Kogels vliegen rond in Chinatown Filmposters sterven in schoonheid John Hurt schittert als een bakvis van zestig lentes F Films Spawn is een uitgemolken superheld IDS 5NDERDAG 28 MEI 1998 LAAS DEN HAAG IIVLON tel. 070-3471656, t Sou itanic 12 jr.,'dag. 14.00,20.00. eft Luggage al., dag. 13.15, 17.45, 9.45 (di niet om 17.45, 19.4" irkleineTeun al., dag21.45; alsojok 15.30. he Big Lebowski 12 jr., dag. 19.00, Arab 1.45. larakter 12 jr., dag. 16.15; do vrdi ok 13.30. agrimas Negras 12 jr., dag 18.00. e Mardi de la Coiffeuse 16 jr.. di 9.30. ,nastasia al., Ned. gesproken, za t/m ia wo 15.30 'ippi in Taka Tuka Land al., Ned. ge- proken, za t/m ma wo 14.00. rROPOLE 1 tel. 070-3456756, Car- lelaan 16. itanic 12 jr., dag. 14.00,20.15. rROPOLE2 ackie Brown 16 jr., dag. 13.30, 7.00,21.00. lubber al., za t/m n 13.30. dag. 16.15, TROPOLE 3 d As It Gets a 21.45; do vrdi ook 13.30. treedffROPOLE 4 he Big Lebowski 12 jr., dag. 16.15, 9.00, 21.45; do vrdi ook 13.30. Hazen tot Honderd za t/m ma, wo .3.30. /IETROPOLE 5 ngs of the Dove al., dag. 13.30, I AL fel.45. d Will Hunting al., dag. 16.15, Orfgx HÉ Scheveningen tel. 070- 5738, Kurhausweg2: Jackie Brown 16 jr., dag. 11.20, 'f4.30, 17.40, 20.50. .spawn 16 jr., dag. 12.30, 14.50, J7.10, 19.30, 21.50. ring Rising 16 jr., dag. 18.40, 11.20; do vr di ook 13.30, 16.10. n 2 16 jr., dag. 18.20,21.00; ia di ook 13.00, 15.40 (di niet £1.00). c 12 jr., dag. 12.00, 16.00, feo.oo. RORK! it Killers 16 jr 3.10, 15.20, 17.30, 19.4 n Hnlrf2 00' n n0ltll.S. Marshals 16 jr., dag., 12.10, 5.10, 18.10,21.10. iO mpiFeeP 'mPac* 12 jr., dag. 13.40, 16.20, 19.00, 21.40; za zo ma ook 11.00. Sneak Preview 16 jr., di 21.10. Mouse Hunt al., za t/m ma wo 13.20, 15.40. Pippi Langkous al.Ned. gesproken, zat/m ma wo 12.10, 14.10, 18.10. HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030, Spui 191. Die Salzmanner von Tibet 16 jr., dag. 19.15; do t/m zo ook 21.45; zo ma wo ook 14.00. Love and Death on Long Island 16 jr., dag. 22.00; zo ma wo ook 16.15. Marie, Baie des Anges 16 jr., dag. 21.45; zo wo ook 16.15. De Verstekeling 16 jr., do t/m zo 19.15. Hard Eight 16 jr., ma t/m wo 19.15; vr 15.30; zo ma wo ook 14.00. De Poolse Bruid 16 jr., vr 15.30; zo 14.00, 16.15; ma wo 16.15. Al Massir 16 jr., do t/m ma 19.15; ma ook 14.00. TUSCHINSKI tel. 070-3655660, Bui tenhof 20. In Out al., dag. 17.10, 19.20, 21.50; do vrdi ook 12.50, 15.00. Dog al., dag. 12.05, 14.30, 21.20; woniet om 21.20; c ook 12.20, 16.20. Bridges of Madison County (Ladies Move Night) wo 21.00. Mouse Hunt al.za t/m ma wo 12.20, 14.40. Pippi Langkous al., Ned. gesproken, za t/m ma wo 12.05,14.00, 16.00. OMNIVERSUM tel. 070-3545454, Pres. Kennedylaan 5. Cosmic Voyage aldag. 11.00. The Living Sea al., dag. 12.00. Everest al., do t/m ma 13.00, 15.00, 19.00, 21.00; di wo 13.00, 15.00. Alaska: Spirit of the wild al., dag. 14.00, 17.00. Thrill Ride al.do t/m ma 16.00, 20.00, 22.00; di wo 16.00. /I r is iainmaker: 18.45, 21.30 .LEVUECINERAMA 1(020) 14876 S. Marshals: 12.15, 15.15, |8.15,21.15 .LEVUECINERAMA 2 Dog: 13.15, 16.00, 18.45, 1.45 .YPSO 1(020) 6234876 ackie Brown: 13.15, 17.00,20.45 YPSO 2 iood Will Hunting: 12.15, 15.15, 8.15,21.15 IECENTER (020) 6236615 th On Long Island: 16.45, 19.30, 22.00; zo ook 11.15, 14.00 ngAmy: 19.30, 22.15; zoook 11.00, 13.45 Years in Tibet 16.30, 19.15, 22.00; zo ook 11.00, 13.45 De Poolse Bruid: 17.00 (beh. zon), 19.45, 21.45; zo ook 11.15, 13.30 Appartement: 16.30 Soya Cuba: zo 16.00 IEMA AMSTELVEEN (020) 75175 lood Will Humting: do vr za di