'Ik kan mijn zaal met een gerust hart achterlaten' List zingt samen met Jo Lemaire 'Het Omheinde Land' met 'plaatjes van Verkade' Cultuur Kunst AedEia van Dood Paard s hoofdpijnverwekkend Sempre Crescendo: uitbundig knetterhard tppie Baantjer signeert bij De Kier [iden Appie Baantjer signeert op zaterdag 6 juni bij boekhan- jplDe Kier zijn nieuwste misdaadroman 'Het lijk op drift'. Het is et 49ste avontuur waarin inspecteur De Cock de hoofdrol voor Lh opeist. In het najaar hoopt Baantjer de 50 vol te maken. Hij Jop de Nieuwe Rijn in het kader van de 'Maand van het Span ende Boek'. De signeersessie begint om 14.00 uur en duurt tot |.00 uur. jtones zeggen opnieuw concerten af De Rolling Stones hebben opnieuw jbropa afgelast. De optredens in Milaan, Barcelona, Lyon en Jannheim gaan niet door. De concerten in de Amsterdam Are- gepland voor 29 juni en 12, 5 en 6 juli, zijn nog niet ge- Ihrapt. Mojo Concerts heeft goede hoop dat de optredens ge- loon doorgaan ïrieven Juliana verkopen goed jftarlemTwee brieven van prinses Juliana hebben gisteren op én veiling in Haarlem hoge prijzen opgebracht. Een brief jfchreef ze als prinses in 1942 vanuit Amerika (350 gulden), de inder als koningin in 1959 vanuit Soestdijk (800 gulden). Een Aartje met een kleine foto van haar hele familie kreeg een nieu- "e eigenaar voor 650 gulden. Een aantal kerst- en nieuwjaars- darten vond geen koper. Ook nieuwjaarskaarten van Wilhelmi- p bleven onverkocht. aliaanse onderscheiding voor Fuchs Rudi Fuchs, directeur van het Stedelijk Museum in sterdam, heeft gisteren een hoge Italiaanse onderscheiding ikregen. De Italiaanse president Scalfaro benoemde hem tot nnmendatore van de Italiaanse staat. Fuchs kreeg de onder- jheiding wegens zijn inzet voor de versterking van de banden jssen Nederland en Italië op het terrein van de kunst. De schei- ende Italiaanse ambassadeur Ranieri Tallarigo, die Fuchs de •rsierselen uitreikte, prees de museumdirecteur als iemand die Italië weet en beter Italiaans spreekt dan hijzelf. )rkest van het Oosten in New York fscHEDEHet Orkest van het Oosten maakt in februari volgend voor het eerst een tournee door de Verenigde Staten. Er lorden vijftien concerten in twaalf steden gegeven, met als bogtepunt het optreden op 13 februari in de beroemde Carne- e Hall in New York. De tournee wordt gemaakt onder leiding i chef-dirigent Jaap van Zweden. pbetaanse kunst in Hooglandse kerk iden» Kunstenaars en politici zetten zich in de maanden juli en igustus in voor Tibet. De wereldwijde actie 'World Artists for aan bijdragen dat de Tibetaanse bevolking en cul- behouden blijft. Leiden doet ook mee. In de Hooglandse irk wordt vanaf morgen, tot en met 25 juli, een expositie ge- uden van aquarellen, acryls en olieverven geïnspireerd op de betaanse kunst en het boeddhisme. De expositie is maandag in 13.00 tot 16.00 uur en dinsdag tot en met zaterdag van 11.00 it 16.00 uur geopend. eugd Symfonie-orkest in muziektent se» Het Jeugd Symfonie-orkest Bloembollenstreek treedt mor- n om 15.00 uur op in de muziektent op 't Vierkant in Lisse. st orkest, dat bestaat uit 45 jonge musici, verzorgt een pro- amma dat zowel uit klassieke als uit eigentijdse muziek be- lat. De dirigent is Erik Waerts. Het concert wordt gegeven in t kader van Lisse 800 jaar. ubberen Robbie-Karaoke in Join )ordwijk Het jongerencentrum Join houdt morgen een 'Rub- ?n Robbie-Karaoke avond'. Vanaf half tien zijn liefhebbers de Rubberen-Robbie liedjes in het centrum aan de Wete- tgkade 2 in Noordwijk welkom. stelling MedEia door Dood Paard e Spel: Manja Topper. Kuno Bak- Oscar van Woensel Gezien 27/5, LAK theater. Leiden. klassieke heldin is die Dassie belichaamt, dan is dat dea. De