Boeddha als bron van levenswijsheid Veiling inboedel In de Ruimte levert drie ton op C Kerk Samenleving VRIJDAG 5 JUN11998 Zomeravondzang in Katwijk katwuk In de Oude Kerk aan de Boulevard in Katwijk aan Zee is op woensdagavond 10 juni weer een Zomeravondzang. Tijdens deze bijeenkomst treedt het christelijk gemengd koor Debarim onder leiding van Ad de Joode op. De kerkdeuren gaan om 19.15 uur open, vanaf 19.50 uur is er samenzang en om 20.00 uur be gint het eigenlijke programma. Bij de uitgang is er een collecte voor het evangelisatiewerk op de campings in Katwijk. De orga nisatie is in handen van de gezamenlijke Evangelisatiecommis sie van de Hervormde Gemeente en de Gereformeerde Kerk van Katwijk aan Zee. Polen hebben heimwee naar paus Vaticaanstad» Paus Johannes Paulus II begroette gisteren op het Sint Pietersplein zo'n 6.000 Poolse landgenoten die zich hadden verzameld voor een openlucht audiëntie. De Polen vierden de 'verjaardag' van de Polen-reis van de paus, nu een jaar geleden. Ze riepen de heilige vader op om volgend jaar opnieuw een be zoek aan zijn geboorteland te brengen. foto af> Christenen in moslimlanden alphen aan den rijn» De Nieuw Leven Evangelie Gemeenschap houdt op woensdag 10 juni een bijeenkomst over christenen in islamitische landen. Een medewerker van de stichting Open Doors gaat in op de problematiek. Ook wordt de film 'Behind the sun' vertoond. Deze film gaat over een moslimstudent die tijdens zijn verblijf in het Westen tot het christendom is bekeerd. Bij terugkomst in zijn geboorteland wordt hij behandeld als tweederangs burger. Met deze film wil Open Doors bewogen heid opwekken met christenen en met name met ex-moslims. Open Doors is een interkerkelijke stichting die sinds 19955 op komt voor vervolgde christenen. Het programma begint om 20.00 uur en heeft plaats in de aula van het Scala College, Dia mantstraat 31 in Alphen aan den Rijn. Expositie Joods Historisch Museum amsterdam Het religieuze en het seculiere jodendom in de Is raëlitische samenleving staan centraal in de nieuwe expositie van hel Joods Historisch Museum die op 12 juni start. De ten toonstelling bevat foto's van de Israëlitische fotograaf Joel Kan tor en is getiteld 'Tussen Jeruzalem en Tel Aviv. Foto's van Joel Kantor'. De expositie past binnen de serie exposities die het mu seum samenstelde in het kader van het vijftigjarig bestaan van Israël. In de expositie van Kantor fungeren de steden Jeruzalem en Tel Aviv als metafoor voor de twee kanten van de Israëlitische maatschappij. De moord op Jitschak Rabin in 1995 vormde een dieptepunt van het al lang sluimerende conflict tussen twee op vattingen: de opvatting of Israël een gewone staat voor het jood se volk is of een staat waarin het religieuze recht, de halacha, be palend is. Kantor legt zich met name toe op het fotograferen van het 'menselijk landschap' en richt zijn lens op het hart van de Is raëlitische samenleving. Kenmerkend vobr de stijl van Kantor is zijn poëtische verbeelding van de verschillende werkelijkheden: zowel verrassend als onthullend. Momenteel is de tentoonstel ling 'Een onbekend bestaan. Oriëntaalse joden van Centraal- Azië en de Kaukasus' nog te bezichtigen. Deze blijft staan tot 22 september. De foto's van Joel Kantor zijn te zien van 12 juni tot en met 11 oktober. Voor beide tentoonstellingen geldt een toe slag van 2,50 gulden op de normale toegangsprijs. BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen: te Genemuiden: W Ar- keraats te Werkendam; te Goudri- aan en Ottoland: J.C. Trouwborst, kandidaat uit Utrecht; te Lekker- kerk (deelgemeente Het Venster) en 't Harde (tweede predikantsplaats): A. Jonker