Kogels vliegen rond in Chinatown
Filmposters sterven in schoonheid
John Hurt
schittert als een bakvis van zestig lentes
F
Films
Spawn is een uitgemolken superheld
IDS
5NDERDAG 28 MEI 1998
LAAS DEN HAAG
IIVLON tel. 070-3471656, t
Sou
itanic 12 jr.,'dag. 14.00,20.00.
eft Luggage al., dag. 13.15, 17.45,
9.45 (di niet om 17.45, 19.4"
irkleineTeun al., dag21.45;
alsojok 15.30.
he Big Lebowski 12 jr., dag. 19.00,
Arab
1.45.
larakter 12 jr., dag. 16.15; do vrdi
ok 13.30.
agrimas Negras 12 jr., dag 18.00.
e Mardi de la Coiffeuse 16 jr.. di
9.30.
,nastasia al., Ned. gesproken, za t/m
ia wo 15.30
'ippi in Taka Tuka Land al., Ned. ge-
proken, za t/m ma wo 14.00.
rROPOLE 1 tel. 070-3456756, Car-
lelaan 16.
itanic 12 jr., dag. 14.00,20.15.
rROPOLE2
ackie Brown 16 jr., dag. 13.30,
7.00,21.00.
lubber al., za t/m n
13.30.
dag. 16.15,
TROPOLE 3
d As It Gets a
21.45; do vrdi ook 13.30.
treedffROPOLE 4
he Big Lebowski 12 jr., dag. 16.15,
9.00, 21.45; do vrdi ook 13.30.
Hazen tot Honderd za t/m ma, wo
.3.30.
/IETROPOLE 5
ngs of the Dove al., dag. 13.30,
I AL
fel.45.
d Will Hunting al., dag. 16.15,
Orfgx
HÉ Scheveningen tel. 070-
5738, Kurhausweg2:
Jackie Brown 16 jr., dag. 11.20,
'f4.30, 17.40, 20.50.
.spawn 16 jr., dag. 12.30, 14.50,
J7.10, 19.30, 21.50.
ring Rising 16 jr., dag. 18.40,
11.20; do vr di ook 13.30, 16.10.
n 2 16 jr., dag. 18.20,21.00;
ia di ook 13.00, 15.40 (di niet
£1.00).
c 12 jr., dag. 12.00, 16.00,
feo.oo.
RORK!
it Killers 16 jr
3.10, 15.20, 17.30, 19.4
n Hnlrf2 00'
n n0ltll.S. Marshals 16 jr., dag., 12.10,
5.10, 18.10,21.10.
iO mpiFeeP 'mPac* 12 jr., dag. 13.40,
16.20, 19.00, 21.40; za zo ma ook
11.00.
Sneak Preview 16 jr., di 21.10.
Mouse Hunt al., za t/m ma wo
13.20, 15.40.
Pippi Langkous al.Ned. gesproken,
zat/m ma wo 12.10, 14.10,
18.10.
HAAGS FILMHUIS tel. 070-3656030,
Spui 191.
Die Salzmanner von Tibet 16 jr., dag.
19.15; do t/m zo ook 21.45; zo ma
wo ook 14.00.
Love and Death on Long Island 16 jr.,
dag. 22.00; zo ma wo ook 16.15.
Marie, Baie des Anges 16 jr., dag.
21.45; zo wo ook 16.15.
De Verstekeling 16 jr., do t/m zo
19.15.
Hard Eight 16 jr., ma t/m wo 19.15;
vr 15.30; zo ma wo ook 14.00.
De Poolse Bruid 16 jr., vr 15.30; zo
14.00, 16.15; ma wo 16.15.
Al Massir 16 jr., do t/m ma 19.15;
ma ook 14.00.
TUSCHINSKI tel. 070-3655660, Bui
tenhof 20.
In Out al., dag. 17.10, 19.20,
21.50; do vrdi ook 12.50, 15.00.
Dog al., dag. 12.05, 14.30,
21.20; woniet om 21.20; c
ook 12.20, 16.20.
Bridges of Madison County (Ladies
Move Night) wo 21.00.
Mouse Hunt al.za t/m ma wo
12.20, 14.40.
Pippi Langkous al., Ned. gesproken,
za t/m ma wo 12.05,14.00,
16.00.
OMNIVERSUM tel. 070-3545454,
Pres. Kennedylaan 5.
Cosmic Voyage aldag. 11.00.
The Living Sea al., dag. 12.00.
Everest al., do t/m ma 13.00, 15.00,
19.00, 21.00; di wo 13.00, 15.00.
Alaska: Spirit of the wild al., dag.
14.00, 17.00.