vrouw die voor haar te liefde eerst haar vaderland familie in het ongeluk stort vervolgens, als die man een Ier neemt, zelfs de kinderen uit hun verbintenis zijn irtgekomen vermoordt. De lestrijd van Medea, de moti- ing van haar wandaden zijn estal aanleiding tot een uit- tnde brand. Maar niet bij od Paard. Toneelgezelschap d Paard koos ervoor dit stuk >rengen vanuit het koor, de ommentariërende en verder ter toekijkende instantie. )e drie spelers staan vrijwel rloos in een kaal en streng vertellen wat er ge- benadrukken de ge- lens van onmacht die een toeschouwen veroordeelde dit drama bekruipen. De ge- ikelijke rol van het koor (de ieurtenissen verklaren en zo e scheppen in de chaos) vin- i ze te mager, ze willen meer. willen sturen, en een ander taal. Dood Paard speelt de schouwer in het kwadraat. Het idee is verfrissend, want de verlamming die je voelt bij het zien van rampen, is een mooi uitgangspunt. Helaas doet Dood Paard dat in slecht En gels, een aaneenschakeling van titels van en regels uit pop-lied jes; van 'Love Hurts' tot 'I Will Survive' en zelfs 'Obladi Oblada'. Het kreupele taaltje waarvan ze zich bedienen gaat irriteren en uiteindelijk staat de melig heid van de pop-verwijzingen als een huizenhoge muur tus sen het verhaal en het publiek. Wie zou willen bewijzen dat de gemiddelde song-tekst geen li teraire waarde heeft en voorna melijk uit sentimentele ge meenplaatsen bestaat, krijgt hiermee een mooi wapen in handen. Hun uitspraak maakt het je nog lastiger de tekst seri eus te nemen: kwetsbare kinde ren worden 'fulnerabul kits' en het woord 'love' klinkt als een logge klomp klei die stuk valt op een betonnen vloer. Maar het meest hinderlijke, want het meest onverklaarbare, is het in een hoofdpijn-verwekkend tempo vertonen van veel te veel vakantie-dia's tussen de bedrij ven door. Veel vaart zit er al niet in deze statische MedEia, maar dan moet je zelfs wachten met je ogen dicht. taste boekenprijs voorlopig veilig IUSSEL GPD de vaste boekenprijs in derland wordt voorlopig iet getornd. De voorzichtige bging van Europees commis- ris Vein Miert om te sleutelen de prijsafspraken tussen Itgevers en boekverkopers, jerd gisteren door EU-cul- urministers in de ijskast ge- is over een half jaar Jordt de discussie voortgezet. 1 Staatssecretaris Nuis toonde [ch opgelucht na het beraad t zijn Europese cultuurcol- „We zijn een stuk opge- hoten", aldus Nuis, die het in de discussie duide lijk als een overwinning be schouwde. De cultuurminis ters kwamen overeen eerst een studie af te wachten naar de wijze waarop grensoverschrij dende vaste boekenprijzen in overeenstemming kunnen worden gebracht met de Eu ropese concurrentieregels. Dat onderzoek had de Europese Commissie al een jaar geleden beloofd, maar is nog steeds niet afgerond. In het najaar moeten de resultaten op tafel liggen. De cultuurministers mogen vervolgens eerst hun zegje doen, alvorens de Com missie een besluit neemt over de vaste boekenprijs. Vervolg van voorpagina Het nieuwe seizoen in de Leidse Schouwburg begint op 15 september meteen goed, met een solo-optreden van een artiest van formaat: Ramses Shaffy. 