wo 10.30 IEMA 1(020) 6151243 Deep Impact: za zo ma wo 13.30, 16 15, 19.15,22.00 IEMA 2 Sphere: 18.45,21.30 1 (020)6234579 Deep Impact: 13.15, 16.00, 18.45, 21 30 n2: 19 C ,21.30 Y 3 Ihe Edge: 19.15, 21.45 Know What You Did Last Summer: 9.30,21.45 ep 6.: c0|sMET (020)6273434 Knowledge of Healing: 19.30,21.30 Chasing Amy: 19.45 De Poolse Bruid: 22.00; vr t/ ook 16.00 Lagrimas Negras: vr 17.30; ma 15.30, 17.30 nma 18.00 KRITERION 1 (020) 6231708 Cronenberg: vr, 00.15 'KleineTeun: 17.30, 19.30, 22.C (beh din) Blood Simple: 21.45 Het Ondergronds Orkest: 17.00 Karakter 19.00 Boogie Nights: 21.30 (beh ma) NED. FILMMUSEUM (020) 5891400 Een gelukkige tijd: 22.00 u 15.00 Cinematheek: 19.30 RIALTO 1 (020)6753994 Die Salzmanner von Tibet: 19.45 (beh. ma), 22.00; do t/m zo wo 15.45 Marie Baies Des Anges: 20.15, 22.15; za, zo wo 15.30 Dance of the Wind: 18.30; do t/m zo, wo 13.45 Brat: 17.45 The River: za, zo, wo 13.30 Love and other Catastrophes do vr 15.30 Repulsion: dovr 13.45, ma 20.15 THE MOVIES 1 (020) 6386016 .The Big Lebowski: 17.15, 19.30, 22.00; vr za ook 00.15; zo ook 14.45 THE MOVIES 2 Wag the dog: 17.45,20.00, 22.15; zo ook 15.00 THE MOVIES 3 Left Luggage: 17.30, 19.45,21.45: zo ook 15.15 THE MÓVIES 4 The Tango Lesson: 17.00 Karakter: 19.00 Boogie Nights: 21.30; vr za ook 00.15; zo ook 14.15 TUSCHINSKI1(020)6262633 Titanic: 14.00, 20.15 TUSCHINSKI 2 Left Luggage: 13.30, 16.30, 19.30, 21.45 TUSCHINSKI 3 Deep Impact: 13.30, 16.00, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 4 The Man In The Iron Mask: 18.15, 21.15 TUSCHINSKI 5 In and Out: 13.30, 16.00, 19.15, 21.30 TUSCHINSKI 6 As good as it gets: 12.15, 15.00, 18.15,21.15 DE UITKIJK (020) 6237460 The Full Monty: 18.00, 22.00; zo Spawn. Te zien: Pathé, Scheveningen Michael White in Spawn. Stripverfilmingen zijn altijd riskant. De liefheb bers van de oorspronkelijke strip zijn kritisch pu bliek. Degene die hun held gaat laten bewegen, moet dus wel van zeer goede huize komen. De stripverfilming Spawn komt uit de stal van de geestesvader zelf, maar zelfs dèt blijkt geen ga rantie voor een overtuigend resultaat. Spawn is de eerste zwarte superheld die aan het tekenpapier is toevertrouwd. Opvallend daar bij is dat deze spierbundel rechtstreeks uit de hel is teruggekeerd. De man bezit dan ook geen pad vindersmentaliteit, maar is uit op slechts één ding: zoete wraak. Spawn wat letterlijk 'ge broed' betekent lijkt om die reden een stuk in teressanter dan de ietwat saaie, rechtschapen Batman of Superman. Toch hebben de makers van de film zich in één ding vergist. Een wraakac tie is alleen boeiend als de boosdoener een echt kleurijke schurk is. Niemand minder dan Martin Sheen speelt Spawns tegenstander, maar het lukt hem niet om echt uit de verf te komen. Hij speelt een huur moordenaar annex wapenhandelaar, die Spawn, dan nog in zijn gewone doen, om een lullig akke fietje om zeep brengt. Eenmaal in de hel beland, heeft Spawn een onderonsje met de duivel in hoogsteigen persoon. Hij wordt vervolgens aan gesteld om het Armageddon op Aarde te laten losbarsten. Als hij terugkeert op onze planeet, hult hij zich in een ijzeren pak en een pocherige rode cape, om zich van zijn nieuwe taak te kwij ten. Maar eigenlijk denkt hij maar aan één ding: het wederzien met zijn vrouw. De eeuwige strijd tussen goed en kwaad speelt zich dus in hemzelf af, maar Spawn blijft zo'n vlak personage, dat die strijd maar niet wil losbarsten. De makers bekommerden zich meer om het ui terlijk van de film, wat niet verwonderlijk is