Cultuur Kunst Een confrontatie met Benetton Directeur sprak voor zijn beurt 'Siegfried' schitterende ervaring 'Het gaat om de vormgeving, die staat voorop' DERDAG 4 JUN11998 rghpop '98 in Noordwijk tpwuKNoordwijk zal aanstaande zaterdag denderen onder teitjeweld van de vijfde aflevering van Berghpop. De festivaltent rosopgesteld bij het Zorgcentrum Willem van den Bergh, jrteweg 20 in Noordwijk. Hoofdact is de Band Zonder Ba- rte\ een formatie die metal en meligheid met elkaar vermengt. »t voorprogramma Carthago, Josie and the Raw Deal, Dick Decorator, Jolie Louise en A Biscuit Party. Berghpop '98 be- om 18.00 uur. t bij ïpkwis in Kijkdoos van LVC Het LVC organiseert aanstaande vrijdag 5 juni in de Kijk- 5 een popkwis gepresenteerd door het showduo Electric jiie Star Spangled Betti. Meespelen is voor iedereen mo- k. Voor elke categorie is een aantal prijzen beschikbaar ge- 1. De kwis begint om 22.30 uur. pfestival in hartje Lisse Ter gelegenheid van het 800-jarig bestaan van Lisse wordt r 20 juni in een tent voor het gemeentehuis een popfestival ouden met de bands Puur, Enge Buren en Rowwen Heze. vang is 20.00 uur. De kaartverkoop is begonnen bij de VW isse, Prominent, Meerstraat 23, Hillegom, All Round Music, enstraat 122b, Voorhout, Music Alley, Hoofdstraat 209, Sas- ïeim, The Music Store, Hoofdstraat 38, Noordwijk en Disko- t Dorpsstraat 38, Noorwijkerhout. duidelijkheid vaderschap Montand js. Het blijft onduidelijk of de Franse zanger en acteur Yves litand de vader was van Aurore Drossard. Volgens haar moe- piaakt de formaldehyde die bij de balseming is gebruikt ft-onderzoek onmogelijk. Het lichaam van Montand werd in irt opgegraven op last van het gerechtshof. Het hof oordeel- 11997 dat DNA-onderzoek moest uitwijzen of de bewering Drossard dat de zanger haar vader is juist is. Montand heeft kltijd tegengesproken. Jijs voor film over rommel in bios Tijdens het Internationale Animatie Filmfestival in het FseAnnecy heeft de animatiefilm 'The Horror from hell' de |te prijs in de categorie 'Educatieve, wetenschappelijke of in- jtriële films' gekregen. De Nederlandse bioscoopketen Pathé iemas liet het filmpje vervaardigen om het publiek op humo- Ische wijze duidelijk te maken dat het er geen rommeltje van et maken in de bios. De maker en de producenCzijn Ameri- jen maar wonen en werken in Nederland. - Grote overzichtstentoonstelling in Bonnefantenmuseum IOLLANDSE IMPRESSIES Schilderijen periode 1800-1950 op onze juni-verkoopexpositie met veel nieuwe aanwinsten: landschappen, stads- dorpsgezichten van gerenommeerde kunstenaars, ook Leidse School. Ongedwongen kijken en genieten op: vrijdagavond 5 juni 19-22 uur zaterdagen 6 en 20 juni 11-17 uur maandagavond 8 juni 19-22 uur talerie Zoeterijn Hoge Rijndijk 51Zoeterwoude, tel. 071-5410582 Veertig billboards, drie bij zes meter, uit de adverten tiecampagnes, met soms choquerende afbeeldingen schreeuwen om aandacht in het Bonnefantenmu seum van Maastricht. On der de titel 'Fabrica, colors of Benetton' wijdt het mu seum een overzichtsexpo sitie aan de reclamewereld van de kledingfabrikant. Het is voor het eerst dat al le communicatiemethodes van het Italiaanse bedrijf op een tentoonstelling te zien zijn: de advertentie campagnes, het blad Co lors en het onderzoekscen trum Fabrica. MAASTRICHT JOS FRUSCH 'Fabrica, colors of Benetton' past precies in het nieuwe be leid van het Bonnefantenmu seum om tentoonstellingen te maken die voor een breder pu bliek interessant zijn. De expo sitie die de hele tweede verdie ping - 3000 vierkante meter - van het museum beslaat, is een van die laagdrempelige activi teiten die een groot aantal men sen naar Maastricht moeten lokken. Het zijn veelal de bekende 'plaatjes' van parende paarden, vrijende geestelijken en mar cherende houten poppetjes die iedereen wel eens in tijdschrif ten of op straat gezien heeft. In een museum komen ze alleen al door hun