, Mohammed Ali, the Sun dance Kid. Maar niet bij Groen-Blauw. Als hij daar ld bleef hangen, gebeurde er niets. '1 shoot better when I move,' zei hij. Bending lachte. Neerbuigend. Hij hees zijn zware li chaam vanachter het bureau omhoog, kwam lang zaam naar hem toe en legde een vette linkerhand op zijn schouder. Het ruime kantoor kromp onder zijn aanwezigheid. 'Natuurlijk', zei Bending. 'En we komen er ook wel. Zij willen in elk geval. Dat is mooi. F.en goed uitgangs- vermi ;e schi onal elijke itheti al stai iréén oemt lettel P^t. Maar ze bieden veel te weinig. En dan heb ik het niet eens over geld. Ik heb het over zekerheden. Met dit contract,' hij pakte de papieren van zijn bureau en nnelij zwaaide er dreigend mee, 'heb je geen enkele garantie. Alleen maar beperkingen. Je weet niet eens of je wordt opgesteld. Met dit contract kun je drie jaar op de bank zitten! Is dat wat je wilt?' Bending schudde driftig met zijn hoofd. 'Dit is waardeloos! Geloof me i 'Maar ik wil,' zei Pieter. Hij kon zijn stem ternauwer nood beheersen. Spanning en zenuwen joegen elkaar voort. Hij moest bij Groen-Blauw weg. Het volgende seizoen bood die mogelijkheid en nu het aaribod er eenmaal was, werd hij verstikt door de gedachte dat hij nog een seizoen onder in de eredivisie moest modde ren met een ploeg die elke wedstrijd met stuitend en thousiasme dezelfde fouten maakte. 'Ik WIL weg', zei hij weer. 'Ik MOET weg.' 'Ja,' zei Bending. 'Dat is lastig.' Met zachte, maar onontkoombare drang leidde Bending hem naar de deur. 'Laat dit gedoe nou maar even bij mij. In de loop van volgende week heb ik een versie van het contract zoals wij dat willen. Dan zie je vanzelf het verschil.' Hij deed de deur open en stond op het punt hem naar buiten te werken. Pieter verstar de. Elke spier in zijn lichaam reageerde op de soepele zakelijkheid waarmee Bending van hem af wilde ko men. De valsheid van de klank, de misselijkmakende ■geur van Bendings eigen, vanzelfsprekende gevoel van superioriteit. Alles was erop gericht de ruimte tot een minimum te beperken. Met zijn grote lichaam ver sperde Bending hem de weg terug de kamer in. Glim lachend. Makkelijk. Op het veld had Pieter de man met één of twee simpele bewegingen op het verkeerde been kunnen zetten, maar hier lukte het niet. Zijn fy sieke capaciteiten leken er domweg niet toe te doen. Hij draaide zich om en keek Bending recht in zijn ogen. 'Maar ik beslis,' zei hij. 'Natuurlijk,' antwoordde Bending zalvend. Inwendig kookte Pieter van woede. 'En als ik volgen de week dit contract wil tekenen, dan doe ik dat.' 'Geduld,' zei Bending. 'Dat heeft er niets mee te maken,' zei Pieter. Met een gedecideerd gebaar trok hij de deur achter zich dicht. 'Ja en nee,' zei Bending. Hij leunde achterover in zijn bureaustoel en hield de telefoonhoorn tussen zijn schouder en zijn oor geklemd. Al pratend peuterde hij een sigaret uit een pakje en stak hem op. 'Dat wil zeg gen. Ja, hij luistert wel," maar voornamelijk naar zich zelf.' Hij zweeg en luisterde. 'Met andere woorden: hij tekent volgende week. Ga daar maar vanuit. Dan kun nen we hier de zaak nog wel wat traineren, natuurlijk, maar uiteindelijk schieten we daar niets mee op. Zo dra hij heeft getekend, gaat hij natuurlijk praten en voor je het weet is het op de televisie en staat het in de krant.' Hij trok aan zijn sigaret en zoog de rook diep naar binnen. 'Precies,' zei hij, 'dan is de zaak rond. Op de cham pagne na.' Hij lachte. 'Praat jij met ze? Prima.' Hij hing op. Een paar uur later zette hij zijn Mercedes in een van de gereserveerde parkeerplaatsen van GloBall Invest, een bedrijf gespecialiseerd in het opzetten van finan ciële en fiscale constructies voor clubs. Naarmate de regels voor transfers van spelers door Europa steeds verder werden afgezwakt, nam het belang van intelli gente voorzieningen toe. De grote voetbaltalenten, waar clubs vaak tientallen miljoenen guldens in had den geïnvesteerd, konden steeds makkelijker opstap pen voor een beter contract bij een ander. Daarmee pleegden zij een regelrechte aanslag op de financiële overlevingskansen van veel clubs. GloBall Invest had al een groot aantal creatieve oplossingen bedacht waar door deze torenhoge investeringen beter werden be schermd. Maar GloBall Invest deed meer. Achter de rug van de clubs om gebruikte het bedrijf de informa tie om spelers te begeleiden die onder de knellende contracten uit wilden. GloBall Invest at van twee walle tjes en het eten was goed. Het bedrijf opereerde op de achtergrond. Zonder enige publiciteit. Ver weg van de schijnwerpers van het voetbalcircus. In een keurig, maar saai pand. Onopvallend. Met een vinger in elke pap- Bending haastte zich door de hal naar de vergader kamer aan de achterkant van het gebouw. Daar schoof hij aan bij vier andere mannen. 