Vierjarige Victoire de ster in 'Ponette' De Amerikaanse borstklopperij van Richard Gere Films The Real Blonde schopt tegen open deuren Stamgasten centraal in nieuwe Jos Stelling Hollywood en politieke betrokkenheid zijn als water en vuur MARISKA GRAVELAND Red Corner Te zien Lido, Leiden; Delfia, Delft; Pathe, Scheveningen Er kleeft altijd iets onechts aan films uit de Droomfabriek die misstanden in de wereld als thema hebben. Hoe moedig het streven van Schipperen tussen twee genres in Red Corner ook is om het mensonteren de Chinese rechtssysteem aan de kaak te stellen, het blijkt uitein delijk slechts een omhulsel voor een ma tige thriller. Optimisten zouden Red Corner kunnen zien als een eer ste stap van Hollywood richting minder leeghoofdige actiefilms. Films die willen ontsnappen aan de regels van het actiegenre kunnen echter vaak niet kiezen. Het actiegenre schrijft immers voor dat het verhaal een aantal achtervolgingen en een moord bevat, terwijl de politieke film onthullende feiten en integriteit van de makers vereist. Red Corner schippert tussen beide genres, waardoor het ide aal, een geslaagde samensmel ting tussen een makkelijk te verteren vorm en een moeilijk in de markt liggend onderwerp, bij lange na niet wordt gehaald. Richard Gere speelt een advo caat die na gedane zaken in bed duikt met een mysterieuze Chi nese schone, die de volgende dag dood wordt aangetroffen. Hij wordt uit zijn bed gelicht door de politie, in een cel ge gooid en binnen een week na een rommelig proces ter dood veroordeeld. De kogel die voor hem is gereseiveerd, zal betaald moeten wor den door zijn eigen familie. Gere ver bond zich aan de film. omdat deze aansluit bij zijn in spanningen als mensen rechtenacti vist voor de door China onderdrukte Tibetanen. Red Corner bekritiseert het Chi nese rechtssysteem, wat er voor zorgde dat de film niet in China vertoond mag worden. Gere maakte zich door zijn anti-(Chi nese houding al niet geliefd bij de autoriteiten, met Red Corner is hij nu definitief tot persona- -non-grata uilgeroepen. Probleem met Hollywood -films die een aanklacht willen zijn tegen de politiek van verre landen is echter dat de Ameri kanen zichzelf iets te vaak op de borst kloppen. Er is uiteindelijk een Amerikaan voor nodig om een Chinese advocate de on rechtvaardigheid van haar justi tieel apparataat te laten inzien. Iets meer respect voor het be wustzijn van de Chinezen had de film gesierd. DERDAG 4 JUN11998 f '30ILON tel. 070-3471656, in win- intrum Babyion. anic 12 jr., dag. 14.00, 20.00. ft Luggage al., dag. 13.15, 17.45, •.AF/45 (di niet om 17.45, 19.45). im j£'neTeun al., dag 21.45; do vrdi ranCP 15.30. en ie Big Lebowski 12 jr., dag. 19.00, I 45. oQirakter 12 jr., dag. 15.15; do vr ma 'ook 13.30. igrimas Negras 12 jr dag. 18.00. 2_6 dicule 16 jr., di 19 30 lastasia al., Ned gesproken, za zo 115.30. weifP' 'n Tuka Land al., Ned ge- d<a poken, za zowo 14.00. r heFOPOLE 1 tel. 070-3456756, Car- n sélaan 16 tanic 12 jr., dag 14.00, 20.15. uur.ROPOLE 2 ickie Brown 16 jr dag. 13.30, armroo, 21.00. ia Bibber al., za zo wo 13.30. r'^ROPOLE 3 pclone al dag. 13.30, 16.15, r3_00, 21.45. uur'R0P0LE 4 5 Good As It Gets al., dag. 16.15, 5 00. 21.45; do vr ma di ook 630 IETROPOLE 5 fingsofthe Dove al dag. 13.30, 4.45. [ov^e Big Lebowski 12 jr .dag 16.15, podf 43 )0 uHÉ Scheveningen tel. 070- 15738. Kurhausweg2. lekie Brown 16 jr dag. 11.20, p.30, 17.40, 20.50 pawn 16 jr., dag 12.30, 14.50, IM p 10, 19.30, 21.50. fed Corner 16 jr., dag. 13.00, deifc.50, 18.40, 21.30. leri.S. Marshals 16 jr., dag., 12.10, o.a.5.10. 