'De tred is wan kel, de lever verwoest, de stem hapert zo nu en dan. Maar deze man is niet omver te kegelen', zo meldt het kersver se programmaboek. Wat Shaffy precies gaat doen, is nog niet duidelijk. Pim Wallis de Vries, directeur van de Leid se Schouwburg: „Je boekt bij Shaffy een man, geen pro gramma." leiden cees van hooreArean. Paul de Leeuw zal de rol die Leen Jongewaard ooit had spelen. Met prachtige nummers als 'Kom Kees, het is maar tijde lijk' en 'Op een mooie Pinkster dag'. Ik ben erg benieuwd, maar ik denk dat dat hem heel goed zal afgaan." Er is in het komende seizoen natuurlijk veel meer dan Shaffy. Anne-Wil Blankers komt naar de Leidse Schouwburg in de in trigerende rol van koningin Wil- helmina, het Nederlands Dans Theater geeft acte de présence, cabaretiers als Herman Finkers, Pieter de Rijk, Lenette van Don gen en vele anderen zullen de lachsalvo's losweken, het trio: Jules Deelder, Herman Brood en Bart Chabot komt stennis maken, Mini en Maxi presente ren entertainment van wereld niveau en -last but not least - de Leidse burgemeester Cees Goe- koop zal zijn debuut maken als cabaretier. Kortom: het borrelt en gist in de Leidse Schouwburg als in het laboratorium van een alchemist. „Het is heel vreemd om dit programma te presenteren nu ik in september wegga", zegt Pim Wallis de Vries, directeur van de Leidse Schouwburg. „En het moet gezegd: ik voel nu al een tikje weemoed. Ik ben echt benieuwd naar het optreden van burgemeester Goekoop. Ik weet nog niet wat hij gaat doen. Wat ik ook heel leuk vind, is dat de musical 'Heerlijk duurt het langst' van Annie M.G. Schmidt weer gaat draaien. Jenny Arean en Jasperina de Jong wisselen elkaar in de hoofdrol af. Dat is louter uit praktisch oogpunt ge daan, omdat die twee artiesten ook elders nog verplichtingen hebben. In Leiden komt Jenny „En wat zou je denken van een muzikale theaterproductie als 'En nu wij' van Gerrie van der Klei en Willem Nijholt. Het stuk gaat over twee artiesten die een fikse ruzie hebben gehad, maar na een tijd toch weer be sluiten samen op te treden. In de kleedkamer komt het tot een treffen. Met die twee talenten in de hoofdrol moet dit wel erg fraai theater opleveren." Opvallend en tegelijkertijd erg logisch is het gezamenlijke op treden van Herman Brood, Bart Chabot en Jules Deelder, bro thers in crime. Het programma- Speciaal voor liet LAKtheater Daarnaast is er natuurlijk ruimte voor de 'vertrouwde' na men. Theatergroep Holiandia bijvoorbeeld speelt er 'Ach De ken! Deken ach! mijn waarde Wolff, een ontroerend portret van de twee oud-Hollandse schrijfsters Betje Wolff en Aagje Deken. Truus Bronkhorst en Marien Jongewaard komen met aangrijpend en meedogenloos danstheater. Vertrouwd in de oren klinkt ook de naam van Sylvia Kristel, zij het bij de meeste mensen nog altijd in een ander verband. De voormalige filmdiva, die we reldberoemd werd met haar vertolkingen in erotische films (Emanuelle), heeft het de laatste jaren prima naar de zin in het theater. Op 6 en 7 november is ze in Leiden met Mensch, durf te leven. Het LAK tenslotte besteedt ook aandacht aan regionale kunstenaars. In: Visitekaartjes: Leidse componisten op vleugels, kunnen we kennismaken met stukken van componisten uit deze stad, composities die zul len worden vertolkt door Gerard Bouwhuis en Cees van Zeeland. In de schaduw van de 'grote' Schouwburg presenteerde het 'kleine' LAKtheater gisteren een seizoenprogramma met speer punten, zoals directeur Roland Helmer dat uitdrukte. Eén daar van mag uniek heten, want nooit eerder traden Liesbeth List en Jo Lemaire samen voor het voetlicht. Tussen kerst en nieuwjaar staat het Nederlands- /Vlaamse gelegenheidsduo vijf maal in het LAKtheater met nummers van Brei en Piaf. „Ja, ik ben net zo benieuwd als jul lie", lachte Lemaire, die gisteren de presentatie met een drietal eigen nummers opluisterde. Een ander speerpunt is de aandacht die het LAK wil (blij ven) geven aan veelbelovende groepen en formaties als De Wetten van Kepler, Dood Paard, Theater Adhoc en De Federatie. Daarnaast zijn er negen voor stellingen te zien uit de serie 'De Nieuwe Theatermakers'. De titels worden pas later bekend gemaakt omdat de organisatie het nieuwste van het nieuwste wil opnemen. boekje belooft verbaal vuurwerk en dat zou best eens waar kun nen zijn. 