grote formaten heel direct en confronterend over, niet in de laatste plaats door de maatschappij-kritische en soci aal bewogen boodschap die ze uitdragen. „Ze vormen een aanval op maatschappelijke taboes," vindt conservator Ton Quik, mede-in richter van de expositie. „Benet ton heeft een revolutie in de re clamewereld teweeg gebracht door niet de producten in beeld De billboards van kledingfabrikant Benneton, drie bij zes meter, schreeuwen om aandacht. te brengen, maar sociale en menselijke thema's aan te snij den. Die hebben ze gekoppeld aan een slogan, de 'United co lors of Benetton'. Het is hun bij drage aan de wereld van de re clame, aan onze alledaagse wer kelijkheid." Strategie Centraal in de expositie staat de fotograaf Oliviero Toscani, die sinds 1984 aan de wereldwijde strategie van Benetton vorm geeft. Quik: „Het zijn enorm krachtige beelden met heldere composities en grote kleureffec ten. Ze zijn zo sterk dat ze emo ties oproepen, heftige reacties uitlokken, mensen aan het den ken zetten." Directeur Alexander van Gre- venstein van het museum gaat nog een stap verder: „Zijn visu ele intelligentie heeft zodanige kwaliteiten dat hij meer past in de geschiedenis van de kunst dan van de reclame. Reclame is het symbool bij uitstek van mo rele hypocrisie. Toscani zet alles op zijn kop in zijn streven naar onophoudelijke herformule ring." Van Grevenstein verge lijkt de fotograaf met Andy War hol. „Warhol bracht de reclame in de kunst, Toscani de kunst in de reclame." Toscani zelf, breedlachs aan wezig in het Bonnefantenmu seum, legt het zo uit: „Benetton gebruikt een groot deel van het reclamebudget om te speken over de meest dramatische the ma's van onze tijd: aids, oorlog, racisme, intolerantie. Daardoor FOTO CPD/OUVIERO TOSCANI ben ik in staat op die plaatsen te komen waar de beelden van on ze tijd kunnen worden gemaakt. Het is onze manier om te laten zien dat een grote onderneming in de positie is om een intelli gente dialoog aan te gaan met de consument." Unieke relatie Hij noemt de expositie 'een nieuwe dimensie die voorkomt uit een unieke relatie'. „Maar de foto's hebben de meeste impact als je ze presenteert in kranten, tijdschriften of gewoon op straat. In een museum til je alles naar een hoger intellectueel ni veau." Het overbruggen van natio nale en raciale tegenstellingen is een thema dat steeds terug komt in de campagnes van Be- netton. Dat wordt ook in de za len van het Bonnefantenmu seum duidelijk. Veel zwart en wit op basis van gelijkheid, soms heel expliciet uitgebeeld, soms verhuld maar niet minder veelbetekenend: een affiche met drie harten met daarop de tekst 'black, white, yellow'. Ook oorlog en liefde, leven en ziekte zijn thema's die steeds opnieuw opduiken in de campagnes. Dat Toscani daarbij niet terugdeinst om te choqueren bewijzen de billboards waarop hij gebruik maakt van bestaande persfoto's over geweld, intimidatie en ziekte. De afbeelding van de te mid den van zijn familie stervende aids-patiënt blijft nog lang op het netvlies gegrift. Wat ook geldt voor de beelden van de met olie besmeurde eend of de in pikzwarte smurrie drijvende herfstbladeren. Qua compositie en kleurschakeringen wonder mooie platen, de boodschap is extra cynisch. En het getuigt van lef, zeker voor een kleding fabrikant, om een campagne voor vrede te vergezellen van billbaords met daarop de kleren van een vermoorde Bosnische soldaat. Een aparte zaal van het mu seum is gewijd aan Colors, het wereldwijde tijdschrift over lo kale culturen. Per uitgave wordt één enkel onderwerp behan deld: oorlog, geloof, ras, roken, tijd. In de zaal staan tientallen wc-potten opgesteld en liggen honderden tijdschriften ver spreid over de vloer. „Je kunt zien waar de Italiaan het liefst zijn magazine leest," lacht Quik. 