te Barendrecht; te IJmui- den-Oost (SoW): B.C. Helmerste Wormerveer(SOW). Aangenomen: naar Moerkapelle: A. Schaap te Herklngen. Bedankt: voor 's-Gravenzande: C G. Graafland te Aalsmeer; voor Wier den: A W. van der Plas te Waddinx- veen. UNIE VAN BAPTISTENGEM. Beroepen: te Arnhem-Zuid, W.P. van Berkel te Hoogeveen. REDACTIE DICK VAN DER PLAS, 0? De veiling van de inboedel van de fail liete stichting In de Ruimte heeft bijna 300.000 gulden opgeleverd. ,,Dat valt niet tegen", zei curator C. Schoonder- beek gisteren. Met de verkoop van het onroerend goed van de evangelische organisatie hoopt hij de resterende schuld van ruim 6 miljoen gulden weg te werken. Schoonderbeek heeft zich erover verbaasd dat de openbare veiling niet is bijgewoond door vertegenwoordi gers van de stichting Herstart In de Ruimte. ,,Nu hebben ze geen spullen meer", zei hij. „De veiling deed ons te veel verdriet. Daar gaan we niet kij ken", verklaarde E. Gieseler, financieel adviseur van de stichting Herstart. „En wat moeten we met computers uit de prehistorie?" De curator heeft nog altijd geen concrete (financiële) plannen van Herstart ontvangen. Gieseler ontkent dit. Herstart heeft de curator aangebo den het onroerend goed gedeeltelijk of zelfs volledig te kopen. Positief vermogen „We hebben Schoonderbeek schrifte lijk gevraagd hoeveel hij ervoor wilde hebben. Maar hij heeft niet geant woord." Gieseler houdt vol dat In de Ruimte een positief eigen vermogen heeft. Een datum voor de verkoop van het onroerend goed staat volgens Schoon derbeek nog niet vast. Enkele project ontwikkelaars hebben zich al wel ge meld. Ook is de curator met belang stellenden in gesprek over de overna me van het studiebijbelproject en de boekhandel van In de Ruimte. Het po pulaire kinderblad De Goede Herder was al aan de Evangelische Omroep verkocht. Het rehabilitatiecentrum is gesloten. Tonny Kurpershoek-Scherft vertaalt klassieke boeddhistische geschriften De rechtbank verklaarde de sti gen In de Ruimte, Rehabilitatie en Studiebijbelcentrum begin failliet omdat de organisatir' schuld van 6,5 miljoen gulden h le veertig medewerkers verlore baan. De oud-directeur en opr H. ter Welle, heeft eind mei verder gevraagd voor zijn eigenmachtujsc treden in het verleden. Het in: bestuur had hem beschuldigd »_va renlangwanbestuur. lie |pu ïlijk orbi NBOI Ze heeft ook zelf de leeftijd der wijzen bereikt. Niet alleen de fysieke ongemakken van de ouderdom hebben Tonny Kurpershoek-Scherft het leven doen relativeren. Ook uit andere bron kent de Hengelose schrijfster de betrekkelijkheid van het menselijk leven. Al jaren vertaalt ze klassieke boeddhistische geschriften uit het Pali, een middelindische taal nauw verwant aan het Sanskriet, in het Nederlands. Vijf boeken over het boeddhisme heeft Tonny Kurpershoek-Scherft op haar naam staan. Onlangs voegde ze er een zesde aan toe. De 'Milindapanho', de Vragen van Milinda, een tweespraak tussen een Griekse koning en een boeddhistische monnik. Een boek dat behoort tot de grote wijsheidsboeken van de wereldliteratuur, maar in Nederland ten onrechte weinig aandacht krijgt. Een enorme boekenkast siert de wand van haar woonkamer in Hengelo. Twee prachtige grote goudkleurige boeddhabeelden elders in het ver trek trekken onmiddellijk de aandacht van de be zoeker. Tonny Kurpershoek-Scherft drentelt door de kamer. Pakt tijdens het gesprek dan weer eens dit, dan weer eens dat boek uit de kast. „Kent u dit soms ook?", vraagt ze uitnodigend. Boeken over het boeddhisme, over het oude India, over het Pali, de heilige en, zegt ze, zo heel mooie taal van het boeddhisme, ze zijn haar lust en haar le ven. Trots is ze ook op