'Moeder ga voor je kindje staan, daar komen de dichters aan!' Interessant is ook de nieuwe productie van Wim T. Schip pers, die voorlopig nog 'Zonder Titel' heet. Het belooft een on vervalste Nederlandse komedie te worden. Niet voor honden, zo schrijven de programmama kers, maar voor mensen. Henk van Ulsen zal opnieuw met 'Dagboek van een gek' door het land gaan toeren, het stuk van Gogol waarmee hij in de ja ren zeventig heel toneelmin- nend Nederland plat kreeg. Jan Ritsema zal de regie voor zijn rekening nemen. Het 'Dagboek' wordt gebracht in een geheel kleine greep uit het gevarieerde aanbod dit jaar. „Het aanbod aan kindervoor stellingen is deze keer ook weer heel rijk. Het lijkt wel of kinde ren in Nederland serieuzer wor den genomen dan in landen als Frankrijk en Duitsland. Die lan den zitten wat betreft het kin dertoneel nog in de jaren vijftig. Er gebeurt in Nederland op to neelgebied sowieso erg veel. Heel nieuwe dingen ook. Op het Engelse acteren is niets aan te merken. Maar het Engelse to neel is traditioneler, met altijd weer de grote namen van Law rence Olivier en John Gielgud." „Het wordt dit seizoen alle maal erg interessant en leuk. Zowel in het LAK-theater als in de Leidse Schouwburg. Ik zal het zelf niet meer meemaken. Maar omdat ik ga werken voor het theaterbureau van Ghisel- bert Thierens zal ik ongetwijfeld nog veel met de Leidse Schouw burg te maken krijgen. Het zal me een genoegen zijn. Ik kan mijn zaal met een gerust hart achterlaten." Koor laat alle remmen los RECENSIE LI DY VAN DER SPEK Meiconcert door het Studenten Muziek gezelschap 'Sempre Crescendo' Zo'n groep jonge 'zangers en speellièn' tussen de pilaren van de kleine vierkante, antie ke Waag doet het wel. Ze wor den door de Leidse burgerij, laten we eerlijk blijven, vooral door aardige ouders, gewogen en, wat wil je, geenszins te licht bevonden. Het is een mooi program ma, twee cantates voor jfe pauze met kamerkoor en -or kest, daarna een spectakulaire Rossini (delen uit 'Wilhelm Teil') met de hele santekraam. 'Du aber Daniel, gehe hin' blijkt een juweeltje van een cantate van Telemann, met al les erop en eraan: koren, arias, recitatieven, een mooie intro voor orkest. Al snel komen vier instrumentalisten en een zan ger bovendrijven die geduren de het hele concert ook niet meer onder te schoffelen zijn. Als eerste de hoboïst, tevens praeses van Sempre, Sebasti- aan Garvelink die samen met de fluitist Mirjam Buurmeijer de toon zet. Prachtig helder en zuiver is hun beider klank, rit misch niet uit het gareel te slaan, gewoon héél goed. Dan de continuo partij, An neke Veenhoff, orgel en Emst- Jaap Rozenboom, contrabas. Dit duo draagt het Sempre op handen. Voor alle vocale solis ten: cum laude! Je moet daar maar in je eentje een aria zin gen of een recitatief, of een flink stuk solo in een koor. Je wordt echt voor de beesten ge gooid. Niet alle stemmen zijn gloedvol, volumineus, fantas tisch, maar ze zijn zuiver, into neren goed en zingen wat er staat. Johannes Tromp ver dient met zijn bas/bariton- tenor-aandeel een lauwer krans. Tromp maakt een grote toon, weet alles van woord schilderen, laat 'die Freude' echt lachen, kent rotsvast z'n partij. In de aria 'In deine Hande' (Bachkantate) doet ook de cello het heel behoor lijk, ondersteunt de stemmen goed en heeft ook solistisch wat in te brengen. Het eerste gedeelte van de Ouverture van Rossini 'Wil helm Teil' is uiterst oncomfor tabel voor het oor. Er komt geen schot in en 't jankt maar voort. Tót het hele orkest mag uitbarsten in zielevreugd; dan komt het er pas van. Lekkere puur schelle fluiten, dappere pauken en trompetten, gou den hobo's, en de strijkers worden hier bepaald beter. "Vals' in galop is overigens ook veel minder kwalijk dan in slow motion. Het koor laat alle remmen los. Woeste stromen denderen door de Waag. De 'jongens' zijn niet loepzuiver, maar er mag hier wel wat gruis mee rollen. 