'Fabrica, Colors of Benetton', t/m 6 september, geopend van di. t/m zo. van 11-17 uur. BTW-voordeel schouwburg omzetten in goedkopere kaartjes LEIDEN WIM KOEVOET IM e den Hertog en Erwin de TIJD: 36 jaar |OEP: :nartsassistente en foto- (RTHUIS: iwbouwwoning Het is allemaal if begonnen met dat Rietveld-tafeltje, gemaakt door Gis- pen in Haarlem. Eigenlijk zijn we ifan meubels uit de jaren 20, 10 en zelfs 50. Al is het voor- lelijk de jaren 20 en 30. n h we dat tafeltje eenmaal pen, hebben we een boek f Gispen-meubels gekocht. !o is het eigenlijk van 'kwaad Jrger' gekomen. In Utrecht ïn we die stoeltjes, nog in de Ipronkelijke staat met een jrkleurige leuning en schild- groene bekleding. Veel te |r natuurlijk. Nu hebben we gekocht, origineel naar de le versie. Ook heel mooi. Die in de leuning. Fantastisch is (Alleen vinden we de bekle- geen beetje te donker. e meubels uit de jaren 20-30 ïmachtigen. moet je steeds iler op zoek gaan. En als je tegen het lijf loopt, moet je nadenken. Meteen doen, en. Anders krijg je er later |tvan. Zo hebben we die ba- ïten standaard-asbak ook )cht. En dan ga je steeds Ier. Die twee bakelieten pjes komen uit Engeland. >riginele bedrading zit er in, gerestaureerd en al. Zo iet oog lijken het twee de- de lampjes, maar dat is niet k verschillen op sommige ten. Prachtig hè, die veer. "ps naken ze ze niet meer te- vvoordig. Je kunt het lampje Ike stand zetten. Fantas- Met zijn mededeling dat het btw-voordeel voor podiumkun sten niet zal worden omgezet in een verlaging van de toegangs prijzen voor de Leidse Schouw burg, heeft directeur P. Wallis de Vries voor zijn beurt gespro ken. Dat zei de fractievoorzitter van het CDA, mevrouw M. de Jonge, gisteravond in de raads commissie cultuur. Wethouder A. Pechtold (D66) erkende dat er een kern van*waarheid in haar woorden zit. Pechtold had eerder toege zegd dat in de raadscommissie gesproken zou worden over de bestemming van het btw-voor deel dat zowel de schouwburg als de Stadsgehoorzaal krijgen, nu de regering de btw op toe gangskaarten voor podiumkun sten van 17.5 procent heeft ver laagd tot zes procent. Volgens De Jonge is het logisch dat de bezoekers daarvan profiteren. Zonder dat de kwestie in de raadscommissie cultuur is be sproken, meldt Wallis de Vries in het seizoenprogramma 1998- 99 dat het geld 'de podiumsec tor' ten goede moet komen. „Een deel van wat vroeger aan de Fiscus werd afgedragen zal nu de Schouwburg en de arties ten ten deel vallen", aldus de schouwburgdirecteur. Volgens De Jonge kan Wallis de Vries niet in zijn eentje hierover be sluiten. De Schouwburg onder houdt immers een subsidie-re latie met de gemeente. De wet houder beloofde dat de kwestie alsnog in de raadscommissie wordt besproken maar liet doorschemeren dat hij zelf ook niet veel voelt voor een verla ging van de entreeprijzen. Volgens Pechtold kan de Schouwburg het voordeeltje - het zou gaan om enkele tien duizenden guldens - heel goed gebruiken, al was het alleen maar omdat'een groeiend aan tal theatergezelschappen geen pauzes meer neemt waardoor barinkomsten worden misgelo pen. OPERA Of je nu in een woonwagen woont of in een Wassenaarse villa, of je van een rijk gedecoreerde woonkamer houdt, of van een interieur dat strak staat van het design, wie thuis blijft wil het naar z'n zin hebben. Ingesponnen in z'n eigen coconnetje. In het ene kun je niet meer lopen van de spulletjes, in het andere heb je een paar rolschaatsen nodig om van de ene naar de andere kant te gaan. Hoe, waar en waarom? mooist zouden we het vin- ^.om in een huis uit de jaren -10 te wonen. Prachtig zijn J Maar helaas zijn ze onbe- baar voor ons. Daarom 'be- we ons met dit huis in een Alphense nieuwbouwwijk. Maar ik vind dat onze meubels ook heel goed passen in zo'n huis. Alleen is niet iedereen het met ons eens. Er was zelfs ie mand die zei; „Het lijkt hier wel de wachtkamer van de tandarts, zo leeg." Dat komt vooral omdat we geen -salontafel hebben. Dat vinden we zoiets vreselijks, zo'n tafel in het midden van de kamer. Wij