Thrill Ride al.do t/m ma 16.00,
20.00, 22.00; di wo 16.00.
/I
r is
iainmaker: 18.45, 21.30
.LEVUECINERAMA 1(020)
14876
S. Marshals: 12.15, 15.15,
|8.15,21.15
.LEVUECINERAMA 2
Dog: 13.15, 16.00, 18.45,
1.45
.YPSO 1(020) 6234876
ackie Brown: 13.15, 17.00,20.45
YPSO 2
iood Will Hunting: 12.15, 15.15,
8.15,21.15
IECENTER (020) 6236615
th On Long Island:
16.45, 19.30, 22.00; zo ook 11.15,
14.00
ngAmy: 19.30, 22.15; zoook
11.00, 13.45
Years in Tibet 16.30, 19.15,
22.00; zo ook 11.00, 13.45
De Poolse Bruid: 17.00 (beh. zon),
19.45, 21.45; zo ook 11.15, 13.30
Appartement: 16.30
Soya Cuba: zo 16.00
IEMA AMSTELVEEN (020)
75175
lood Will Humting: do vr za di wo
10.30
IEMA 1(020) 6151243
Deep Impact: za zo ma wo 13.30,
16 15, 19.15,22.00
IEMA 2
Sphere: 18.45,21.30
1 (020)6234579
Deep Impact: 13.15, 16.00, 18.45,
21 30
n2: 19 C
,21.30
Y 3
Ihe Edge: 19.15, 21.45
Know What You Did Last Summer:
9.30,21.45
ep
6.:
c0|sMET (020)6273434
Knowledge of Healing: 19.30,21.30
Chasing Amy: 19.45
De Poolse Bruid: 22.00; vr t/
ook 16.00
Lagrimas Negras: vr 17.30;
ma 15.30, 17.30
nma 18.00
KRITERION 1 (020) 6231708
Cronenberg: vr, 00.15
'KleineTeun: 17.30, 19.30, 22.C
(beh din)
Blood Simple: 21.45
Het Ondergronds Orkest: 17.00
Karakter 19.00
Boogie Nights: 21.30 (beh ma)
NED. FILMMUSEUM (020) 5891400
Een gelukkige tijd: 22.00 u
15.00
Cinematheek: 19.30
RIALTO 1 (020)6753994
Die Salzmanner von Tibet: 19.45
(beh. ma), 22.00; do t/m zo wo
15.45
Marie Baies Des Anges: 20.15,
22.15; za, zo wo 15.30
Dance of the Wind: 18.30; do t/m zo,
wo 13.45
Brat: 17.45
The River: za, zo, wo 13.30
Love and other Catastrophes do vr
15.30
Repulsion: dovr 13.45, ma 20.15
THE MOVIES 1 (020) 6386016
.The Big Lebowski: 17.15, 19.30,
22.00; vr za ook 00.15; zo ook
14.45
THE MOVIES 2
Wag the dog: 17.45,20.00, 22.15;
zo ook 15.00
THE MOVIES 3
Left Luggage: 17.30, 19.45,21.45:
zo ook 15.15
THE MÓVIES 4
The Tango Lesson: 17.00
Karakter: 19.00
Boogie Nights: 21.30; vr za ook
00.15; zo ook 14.15
TUSCHINSKI1(020)6262633
Titanic: 14.00, 20.15
TUSCHINSKI 2
Left Luggage: 13.30, 16.30, 19.30,
21.45
TUSCHINSKI 3
Deep Impact: 13.30, 16.00, 18.45,
21.30
TUSCHINSKI 4
The Man In The Iron Mask: 18.15,
21.15
TUSCHINSKI 5
In and Out: 13.30, 16.00, 19.15,
21.30
TUSCHINSKI 6
As good as it gets: 12.15, 15.00,
18.15,21.15
DE UITKIJK (020) 6237460
The Full Monty: 18.00, 22.00; zo
Spawn. Te zien: Pathé, Scheveningen
Michael White in Spawn.
Stripverfilmingen zijn altijd riskant. De liefheb
bers van de oorspronkelijke strip zijn kritisch pu
bliek. Degene die hun held gaat laten bewegen,
moet dus wel van zeer goede huize komen. De
stripverfilming Spawn komt uit de stal van de
geestesvader zelf, maar zelfs dèt blijkt geen ga
rantie voor een overtuigend resultaat.