18.10,21.10. als itanic 12 jr., dag. 12.00, 16.00, e aC 00. I ReplacementKillers 16 jr., dag. 1 (117 40. 19.540. 22 00; do vr ma di ^eebk 13 20. 15.30. Mercuring Rising 16 jr dag. 16.10, 18.50, 21.20; di niet om 21.20; do vr ma di ook 13.30 Deep Impact 12 jr., dag. 13.40, 16.20, 19.00, 21 40; za zo ook 11.00. Sneak Preview 16 jr., di 21.10. Mouse Huntak, za zowo 12.50, 15.00. Pippi Langkous al., Ned. gesproken, za zowo 12.00, 14.00. HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030, Spui 191. Die Salzmanner von Tibet 16 jr.. dag 19.15, 21.45; ma niet 21.45; wo ook 14.00, 16.15. Love and Death on Long Island 16 jr.. dag. 19.15, 22.00; zo ma wo ook 16.15. Marie, Baie des Anges 16 jr., za t/m wo 19.15; wo ook 14.00. Hard Eight 16 jr., za t/m wo 21.45; wo ook 16.15. TUSCHINSKI tel. 070-3655660, Bui tenhof 20. The Real Blonde aldag. 12.00, 14.20, 16.40, 19.00,21.20. In &Outal., dag. 17.10, 19.20; do vr ma di ook 12.50, 15.20. Wag the Dog al., dag. 12.20, 14.30, 16 50.19.10,21.50. U.S. Marshals 16 jr.. dag. 12 10. 15 10. 18.10.21.10 Deep Impact 12 jr., dag 12.30, 15.30, 18.30,21.30 The Edge al dag 19.10, 21.40, do vr madiook 11 50. 14.15. 16.40. The Rainmaker 12 jr., dag. 22.00. Mouse Hunt al za zowo 12.20, 14.40, 17.10 Pippi Langkous al., Ned. gesproken, za zowo 12.30, 14.30, 16.30. OMNIVERSUM tel. 070-3545454, Pres. Kennedylaan 5. Cosmic Voyage al., di t/m zo 11.00. The Living Sea al di t/m zo 12.00. Everest al do t/m zo 13 00, 15.00, 19.00, 21.00; di wo 13.00, 15.00. Alaska: Spirit of the wild al di t/m zo 14.00, 17.00 Thrill Ride al., do t/m zo 16.00, 20.00. 22.00; di wo 16.00. Regisseur Jacques Doillon hekelt 'de hypocriete aandacht' Vervreemding, dood en emotioneel isolement zijn con stanten in het werk van de Franse cineast Jacques Doil lon. Zijn nieuwste film Ponette, met een prachtige titelrol van de vierjarige Victóire Thivisol, lijkt de weg naar een iets groter publiek te banen. maken haar spelenderwijs ook het mikpunt van wrede spelle tjes. Hartverscheurend is het moment waarop een vriendin netje Ponette voor de voeten werpt dat ze haar moeder heeft vermoord. „Op schoolpleinen worden, soms zonder dat je het ziet, hal ve oorlogen gevoerd", zegt Doil lon. „Als kinderen niet naar school willen, of leerproblemen hebben, is dat vaak omdat ze niet zijn opgewassen tegen die onderlinge hardheid. Vrijwel al le dialogen in Ponette zijn geba seerd op wat ik zelf gehoord en gezien heb en ik heb eindeloos geluisterd. Als sommige scènes weerstanden oproepen, omdat ze inderdaad hard zijn, dan moet dat maar. Dit is de eerlijk ste film die ik over de jeugd had kunnen maken." De regie van zijn jonge spe lers die geen dialogen kon den lezen is sterk. De ac- teerscènes mogen dan de in druk wekken dat ze al improvi serend tot stand zijn gekomen, ze zijn in werkelijkheid geba seerd op vrijwel volledig uitge schreven dialogen, die woord voor woord werden gerepe teerd. Tijdens de opnames gaf Doillon voortdurend aanwijzin gen, die later in de geluidsmon- Victoire viel me op omdat ze geestelijk volwassener was dan leeftijdsgenootjes", vertelt Doil lon. „Vervolgens moet je aftas ten of zo'n kind de film ook graag met je wil maken. Er moet een vertrouwensband ontstaan. Ik heb Victoire gekozen omdat ze in staat was emoties over te dragen. Dat is moeilijk te bepa len als een kind zo klein is, maar dat is wel de essentie; ik zocht naar een bepaalde stijl van acteren." Die keuze is uitstekend uitge pakt. Victoire speelt een memo rabele rol als meisje, wier moe der is omgekomen in een auto ongeluk. Een film lang zien we hoe de kleuter die dood een plek