'■Cultuur Kunst 'In oosterse kunst zitten levende lijnen' 'Literatuur geen aanbod op vraag' Gevaarlijk balancerende IWaardenberg De Jong 'Ik heb de algemene ruimtes groot gemaakt' ONDERDAG 28 MEI 1998 Te koop een schilderij van "Gezicht op Katwijk 1898" geschilderd door Paul Hermanus 1859-1911. Afm. 150/100 cm, M olieverf op linnen, gesigneerd IinrMir en gedateerd, incl. authentieke HOEVE lijst (museumstuk)! Hoeve RIJLAARSDAM Rijlaarsdam, Galerie en Beeldenpark, Nieuwkoop. Tel. 0172-573747. Harry Mulisch in gesprek in Alphens Literair Café RECENSIE •SABINE VAN DEN BERG orstelling: 'Bandkaai' door Waarden- g De Jong Gezien: 27/5, schouw burg, Leiden Nog te zien, aldaar' 28/5, - -i iveel beats per minuut den leren voor aanvang van Waar- lenberg De Jong door de ;houwburg. Het publiek is jo- want het verwacht dat de wee cabaretiers ook dit keer gaan verrassen met een /erfrissende voorstelling. Ze worden niet teleurgesteld en irl trijgen anderhalf uur grappen >n grollen voorgeschoteld die toeschouwer en artiest het ïodige vergen. Het komische duo begint handenwrijvend en indigt peentjes zwetend want Bandkaai' is een grove ketting ran grappige sketches en acro- atische toeren. Op traditionele (slap- iticklleest geschoeid is het ragment waarbij beide man- rustig in een appeltje bij- terwijl de ijzeren balk 'aarop zij zitten opeens van |de grond wordt gehesen. Een- aal zwevend in de lucht be iluiten zij de balk te schilderen ze, gevaarlijk ba- incerend, om een emmertje 'erf. Uit de scène waarbij ze baltsende jongen en een luffig meisje in een disco- eek uitbeelden spreekt een amusant observatievermogen. waarop 'de jongen' het meisje' met bekertjes rank probeert te paaien, is af gekeken uit elk willekeurig 'jachtgebied'. Ook het deel waarin een man m tanga een hele vitrine aan snacks bestelt omdat hij smoorverliefd is op de patatbakker blijkt, ondanks de absurdistische 'aankleding', herkenbaar. Het vaste decor bestaat uit meters zeildoek en katrollen en de toegevoegde loopbrug van touw en hout lijkt uit de jungle geïmporteerd. De ge luidseffecten die in de spea kers verstopt zitten, zijn tref fend. Het gorgelend water en de zwoegende adem als het tweetal als duikers in een scheepswrak terechtkomt, on dersteunen de slowmotion waarmee het spel gepaard gaat. Tegen het einde van de voorstelling klinkt ontroerende 'filmmuziek' als de mannen elkaar te hulp zijn geschoten bij noodweer op zee en vervol gens afscheid nemen van el kaar. En zoals het de komieken, want liefhebbers klappen al dubbel van de lach voordat ze ook maar één woord gezegd hebben, betaamt, wordt ook nog even een uitstapje ge maakt naar de schoten van de dames op de eerste rij die als zee fungeren waaruit een drenkeling gered moet wor den. Het tweetal houdt er een heel palet aan endeldarm-teis terende homograppen op na en schuwt niet elk beestje bij de naam te noemen. Waar- denberg De jong balanceren op het slappe koord boven die poel van slechte smaak, maar storten er niet in want zij zijn technisch sterk genoeg om hun evenwicht te bewaren. ïïïIraMri Galerie Amber viert tienjarig bestaan met dubbeltentoonstelling Jasper Burgy EEFTIJD: 2 jaar EROEP: irecteur/aannemer OORT HUIS: rachtenpandje Ruimte, kleur en enkele details. Die kenmerken dit grachtenpandje aan de Leidse Vliet. Hoe breed schat je het? :er of 4,5? Mis. Het is vrij nal, maar 3.30 meter, maar lengte op te offeren ten ehoeve van het breedte-effect jkt dit vertrek veel ruimer. Ik eb bewust de algemene ruim- groot gemaakt. Een huis kan g zo breed zijn, maar door al- imaal gangetjes aan elkaar te lakken, zoals ze nog steeds oen, lijkt het klein, hokkerig. 