'Zeg het maar, Hans.' De vergadering wachtte op zijn verslag. 'Postius is peanuts,' zei hij. Hij keek de tafel rond. 'Is hier nog koffie, of doen we daar niet meer aan?' Er werd gelachen. Een van de mannen stond op en serveerde met een kleine buiging. 'Melk. meneer Ben ding?' 'Sodemieter op! Peanuts, zei ik'. Hij slurpte van de hete koffie. 'En Kluifkamp?' 'Kluifkamp is mega. Als we Postius nog een paar sei zoenen uit de markt kunnen houden, maken we de grootste transfer ooit. Voor ons dan. Zevenenveertig miljoen.' Bending floot. Hij richtte zich tot de man tegenover hem, Rens Achterman, directeur van het bureau. 'En als Postius dit seizoen over wil?' 'Dan is de kans nog steeds groot dat de Kluifkamp- deal niet doorgaat,' zei Achterman. 'Ze zijn er in Italië nog steeds niet van overtuigd dat het wel goed zit met die blessure. Postius vervuilt de onderhandelingen.' Bending lachte. 'De duurste blessure uit de geschie denis van het betaald voetbal. Hele medische staf om gekocht, gemanipuleerde röntgenfoto's, alles. Wan neer is hij weer beter?' Achterman bladerde door zijn agenda. 'Als alles goed gaat over een week of tien.' 'Wonderbaarlijk!' 'Precies.' Achterman leunde voorover. 'Daarom is de houding van Postius van het allergrootste belang.' De vergadering viel stil. Iedereen wachtte op Ben ding. Zelfs Bending wachtte op zichzelf. Wat hij nu ging zeggen, was bepalend voor de toekomst. Zijn toe komst. De toekomst van het bedrijf, van de markt. En hij kon zeggen wat hij wilde. Macht hing aan zijn huid. Hij voelde de tinteling door zijn lichaam trekken. 'Met Postius is geen land te bezeilen,' zei hij. 'Als het aan hem ligt, tekent hij volgende week.' 'Ongeacht?' vroeg Achterman. Bending knikte. 'Ongeacht het contract.' 'Lastig.' 'Dat zei ik ook al.' 'En nu?' Bending haalde zijn schouders op. 'Vanavond volgt een laatste gesprek.' 'En dan denk jij dat het opeens wel lukt?' Achtennan kon zijn ongeloof niet verbergen. Bending lachte. 'Het wordt een afsluitend gesprek,' zei hij. Pieter kende zijn kracht, maar niet zijn grens. Dat was zijn zwakte. Hij zag wat hij kon, maar hij was blind voor de macht van de ander. De aanval kwam dan ook als een volledige verrassing. Het geweld golfde over hem heen. Paniek gilde door zijn lijf. Om hem heen werd de kamer steeds kleiner. Muren denderden tegen zijn hoofd. Hij keek, zijn ogen priemden door de wilde agressie. Hij zag de lijnen. Het gat viel. Hij wist dat daar de opening lag, de doorgang. Zo dichtbij dat het bijna tastbaar leek. Hij voelde de ruimte. Het zoog hem naar binnen. Ik ben er door! Dacht hij. Dacht hij. Maar hij dacht helemaal niets meer. Zijn lichaam trok uit alle macht aan de handen om zijn keel. Het gat was verdwenen. 'Transfer uitgevoerd,' zei de man. Een schrijver van misdaadverhalen moet niet alleen beschikken over een vaardige pen en een inventieve geest, maar ook over psychologisch inzicht, feiten kennis en het vermogen om sfeer en intrige 'neer te zetten'. Deze krant daagt u uit in de huid van een misdaadschrijver te stappen en een verhaal te schrij ven. Het hierbij afgedrukte krantenbericht over de moord op de jonge voetballer dient hierbij als uit gangspunt. Stuur uw - getypte - verhaal, dat maximaal 1000 woorden mag tellen, vóór zaterdag 13 juni naar: Se cretariaat Bruna Gouden Strop, Postbus 69, 1390 AB Abcoude. Handgeschreven inzendingen, verhalen op floppy's en verhalen die naar andere adressen dan het bovenstaande zijn gestuurd, worden niet ge accepteerd. Een deskundige jury, bestaande uit een uitgever, een bibliothecaris, een misdaadschrijver, een recen sent en een boekverkoper, beoordeelt alle inzendin gen. Het beste verhaal wordt op zaterdag 27 juni af gedrukt in de kranten die zijn aangesloten bij de Ge associeerde Pers Diensten (GPD). De winnaar ont vangt bovendien de vijf titels die zijn genomineerd voor de Bruna Gouden Strop 1998. Het gaat