hebben gewoon bij elk zit-ele- ment een tafeltje staan, waar door je ruimte schept. En ach, degene die dat zei is er nu wel aan gewend hoor. En toen had den we dat dressoir ook nog niet. Dat is Art Deco. Ik vind al tijd dat het een kruising is tus sen een juke box en zo'n kast in een western trein. Met handgre pen, die eigenlijk veel te gesti leerd zijn. Maar we zijn er hele maal weg van. Met die foto van Garbo erboven. Die hoort daar. Nee, het blijft niet beperkt tot de woonkamer. Gispen en spul len uit dé jaren 20-30 zijn door het hele huis te vinden. Neem die kapstok. Zonde eigenlijk dat je er jassen moet ophangen. En dat lampje in de gang. Mooi hè. Ja, dit is echt onze stijl. Het gaat ons om de vormgeving, die staat voorop. En ik zeg altijd: geen sto».; die zo lekker veert als een Gispen-stoel. TEKST: ANNEMIEK RUYGROK FOTO: HIELCO KUIPERS Suggesties voor deze rubriek zijn welkom. U kunt op werk dagen tussen 10.00-12.00 uur bellen met Annemiek Ruygrok, tel. 071-535 64 86. RECENSIE AAD VAN DER VEN De Nederlandse Opera met 'Siegfried' van Wagner. Muzikale leiding, Hartmut Haen- chen. Regie Pierre Audi. Decor George Tsypm Solisten en Rotterdams Philharmo- nisch Orkest Gezien: 1/6, Muziektheater. Amsterdam Nog te zien aldaar: 5, 9, 13, 17.21,25 en 29 juni Fase drie van Wagners 'Gesamt- kunstwerk' is ingetreden. De Nederlandse Opera speelt 'Sieg fried', het derde deel van 'Der Ring des Nibelungen'. En net zoals bij 'Das Rheingold' en 'Die Walküre' kunnen we van een zeer ontwikkelde vorm van 'Ge- samtkunst' spreken. De techni sche mogelijkheden van het Amsterdamse Muziektheater worden met zoveel vindingrijk heid en verbeeldingskracht be nut, dat hier ook het decor dra ma creëert. De bewegende in stallaties spreken, in combinatie met het licht, een eigen, symbo lische taal. Dankzij onzichtbaar eindi gende loopbruggen in diverse richtingen lijkt het toch al zo omvangrijke toneel van het Mu ziektheater groter dan ooit. Orf- vergetelijk is het moment in de derde acte, wanneer de misluk keling Wotan met zijn gebroken speer in de verte, tegen een vlammende achtergrond ver dwijnt, terwijl zijn slapende dochter Brunhilde op een soort brancard, onzichtbaar be stuurd, wordt binnengereden. Zij en Siegfried zullen in sep tember, in 'Götterdammerung', vergeefs trachten het onheil af te wenden. De Wagner-liefheb bers wachten met spanning af. Want dan moet het hele Wal halla in vlammen opgaan en de Rijn buiten haar oevers treden. Het opmerkelijkste idee van Pierre Audi en George Tsypin was, het orkest niet in dë bak te plaatsen, maar op het toneel. Dit om onder meer een verhe vigde interactie tussen muziek en theater tot stand te brengen. Meer dan in de vorige delen van de 'Ring' wordt nu in 'Siegfried' de keerzijde van dat concept merkbaar: het te sterke volume van het orkest. De vraag is of men dit zangers wel mag aan doen. Nog een wonder, dat de tenor Heinz Kruse het er vrij goed van afbrengt, veel beter dan Jeannine Altmeyer, die als Wagner-vertolkster haar stem langzamerhand aan flarden heeft gezongen. Ideaal zijn Graham Clark als de flink neu rotische Mime en Henk Smit als zijn meer demonische broer Al- berich. En John Bröcheler maakt de oppergod, hoewel de ze nauwelijks sympathie ver dient, toch werkelijk tragisch, net zoals in 'Die Walkure'. Pierre Audi vertelt de mythe van deze Siegfried' met de kracht van zijn beelden. Muzi kaal valt er wel iets af te dingen, maar als totaaltheater biedt ook dit deel van de 'Ring' een schit terende ervaring. concertgebouw Concertgebouwplein 2-6. Telefoon 671 83 45 Serie Mecsterpianistcn 1997-1998 Murray Pcrahia speelt werken van J.S. Bach, Beethoven (o.a. Mondsehem-sonate) en Schubert (Sonate in c, D 'J58) Er zijn nog kaarten te verkrijgen! le rang f80.-; CJP/PAS-6S f 60; 2e rang 164; CJP/PAS-65 f 49.- de nieuwe kerk Dam. Infolijn 638 69 09

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 23