'eem nou de huizen uit de ja- in dertig. Toen wisten ze ge- ruik te maken van algemene limtes, waardoor die wonin- binnen heel ruim zijn. Later jn ze dat hokkerige gaan bou- Met als dieptepunt de ja- É1 en zestig en zeventig, toen er I lezuinigd moest worden. Een aar centimeter hier beknibbe- i, een paar centimeter daar met de bouw van een hui- enblok bespaarde de overheid i paar ton. leur is belangrijk voor me. Ik leng het zelf. Het is heel sub- el werk. Zo'n oker kan te geel 'orden, maak je hem donker ier dan is hij te somber. Deze is irecies goed. En voor dat grijs ildt eigenlijk hetzelfde. Het ijn oude kleuren. Die passen bij dat oude pandje. Ik heb ^■'el gestuct, dat is natuurlijk van fffMBle laatste 30 jaar deze manier stucen, maar zij past bij de In de eetkamer is een klein, bdiep keldertje. Dat heb ik pen gelaten. Het heeft geen :cifieke unctie. Maar je ziet eraan hoe »ud het pand is. Het alternatief om hem dicht te storten. I lj.|jjai vond ik zonde. Net als die 9Q j"sïes h'er 'n kamer. Die karnen bij het breken tevoor- chijn. Niemand weet wat voor Dansende sporters en sporten de dansers. Regisseur Mart Do- minicus ziet daar een film in. Begin juni zet hij acht leden van Dansgroep Krisztina de Chatel en evenveel spelers van het American footballteam The Crusaders voor het oog van de camera's in het Nijmeegse sta dion De Goffert. Het resultaat gaat 'Blindside Block' heten, een verwijzing naar een spelsi tuatie. De confrontaties tussen de stoere footballspelers en de kunstzinnige dansers hebben een soortgelijk effect. De film gaat in september, tijdens de Filmdagen in Utrecht, in pre mière. De NPS zendt hem uit op tv. Halverwege de jaren tach tig verruilden Irma en Oc taaf Roefs hun woonplaats Helmond voor Leiden. Oc taaf werd rector van het stedelijk gymnasium en Ir ma ging door met haar grote passie: het verzame len van Japanse kunst. In 1988 begonnen zij aan de Hooglandsekerkgracht Ga lerie Amber, gespeciali seerd in oosterse kunst. Met succes, want eind dit jaar beginnen zij ook in Amsterdam een galerie. Maar eerst wordt in Leiden het tienjarig bestaan ge vierd met twee exposities, in de Hooglandse kerk en in de eigen galerie. LEIDEN BERNADETTE VAN DER GOES Wie Irma en Octaaf Roefs ont moet, raakt onder de indruk van hun grote kennis en liefde voor de kunst. Of het nu gaat om Ja panse, Chinese, Koreaanse of Maleisische kunst, zij praten er gedreven over en met veel des kundigheid. ,,De galerie is voor mij een middel om mensen tegen te ko men die van dezelfde dingen houden", zegt Irma Roefs. „Wat mijzelf aantrekt in deze kunst is de ruimtelijkheid die erin zit. Toen ik jaren geleden voor het eerst in aanraking kwam met oude Japanse schilderkunst, werd ik helemaal verliefd. Ik ontdekte iets waar ik altijd naar gezocht had en in de westerse kunst niet had kunnen vipden. In tekeningen van kunstenaars uit het verre Oosten zitten le vende lijnen. Als je goed kijkt, zie je dat ze bewegen en ruimte scheppen. Ik voel heel sterk de bezieling die daaruit spreekt. Mijn eigen ziel wordt erdoor ge raakt. Wat er precies is afge beeld vind ik niet zo belangrijk, Of je nu in een woonwagen woont of in een Wassenaarse villa, of je van een rijk gedecoreerde woonkamer houdt, of van een interieur dat strak staat van het design, wie thuis blijft wil het naar z'n zin hebben. Ingesponnen in z'n eigen coconnetje. In het ene kun je niet meer lopen van de spulletjes, in het andere heb je een paar rolschaatsen nodig om van de ene naar de andere kant te gaan. Hoe, waar en waarom? functie ze hebben, maar ik heb ze maar gewoon laten zitten. Hier boven vonden we een hal ve Leidse klos, een console ter ondersteuning van de balken. Die klos vind je alleen in deze omgeving. Kijk, zo'n detail vind ik nou de moeite waard om te handhaven. Ik houd van niet te veel, r r wel v tails. In detaillering moetje mi nimalisme betrachten. Waar ik een bloedhekel aan heb zijn aftimmeringen, plinten, lat jes. Het moet lijnen, een trap moet precies kloppen; je moet durven openlaten. Zoals hier, in de woonkamer - de 'zondagse