Spawn is de eerste zwarte superheld die aan
het tekenpapier is toevertrouwd. Opvallend daar
bij is dat deze spierbundel rechtstreeks uit de hel
is teruggekeerd. De man bezit dan ook geen pad
vindersmentaliteit, maar is uit op slechts één
ding: zoete wraak. Spawn wat letterlijk 'ge
broed' betekent lijkt om die reden een stuk in
teressanter dan de ietwat saaie, rechtschapen
Batman of Superman. Toch hebben de makers
van de film zich in één ding vergist. Een wraakac
tie is alleen boeiend als de boosdoener een echt
kleurijke schurk is.
Niemand minder dan Martin Sheen speelt
Spawns tegenstander, maar het lukt hem niet om
echt uit de verf te komen. Hij speelt een huur
moordenaar annex wapenhandelaar, die Spawn,
dan nog in zijn gewone doen, om een lullig akke
fietje om zeep brengt. Eenmaal in de hel beland,
heeft Spawn een onderonsje met de duivel in
hoogsteigen persoon. Hij wordt vervolgens aan
gesteld om het Armageddon op Aarde te laten
losbarsten. Als hij terugkeert op onze planeet,
hult hij zich in een ijzeren pak en een pocherige
rode cape, om zich van zijn nieuwe taak te kwij
ten. Maar eigenlijk denkt hij maar aan één ding:
het wederzien met zijn vrouw. De eeuwige strijd
tussen goed en kwaad speelt zich dus in hemzelf
af, maar Spawn blijft zo'n vlak personage, dat die
strijd maar niet wil losbarsten.
De makers bekommerden zich meer om het ui
terlijk van de film, wat niet verwonderlijk is ge
zien de achtergrond van het grootste deel van de
crew. Veel komen bij Industrial Light Magic
vandaan, het toonaangevende special effects-be-
drijf van Starwars-maker George Lucas. Sommige
beelden van de hel laten je dan ook even opve
ren, maar een goede stripverfilming moet meer
in zijn mars hebben dan mooie plaatjes.
Spawn is vooral ook het laatste product uit het
bedrijf van Todd McFarlane, de bedenker van de
strip. Hij heeft zijn populaire creatie ondertussen
flink uitgemolken, want zijn speelgoedwinkel
boekte al grote successen met de poppetjes van
Spawn. Eén personage uit de film zou het werke
lijk heel slecht doen als kinderspeelgoed, en zal
waarschijnlijk walgend in de hoek worden ge
gooid door filmliefhebbers. The Clown, het wan
staltige hulpje van de duivel, weet hoogstper
soonlijk de film te verpesten met zijn zelfingeno
men humor, die maar niet grappig wil worden.
Tegen Martin Sheen roept hij, met een knipoog:
„It's time for the Apocalypse, Now!", zo een van
de beste films ooit reducerend tot platvloerse on-
e-Iiner.
We hadden het kunnen weten: 'Spawn' laat
zich immers ook vertalen als 'product'.
The Replacement Killers: Pure film van videoclip-regisseur Antoine Fuqua
The Replacement Killers is geproduceerd door John Woo. Dan weet je meteen om wat
voor soort film het gaat: 'Hollywood-Hong Kong'. De oorspronkelijke Hong-Kong-
vechtfilm, waar Woo een van de hoofdleveranciers van was, is inmiddels geannexeerd
door de Hollywood-industrie en daarmee de lokale Chinese markt en internationale
cult-scène ontstegen. Met als voorlopig hoogtepunt het vorig jaar door Woo geregis
seerde Face/Off, waarin de 'Hong-Kong-poëtica' werd toegesneden op een Amerikaan
se (niet-Chinese) setting. Met The Replacement Killers worden we weer met één been
in Chinese omgeving gezet.
FILM RECENSIE
protagi
gen.
Amerikaanse mede-
iste naast zich gekre-
De film speelt in het Chinatown
van Los Angeles en de hoofdrol
wordt vertolkt door Hong-
Kong-acteur Chow Yun-Fat.
Wel heeft hij, met Mira Sorvino,
Het scenario (van Ken Sanzel)
voorziet in een eenvoudig ver
haal dat niettemin volop moge
lijkheden biedt voor de mythi
sche uitvergrotingen die een
Hong-Kong-gangsterfilm nodig
heeft. Huurmoordenaar John
Lee (Chow Yun-Fat) is door on
derwereldkoning Terence Wei
(Kenneth Tsjang) geëngageerd
om wraak te nemen op politie-
inspecteur Zedkov (Michael
Rooker), die Wei's zoon bij een
arrestatie heeft doodgeschoten.
Niet Zedkov zelf is het doelwit
maar, zoals gaandeweg blijkt,
diens zevenjarige zoontje. Lee
legt aan, maar haalt niet de
trekker over. Hij denkt na en
verdomt het, waarmee hij niet
alleen zijn eigen leven maar ook
dat van zijn moeder en zus in
Sjanghai op het spel heeft gezet.