haar eigen, recent verschenen boek; de vertaling van een klassiek geschrift uit de rijke boeddhistische literatuur. Het Pali-ge- schrift stamt uit Noordwest-India, waarschijnlijk uit de eerste eeuw voor Christus. Het beschrijft een tweespraak tussen de Griekse koning 'Milin da' en de boeddhistische monnik 'Nagasena'. Alle centrale thema's uit de levensleer van Boeddha passeren de revue: omgaan met het lijden, wijs heid, goed gedrag, de menselijke psyche, het pad naar bevrijding: dit alles beschreven in fantasie rijke teksten. De Hengelose doctor in de neerlandistiek, die la ter nog Sanskriet en Pali ging studeren, ergert zich al lange tijd aan het gebrek aan aandacht voor de wijsheidsliteratuur van het boeddhisme. Waar de Tau-te-tjing van Lautse, de grondlegger van het Chinese taoïsme en de hindoeïstische Upanisjads-geschriften in het westen nogal eens in de belangstelling staan, blijven de boeddhisti sche klassieken doorgaans onderbelicht als bron van levenswijsheid. Tonny Kurpershoek-Scherft is bestuurslid van de Stichting Vrienden van het Boeddhisme, die zich ten doel stelt te bekijken hoe en welk waardevol boeddhistisch gedachtengoed het westerse leven zou kunnen verrijken. Anders dan het christen dom, het jodendom en de islam is het boeddhis me geen wereldgodsdienst in strikte zin. In het boeddhisme ontbreekt een Schepper-God die een bedoeling heeft met zijn schepping. Het is een levensleer, gebaseerd op het gedachtengoed van de Indische vorstenzoon prins Siddattha Gotama, die 525 jaar voor onze jaartelling als de Boeddha op vijfendertigjarige leeftijd 'tot verlich ting kwam'. Lijden Zelf vatte de Boeddha zijn heilsleer samen in de 'vier edele waarheden', die hij al in zijn eerste prediking aan de mensen voorlegde. Elk levend wezen, gehecht aan de lusten en aan zichzelf, zo leerde de Boeddha, vindt het lijden op zijn weg, omdat alles in de wereld vergankelijk en veran derlijk is. Dat lijden heeft geen zin en bedoeling, maar wel een oorzaak. Die ligt in de bestaansdrift van de mens, het zich begerig toeëigenen, zonder iets ook maar een ogenblik onveranderd te kun nen vasthouden. Genezing vari het lijden treedt in zodra een mens zich niet meer hecht en kan loslaten. Ook het eigen Ik wordt gerelativeerd, omdat het een steeds veranderend samenspel is van componenten. Foto uit de archieven Juist dankzij het onafgebroken veranderen is er ook geen stilstand, gaat het leven in de wereld al tijd door. Tonny Kurpershoek-Scherft: „De vierde edele waarheid bestaat erin dat er een weg is die naar het heil voert. Als de onwetendheid eenmaal is verdreven en de juiste zienswijze heeft postge vat, zal ook het juiste voornemen ontwaken. Dat kan door meditatie, door oefening en onderzoek van de eigen geest." Goed gedrag (geweldloos heid en onbaatzuchtigheid), vertrouwen in de verlossing van het lijden, je eigen energie kennen en ontwikkelen, het bewustzijn van de verganke lijkheid en veranderlijkheid van levende wezens en de dingen, en meditatié zijn de eigenschappen die een boeddhist zou moeten nastreven. Misverstand Dat boeddhisten zich terugtrekken uit de wereld en het lijden in de wereld hun onverschillig laat berust op een groot misverstand, aldus de Hen gelose schrijfster. „Boeddha bindt zijn volgelin gen op het hart om de gulden middenweg te kie zen. Een tussenweg tussen enerzijds een hoog moedig en pijnlijk ascetisme en anderzijds toe- geeflijldieid aan luimen en lusten. Het genieten van de goede dingen van het leven hoort daarbij. Zo hield Boeddha zelf ook van lekker eten en van mooie natuur en werd hij geraakt en ontroerd door het lijden van mensen en dieren dat hij om zich heen zag. Maar