i IA MlHl JlL Ï3 'Panorama Dekkers' in Lissabon ^lir KRAK casterman 199J Op het moment dat het thema van de Nederlandse bijdrage aan de wereldten toonstelling in Lissabon bekend was, lag de keuze van een represen tatieve kunstenaar voor de hand. In het Nederlandse paviljoen wordt de nadruk gelegd op alle facetten van de Noordzee. Dit is afgeleid van het hoofdonderwerp van Expo 98: 'The oceans, a heritage for the future'. ('De oceanen, erfgoed voor de toekomst'). Zee en polderland vormen in Nederland twee kanten van dezelfde medaille en er is slechts één kunstenaar die zich chroniqueur van het landschap in wording mag noemen. Dat is Ger Dekkers uit het Overijsselse Dwarsgracht. In Lissabon worden doorlopend negendelige sequenties van hem geprojecteerd: 'New Dutch Seascapes'. door WIM VAN DER BEEK ZATERDAG 30 ME11998 Negendelige series van fotograaf in Nederlands paviljoen van Expo 98 Lissabon verwacht dat de komende maanden alleen al 130.000 Neder landers zullen afkomen op Expo 98. Maar voorlopig heerst er nog even vredige rust in de tentoonstellingshal waar de Neder landse bijdrage is ondergebracht. De aan dacht wordt er onmiddellijk getrokken door een enorm projectiescherm van vier meter hoog en zesendertig meter lang, waarop steeds negen opeenvolgende beelden van Nederlands polderland te zien zijn. Het pro gramma bestaat uit tien series. Enkele meters onder het diascherm slingert een gestileerde glazen golf die doorloopt tot aan een fictieve dijk met kustverzwaringen van betonblokken en vijf draaiende windturbines. Nederlandser landschap is nauwelijks denkbaar. Normaal gesproken worden de negendeli ge fotoseries van Ger Dekkers (Borne, 1929) in blokken van drie bij drie gepresenteerd. In Lissabon is echter gekozen voor een skyline- effect. Wie Panorama Mesdag kent, zal de fo toreeksen ervaren als een hedendaagse vari ant op het illustere huzarenstuk. In het lang gerekte, fragmentarisch opgebouwde pano rama benadrukt de kunstenaar dat hij zich graag laat verrassen door omstandigheden. Dekkers kijkt met het oog van een schilder, voelt zich in de eerste plaats beeldend kun stenaar en pas in tweede instantie fotograaf. Het fototoestel is weliswaar zijn medium bij uitstek geworden maar blijft een stuk gereed schap. De fotobeelden worden door Dekkers ge rangschikt in een leesbare volgorde. Dat ge beurt vanuit de behoefte om zo helder moge lijk het verhaal te vertellen van de fascinatie die de kunstenaar onderging toen hij ze maakte. Het scheppingsproces is doelbewust eenvoudig gehouden. Wat hij met het blote oog waarneemt, ziet hij ook door de lens. Zijn fotoseries zijn verslagen van ervaringen en waarnemingen waarbij emotionele betrok kenheid voorop staat. Er wordt pas gefoto grafeerd als een impuls van buitenaf dat in geeft. Intuïtie is essentieel. Van ingewikkelde kunstgrepen en techni Ger Dekkers: chroniqueur van landschap in wording. sche hoogstandjes moet Dekkers niets heb ben. Het hele beeld wordt gebruikt. Er wordt niets aan verknipt of veranderd. Ondanks de restricties die hij zichzelf oplegt, doen zich zoveel bijzondere momenten en waarnemin gen voor dat er volop materiaal voorhanden is voor verrassende beelden. Het 'nieuwe land' is voortdurend aan verandering onder hevig en levert steeds weer nieuwe ontdek kingen op. De landschappen van Dekkers bezitten een abstracte uitstraling. Een strekdam lijkt een gestileerde vogel en een aantal achter elkaar gepresenteerde foto's suggereren de bewe ging van een stijgend of dalend vliegtuig. Die suggestie verwijst indirect naar Dekkers' pas sie voor het vliegen. De vele vlieguren die hij inmiddels maakte, hebben zijn blikveld let terlijk verruimd. Naast ordeningen in de vorm van een stripverhaal, doen zich blok- n, diagonalen en kantelingen van 180 en 360 graden voor, die het abstractieniveau versterken. 