Wei blijkt namelijk altijd wraak
te nemen door je familie uit te
Lee moet dus hals over kop
naar China. Voor een vals pas
poort meldt hij zich bij de daar
in gespecialiseerde Meg Coburn
(Mira Sorvino). Hij is nauwelijks
binnen of haar kantoortje wordt
doorzeefd met kogels. Vanaf dat
moment zijn ze tot elkaar ver
oordeeld om de door Wei inge
huurde vervangers telkens een
stap voor te blijven, wat ter nau-
wernood lukt. Onder invloed
van Meg r
beslissing r
draait het
dilemma,
t John een morele
nen: meteen afrei-
China om zijn familie
te beschermen, of eerst probe
ren alsnog het belaagde zoontje
van Zedkov te redden? Hij be
sluit tot het laatste.
Hong-Kong-drama
liet alleen om een
naar groot moreel
ïaar altijd ook om
vormgeving. De
stunts, de schietpartijen en uit
barstingen van geweld dienen je
te worden voorgeschoteld als
een lichtvoetig ballet, anders is
er niets aan. Voor de regie heb
ben de producenten een beroep
gedaan op Antoine Fuqua en
dat blijkt een gouden greep te
zijn geweest. Fuqua, die hier
debuteert als speelfilmregisseur,
heeft een carrière achter zich op
het gebied van de muziek-vi
deo. Wat hij daar heeft geleerd
op de korte baan blijkt hij moei
teloos te kunnen toepassen in
een vorm van negentig minu
ten. Zoveel als mogelijk vertelt
hij het verhaal met de camera
en laat hij dialogen achterwege.
Daardoor krijg je als kijker gere
geld het gevoel dat je naar een
zwijgende film zit te kijken, die
overigens is voorzien van een
zeer rijke soundtrack. De vraag
of het resultaat echte filmkunst
is of virtuoze pulp is hooguit in
teressant voor kniesoren. Vast
staat dat The Replacement Kil
lers van begin tot eind pure film
is geworden.
Expositie gebroeders Stenberg in Stedelijk Museum Amsterdam
FRANQOISE
Het Stedelijk Museum eert de legendari
sche gebroeders Stenberg, ontwerpers van
filmposters in het Rusland van na de revo
lutie van 1917. Zij waren de meest originele
avant garde ontwerpers van hun tijd en kre
gen nog niet eerder een grote tentoonstel
ling. Wie na deze aanprijzing met hoge ver
wachtingen naar'het museum snelt, komt
van een koude kermis thuis. Dat ligt niet
aan hun werk, maar aan de gemakzuchtige
presentatie, die de bezoekers met veel te
weinig informatie het bos instuurt.
Het Stedelijk heeft de tentoonstelling ge
organiseerd in nauwe samenwerking met
The Museum of Modern Art in New York.
Voor de samenstelling werd geput uit de
collectie van de Japanner Ruki Matsumoto,
die complimenten verdient omdat hij op
tijd een scheipe blik had voor de schoon
heid van deze kwetsbare posters en ze in
grote aantallen voor het nageslacht redde.
Omdat het Stedelijk te weinig moeite heeft
gedaan de rijke Russische filmgeschiedenis
nader te verklaren, gaat de uitgebreide se
lectie uit zijn collectie echter gauw vervelen.
De onafscheidelijke broers Vladimir
(1899-1982) en Georgy (1900-1933) maak
ten deel uit van de groep kunstenaars die
zich na de val van het tsaristische regime
vol vuur achter de revolutie schaarden. De
ze 'constructivisten' meenden dat de nieu
we socialistische heilstaat alleen kon slagen
als kunst in het dagelijks leven werd geïnte
greerd en tegemoet kwam aan de behoeften
van het proletariaat.
Kunstenaars die alleen naar schoonheid
streefden werden streng veroordeeld: in een
manifest uit 1922 werd deze estheten in
vlammende bewoordingen zelfs het verval
van de mensheid in de schoenen gescho
ven, omdat ze het volk van suikerzoete opi
um hadden voorzien. De posters van de
Stenbergs zijn hoogstandjes van het con
structivisme: bevrijd van het realisme en de
noodzaak een verhaal te vertellen, maakten
ze vernuftige collages in schitterende kleu-
De eerste jaren na de revolutie was er
sprake van een terugval, maar in 1928 wer
den alweer 300 miljoen kaartjes verkocht.