dat alles in het besef dat het leven vergankelijk is en' voortdurend aan veran dering onderhevig. Waarom het boeddhisme haar zo aanspreekt en fascineert? Lang hoeft de kleine oude dami een jeugdige uitstraling er niet over na te d' „De wereld van de verschijnselen is bij hen enorm ruim en breed. Ook de godenwerelt geschakeerd, goden sterven ook weer. Alle? persoon en individu is leeft een tijd en gaai na weer over in iets anders. In het boeddhii. wordt uiteindelijk geen antwoord gegeveniA bovennatuurlijke vragen over het menselijf 1 staan en de wereld, omdat de mens dat tocJ kan vatten. Als wij mensen woorden gebrul perken we tegelijkertijd datgene wat die wo uitdrukken in en grenzen het af. Hoe zou jtlen mers het Absolute kunnen uitdrukken? HePP1 dhisme kent geen eeuwige waarheid, die vr eens en altijd geldt." tdei Dat maakt het boeddhisme ook actueel als*®^ van levenswijsheid voor alle tijden en voori d culturen, legt ze uit. 1 „In het boeddhisme heerst bovendien een|en piële verdraagzaamheid tegenover andere i011 tingen over het leven, juist omdat de laatstfaP waarheden onvindbaar, in elk geval onzegtP^1 blijven. Dan luister je automatisch naar ellr dere mening en heb je ook een luisterend $*9 voor andersdenkenden." 1 a not ing Milindapanho, De vragen van Milinda, ve£ uit het Pali, ingeleid en van aantekeningei voorzien door Tonny Kurpershoek-Schei#0 geverij Asoka, Nieuwerkerk aan de Ijssel,re Prijs 32,50 gulden. ISBN 905670014. 1 Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing een ingevulde bank- of girocheque ter waarde van vijf gulden (voor een exemplaar van 13 bij 18 centimeter in zwart wit) op te sturen naar het Leidsch Dagblad, t.a.v. Leidsch Dagblad Archieven, Postbus 54, 2300 AB Leiden of door contante be taling aan de balie van het Leidsch Dagblad aan de Rooseveltstraat 82. U ontvang de foto binnen drie weken. LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 7 maart 1860) ANNO 1898 ANN01973 Maandag 6 Juni LEIDEN Hedenmorgen had aan het station al hier een zeer ernstig ongeluk plaats. Twee sjou wers, S. en Van D. genaamd, die aangenomen had den een waggon heipalen te lossen en te vervoeren naar het werk aan de Schrijversbrug bij de Zijlsin gel, waarvoor zij bestemd waren, stonden boven op de nog op den waggon liggende balken, om deze met behulp van een koevoet één voor één van den waggon af te rollen in het daarbij liggende water ten einde er later een vlot van te maken. Op een oogenblik rolde echter een balk niet zooals de andere regelrecht over zijn geheele leng te naar beneden, doch kreeg het zware einde plot seling veel gang, waardoor het lichte gedeelte in de hoogte wipte tegen den balk, waartegen de werklieden met de voeten geschoord stonden. De werklieden stortten daardoor aan de andere zijde naar beneden en de losgeschoten balk kwam ins gelijks aan dezelfde zijde van den waggon op den grond terecht. Een paar werklieden, die het ongeluk zagen ge beuren, spoedden zich onmiddellijk naar de plaats des onheils en vonden de ongelukkige S. met een eind van den paal op den hals, bijna dood, en Van D. een paar meter weggeslingerd, vermoedelijk door een klap, dien hij van den balk kreeg, toen deze op den grond terecht kwam. Beiden zijn onmiddelijk op een ladder, bedekt met kleeden, naar het academisch ziekenhuis ge dragen, waar S. spoedig overleed en Van D. bleek een paar ribben gebroken te hebben. De getroffe nen zijn respectievelijk 35 en 41 jaren oud en in deze gemeente woonachtig. dinsdag 5 juni SASSENHEIM De gymnastiek vereniging Teylingen is op 22 mei 1948 gestart als ,,den eersten Katholieken Gymnastiek voor Da mes". Het oude notulenboek ver meld