'Panorama Dekkers' geeft in vogelvlucht een overzicht van het complete oeuvre van de kunstenaar. 'New Dutch Seascapes' om spant een periode van tien jaar. De oudste serie uit 1988 werd gemaakt in Zeeland (Neeltje Jans) en de meest recente serie uit 1997 toont de Noordermeerdijk bij het IJsscl- meer. Verder heeft hij onder meer de Eems- haven en de Waddenzee in beeld gebracht. j Tijdens de officiële opening benadrukte de i Portugese president Sampaio dat Expo 98 be- j schouwd moet worden als een poging om te laten zien wat de 21ste eeuw zal brengen. Omdat de manifestatie over de grenzen van het millennium wil kijken, kunnen de foto- reeksen van Dekkers gezien worden als een j kroon op de Nederlandse bijdrage. Als geen ander heeft de kunstenaar een j stempel gedrukt op de na-oorlogse ontwikke- j ling van fotografie als autonome kunstvorm in Nederland. De dialoog tussen natuur en cultuur wordt op het scherpst van de snede gevoerd in de revolutionaire winning van nieuw land en Dekkers is verantwoordelijk j voor de artistieke beeldvorming van dat feno- j meen. Hij volgde de evolutie van het polder- j land op de voet en zal dat ook in de toekomst blijven doen. Persoonlijke stemmingen zijn door hem met het vlakke cultuurlandschap verbonden op een manier die niet los gezien kan worden van de Nederlandse traditie van landschapsschilderkunst. In Dekkers' Nieuwe Romantiek spelen het vertrouwen in de autonome blik van de kun stenaar en de reactie op de algemene verkil- ling en het verlies aan emotie in de heden- daagse kunst een hoofdrol. Dekkers laat er geen misverstanden over bestaan dat hij ge voelsmatig betrokken is bij het calvinistische j streven om geen meter grond verloren te la ten gaan. Elke stap die hij op poldergrond I zet, ervaart hij als een fysiek contact met de zeebodem. Die lichamelijke ervaring is terug te vinden in de manier waarop hij zijn 'New j Dutch Seascapes' in beeld brengt. 'Expo 98', Lissabon; t/m 30 september, da- gelijks 10.00-20.00 uur. Informatie: Stichting Nederland Wereldtentoonstellingen, tel. 070- 3564503. Tibet met Kuifje' is nog t/m 2 augustus in het Rijksmuseum voor Volkenkunde te zien. Het museum is gevestigd aan de Steenstraat 1Leiden, telefoon 071-516 88 00. Zjjn: dinsdag tot en met vrijdag en zondag 10.00-17.00 uur. Zaterdag en feestdagen 12.00-17.00 De tentoonstelling De openingstijden van het museum zijn: dinsdag tot en met vrijdag en zondag 10.00-17.00 uur. Zaterdagen feestdagen 12.00-1 /.oo uur Toegangsprijzen: Volwassenen/ 10,--. Jeugd van 4-18/CJP/65+/ 7,50. Groepen (min. 10 personen) 7,50. Museumjaarkaart toeslag/ 3,00, de activiteiten zijn Inbegrepen in de museumentree, tenzij anders vermeld. Dat grote, grote pech!Als wij hier blijven, wij bevriezen... Wij moeten lopen. De W/tte Godin wordt boos! Er staat iets te gebeuren... Kom, Gezegende Bliksem, wees met zo I lichtgelovig als een boer Pöh-Prying!Dat is n lawine, anders niet! en nog eens nee, ik ben het beu! dagen zijn we nu al op de been, ter een oog dicht te doen... Toe, kapitem, nog even! Over een paar uur zijn we uit de Nee! Ga maar lie dr.e nee., twee mannen en een Jongen met een zuiver hart... met een hondje wit als ochtend- sneeuw... 2.J verlenen in /7\\ Zusver Har, loopt Hij loopt. Hij r\*~t V Z&JÜIèJZ ïlytoTaZ", ter j QAOEHL./)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 51