kamer' eigenlijk, want veel zit ten we er niet - die muur. Die hadden we kunnen dichtma ken, maar we hebben een rand open gelaten. En in de keuken hebben we het gasstel vrij aan de muur gehangen. De afzuig kap er heel hoog boven, anders zou die het beeld verstoren, de ruimte doorbreken. Waar we de meeste tijd door brengen is in wat we de orange- rie noemen. Een verzameling potten en planten, een thfel en een paar stoelen, uitkijkend op de patio. Ik vind het hier fantas tisch, breng er elke dag min stens een kwartier in door. En we zitten hier hele weekeinden. Keutelen wat met de planten, spelen met de kinderen. Ontbij ten doen we hier en 's avonds eten. Je kan hier bijna het hele jaar zitten, al is de zon al weg als ik thuiskom. Maar het is er altijd aangenaam van tempera tuur. En met dat uitzicht op de patio met die me diterrane kleuren, waan je je heel er- gens anders dan in de Leidse bin- nenstad. ALPHEN AAN DEN RUN» CEES VAN HOORE Wat breekbaar ogend, maar nog steeds tot in de puntjes verzorgd en nog zeer wel in staat om met krachtige beet de pijp recht te houden, verscheen Harry Mulisch gisteravond op de slotavond van het Literair Café in Alphen aan den Rijn. In het Parkfilmhuis pareerde hij met het grootste gemak de vragen van gesprekspartner Carel Maartense, maker van literaire televisieprogramma's en do- De rol van het toeval in Mulisch' boeken, zoals in 'De ontdekking van de hemel' en 'De aanslag', nam een prominente plaats in tijdens de conver satie. Natuurlijk werd weer het oude geweer van Tsjechov van stal gehaald. Mulisch: „Als er in het eerste hoofdstuk een geweer boven de schoor steen hangt, moet het bijna wel zo zijn dat er een keer met dat geweer wordt geschoten. In die zin bestaat toeval in de roman dus niet. In de roman is de schrijver heer en meester, een beetje God, die alles regisseert wat er gebeurt." Maar zou dat geweer ook niet alleen maar voor dreiging kun nen zorgen? Zou zo'n geweer ook niet een zweem van onheil over een boek kunnen leggen zonder dat het werkelijk hoeft af te gaan? Is het in de werkelijkheid immers ook vaak niet zo dat wij on heil bespeuren waar dat onheil niet is? In de werkelijkheid bestaat het toeval natuurlijk wel. Mulisch illustreerde dit met een verhaal over de schrijver Schulte-Nordholt, die hij eens op zocht in het Nederlands Instituut in Rome. Schul te-Nordholt was daar directeur en Mulisch sprak met hem over de stenen tafelen waarin de tien geboden waren gebeiteld. Zouden die misschien nog ergens ter wereld liggen? De schrijver ver werkte de ontmoeting met Schulte-Nordholt in 'De ontdekking van de hemel'. Hij noemde Schulte-Nordholt kortweg Nordholt en gaf diens secretaresse de naam Schulte. Wie schetste Mulisch' verbazing toen hij enkele jaren later kennismaakte met een secretaresse op het Nederlands instituut in Rome die inderdaad de naam Schulte droeg. En op de koop toe had die secretaresse ook nog eens een zoon die Quin- ten heette, een niet bepaald alledaagse naam, de naam van een van de figuren in Mulisch' boek. Maartense vroeg hoe de auteur het voor elkaar kreeg om telkens weer zulke goed verkopende boeken te schrijven. Had hij een succesformule? The grand old man van de Nederlandse literatuur antwoordde met een anekdote. „In Amerika heb ben ze eens onderzoek gedaan naar welke boe ken er nu het beste werden verkocht. Dat waren boeken over Lincoln, doktersromans en boeken over honden. Een Amerikaanse schrijver dacht: dan maak ik een boek over de hond van de dok ter van Lincoln. Maar dat werkte dus niet. Nee, er is geen succesformule. En ik wil daaraan toevoe gen: kunst - en daarmee ook de literatuur - is geen aanbod op een vraag. Het is niet zo dat je als schrijver gaat zitten bedenken wat voor soort boek er in een bepaald tijdsgewricht goed zal aanslaan. Dat doen alleen slechte schrijvers." Mulisch maakte korte metten