van de eerste vergadering van het bestuur van de piepjonge vereniging met het grote bestuur van de sportclub Teylingen, ,,dat de heren bloosden toen ze zagen dat er dames in het bestuur za ten." Maar, zo vermeld dat boek ook: ,,Op het eind van de verga dering was de heren gebleken dat het best was meegevallen." De vereniging telt thans 360 leden. Allen zijn de afgelopen da gen betrokken geweest bij de feestelijkheden ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan. Of men kwam in actie tijdens de onder linge wedstrijden en/of vierde het feest tijdens de feestavond in het KSA-gebouw of tijdens de twee filmvoorstellingen die werden ge houden. In de Pancratiuskerk werd door pastoor Van Boxmeer voor Teylingen een mis opgedra gen. Tijdens de feestavond wer den door voorzitter Krikhaar enige mensen van het eerste uur gehul digd. Mej. Lies van Nobelen, het KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356356 Postadres: Postbus 54, 2300 A8 Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/ vr. 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071 -5128 030 DIRECTIE B.M. Essenberg, W.M.J. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, T. van Brussel (adjunct) L F. Klein Schiphorst (adjunct) REDACTIE J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst J. Preenen chef red. Groot Leiden A.J.B.M. Brandenburg, chef eindred. regio F Blok, chef eindredactie algemeen W.F Wegman, chef red. Duin en Bollenstreek W. Spierdijk, chef sportredactie T. Brouwer de Koning, chef Rijn- en Veenstr. E. Straatsma, chef red Regio Leiden r.I Redactie: Hoofdredactie: 071-i z< ADVERTENTIES j. y Maandag t/m vrijdag van 8 30 tot It' 071-1 o rubrieksadvertenties^ i Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot llbr 07'-f d ABONNEMENTEN pn bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) Eht per half jaar acceptgiron\v per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging versö? het automatisch afschrijven van het abo» D' geld, ontvangen 1,- korting per betalirATl1 VERZENDING PER POST tlSl per kwartaal (nl) Jte LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETTE?11 Voor mensen die moeilijk lezen, slech^J hebben of blind zijn (oieen andere /edsic hebben), is een samenvatting van het reiJar is uit het Leidsch Dagblad op geluii Gisteravond was de aula van de Alphons Ariënsschool omgetoverd in een Alkmaarse kaasmarkt. Compleet met kaasmeisjes, kaasdragers en toeristen was door de 4e en 5e klas een echte marktsfeer geschapen. De opvoering van de musical 'De tovenaar van Alkmaar' was een succes. foto archief leidsch dagblad K N H U I enige actieve lid vanaf het begin en mevrouw Van Vliet, het oudste lid in leeftijd, kregen in aanwezig heid van o.a. de heren Hendrik- sen, Van Veelen (twee van de op richters) en Goddijn (eerste tech nische leider) een bloemenhulde, terwijl Chr. Rewijk meteen horlo ge werd bedacht. Chr. Rewijk is niet alleen vanaf de oprichting lid geweest (van adspirant tot be stuurder), maar is ook de huidige technische leider. Voor het bestuur van Teylingen gymnastiek waren er begrijpelijk ook gelukwensen en cadeaus. De leden boden een mini-trampoline aan en van de heer Ter Meer (van Hygia) was er een wisselbeker, waarvoor nog een bestemming zal worden gezocht. ONGEVALLEN DIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonderd feesj Academisch Ziekenhuis, zaterdag 13 00 t/m dinsdag 13 00 en vanaf w 13 00 t/m vrijdag 13.00 u. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071 -5178178 Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131 Academisch Ziekenhuis: tel. 071-5269111.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 14