ge zien de achtergrond van het grootste deel van de crew. Veel komen bij Industrial Light Magic vandaan, het toonaangevende special effects-be- drijf van Starwars-maker George Lucas. Sommige beelden van de hel laten je dan ook even opve ren, maar een goede stripverfilming moet meer in zijn mars hebben dan mooie plaatjes. Spawn is vooral ook het laatste product uit het bedrijf van Todd McFarlane, de bedenker van de strip. Hij heeft zijn populaire creatie ondertussen flink uitgemolken, want zijn speelgoedwinkel boekte al grote successen met de poppetjes van Spawn. Eén personage uit de film zou het werke lijk heel slecht doen als kinderspeelgoed, en zal waarschijnlijk walgend in de hoek worden ge gooid door filmliefhebbers. The Clown, het wan staltige hulpje van de duivel, weet hoogstper soonlijk de film te verpesten met zijn zelfingeno men humor, die maar niet grappig wil worden. Tegen Martin Sheen roept hij, met een knipoog: „It's time for the Apocalypse, Now!", zo een van de beste films ooit reducerend tot platvloerse on- e-Iiner. We hadden het kunnen weten: 'Spawn' laat zich immers ook vertalen als 'product'. The Replacement Killers: Pure film van videoclip-regisseur Antoine Fuqua The Replacement Killers is geproduceerd door John Woo. Dan weet je meteen om wat voor soort film het gaat: 'Hollywood-Hong Kong'. De oorspronkelijke Hong-Kong- vechtfilm, waar Woo een van de hoofdleveranciers van was, is inmiddels geannexeerd door de Hollywood-industrie en daarmee de lokale Chinese markt en internationale cult-scène ontstegen. Met als voorlopig hoogtepunt het vorig jaar door Woo geregis seerde Face/Off, waarin de 'Hong-Kong-poëtica' werd toegesneden op een Amerikaan se (niet-Chinese) setting. Met The Replacement Killers worden we weer met één been in Chinese omgeving gezet. FILM RECENSIE protagi gen. Amerikaanse mede- iste naast zich gekre- De film speelt in het Chinatown van Los Angeles en de hoofdrol wordt vertolkt door Hong- Kong-acteur Chow Yun-Fat. Wel heeft hij, met Mira Sorvino, Het scenario (van Ken Sanzel) voorziet in een eenvoudig ver haal dat niettemin volop moge lijkheden biedt voor de mythi sche uitvergrotingen die een Hong-Kong-gangsterfilm nodig heeft. Huurmoordenaar John Lee (Chow Yun-Fat) is door on derwereldkoning Terence Wei (Kenneth Tsjang) geëngageerd om wraak te nemen op politie- inspecteur Zedkov (Michael Rooker), die Wei's zoon bij een arrestatie heeft doodgeschoten. Niet Zedkov zelf is het doelwit maar, zoals gaandeweg blijkt, diens zevenjarige zoontje. Lee legt aan, maar haalt niet de trekker over. Hij denkt na en verdomt het, waarmee hij niet alleen zijn eigen leven maar ook dat van zijn moeder en zus in Sjanghai op het spel heeft gezet. Wei blijkt namelijk altijd wraak te nemen door je familie uit te Lee moet dus hals over kop naar China. Voor een vals pas poort meldt hij zich bij de daar in gespecialiseerde Meg Coburn (Mira Sorvino). Hij is nauwelijks binnen of haar kantoortje wordt doorzeefd met kogels. Vanaf dat moment zijn ze tot elkaar ver oordeeld om de door Wei inge huurde vervangers telkens een stap voor te blijven, wat ter nau- wernood lukt. Onder invloed van Meg r beslissing r draait het dilemma, t John een morele nen: meteen afrei- China om zijn familie te beschermen, of eerst probe ren alsnog het belaagde zoontje van Zedkov te redden? Hij be sluit tot het laatste. Hong-Kong-drama liet alleen om een naar groot moreel ïaar altijd ook om vormgeving. De stunts, de schietpartijen en uit barstingen van geweld dienen je