in haar leven probeert te geven. Niet via de weg van ac ceptatie, maar door verzet tegen het langzaam dóórdringende besef dat ze haar moeder mis schien nooit zal terugzien. Met de camera op ooghoogte, neemt Doillon de kijker mee in haar belevingswereld. Speelkameraadjes begrijpen nog wel dat Ponette verdrietig is en proberen te troosten, maar tage weer werden weggefilterd. Voor haar vertolking van haar zware rol werd Victoire Thivisol op het filmfestival van Venetië, door een jury onder voorzitter schap van Roman Polanski, be kroond met de prijs voor beste actrice. En daarmee was ook een publicitaire rel van formaat geboren. Ridicuul om een vier jarig kind te prefereren boven actrices die het métier beheer sen en tot meer in staat zijn dan het louter opvolgen van regie aanwijzingen, meenden critici. Harder werd de regisseur ge raakt door de suggestie dat deze zware rol voor de jonge actrice wellicht emotionele schade zou veroorzaken. „Ik heb Victoire tijdens de op names laten begeleiden door een psycholoog en heb met alle kinderen die acteren in de film afgesproken dat ze op ieder mo ment mochten stoppen. Ik heb met de kritiek leren leven, maar vind de aandacht wel hypocriet. Ter voorbereiding van mijn nieuwe film praat ik met kinde ren die in aanraking zijn geko men met justitie. Vaak zijn het kinderen die op jonge leeftijd mishandeld zijn en grote emo tionele schade hebben opgelo pen. Het zou beter zijn als mijn critici zich zorgen zouden ma ken om de kinderen die het écht slecht hebben. Maar de treurige werkelijkheid is dat de ze ellende door de meeste Fran sen gewoon wordt geaccep teerd." FILM RECENSIE MARISKA GRAVELAND The Real Blonde Te zien Trianon, Leiden; Tuschinski, Den Haag. Al een tijdje zit de Amerikaanse 'onafhankelijke' film in een dip. Na Jim Jarmusch en Hal Hartley is er niemand opgestaan die werkelijk vernieuwend bezig is en tegelijk een schare fans om zich heen vindt. Even leek Tom DiCillo met Living in Oblivion handig in dat gat te springen, maar met het hip bedoelde The Real Blonde schaart hij zich de finitief onder de oubollige film makers. De titel The Real Blonde slaat op de zoektocht van de succesvolle soap-acteur Bob naar een echte blondine, die haar kleur niet uit een haarverf flesje heeft verkregen. Hij walgt van de namaakmensen met na- maakgevoelens met wie hij zich omringt, maar is niet bij machte om zelf oprecht te blijven. Joe, zijn vroegere collega bij een cateringbedrijf toen de za ken er voor Bob wat minder goed bij lagen, heeft het nooit zo ver geschopt. Joe wil acteur worden, een echt acteur die soaps en videoclips te min vindt. Toch moet ook hij op een gegeven moment concessies doen. Dieptepunt in zijn carriè re is het opnemen van een vi deoclip met een stand-in van Madonna, waarbij hij zich tus sen spierbundels in te strakke zwembroekjes staande moet houden. Prompt wordt de niet al te goddelijk geschapen Joe naar een donker plekje aan de zijkant verbannen, ver uit het zicht van de camera. Met behulp van meer van de ze onsubtiele aanklachten tegen de anabolen-cultuur ramt De- Cillo zijn boodschap er bij de kijker in. De regisseur hamert er ook flink op dat mannen die in een portiekje naar meisjes flui ten behoorlijk vieze ventjes zijn, die onmiddellijk lik op stuk zou den moeten krijgen. Of hij nu gelijk heeft of niet, voor The Re- al Blonde geldt dat overdaad schaadt, waardoor DeCillo's goedbedoelde betrokkenheid bij de losers van deze wereld en de onjuist bejegende vrouwen uitmondt in schoppen tegen open deuren. De opnamen voor de nieuwste speelfilm van cineast Jos Stel ling (De