'Cinto il crine di bei fiori' doet het tot slot als vuurwerk op oudejaarsavond, kleurrijk spetterend en uitbun dig knetterhard. Nieuw boekje in serie Leids Verledenover geschiedenis Leidse stadspark De ontwikkeling van de stads parken in Leiden blijft een dankbaar onderwerp voor ge schiedschrijvers. Het kon dus bijna niet anders of in de serie 'Leids Verleden' moest een boekje uitkomen over het Leid se groen. 'Het Omheinde Land' heet deel negen, vanaf vandaag verkrijgbaar. Een mooi vormge geven boek, zoals ook bij de an dere uitgaven uit de reeks het geval was. Maar met dit boekje, geschreven door tuinhistoricus Gaston Bekkers, is iets bijzon ders aan de hand. Voor het eerst koppelt Stede lijk Museum De Lakenhal na melijk een tentoonstelling aan een uitgave uit de serie 'Leids Verleden'. Weliswaar beschei den, maar de moeite waard. Stickers Te zien zijn oude tekeningen en gravures, foto's en plattegron den van de Leidse parken en plantsoenen, platen die ook in het boek van Gaston Bekkers voorkomen. Het boekje zelf is overigens ook anders dan an ders. Het zet aan tot knutsel werk. De illustraties - een dikke stapel stickers - worden los bij geleverd en moeten net als vroeger met de plaatjes van Ver kade worden ingeplakt. 'Het Omheinde Land' maakt in zichtelijk hoe in 1831 het eerste openbare stadspark (het Plant soen) vorm kreeg en hoe vanaf dat moment de ideeën over de inrichting van de Leidse parken met de tijd mee veranderden. Maar ook oudere groene plek ken, zoals De Burcht, worden onder de loep genomen. Gravure Bekkers noemt een gravure van Abraham Delfos uit 1763 de meest fascinerende prent uit een reeks van vele afbeeldingen die in de loop der eeuwen van De Burcht zzijn gemaakt. „Een toegangspoort markeert het be gin van de steile trap, links en rechts hiervan liggen op de hel ling formele tuinen met brode ries waarin een aantal klassieke beelden staan. Bovenaan wordt een gedeelte van de ringmuur bedekt door een prieel. Deze klassiek ingerichte tuin gaat aan beide zijden over in een tafereel van vrijstaande bomen en gra zende herten. In de besloten heid van de ringmuur zou een Naast welbekende feiten (zoals de aanleg van de Leidse Hout als werkverschaffingspro ject in de crisisjaren), meldt 'Het Omheinde Land' ook ver geten gebeurtenissen. Wie weet zich te heri dat - in een recent verleden - Leiden een verkeerspark heeft gehad voor toekomstige ver keersdeelnemers? Een park als in Assen, waar de jeugd zich op stepjes en in trapauto's kon be kwamen in de verkeersregels. De gemeentelijke tuinarchitect D.J. Boerema maakte het ont werp, dat in het Noorderpark naast de Pieter Bothstraat ook grotendeels werd uitgevoerd. Maar de verkeerstuin is nooit voor het publiek opengegaan. Na een discussie over de nood zaak voor dergelijke educatie, nam de gemeente in 1967 het terrein in gebruik als parkeer plaats, zodat de sportvelden be ter bereikbaar waren. De Burcht volgens Abraham Delfos. doolhof hebben gelegen." Een compleet ander beeld dan de huidige groene hellingen. De GEMEENTE-ARCHIEF LEIDEN klassieke tuin d beeldde, raakte u de negentiende Delfos af- de mode in ;uw, toen de Engelse landschapsstijl (ook te zien in het Plantsoen) opgang deed. 'Het Omheinde Land' is voor vijftien gulden te koop in de Leidse boekhandels. De gelijk namige tentoonstelling loopt tot en met 30 augustus.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 23