te worden voorgeschoteld als een lichtvoetig ballet, anders is er niets aan. Voor de regie heb ben de producenten een beroep gedaan op Antoine Fuqua en dat blijkt een gouden greep te zijn geweest. Fuqua, die hier debuteert als speelfilmregisseur, heeft een carrière achter zich op het gebied van de muziek-vi deo. Wat hij daar heeft geleerd op de korte baan blijkt hij moei teloos te kunnen toepassen in een vorm van negentig minu ten. Zoveel als mogelijk vertelt hij het verhaal met de camera en laat hij dialogen achterwege. Daardoor krijg je als kijker gere geld het gevoel dat je naar een zwijgende film zit te kijken, die overigens is voorzien van een zeer rijke soundtrack. De vraag of het resultaat echte filmkunst is of virtuoze pulp is hooguit in teressant voor kniesoren. Vast staat dat The Replacement Kil lers van begin tot eind pure film is geworden. Expositie gebroeders Stenberg in Stedelijk Museum Amsterdam FRANQOISE Het Stedelijk Museum eert de legendari sche gebroeders Stenberg, ontwerpers van filmposters in het Rusland van na de revo lutie van 1917. Zij waren de meest originele avant garde ontwerpers van hun tijd en kre gen nog niet eerder een grote tentoonstel ling. Wie na deze aanprijzing met hoge ver wachtingen naar'het museum snelt, komt van een koude kermis thuis. Dat ligt niet aan hun werk, maar aan de gemakzuchtige presentatie, die de bezoekers met veel te weinig informatie het bos instuurt. Het Stedelijk heeft de tentoonstelling ge organiseerd in nauwe samenwerking met The Museum of Modern Art in New York. Voor de samenstelling werd geput uit de collectie van de Japanner Ruki Matsumoto, die complimenten verdient omdat hij op tijd een scheipe blik had voor de schoon heid van deze kwetsbare posters en ze in grote aantallen voor het nageslacht redde. Omdat het Stedelijk te weinig moeite heeft gedaan de rijke Russische filmgeschiedenis nader te verklaren, gaat de uitgebreide se lectie uit zijn collectie echter gauw vervelen. De onafscheidelijke broers Vladimir (1899-1982) en Georgy (1900-1933) maak ten deel uit van de groep kunstenaars die zich na de val van het tsaristische regime vol vuur achter de revolutie schaarden. De ze 'constructivisten' meenden dat de nieu we socialistische heilstaat alleen kon slagen als kunst in het dagelijks leven werd geïnte greerd en tegemoet kwam aan de behoeften van het proletariaat. Kunstenaars die alleen naar schoonheid streefden werden streng veroordeeld: in een manifest uit 1922 werd deze estheten in vlammende bewoordingen zelfs het verval van de mensheid in de schoenen gescho ven, omdat ze het volk van suikerzoete opi um hadden voorzien. De posters van de Stenbergs zijn hoogstandjes van het con structivisme: bevrijd van het realisme en de noodzaak een verhaal te vertellen, maakten ze vernuftige collages in schitterende kleu- De eerste jaren na de revolutie was er sprake van een terugval, maar in 1928 wer den alweer 300 miljoen kaartjes verkocht. Veel communistische propagandafilms ver schenen, omdat de nieuwe machthebbers begrepen dat dit medium bij uitstek ge schikt was om het grote aantal analfabeten voor de socialistische zaak te winnen. De Russen konden in die jaren echter ook nog gewoon naar de kassuccessen uit het kapi talistische Westen, al waren daar wel scènes uitgeknipt die opvoedkundig niet verant woord werden geacht. De tekstbordjes op deze tentoonstelling vermelden nergens het land van herkomst, de regisseur of het soort film waarvoor de Stenbergs hun posters maakten. Dat de gro te