met auteurs die altijd maar klagen dat hun boeken in het buiten land zo weinig worden gelezen omdat ze zo slecht zouden zijn vertaald. Mulisch: „Onzin. Ik heb in mijn jeugd Dostojevski in zeer slechte Duitse vertalingen gelezen. Toen er uitstekende vertalingen van Dostojevski's boeken in de Russi sche Bibliotheek van Van Oorschot verschenen, ben ik gewoon die slechte vertalingen blijven le zen. Ik merkte geen verschil. Het oeuvre van Dostojevski heeft zo'n kracht, dat breekt gewoon door een slechte vertaling heen. Whammü" American footballspelers op ballettoer daarin zo aantrekt. „Bovendien willen wij met deze expositie ook eens iets doen voor de kunstenaars die in deze stad werken", voegt Octaaf Roefs toe. „Leiden is onze na tuurlijke omgeving, en we heb ben nog nooit een tentoonste- ling aan de plaatselijke kunst gewijd. Dat is niet de schuld van de kunstenaars, maar de conse quentie van de keuze die wij met Amber maken. Om het verschil te laten zien, tonen Irma en Octaaf Roefs, ge lijktijdig met de expositie in de Hooglandse kerk, in hun eigen galerie werk van vaste Amber- kunstenaars. Keramiek uit Ko rea, tekeningen en schilderijen uit Japan, Vietnam en Maleisië, maar ook werk van westerse kunstenaars als de Belg Mark Claus en de Nederlander Ludo Winkelman. Octaaf Roefs: „Kunstenaars die verwant zijn aan het Oosten, en die de sa menhang tussen de verschillen de landen zichtbaar maken. Wij zijn wat dat betreft meer geïnte resseerd in verwantschappen dan in verschillen. Daarnaast selecteren we scherp op kwali teit. Voor wat dat betreft ver trouw ik altijd op mijn vrouw, die ziet twintig maal zoveel als ik en bepaalt welke kunstenaars wij laten zien. Zij is het gouden oog van Amber." Irma Roefs be aamt dat: „Ik ben over bijna al les onzeker, behalve over schil derijen, daarvan zie ik meteen of het goed is." De tentoonstelling van Leidse kunstenaars in de Hooglandse kerk te Leiden is te zien van 29 mei tot en met 27 juni, dinsdag tot en met zaterdag van 11.00 uur tot 16.00 uur. De expositie van vaste Amberkunstenaars in Galerie Amber, Hooglandse kerkgracht 8 te Leiden, is te zien van 29 mei tot en met 28 juni, dinsdag tot en met zon dag van 11.00 tot 17.00 uur. 'De pooier', werk van Ni cole Carvajal, te zien in de Hooglandse Kerk. foto pr het gaat puur om die ervaring. En zo is het ook bedoeld, want in het verre Oosten is een schil derij pas af als de toeschouwer het voelt." Aanvankelijk toonde Galerie Amber vooral oude kunst, maar daarin kwam in 1991 verande ring. Hun ontmoeting met de Amerikaanse kunstenaar Frede rick Franck bracht Irma en Oc taaf Roefs ertoe zich meer op de moderne kunst te richten. Bo vendien. beperkten zij zich niet langer tot het Oosten. Ook wes terse kunstenaars behoren sindsdien tot de exposanten. „Maar wij zoeken daarbij wel dezelfde spiritualiteit", zegt Oc taaf Roefs. „Het is beslist niet voldoende als een kunstenaar besluit vegetarisch te gaan eten, een paar boekjes over oosterse filosofie heeft gelezen en dan vindt dat hij bij ons moet ko men exposeren. Van westerse kunst verlangen wij dezelfde be zieling als van oosterse." TéF gelegenheid van het jubi leum wörat daar nu voor één keer van afgeweken. Op de ex positie in de Hooglandse kerk is uitsluitend werk te zien van Leidse kunstenaars: Jacques Turk, Fer Hakkaart, Wanda van Dijk, Nicole Carvajal, Francine van Dijk, Jenneke van Doorn en Ans Zuyderhoudt. Zij vroegen de Vietnamese kunstenaar Dang Duong Bang de tentoon stelling samen te stellen. „Wes terse kunst gezien door oosterse ogen. Bang is erg enthousiast Werk van Ans Zuyderhoudt, Leidse kunst, gezien door oosterse ogen. over Leidse kunstenaars, en hij De Vietnamese kunstenaar Bang stelde de tentoonstelling in de Hoog- gaat ons laten zien wat hem landse kerk samen. foto»pr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1998 | | pagina 25