om de volgende, door de auteurs gesigneerde boeken: Fo tofinish door Jac. Toes, Het spel door Onno te Rijdt. De frontrunners door Ed Sanders, Code 39 door Charles den Tex en Slangen aaien door Mirjam Boel- Het winnende verhaal zal vanaf 27 juni tevens op de Internet-site van Bruna (http://www.bruna.nl) te vinden zijn. Charles den Tex werd in 1952 geboren in Camberwell, Australië. Hij volgde zijn middel bare schoolopleiding in Leiden en Oegstgeest. Na omzwervingen in Londen en Parijs keerde hij in 1980 terug in Nederland. Hier vestigde hij zich als zelfstandig tekstschrijver. Aanvan kelijk volledig gericht op reclame, specialiseer de hij zich later in de interne bedrijfscommu nicatie. Zijn huidige praktijk omvat zowel communicatieadvies als organisatieadvies. Den Tex debuteerde in 1995 bij uitgeverij Bert Bakker met de thriller Dump, waarin de internationale handel in chemisch afval cen traal staat. Dump werd genomineerd voor de Bruna Gouden Strop van dat jaar. In 1996 volgde zijn tweede, Claim, over grootscheepse fraude in de zeeverzekering. Ook Claim werd genomineerd voor de Bruna Gouden Strop. Eind april van dit jaar verscheen zijn derde thriller, Code 39, dat zich afspeelt tegen de achtergrond van een heimelijke en zeer vijan dige bedrijfsovername. En, het wordt bijna eentonig, ook Code 39 sleepte een Gouden Strop-nominatie in de wacht. Voor dit boek maakte hij 'researchreizen' naar Dubai en China. Voor hem waren dat de krenten in de pap. „Een grote reden om te schrijven is dat ik plekken op de wereld zie, waar ik anders nooit zou komen." Den Tex' boeken onderscheiden zich door de duidelijk internationale setting van de ver halen en door de manier waarop ze zijn gesi tueerd in het Nederlandse bedrijfsleven. Den Tex heeft een soepele, Amerikaans aandoende stijl, waardoor zijn werk wel wordt vergeleken met dat van de grote namen in het genre, zoals John Grisham, Michael Crichton en Mi chael Ridpath. „Die stijl is belangrijk", zegt hij. „Amerikanen en Engelsen hebben vaak een enorm vertelgemak, waardoor je die verhalen gewoon opvreet. Dat moet ik ook hebben, en dat lukt heel aardig. Als ik tenminste de reac ties mag geloven". De 45-jarige Den Tex zoekt de spanning in zijn verhalen door gewone mensen, met een normale baan bij een of ander bedrijf iets te laten meemaken, in het werk, waardoor zij verzeild raken in de machinaties en intriges van het internationale bedrijfsleven. „Het gaat niet om spionnen, politie, geheime diensten of actie-supermannen die alles aankunnen", zegt hij, „maar om de vraag wat mensen doen wanneer het erom gaat spannen. En dan liefst in een herkenbare situatie. Dat is het mooiste. Dat lezers denken: 'Shit, dat kan je inderdaad gewoon maar overkomen.' Dan wordt het door de herkenbaarheid al spannend en mee slepend. Als je tenminste ook nog een goed plot hebt en een bepaald tempo en afwisseling en noem maar op." In 'Wurgcontract', hierbij afgedrukt, gaat Den Tex u voor. Hij baseerde dit verhaal op het krantenbericht dat als uitgangspunt dient voor de verhalenwedstrijd in het kader van de maand van het spannende boek. Hei negentienjarige voetbalta- r lent Pieter Postius is gistermid dag dood aangetroffen in een kamer in een louche hotelletje 8™yTT," T,h'We 1010 1 ul zelfmoord. De fen. De harddn.es waren vcr- «*SI'wa!1ïreri,Waar'>OS,'HS f,0p' s,apd Mgische verweel, was van binnenuit of- kramen. Als bondscoach Hek- flrft Iwl ,e a8cn'en hel king had bestolen om Postius haddon geforceerd, trof voor de wereldkampioenschap. nn pen op te toepen als vervanger voor de langdurig geblesseerde Dennis Kluitkamp, had hij mo gelijk tegen België moeten spe- n .u a f""j wultutlJc men het ontzielde lichaam var Postfr^amSe n,C"r de getalenteerde aanvaller aan. t os lus is door een mtsdnif om Om zijn nek zat een touw met he leven gekomen, zo heeft een aan hei andere eind de uit het De voX/llVWïCr 9eVfSt'8d PIaf°nd getrokken hanglamp. maanden triomfen vforckf'als po^^amlee^dee^hT15 d?°rde het belang van het onder- spits van de hoofdstedelijke ere sHchTofTer divÏJ he' ZtX* de P0,i"e verder geen divisionist Groen-Blauw. maak- in nek en hals had^Vh^rT? doen. Ook het* te kans om met Orante af te rei HLÏEÏnJ 1 Vin§p™f- bestuur en de technische lei- ^Aanvankelijk ging de door de afoWius' hotelkamer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 51