Russische regisseur Sergei M. Eisenstein in 1925 zijn film over de legendarische op stand op het oorlogsschip Potemkin maakte en in 1928 zijn film over de oktoberrevolu tie, wordt de bezoeker van deze tentoon stelling bijvoorbeeld onthouden. Deze ex positie sterft zo in schoonheid. Dat is een gemiste kans en bovendien een belediging voor de nagedachtenis van deze talentvolle broers. De expositie 'De gebroeders Stenbergs. Af fiche-ontwerpers in het revolutionaire Rusland' is te zien tot en met 12 juli, dage lijks van 10.00 tot 18.00 uur. Prachtige posters, gemakzuchtige presentatie. foto gpd John Hurt en Jason Priestley in een moderne versie van Death in Venice. Venice verplaatst naar onze tijd, en het resultaat is meesterlijke persiflage en ontroerende lief desgeschiedenis ineen. Net als Giles De'Ath boos bioscoop wil verlaten valt zijn oog op een van de acteurs in Hotpants College 2 Ronny Bostock (Jason Priest ley), en hij is verkocht. Als een bakvis koopt hij tienerblaadjes met Ronny erin en houdt een plakboek bij. Hij huurt voor het eerst van zijn leven een video band zonder te weten dat je daar toch echt een videorecor der bij moet hebben. Als hij dat apparaat eenmaal in huis heeft ontbreekt er nog slechts een kleinigheid: een televisie om de band op te bekijken. De door en FILM RECENSIE gin van Love and Death on Long Island dat typerend is voor de hele film. In een onverwacht fri vool moment besluit de wereld vreemde Britse schrijver Giles De'Ath (John Hurt) een bio scoop te bezoeken. Aan alles blijkt dat hij waarschijnlijk sinds Brief Encounter 1948) geen the ater meer van binnen heeft ge zien. In de veronderstelling een degelijke verfilming van de ne gentiende eeuwse schrijver For- ster te zullen zien, neemt hij in werkelijkheid plaats bij de tie nerklucht Hotpants College 2. Na de puberale grollen enkele minuten te hebben aangezien, staat hij in opperste veront waardiging op om luidkeels „This isn't E.M. Forster!" te roe pen. De verbijstering op het ge zicht van Hurt is precies wat Lo ve and Death zo aantrekkelijk maakt: grappig maar toch ook ontroerend. Love and Death on Long Is land is een uniciun. Een satire die je met tranen in de ogen achterlaat, en niet alleen van het lachen. Regisseur Richard Kwietniowski heeft het gegeven van de Visconti-film Death in door beschaafde Giles is zo ver liefd dat hij Ronny's erbarmelij ke films allerlei diepere bedoe lingen toekent. Hij geeft een le zing geeft over het thema 'De ontdekking van schoonheid op onverwachte plaatsen'. Onder tussen droomt hij over afreizen naar Long Island om Ronny in levende lijve te ontmoeten. Op dal moment is Love and Death eigenlijk af. De ontmoe ting tussen de Britse aristocraat en de Amerikaanse jeugdheld is de verwezelijking van een fan tasie die alleen maar tegen kan vallen. Op dat moment hou je als kijker al zoveel van de we reldvreemde Giles dat je hem elk verdriet wil besparen. Gelukkig blijkt Ronny een schatje, en levert de cultuurbot sing tussen Britse vormelijk heid en Amerikaanse smake loosheid nog menig hilarisch moment op. Kwietniowski pre senteert zich hier als groot ta lent. De clips uit niet bestaande tienerfilms en tv-series zijn precies raak. De regisseur per sifleert de genres niet, hij maakt ze zich eigen, en daarin ligt zijn kiacht. Kwietniowski spot met Giles en Ronny. maar snapt precies wat ze drijft zodat ze nooit een karikatuur worden. Onder zijn behoedzame regie konden Hurt en Priestley schit-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 27