Veel communistische propagandafilms ver
schenen, omdat de nieuwe machthebbers
begrepen dat dit medium bij uitstek ge
schikt was om het grote aantal analfabeten
voor de socialistische zaak te winnen. De
Russen konden in die jaren echter ook nog
gewoon naar de kassuccessen uit het kapi
talistische Westen, al waren daar wel scènes
uitgeknipt die opvoedkundig niet verant
woord werden geacht.
De tekstbordjes op deze tentoonstelling
vermelden nergens het land van herkomst,
de regisseur of het soort film waarvoor de
Stenbergs hun posters maakten. Dat de gro
te Russische regisseur Sergei M. Eisenstein
in 1925 zijn film over de legendarische op
stand op het oorlogsschip Potemkin maakte
en in 1928 zijn film over de oktoberrevolu
tie, wordt de bezoeker van deze tentoon
stelling bijvoorbeeld onthouden. Deze ex
positie sterft zo in schoonheid. Dat is een
gemiste kans en bovendien een belediging
voor de nagedachtenis van deze talentvolle
broers.
De expositie 'De gebroeders Stenbergs. Af
fiche-ontwerpers in het revolutionaire
Rusland' is te zien tot en met 12 juli, dage
lijks van 10.00 tot 18.00 uur.
Prachtige posters, gemakzuchtige
presentatie. foto gpd
John Hurt en Jason Priestley in een moderne versie van Death in Venice.
Venice verplaatst naar onze tijd,
en het resultaat is meesterlijke
persiflage en ontroerende lief
desgeschiedenis ineen. Net als
Giles De'Ath boos bioscoop wil
verlaten valt zijn oog op een van
de acteurs in Hotpants College 2
Ronny Bostock (Jason Priest
ley), en hij is verkocht. Als een
bakvis koopt hij tienerblaadjes
met Ronny erin en houdt een
plakboek bij. Hij huurt voor het
eerst van zijn leven een video
band zonder te weten dat je
daar toch echt een videorecor
der bij moet hebben. Als hij dat
apparaat eenmaal in huis heeft
ontbreekt er nog slechts een
kleinigheid: een televisie om de
band op te bekijken. De door en
FILM RECENSIE
gin van Love and Death on Long
Island dat typerend is voor de
hele film. In een onverwacht fri
vool moment besluit de wereld
vreemde Britse schrijver Giles
De'Ath (John Hurt) een bio
scoop te bezoeken. Aan alles
blijkt dat hij waarschijnlijk sinds
Brief Encounter 1948) geen the
ater meer van binnen heeft ge
zien. In de veronderstelling een
degelijke verfilming van de ne
gentiende eeuwse schrijver For-
ster te zullen zien, neemt hij in
werkelijkheid plaats bij de tie
nerklucht Hotpants College 2.
Na de puberale grollen enkele
minuten te hebben aangezien,
staat hij in opperste veront
waardiging op om luidkeels
„This isn't E.M. Forster!" te roe
pen. De verbijstering op het ge
zicht van Hurt is precies wat Lo
ve and Death zo aantrekkelijk
maakt: grappig maar toch ook
ontroerend.
Love and Death on Long Is
land is een uniciun. Een satire
die je met tranen in de ogen
achterlaat, en niet alleen van
het lachen. Regisseur Richard
Kwietniowski heeft het gegeven
van de Visconti-film Death in
door beschaafde Giles is zo ver
liefd dat hij Ronny's erbarmelij
ke films allerlei diepere bedoe
lingen toekent. Hij geeft een le
zing geeft over het thema 'De
ontdekking van schoonheid op
onverwachte plaatsen'. Onder
tussen droomt hij over afreizen
naar Long Island om Ronny in
levende lijve te ontmoeten.
Op dal moment is Love and
Death eigenlijk af. De ontmoe
ting tussen de Britse aristocraat
en de Amerikaanse jeugdheld is
de verwezelijking van een fan
tasie die alleen maar tegen kan
vallen. Op dat moment hou je
als kijker al zoveel van de we
reldvreemde Giles dat je hem
elk verdriet wil besparen.
Gelukkig blijkt Ronny een
schatje, en levert de cultuurbot
sing tussen Britse vormelijk
heid en Amerikaanse smake
loosheid nog menig hilarisch
moment op. Kwietniowski pre
senteert zich hier als groot ta
lent. De clips uit niet bestaande
tienerfilms en tv-series zijn
precies raak. De regisseur per
sifleert de genres niet, hij maakt
ze zich eigen, en daarin ligt zijn
kiacht. Kwietniowski spot met
Giles en Ronny. maar snapt
precies wat ze drijft zodat ze
nooit een karikatuur worden.
Onder zijn behoedzame regie
konden Hurt en Priestley schit-