Illusionist, De Wissel wachter en De Vliegende Hol lander zijn begonnen en zullen zo'n anderhalve maand in be slag nemen. No Trains No Pla nes, zoals de titel luidt, gaat in de lente van 1999 in première. Het scenario, dat Stelling schreef samen met Hans Hees- en, is geïnspireerd op de roman Broederweelde van Jean-Paul Franssen. Voor een minuutje van de speelfilm is van de week een crew van ongeveer dertig men sen uren bezig geweest op de afdeling rubrieksadvertenties in het hoofdkantoor van een dag blad in Houten. Er moest bij een dagblad worden gedraaid, omdat één van de hoofdperso nen, rommelaar, kunstenaar en uitvreter Gerard (gespeeld doqr Dirk van Dijck) zijn eigen rouw advertentie komt opgeven. Ach ter de 'balie' zit een kauwgum kauwende hoogblonde en diep- gedecolleteerde vrouw om de merkwaardige annonce op te nemen. De film zal gaan over de stamgasten van het volkscafé Centraal, over hun bestaan en liefdes, over mensen aan wie het leven haast ongemerkt voorbijgaat. Het moet een tragi komedie worden. No Trains No Planes is een co-productie van Jos Stelling Films BV, de VPRO, Regina Ziegler Filmproduktion en NV Era Films SA. De belang rijkste rollen worden naast Dirk van Dijck vertolkt door Géne Bervoets, Leny Breederveld, Aat Ceelen, Ellen ten Damme, Hen ri Garvin, Dominique Horwitz, Peer 'geen bommetje' Mascini en Kees 'Jiskefet' Prins. Een paar maanden geleden werd het nieuwtje rond Katja Schuur man al bekend. De soapster an nex zangeres en MTV-presen tatrice (het programma So 90's) maakt haar speelfilmdebuut als Rietje. Uitvoerend producent is An ton Kramer, achter de camera staat Goert Giltaij. Gert Brinkers ontwierp de sets en Anne Ver hoeven de kostuums. De mu ziek komt uit de koker van de bekende Italiaanse componist Nicola Piovani. Behalve in Hou ten wordt ook op locatie ge filmd in Utrecht, Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. De vierjarige hoofdrolspeelster Victoire Thivisol werd op het filmfestival van Cannes bekroond met de prijs voor beste actrice, hetgeen een golf van kritiek deed losbreken. foto pieter van lierop/cpd amsterdam uur)-* De N'ro 'n Wag the Dog, onder meer te zien in Trianon, Leiden j. schinski, Den Haag l (020)6278806 clone: 12.15, 14.30, 16.45, 15,21.45 Engi5 In Ine Teun: 13 .00, 15 00. 17.15, Preafl5, 22.00 3-0.3(j |s of the Dove: 12.30, 14.30, B0, 19.00,21.30 ^^|Good Will Hunting: do vr ma di ^^45, 15.30, 18.45, 21.30 •VUE CINERAMA 1(020) 576 (ie Brown: 13.15, 17.00,20.45 •VUE CINERAMA 2 .Marshals: 12.15, 15.15, nce 15,21.15 uur.'s0 1 (020) 6234876 Big Lebowski: 13.15, 16.00, ïsCei15.2015 'SO 2 (tick? the Dog: 13.15, 16.00, 18.45, SA-M45 Mlis|ENTER (020) 6236615 heiige And Death On Long Island: Stoics 19.30, 22.00; zo ook 11.15, zikaifco klassjsing Amy: 19.30, 22.15; zo ook 5ul«00, 13.45 en Years in Tibet: 16.30, 19.15, ,00; zo ook 11.00, 13.45 Poolse Bruid: 17.00 (beh. zon), »1 45. 21.45; zo ook 13.30 EN Ejjpartement: 16 30; zo ook 11.00 tveaCuba:zo 16.00 iPrt V AMSTELVEEN (020) ladej75 SgieNightsdovrza 20-30 es tv Sweet Hereafter: dl w0 20-30 dé jal/IAl (020)6151243 15 ui#P Impact: 19.15, 22.00; za zo bok 13.30, 16.15 MeKIA 2 a bblacement Killers 18.45, 21.30 4(020)6234579 Impact: 13.30, 16.15, 19.00, °-15!30 erdit ^'placement Killers: 17.30, 19.45, jiir rPO; do vr ma di ook 13.00, 15.15 IN 7 -trand Corner: 12-45-15-30- 18-30- oloct-15 0 uuflET (020) 6273434 OUT s5ms den haag Bai Ling en Richard Gere in Red Comer, de film waarmee Gere zich nu voorgoed persona non grata heeft gemaakt voor de Chinese overheid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 25